• Re: Scott spark the tråd

Av:
    Tegheim83
    Tegheim83 skrev:
    På geometri-ämnet.

Jag har en Scott Spark 920 -15 Medium med 100/100-slag som jag trivs riktigt bra på, och är inte riktigt mogen för att köpa ny än pga reasons.

Däremot är jag inte nöjd med framgaffeln, och överväger att skaffa en modernare.

De finns väldigt mycket fina gafflar till bra pris som har rake/offset 44mm, men original är 51mm.

Blir det kaos om man sätter på en 44mm-gaffel? Jag kör på hög-läget på baklänkaget, så den är redan så orolig som den kan bli original, och med 44mm lär den väl bli ännu mer stimmig?

Svarar mig själv lite, eller håller iaf igång ämnet.
    Enligt denna blog så skulle det bli tvärtom, bättre med en 44mm versus den gamla 51mm... Eller tolkar jag honom fel?

https://bikeco.com

Av:
    Åkerskog
    Jag är 1,69 ca och har exakt samma 710/910 som sixtens ungar. dvs en M. Jag skulle definitivt inte vilja ha en kortare hoj. en L hade funkat med kortare stam men tyvärr är sadelröret redan ca 1 cm för långt och jag skulle behöva göra som de och byta till en bättre dropper. Sixten har följaktligen rätt i resonemanget. // En med personlig erfarenhet av både Vasan, stig och Flottsbro med den hojen.

ps, jävligt mångsidig och bra hoj om man har två hjulpar till den.

Av:
    NickPick
    Tegheim83 skrev:
    Tegheim83 skrev:
    På geometri-ämnet.

Jag har en Scott Spark 920 -15 Medium med 100/100-slag som jag trivs riktigt bra på, och är inte riktigt mogen för att köpa ny än pga reasons.

Däremot är jag inte nöjd med framgaffeln, och överväger att skaffa en modernare.

De finns väldigt mycket fina gafflar till bra pris som har rake/offset 44mm, men original är 51mm.

Blir det kaos om man sätter på en 44mm-gaffel? Jag kör på hög-läget på baklänkaget, så den är redan så orolig som den kan bli original, och med 44mm lär den väl bli ännu mer stimmig?

Enligt denna blog så skulle det bli tvärtom, bättre med en 44mm versus den gamla 51mm... Eller tolkar jag honom fel?

Om jag vore du skulle jag uppgradera modell innan jag uppgraderar cykeln, men det är ju jag det.

Av:
    Tegheim83
    NickPick skrev:
    Tegheim83 skrev:
    Tegheim83 skrev:
    På geometri-ämnet.

Om jag vore du skulle jag uppgradera modell innan jag uppgraderar cykeln, men det är ju jag det.

Det är ju i första hand en ekonomisk fråga, eller hur?

Jag har förstått att det ofta är den allmänna åsikten att nya (stående bakdämpare) är otroligt mycket bättre. De flesta åsikterna kommer troligen från devisen nyare=bättre, och inte från människor med kunskapen (inte sagt om dig NickPick, känner inte dig :-) ), och det är säkert sant, men inte så mycket bättre att jag skulle märka det.

Däremot märker jag att min nuvarande framgaffel är skitdålig :-)

Och eftersom jag inte är i läge att byta cykel nu så vill jag se möjligheterna med den cykel jag i övrigt är otroligt nöjd med :-)

Av:
    Freddie L
    Jag har gamla Sparken (i L, 180cm) i slacka läget, är otroligt nöjd med den. Provade den nya Sparken på hemmastigarna och det fick mig att byta märke när ny cykel inhandlades. Jag upplevde nya rc-Sparken som onödigt ”trygg” och ”stabil”. I ärlighetens namn lär väl utrustningsnivå spela in (hjul), inställning av gaffel och dämp, plus längden på provcyklingen osv. Hursomhelst, trots lysande recensioner så var det inte vad jag ville ha.

/Fredrik

Av:
    Sixten Fors
    Hedlund80 skrev:
    Så enligt dig passar spark xl (som den säljs) en person som är 207cm? Scott säger ju 185-198cm? Vilket gör att den borde vara optimerad för en person runt 192cm?
    Njae... enligt mig:
    1) Scott verkar ha en himla massa jättelånga stammar på lager (från 1990-talet) som man vill bli av med. De tänker på miljön och levererar 90-talsstammar med mtb-cyklar av årsmodell 2020, istället för att lämna in dem till energikrävande materialåtervinning där man mal/smälter ned dem för att tillverka 35-60 mm mtb-stammar.
    2) Scott är efterblivna som fortfarande levererar jätteolika lång stammar till olika ramstorlekar, max 10 mm skillnad från minsta till största ramstorlek är ok.
    3) Det är billigare att leverera XL-ramar med 90 mm stam, än att ta fram XXL-ramar som levereras med 60 mm stam. Scott skrattar hela vägen till banken.
    4) Styrstammar till mtb är 35-60 mm långa, en mtb med >70 mm stam är mera cyclocross än mtb.
    5) Inom fem år kommer inte Scott att leverera någon mtb med längre stam än 60 mm.

Mondraker's moderna 100/100 mm XC FS cykel F-Podium levererar 50 mm stam med S/M och 60 mm med L/XL, vilket är perfekt https://www.mondraker.com

Spark RC XL passar 187-197 cm cyklist med 50-70 mm stam.
    Spark XL passar 184-194 cm cyklist med 40-60 mm stam.
    Längre cyklister kan välja att:
    a) köpa för liten cykel med för lång stam från Scott, eller
    b) köpa mtb i rätt storlek från någon annan tillverkare. Som tur är finns det idag relativt gott om längre cyklar och XXL-storlekar att välja mellan. Det har kommit mycket nytt inför 2019-2020. Kanon!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-08 15:00 av Sixten Fors.

Av:
    JockeS
    Sixten: Enligt din tabell så nämner du bara stamlängderna.
    Utgår du från att man har original sadelstolpe på RC 900 enligt dom tabellerna?

Anledningen till att jag frågar är pga att på min fd. RC 900 Team så satte jag på en 100mm stam men bytte även sadelstolpen till en rak, dvs utan 10 mm setback som det var på originalstolpen.
    Och således lever jag i tron att geometerin blev rätt ändå bara att jag kom fram längre..
    Varför jag gjorde detta? Ingen aning, men mest troligt pga att det var den stammen jag hade hemma som jag betalat lite dyra pengar för.

Men det jag upplevde som positivt med att byta till en stolpe med 0 mm setback var att jag fick bättre tryck/rundtramp i benen.

Är 176 cm med korta ben
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-11-08 15:00 av JockeS.

Av:
    Sixten Fors
    En mtb har dropper.

Scott's (och alla andras) stam/styre-kombos suger, separata delar är mycket bättre för konsumenten. En lätt och fin stam stam kostar 55€ https://www.bike24.com eller https://www.bike24.com , en tyngre/billigare Brand-X kostar 150-200 kr https://www.wiggle.se eller https://www.wiggle.se
    190920_Procraft_PRC_stam_60mm_xs.jpg

Av:
    Sixten Fors
    DT Swiss har till slut släppt sargen och levererar xc-hjulen XRC 1200 Spline 30 mm. Nino kan äntligen lämna tillbaka sina XMC 1200 allmountainhjul i rätt bredd som han tvingats använda de senaste tre åren för att DT Swiss är sist på bollen. Grattis Nino!

Av:
    Martin Eves
    Sixten Fors skrev:
    En mtb har dropper.

Vilken skall man välja på en Spark RC900 2018 tycker du?

Av:
    Sixten Fors
    Martin Eves skrev:
    Sixten Fors skrev:
    En mtb har dropper.

Vilken skall man välja på en Spark RC900 2018 tycker du?
    CB Highline v7 med 47 mm stackhöjd eller OneUp v2 med 33 mm stackhöjd är två bra/prisvärda alternativ.

Av:
    Nisanob
    Fattas det inte en packning här på gaffeln.

En Fox 34 på Scott Spark 940 2017.
    157389850758266413159295068813.jpg

Av:
    Sixten Fors
    Nisanob skrev:
    Fattas det inte en packning här på gaffeln. En Fox 34 på Scott Spark 940 2017.
    Var? Förstår inte frågan?
    O-ringen är en sag-mätare som sitter "löst" ena gaffelbenet på alla gafflar, oavsett fabrikat.
    1) skjut ner O-ringen 2) sitt på cykeln 3) mät sag i mm och omvandla till % av slaglängd.
    O-ringen indikerar även hur stor andel av gaffelns slaglängd du använt under en runda, när du landat ett hopp etc.

Av:
    Nisanob
    Jag var nog något oklar i min fråga. Det jag menar är just nedanför sag-ringen. Där är en gummitätning med en silverfärgad metallring runt om. Ska det inte sitta ytterligare en tärning ovanpå den?

Av:
    Tegheim83
    Nisanob skrev:
    Jag var nog något oklar i min fråga. Det jag menar är just nedanför sag-ringen. Där är en gummitätning med en silverfärgad metallring runt om. Ska det inte sitta ytterligare en tärning ovanpå den?

Nope. Alls ser ut så.

Av:
    ers
    Nej, det är så det skall se ut. Inget fel.

Av:
    Nisanob
    Okej, tack för hjälpen.

Av:
    Sixten Fors
    Nisanob skrev:
    Nope. Allt är i sin ordning. Fjädern i metall klämmer ihop skrapringen så att den tätare bättre mot innerbenet.
    fox-36mm-fork-low-friction-flangeless-dust-wiper-kit.jpg

Av:
    Nisanob
    Aha, nu fattar jag vad fjädern är till för:-)

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in