• Re: Försäkring gällde inte för MTB i skog

Av:
    ooms
    zanoii skrev:
    ooms skrev:
    Sedan är ju Ifs skrivning ”tävlingar som Vätternrundan” lite fel eftersom VR inte är en tävling utan ett motionslopp. Men man kan ju då lugnt göra tolkningen att motionslopp är ok iaf, medan riktiga tävlingar kanske är mer tveksamt/otydligt.
    Frågan är vad de säger om skogscykling, lopp eller ej. Jag misstänker att VR är okej just för att den går på väg och som du säger är ett motionslopp. Skaderisken borde vara väldigt mycket större i skog.. eller? Jag kör inte landsväg.
    Skogscykling utom tävlan borde inte vara nåt problem, men man måste lusläsa villkoren för att förstå.
    Var hittade du förresten skrivningen om Vätternrundan, var det i villkoren eller i nåt produktblad? Jag känner nämligen inte explicit igen den skrivningen, men gjorde den tolkningen när jag läste villkoren för nåt år sedan. Minns dock inte om det var fr ”trafikolycka” eller drulle/allrisk-momentet jag gjorde tolkningen.

Av:
    zanoii
    ooms skrev:
    Var hittade du förresten skrivningen om Vätternrundan, var det i villkoren eller i nåt produktblad? Jag känner nämligen inte explicit igen den skrivningen, men gjorde den tolkningen när jag läste villkoren för nåt år sedan. Minns dock inte om det var fr ”trafikolycka” eller drulle/allrisk-momentet jag gjorde tolkningen.
    I löptext här: https://www.if.se

Citerar If ifall texten ändras:
    "Så gäller cykelförsäkringen
    Cyklar är försäkrade genom hemförsäkringen. Du behöver inte meddela oss vilken eller vilka cyklar du har, om cykelns värde är mindre än 35 000 kronor, vilket är det högsta ersättningsbeloppet per cykel inklusive alla tillbehör. Hemförsäkringen gäller även för elcykel​ upp till 35 000 kronor.

Så länge cykelns värde, inklusive alla tillbehör, är lägre än 35 000 kronor kostar cykelns försäkring inget extra hos oss. Dyrare cyklar eller elcyklar kan tilläggsförsäkras med en specialförsäkring. Ring oss på telefon 0771-655 655 om du behöver en specialförsäkring för din cykel.
    Självrisken är normalt 1 500 kronor, om du inte själv valt att ha en högre självrisk på hemförsäkringen.
    Vi gör inget åldersavdrag för cyklar som är yngre än ett år.
    Så ersätts stulen eller skadad cykel
    Cykelstöld och skadegörelse ersätts genom hemförsäkringen. Cykeln ska vara låst för att försäkringen ska gälla. Skulle cykeln bli skadad i en brand får du också ersättning. Försäkringen gäller även för skador på cykeln som uppstår vid tävlingar som exempelvis Vätternrundan.

Läs mer om åldersavdrag och vad som gäller vid cykelstöld.

Köpa cykelförsäkring i butiken
    När du köper en ny cykel kan butiken erbjuda dig att köpa en separat cykelförsäkring. Det är värt att fundera på om du verkligen behöver en annan cykelförsäkring än den du har i din hemförsäkring."

Intressant att de försöker avråda från att köpa cykelförsäkring av LBS.

Forget the bike. It’s all about the ride.

Av:
    Alfakrull
    zanoii skrev:
    Intressant att de försöker avråda från att köpa cykelförsäkring av LBS.
    Det lär ju innebära mer arbete för dom att ha ett försäkringsärende med en cykel som är dubbelt försäkrad

10kr rabatt/mån hos vimla för både dig och mig: https://vimla.se

Av:
    Rattnalle
    Täcker inte många såna extra försäkringar bara självrisken och eventuellt lite av eventuell värdeminskning?

Innehåll: åsikter.
    Inlägget kan innehålla spår av fakta.

Av:
    ooms
    Rattnalle skrev:
    Täcker inte många såna extra försäkringar bara självrisken och eventuellt lite av eventuell värdeminskning?
    Jo, och med den självrisk If tillämpar (1500kr) är ju värdet av försäkringen ganska lågt. För t.ex. TH som har 25% självrisk blir det ju en annan femma.

Av:
    zanoii
    Då har jag varit i kontakt med If för att få en utförligare förklaring på deras formuleringar. Jag tycker att "Försäkringen gäller även för skador på cykeln som uppstår vid tävlingar som exempelvis Vätternrundan" och "Gäller ej för skada som uppstått i samband med körning av fordon på tävlings- eller inhägnad bana" inte riktigt lirar i min värld.

De skulle återkomma.
    De har nu återkommit efter konsultation med skadereglerare. Försäkringen gäller för mountainbike, gravel och liknande. Jag glömde dock fråga om tävling eftersom det inte är relevant för mig.

Jag fick även tillsänt mig information om specialförsäkring (som verkar kallas "Freerider" enligt PDF:en..). Rekommenderas om man har en cykel som är värd mer än 35000 eller om man har sportutrustning vars värde överstiger maxbeloppet vid skada utanför bostaden.
    "Värt att veta"
    - Cyklar och elektronik ersätts med fasta åldersavdrag.
    - Cykel som skadas under tävling omfattas inte.

Värt att notera är att bakgrundsbilden på PDF:en är ... tadaaaa! EN CYKELTÄVLING.
    2019-10-21 09_24_16-Mejl från If Skadeförsäkring - Opera.png
    Ingen big deal men ibland funderar man.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-21 09:31 av zanoii.

Av:
    ooms
    Enda ”felet” som jag ser det är att de kallar Vätternrundan för tävling, de borde skrivit lopp eller motionslopp istället för att undvika förvirring.
    De undantar ju tydligt skada som uppstår på ”tävlings- eller inhägnad bana” i villkoren, och iom att motionslopp går på icke-avlysta vägar med annan trafik kan de inte hävda att det är en tävlingsbana. Hur det tillämpas på mtb-tävlingar törs jag dock inte uttala mig om, där brukar väl tävlingsklass köra samma bana som motionsklass (i ex.vis långloppscupen) och då kan de ju hävda att det är en tävlingsbana.

Av:
    Rattnalle
    ooms skrev:
    Enda ”felet” som jag ser det är att de kallar Vätternrundan för tävling, de borde skrivit lopp eller motionslopp istället för att undvika förvirring.
    De undantar ju tydligt skada som uppstår på ”tävlings- eller inhägnad bana” i villkoren, och iom att motionslopp går på icke-avlysta vägar med annan trafik kan de inte hävda att det är en tävlingsbana. Hur det tillämpas på mtb-tävlingar törs jag dock inte uttala mig om, där brukar väl tävlingsklass köra samma bana som motionsklass (i ex.vis långloppscupen) och då kan de ju hävda att det är en tävlingsbana.
    En downhillbacke skulle ju också kunna hävdas vara en tävlingsbana även de dagar det bara är ett spår i en bikepark. Det används ju för tävling också.

Innehåll: åsikter.
    Inlägget kan innehålla spår av fakta.

Av:
    ooms
    Rattnalle skrev:
    ooms skrev:
    En downhillbacke skulle ju också kunna hävdas vara en tävlingsbana även de dagar det bara är ett spår i en bikepark. Det används ju för tävling också.
    Ja, räknas en bike park som ”inhägnad bana” är ju en annan fråga.
    Tur jag bara kör lvg och motionslopp, så slipper jag undra :-)

Av:
    ejma
    ooms skrev:
    De undantar ju tydligt skada som uppstår på ”tävlings- eller inhägnad bana” i villkoren, och iom att motionslopp går på icke-avlysta vägar med annan trafik kan de inte hävda att det är en tävlingsbana.
    Med tanke på att det finns subgrupper i VR kanske det är en tävling för vissa? Kanske har VR fler skador olyckor än andra motionslopp?
    Vore dock intressant att veta om tävlingslicensens försäkring täcker olycka vid tex VR.

Av:
    Raggamuffin
    ejma skrev:
    ooms skrev:
    De undantar ju tydligt skada som uppstår på ”tävlings- eller inhägnad bana” i villkoren, och iom att motionslopp går på icke-avlysta vägar med annan trafik kan de inte hävda att det är en tävlingsbana.
    Med tanke på att det finns subgrupper i VR kanske det är en tävling för vissa? Kanske har VR fler skador olyckor än andra motionslopp?
    Vore dock intressant att veta om tävlingslicensens försäkring täcker olycka vid tex VR.

Oavsett vad deltagarna tycker så blir inte ett motionslopp tävling.
    De flesta cyklister verkar inte kunna skilja på det så att försäkringsbolagen skulle lyckas? :)

// Muffin

Av:
    ooms
    Täcker tävlingslicensens försäkring skada på cykeln?

Av:
    ejma
    ooms skrev:
    Kanske inte gör det. För kanot har material ingått, men det kanske inte gör det längre.

Av:
    bellasoda
    ooms skrev:

Nej. Jag vet det pga anledning.

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Vad kostar sakförsäkringen hos IF?

Av:
    JockeS
    Miss Lycka 2.0 skrev:

Jag betalar 1050:-/år för min -Specialförsäkring som gäller enbart min hoj som tingat ett pris på 40k

Av:
    Raggamuffin
    JockeS skrev:
    Miss Lycka 2.0 skrev:

Jag betalar 1050:-/år för min -Specialförsäkring som gäller enbart min hoj som tingat ett pris på 40k

Strax lite billigare än folksam då.

// Muffin

Av:
    ooms
    JockeS skrev:
    Miss Lycka 2.0 skrev:

Jag vet inte om jag tycker det är värt att betala 1050kr för de extra 5k försäkringsvärde du får. Eller är det nån ytterligare skillnad jämfört med den cykelförsäkring (som ersätter upp till 35k) och redan ingår i hemförsäkringen?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-21 18:58 av ooms.

Av:
    zanoii
    Miss Lycka 2.0 skrev:
    Beräknas individuellt, man får fylla i en ansökan och sedan blir man kontaktad med offert.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ