• [Nu med text-RR] Mariehamn - Åbo (Cykelvagn på färja?)

Av:
    h.g.j
    *** Nu med text-RR, klicka här: http://happyride.se för att komma till den ***

Hej allvetande!

Håller hastigt och lustigt på och försöka styra ihop en liten cykelsemester..inför imorgon... =)

Men lite lur över hur man ska boka färjorna, vet någon om cykelvagnen räknas in i en cykel eller om den räknas som en egen cykel? Dvs, vi kommer ha två MTB och en Thule CX2, ska vi då boka för 3 cyklar, eller 2?

Eller är det som vanligt att olika bolag har olika praxis? Det är tal om Silja/Viking line/Ekerö linjen i första hand... Någon som har facit?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2016-07-20 12:15 av h.g.j.

• Re: Cykelvagn på färja?

Av:
    dans
    Inte cykelvagn, men vi har bokat tandem som bara en cykel, inga problem alls på DFDS (England) eller Polferries (Gdansk).

Cykel på färja kostar väl vanligen mellan 50kr och gratis, så i värsta fall får man väl betala för en extra vid incheckningen.

Av:
    Dude
    Nej för tusan boka bara cyklarna! Har åkt med de flesta rederier och ibland dykt upp utan cykelbiljett men det har alltid löser sig (hallå SJ!). Fick iofs upp en ruta om jag ville boka släpkärra när jag skulle köpa biljetter inför cykelsemestern senare i veckan. Vilket bolag och vart styr ni kosan?

Av:
    jomper
    Inga problem på Destination Gotland iaf, vi hade varsin kärra förra året, bara bokat cyklar.

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    h.g.j
    Ok, vi får kika på om det gör något på priset, annars verkar det ju som det kan lösa sig ändå... :)

Dude skrev:
    Vilket bolag och vart styr ni kosan?

Det lutar åt att det blir Viking Line, till Mariehamn, sedan lokalfärjor och hem från Åbo.

Av:
    Dude
    h.g.j skrev:
    Ok, vi får kika på om det gör något på priset, annars verkar det ju som det kan lösa sig ändå... :)

Dude skrev:

Det lutar åt att det blir Viking Line, till Mariehamn, sedan lokalfärjor och hem från Åbo.

Trevlig kortsemester!
    Vikingline säljer inga cykelbiljetter utan begär bara att du skall boka plats så det skall inte vara några problem!

Av:
    h.g.j
    Dude skrev:
    h.g.j skrev:

Dude skrev:

Trevlig kortsemester!
    Vikingline säljer inga cykelbiljetter utan begär bara att du skall boka plats så det skall inte vara några problem!

Håller tummarna för det, med tanke på att det är med en 2,5 åring och en fru som fram till en månad sedan sa att hon hatade att både cykla och tälta så kan det bli tillräckligt spännande... :)

Av:
    h.g.j
    Tänkte svara i den egna tråden nu när resan är avklarad.
    Det korta svaret: På samtliga färjor (Viking Line och Ålandstrafiken), bokade vi plats för två cyklar, och det var inga diskussioner.

Det långa svaret, även text-RR:
    Resan var egentligen ganska improviserad, på måndagskvällen bestämde vi att vi skulle åka på tisdagen och att rutten skulle bli Stockholm – (färja) - Mariehamn – (cykel ca 45km) - Hummelvik – (färja) – Torsholma – (cykel ca 24km) - Ava – (färja) – Osnäs – (cykel ca 70km) - Nådendal/Naantali – (cykel ca 17km) - Åbo/Turku – (färja) – Stockholm.

screengrab.PNG
    https://www.google.se

Vi hade under första spånandet funderat på att enbart trampa runt på Åland och därför hyra en packvagn till där på plats, men den tanken försvann helt då vi ändrade rutt, men gjorde sig påmind igen då vi travade ombord på bildäck med CX2an totalt nedlastad. En snabb googling visade att det fanns en cykelaffär i Mariehamn som hade ”ett stort utbud av cykelvagnar”. Synd bara att dom verkar vilja ha dom kvar. När vi kom dit fick vi höra att vagnarna finns på lagret, och att det ”berodde på om chefen hade vägarna förbi lagret” osv, dom kunde inte säga vad dom hade för vagnar ens. Vagnar hade dom, men sälja dom ville dom inte. Extraslang till Charioten fick vi dock med oss därifrån.

Så det var ju bara att stuva om efter bästa förmåga och styva upp Chariotens fjädring. Med var sin ryggsäck och ordentlig stuvning blev det hyfsat, vi fick med allt och dottern fick ganska bra med plats, även om mitt och hennes ekipage låg på närmare 160kg inkl fordon, last, pilot och passagerare. Frun hade lämpligare, hon hade bara en ganska lätt ryggsäck av normalstorlek, men så har hon inte cyklat längre än en 12-13 km på en dag de senaste 15 åren, och ”tycker inte om att cykla”. Fordonen var min Trek Superfly 8 med Chariot CX2, och fruns White XC 275 Lite Ane. Superflyn utrustad med Nobby Nic, inte optimalt, men jag var bitvis tacksam för det. Det jag däremot ångrar med cykeln var att jag inte bytte till Divergens sadel, jag kommer inte alls överens med original Bontrager, hade inte ens vett att köra i cykelbyxor första dagen, vilket jag fick sota för sedan.

Själva cyklingen gick bra, även om de första milen blev bra mycket längre än tänkt, då vi kom fel ett par gånger, båda gångerna låg faktiskt frun i täten, en gång bara några hundra meter, den andra drygt en mil omväg. Men vi kom dit vi skulle till slut och efter 2,5 timmes vila på färjan till Torsholma hade vi en mil kvar till campingen på Brändö där vi skulle slå tältläger för natten till torsdagen. Färjan var försenad så vi fick så lov att trampa på för att hinna fram innan campingen stängde för dagen…mina ben var vid det laget ganska möra, trots ”bara" 6 mils cykling.

Av:
    h.g.j
    Tanken var att dagen därpå (torsdagen) skulle vara en kort mest vingeletapp för att komma in en bit på fastlandet och ladda för fredagens längre etapp fram till Naantali. Men när vi satt upp tältet och börjat kika på vädret så skulle fredagen bli ganska blöt på fastlandet, så vi tog helt enkelt beslutet att pinna på under torsdagen för att hinna hela vägen till Naantali redan den dagen och bokade stuga där för att komma undan regnet.

Det ledsamma var att den finaste biten av resan, över Brändö, fick vi jaga igenom, först för att hinna till campingen på onsdagskvällen, och sedan pinna till färjan på torsdagsmorgonen. Väl på fastlandet gjorde vi ett litet trist val. Valet mellan att hålla väg 192 nästan hela vägen fram till Naantali, eller ta av redan i Taivassalo och ta färjan mellan Hakkenpää och Teersalo. Det som gjorde att vi tog den förstnämnda rutten var att vi skulle få vänta några timmar på färjan, och komma fram senare.

Men med facit i hand så skulle vi valt ”färjan”…192an gick från att vara en mysig ringlande landsväg till en riksväg med närmast E4 mängd på trafiken ju närmare Åbo vi kom. Så om någon annan funderar på en liknade rutt så rekommenderar jag osett den andra vägen.
    Vi tuffade ju sakta men säkert på in mot Naantali och tog oss till slut efter lite drygt 8 mil fram till campingen, på vägen dit passerade vi genom centrum där buss/taxistationen låg och det såg ut som något hämtat från någon gammal sovjetrepublik, men senare på kvällen hittade vi till gamla stan, vilken var jättemysig.

Fredagen tillbringades till familjens yngstas stora glädje på ett äventyrsbad, och var till de vuxnas lycka cykel fri. Lördagen trampades knappa 2 mil på fina cykelvägar från Naantali till Åbo/Turku.

Alla deltagarna var nöjda med trippen, och den var helt klart annorlunda, man ser andra saker än när man blåser förbi med bil, det behöver inte vara ”sevärdheter” men det kan vara sevärt ändå…=)

Lärdomar till nästa tripp:
    • En vagn till, det för att kunna fördela lasten mer, nu höll det här väl ändå upp tempot då jag är mer cykelvan än frun
    • Styrväska med kartfack och/eller GPS, vi hade nu ingen telefon med varken loggning eller navigering igång utan bara kikade emellanåt, uppenbarligen för sällan ibland.
    • Kortare etapper, i alla fall med tungt lastad vagn.
    • Något bättre research…men det visste vi ju om.

(Jag vet, jag älskar också bildfyllda RR, men när jag är ute själv brukar fokus ligga på cyklingen och då blir det liksom inte knäppt...)
  • Re: [Nu med text-RR] Mariehamn - Åbo (Cykelvagn på färja?)

Av:
    Hasse#7
    Bra berättelse och beskrivningar! Ibland får man acceptera att det inte blir bilder. Starkt av frun att genomföra. Bra av dig också, men är man arrangör och gillar att cykla får man inte lika mycket beröm trots att vagnen var tung.

Av:
    h.g.j
    Hasse#7 skrev:
    Starkt av frun att genomföra.

Håller helt med, det häftigaste var när vi hade några kilometer kvar till Naantali, (då hade vi cyklat närmare 6 mil dagen innan, och nästan 8 mil den dagen) då började frun fundera på vart vi ska cykla nästa år... :)

Men den som helt klart gjorde det bäst var dottern... 2,5 år och spring i benen och sitter lugnt och åker med och kommenterar omgivningarna, vid några snabbstopp hon tyckte blev för långa kröp hon tillbaka ned i vagnen, pekade på sadeln, beordrade "PAPPA TRAMPA!" och gjorde sedan tramprörelser med händerna...då vet man att rasten blivit för lång.

En liten påminnelse till den som tänkt göra liknande turer med kids, tänk på att då du själv rastar för att du är trött, är ungarna utvilade och behöver ladda ur sig sin energi.

En detalj då det gäller originalfrågan med cykelvagn på färja, vi bokade som sagt bara för cyklarna och det var inga diskussioner, på Viking hittade jag inga regler, på Ålandstrafiken fick en cykel vara 3m lång, så det är väl hyfsat lugnt. På vissa cykelfärjor såg jag dock att man fick betala extra för cykelvagn.

DSC_0379.JPG just lämnat Hummelvik.

Av:
    desmo
    Kul!
    Sambon har rötterna på Åland så vi har funderat på en liknande tur. Fast kanske mer söderöver då de har stuga på Kökar.
    Roligt att höra att 2,5-åringen gillade att åka vagn. Vår dotter är 1,5 och gillar det. Får se om hon tycker om det lika mycket om ett år. Har man spring i benen är det kanske inte alltid kul att åka vagn.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in