• Cannondale Habit - The Tråd

Av:
    grynning
    Eftersom specialized har ett par "The tråd" trådar tycker iallafall jag att cannondale förtjänar minst en också! Eftersom jag cyklar på en habit 5:a så får det starta the tråd om habit. Köpte min i vintras och har uppdaterat den en del med 11-delat XT och nu senast med ett par hjul från american classic, modell wide lightning.

Före hjuluppdatering.
    image.jpeg

image.jpeg

Efter:
    image.jpeg

image.jpeg

Lite mått innan
    image.jpeg

image.jpeg

Lite mått efter
    image.jpeg

image.jpeg

Jag har som synes valt att gå åt det lite biffigare hållet när det gäller däckval med MM i fram och RoRa i bak nu på sommaren i allafall bakdäcket kommer att bytas till hösten.
    De nya hjulen gjorde en viktbesparing på ca 800g plus att jag gick från att köra med slang och nu tubless dock så har jag kvar att slänga i tubless gucka i däcken.

Summa sumarum jag är väldigt nöjd med cykeln, har dock inte provat att cykla ordentligt med dom nya hjulen men jag tror inte att jag blir besviken...
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2016-12-30 22:00 av grynning.

• Re: Cannondale Habit - The Tråd

Av:
    Crossmax
    Vad är det för ID på gamla fälgarna resp. nya?

---------------------------------------------------

Av:
    grynning
    Crossmax skrev:
    Vad är det för ID på gamla fälgarna resp. nya?

19mm på de gamla fälgarna, WTB i19 och 29,3mm på de nya. Så det är en rätt markant skillnad.

Av:
    Razzr
    Här är dom två jag haft en tredje är strax på väg ;)
    12472642_10153244261622134_3614952302601046095_n.jpg
    12933110_10153251651397134_727044928743448544_n.jpg
    13164497_10153342545452134_5481790560590143226_n.jpg
    20160716_202703.jpg
    IMG_20160716_193801_-138754754_thumb.jpg

Av:
    Simon89
    Ni som har habit, har ni gått från scalpel eller vad har ni kört innan ?

Av:
    grynning
    Jag körde på en super v från 2000 innan.

Av:
    kvarren
    Ni som kör Habit, kan ni inte recensera den lite. Var trivs den bäst? Vilka problem upplever ni?

Av:
    larsaw
    Razzr skrev:
    Här är dom två jag haft en tredje är strax på väg ;)

Du satsar alltså på att byta hoj varannan dag i veckan? (Med söndag som vilodag ;)

// Larsa

Av:
    grynning
    kvarren skrev:
    Ni som kör Habit, kan ni inte recensera den lite. Var trivs den bäst? Vilka problem upplever ni?

Kör mest stigcykling runt omkring i Stockholm men har provat lite allt möjligt från flottsbro till grusrally med den, tycker inte den gör bort sig på något av dessa ställen det är nog mest jag som sätter begränsningarna... Men det är klart det är ingen endurohoj.

Nackdelar med cykeln? Ja orginalutrustad så lämnar den en del att önska, åtminstone min 5:a men det går ju att fixa!

Av:
    Razzr
    Kör det mesta med den har även gått lite lättare i Järvsö.

Av:
    grynning
    Kört första rundan med nya hjulen, wow vilken skillnad! Det som märks är greppet, framförallt bak och klättringsegenskaperna. När man trycker på så svarar cykeln på ett helt annat sätt än tidigare. Nu var det bara första rundan så det finns saker att fin justera men jäkligt nöjd än så länge!

Av:
    grynning
    Habit 2017 uppe på cannondales hemsida! Inga jättestora uppdateringar direkt men lite nya fräcka färger och så.

http://www.cannondale.com

Av:
    Davewolf
    Man är lite sugen på en Habit Carbon 3. Skulle passa mig bra som gillar att ligga på utför men ändå har XC i bakgrunden :)

Av:
    Razzr
    Här är min nybyggda ;)
    IMG_20161002_182919.jpg

Av:
    Bulldog76
    Kan man få lite input på hur Habit är att cykla? Har inte provat så mycket annat än HT, men funderar på heldämpat. Då har jag siktet på bland annat en Habit, (även Scalpel) Men en Scalpel kanske må vara "snabbare" eller "lättare" uppför, men vad är det för skillnader om man jämför dem? De flesta vi kör typ XC race hojar här, men jag funderar på om inte det är lite roligare att cykla med typ Habit, även om den är något tyngre. (av det jag har hunnit läsa) Habit kanske passar frun bra då den kanske är lite mer förlåtande i stökig terräng, vilket gör att hon får roligare och kör fortare än annars när hon blir försiktig.

Av:
    Der Kaiser
    Då är det ju SE-modellen du ska sukta efter.
    130 slag fram.
    http://www.cannondale.com

Davewolf skrev:
    Man är lite sugen på en Habit Carbon 3. Skulle passa mig bra som gillar att ligga på utför men ändå har XC i bakgrunden :)

Av:
    Razzr
    Enkelt att bygga om gaffeln till 130mm

Av:
    grynning
    Bulldog76 skrev:
    Kan man få lite input på hur Habit är att cykla? Har inte provat så mycket annat än HT, men funderar på heldämpat. Då har jag siktet på bland annat en Habit, (även Scalpel) Men en Scalpel kanske må vara "snabbare" eller "lättare" uppför, men vad är det för skillnader om man jämför dem? De flesta vi kör typ XC race hojar här, men jag funderar på om inte det är lite roligare att cykla med typ Habit, även om den är något tyngre. (av det jag har hunnit läsa) Habit kanske passar frun bra då den kanske är lite mer förlåtande i stökig terräng, vilket gör att hon får roligare och kör fortare än annars när hon blir försiktig.

Nu har jag inte så mkt att jämföra med men jag tycker att habiten trivs väldigt bra när det är lite stökigt, teknisk stigcyklig. Tyckte i början att den kändes lite tung (cyklar på en habit 5) men efter mitt hjulbyte så är den känslan borta.

Av:
    Bulldog76
    grynning skrev:
    Bulldog76 skrev:

Nu har jag inte så mkt att jämföra med men jag tycker att habiten trivs väldigt bra när det är lite stökigt, teknisk stigcyklig. Tyckte i början att den kändes lite tung (cyklar på en habit 5) men efter mitt hjulbyte så är den känslan borta.
    Vi kör väldigt bladnat, mycket singeltrack blir det , ibland stökiga ibland flowiga. Sen visst transportsträckorna tll och från på asfalt kommer man inte ifrån.
    Funderar på en modell som saknar lockout på styret på bakdämparen. Är det en issue egentligen, eller tappar man massvis med kraft uppför på grund av detta?

Av:
    TM
    Om det är hårt och slätt så är lockout i bak en fördel för man kan trycka på ståendes utan att tappa något nämnvärt. Men i terräng uppför så har jag absolut hellre upplåst så att bakhjulet följer underlaget och inte slirar. Det blir en jäkla skillnad.

Av:
    grynning
    Bulldog76 skrev:
    grynning skrev:
    Bulldog76 skrev:

Vi kör väldigt bladnat, mycket singeltrack blir det , ibland stökiga ibland flowiga. Sen visst transportsträckorna tll och från på asfalt kommer man inte ifrån.
    Funderar på en modell som saknar lockout på styret på bakdämparen. Är det en issue egentligen, eller tappar man massvis med kraft uppför på grund av detta?

Kör i princip alltid allt fullt öppet, har inte märkt av att jag tappar något nämnvärt i fart eller kraft.

Av:
    Belse
    Ska ner till Gran Canaria och cykla i mars/april, och dom har en Habit 5 som uthyrningscykel där. Är det en vettig cykel att köra i terrängen där nere, eller ska man släpa med sin egen cykel (kinakol-FS med XT och Sid XX/Monarch XX)?

Av:
    Anders Lantz
    Då är nog Habiten bra mycket roligare. Det är rätt så stökigt och stenigt på Gran Canaria.

Av:
    Bulldog76
    Tack för input om lockout.
    Blev en order på en Habit till mig och frugan. Hoppas vi kommer att trivas med den.:)

Av:
    grynning
    Bulldog76 skrev:
    Tack för input om lockout.
    Blev en order på en Habit till mig och frugan. Hoppas vi kommer att trivas med den.:)

Najs! Vad blev det för några?

Av:
    Bulldog76
    grynning skrev:

Det blir en Habit SE till frugan 2016 och en grön 2017 Habit Carbon 2 till mig. 😊
    Allt jag läst om cykeln pekar på att det kommer att bli kul. ☺
    Tomten är tidig i år 🤗

Av:
    Razzr
    Bra val ;)

Av:
    grynning
    Bulldog76 skrev:
    grynning skrev:

Det blir en Habit SE till frugan 2016 och en grön 2017 Habit Carbon 2 till mig. 😊
    Allt jag läst om cykeln pekar på att det kommer att bli kul. ☺
    Tomten är tidig i år 🤗

Najs! Hoppas ni blir nöjda! Posta lite bilder när dom är på plats! 😃

Av:
    grynning
    Jerome clementz habit med 140mm pike i fram, undrar hur det känns?!
    IMG_0106.PNG

Av:
    Jensen
    inte för att vara taskig mot någon, men personligen tycker jag nästan det är att synda att ha en "vanlig" gaffel på en cannondale :D

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    grynning
    Jensen skrev:
    inte för att vara taskig mot någon, men personligen tycker jag nästan det är att synda att ha en "vanlig" gaffel på en cannondale :D

Förstår vad du menar, leftyn är ju cannondales signum! För min egen del så är jag nöjd med min cykel trots avsaknaden av leftyn.

Av:
    Bulldog76
    Habit på plats, snart klar att cykla på. Invisiframe på, sista detaljerna ska justeras sen väntan på lite finare väder för testkörning. :)

20161207_191528_001.jpg

Av:
    theBrand
    Bulldog76 skrev:
    Habit på plats, snart klar att cykla på. Invisiframe på, sista detaljerna ska justeras sen väntan på lite finare väder för testkörning. :)

Oh, tjusigt!

Av:
    Razzr
    Snygg

Av:
    grynning
    Najs!

Av:
    Razzr
    Har ju haft 4:a Habit nu och är sugen på en Bad Habit carbon1.
    Är det någon som kört båda och kan jämföra lite ?
    Tycker kedjestaget verkar så långt på Baden.

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    Razzr skrev:

Det är väl bara att göra precis som dom fyra andra gångerna du var sugen.

Av:
    Razzr
    Sant det

Av:
    grynning
    Tyvärr inte haft nöjet att testa bad habit'en men av vad jag har hört ska den vara grym!

Av:
    Razzr
    Har bara testat den en kort sväng och det vart man inte klokare av

Av:
    Bulldog76
    Fruns Habit SE
    20161203_132311.jpg
    20161203_132341.jpg

Min Habit ute för första gången.
    Detta kan nog bli riktigt kul, känslan var lite tungkörd i början (På transportsträckorna), men det kan man nog vänja sig vid, plus att den ska moddas lite så småningom. Hade rejäl träningsvärk innan jag satte mig på den och körde, så det kan ha påverkat min uppfattning av den. Sen är det inte rättvist att jämföra den med en 9,7 kgs FSI hardtail heller. :)
    20161217_093348.jpg

Av:
    Razzr
    Grymma

Av:
    Agnanaurion
    Cannondale jekyl 1000 skrev:
    Razzr skrev:

Det är väl bara att göra precis som dom fyra andra gångerna du var sugen.

Haha :D

Av:
    Laxel
    Bulldog76 skrev:
    Fruns Habit SE

Detta kan nog bli riktigt kul, känslan var lite tungkörd i början (På transportsträckorna), men det kan man nog vänja sig vid, plus att den ska moddas lite så småningom. Hade rejäl träningsvärk innan jag satte mig på den och körde, så det kan ha påverkat min uppfattning av den. Sen är det inte rättvist att jämföra den med en 9,7 kgs FSI hardtail heller. :)

Vad väger din gröna skönhet in på?
    Själv är jag sugen på bad habit carbon 1.

Razz, hur bygger man om leftyn till 130?

Av:
    Bulldog76
    Laxel skrev:
    Bulldog76 skrev:
    Fruns Habit SE

Vad väger din gröna skönhet in på?
    Själv är jag sugen på bad habit carbon 1.

Razz, hur bygger man om leftyn till 130?

Min gröna väger 12,8-12,9 kg som den står med flaskställ och pedaler (storlek M). Har varit ute några gånger med den nu och den blir bara roligare. Dock så känner jag att jag måste lätta på den vikten i den roterande massan. Tänkte göra det till våren, men kommer nog att omvandla till Tubeless redan innan. Lär väl försvinna 6-7 hekto bara där. Däcken greppar skönt bra i det här vintervädret. (läs mjukt och geggigt). SE modellen i S väger 13. men den har MAgic Mary framdäck som väger 1250g som ryker till våren till förmån för något som väger hälften så mycket.

Eventuellt testar jag 32t klinga också längre fram.
    Dropper posten börjar jag så smått vänja mig vid och tycka är en suverän egenskap. På 2017 modellerna sitter Transfer post som bra i betyg. Dropper post trodde jag förut att man kunde sätta ett maxändläge, men det verkar inte gå. Jag verkar dock ha tur att jag fått ner stolpen så pass långt att det känns bekvämt i maxläget.

Verkar som att man kan konvertera till 130 mm genom en ny del (air spring) del KH190
    http://forums.mtbr.com

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ