• Re: Yt Capra (the tråd?)

Av:
    Zliper
    Sådär ja, invisiframe på och konverterat till tubeless. Ihop monterat och klart.
    image.jpeg
  • Re: Yt Capra / the tråd

Av:
    Zliper
    Det fick bli en liten runda idag. Sjukt nöjd än så länge. Inte alls jobbig att bända runt med på stök och stig. Blev inte så mkt utförs testa men det lilla det blev kändes mycket bra.
    image.jpeg
    image.jpeg

Av:
    Udesen
    Just nu kan man få CF comp för 2999, känns som en sjukt bra deal.

Dock har jag läst en del dåliga reviews angående hjulen (E*THIRTEEN TRS+) Någon som har råkat ut för problem med dessa?

Är det ett såpass stort problem att man kanske ska avstå att slå till på modellen?

Visst kan ju vad som helst vara ett måndagsexemplar men det verkar ju som att det är ett ihärdigt problem med naven.

Av:
    Dempa
    Min hjul har inte strulat än i varje fall, haft Capran sen i April.

Av:
    Peebee
    .
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-01-09 15:00 av Peebee.

Av:
    Udesen
    Blev att jag beställde CF compen idag!

Får man med ventiler för att konvertera till tubeless?

Av:
    Dempa
    Udesen skrev:

Nope.

Av:
    Nicander
    Dempa skrev:
    Udesen skrev:

Nope.

Jag fick det till min CF Pro

Av:
    Udesen
    Nicander skrev:
    Dempa skrev:
    Udesen skrev:

Nope.

Jag fick det till min CF Pro

Kollade lite extra på specen och däcken man får med är ändå inte Tubeless ready

Av:
    Udesen
    Funderade lite gällande vad som bör göras innan jag tar ut hojen på premiärturen.

Har kommit fram till följande:

Se till att alla skruvar/bultar är korrekt dragna (Får se till att införskaffa en momentnyckel till detta)
    Smörja alla lager (Vad ska man ha för fett till detta?)

Något annat ni har gjort när ni fått er hoj/önskar att ni gjorde?

Av:
    Gushem
    Tejpa lite för att undvika skav och Linda slang på kedjestag

Av:
    Zulawski
    Någon som har någon erfarenhet Capra vs Strive? Står och väger mellan en Capra Al Comp 1 och en Stirve 6.0 Race.
    Mest fundersam på om Capran är helt overkill för vanligt stigbombande eller funkar den bra om man styvar upp bakdämparen?
    Haft en Commencal Meta V4 tidigare som jag tycker ändå funkade helt ok på stig.

Av:
    magedb
    Zulawski skrev:
    Någon som har någon erfarenhet Capra vs Strive? Står och väger mellan en Capra Al Comp 1 och en Stirve 6.0 Race.
    Mest fundersam på om Capran är helt overkill för vanligt stigbombande eller funkar den bra om man styvar upp bakdämparen?

https://www.youtube.com

Av:
    Zulawski
    magedb skrev:
    Zulawski skrev:

https://www.youtube.com

Såg den där och tolkar den som att Capran är lite för mycket om man nästan inte uteslutande hänger i Åre eller liknande.
    Skulle dock vara kul att höra t.ex. Bakterias åsikt som har haft båda hojarna och kan mer relatera till hur dom är här i platta Sverige.

Av:
    durietz
    Jag har cyklat på Capran, Enduro 29a och Jeffsy, och tycker definitivt att Jeffsyn är det bästa valet för icke-härvö-el-Åre-Sverige. Andra plats Enduro 29an, och tredje plats Capran. Capran skulle dock vara ett grymt komplement till Jeffsyn. Men det går inte att sticka under stolen med att den känns tung på vanlig stig. Om man inte kommer från något ännu tyngre då förstås, men vet inte vad det skulle kunna vara. En DH-hoj kanske?

Av:
    Zliper
    Någon som vet max bredd på däcken till capran? Är lite sugen på nobby Nic 2.6 eller liknande

Av:
    Emax
    Nu har ju ni som köpte för ganska exakt ett år sen hunnit testa dom. Vad tycker ni? =)
    Svänger mellan en Capra och en Strive för min del....Kan inte bestämma mig.

Av:
    PatternsOn
    Jag har kört Capra i två år och gillar den. Kommer dock ifrån en 10år gammal och 17kilo tung Giant Reign X med 34fram och 11 34 bak vilket spelade mycket roll. Visst känns den lite tung ibland men kör mkt pushbike och park. I framtiden kanske det blir en DH + en Jeffsy men Capran funkar absolut om man inte ska ligga ch pressa tider (uppför).

Av:
    mikaeljc
    Några rykten om någon ny modell? Börjar kännas lite omodern i geometrin. Jämför reachen mot Jeffsyn.

Av:
    Wåhlis
    Tjena! Har haft min YT Capra 2018 Al Comp nu ca en månad och är galet nöjd! Meckat lite med dämparinställningarna och är rätt nöjd med gaffeln. Däremot så med min vikt ca 80 kg så lyckas jag inte använda mer än ca 80 % av slaglängden bak. Har 30 % Sag och rebound på steg 3 från lägst. trots de är den rätt snabb upp!. Har kört lite Flottsbro redan och landat rätt hårt några gånger och får inte igenom slaget ändå. Dämparen är en Rockshox Super delux RC3. Någon som har koll på om dessa kommer med volym spacers installerade från frabrik?. Gissar att mitt alternativ isåfall är att ta bort en sådan?

I övrigt en sjukt grym cykel som rekommenderas!

Av:
    CRF_Niklas
    Beställde just en capra cf 29" cykeln skulle finnas i lager hoppas dem kommer snabbt!

Av:
    MiniGordini
    Radera... ställde samma fråga som en annan så svaret vore väl bli detsamma ;)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-05-16 08:56 av MiniGordini.

Av:
    J-A
    Precis fått min 27a. Inte hunnit testa så mycket än. Den är dock märkbart långsammare uppför jämfört med min Jeffsy 29, men satan va den går utför!
    Har inte köpt 180 slagig hoj för att cykla XC 😉
    Som att åka på ett moln över rötter och stenar. Väldigt stor skillnad jämfört med Jeffsy.

Av:
    CRF_Niklas
    J-A skrev:
    Precis fått min 27a. Inte hunnit testa så mycket än. Den är dock märkbart långsammare uppför jämfört med min Jeffsy 29, men satan va den går utför!
    Som att åka på ett moln över rötter och stenar. Väldigt stor skillnad jämfört med Jeffsy.

Vilken modell valde du?

Av:
    MiniGordini
    Jag omformulera min fråga helt å hållet..

Jag har ingen erfarenhet alls av Capra, aldrig sett en irl, aldrig provcyklat en.

Jag är sugen på en cf pro 29, eller cf pro race 29.
    Prisskillnaden är ganska stor och det verkar ändå vara bra spec på cf pro.

Jag har dock 0 och ingen erfarenhet av denna typ av cykel, skulle den bättre specen, tänker främst på hjul, gaffel, dämpare göra en kännbar skillnad?
    Vikten är ju i princip densamma..
    Men skulle cykeln kännas lite mer.. följsam, kanske rentav lite mer "poppig" med bättre specen?
    Eller är det bara en dyr uppgradering?

Av:
    BjornR
    Finare specen är alltid bättre, dock är DPX2 som i snikvarianten poppigare men med färre vred.

Av:
    J-A
    CRF_Niklas skrev:
    J-A skrev:

Vilken modell valde du?

27.5 CF Pro Race i XL. Är 184cm. Låg på gränsen mellan L och XL enligt YT.

Av:
    CRF_Niklas
    Cykeln påväg :D

Av:
    MiniGordini
    Jag slängde också in en beställning, blir säkert skoj.. något helt annat!
    Kommer behålla min gamla Epic S-Works -13 (eller är det -14 kanske), de två cyklarna lär inte ha så många likheter.

Hyfsat lång leveranstid tyvärr, tillgänglig i slutet av juni står det i shoppen.

Av:
    FRISGO
    Ja, tydligen är årets modeller av Capra hett eftertraktade. Hade tänkt mig en Capra CF Pro Race eller CF Pro i medium, men när dessa kan levereras enligt YTs hemsida, ja, då är högsäsongen över. Så det fick bli en CF Pro årsmodell 2017 i stället. De fanns kvar i outleten...

Av:
    Du Rietz
    MiniGordini skrev:

Jag har ingen erfarenhet alls av Capra, aldrig sett en irl, aldrig provcyklat en.

Jag har dock 0 och ingen erfarenhet av denna typ av cykel, skulle den bättre specen, tänker främst på hjul, gaffel, dämpare göra en kännbar skillnad?
    Men skulle cykeln kännas lite mer.. följsam, kanske rentav lite mer "poppig" med bättre specen?

Hade den första Capran i toppmodell med 170 i slag och det känns som att toppmodellerna alltid är mer orienterade mot mer nerför än att vara väldugliga även teknisk stig uppför.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2018-06-10 14:31 av Du Rietz.

Av:
    Du Rietz
    MiniGordini skrev:

Jag kan inte kommentera om någon annorlunda känsla mellan specen på CF Pro och CF Pro Race, men jag kan absolut säga att CF Pro 29" är en riktigt bra hoj i Hellas för mig, en riktig monstertruck.

Av:
    Shrue
    Har dessvärre inte hunnit köra så många turer på nya Capran pga skada, men av det lilla jag kört så kan jag konstatera att den känns riktigt lovande. Stabil utför och klättrar bättre än förväntat uppför. På minus sidan så känns komponenterna från E13 inte superstabila. Fälgarna saknar kant/hook vilket gör att de inte tätar så bra efter några småbucklor. Gillar konceptet med mekanisk-dropper, men reglaget känns lite billigt och stolpen har en del rotationsspel.

Har försökt få till dämparnainställningarna utan någon större framgång. Bakdämparen känns lite väl progressiv, trots avsaknad av tokens. Beror nog på att länkaget är rätt så progressivt och det kommer nog funka riktigt bra med en coil.

Lite förvånad att inte gaffeln (som borde vara en 2018) har det nya debonair air-shaftet. Känns riktigt okänslig när man är van vid en luftkappefierad pike.

Någon annan som har några första intryck och kan dela med sig om dämparna?

Här var det tomt
    Photo 2018-06-07, 20 16 39.jpg

Kul med extra fett!
    Photo 2018-06-10, 19 23 17.jpg

Av:
    Chralle
    Vilken coil tänker du på isf?

Av:
    Shrue
    Chralle skrev:
    Vilken coil tänker du på isf?

Denna är beställd (samt nya bussningar som passar ramen):
    https://www.commencal-store.co.uk

Av:
    MiniGordini
    Jag började vela lite kring storlekarna på Capra.

Jag är 190cm, normalbyggd, vare sig aparmar eller dvärgben.

Beställt en cf i XL, men klurar nu på om jag skulle gått på XXL och fått lite mer reach.
    Enligt deras rekommendationer ligger jag i slutet på XL storleken och samtidigt menar de att man kan i princip välja mellan tre olika storlekar, för den är så pass låg, kort sadelrör osv.

Vad har ni för storlekar och hur upplevs de...?

Av:
    CRF_Niklas
    188cm xl, tror xxl hade funkat men är ändå nöjd och hade tagit xl igen

Av:
    MiniGordini
    CRF_Niklas skrev:

Tack för input, jämfört mot några andra märken vilket man egentligen inte kan göra.
    Men tex Pole och deras Evolink i XL har längre reach osv än Capran i XXL.

Av:
    CRF_Niklas
    MiniGordini skrev:
    CRF_Niklas skrev:

Tack för input, jämfört mot några andra märken vilket man egentligen inte kan göra.
    Men tex Pole och deras Evolink i XL har längre reach osv än Capran i XXL.

Skall du ha 27 eller 29?

Av:
    MiniGordini
    29

Av:
    CRF_Niklas
    MiniGordini skrev:
    29

OK har 29 och är som sagt nöjd med min XL men hade nog funkat med xxl också 😁 cykeln känns liten men lagom svårt att beskriva 😁

Av:
    MiniGordini
    Jag har läst och läst så jag är helt yr i huvudet haha
    På nåt amerikanskt forum var det en diskussion att XXL var perfekt för alla över 6', men det går ju inte generalisera... nån annan tyckte reach blev överdriven... bla bla bla..

Svårt!
    Men om YT bara svarade på mail nångång och ger en bekräftelse på att den i storlek XXL finns på lager för direkt leverans, så slår jag nog till på den... kanske...
    Viktigast känns som att man får en hoj nångång innan sommaren är förbi.

Av:
    Shrue
    Då har det hänt lite mer på dämparfronten. Flyttade över min luftkappe till Lyriken förra veckan och det blev ett riktigt lyft! Bra stöd men sväljer samtidigt stök riktigt bra. Nya bakdämparen väger en hel del, så kan mycket väl ha Happys tyngsta kolfiberhoj (utan dubbelkrona).

Weight-weenie
    Photo 2018-06-19, 18 29 16.jpg

Photo 2018-06-19, 18 29 28.jpg

15,9kg Mini-DH
    Photo 2018-06-19, 18 35 28.jpg

Photo 2018-06-19, 18 35 43.jpg

Av:
    C-dale
    En https://superalloyracing.com fjäder så blir den genast lite lättare.

Av:
    Stervelo
    MiniGordini skrev:
    Jag började vela lite kring storlekarna på Capra.

Jag är 190cm, normalbyggd, vare sig aparmar eller dvärgben.

Beställt en cf i XL, men klurar nu på om jag skulle gått på XXL och fått lite mer reach.
    Enligt deras rekommendationer ligger jag i slutet på XL storleken och samtidigt menar de att man kan i princip välja mellan tre olika storlekar, för den är så pass låg, kort sadelrör osv.

Vad har ni för storlekar och hur upplevs de...?
    Tänk på att ni får en extremt slack sadelvinkel med liten ram och mycket stolpe. Vinkeln är ju inte konstant, ju högre upp ni kommer ovanör ramen, ju slackare blir det.
    Det beror på att sadelröret inte utgår från vevparticenter, utan framför, och då är slackare så den ska bli rätt för "ungefär" den människan ramen designas för har sin sadelhöjd på. Sitta långt bak suger, i alla fall i min bok.

Det du inte dör av blir du starkare av, men det du dör av blir din mamma starkare av.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in