• Re: Scott spark the tråd

Av:
    Sörmlandsleden
    HenkeN skrev:
    Mordaan skrev:
    Funderar på en Scott RC 900 Team. Men läst att RC är rätt så låga. Hur funkar dom på steniga långlopp som t.ex. Obbola Challenge?

Det är ju helt klart en väldigt stor nackdel med RC-modellerna. Jag led av det med min RC, när jag sedan bytte till annat märke så var det en befrielse att inte behöva tänka på detta hela tiden, man tappar ju trots allt lite momentum när man ibland måste sluta trampa för att inte riskera slå i. På Finnmarksturen låg jag bakom en kille på en RC under några mil och han höll på och jävlades på varje stigparti medans jag kunde trampa problemfritt överallt.
    Nu funderar jag på en ny RC men detta problem gör mig lite skeptisk. Vissa anser ju att gå upp i däckstorlek kan underlätta t ex 2.35, kanske därför alla RC-modeller nästa år levereras med 2.35 som standard?

Fick på Maxxis 2.35 i helgen. Gjorde skillnad positivt. Har en referensrunda jag kört massor. Klart mindre islag. Gjorde gott och väl 1 cm på höjden. Gamla däcken var conti x-king 2.2. Maxxis 2.35 var 3 mm bredare än ett conti x- king 2.4.

Har en ny Fox 120 som jag skall prova på RCn. Såg att detta har prövats med gott resultat i främmande land.

Av:
    Luzen
    Har 920 och 910 högre markfrigång under vevpartiet än RC?

Av:
    Razzr
    Min första spark är beställd.
    Ska bli kul att jämföra med Scalpel och Epic som vart dom senaste hojarna
    274972.jpg

Av:
    onegear
    Razzr säljs dom som ramkit med färgmatchande bromsok och vevarmar?

Av:
    Razzr
    Japp styre och sadelstolpe med.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-04 12:17 av Razzr.

Av:
    Supersonic
    Den där rödsvarta RC:n är ju bara så maximalt snygg. Helt fantastiskt vacker.

Av:
    Supersonic
    Stämmer det verkligen att Spark RC 900 SL 2019 säljs med Syncros Silverton 1.0-hjul som väger 1750 gram?
    Vad jag kan förstå har Syncros Silverton SL fallerat i hållbarhet och RC 900 SL 2019 säljs därför med Silverton 1.0. Men de är ju bojsänken jämfört med övriga hojen, och jämfört med de hjul de specats med från början.

Ser att Scott nu specar 2020 års SL-cyklar med Silverton SL igen. Frågan är om de har löst problemen med de hjulen och faktiskt levererar cyklarna med dem.

Av:
    team_hink_racing
    Razzr skrev:
    Min första spark är beställd.
    Ska bli kul att jämföra med Scalpel och Epic som vart dom senaste hojarna
    Snygg lack!

////////////////////////////////////////////////////////

Av:
    hm
    Perfekt ihopsatt ramkit måste jag säga med det man vill ha till , sen bara välja växlar o hjul.
    Vad kostar ett ramset?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-04 18:39 av hm.

Av:
    Razzr
    69000:-

Av:
    Luzen
    Luzen skrev:

PUFFar min egen fråga..

Av:
    GetLucky
    Luzen skrev:
    Luzen skrev:

PUFFar min egen fråga..

Ja, vanliga Spark har högre än RC.

327.0 mm. vs 319.5 mm

Av:
    solgule
    x
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-14 09:28 av solgule.

mb-0918-racefully-grafik-scott-spark-rc-M.jpg
    mb-0818-trailbike-test-grafik-scott-spark-930-M.jpg

Av:
    Luzen
    solgule skrev:
    GEOMETRY/TECHNICAL DATA SPARK RC 29"
    E BB OFFSET -50.5 mm
    F BB HEIGHT 319.5 mm

GEOMETRY/TECHNICAL DATA SPARK 29"
    E BB OFFSET -43.0 mm
    F BB HEIGHT 327.0 mm
    Tack!

Av:
    MikeSpike666
    Måste ha varit jag :)

Slog i pedalen i någon rot efter ett par mil, bredvid en tjärn, och OTB:ade rakt ut i lingonriset :D

Av:
    MikeSpike666
    NickPick skrev:
    HenkeN skrev:
    Mordaan skrev:
    Funderar på en Scott RC 900 Team. Men läst att RC är rätt så låga. Hur funkar dom på steniga långlopp som t.ex. Obbola Challenge?

Det är ju helt klart en väldigt stor nackdel med RC-modellerna. Jag led av det med min RC, när jag sedan bytte till annat märke så var det en befrielse att inte behöva tänka på detta hela tiden, man tappar ju trots allt lite momentum när man ibland måste sluta trampa för att inte riskera slå i. På Finnmarksturen låg jag bakom en kille på en RC under några mil och han höll på och jävlades på varje stigparti medans jag kunde trampa problemfritt överallt.
    Nu funderar jag på en ny RC men detta problem gör mig lite skeptisk. Vissa anser ju att gå upp i däckstorlek kan underlätta t ex 2.35, kanske därför alla RC-modeller nästa år levereras med 2.35 som standard?
    Undra om vi låg bakom samma snubbe bitvis. Stående inslag på långlopp att det alltid finns knakande scottar som slår i rätt ofta 😆. Tråkigt! Såklart vanesak och träning... Men den är ju lägre vilket som.
    Nästa cykel kan mycket väl bli en spark.

Måste ha varit jag :)

Slog i pedalen i någon rot efter ett par mil, bredvid en tjärn, och OTB:ade rakt ut i lingonriset :D

Av:
    solgule
    Luzen skrev:
    Tack!

Allt är från år 2018. Från 2019 kan man ha bredare bakdäck i Spark Trail, vilket hjälper upp höjden ytterligare. Verkar ju även som Spark RC fått bredare däck, men har inte koll.

Bilderna från:
    https://www.mountainbike-magazin.de
    https://www.mountainbike-magazin.de

Vet inte hur de mätt BB-höjd. Spark 930 uppmätt BB-höjd stämmer ju inte med måtten från Scotts 2018-manual med geometri-tabeller.

Edit: fixade länken till RC
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-04 21:34 av solgule.

Av:
    solgule
    x
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-14 09:29 av solgule.

mb-0217-scott-spark-920-L.jpg

Av:
    exydo
    Jag är mest frågande hur de kan kitta en RC WC för 86k med axs och sen slänga på carbonhjul som väger 1750g, bättre att sälja cykeln utan hjul då. Min känsla är att de inte kan göra bra hjul från Syncros alls.
    Ni som beställer en köper ni nya hjul till den?

Av:
    afotose
    Jag har beställt en WC AXS, kommer ha hjulen som träningshjul och köra på mina Dt Swiss XRC1200.

Av:
    exydo
    Spontant borde det sitta just ett par xrc 1200 hjul för det priset. Det är ju i princip billigare att köpa ramkit och bygga själv än deras nuvarande prissättning. 139k för en spark SL med hjul som inte höll förra året är groteskt dyrt.

Av:
    NickPick
    exydo skrev:
    Jag är mest frågande hur de kan kitta en RC WC för 86k med axs och sen slänga på carbonhjul som väger 1750g, bättre att sälja cykeln utan hjul då. Min känsla är att de inte kan göra bra hjul från Syncros alls.
    Ni som beställer en köper ni nya hjul till den?

Dom ska hålla för målgruppen också 😁.

Av:
    exydo
    Sant men då ska man ju inte köpa en Spark SL iaf med dom hjulen...men nästan 90k för en cykel med bojsänken. Skulle personligen att de hade lättare aluhjul.

Av:
    GetLucky
    Scott har väl aldrig varit direkt prisvärda om man tittar på vad för delar man får för pengarna.

Av:
    JoekSter
    Här en Spark 940-18. Här gått dryga 100mil, mestadels stig. Känns lite oskön i dämpare o gaffel. Troligen dags för service. Vad kan man tänkas betala för service. Vilket ställe i 08 är bra att ha o göra med. Helst norra delen av stan.

Av:
    larason
    Ursäkta om detta är en dum fråga, har du koll på dämpartryck o returinställningar?
    Tycker inte d borde behövas service redan.

Av:
    JoekSter
    Har skaplig koll. Tycker mig inte känna ngn skillnad på helt öppet och halvt öppet i bakdämparen. Har också läst att man bör serva minst 1gång om året.

Av:
    larason
    Du har "rätt" sag?

Av:
    solgule
    x
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-14 09:18 av solgule.

Av:
    joacef
    Någon som fått leveranstid på en RC WC AXS strl M?

Av:
    afotose
    Teamkamraten har beställt en WC utan AXS, medium.. Där var det direktleverans och sedan uppskjutet till början av OKT.

Jag har beställt en WC AXS Large, leverans slutet av OKT som det lät.

Av:
    motionisten
    Scott Spark 940 -18. Är på jakt efter bra mellanklasshjul i alu (behöver inte klara TL gillar slang fortfarande) , några tips? Letar även en 34 T framklinga (ej oval) , var hittar man till bra pris?

Av:
    MikeSpike666
    motionisten skrev:
    Scott Spark 940 -18. Är på jakt efter bra mellanklasshjul i alu (behöver inte klara TL gillar slang fortfarande) , några tips? Letar även en 34 T framklinga (ej oval) , var hittar man till bra pris?

Kan Tune Race 2.0 MK3 vara något?
    https://tunescandinavia.com

Av:
    ers
    https://www.huntbikewheels.com

Här finns prisvärda hjul oxå. Bara att välja bredd...

Av:
    motionisten
    ers skrev:
    https://www.huntbikewheels.com

Här finns prisvärda hjul oxå. Bara att välja bredd...

Tack för tips! Hunthjulen verkar plånboksvänliga , ska titta närmre på dem.

Av:
    Oggler
    De där hunthjulen. Är de på riktigt eller? 329 pund för ett hjulpar på 1600g med tre års garanti o 40% rabatt på nya hjul vid krasch. Det låter onekligen väldigt bra. Vad är haken? Jamenar, efter tre år så har det ju ändå hunnit komma två nya navstandarder.

Av:
    Jensen
    Oggler skrev:
    De där hunthjulen. Är de på riktigt eller? 329 pund för ett hjulpar på 1600g med tre års garanti o 40% rabatt på nya hjul vid krasch. Det låter onekligen väldigt bra. Vad är haken? Jamenar, efter tre år så har det ju ändå hunnit komma två nya navstandarder.

Litet företag, få anställda, troligen mindre marginal per hjul. Köper nav från novatec osv. Mycket hjul för pengarna men så konstigt är det inte och de verkar ha riktigt bra service.

===I Speed kills, but you get there faster I===
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-11 19:22 av Jensen.

Av:
    mir
    Hunthjulen verkar vara ett klipp. Men nu måste jag blotta min okunskap😒.
    Har en Spark RC900 comp 2019.
    Vad jag förstått och vad jag kan se så är det vanlig navstandard på originalhjulen (Syncros Silverton 2,5) dvs Shimano/SRAM och inte XD?
    Någon som vet säkert?

Av:
    joacef
    Om det är en NX kassett så är det Shimano body, GX och uppåt så är det XD.

Av:
    mir
    joacef skrev:
    Om det är en NX kassett så är det Shimano body, GX och uppåt så är det XD.

Tack!! Då är det Shimano body

Av:
    Oggler
    Jensen skrev:
    Oggler skrev:

Litet företag, få anställda, troligen mindre marginal per hjul. Köper nav från novatec osv. Mycket hjul för pengarna men så konstigt är det inte och de verkar ha riktigt bra service.

Novatec-nav. Nu blir i alla fall jag skeptisk. Jag förstår att det finns olika kvalitet av novatec-nav. Men jag hade en gång i tiden ett par novatec-nav. Det var bra trassel från början till slut.

Kan man lite på Huts Novatec-nav, tror ni? Naven är ju liksom pudelns kärna. Fälg och ekrar kommer och går. Men byta ut ett nav gör man inte på en kafferast.

Av:
    NickPick
    Oggler skrev:
    Jensen skrev:
    Oggler skrev:

Novatec-nav. Nu blir i alla fall jag skeptisk. Jag förstår att det finns olika kvalitet av novatec-nav. Men jag hade en gång i tiden ett par novatec-nav. Det var bra trassel från början till slut.

Kan man lite på Huts Novatec-nav, tror ni? Naven är ju liksom pudelns kärna. Fälg och ekrar kommer och går. Men byta ut ett nav gör man inte på en kafferast.

Nej du ska köpa dtswissnav, dels för att novatec är budgetnav och dels för att du är så velig. Släpp ut snålgubben en stund när du internets 😁. Resonerar man som du så är ju valet ganska givet.
    Själv tyckte jag inte det var så billigt när man får kinakol med dtswiss för några tusen till. Då är det ju såklart mer pengar man livet är för kort för dåliga hjul.

Av:
    Mrahvin
    motionisten skrev:

Newmens hjul är riktigt prisvärda och brukar få bra recensioner. Dessutom bra nav och ska inte vara så ömtåliga som ztr crest och liknande mjukosthjul. Strax under 1500 g för 29" boost och ca 700 euro för xa25 som är 25 mm internt. Finns på lite olika tyska nätbutiker.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-11 22:45 av Mrahvin.

Av:
    Jensen
    NickPick skrev:
    Oggler skrev:
    Jensen skrev:
    Oggler skrev:

Nej du ska köpa dtswissnav, dels för att novatec är budgetnav och dels för att du är så velig. Släpp ut snålgubben en stund när du internets 😁. Resonerar man som du så är ju valet ganska givet.
    Själv tyckte jag inte det var så billigt när man får kinakol med dtswiss för några tusen till. Då är det ju såklart mer pengar man livet är för kort för dåliga hjul.

Och för ytterligare några tusen till får man ännu finare. Och för några futtiga tusen till får man något ännu finare. Om ett hjulset kostar 4000kr så är det ju inte dyrt bara för att du får ett kina kol för 7-8000kr (om du ska ha nå känt). 😉

Angående novatec så är de väll en av de större lego tillverkarna eller vad man ska kall det, tillverkar nav pt många under andra namn. Så behöver ju inte vara skit för det. Därmed inte sagt att det behöver bara bästa på marknaden heller.

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    motionisten
    Vad säger expertisen om DTSwiss E 1900 ? Inte jättelätta men verkar finnas till skapligt pris. Har goda erfarenheter från crossen på DT Swiss hjul men de här ska ju tåla mer.

Tex https://www.bikester.se

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in