• Re: Scott spark the tråd

Av:
    Pajas
    Om man är 168 cm lång är det S som gäller eller är det bara idiotiskt att bara ens snegla på M ?
    Kanske bara sixtens tabell som satt myror i huvudet....
    Cykeln i fråga är en RC 900 2019

Av:
    Luzen
    Var kan jag läsa om Spark 910/920 modell 2020?

Av:
    Pajas
    Ska du bara kolla på vilka prylar det sitter på så kan tex gå in på https://mohlins.se

Av:
    motionisten
    Fråga om kedjelängd (Eagle gx). Om man byter 32 mot 34 T räcker kedjan eller behöver man skarva i fler länkar?

Av:
    nadderf
    motionisten skrev:
    Fråga om kedjelängd (Eagle gx). Om man byter 32 mot 34 T räcker kedjan eller behöver man skarva i fler länkar?

Beror på vilken längd kedjan har, klart den behöver lite längre kedja. Köp en ny och i värsta fall så har du en reservkedja om det inte behövdes

Av:
    NickPick
    motionisten skrev:
    Det kan ingen säga åt dig. Googla chain length basics och klicka in på länken från pinkbike som ligger längst upp. Där förklaras det rätt bra med bilder om det går bra eller inte.
    På min cykel byter jag mellan 32t och 36t utan att byta kedja, men det är inte en lika svajigt plattform som en spark (länkaget tar mer kedja när det bottnas).
    Det är väldigt olika helt enkelt. Jag tror att det går! Med eagle kan man få justera bskruven. Anne verktyget så går det smidigt.

Av:
    Sörmlandsleden
    Angående diskussionen om lågt BB på spark RC kan jag meddela att jag nu provat 120 mm framgaffel med mycket bra resultat.

Började med att justera sag och tokens. Gick hyfsat om jag låg på högre tryck/sag. Problemet som då uppstod var att jag inte använde hela slaglängden fram/bak. Fram blev bättre än bak.

Sedan satte jag på 2.35 däck Maxxis, detta gjorde mycket bra nytta och höjde BB minst 1 cm kanske 1.5 cm. Hade stannat här om vi pratar budget/vikt.

Fick tag på en Fox performance elite 34 120mm. Denna monterade jag mest på skoj/prov. Remoten passade direkt på gaffeln. Resultatet blev mycket överaskande. En helt annan cykel vad gäller islag. Har nu inte justerat gaffeln riktigt. Hittade bl.a. fem tokens i gaffeln nu tagit bort tre. Har en i min Factory 34 120, på min andra cykel.

Sparken tar nu rotmattor och sten på ett helt annat sätt. Dessutom märkte jag hur flexig 32 SC egentligen är jämfört med 34. Det ända jag märkte negativt på min korta premiärtur är att den känns lätt fram vid klättring (kan jag leva med). Vikten känner jag inte av + ca 450 g har kolfiberfälgar vilket kompenserar lite vikt.

Skall nu ställa in gaffeln samt försöka använda hela bakdämparen och se om detta blir bra för framtiden.

Av:
    JockeS
    Intressant...
    Upplever samma som du när det gäller flexet i 32 SC-gaffeln. Tycker den rör sig alldeles för mycket, men faktiskt inget som jag direkt noterat under körning iofs.
    Men upptäckte det när jag skulle vrida styret rätt efter ett fall att gaffeln flexar sidleds rätt rejält.

Vilka Maxxis-däck slängde du på?
    Har du en bild i profil på hojjen med nya gaffeln?

Av:
    Sörmlandsleden
    JockeS skrev:
    Intressant...
    Upplever samma som du när det gäller flexet i 32 SC-gaffeln. Tycker den rör sig alldeles för mycket, men faktiskt inget som jag direkt noterat under körning iofs.
    Men upptäckte det när jag skulle vrida styret rätt efter ett fall att gaffeln flexar sidleds rätt rejält.

Vilka Maxxis-däck slängde du på?
    Har du en bild i profil på hojjen med nya gaffeln?

Recon race 2,35 behövs inte ens gucka i, håller tätt ändå. Skall ha i lite ändå som punkteringsskydd.
    0D7EE105-99EE-45FC-BB48-8BFB6B4DE359.jpeg

Av:
    motionisten
    Säkert många som frågat tidigare, men har dåliga Google skills. Nytt drev fram på Spark Eagle GX , vilket offset? Står och väger mellan 34 eller 36 T.

Av:
    JockeS
    Efter ett par år med FOX-gafflar som jag vant mig vid så inser jag att nybeställda RC 900 Team har en SID-gaffel.
    försöker hitta lite relevant info om den men inte ens hos RS själva så hittar jag just DEN gaffeln.

RockShox SID Select+ RL3

Hittar Select+ men inte info om RL3-modellen.
    Förstått att det är någon Charger 2, vad det nu innebär :)

Någon som kan uttala sig om gaffeln i sig som har erfarenheter från Fox SC Perf 32 i jämförbarhet?

Av:
    Geiger
    Har precis själv köpt en RC Team, och tidigare bara haft Fox-gafflar.
    Hittills upplever jag RS-gaffeln skönare, mer följsam, och svarar bra på inställningar. Fox-bakdämparen kommer jag dock inte överens med. Konstigt progressiv och hård, men kanske behöver jag justera med tokens.

Av:
    MiniGordini
    Köpte nyligen en beggad Spark RC 900 WC - 19.
    Tänkte ge mig ut och bara provrulla den lite idag.

Men det här med SAG, jag är ny med Fox Nude.
    Försöker få den att landa på 20-25% sag, med 250psi i dämparen stannar den på rätt så exakt 25%.
    Jag väger drygt 87kg och har inte mer än shorts och t-shirt på mig.

250psi är inte det rätt mycket...? Normalt att det bubblar ut olja genom ventilen när man skruvar av pumpen?

20191006_120558.jpg

Av:
    Paka
    MiniGordini skrev:
    Men det här med SAG, jag är ny med Fox Nude.
    Försöker få den att landa på 20-25% sag, med 250psi i dämparen stannar den på rätt så exakt 25%.
    Jag väger drygt 87kg och har inte mer än shorts och t-shirt på mig.

Jag har exakt samma erfarenhet från en Fox Nude på en Spark 710 Contessa. Måste nästan ännu högre i tryck. Har tänkt att det är för att den är shimsad för damer eller något. Droppar ändå inte så högt så jag bottnar den så har inte funderat så mycket mer :-) Inget oljeläckage dock, det låter skumt.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-07 17:51 av Paka.

Av:
    såkket
    Scott monterar ju dämparen upp och ner så det känns väl inte helt galet att det kan komma ut lite olja när man släpper luften eftersom ventilen hamnar i botten.

Av:
    Geiger
    Upplever samma sak på min RC Team 2019.
    Måste upp i tryck runt 240 PSI, för att få skapligt sag. Väger ca 90 kg. Väl uppe i det trycket, så känns den mest stum i dämpningen. Har haft isär dämparen i hopp om att kunna justera med annan storlek på token, men utan att lyckas. Fick inte loss den som satt i botten av dämparen.

Av:
    såkket
    Geiger skrev:
    Upplever samma sak på min RC Team 2019.
    Måste upp i tryck runt 240 PSI, för att få skapligt sag. Väger ca 90 kg. Väl uppe i det trycket, så känns den mest stum i dämpningen. Har haft isär dämparen i hopp om att kunna justera med annan storlek på token, men utan att lyckas. Fick inte loss den som satt i botten av dämparen.
    Hepp, Scotts bakdämpare är inte vanliga fox så pilla för guds skull inte bort något i botten där det normalt sitter volume spacers, det är prylar för Scotts dubbelkammare där (nude).
    Volume Spacern sitter på väggen till luftburken på dessa

Av:
    solgule
    När jag öppnade luftburken på min Fox Nude så hittade jag en lös fjäderbricka (på engelska: wave spring).

Någon som vet var fjäderbrickan ska sättas fast innan man skruvar ihop luftburken igen? Jag har bara hittat instruktioner för standard Fox dämpare, ej för Nude.

Koden på dämparen: DDBG

Det var troligen den största vågformade fjäderbrickan som syns till vänster i bilden (lånad bild från mtbr). Brickan går att fästa runt den fyrkantiga delen där dämparskaftet rör sig in/ut, men den ska väl inte sitta där? Den borde sitta fast mellan några brickor/packningar som någon slags förspänning tycker jag, men var?

Lånade bilden här:
    https://forums.mtbr.com

Edit: ändrade till största fjäderbrickan, den ser mer ut att passa runt den fyrkantiga delen än den lilla i mitten.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-07 16:55 av solgule.

nude3-aircan-parts.jpg

Av:
    freort
    Tjo!

Är lite nyfiken på om det är möjligt att öka slaglängden fram & bak på min rc 900 team till 120mm lr kanske tom. 140mm.
    Man kanske fuckar upp geometrin totalt då?
    Någon annan som testat nått liknande ?

Av:
    JockeS
    freort skrev:
    Tjo!

Är lite nyfiken på om det är möjligt att öka slaglängden fram & bak på min rc 900 team till 120mm lr kanske tom. 140mm.
    Man kanske fuckar upp geometrin totalt då?
    Någon annan som testat nått liknande ?

Kolla Sörmlandsledens inlägg den 17 september längre upp på denna sidan så ser du en RC 900 med 120mm gaffel och även lite feedback kring hur det funkar

Av:
    Sixten Fors
    freort skrev:
    Är lite nyfiken på om det är möjligt att öka slaglängden fram & bak på min rc 900 team till 120mm lr kanske tom. 140mm. Man kanske fuckar upp geometrin totalt då? Någon annan som testat nått liknande ?
    Har du läst denna tråd? https://happyride.se

Av:
    freort
    Sixten Fors skrev:
    freort skrev:
    Är lite nyfiken på om det är möjligt att öka slaglängden fram & bak på min rc 900 team till 120mm lr kanske tom. 140mm. Man kanske fuckar upp geometrin totalt då? Någon annan som testat nått liknande ?

Yep, jag som startade den ;)

Av:
    Sixten Fors
    freort skrev:
    Sixten Fors skrev:
    freort skrev:
    Jo jag vet det. Det var jag som skrev de relevanta svaren. Därefter dyker samma fråga upp igen i en annan tråd.
    Om du vill ha ännu bättre och specifika råd behöver jag veta:
    Din längd och vikt.
    Ramstorlek.
    Vad du har för stamlängd, stamvinkel +/-, antal spacers under stammen.
    Om du sitter bra eller vill ändra något.
    Vad du upplever som är bra/dåligt med nuvarande cykel.
    Användningsområde för "nya" cykeln, hur/var du vill cykla och vilka egenskaper som prioriteras.

Av:
    freort
    Sixten Fors skrev:
    freort skrev:
    Sixten Fors skrev:
    freort skrev:
    Jo jag vet det. Det var jag som skrev de relevanta svaren. Därefter dyker samma fråga upp igen i en annan tråd.
    Om du vill ha ännu bättre och specifika råd behöver jag veta:
    Din längd och vikt.
    Ramstorlek.
    Vad du har för stamlängd, stamvinkel +/-, antal spacers under stammen.
    Om du sitter bra eller vill ändra något.
    Vad du upplever som är bra/dåligt med nuvarande cykel.
    Användningsområde för "nya" cykeln, hur/var du vill cykla och vilka egenskaper som prioriteras.

Är nöjd med cykeln i stort men skulle vilja ha mer slaglängd som sagt.
    Slippa "omtag" när det blir större rötter o stenar, upplever att det tar i vevarna så fort det blir lite bråtigare.
    Med facit i hand skulle jag kanske ha köpt en spark 920 ist.
    Cyklade mest xc därför valde jag bort spark 920.

Av:
    Sixten Fors
    Då du väljer bort att svara på frågorna kan jag inte hjälpa dig.

Av:
    freort
    Sixten Fors skrev:
    Då du väljer bort att svara på frågorna kan jag inte hjälpa dig.

176 cm
    85 kg
    Medium
    70 mm ingen aning om vinkel men det är org. Med 1 spacer.
    Sitter bra för xc.
    Nöjd i övrigt förutom det jag nämt tidigare ev. Annat styre.
    Lite mer lämpad för enduro :)

Av:
    Sixten Fors
    Generellt är cykelns geometri viktigare än slaglängden. En kort och brant cykel med längre slaglängd är otryggare i stöket än en längre och flackare cykel med mindre slaglängd. Du har en (för) liten ramstorlek för din längd. Du väger dessutom rätt mycket för din längd. Du har fel ram för ändamålet stigcykling. För liten, för kort, för brant och för klen för att kunna "bygga om" den till trygg och tålig stigcykel för stökigare terräng.

Spark RC Team i Medium har bara 1128 mm hjulbas. En Santa Cruz Tallboy i Large (din storlek) med 120 mm slaglängd bak och 130 mm gaffel har 1211 mm hjulbas. Tallboy är tryggare för att den är >8 cm längre.

Hade du varit 165 cm och vägt 55 kg på Spark RC Medium hade det varit ett annat läge, då hade cykeln varit relativt större och lättviktsraman hade pallat hårdare åkstil utan att gå av på mitten.

Av:
    Tegheim83
    Sixten Fors skrev:
    Du har en (för) liten ramstorlek för din längd. Du väger dessutom rätt mycket för din längd. Du har fel ram för ändamålet stigcykling. För liten, för kort, för brant och för klen för att kunna "bygga om" den till trygg och tålig stigcykel för stökigare terräng.

Intressant!
    Jag är 178cm och 73kg.
    Stormtrivs med Medium på min Scott Spark 920-15. En Large upplever jag som klumpig.

Är det skillnad på den nya sortens ram, så jag skulle haft Large på en sån?

Av:
    Sixten Fors
    Mina barn 162 resp 164 cm cyklar på Spark 900 Medium (120 mm bak/130 mm fram) med 427 mm reach, 1158 mm hjulbas, 50 mm stam och 66,7° HTA.

2020 Tallboy 4 i Small som Santa Cruz rekommenderar till 155-165 cm cyklister har 425 mm reach, 1158 mm hjulbas, 50 mm stam och 65,7° HTA. Samma mått men 1° flackare HTA. Tallboy har dock kortare sadelrör än Spark M, så barnen får nöja sig med 120 mm dropper på Sparken.
    20190817_103332_S.jpg
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-07 21:16 av Sixten Fors.

Av:
    NickPick
    Jösses.

Av:
    freort
    Sixten Fors skrev:
    Generellt är cykelns geometri viktigare än slaglängden. En kort och brant cykel med längre slaglängd är otryggare i stöket än en längre och flackare cykel med mindre slaglängd. Du har en (för) liten ramstorlek för din längd. Du väger dessutom rätt mycket för din längd. Du har fel ram för ändamålet stigcykling. För liten, för kort, för brant och för klen för att kunna "bygga om" den till trygg och tålig stigcykel för stökigare terräng.

Spark RC Team i Medium har bara 1128 mm hjulbas. En Santa Cruz Tallboy i Large (din storlek) med 120 mm slaglängd bak och 130 mm gaffel har 1211 mm hjulbas. Tallboy är tryggare för att den är >8 cm längre.

Hade du varit 165 cm och vägt 55 kg på Spark RC Medium hade det varit ett annat läge, då hade cykeln varit relativt större och lättviktsraman hade pallat hårdare åkstil utan att gå av på mitten.

Testade även en Large innan köp men den kändes alldeles för stor (Har korta ben)

Av:
    -Andy-
    Scott-size.PNG

Medium verkar vara det Scott tycker att man ska ha om man är 176 cm lång. Sen finns det så klart undantag om man har extremt långa/korta ben/armar/överkropp.

Av:
    Sixten Fors
    -Andy- skrev:
    Medium verkar vara det Scott tycker att man ska ha om man är 176 cm lång. Sen finns det så klart undantag om man har extremt långa/korta ben/armar/överkropp.
    Sparken är 3 år gammal, moderna cyklar är längre och tryggare i stökigare terräng. Geotabellerna uppdateras först när nästa generation Spark kommer. Juliana Joplin (samma cykel som Santa Cruz Tallboy) är en nyare cykel med lite kortare sadelrör. Här en tjejtest av Joplin Small, samma storlek som min Spark Medium. https://www.bicycling.com

Antingen gör man som Scott sa 2017, eller så tänker man själv.

Av:
    Jensen
    -Andy- skrev:

Fattar du väll. Scott har ingen som helst aning om vad de designat den för, sixten vet bättre #ironi 😁

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    -Andy-
    Sixten Fors skrev:
    -Andy- skrev:
    Sparken är 3 år gammal, moderna cyklar är längre och tryggare i stökigare terräng. Geotabellerna uppdateras först när nästa generation Spark kommer. Juliana Joplin (samma cykel som Santa Cruz Tallboy) är en nyare cykel med lite kortare sadelrör. Här en tjejtest av Joplin Small, samma storlek som min Spark Medium. https://www.bicycling.com

Antingen gör man som Scott sa 2017, eller så tänker man själv.

Det är vad Scott säger 2019 :)

Av:
    -Andy-
    Jensen skrev:
    -Andy- skrev:

Fattar du väll. Scott har ingen som helst aning om vad de designat den för, sixten vet bättre #ironi 😁

Eller hur :)

Av:
    Sixten Fors
    Om Scott och Juliana är långsamma, varför vänta. Jag byggde min "Joplin Small" redan för ett år sedan.

Av:
    Jensen
    Sixten Fors skrev:
    Om Scott och Juliana är långsamma, varför vänta. Jag byggde min "Joplin Small" redan för ett år sedan.

Eller så är det så att alla inte tycker som dig. Tex de som designat hojen 😉.

Är juni slutändan ändå smaksak. Känner flera som är i ovan nämnda längd som testat spark RC i large och tyckt den känts på tok för stor och valt medium. Sen att du inte tycker det är rätt är ju din ensak. Bara för att DU tycker det är rätt för dina barn betyder det ju inte att det är universellt och passar alla. Alla vill tex inte ha 50 mm stam på en Xc, även om kortare stammar är det man ska köra, så vill alla inte vara så extrema. Smaksak. Sen kan jag förstå att du inte vill köpa en liten för dina barn då de ju säkerligen växer fortfarande. Men för en ”färdigvuxen” person ....

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-07 23:22 av Jensen.

Av:
    Sixten Fors
    Min Spark är inte en xc race cykel, inte ens enl. Scott och inte ens när den lämnade "fabriken" och 50 mm stammen och fjädringen fram/bak är original. Det enda jag gjorde var att byta hjulen från 584x2.8" till 622×2.35" och droppern från en dålig Fox Transfer (65 mm stackhöjd) till en bra OneUp (33 mm stack). Som att kapa sadelröret från 440 till 408 mm utan att behöva ta fram sågen.

Frågeställaren ovan har en kort/brant RC i liten storlek som han funderar på att "göra om" till en 120-140 mm stigcykel som är tryggare i stökig terräng. Det är en rejält dålig ide, det kommer inte att bli bra. Det är fel ram att bygga på. Frågor på det?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-08 00:51 av Sixten Fors.

Av:
    Jensen
    Jojo men du säger ju likväl large där scott säger medium, även om det är en RC. Är man 190-195 cm lång finns det ju inte ens en storlek som passar enligt ditt sätt att se det. Vilket isig är märkligt när jag även känner flera som kör med xl och är riktigt nöjda.

Att en RC kanske inte är lämpad att bygga om till 140 är en annan femma. Då har man fel sorts cykel från början, vilket kanske är
    mer rätt svaren att säga ”du har fel storlek”

Av:
    Sixten Fors
    Alla storlekstabeller är mer eller mindre trubbiga. Den från Scott tar inte hänsyn till olika versioner av Scale och Spark, olika slaglängd, eller olika längd på styrstam, trots att Scott levererar olika långa stammar med olika modeller. Inte mycket till hjälp, kan jag tycka.
    Scott_stl1.png

Sixtens tabell är mindre trubbig. Inte perfekt, men bättre och mer genomarbetad än den från Scott. Gillar man inte 1990-talets stamlängder väljer man en längre cykel och köper en kortare styrstam. Spark RC "Trail" är en uppgafflad Spark RC.
    Scott_stl2.png

Av:
    Kneecap
    Jensen skrev:
    Är juni slutändan ändå smaksak.

Tjena!

Nej! Smak och egna preferenser spelar ingen roll! Mjuka värden är fel! Du ska bara köpa storlek efter formler, inget annat och titta för bövelen aldrig på tillverkarens tabell, dom har ofta fel och vet inte vad som sysslar med.

Av:
    Hedlund80
    Sixten Fors skrev:
    Alla storlekstabeller är mer eller mindre trubbiga. Den från Scott tar inte hänsyn till olika versioner av Scale och Spark, olika slaglängd, eller olika längd på styrstam, trots att Scott levererar olika långa stammar med olika modeller. Inte mycket till hjälp, kan jag tycka.

Sixtens tabell är mindre trubbig. Inte perfekt, men bättre och mer genomarbetad än den från Scott. Gillar man inte 1990-talets stamlängder väljer man en längre cykel och köper en kortare styrstam. Spark RC "Trail" är en uppgafflad Spark RC.
    Så enligt dig passar spark xl (som den säljs) en person som är 207cm? Scott säger ju 185-198cm? Vilket gör att den borde vara optimerad för en person runt 192cm?

Av:
    Tegheim83
    På geometri-ämnet.

Jag har en Scott Spark 920 -15 Medium med 100/100-slag som jag trivs riktigt bra på, och är inte riktigt mogen för att köpa ny än pga reasons.

Däremot är jag inte nöjd med framgaffeln, och överväger att skaffa en modernare.

De finns väldigt mycket fina gafflar till bra pris som har rake/offset 44mm, men original är 51mm.

Blir det kaos om man sätter på en 44mm-gaffel? Jag kör på hög-läget på baklänkaget, så den är redan så orolig som den kan bli original, och med 44mm lär den väl bli ännu mer stimmig?

scott_spark920_geo-15.gif
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-11-08 10:53 av Tegheim83.

Av:
    Dahpa
    Bryter av storlekstugget...

Har en Spark 900 RC WC 2019 som det är dax att göra lite dämparservice på. Har drunknat i googleträsket utan att hitta rätt manualer.

Är det någon som har länkar till servicemanualer för:
    Bak - FOX NUDE 4 EVOL
    Fram - RockShox SID RL3 Air

Tar gärna även tips om vilka servicesatser som behövs.

Har gjort service på x antal dämpare förut så känner mig helt bekväm med att göra det själv.

Är även lite för fet så vill gärna sätta en spacer i bakdämparen - någon som har några tips att dela?

För övrigt så är jag 180 cm och kör en large, passar mig utmärkt;-))

Tack på förhand!

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in