• Re: Scott spark the tråd

Av:
    Sörmlandsleden
    Snyggt! Vad är det för fälgar? Vilken årsmodell? Vikt? Roligt att veta då jag själv uppgraderar en RC WC till 2019.

Av:
    ADWISER
    Det är en RC WC 2019 med Bontrager Kovee Pro 30 TLR Boost 29 MTB-hjul ca 9,8 kg

Av:
    Sörmlandsleden
    Tack för info, härlig cykel.

Av:
    Robinioo
    Hej alla!

Ny här i detta forum och behöver någon rutinerad till hjälp.
    Jag är helt såld på spark. Jag står i valet mellan 950 eller 920. Är det värt att lägga extra för att få 920? Detta blir även min först fs som jag kommer ha till lite blandat men inget för överdrivet och tror den passar den typ av cykling jag gör. Sjukt fina är dom 👍

Av:
    Jay Jay
    Robinioo skrev:
    Hej alla!

Jag är helt såld på spark. Jag står i valet mellan 950 eller 920. Är det värt att lägga extra för att få 920? Detta blir även min först fs som jag kommer ha till lite blandat men inget för överdrivet och tror den passar den typ av cykling jag gör. Sjukt fina är dom 👍
    Spark är jättefin. Har själv en 940 -18. Det är f ö den jag hade gått på med årets spec också. Gaffeln är avgörande för mig (kralligare), vidare får du mkt finare bromsar de som sitter på 950 (samma som på min 940 -18) har lite tveksam kvalite. Dessutom får du en finare bakväxel. Själv tycker jag inte kolfiber är värt prisskillnaden. Hellre köpa en alu och lägga mellanpengarna på ett annat hjulsett samt optimering av cockpit och sadel. Men det är jag det.

Av:
    Jensen
    Jay Jay skrev:
    Robinioo skrev:
    Hej alla!

Spark är jättefin. Har själv en 940 -18. Det är f ö den jag hade gått på med årets spec också. Gaffeln är avgörande för mig (kralligare), vidare får du mkt finare bromsar de som sitter på 950 (samma som på min 940 -18) har lite tveksam kvalite. Dessutom får du en finare bakväxel. Själv tycker jag inte kolfiber är värt prisskillnaden. Hellre köpa en alu och lägga mellanpengarna på ett annat hjulsett samt optimering av cockpit och sadel. Men det är jag det.

Man kan ju vrida det åt andra hållet. Köpa 920 och senare finare hjul och cockpit är ju billigare än att köpa billigare ram, fina hjul och cockpit, för att senare ta ramen ett steg. Ramen är hjärtat. Visst kommer man känna mer på hjul och har man inte tänkt plöja ner mer i hojen eller äga den kortsiktigt så kan aluramen vara vettig väg att gå. Personligen skulle jag ju skaffa något som är en bra grund att bygga vidare på, men så byter jag ju det mesta på mina hojar över åren, så det är jag det. Alla prioriterat ju olika.

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    Jay Jay
    Jensen skrev:
    Jay Jay skrev:
    Robinioo skrev:
    Hej alla!

Man kan ju vrida det åt andra hållet. Köpa 920 och senare finare hjul och cockpit är ju billigare än att köpa billigare ram, fina hjul och cockpit, för att senare ta ramen ett steg. Ramen är hjärtat. Visst kommer man känna mer på hjul och har man inte tänkt plöja ner mer i hojen eller äga den kortsiktigt så kan aluramen vara vettig väg att gå. Personligen skulle jag ju skaffa något som är en bra grund att bygga vidare på, men så byter jag ju det mesta på mina hojar över åren, så det är jag det. Alla prioriterat ju olika.
    Exakt. Håller med dig hela vägen. Beror ju på var man vill landa. I det här specifika fallet tycker jag att man får mer om man köper 940 och sedan lägger 10k på uppgraderingar. Den är i allra högsta grad fin nog att köra som den är. Vidare bygger mitt resonemang på att man kanske ändå vill byta vissa saker såsom sadel och styre. 920 har f ö bara framtriangel i kolfiber. Baktriangel är samma. Jag tycker aluramen är riktigt fin att bygga vidare på och ser ingen riktig poäng att gå på kolfiber annat än av viktskäl.

Av:
    Robinioo
    Okej jag hör vad ni säger och förstår hur ni tänker. Jag själv är egentligen ej kräsen om det är alu eller car men när ja ändå är uppe i de summorna så tänkte jag det kanske lika bra är att ta carbon. Jag vet ja vill ha 34 gaffel. Problemet med 940 för min egna del är färgen. Och det spelar stor roll för min del. Ja vill köpa en cykel och göra den tubeless och egen cockpit. Möjligtvis sadel. Vill ej ändra på något efter det. Det är jobbigt att färgen är det som påverkar mkt men måste känna mig ”sugen” bara jag ser den. Kommer ej tävla något alls. Har en kona big honzo för stunden. Bra hardtail men tycker den är för tyng så vikten spelar in. Första fs som sagt och vill få det så rätt jag kan om ni förstår. Tack för svaren 👍

Av:
    Jay Jay
    Robinioo skrev:
    Okej jag hör vad ni säger och förstår hur ni tänker. Jag själv är egentligen ej kräsen om det är alu eller car men när ja ändå är uppe i de summorna så tänkte jag det kanske lika bra är att ta carbon. Jag vet ja vill ha 34 gaffel. Problemet med 940 för min egna del är färgen. Och det spelar stor roll för min del. Ja vill köpa en cykel och göra den tubeless och egen cockpit. Möjligtvis sadel. Vill ej ändra på något efter det. Det är jobbigt att färgen är det som påverkar mkt men måste känna mig ”sugen” bara jag ser den. Kommer ej tävla något alls. Har en kona big honzo för stunden. Bra hardtail men tycker den är för tyng så vikten spelar in. Första fs som sagt och vill få det så rätt jag kan om ni förstår. Tack för svaren 👍
    I s f är det väl ”bara” att leta upp en 940 2018. Finns säkert ngn handlare kvar i rätt storlek. Blir billigare och bättre spec/krona. Det enda jag tycker är lite trist är bromsarna... men de är ju samma som 950 har 2019. Dessutom GX rakt igenom och halvt kilo lättare.

Av:
    Goddamn72
    Någon som kan svara på om 180mm skiva är det största som fysiskt går att montera fram på en Spark 930 2017?

Av:
    glitch
    ADWISER skrev:
    Nu väntar jag bara på våren.

Jag hoppades du skulle säga "Nu väntar jag bara på min svarta stolpe" ;-)
    Ser snabb ut!

Av:
    JockeS
    Är någon annan än jag som haft problem med att bakaxeln skruvar ur sig själv?

har ju en RC 900 team, där jag vid 3 tillfällen blivit tvungen att dra åt thru axeln till bakhjulet pga att det börjat glappa efter att axeln skruvat ur sig själv ca ett kvart/halvt varv?
    När jag drar åt så känns det även jäkligt konstigt mot tidigare hojjar jag haft, nästan som om gängorna går jättetorrt men allt ser hur bra ut som helst.
    Vågar ju heller inte dra för hårt för att riskera knäcka något.

Vet att jag har en bekant med en RC 900 WC med samma fenomen, så han blivit tvungen att dra ett buntband runt svingen och axeln för att hindra den att skruva ur sig.

Vände cykeln upp o ner i helgen och skruvade ur axeln, och då ramlade nästan hjulet av svingen då svingen är ca 5-6mm bredare i dropsen än hjulnavet?
    Normalt?

Av:
    Bergsmannen
    JockeS skrev:
    Är någon annan än jag som haft problem med att bakaxeln skruvar ur sig själv?

har ju en RC 900 team, där jag vid 3 tillfällen blivit tvungen att dra åt thru axeln till bakhjulet pga att det börjat glappa efter att axeln skruvat ur sig själv ca ett kvart/halvt varv?
    När jag drar åt så känns det även jäkligt konstigt mot tidigare hojjar jag haft, nästan som om gängorna går jättetorrt men allt ser hur bra ut som helst.
    Vågar ju heller inte dra för hårt för att riskera knäcka något.

Vet att jag har en bekant med en RC 900 WC med samma fenomen, så han blivit tvungen att dra ett buntband runt svingen och axeln för att hindra den att skruva ur sig.

Vände cykeln upp o ner i helgen och skruvade ur axeln, och då ramlade nästan hjulet av svingen då svingen är ca 5-6mm bredare i dropsen än hjulnavet?
    Normalt?

Det där lät inget vidare. Har en likadan själv men inte märkt något.

Av:
    Doctor C
    Någon här som har erfarenhet av att köra den senaste generationens Spark (ej RC) med 130mm gaffel.
    Har ett 130mm air shaft liggandes och funderar på om det är en bra idé att slänga i det i samband med underbensservice.

Av:
    Goddamn72
    Har en Spark 930 2017 och har bytt airshaften, dock till 140mm och inte 130. Bästa jag gjort. Flackare vinkel och lite högre BB.

Av:
    Zwinto10mm
    Goddamn72 skrev:
    Har en Spark 930 2017 och har bytt airshaften, dock till 140mm och inte 130. Bästa jag gjort. Flackare vinkel och lite högre BB.

Coolt, bild? :)

Av:
    Goddamn72
    Här kommer två bilder. Har tonat ner det illgröna på hojen men det är en 930 :-)
    63E455BC-F602-43C7-9375-D6EFA4DEC973.jpeg
    FE2FB89B-7142-4707-AD58-B8FB6FD1EB0D.jpeg

Av:
    ers
    Ni som "wrapar" om era ramar, hur gör man? Har en 940 2018 som jag inte är 100% nöjd med färgsättningen på...

Av:
    Goddamn72
    Kör krympslang överallt ;-). Nädå, jag kör vanlig eltejp och det blir faktiskt förvånansvärt diskret och billigt. Finns 50mm eltejp på Bauhaus som funkar bra över de bredare partierna och fördelen med eltejp är hur följsam och flexibel den är.

Av:
    Rsdea
    Köp vinylfolie finns ju i alla färger även transparant.
    2000:e svaret 😁

Av:
    Mikahn
    Slutar bevaka

Av:
    Zwinto10mm
    Goddamn72 skrev:
    Här kommer två bilder. Har tonat ner det illgröna på hojen men det är en 930 :-)

Flådigt! Tack för det :)

Av:
    Zwinto10mm
    Goddamn72 skrev:

Förresten vad kostade bytet? :)

Av:
    Goddamn72
    Tror själva airshaften kostade runt 6-700 och arbetet gjorde jag själv.

Av:
    Zwinto10mm
    okej! lätt å göra (om man inte har tummen mitt i handen så att säga)? Å tar hjälp av youtuben kanske :)

Av:
    Goddamn72
    Ja det är enkelt.
    https://youtu.be

Av:
    Jay Jay
    Goddamn72 skrev:
    Ja det är enkelt.
    https://youtu.be
    Antar att alla har olika relationer till vad ”enkelt” innebär. Själv tycker jag det verkar hyfsat bökigt. Har du ngn uppfattning om vad en butik tar (misstänker att du aldrig övervägde det alternativet...)? Är själv lite sugen på att testa med 140mm.

Av:
    Goddamn72
    Vet inte vad en cykelverkstad tar faktiskt men kolla pris i samband med att dom gör en nedre dämparservice.

Av:
    konscious
    Någon som vet hur vajern till bakväxeln är dragen i ramen på sparken, genom hölje eller ett plaströr.

Av:
    Bergsmannen
    konscious skrev:
    Någon som vet hur vajern till bakväxeln är dragen i ramen på sparken, genom hölje eller ett plaströr.
    Hölje hela vägen.

Av:
    konscious
    Bergsmannen skrev:
    konscious skrev:
    Hölje hela vägen.
    👍

Av:
    error_fatsug
    Går i köptankar och vill gärna få lite feedback (forcering av beslutsångest :)) angående Scott Spark 950. Vet att den varit uppe tidigare i tråden, men ni som kan får gärna fylla på lite mer: https://www.cykelkraft.se

Har kört HT 29' (Degavi) hittills men ska nu skaffa en FS 29' med dropper-post. Finns ju så mkt att välja mellan, men jag gillar bland annat Scotts twin-lock system och märkets "pålitlighet" (?) och fina recensioner. 950-versionen känner jag ligger lagom i nivå vad gäller vikt/pris, vad jag behöver etc.

Cyklar XC i Skåne (mest Genarp/Häckeberga för er som känner till den delen av Sverige) och kommer i stort sett uteslutande använda cykeln på stigar likt dessa.

Vill ha:

*29' hjul
    *dropper-post (är väl typ standard på alla FS iofs)
    *bra kombonenter som håller (kommer dock inte tävla, har därför valt bort kolfiber och superlätta komponenter som kostar skjortan)

Är 950-versionen en bra idé? Tankar?

Tack på förhand!

Av:
    Jajjas
    Jag kör en spark 940. Funkar klockrent i genarp. Både att hoppa på klinten och kör snabbt på t.ex risenslingan. Vikten är lite tråkig bara men har man inga ambitioner att tävla så kvittar det.
    Skillnaden på 940 och 950 är väl att 940 har ett steg bättre dämpare och 10-50 kassett istället för 11-50 som Nx eagle. Möjligtvis bättre hjul men hjulen på 940 är ändå svintunga.

Av:
    R.Linus
    Tjena,

Ska hämta ut min nya 900 WC 2019 imorgon och har en enkel fråga.
    Hur löser ni garmin fäste på den nya cockpiten? Finns det alternativ till syncross egna?

//Linus

Av:
    error_fatsug
    Jajjas skrev:
    Jag kör en spark 940. Funkar klockrent i genarp. Både att hoppa på klinten och kör snabbt på t.ex risenslingan. Vikten är lite tråkig bara men har man inga ambitioner att tävla så kvittar det.
    Skillnaden på 940 och 950 är väl att 940 har ett steg bättre dämpare och 10-50 kassett istället för 11-50 som Nx eagle. Möjligtvis bättre hjul men hjulen på 940 är ändå svintunga.

Yes, det låter lovande :) Ska kolla på 940 också, för mig att 950 2019 ligger på 13.9 kg vilket väl får ses som iaf ok. Vad fick dig att välja Scott spark? Har du testat många andra cyklar?

Tänkte ta mig förbi Team Sportia i Malmö och testa sparken i veckan. Dom har en liten yta/bana man kan svänga runt på och få lite mer feedback än bara recensioner på nätet. Annars verkar det sisådär lätt att hitta någon butik där man kan testa innan man köper. Bor iofs i Lund och utbudet här är väl lite mer begränsat jmf med Malmö...

Av:
    Nitrogendykare
    Äntligen ny hoj.
    Scott spark 920 American classic wide lightning
    Vittoria Brazo
    Sugen på ett nytt styre
    Spark.JPG

Av:
    lasseihamre
    Hej
    Fick hem min nya Scott Spark RC 900 Comp 2018 idag. Jag tänker uppgradera den med dropper OneUp Components 150 mm. Jag har inte provat än men det ser ut att bli en utmaning att få in vajer och hölje till droppern i ramen. Tacksam för tips om någon här gjort det på sin cykel.

Av:
    Ubbe73
    lasseihamre skrev:
    Hej
    Fick hem min nya Scott Spark RC 900 Comp 2018 idag. Jag tänker uppgradera den med dropper OneUp Components 150 mm. Jag har inte provat än men det ser ut att bli en utmaning att få in vajer och hölje till droppern i ramen. Tacksam för tips om någon här gjort det på sin cykel.

PM skickat.

Av:
    lasseihamre
    Ubbe73 skrev:
    lasseihamre skrev:
    Hej

PM skickat.

Tack! Lite stökigt var det men nu sitter droppern på plats.

Av:
    Ubbe73
    Letar efter en bult till en Spark RC 2018, se bild. Någon som vet om man kan köpa denna separat? Fått ett artikelnr. 266000 från Scott. Kan dock ej hitta detta att köpa.
    Bolt 10mm.JPG

Av:
    Ustzeust
    Ubbe73 skrev:
    Letar efter en bult till en Spark RC 2018, se bild. Någon som vet om man kan köpa denna separat? Fått ett artikelnr. 266000 från Scott. Kan dock ej hitta detta att köpa.
    Den ser ut att ha utvändiga gängor, ergo en skruv, inte bult.

Av:
    hm
    Ubbe73 skrev:

Jag borde ha en på hyllan.

Av:
    Bprct
    https://www.westbrookcycles.co.uk

Av:
    Zwinto10mm
    Går det att köra 27.5 plus hjul i "vanlig" scott spark? (spark 940 2018)

Av:
    GetLucky
    Zwinto10mm skrev:
    Går det att köra 27.5 plus hjul i "vanlig" scott spark? (spark 940 2018)

Tror du måste byta baktriangel till en 700 Plus för att de ska få plats bak. Mig veterligen är det bara Spark 700 Plus som har möjlighet att ha både 27.5+ och 29.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in