• Re: Garmin Edge 820

Av:
    Palle Kuling
    Tack så mycket!

(1/3 OT): för övrigt så är jag på jakt efter en dator till min blivande touringcykel. Jag tycker det är rätt kul med strava och allmänt sifferloggande, kikade på en Edge 1000 som någon tidigare nämnde då jag kände att det är trevligt med stor skärm när man navigerar. det jag funderade på är batteritiden. hur länge kör man med navigering och/eller stravalogg på en såndär manick?

Av:
    garfunkel
    Är det inte lite förvirrande att döpa en produkt snarlikt, dvs 820 Explorer, som i många och mycket inte är samma enhet.

Av:
    me.I.am
    En funktion som finns på 820 men inte på 1000 är batterispararläge, finns dock på 1000 Touring - om jag förstått det rätt

just a stranger on the bike trying to make my way home

Av:
    nieves
    Palle Kuling skrev:
    Tack så mycket!

(1/3 OT): för övrigt så är jag på jakt efter en dator till min blivande touringcykel. Jag tycker det är rätt kul med strava och allmänt sifferloggande, kikade på en Edge 1000 som någon tidigare nämnde då jag kände att det är trevligt med stor skärm när man navigerar. det jag funderade på är batteritiden. hur länge kör man med navigering och/eller stravalogg på en såndär manick?
    7-8h är väl normalt, för långtur fungerar det med power pack och eller navdynamo

Av:
    Palle Kuling
    nieves skrev:
    Palle Kuling skrev:
    Tack så mycket!

7-8h är väl normalt, för långtur fungerar det med power pack och eller navdynamo

I see! tanken är att skaffa navdynamo såsmåningom, till en början tänkte jag köpa en powerbank modell större (typ 10k mAh) och helt enkelt stanna och ta en kaffe samt fråga lite snällt om man kan få låna ett uttag när man behöver ladda.

Av:
    nieves
    Palle Kuling skrev:
    nieves skrev:
    Palle Kuling skrev:
    Tack så mycket!

I see! tanken är att skaffa navdynamo såsmåningom, till en början tänkte jag köpa en powerbank modell större (typ 10k mAh) och helt enkelt stanna och ta en kaffe samt fråga lite snällt om man kan få låna ett uttag när man behöver ladda.
    Köp inte för stor, jag tycker en 5000mAh räcker alldeles utmärkt, tänk på att dom flesta navigatorer har ett batteri på kanske 800-1000mAh. Då kan du ladda minst 3-4ggr men en mindre och slipper vikten. Jag köpte https://www.kjell.com
    Bra om powerbanken kan laddas med samma kabel som din telefon för att slippa extra sladdar på turen.

Av:
    Palle Kuling
    Så litet på datorerna? jag räknade med att ha ungefär samma storlek som på telefonen :D då kanske jag gör som du. om inte annat så kan jag ju köpa 2 sånna för mindre än vad en stor kostar i fall man känner att det tar slut

Av:
    NLC
    Palle Kuling skrev:
    Så litet på datorerna? jag räknade med att ha ungefär samma storlek som på telefonen :D då kanske jag gör som du. om inte annat så kan jag ju köpa 2 sånna för mindre än vad en stor kostar i fall man känner att det tar slut

Ja, GPSerna har betydligt bättre strömförbrukning i aktivt läge än moderna "smartphones" och därmed behövs inte alls lika stora batterier, typ 1000-1200 mAh.

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    Road_Runner
    McAdam skrev:
    MCM_team skrev:
    Litet sidospår: Om man köper från UK.. vilka kartor får man med och hur funkar det med garantier?

Enligt "fråga svar funktionen" på Evans är det en Europakarta.

Enligt titt i 820an :-)

INTL Standard Basemap NR
    Garmin Cycle Map EU 2016.11
    Edge DEM Map EU 2014.10
    Garmin Geocode Map EU 2016.10

Av:
    Eng
    Gick inte att hålla sig. Hoppas på snabb leverans och att olyckskorparna har fel avseende funktionaliteten från start :)

Av:
    thomalin
    Eng skrev:
    Gick inte att hålla sig. Hoppas på snabb leverans och att olyckskorparna har fel avseende funktionaliteten från start :)

+1

Jag släpper sargen och leker testpilot, första gången jag inte väntar ut barnsjukdomar vid prylköp.
    Dessutom har jag flera gånger sagt "aldrig mer en garmin"... men tyvärr finns det ingen riktig konkurrent.

----------------------------------------------------->
    Till salu: Rapha Cross Long Sleeve Jersey stl L (ny) https://happyride.se

Av:
    Eng
    Efter tre turer har jag inte hittat några fel ännu så jag är kanonnöjd! Har dock inte engagerat mig i kartor o navigation förens nu. Jag fattar inte hur kartorna fungerar (kartfiler mm). I Garminmappen finns flera *.img filer. Är alla dessa kartfiler? Jag har kopierat in en openstreet-karta med egenpåhittat filnamn.img och angett denna karta för landsvägsprofilen.
    ...men när jag kopierar in openMTBmap enligt SambalOleks instruktion vill inte 820:an ens starta utan stänger bara av.
    Kan någon förklara hur det fungerar eller vad jag gör för fel?

Av:
    thomalin
    När jag kopplade in min så ville den uppdatera kartor i tre timmar... så de förinlagda kan ju inte vara speciellt nya. Har dock inte testat så mkt navigation. Det får det bli i veckan.

Sen så hittade den inte kadenssensorn som var "förinlagd" i bundeln. Fattade inte vad som var fel, den kom ju upp i displayen med enhetsnummer och allt, tillsammans m fartsensor och pulsband. Kom sen på nu i kväll att jag ju kunde söka efter fler ANT+ sensorer... och mycket riktigt, det var fel kadenssensor inlagd. En ny med annat nummer parades direkt.

Så nu är det väl någon stackare där ute som har "min" kadenssensor, som inte fungerar...

Henriksons cykel hade ruskigt snabb leverans, beställde runt 15 tiden, hade den innan lunch dagen efter.

Av:
    fredrikw
    En fråga till er som kör med den nya Edge 820. 520:an har vissa problem med fördröjning när man kör med kartan framme, som delvis verkar handla om att den inte är riktigt förberedd för att man ska ladda upp större kartor än den som följer med (ex OSM) och använda den för navigering (ingen verkar egentligen veta varför, men så spekuleras det i alla fall). Det är en viss störande fördröjning när man ska visa data-sidan med varvtider också.

Hur är det med 820:an? Den har ju större inbyggt minne och borde på ett helt annat sätt vara förberedd för navigation och kartanvändning. Har ni upptäckt något liknande?

Av:
    anderski
    Ni som kör 820 är ni nöjda ?

corsa campestre

Av:
    thomalin
    anderski skrev:
    Ni som kör 820 är ni nöjda ?

Hyfsat nöjd, bara, men kan också vara skit bakom spakarna.

Navigationen är inte 100% när vägledningen kommer som popup, den missar ibland otydliga vägskäl, bättre då med kartan som visas hela tiden. Tycker inte att skärmen visar siffror lika bra som min 910:a men det kan också vara min syn som inte gillar nuvarande position/typsnitt. Samma med kartor och annat. Jag har belysningen på 100%, och det krävs tycker jag, speciellt i stark sol.

Har haft lite strul med synkning mot mobil, samt att den tappat bort sensorer dock aldrig under pågående cykling.

Pekskärmen funkar helt ok efter lite tillvänjning.

Återkommer när jag testat lite mer.

Av:
    mklmtb
    Det finns lite mer info om problemen som dykt upp på Garmin forums - https://forums.garmin.com - gissningsvis rättas de i kommande uppdateringar.

Av:
    wenna
    mklmtb skrev:
    Det finns lite mer info om problemen som dykt upp på Garmin forums - https://forums.garmin.com - gissningsvis rättas de i kommande uppdateringar.

Får hoppas på det. Har en på beställning som borde dimpa ner i lådan idag eller imorgon.

Bara döda fiskar som flyter med strömmen!

Av:
    HåkanC
    Idag har Mantel rabatt på Edge 820

http://us6.campaign-archive1.com

/Håkan

Av:
    wenna
    När man laddat in segment med kom och pb tider i edge 820.... måste man gå via träning och segment för att köra virtual partner på segmentet, eller kommer den automatiskt köra segmentet som vp om man har vp aktiverad som en datasida på profilen?

Av:
    mklmtb
    Såvida det inte ändrats jfr med 520 så sker det helt automatiskt. Tänk på dock att om du laddar en bana som du följer så stängs funktionen med segment live medan du kör av, så är det på 520, tvivlar tyvärr på att det ändrats i 820.

Av:
    wenna
    Tack... har inte strava premium så live segments kan jag ändå inte köra.
    Får helt enkelt ge mig ut o prova vad som funkar och inte. Vore ju ruggigt skönt om det funkade automatiskt vid vanlig profil.

Av:
    wenna
    Kör en provperiod på strava premium och strava live segments är ju fruktansvärt bekvämt.

Men idag slog jag ett kom och vad jag förstått ska man få den informationen i edgen direkt men det fick jag inte. Såg det bara i strava appen efter att jag sparat hela passet.

Av:
    NLC
    wenna skrev:
    Kör en provperiod på strava premium och strava live segments är ju fruktansvärt bekvämt.

Men idag slog jag ett kom och vad jag förstått ska man få den informationen i edgen direkt men det fick jag inte. Såg det bara i strava appen efter att jag sparat hela passet.

Det där är ju lite beroende på GPSens precision vid tillfället och med hur mycket man slår PR/KOM, jag tycker det oftast funkar bra.

Av:
    wenna
    NLC skrev:
    wenna skrev:

Det där är ju lite beroende på GPSens precision vid tillfället och med hur mycket man slår PR/KOM, jag tycker det oftast funkar bra.

Hur menar du då?
    Segmentet och tiderna ligger ju redan i cykeldatorn sedan senaste synken.
    Då borde den ju märka direkt om jag slagit kom eller inte och oavsett om det bara är med en sekund.

Av:
    NLC
    Strava har en egen algoritm för att räkna ut segmenttider (eller egentligen matchning av din aktivitet mot segmentets spår) vs Garmin GPSen. Typ

Lite luddigt kanske men har ett glas rött i handen...

Av:
    wenna
    NLC skrev:
    Strava har en egen algoritm för att räkna ut segmenttider (eller egentligen matchning av din aktivitet mot segmentets spår) vs Garmin GPSen. Typ

Lite luddigt kanske men har ett glas rött i handen...

Ok... förstod inte riktigt men ska prova fråga oraklet google.

Av:
    wenna
    Nästa fråga:

Jag använder aktivitetsprofilerna som cykelprofiler.
    Om man loggat ett cykelpass på fel profil..... kan jag på något sätt flytta passet till en annan profil?

Av:
    NLC
    Vad spelar det för roll, aktivitetsprofilerna bestämmer väl (fortfarande) bara vad som visas under passet (plus auto-lap, -paus etc) och GC/Strava mm jobbar enbart med den inspelade datafilen?

Men du kanske menar odometriskt i GPSen?

Av:
    wenna
    Spelar endast roll för jag vill ha totalerna rätt i edgen för mina olika cyklar.

Av:
    NLC
    Right, då är jag med. Men nä, det tror jag inte går att ändra i efterhand.

Hade varit smutt annars om åtminstone GC kunde läsa av cykel-/aktivitetsprofil så man kunde få in det automagiskt på web-gränssnittet. Men hur hade det sett ut med något slags användarvänligt och genomtänkt arbetsflöde "post ride" från Garmins sida

Av:
    wenna
    NLC skrev:
    Right, då är jag med. Men nä, det tror jag inte går att ändra i efterhand.

Hade varit smutt annars om åtminstone GC kunde läsa av cykel-/aktivitetsprofil så man kunde få in det automagiskt på web-gränssnittet. Men hur hade det sett ut med något slags användarvänligt och genomtänkt arbetsflöde "post ride" från Garmins sida

+1

Av:
    Mheel
    wenna skrev:
    Nästa fråga:

Om man loggat ett cykelpass på fel profil..... kan jag på något sätt flytta passet till en annan profil?

Jag har 520 men det borde inte spela nån roll. Jag kan ändra i connect appen om jag valt fel profil. Gå in och ändra utrustning som användts på passet. Så blir det rätt. Om du är ute efter att veta hur mycket lvg resp mtb du cyklat.

Av:
    wenna
    Mheel skrev:
    wenna skrev:
    Nästa fråga:

Jag har 520 men det borde inte spela nån roll. Jag kan ändra i connect appen om jag valt fel profil. Gå in och ändra utrustning som användts på passet. Så blir det rätt. Om du är ute efter att veta hur mycket lvg resp mtb du cyklat.

Att jag kan fixa det i strava och gc vet jag men vill även ha totalerna rätt I cykeldatorn.

Av:
    Mheel
    wenna skrev:
    Mheel skrev:
    wenna skrev:
    Nästa fråga:

Att jag kan fixa det i strava och gc vet jag men vill även ha totalerna rätt I cykeldatorn.

Rättar du den i connect så rättar det sig i cykeldatorn när den synkar nästa gång.

Av:
    wenna
    Mheel skrev:
    wenna skrev:
    Mheel skrev:
    wenna skrev:
    Nästa fråga:

Rättar du den i connect så rättar det sig i cykeldatorn när den synkar nästa gång.

Är du säker på det?
    I Connect delas det upp i utrustning medans det inte finns utrustning i 820:n utan är träningdprofiler.

Av:
    Mheel
    wenna skrev:
    Mheel skrev:
    wenna skrev:
    Mheel skrev:
    wenna skrev:
    Nästa fråga:

Är du säker på det?
    I Connect delas det upp i utrustning medans det inte finns utrustning i 820:n utan är träningdprofiler.

Har inte kollat i 520. Men är det som du säger att det sorteras enligt profiler i 820 istället för utrustning är det nog rätt kört.
    Kollar endast i connect efteråt. För det är som någon tidigare skrev att profilen endast är vad det är som visas i displayen. Jag har själv råkat välja fel profil när jag cyklat men direkt efter avslutat pass kan man ändra utrustning i 520:an iallafall.

Av:
    Bulldog76
    Hej,
    Kan man i 820 ha flera användare? Skulle vara trevligt om partnern kunde använda den också ibland.
    Hur är det att navigera på exempelvis Singeltrack eller riktigt små stigar i skogen, klarar den av att guida en rätt genom att säga att man ska svänga höger eller vänster precis om på en bilgps, eller ser man bara en kartbild och man får själv försöka följa strecket på kartan( har sett någon som hade en 520 där man bara såg streck och skrek off track men kunde inte visa en rätt väg tillbaka till rätt spår.)

Av:
    Bulldog76
    Någon som vet om Garmin edge 820 kan anslutas till puslmätare som går på Bluetooth? har en som jag vill behålla ifall jag köper en Edge 820 som inte går på Ant+

Av:
    bvs
    Bulldog76 skrev:
    Någon som vet om Garmin edge 820 kan anslutas till puslmätare som går på Bluetooth? har en som jag vill behålla ifall jag köper en Edge 820 som inte går på Ant+

Nej det går inte. Varken på 820, 520 eller 1000

Av:
    joacef
    Bra pris på Biketown.se 3695:- för bundle paketet.

http://m.biketown.se

Av:
    drjoshua
    Ni som kör 820, om man laddar OSM som karta, navigerar den då efter det kartmaterialet eller har den en standardnavigeringskarta i botten?

Det jag är ute efter är att ibland så är inte OSM kartmässigt korrekt när vägar inte är riktigt anslutna till varandra mm. Sitter man vid datorn och skapar rutter så tar OSM då en rejäl sväng från ett annat håll etc.

Går det att få 820 att navigera efter cykelvägar före bilvägar?

Av:
    anderski
    Hur är det med känsligheten på touch skärmen ?
    Funkar skärmen bra ?

corsa campestre

Av:
    ancientacid
    anderski skrev:
    Hur är det med känsligheten på touch skärmen ?
    Funkar skärmen bra ?

Tycker skärmen känns överlag bra, ingen kvalitétskänsla likt en modern smartphone direkt, men fullt dugligt.

Av:
    Henrik_E
    Har vi något konsensus här? 820 vs. 520? Skärmen på min gamla 510 trotjänare börjar ge upp så jag måste konsumera snart. Är rätt van att stanna och ta fram telefonen de gånger jag kör vilse, men det kanske är trevligt att ha navigation medan man cyklar? Och hur är det med batteritid? Min 510:a klarar en 30-milare med bravur så länge man slår av bluetooth

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ