• Yt Capra / the tråd

Av:
    Zliper
    Förlåt om tråden redan finns men sökfunktionen fungerade sisådär för mig.

Är på jakt efter min nästa cykel, har nog blivit förförd av capran.
    Finns det någon som cyklar en sådan som kan ge lite omdömen?

Alla recensioner man har läst låter strålande.
    Idag har jag en spectral 7.0 ex som jag är nöjd med men den är lite för liten.

Hur fungerar capran för vanlig (stökig) stigcykling? Jag är ju inte ute efter en xc raket men vill inte ha någon som är alldeles för bångstyrig på stigen, utförs antar jag den är underbar. Men är det den ultimata "allt i ett" cykeln för mig tro som gillar am cykling med lite mer fokus på nerförs?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2016-09-10 01:50 av Zliper.

• Re: Yt Capra (the tråd?)

Av:
    Udesen
    Tänker i samma banor som dig. Har letat som fan efter olika cyklar och det verkar ändå som att jag kommer tillbaks till Capran till slut.

Ryktet går att YT kommer att lansera nästa generation Capra nästa år, men det återstår väl att se

Av:
    Tomcaten
    Ja suktar på capra xl som blir available i höst.

Av:
    Nicander
    Jag är sjukt nöjd med min gröna CF Pro S

Den är bättre än väntat uppför och nerför och i stök är den ett monster!

Problemen jag har haft är att jag hade lite svårt att ställa in saget på fox36'an för att använda alla 180mm, Styret är lite brett, Dropperpostreglaget sitter på vänster sida och det är klart det går inte att cykla jättesnabbt på transporterna med en utväxlingen men det är inga problem jag lider av och inte går att åtgärda.

För mig är det den perfekta allt i ett AM/Enduro cykeln med fokus på nedförs och stök!

Av:
    Zliper
    Surrade lite med yt om man skulle slå till nu eller vänta tills nästa år, dom kunde inte avslöja så mkt mer än att man kunde lika gärna slå till nu när det var bra pris på dom som är nedsatta. Undra om man ska tolka det som att det inte blir några större förändringar.

Så länge den inte käns dom en DH cykel på stig så :)

Av:
    Vernersson
    Zliper skrev:
    Surrade lite med yt om man skulle slå till nu eller vänta tills nästa år, dom kunde inte avslöja så mkt mer än att man kunde lika gärna slå till nu när det var bra pris på dom som är nedsatta. Undra om man ska tolka det som att det inte blir några större förändringar.

Så länge den inte käns dom en DH cykel på stig så :)

Ärligt talat så tror jag att YT svarade som de gjorde eftersom pengar nu är bättre än kanske pengar sen.
    Därmed inte sagt att jag tycker YT är ett dåligt företag, tvärt om.
    Men business är business.

¯\_(ツ)_/¯
    Rumors are carried by haters, spread by fools, and accepted by idiots.

Av:
    Bofinken
    Funkar capran comp 1 att trampa vanliga stigar och plana ytor utan att man dör av tristess eller går det rent av rätt fort fram? Tröttnat på 120 slag på min nerve 7.9.
    /Jonni

Av:
    Zliper
    Bofinken skrev:
    Funkar capran comp 1 att trampa vanliga stigar och plana ytor utan att man dör av tristess eller går det rent av rätt fort fram? Tröttnat på 120 slag på min nerve 7.9.
    /Jonni

Lite där mina funderingar går oxå... Fast jag kör ju på en spectral. Köp min spectral så köper jag en yt :)

Av:
    Bofinken
    hehe kan byta mot min nerve ;)
    kollade lite fanns ju yt jeffsy med men den verkar ju va i jämförelse med spectral.
    jag antar att capran funkar om man inte försöker slå rekordtider. Jag är ju glad amatör som vill ha en cykel som klarar lite mer hopp :P

Av:
    J-A
    Jag hade i princip bestämt mig för att beställa en Capra AL Comp 1, men det är sjukt lång leveranstid så kanske lika gärna kan hålla mig till 2017 och se om en uppdaterad modell kommer.
    Men antagligen så kommer jag inte kunna hålla mig och beställer väl en i höst ;)

Vad jag hört från en ägare här i Skåne så funkar Capran även bra till amatör-XC.

Av:
    tischan
    Jag köpte en Capra i slutet av förra året och har cyklar alla möjliga stigar och backar vi har här i Stockholm sedan dess. Så länge vi pratar stig och inte breda, raka, släta stigar eller liknande (typ grusväg eller löparspår) så tycker jag att det är rolig. Sådan stigar och vägar köra jag min CX, så har jag i alla fall en chans att vara snabbar än de på en HT. :)

Skulle påstå att den är som roligast och bäst när det går lite snabbar och gärna nedför. Vilket är det jag tycker är roligast där av valet av cykel. Stökiga stigar tycker jag den också klar av bra. Uppför blir man nog inte heller snabbast skulle jag tro eller så är det bara jag som inte har kondisen.

Tycker att däcken High Roller II som kommer med är lite väl biffiga och trög trampade så de kommer bara på när jag åker lift.

Av:
    Peebee
    .
    Redigerad 3 gång(er). Senaste ändring 2017-01-09 15:00 av Peebee.

Av:
    Bofinken
    Jeffsyn verkar ju annars va en mycket mångsidig cykel som klarar ganska bra nedförsåkning men ändå ganska trampeffektiv. Antar att steget upp till capra är om man verkligen ska kunna kötta på nedför och göra större hopp.

Av:
    durietz
    Snabb reflektion från mig som nu kört två rundor på brorsans Capra med 170m fram och bak och äger både en Jeffsy och en Enduro 29a. Både Enduron och Jeffsyn känns mycket roligare på platt stig eller uppför. På Lidingö där jag cyklar känns Capran helt klart overkill, och det känns som den skulle göra det överallt förutom vid liftburet eller Enduro/SBR-race där man lunkar uppför för att bomba på så fort man bara kan nedför. Capras känns som en smidig DH-rig som man kan ta sig runt bra på vanliga stigar, medan de andra två känns som stighojar med olika avvägning mellan trampeffektivitet och sväljande av stök. Skulle jag bara ha en hoj så är nog ändå Enduron den bästa, då den är riktigt kul överallt. Med det sagt har jag inte cyklat Jeffsyn i riktigt stök ännu. En perfekt setup är nog en Jeffsy och en Capra för att täcka upp allt från stockholmsstig till Åre.

Av:
    Zliper
    Tack för alla svar :)
    Ja alltså jag tycker ju att det är roligast med bökig stig och nerförs. Så den är ett steg närmare DH än vad spec enduro är alltså?
    Nu blev man lite kluven, vill ju ändå ha en som är relativt trampeffektiv samtidigt som man kan ha skoj nerförs utan att känna att den ska gå sönder.
    Håller ju till i Åre och cyklar med på stigar och fjäll här omkring, inte så mkt lift(men det kan ju ändras)

Av:
    gusjo
    Håller med durietz. Har själv gått från en Spectral till Capra nu i år och Capran är overkill för all stig jag kört i nackareservatet. Underbar cykel när det går fort och är väldigt stökigt, t.ex. i Flottsbro där jag körde lite DH. Men inget vidare när det går långsamt och uppför.

Av:
    durietz
    Det mesta beror på vad man byter från tror jag. Min brorsa köpte sin Capra som första hoj på 10 år och är van vid den och tycker den funkar kanon för t.ex. Hellas där han bor, även för klättring. Och snabbt går det. Jag själv har gått från Enduro 29a till Jeffsy, och tyckte det var ett trevligt steg i rätt riktning för Stockholmsstig då det blev lite mera trampeffektivt. Sen satte jag mig på Capran och då var det två steg i fel riktning vilket gjorde det hela kändes väldigt tungt. Går du från Spectral kan du nog uppleva lite av samma känsla, iaf om du kör första-rundan på vanlig skogsstig. Men köp en Capra och kör första rundorna i DH-spår så kommer du nog älska den och se förbi allt annat när du kommer till vanliga stigar :)

Av:
    Lillgammal
    650b vs 29, kändes det som en större/mindre bidragande orsak till slöheten på ickestök?

Av:
    durietz
    Lillgammal skrev:
    650b vs 29, kändes det som en större/mindre bidragande orsak till slöheten på ickestök?

Känns faktiskt som det inte var så stor skillnad på just det. Capran jag körde är en M också och jag borde nog ha en L så den borde kännas genomgående liten men den kändes ändå stor skulle jag tro pga all dämpning, styvheten, och den flacka styrvinkeln. Och detta dessutom trots att det är en CF som väger lika mycket eller mindre än mina andra hojar.

Av:
    Udesen
    Någon som har en Capra i gbg som man kan få spana på?

Av:
    Dempa
    Jag köpte en Capra i våras. Har inte testat så många olika hojjar innan och har därmed inte jättemycket att jämföra med, men har de senaste fem åren cyklat på en Ghost (26 tum med 100mm fram och bak). De kallade den en AM cykel när den släpptes, men den är 10 år gammal och är väl idag mer som en XC. Den var top of the line då det begav sig.

Jag cyklar mest Hellas, men ville ha en hoj som jag även kunde köra nåt Enduro med och åka lift med. Nu har dock Ghosten blivit förpassad till landet och jag kör med Capran även i Hellas. Vilket kanske inte säger så mycket eftersom Ghosten börjat bli rätt så omodern... Man märker ju dock direkt att Capran är rätt mycket trögare att trampa, även när man bara slörullar lite på asfalt. Men den är mycket roligare att köra med på random stigar än min Ghost. Har tagit flera PR i Strava med Capran, så den är åtminstone snabbare på tekniska sträckor som inte är för långa (lyckades ta 14:e platsen på Fem svåra i Strava!). Men den är nog inte snabbare än min gamla om man ska rulla över några mil. När jag inte kör uteslutande nerför så ställer jag bakdämparen på hårdaste, annars blir det för gungigt när man trampar.

SÅ: Kul hoj! Den perfekta hojjen om man bara ska en hoj? Nja, finns säkert bättre som nämns ovan. Men om man vill kunna köra lite allt möjligt och ha kul i skogen uppför och nerför så tror jag ändå inte man blir missnöjd.

Av:
    Daaanyy
    Sugen på att skaffa ett par extra hjul till min Capra AL Comp 2. Dels för att det känns mångsidigt att kunna ha olika däck färdigt på fälg och dels för att det är kul att handla.
    Men vilka fälgar ska man satsa på som inte är hiskeligt dyra men ändå "uppgraderade" hjul jämfört med standard?

Av:
    tischan
    Dempa skrev:
    Jag köpte en Capra i våras. Har inte testat så många olika hojjar innan och har därmed inte jättemycket att jämföra med, men har de senaste fem åren cyklat på en Ghost (26 tum med 100mm fram och bak). De kallade den en AM cykel när den släpptes, men den är 10 år gammal och är väl idag mer som en XC. Den var top of the line då det begav sig.

Jag cyklar mest Hellas, men ville ha en hoj som jag även kunde köra nåt Enduro med och åka lift med. Nu har dock Ghosten blivit förpassad till landet och jag kör med Capran även i Hellas. Vilket kanske inte säger så mycket eftersom Ghosten börjat bli rätt så omodern... Man märker ju dock direkt att Capran är rätt mycket trögare att trampa, även när man bara slörullar lite på asfalt. Men den är mycket roligare att köra med på random stigar än min Ghost. Har tagit flera PR i Strava med Capran, så den är åtminstone snabbare på tekniska sträckor som inte är för långa (lyckades ta 14:e platsen på Fem svåra i Strava!). Men den är nog inte snabbare än min gamla om man ska rulla över några mil. När jag inte kör uteslutande nerför så ställer jag bakdämparen på hårdaste, annars blir det för gungigt när man trampar.

SÅ: Kul hoj! Den perfekta hojjen om man bara ska en hoj? Nja, finns säkert bättre som nämns ovan. Men om man vill kunna köra lite allt möjligt och ha kul i skogen uppför och nerför så tror jag ändå inte man blir missnöjd.

Jag byte däck (butcher) och lätta slangar (evo tube) tyckte det vart mycket bättre rull. Vart också 528g lättare totalt vikt, vilket också märktes. :) Så jag rekommenderar att byta däck om man trampa lite mera platt.

Men instämmer med det du säger efter SÅ: kul hoj etc.

Av:
    Dempa
    Jag hivade i slanglöst (hivade slangen?). Blev ju också lite lättare. Men man kanske skulle kolla på att byta däck också. Funkar Butcher däcken med slanglöst? Om inte, vad ska man ha?

Av:
    Zliper
    Ingen som har en Capra i jämtland? Nära Åre vore en bonus :)

Av:
    Jonatanmohlin
    Kolla på Capra AL2. Lite kortare slag. Två klingor i fram. Jag ägde en tills för en vecka sedan då den vart stulen.. Sjukt bra cykel om som enligt mig är hyfsat lätttrampad. Nerför är de riktiga maskiner! För mig gör Capra allt som är roligt på berget roligare och det andra fungerar bättre än vad man kan förvänta sig. Jag bor dock nere i Verbier och ska åka och hämta en ny CF PRO som är bättre anpassad till terrängen här nere, men hemma i Sverige hade jag valt AL2:an..

Hade gött!

Av:
    tischan
    Dempa skrev:
    Jag hivade i slanglöst (hivade slangen?). Blev ju också lite lättare. Men man kanske skulle kolla på att byta däck också. Funkar Butcher däcken med slanglöst? Om inte, vad ska man ha?

Jag tjänade ca 100 gram per slang tror jag borde vara nått liknade för slanglöst. (?)

Butcher, valde jag baserat pris, rullmotstånd (baserat på något test jag läst där HRII inte var lätt rullat), tillgänglighet, etc. samt funkar bra för en vän.

Annars finns denna tråd, http://happyride.se med många förslag och åsikter.

Av:
    Zliper
    Fan jag slant...

Av:
    magedb
    Vart du av med en slant?

Av:
    Zliper
    magedb skrev:
    Vart du av med en slant?
    Ja det blev en slant.. På tok för mkt cykel för mig kanske men men

Av:
    bakteria
    Ska slå till på en capra cf pro tänkte jag. Jag är 175cm lång och har lång rygg. Hur är de i storlekarna?
    Tidigare har jag haft en Canyon Strive Al 6.0 Race small och den har känts bra i storlek.

Av:
    Nicander
    bakteria skrev:
    Ska slå till på en capra cf pro tänkte jag. Jag är 175cm lång och har lång rygg. Hur är de i storlekarna?
    Tidigare har jag haft en Canyon Strive Al 6.0 Race small och den har känts bra i storlek.

Jag har en capra cf pro i storlek S och är 170 och för mig passar den perfekt men om jag hade varit 5cm längre och med lång rygg hade jag satsat på en M

Av:
    Zliper
    Kunde inte hålla mig så det med en CF pro race för mig, storlek M och är 174 cm kort.

Av:
    bakteria
    Det blev en CF Pro. Men jag vet inte riktigt om det kanske är lite mycket med 180/170mm.
    Det är redan en stridsvagn till ett knivkalas för min del. Men jag vill ha en hoj som fixar alpint och som jag kan trampa runt hemma i platta genarp.
    Det är dock utför och i stök jag trivs som bäst.
    Var väldigt nöjd att trampa på min Strive men utför kändes den lite för kort i geometrin. När det gick snabbt på stök så kändes den väldigt twitchig.
    Det kommer ju alltid bli någon form av kompromiss både på det ena och det andra hållet hur man än gör. Men man vill ju hitta balansen.
    Med rabatten som de hade nu så kändes kittet bra mer prisvärt på CF pro än CF Comp.
    Detta är väl en sådan där typisk post-köp-ångest. Hjälp mig stilla den kära happy.

Av:
    Zliper
    Jag valde cf pro race just av den anledningen att jag tyckte det var den bättre dealen, stog mellan den och cf comp då jag inte ville ha 180 mm fjädring, pga att det blir mkt stigcykling oxå. Detta kanske inte stillade din ångest men det var så jag tänkte :p mycket plast i cf pro race oxå :)

Av:
    bakteria
    Zliper skrev:
    Jag valde cf pro race just av den anledningen att jag tyckte det var den bättre dealen, stog mellan den och cf comp då jag inte ville ha 180 mm fjädring, pga att det blir mkt stigcykling oxå. Detta kanske inte stillade din ångest men det var så jag tänkte :p mycket plast i cf pro race oxå :)

Ska ta och försöka ringa de nu på morgonen och ändra till race.. Min order har med all säkerhet inte gått iväg än så håll tummarna för mig att det går smidigt.

Av:
    Zliper
    bakteria skrev:
    Ska ta och försöka ringa de nu på morgonen och ändra till race.. Min order har med all säkerhet inte gått iväg än så håll tummarna för mig att det går smidigt.

Förlåt om jag gav dig huvudbry, inte min mening men det var så jag resonerade iaf. Dom är ganska duktiga på att svara på messenger/fb om du har det.
    Håller alla tummar och tår jag har.

Av:
    bakteria
    Zliper skrev:
    bakteria skrev:

Förlåt om jag gav dig huvudbry, inte min mening men det var så jag resonerade iaf. Dom är ganska duktiga på att svara på messenger/fb om du har det.
    Håller alla tummar och tår jag har.

Ingen fara det hade jag redan. Satt länge igår och rullade tummarna. Det sved redan i plånboken och nu svider det lite till.
    De var dock hjälpsamma när jag pratade med de i morse. Och vi verkar kunna lösa det på ett smidgit sätt.
    Känner inte att jag vill chansa, lika bra att det blir rätt från början.

När får du din? Ser fram emot bilder och feedback!

Av:
    Zliper
    Ja annars tänker man ju hela tiden på om den dyrare är mkt bättre :p jag tror min kommer in i Sverige idag så förhoppningsvis om posten sköter sig så ska jag väl ha paketet i mitten eller slutet av veckan.
    Postar självklart bild så fort den dykt upp :)

Av:
    bakteria
    Zliper skrev:
    Ja annars tänker man ju hela tiden på om den dyrare är mkt bättre :p jag tror min kommer in i Sverige idag så förhoppningsvis om posten sköter sig så ska jag väl ha paketet i mitten eller slutet av veckan.
    Postar självklart bild så fort den dykt upp :)

De var väldigt hjälpsamma i alla fall och vi ordnade smidigt.

När skickade de den? Med DHL borde det ju gå snabbt tycker man. Mina canyon kom på 3 dagar.

Av:
    Zliper
    bakteria skrev:

När skickade de den? Med DHL borde det ju gå snabbt tycker man. Mina canyon kom på 3 dagar.

Dom skickade den i fredags, så under helgen lär det ju inte hänt så mycket. Sen bor man ju norr om dalaälven vara det gör ju 1-2 dagar extra :( sitter och uppdaterar paketspårningen typ varje halvtimme :)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2016-09-05 18:49 av Zliper.

Av:
    bakteria
    Zliper skrev:
    bakteria skrev:

Dom skickade den i fredags, så under helgen lär det ju inte hänt så mycket. Sen bor man ju norr om dalaälven vara det gör ju 1-2 dagar extra :( sitter och uppdaterar paketspårningen typ varje halvtimme :)

Rätt inställning! Peppar med dig.

Av:
    Zliper
    Nämen
    image.jpeg

Av:
    Zliper
    Håller på att montera lite skydsfilm från invisiframe innan resten åker på, har jour i helgen så jag hoppas att jag får fixa färdigt ikväll
    image.jpeg

Av:
    bakteria
    Zliper skrev:
    Håller på att montera lite skydsfilm från invisiframe innan resten åker på, har jour i helgen så jag hoppas att jag får fixa färdigt ikväll

Ouff va grann den ser ut!
    Måste söva ner mig så måndagen kommer fortare.
    Så irriterad att cykeln ligger på nån terminal 20min bort..

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in