• Re: Cannondale Habit - The Tråd

Av:
    fekke
    Kinng skrev:
    fekke skrev:
    Kinng skrev:
    fekke skrev:
    grynning skrev:
    Bulldog76 skrev:
    Har alla 18 fått 130? jag har inte kollat, men 2017 och 16 var det SE modellerna som fick 130 slag.

Alla utom 5:an den har fortfarande 120, resten har 130 och SE verkar inte finnas längre!

Har själv konverterar min från 120 till 130...blev skitbra 👍😃

Kan man konvertera don Lefty från 120 till 130 själv?

Själva åtgärden är busenkel med att svarva ner en distans 10 mm (alt byta till reservdel med det måttet)...
    Dock krävs det specialverktyg för att få ut 'patronen'...har sett att vissa tillverkar hemmaverktyg men säger jag själv 'PASS' på det 😉
    Annars är det kanske en bra åtgärd vid nästa service hos någon LBS...👍

Då får det bli en åtgärd när jag lämnar in min gaffel på service nästa gång. I Norrköping som är närmast finns en firma som ska vara duktiga på Cannondale.

Här ser du en liten sprängskiss över delen som ska förändras från 60mm till 50 mm 🌞
    received_10211066315037844.png

Av:
    fekke
    Är det någon här i tråden som ev har extra volume reducers (eller sk tokens till rs) till Lefty 2? Köper gärna isf 😉

Av:
    east
    Hej,

Jag har en Carbon 1 -16 och funderar på att testa en oval 32t till nästa år, någon som vet om det passar och kan komma med rekommendationer på modell?

Av:
    fekke
    Det funkar fint...för att få bästa kedjelinje ksn du med fördel välja en med offset...en 32a klarar tom 6mm offset...

Av:
    lassbo
    east skrev:
    Hej,

Jag har en Carbon 1 -16 och funderar på att testa en oval 32t till nästa år, någon som vet om det passar och kan komma med rekommendationer på modell?

Jag har kört med 32t och 34t utav den här modellen på min bad habit
    https://garbaruk.com

Av:
    Bulldog76
    Jag har kört med Garbaruk 32t på min Carbon 2 sen jag köpte hojen. Funkar jättebra

Av:
    east
    Tack för alla snabba och hjälpsamma svar. Garbaruk 32t Ai tillagd i Wish listen....

Av:
    Bulldog76
    Men jag tror faktiskt inte du ska ha Ai.?? Kanske BAd Habit har AI offset, men inte de andra habitarna. Min har det inte

Av:
    east
    De har du nog helt rätt i, tack.

Av:
    east
    Om man har 32t idag byter man rätt av eller justerar man kjedje längden något?

Av:
    fekke
    Om första klingan funkat bra och de båda har samma offset så är det bara att byta.
    Skiljer nåt i ovanstående så kan det vara att du får justera för att få bästa resultat ?

Av:
    east
    Tips på vart man lämnar in på service? Köpt begagnad.

Av:
    fekke
    Hmmm...en väsentlig detalj är ju vart du bor? 😜😜😜
    Jag gör allt själv förutom Leftyn

Av:
    east
    Så klart 😁
    Stockholm men kan helt klart tänka mig att skicka leftyn om det skulle vara så.

Av:
    east
    fekke skrev:
    Hmmm...en väsentlig detalj är ju vart du bor? 😜😜😜
    Jag gör allt själv förutom Leftyn
    Vad använder du för verktyg när du byter ut lagren? Vilka lager bytte du till?

Av:
    MatteXC
    Måste bara säga att era Habits är grymt nice, har alltid varit en Cannondale fanboy, men tyvärr för fattig/snål... När nuvarande FS är avskriven så blir det fan en Cannondale!

Av:
    Jensen
    east skrev:
    Så klart 😁
    Stockholm men kan helt klart tänka mig att skicka leftyn om det skulle vara så.

Racingbikesweden i Skövde sägs bara duktiga på lefty. Om man kan tänka sig skicka den. Kan inte på rak arm komma på nån i Stockholm som gör stora servicen, utan troligen skickar den till typ Danmark. Möjligen att nån gör lilla servicen.

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    fekke
    Precis som föregående sagt så är Racingbike Sweden ett hett tips. Likaså så har vi i Skåne McCenter/ Kristianstad som fixar rubbet. Men det blir ju något omständigt när det innebär frakt osv...
    Är själv snart på g att förbereda för att serva Leftyn själv...
    När det gäller verktyg för lager så har jag dels egentillverkade, och dels olika hylsor och rör som jag använder för att få ut dem.
    Sen har jag olika dimensioner av gängstavar och brickor/ hylsor för att pressa i de nya. Old school rocks!

Enduro bearings är riktigt bra och kan rekommenderas. Gjorde ett test på Cykelkrafts billigaste men de var skräp. 3 rundor sen gick lagerna i pivoten...
    Deras nästa nivå av lager var betydligt bättre...typ 80kr/st.

Nu när vi ändå är igång så skickar jag in en bild på min custom Habit. Yes...helt rätt observerat...29 front och 27,5 rear 🤙

192 cm lång och ramstorlek XL kändes något låg i fronten och ganska många markkänningar med pedalerna fick mig att tänka på Treks förra 69er 😆😜😂 Saknade också lite 29 feeling fram...
    Jag är sjukt nöjd efter mina 4 rundor sedan transformation 😉 Någon som är mer nyfiken så hojta här bara...
    15366026366175800950488531800471.jpg

Av:
    east
    Är det någon som har eftermonterat en droper eller vet hur man gör?

Av:
    Jensen
    Problemet me att serva leftyn själv är ju special verktygen (som dessutom skiljer mellan olika modeller av gaffeln) och dels avsaknaden av vissa reservdelar (om man inte är auktoriserad verkstad) och dels anvisningar hur man gör.

Racingbikesweden skickade kompis till. Fick fraktsedeln fixad från dem. Tror det tog 4 dagar tur o retur för honom. Men kan säkert skilja.

Av:
    fekke
    east skrev:
    Är det någon som har eftermonterat en droper eller vet hur man gör?

Inga problem att fixa...ta av vevparti och vevlager sen är det bara dra slang/ hölje ovanför vevlagret upp i sadelröret...således allt internt i ramen...

Av:
    east
    Kanske dum fråga men hur demontera man vevlagret? Cannondale SI BB bearing removal tool. - Cannondale part #: KT011/. - T-shaped tool for bearing removal. Den jag använt på min super six men tyckte inte riktigt att den passade.

Av:
    east
    Feeke du har inte artikelnummer på endura?
    Upplever också att den är hög fram och har slagit i pedalerna ett tio-tal gånger på kort tid.

Av:
    east
    På super sixen är det "bara" lagren men i habiten sitter det en hylsa också.

Av:
    east
    Vilket verktyg använder ni när ni demonterat vevlagret? Vilken typ av vevlager har ni?

Av:
    fekke
    Har inte varit uppdaterad i tråden på några dagar men det är 6802 lager i ramen och det är bara att välja vilket lager du önskar utifrån det...pris etc...
    Jag använder hylsor/rör och en gummiklubba för att knacka ur pressfit lagerna och gänstav med brickor/ muttrar för att pressa i nya...funkat kalas i många år...men original verktyg finns om man vill. Beroende på vad vill ha för nytt lager så funderar jag själv på Tokens pressfit variant med gängad hylsa vilket är en smart konstruktion och enklare handhavande vid på/avmontering. Annars funkar vanligt pressfit med modell utifrån vad du har för vevparti...
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-09-20 09:26 av fekke.

Av:
    Jensen
    fekke skrev:
    Har inte varit uppdaterad i tråden på några dagar men det är 6802 lager i ramen och det är bara att välja vilket lager du önskar utifrån det...pris etc...
    Jag använder hylsor/rör och en gummiklubba för att knacka ur pressfit lagerna och gänstav med brickor/ muttrar för att pressa i nya...funkat kalas i många år...men original verktyg finns om man vill. Beroende på vad vill ha för nytt lager så funderar jag själv på Tokens pressfit variant med gängad hylsa vilket är en smart konstruktion och enklare handhavande vid på/avmontering. Annars funkar vanligt pressfit med modell utifrån vad du har för vevparti...

Även wheelmanifacture har vevlager man skruvar ihop som passar cannondale. Man får bara gå på 386evo varianten om man som på min scalpel har 83 mm hylsa i ramen.

Av:
    clnr
    Nya Habit:
    https://www.cannondale.com
    29er men ingen Lefty :(

Ett forum, flera fora

Av:
    Kneecap
    clnr skrev:
    Nya Habit:
    https://www.cannondale.com
    29er men ingen Lefty :(

Tjena!

Fasiken, jag vill ha en Lefty. Irriterande att dom ska fortsätta med PF på kolramarna.
    Annars känns den klockren för mitt behov, får väl köpa en och byta gaffel samt byta ut till skruvat pressfit som inte knakar ihjäl mina öron.

Av:
    grynning
    Nja lefty är nu mer endast för xc hojarna.

Av:
    Kneecap
    Tjena!

Vilka spån dom är. Får helt enkelt köpa en äldre gaffel. Ska jag ha en Cannondale så ska den fanimig ha en Lefty.

Av:
    clnr
    Kneecap skrev:
    Tjena!

Vilka spån dom är. Får helt enkelt köpa en äldre gaffel. Ska jag ha en Cannondale så ska den fanimig ha en Lefty.
    Samma här! Har tänkt att köpa en mer trailorienterad cykel än den Scalpel jag kör på idag och har väntat på denna men nu kan jag lika gärna köpa nåt annat.

Ett forum, flera fora

Av:
    Jensen
    Fast den verkar ju rätt intressant ändå https://bikerumor.com

Att det blev en helt annan hoj är kanske inte så märkligt, scalpel-si SE åt ju upp lite av den rollen en 29” habit me liknande ram som gamla hade haft.

Ingen lefty ä sjukt synd. Samtidigt, 140 mm slag på lefty har de ju tyvärr gett upp. Samtidigt som dubbelkronade ju nu försvinner i o med ocho.

Av:
    mikkla
    Tjopp!

Har skaffat en Habit Carbon 2 2017 och ska uppgradera några kugg på klingan då jag trampar ur nuvarande utväxling utan problem. Det sitter ju 30t orginal och jag har läst tidigare i denna tråd att det monterats både 32t och 34t på motsvarande Habitar, min fråga är, går det på en 36t klinga eller blir diametern för stor och klingan tar i kedjestaget?

Av:
    Stewe
    Jag uppdaterade min Bad Habit med ett par 29" hjul, blev riktigt snyggt tycker jag.

008.jpg

009.jpg

010.jpg

Av:
    DeermarK
    Satan i gatan... Det blev snyggt! Jag har just gått i tankar att införskaffa ett nytt hjulset i +27.5 men när jag ser det där... Det kan bli 29 istället!
    Snygg, check. Men hur uppför den sig?

Skulle du vilja dela med dig av din spec på däck och fälg? Jag har exakt likadan hoj, i medium.

Av:
    C-dale
    Blev det någon skillnad i vevlagerhöjden ?

Av:
    Stewe
    Det blev faktiskt bättre än jag trodde, har inte kört så mycket ännu men jag tog en sväng på Järva i morse och den känns som en helt annan hoj, rapp och smidig. (och den känns så klart rejält lättare, återkommer om vikten)

Jag mätte vevlagerhöjden innan men har inte mätt efter, får återkomma om det, men jag tror att den ökade med nån cm kanske.

hjul.PNG

däck.PNG

Jag beställde hjulen från Action sports
    enda strulet var att när jag valde framnav Lefty 2.0 och sen valde en annan färg än svart så blev det Lefty 1.0 nav, men jag upptäckte det och dom hjälpte mig att ändra på ordern (dom har bara 2.0 i svart)

bak tog jag 148 boost med asymetrisk centering.

En hoj, två par hjul = två hojar :-)

Hittade nu denna tråd, kul att de fanns en dedikerad. Så ville egentligen bara säga hej!
    IMG_5650.jpg

Av:
    Stewe
    körde du på trädet, och så blev det så där?

:-)

Det är därför den kallas BAD Habit :P
    Ne men vi har ett gäng bävrar hemmavid, imponerande djur!

Stewe skrev:
    körde du på trädet, och så blev det så där?

:-)

Av:
    DeermarK
    Tack Stewe!
    Det här tål att tänkas på... Hur är det med frigången, är 2.20" max?

Av:
    Bulldog76
    Hade varit kul att göra så att ha större hjul som komplement, men det funkar inte på en vanlig Habit. (Har jag för mig att jag läst i alla fall).

Av:
    Stewe
    DeermarK skrev:
    Tack Stewe!
    Det här tål att tänkas på... Hur är det med frigången, är 2.20" max?

Finns gott om plats, 2,4 går nog in.
    Det som begränsar är hur mycket däcket bygger på höjden

20190516_172740.jpg

Av:
    DeermarK
    Big...
    20190523_182723.jpg

Inga 29or ännu.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ