• Garmin Edge 820

Av:
    Bengt-re
    Så då är den ute på riktigt.... en månad efter man köpte en 520...

http://www.dcrainmaker.com

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

• Re: Garmin Edge 820

Av:
    Vernersson
    Nu är det bara att vänta i drygt 1½ år med att köpa innan den har en stabilt fungerande mjukvara då, helt enligt sedvanlig Garmin tradition ;)

¯\_(ツ)_/¯
    Rumors are carried by haters, spread by fools, and accepted by idiots.

Av:
    Bengt-re
    Vernersson skrev:
    Nu är det bara att vänta i drygt 1½ år med att köpa innan den har en stabilt fungerande mjukvara då, helt enligt sedvanlig Garmin tradition ;)

Antagligen. Men är den en 520 hw med 1000 firmware så är den kanske oki från typ till våren 2017?

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    Arsozath
    Vernersson skrev:

Fast där tycker jag stämmer dåligt på 810:an. Den funkade hyfsat bra till att nu ha blivit riktigt sunkig.

Av:
    NLC
    Kan bli intressant, till hösten =)

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    Bengt-re
    Arsozath skrev:
    Vernersson skrev:

Fast där tycker jag stämmer dåligt på 810:an. Den funkade hyfsat bra till att nu ha blivit riktigt sunkig.

Jo. Den är nog undantaget. Det känns som om de försökte trycka in uppdateringar från den nyare hårdvaran.

Gamla 800an är stabil...

Av:
    Vernersson
    Bengt-re skrev:
    Arsozath skrev:
    Vernersson skrev:

Jo. Den är nog undantaget. Det känns som om de försökte trycka in uppdateringar från den nyare hårdvaran.

Gamla 800an är stabil...

+1 på gamla 800!
    Den har för mig vart som ett lok, bara tuffar på utan krångel.

Fast jag köpte ju den först 2014 så 800'an var ju "gammal" redan då ;-)

¯\_(ツ)_/¯
    Rumors are carried by haters, spread by fools, and accepted by idiots.

Av:
    Bengt-re
    Vernersson skrev:
    Bengt-re skrev:
    Arsozath skrev:
    Vernersson skrev:

Gamla 800an är stabil...

+1 på gamla 800!
    Den har för mig vart som ett lok, bara tuffar på utan krångel.

Fast jag köpte ju den först 2014 så 800'an var ju "gammal" redan då ;-)

Min är en hederlig -13. Fin årgång! Fast den börjar lida lite då den stänger av sig om man råkar köra ner i potthål.

Av:
    Loppan_312
    Letat efter dator ett tag. Blir nog ett köp på 820 nu i vinter! Nån måste ju gå igenom alla buggar så den blir bra ;)

-------------------------------------------------------

1981, 1986, 1988, 1997, 1998, 2002, 2006, 2009, 2011

Av:
    desmo
    Jag letar också dator.
    Kan man vänta sig att 810/1000 blir aningens billigare nu? Eller kommer 820 vara så mkt bättre att jag inte ska fundera på något annat? Egentligen är det mest navigeringen jag är ute efter. För att logga räcker min gamla 500 bra.

Av:
    Akoa
    Arsozath skrev:
    Vernersson skrev:

Bra planerat av garmin att göra den sämre och nu släppa en ny. När ska någon utmana Garmin på riktigt? Suntoo är trista. Polar ännu tristare.

Av:
    DeAngeli
    Akoa skrev:
    Bra planerat av garmin att göra den sämre och nu släppa en ny. När ska någon utmana Garmin på riktigt? Suntoo är trista. Polar ännu tristare.

Wahoo element kanske?

Av:
    Bengt-re
    Akoa skrev:
    Arsozath skrev:
    Vernersson skrev:

Ja deras chefsutvecklare gick på kurs hos VW motorelektronikavdelning och lärde sig inte så mycket programutveckling men mer modern affärsetik.....

Eller så...

Av:
    anderski
    Hm, tänkte köpa en 520 häromveckan, men väntade lite. Ibland gör man rätt.
    Ser ju lovande ut!
    Tänk om de kunde fixa all setup via mobil app oxå som wahoo har, så vore det smutt!

corsa campestre

Av:
    nieves
    Arsozath skrev:
    Vernersson skrev:

Så vad hände med 810 som gjorde den sunkig? Jag har ännu inte hittat ngt som blivit sämre.

Av:
    Bengt-re
    anderski skrev:
    Hm, tänkte köpa en 520 häromveckan, men väntade lite. Ibland gör man rätt.
    Ser ju lovande ut!
    Tänk om de kunde fixa all setup via mobil app oxå som wahoo har, så vore det smutt!

Är nog klokt. Det mest störande på 520 är att det blir så många tryck för att zooma kartan. Men touch som på gamle 800 och även 820 så går det ju busenkelt och supersnabbt.

Av:
    anderski
    Lite b, att de inte har release datum i sverige ännu..

corsa campestre

Av:
    NLC
    Lite som sär skrivning då.

Av:
    Road_Runner
    Nej mer B med icke release datum än sär skrivning.

Av:
    Road_Runner
    Ah gick ju att få tag i om dom inte skojade att dom hade det i lager in the UK.
    Återstår att se hur lång tid det kommer ta innan den dimper ner i brevlådan :-)

Av:
    MCM_team
    Litet sidospår: Om man köper från UK.. vilka kartor får man med och hur funkar det med garantier?

Av:
    garfunkel
    Svenska Garmin har hjälp till med minst två olika enheter som jag köpt i Danmark utan problem.

Av:
    micro553
    Har idag en beg 800 som börjar kännas lite trött.

Jag funderar på nya 820 och det jag främst söker i jämförelse med 800 är
    - Bättre skräm
    - Slippa koppla till datorn efter passen
    - Bättre batteritid (har väl nåt strömsparläge)

Då jag är ganska ny med Garmin så kanske jag gör nåt skumt men jag upplever min 800 opålitlig vid navigering. Körde Örebros 100-milare och 2 av dagarna fick jag inte ens upp spåret och inte sa den höger vänster osv. Jag hade givetvis navigering PÅ

Hursomhelst så tänker jag att nån kanske kan ge en kort recention av fördelarna mot min 800. Tänker mest på hur Bluetooth Stravagrejen, Wifi osv funkar i praktiken.

Jag har ju idag openstreet map och är nöjd. Får jag motsvarande om jag köper en 820 Budle?

Mina 2 användningsområden
    Hitta rätt
    Logga och se fart distans osv

Att göra egna pass osv har jag inte testat och vill tro att jag inte kommer använda så mycket.

Av:
    HåkanC
    Edge 820 har en mindre skärm än Edge 800, iofs med lite fler pixlar,
    men ingen av dem är särskilt bra jmf med Edge 1000
    https://buy.garmin.com
    Den större skärmen hos Edge 1000 underlättar navigeringen MYCKET jmf med de enklare Edge-modellerna.

/Håkan

Av:
    McAdam
    MCM_team skrev:
    Litet sidospår: Om man köper från UK.. vilka kartor får man med och hur funkar det med garantier?

Enligt "fråga svar funktionen" på Evans är det en Europakarta.

Av:
    micro553
    Du kanske har rätt med storleken på skärmen.

Kanske kommer Garmin med en 1020 snart?

Kommer även Edge 1000 få det där strömspar-läget?

Av:
    Jensen
    Ray jämför dem rätt bra http://www.dcrainmaker.com

Personligen hade jag tagit 820 pga att den känns smidigare, dela storlek och dels i gränssnitt.

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    micro553
    Jensen skrev:

Personligen hade jag tagit 820 pga att den känns smidigare, dela storlek och dels i gränssnitt.

Du har en poäng.

Samt strömspar-läget!

Men prisskillnaden mot edge 1000 känns marginell - dock kanske 820 sjunker lite när den väl landat i butikerna.

Av:
    Rico
    Rätt nöjd nu att jag var lite velig på köpknappen av en 520. Lutar åt att köpa en 820 så fort den kommer till butik. Någon måste ju vara försökskanin.

Av:
    Road_Runner
    Ligger i en kartong någonstans i världen på väg :-)

Av:
    Jensen
    micro553 skrev:
    Jensen skrev:

Du har en poäng.

Samt strömspar-läget!

Men prisskillnaden mot edge 1000 känns marginell - dock kanske 820 sjunker lite när den väl landat i butikerna.

Ska väll skilja 100 dollar eller nått mellan 520,820 & 1000? Stod något sådant i Rays artikel

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    thomalin
    Hmmm, enda svenska siten med ett leveransdatum (?)... mysko att ingen annan har det. Möjligen ett försök att binda kunder till köp?

http://www.henrikssonscykel.se

Av:
    thomalin
    McAdam skrev:
    MCM_team skrev:

Så tolkar inte jag det... men de kanske säger något annat någon annanstans på siten?

[attachment 304029 image.png]

----------------------------------------------------->
    Till salu: Rapha Cross Long Sleeve Jersey stl L (ny) https://happyride.se

image.png

Av:
    Mheel
    Kostar dubbelt så mycket som 520 iallafall om man jämför bundle. Jag gav 2500kr för min 520 och på Henrikssons cykel kostar 820 5300kr. Det hade inte jag lagt.

Av:
    Bengt-re
    thomalin skrev:
    McAdam skrev:
    MCM_team skrev:

Så tolkar inte jag det... men de kanske säger något annat någon annanstans på siten?

Men eftersom alla ändå byter karta så vad spelar det egentligen för roll?

Av:
    thomalin
    Bengt-re skrev:
    thomalin skrev:
    McAdam skrev:
    MCM_team skrev:

Säkert dum fråga, det var länge sen jag var letade gps, men man kan alltså tanka in random karta?

Av:
    Bengt-re
    thomalin skrev:
    Bengt-re skrev:
    thomalin skrev:
    McAdam skrev:
    MCM_team skrev:

Säkert dum fråga, det var länge sen jag var letade gps, men man kan alltså tanka in random karta?

Yepp. Open street map är gratis och bra.

Av:
    Rico
    Har kollat runt lite på priser och 820 med road performance bundle får man för ca 4700 kr (beroende på växelkurs, 389 pund). Samtidigt har jag hittat Edge 1000 med performance bundle för 4400 kr.

Finns det någon anledning till att inte köpa 1000 istället för 820 just nu?

Av:
    Bengt-re
    Rico skrev:
    Har kollat runt lite på priser och 820 med road performance bundle får man för ca 4700 kr (beroende på växelkurs, 389 pund). Samtidigt har jag hittat Edge 1000 med performance bundle för 4400 kr.

Finns det någon anledning till att inte köpa 1000 istället för 820 just nu?

Storleken. Det var det som höll mig borta från 1000. Men har man gott om plats och gillar stora saker så är givetvis 1000 en bättre apparat på grund av stor skärm.

Dock läg 820 gå ner lite i pris, men här och nu om man står ut med jätteapparater så är 1000 ett bättre köp som det ser ut.

Av:
    Rico
    Alright, tack. Skulle gärna ha något nytt innan jag drar till Italien i september, så kanske ska ha lite is i magen ytterligare några veckor. Annars får det bli en 1000; storleken tror jag inte stör mig så mycket.

Av:
    Bengt-re
    Rico skrev:
    Alright, tack. Skulle gärna ha något nytt innan jag drar till Italien i september, så kanske ska ha lite is i magen ytterligare några veckor. Annars får det bli en 1000; storleken tror jag inte stör mig så mycket.

Då *tror* jag att 1000 är bättre val. Skall man navigera på riktigt efter kartan så är nog värdet stort med en stor skärm. Och mitt egentligen enda argument emot 1000 är att den är för stor (för mig).

Av:
    Arsozath
    nieves skrev:
    Arsozath skrev:
    Vernersson skrev:

Så vad hände med 810 som gjorde den sunkig? Jag har ännu inte hittat ngt som blivit sämre.

1. Om man pausar en tur och stänger av datorn och sedan sätter på den igen så hittar den inte rutten som var aktiv. Som tur går det numera att ladda upp den till strava genom att leta rätt på filen. Gamrin connect hittar den inte.
    2. Om man följer en rutt men kommer lite off så är den benägen att crasha. I början var den likadan men då behövde man vara cirka 5 km off så krashade den. Nu räckte det med att jag tog vägen istället för cykelbanan så crashade den. Det var ingen större avvikelse. När jag startade upp den så krashade den igen.
    3. Om man pausar och stänger av och på efter senaste uppdateringen (1:an var mjukvaran innan dagens) så hittar den inte min effektmätare längre. Jag hittar den utan problem med telefonen, men inte 810:an.
    4a. Live-segment är lite buggigt. Ibland får den fnatt under segmentet och tidsavvikelsen börjar studsa.
    4b. Jag vill lägga till fler datafält under livesegmenten. Jag vill kunna se längd kvar och tidsavvikelse tillsammans med övriga mätdata, såsom effekt och puls. Jag skiter ärligt talat oftast i grafiken.
    4c. Jag är intresserad av att sätta PR. Jag vill ta KOM, därför vill jag att tide jag tvälar mot default är KOM, inte PR eller den som ligger före mig i listan.
    +ANNAT!

Största problemet är krascherna. Nu på semestern har jag tagit lite nya svängar och därför aktivt kört med rutter på karta. 3 krascher på 2 turer är INTE ok.

Av:
    NLC
    Stämmer rätt bra med min erfarenhet av 810: an, funkar hyggligt så länge man inte följer en rutt/bana (men då kan man ju lika gärna köra med en 510:a ;-) )

Av:
    Palle Kuling
    någon som har koll på skillnaden mellan 820 och 820 explore? (cykeldator-rookie här)

/P
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2016-07-26 14:08 av Palle Kuling.

Av:
    Mayhem
    Palle Kuling skrev:
    någon som har koll på skillnaden mellan 820 och 820 explore? (cykeldator-rookie här)

As for the Edge Explore 820, here’s how it’s different than the base Edge 820:

– No WiFi
    – No Ambient Light Sensor
    – No ANT+ Power Meter or Shifting Support
    – No Structured Training Support (i.e. structured workouts)
    – No advanced metrics like performance indictor, FTP, etc…

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ