• Re: Garmin Edge 820

Av:
    JT
    anderski skrev:
    Hur är det med känsligheten på touch skärmen ?
    Funkar skärmen bra ?

Skärmen är det sämsta med hela apparaten.

Av:
    NLC
    Henrik_E skrev:
    Har vi något konsensus här? 820 vs. 520? Skärmen på min gamla 510 trotjänare börjar ge upp så jag måste konsumera snart. Är rätt van att stanna och ta fram telefonen de gånger jag kör vilse, men det kanske är trevligt att ha navigation medan man cyklar? Och hur är det med batteritid? Min 510:a klarar en 30-milare med bravur så länge man slår av bluetooth

Min 510:a har inte ens ätit halva batteriet på 12h turer, svårt att hitta motsvarande kapacitet på de nyare modellerna. Men hade jag valt något idag hade det blivit en 820 över 520 och 1000 eftersom det är lite "lagom" och mellanmjölk. Inte jättestor, men ändå med navigation och ruttning.

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-03-11 19:45 av NLC.

Av:
    Rompa
    Kan man på ngt sätt få in OpenStreetMap-kartan istället för Garmims egna skitkarta i 820?

Av:
    Spacekitty
    Rompa skrev:
    Kan man på ngt sätt få in OpenStreetMap-kartan istället för Garmims egna skitkarta i 820?

Garmin använder OpenStreetMap nuförtiden. Men vill du pyssla med det själv så går det förstås bra http://garmin.openstreetmap.nl

=^.^=

Av:
    McAdam
    Jag ser lite halvdåligt, och föredrar att cykla utan glasögon eller linser. Min nuvarande Edge 800 funkar ok om jag har 3 eller 4 fält på skärmen. Någon som vet hur stora siffrorna blir på en 820 eller 520 om man kör med 3 fält? Kanske t.o.m kan posta en bild?

Av:
    fredrick
    Gällande Garmin 520.

Har problem med att synka mina turer från min Garmin, till Garminappen (även till Garminappen och vidare till Strava) på min iPhone.
    Har gjort enligt konstens alla regler och min Garmin visar sms och samtal på displayen så som sig bör, så synkningen via blåtand verkar funka gällande det, men inte när det gäller att kunna skicka över träningspass till Garminappen eller Stravappen.

Hade varit skönt att inte behöva starta min PC varje gång jag vill få över mina träningspass.

Någon som är haj på detta och kan hjälpa mig att spåna i vad som kan fela?

Helt enkelt, vad gör jag för fel?

Av:
    NLC
    Har du "auto upload" påslaget undrar device settings i Garmin Connect appen ?

Av:
    fredrick
    NLC skrev:
    Har du "auto upload" påslaget undrar device settings i Garmin Connect appen ?
    Min telefon verkar vara ansluten för att visa sms och samtal, men enligt appen är inte telefonen ansluten emot Garmin, jag har försökt på alla vis, glömma enheter, starta om, slänga app och ta hem igen osv.

Lyckas inte få telefonen att verkligen ansluta via blåtand för att synka träning. Endast för att visa sms och samtal.
    Väldigt störande men nu vet jag inte hur jag skall gå vidare. :(

Av:
    Jimel
    Man behöver inte vara ansluten för att ta emot sms. Man ska ansluta till en annan BT enhet. Så om man vill ladda upp och ta emot sms så ska man vara ansluten till två enheter fast. I telefon då

Av:
    fredrick
    Jimel skrev:
    Man behöver inte vara ansluten för att ta emot sms. Man ska ansluta till en annan BT enhet. Så om man vill ladda upp och ta emot sms så ska man vara ansluten till två enheter fast. I telefon då
    Det är där det skaver, jag finner bara den ena blåtandskopplingen, när jag försöker göra koppla ihop enheten med telefonen.

Av:
    Jimel
    Testa att göra en återställning så du får upp start guiden igen, där parar man ihop synknings BT, vet inte om man kan göra på annat sätt.

Av:
    fredrick
    Jimel skrev:
    Testa att göra en återställning så du får upp start guiden igen, där parar man ihop synknings BT, vet inte om man kan göra på annat sätt.
    '
    Tack.
    Menar du återställning av Garminen?

Av:
    Jimel
    Ja precis :)

Av:
    MartinC
    Var inne i en stor dedicerad (och närmare onämnd) cykelaffär i Bromma idag. Tänkte diskutera 820 vs 1000.
    Fick det ärliga och klockrena svaret: vill du veta smådetaljerna så måste du kolla på happy!

Leende men oviss lämnade jag butiken. Lutar åt en 1000 bundle framför dito 820. Väldigt liten prisskillnad och vill man läsa karta borde ju den stora skärmen vinna...

Av:
    darkforce
    MartinC skrev:
    Var inne i en stor dedicerad (och närmare onämnd) cykelaffär i Bromma idag. Tänkte diskutera 820 vs 1000.
    Fick det ärliga och klockrena svaret: vill du veta smådetaljerna så måste du kolla på happy!

Leende men oviss lämnade jag butiken. Lutar åt en 1000 bundle framför dito 820. Väldigt liten prisskillnad och vill man läsa karta borde ju den stora skärmen vinna...

tror jag vet vart du var vilken person du pratade med skön lirare ärlig vilket gör jag gärna går dit igen inte en pracka på säljare utan ger tips o råd o säger som de e handlat småsaker av denne ett par ggr senaste tiden

-----------------------------------------------------------------

Felstavningar är jag mästare på.. de kallas visst dyslexi....

Av:
    Radiac
    Med den nya hastighetscensorn, den som sitter på navet.

Behöver man ställa in hjulets omkrets då?

Av:
    marr
    Radiac skrev:

Man väljer om den ska göra det automatiskt efter gps, eller om man vill knappa in det manuellt.

Av:
    MartinC
    Garmin 1000: inköpt förra veckan. Känns helt okej men har två frågor till garminrävar.
    1 tycker att pekskärmen är lite instabil:ibland reagerar den inte på duttning. Känns detta igen?
    2 imorse på väg till jobbet låste den sig och ville inte logga turen. Skulle stänga av och fick frågan om jag ville ta bort turen (som nu hade blivit mer än ett varv runt jorden...). Jag svarade ja och sen var den helt låst....
    Tog bort denna tur via datorn. Vanligt fenomen?
    PSX_20170403_091949.jpg

Av:
    Spacekitty
    MartinC skrev:
    Garmin 1000: inköpt förra veckan. Känns helt okej men har två frågor till garminrävar.
    1 tycker att pekskärmen är lite instabil:ibland reagerar den inte på duttning. Känns detta igen?

Ja.

=^.^=

Av:
    Radiac
    marr skrev:
    Radiac skrev:

Man väljer om den ska göra det automatiskt efter gps, eller om man vill knappa in det manuellt.

Tack, du vet möjligtvis inte vart i inställningarna man gör det? :-)

Av:
    Peach
    marr skrev:
    Radiac skrev:

Jag valde att GPSen skulle kalibrera sig själv vilket gick ganska snabbt och jag har inte märkt några större avvikelser.

Av:
    marr
    Radiac skrev:
    marr skrev:
    Radiac skrev:

Under inställningar för sensorn tror jag, har ingen 820 själv.

Av:
    joacef
    Jag har haft en hel del strul de 2 sista månaderna med min. Min hänger sig när den ska spara turerna så att turen blir korrupt och inte kan skickas över. Igår så tonade displayen ner sig när jag skulle spara och fick stänga av den och sätta på den igen.

Vid något tillfälle har den helt sonika startat om sig. Har även varit med om att den har hängt sig så att det inte går att starta tidtagningen utan har varit tvungen att starta omden genom att hålla start och power nertryckt under 10-20 sekunder.

Så här så det ut igår. Fick starta om den för att kunna spara.
    Edge820.PNG

Av:
    Radiac
    marr skrev:
    Radiac skrev:
    marr skrev:
    Radiac skrev:

Under inställningar för sensorn tror jag, har ingen 820 själv.

Tack, hittade den där

Av:
    MCM_team
    Någon som fått problem efter sista firmware uppdateringen (6.30)??

Min har börjat strula ordentligt nu. Oklart om det beror på uppdateringen eller om den bara k*kat ur. Först och främst så sätter den på tidtagningen då och då utan att jag tryck på start knappen. När jag sedan är ute och cyklar så pausar den helt slumpmässigt turen då och då, varefter tidtagningen ibland hoppar igång igen (obs, har ej autopause aktiverat). Ibland måste man trycka igång tidtagningen manuellt. Ganska irriterande!

Till sist så hamnar jag i någon slags servicemeny när jag startar enheten. Måste starta om den ett par gånger för att komma till vanliga huvudmenyn.

Hur är Garmins support? Har köpt enheten från en brittisk nätbutik. Kommer svenska Garmin be mig fara åt h-sike om jag ringer dem?

Av:
    anderski
    Grundtips är att aldrig uppdatera så snart ny firware släpps. Utan vänta et tag, kolla garmins forum för den gps;en osv
    Brukar gå att backa firmware versionen kolla i garmins forum, har gjort det på 510 då.

corsa campestre

Av:
    NLC
    Ny FW, version 7.00 finns ute nu
    http://www8.garmin.com

Av:
    Fulkinesen
    Jag lyckades utlösa krasch-detektorm i min 820 igår för första gången... och det under en riktig krasch dessutom! COOLT!! Det var bara lite svårt att fatta hur jag skulle avbryta den på de 30 sekunderna som jag hade på mig medan jag var lite snurrig i huvudet.
    20170507_210115.jpg

Av:
    NLC
    Så man måste krascha så hårt att det snurrar ? =)

Av:
    Fulkinesen
    NLC skrev:
    Så man måste krascha så hårt att det snurrar ? =)

Jag vet inte riktigt för jag kraschar inte så ofta... Det kan ha varit första gången sedan jag köpte 820en. Jag har inte lyckats få den att trigga av att köra D/H eller hoppa.

Av:
    Huggelito
    Funderar på att byta min Polar v650 som strular lite. Ni som kör med 820 hur gör ni för att flytta rutter från tex Strava labs eller gpsies? Med Polaren måste kan man importera i webbläsaren och sen via appen synca över till cykeldatorn, fungerar helt ok men en del meck då jag inte kan använda jobbdatorn och endast har ipads privat numera.

Hur jobbar ni rent praktiskt med rutt planering/sync?

Tack

Ride with your heart, not with your parts!

Av:
    drjoshua
    Det självklara valet om du vill slippa strul och sladdar är att använda dynamic.watch på datorn eller plattan. I din Garmin så installerar du appen routeCourse.

När du vill köra en gammal runda som dubbar på Strava så bara du stjärnmärker den och vips så finns den i din Garmin. Har du ritat en runda i RideWithGPS så kan du på datorn bara klicka på en plugin så finns den i din Garmin.

Men det absolut enklaste är att rita din rutt på dynamic.watch. Där får du navigering från antingen Google eller Open Street Map. Rita på datorn, plattan eller mobilen. När du är klar klickar du spara och vips så finns rutten på din Garmin! Skaffa premiumkonto på dynamic.watch för en hundring om året och du behöver inga andra ruttverktyg enligt min mening.

Av:
    Huggelito
    drjoshua skrev:
    Det självklara valet om du vill slippa strul och sladdar är att använda dynamic.watch på datorn eller plattan. I din Garmin så installerar du appen routeCourse.

När du vill köra en gammal runda som dubbar på Strava så bara du stjärnmärker den och vips så finns den i din Garmin. Har du ritat en runda i RideWithGPS så kan du på datorn bara klicka på en plugin så finns den i din Garmin.

Men det absolut enklaste är att rita din rutt på dynamic.watch. Där får du navigering från antingen Google eller Open Street Map. Rita på datorn, plattan eller mobilen. När du är klar klickar du spara och vips så finns rutten på din Garmin! Skaffa premiumkonto på dynamic.watch för en hundring om året och du behöver inga andra ruttverktyg enligt min mening.

Låter fullständigt fantastiskt! Ska utforskas, tack!

Ride with your heart, not with your parts!

Av:
    MrFocus
    Någon som reklamerat sin 820 pga den i mina ögon extremt värdelösa touchskärmen? Eller är det nåt fel på min? Man ska ha tur om den reagerar. Störst problem är det när man sveper mellan skärmarna. Otroligt trög och känns som man måste träffa precis rätt för att den ska reagera .

Av:
    Muyfa666
    Är 820 fortfarande ett bra val? Letar efter cykeldator och kan inte riktigt bestämma mig...

Av:
    Bengt-re
    Muyfa666 skrev:
    Är 820 fortfarande ett bra val? Letar efter cykeldator och kan inte riktigt bestämma mig...

Det beror väl lite på vilka egenskaper du tycker är viktigast.

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    Muyfa666
    Bengt-re skrev:
    Muyfa666 skrev:

Att den klarar Candy Crush måste väl vara prio ett för alla människor i världen?

Av:
    Bengt-re
    Muyfa666 skrev:
    Bengt-re skrev:
    Muyfa666 skrev:

Att den klarar Candy Crush måste väl vara prio ett för alla människor i världen?

Det blir nog svårt, men om du behöver navigering är väl rätt avgörande. Skall du bara följa spår och ha träningsdata duger ju 520, skall du planera om rutter regelbundet ute på vägen är 1000 eller 1030 bäst med stor skärm och bättre sprutt i beräkningarna. 820 är liten och har duglig navigering - inte bäst på något, inte sämst på något och troligen en bra kompromiss.

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    skier
    Hur är prestandan jämfört med en garmin 520? Jag har en 520 och tycker den är fruktansvärt trött vid navigering efter ett spår. Om jag kör fel hänger sig hela datorn tills jag står helt stilla en stund.

Min gamla 800 är mkt snabbare, även när jag startar en ny bana och liknande.

Av:
    Muyfa666
    Bengt-re skrev:
    Muyfa666 skrev:
    Bengt-re skrev:
    Muyfa666 skrev:

Det blir nog svårt, men om du behöver navigering är väl rätt avgörande. Skall du bara följa spår och ha träningsdata duger ju 520, skall du planera om rutter regelbundet ute på vägen är 1000 eller 1030 bäst med stor skärm och bättre sprutt i beräkningarna. 820 är liten och har duglig navigering - inte bäst på något, inte sämst på något och troligen en bra kompromiss.

Det är navigering jag vill ha. Står lite i valet och kvalet om jag ska vänta på 1030. Kommer nog inte att lägga om rutten ute på spåret, men kanske den större skärmen är bättre att navigera efter.

Av:
    drjoshua
    Jag antar att 520 inte kan räkna om rutten om man kör fel eller väljer en annan väg? Bara följa en rutt borde 520 klara. Jag 820 men att rita rutter ute fält är så pilligt med den lilla skärmen att då väljer jag mobilen ändå.

Av:
    ErikSi
    Hade jag köpt nytt idag hade jag inte valt en 820.
    Cyklar mest MTB men blir en del landsväg också. Navigering gör jag inte via 820 längre, vill jag leta väg när jag är ute tar jag fram telefonen. Skärmen är för liten och prestandan för dålig för att jag ska ha tålamodet att stå och pilla på den. Då går det snabbare att stanna och ta fram telefonen ur bakfickan.

Min touchskärm strular också när det gäller att byta sidor. Tyvärr lärt mig acceptera det och kör nu med allt på 1 datasida.

Av:
    IngvarW
    Jag har en 820 sedan några månader och vid navigering kör jag bara färdigritade banor som jag laddat in och den vägvisningen tycker jag visas klockrent. Antingen visar man då kartbilden med pilar och avstånd till nästa avtagsväg eller så visar man sidor med övrig info och i så fall kommer input när man närmar sig en korsning. Kör man med kartbilden uppe långa stunder går en del ström så en extra powerbank krävs när jag är ute på rundor typ 30-milare och längre. Banken lägger jag i en ramväska och kopplar enkelt in en kort USB-sladd.

Fast skulle jag vara ute i det okända och försöka använda skärmen för att hitta vägar/stigar på så är det nog ganska kasst.

Bläddrandet mellan sidor är lite halvbra men får man in det sidledes glidet med fingret brukar den byta sida men inte alltid. Har för mig att sidbläddring kan länkas till shimano dura-ace reglagen, någon som har det installerat så?

Live-segment på cykelpendlingen är ganska onödigt att ha på. Kanske är det festligare på träningsrundor man försöker fixa PR på. Dock är siffrorna i minsta laget på den skärmbilden för att jag skall se hur jag ligger till.

Av:
    plumse
    Hur funkar 820 ihop med t.ex rutter i Trailforks?
    Ibland använder jag mobilen och trailforks när jag utforskar (för mig) nya stigar. Önskar ibland ha något som klarar att ha skärmen på konstant utan att batteriet dör efter typ en kvart...

Av:
    OrjanX
    En rutt ifrån TF som sätts på din önskelista (Whishlist) dyker upp som vilken (nedladdad) GPX-fil som helst i Garmin (du måste ha TF-appen i Garmin). Under Saved courses. Klicka på den och redigera inställningar för den. Always display (kan också välja färg) gör att du kan visa den på skärmen hela tiden att att nödvändigtvis behöva cykla efter den som en rutt. Start / stopp syns som grön / röd fyrkant. Väldigt praktiskt tycker jag. Sitter ibland och planerar att leta ny stig i ett område, och då kan man lägga in en tänkt (egenritad) linje baserad t.ex. Googles satellitbilder.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ