• Re: Yt Capra / the tråd

Av:
    Lingon
    AX3L skrev:
    mikaeljc skrev:
    Kan meddela att det var ganska enkelt att ta bort slaglängdsbegränsaren i Super Deluxen så att man får 170 slag bak på 29an. Passade även på att byta airshaft i gaffeln så att även den är 170.

Den lär väl ta i rätt hårt nånstans då dock? Antagligen sadelröret?
    Nej. 170 hojarna har 230*65mm dämpare och 160 har 230*60.

Av:
    mikaeljc
    AX3L skrev:
    mikaeljc skrev:
    Kan meddela att det var ganska enkelt att ta bort slaglängdsbegränsaren i Super Deluxen så att man får 170 slag bak på 29an. Passade även på att byta airshaft i gaffeln så att även den är 170.

Nä, ramarna är de samma genom hela serien, men det är bara Race Pro modellen som har 65mm slag på bakdämparen. Övriga är begränsade till 60mm, förmodligen av marknadsskäl.

Av:
    AX3L
    mikaeljc skrev:
    AX3L skrev:
    mikaeljc skrev:

Nä, ramarna är de samma genom hela serien, men det är bara Race Pro modellen som har 65mm slag på bakdämparen. Övriga är begränsade till 60mm, förmodligen av marknadsskäl.

Jaha, även på 29? Jag trodde man tog bort begränsningen som 29an hade över 27.5 pga större däck 😁

Av:
    lundatok
    Den som lever får se.

Av:
    mikaeljc
    AX3L skrev:
    mikaeljc skrev:
    AX3L skrev:
    mikaeljc skrev:

Jaha, även på 29? Jag trodde man tog bort begränsningen som 29an hade över 27.5 pga större däck 😁

Alltså 29orna och 27orna har ju så klart olika ramar. Men i båda fallen så har toppmodellen 10mm mer slaglängd än övriga, där har dämparens slag begränsats med 5mm. Finns ju inga nackdelar att ta bort begränsningen eftersom det inte påverkar geometrin.

Av:
    Du Rietz
    mikaeljc skrev:
    AX3L skrev:
    mikaeljc skrev:
    AX3L skrev:
    mikaeljc skrev:

Alltså 29orna och 27orna har ju så klart olika ramar. Men i båda fallen så har toppmodellen 10mm mer slaglängd än övriga, där har dämparens slag begränsats med 5mm. Finns ju inga nackdelar att ta bort begränsningen eftersom det inte påverkar geometrin.

Jag kan tänka mig att det finns en nackdel att ta bort begränsningen om det gör så att ramen generellt sätter sig ner längre ner i slaget, speciellt vid klättring uppför. Varför har inte annars alla längre dämpning bak då det, som du säger, inte påverkar geometrin något?

Av:
    mikaeljc
    Du Rietz skrev:
    mikaeljc skrev:
    AX3L skrev:
    mikaeljc skrev:
    AX3L skrev:
    mikaeljc skrev:

Jag kan tänka mig att det finns en nackdel att ta bort begränsningen om det gör så att ramen generellt sätter sig ner längre ner i slaget, speciellt vid klättring uppför. Varför har inte annars alla längre dämpning bak då det, som du säger, inte påverkar geometrin något?

Jag tror som sagt att det är av marknadsskäl, man vill ge något extra till toppmodellen.
    Om man pumpar med samma tryck som tidigare och kompenserar volymen av den borttagna stoppbrickan med en token, så borde ju cykeln bete sig exakt likadant förutom att man får 5 mm till på bakdämparen innan den bottnar.

Av:
    johnny165
    MiniGordini skrev:
    johnny165 skrev:
    MiniGordini skrev:
    Är det skillnader i geo? Jag tyckte dock att pro race '18 hade snyggare färgsättning, beror väl på att jag har den själv 😂

Jag kan tycka att den va mer eller mindre ful faktiskt...
    I varje rum i lägenheten har jag något orange.. säng.. soffa.. handdukstork osv osv. Finns ingen bättre färg, färgen var en av anledningarna till att det blev just den Capran 😎

Jag menade såklart den nya färgsättningen, har ju själv en jeffsy pro race😊

Av:
    Du Rietz
    mikaeljc skrev:
    Du Rietz skrev:
    mikaeljc skrev:
    AX3L skrev:
    mikaeljc skrev:
    AX3L skrev:
    mikaeljc skrev:

Jag tror som sagt att det är av marknadsskäl, man vill ge något extra till toppmodellen.
    Om man pumpar med samma tryck som tidigare och kompenserar volymen av den borttagna stoppbrickan med en token, så borde ju cykeln bete sig exakt likadant förutom att man får 5 mm till på bakdämparen innan den bottnar.

Det låter ju som en lyckosaga YT Capran (kanske även Jeffsy som också har lika mycket slag bak som fram) slagit in sig på, speciellt då de flesta konkurrenter till cyklar snarare har kortare slag bak än längre. Ta till exempel Yeti SB150 med 150 bak och 170 fram, Transitions alla hojar, och faktiskt alla andra hojar jag kan tänka mig. Men det innebär väl en skillnad i känsla som gör att YT känns mer säkra än poppiga!

Av:
    mikaeljc
    Du Rietz skrev:
    mikaeljc skrev:
    Du Rietz skrev:
    mikaeljc skrev:
    AX3L skrev:
    mikaeljc skrev:
    AX3L skrev:
    mikaeljc skrev:

Det låter ju som en lyckosaga YT Capran (kanske även Jeffsy som också har lika mycket slag bak som fram) slagit in sig på, speciellt då de flesta konkurrenter till cyklar snarare har kortare slag bak än längre. Ta till exempel Yeti SB150 med 150 bak och 170 fram, Transitions alla hojar, och faktiskt alla andra hojar jag kan tänka mig. Men det innebär väl en skillnad i känsla som gör att YT känns mer säkra än poppiga!

Jag kanske ska förtydliga, CF Pro modellerna har alltså mer slaglängd både fram och bak och därigenom en lite annan geometri med högre bb, flackare gaffelvinkel/sadelrör och kortare reach.

Av:
    Fatboyslimjim
    Hej! Är lite sugen på nya Capra 29 base. Cyklar mest stökig småstig men vill kunna köra lite Gesunda, Järvsö, Trysil. Såg att super deluxe R inte är låsbar eller kan styvas upp som rc3 eller rct. Hur funkar den att klättra med och hur mycket trampförluster får du efter som den är öppen jämnt? Beror väl också mycket på geometrin men erfarenheter av al versionen och R satt väl även på 2018 såg även att den satt på Nukeproof megas instegs modeller

Av:
    Lingon
    Fatboyslimjim skrev:
    Hej! Är lite sugen på nya Capra 29 base. Cyklar mest stökig småstig men vill kunna köra lite Gesunda, Järvsö, Trysil. Såg att super deluxe R inte är låsbar eller kan styvas upp som rc3 eller rct. Hur funkar den att klättra med och hur mycket trampförluster får du efter som den är öppen jämnt? Beror väl också mycket på geometrin men erfarenheter av al versionen och R satt väl även på 2018 såg även att den satt på Nukeproof megas instegs modeller
    Länkaget på Capra 29:an är sjukt trampeffektivt. Jag kör alltid min dämpare helt öppen och lågfarten på minimum. Brukar ståtrampa den som en hardtail. :)

Av:
    MiniGordini
    Trampat i fjällen både med Capra 29 AL och Pro Race 27 från 2018.
    Trampeffektiv är väl inget jag tycker låter alls bekant, beror så klart var man jämför med.. mot en dh, absolut.
    Men känns som en seg tung massa uppförs jämfört mot min xc eller cx 😉

Av:
    Fatboyslimjim
    Låter ju intressant. Räknar inte med att den skall vara trampeffektiv som en xc men det vore ju trevligt om den gick att trampa. Kör Fatbikes vanligtvis men är sugen på heldämpat igen. Kollat även på nya spectralen men jeffsyn verkade lite för klen om man inte går upp en del i pris.

Av:
    Erik Joelsson
    YT Capra L eller XL i Göteborg?

Jag är sugen på en YT CAPRA 29 CF PRO RACE och tvekar lite på storlek. Jag är 182 cm lång och ligger precis mellan rekommendationen för L och XL. Jag har jämfört geometrier mellan mina andra cyklar men det är svårt att få en bild av vilken som passar bäst.
    Är det någon i Göteborg som har en CAPRA 29 CF L eller XL som man kan provsitta?

/ Erik

Av:
    Shrue
    Erik Joelsson skrev:
    YT Capra L eller XL i Göteborg?

Jag är sugen på en YT CAPRA 29 CF PRO RACE och tvekar lite på storlek. Jag är 182 cm lång och ligger precis mellan rekommendationen för L och XL. Jag har jämfört geometrier mellan mina andra cyklar men det är svårt att få en bild av vilken som passar bäst.
    Är det någon i Göteborg som har en CAPRA 29 CF L eller XL som man kan provsitta?

/ Erik

Har en Capra CF 29a i L du kan få provrulla. Just nu är den inte körbar, men typ två veckor så!

Av:
    Erik Joelsson
    Strålande. Tackar.

Av:
    Marleey
    Även jag är sugen på en capra men funderar lite på storlekar, är 191 så min fråga är väl xl eller xxl. Tittar väl fräst på cf pro:n, vet ni om det finns nån cykel annars som matchar specen till runt det priset?

Av:
    andjo024
    Marleey skrev:
    Även jag är sugen på en capra men funderar lite på storlekar, är 191 så min fråga är väl xl eller xxl. Tittar väl fräst på cf pro:n, vet ni om det finns nån cykel annars som matchar specen till runt det priset?

Det som jag kommer på direkt är nya Radon Swoop 10.0. Bättre komponenter men Al-ram. Sen är frågan hur den är att cykla... Kan vara lite kortare reach på den också så kan vara problem när du är lång...

Av:
    Marleey
    andjo024 skrev:
    Marleey skrev:

Det som jag kommer på direkt är nya Radon Swoop 10.0. Bättre komponenter men Al-ram. Sen är frågan hur den är att cykla... Kan vara lite kortare reach på den också så kan vara problem när du är lång...

Har kollat lite på den, men känns som dom har så små kullager som lätt kommer paja. Sen kör de fortfarande då metriska dämpare vilket är konsigt..

Av:
    MiniGordini
    Marleey skrev:

Jag är 190 valde XXL 27".
    Den är lång, men gillar det.

Av:
    Fatboyslimjim
    Jag står och väger mellan en 27,5 al comp och en 29 densamma. Båda har Fox 36 performance och X2, fina dämpare. Är lite mer skeptisk till drivlinan men tänker att det är lättare att ändra på om det skulle behövas. Vad är roligaste 27 eller 29. Förstår att det handlar mycket om preferens men ni som har prövat båda. Har som sagt två fatbikes så lutar åt 27:an, för att få lite mer lekfull cykel. Är det någon som prövat one up switch? Byta drev verkar bli betydligt enklare än att behöva ta bort vevarna.

Av:
    glitch
    Polarn ska köpa sin första riktiga mtb.
    Den ska gå mest stökstig och trampas och några dagar bike park per säsong.
    Han vill inte lägga mer än 30k gärna mindre.

Velar mellan Bird Am9, Jeffsey och Capra.
    Nya Jeffsey måste man ju gå på kol för att få nya geon och då känns den väldigt nära Capran. Spontant känns Al Capra med Lyrik osv. Mest prisvärd så kompletterar man med stigdäck och lättare hjul på sikt.
    Har provrullat al Capran och tyckte den kändes trampeffektiv.
    Min Ripmo med liknande slag blev ju en helt ny cykel med andra däck bara.

-= Evoc cykelväska uthyres, PMa=-

Av:
    Erik Joelsson
    Hej!
    Är det någon i Göteborgstrakten som har en Capra CF i XL som man kan provsitta lite snabbt för att känna på storleken innan köp?
    / Erik

Av:
    CRF_Niklas
    Erik Joelsson skrev:
    Hej!
    Är det någon i Göteborgstrakten som har en Capra CF i XL som man kan provsitta lite snabbt för att känna på storleken innan köp?
    / Erik

Har en cf29 i XL i uddevalla

Av:
    Swehedman
    Har beställt en Capra 29 al comp men det är ju några veckors leveranstid då jag hinner fundera för mycket...

Är jag dumsnål som inte tar en CF pro istället?

De har ju ungefär samma standard på specen men CF pro är 0,7 kg lättare och har något bättre hjul, RS dämpare istället för FOX, utöver kolramen. Är det värt 1000 eur extra?

29 al comp: https://www.yt-industries.com
    29 CF pro: https://www.yt-industries.com

Av:
    Spacekitty
    Vilket härligt bojsänke.

IMG_5468.jpeg

=^.^=

Av:
    Raggamuffin
    Spacekitty skrev:
    Vilket härligt bojsänke.

Snygg :)
    Man blir förvånad hur mycket de få kilona gör när man lyfter dem.

// Muffin

Av:
    Spacekitty
    Raggamuffin skrev:
    Spacekitty skrev:
    Vilket härligt bojsänke.

Snygg :)
    Man blir förvånad hur mycket de få kilona gör när man lyfter dem.

Faktiskt, jag blev verkligen riktigt förvånad när jag satt ihop den. Är ju van vid betydligt lättare saker.

=^.^=

Av:
    pnyberg
    Shrue skrev:
    Har dessvärre inte hunnit köra så många turer på nya Capran pga skada, men av det lilla jag kört så kan jag konstatera att den känns riktigt lovande. Stabil utför och klättrar bättre än förväntat uppför. På minus sidan så känns komponenterna från E13 inte superstabila. Fälgarna saknar kant/hook vilket gör att de inte tätar så bra efter några småbucklor. Gillar konceptet med mekanisk-dropper, men reglaget känns lite billigt och stolpen har en del rotationsspel.

Har försökt få till dämparnainställningarna utan någon större framgång. Bakdämparen känns lite väl progressiv, trots avsaknad av tokens. Beror nog på att länkaget är rätt så progressivt och det kommer nog funka riktigt bra med en coil.

Lite förvånad att inte gaffeln (som borde vara en 2018) har det nya debonair air-shaftet. Känns riktigt okänslig när man är van vid en luftkappefierad pike.

Någon annan som har några första intryck och kan dela med sig om dämparna?

Här var det tomt

Kul med extra fett!

Är du säker på att du inte fick en debonair variant? Jag här precis fått min cf 29 och den gaffeln hade ett debonair luftskaft (fick så stod det inte på innerbenet, utan på en sticker på ytterbenet).

Tror inte 2018 gafflarna kom utan charger2 eller debonair. Jag hade luftkappe på min gamla lyrik rc och jag tycker nog att min nya gaffel liknar mer på rc med luftkappe än utan. Med det sagt så undrar jag ändå om man skulle byta till nya debonair skaftet OCH luftkappe och bumpa upp vandringen till 170mm...hmmm

Bjuder även på en bild på min get.
    56331046_10161447549535567_8385555764311228416_o.jpg
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-04-08 08:30 av pnyberg.

Av:
    Shrue
    pnyberg skrev:
    Shrue skrev:
    Har dessvärre inte hunnit köra så många turer på nya Capran pga skada, men av det lilla jag kört så kan jag konstatera att den känns riktigt lovande. Stabil utför och klättrar bättre än förväntat uppför. På minus sidan så känns komponenterna från E13 inte superstabila. Fälgarna saknar kant/hook vilket gör att de inte tätar så bra efter några småbucklor. Gillar konceptet med mekanisk-dropper, men reglaget känns lite billigt och stolpen har en del rotationsspel.

Har försökt få till dämparnainställningarna utan någon större framgång. Bakdämparen känns lite väl progressiv, trots avsaknad av tokens. Beror nog på att länkaget är rätt så progressivt och det kommer nog funka riktigt bra med en coil.

Lite förvånad att inte gaffeln (som borde vara en 2018) har det nya debonair air-shaftet. Känns riktigt okänslig när man är van vid en luftkappefierad pike.

Någon annan som har några första intryck och kan dela med sig om dämparna?

Här var det tomt

Kul med extra fett!

Är du säker på att du inte fick en debonair variant? Jag här precis fått min cf 29 och den gaffeln hade ett debonair luftskaft (fick så stod det inte på innerbenet, utan på en sticker på ytterbenet).

Tror inte 2018 gafflarna kom utan charger2 eller debonair. Jag hade luftkappe på min gamla lyrik rc och jag tycker nog att min nya gaffel liknar mer på rc med luftkappe än utan. Med det sagt så undrar jag ändå om man skulle byta till nya debonair skaftet OCH luftkappe och bumpa upp vandringen till 170mm...hmmm

Bjuder även på en bild på min get.

100% säker att den inte hade debonair eftersom jag bytte till ett Debonair 170mm + luftkappe :)

Av:
    Henk2055
    Det här eviga storleksdilemmat :)

Avser 27,5 AL Base

L: 174-184 cm
    XL: 183-193 cm

Nu är det så här att jag är 183,5 cm lång :/ kanske med proportionerna aningen längre ben och kortare överkropp än genomsnittet.

Jag har frågat dom men får tillbaka det där standardsvaret att man ska ta den lilla om man vill ha en mer lekfull cykel och den stora om man... ja ni vet, och det är ju lite svårt att provcykla.

Någon klok person där ute som har en tanke om hur man ska resonera?

Av:
    mikaeljc
    Henk2055 skrev:

Avser 27,5 AL Base

Nu är det så här att jag är 183,5 cm lång :/ kanske med proportionerna aningen längre ben och kortare överkropp än genomsnittet.

Jag har frågat dom men får tillbaka det där standardsvaret att man ska ta den lilla om man vill ha en mer lekfull cykel och den stora om man... ja ni vet, och det är ju lite svårt att provcykla.

Jag är 185 och tog L (29 tummaren dock). Men jag har också en lång DH så capran är min allt i allo hoj för stigcykling hemma och resor. Hade jag haft den som enda hoj hade jag tagit XL.

Av:
    MiniGordini
    Henk2055 skrev:

Avser 27,5 AL Base

Jag är 190 lång.

Har 27" i XXL.

Skulle jag köpt 29 hade jag möjligtvis valt XL.

L i 29 har jag cyklat en del på, känns alldeles för liten. Ungefär som att ha knäna i styret.

Ingen annan än du själv som kan säga vad du gullar bäst.
    Vill du ha längre reach så XL. Men har du cyklat mtb i 100år på korta 26or kanske L är helt rätt.

Av:
    Henk2055
    MiniGordini skrev:
    Henk2055 skrev:

Avser 27,5 AL Base

Jag är 190 lång.

Har 27" i XXL.

L i 29 har jag cyklat en del på, känns alldeles för liten. Ungefär som att ha knäna i styret.

Vill du ha längre reach så XL. Men har du cyklat mtb i 100år på korta 26or kanske L är helt rätt.

Jadu, jag vet egentligen inte själv vad jag vill ha, har inte så mycket erfarenhet. Men tittar man bara på reachen så skiljer det 2 cm mellan L och XL, känns inte som hela världen och lätt att kompensera med längden på styrstammen eller är jag helt fel ute?

Av:
    MiniGordini
    Hela hojen är ju mindre. Men jag tror du blir nöjd med storleken även i L, vanesak.

Vi har en Alu L i 29 och en XXL i 27 som du kan få prova om du finns i närheten av Nyköping/Stockholm. Egentligen helt fel, så du lär väl inte bli klokare ändå haha
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-04-12 15:33 av MiniGordini.

Av:
    Wåhlis
    Henk2055 skrev:
    MiniGordini skrev:
    Henk2055 skrev:

Avser 27,5 AL Base

Jag är 190 lång.

Har 27" i XXL.

Jadu, jag vet egentligen inte själv vad jag vill ha, har inte så mycket erfarenhet. Men tittar man bara på reachen så skiljer det 2 cm mellan L och XL, känns inte som hela världen och lätt att kompensera med längden på styrstammen eller är jag helt fel ute?

Jag kör en Large och är 180. passar mig perfekt och tror inte jag vill ha en större. Med mina ben är sadeln perfekt höjd om den sitter i botten på sadelstolpen och 150 stolpen är uppe i högsta läget. så den borde passa dig bra med!

Av:
    johnny165
    Henk2055 skrev:

Avser 27,5 AL Base

Jag är 1,83 lång och kör en large, årets modell och den passar perfekt om man vill ha en liite mindre cykel o hantera :)

Av:
    Spacekitty
    Upptäckte idag att min Capra var ett fuskbygge. Inte märkt tidigare rundor att bara dom elva högsta växlarna användes. Det sitter ett snett växelöra monterat och för att fuska ihop det hela så att växlingen fungerande nästan utan problem så har dom spärrat största drevet med ändlägesskruven i växelföraren. Vilka jävla rövhattar.

Och strax efter den upptäckten drog jag omkull åt höger sida, landade med hela min vikt på cykeln och böjde växelöra lite mer och skevade till växelföraren, så nu är bevisen borta :)

=^.^=

Av:
    marr
    Spacekitty skrev:
    Upptäckte idag att min Capra var ett fuskbygge. Inte märkt tidigare rundor att bara dom elva högsta växlarna användes. Det sitter ett snett växelöra monterat och för att fuska ihop det hela så att växlingen fungerande nästan utan problem så har dom spärrat största drevet med ändlägesskruven i växelföraren. Vilka jävla rövhattar.

Och strax efter den upptäckten drog jag omkull åt höger sida, landade med hela min vikt på cykeln och böjde växelöra lite mer och skevade till växelföraren, så nu är bevisen borta :)

Låter nog mer som fraktskada isåfall än ett fusk med uppsåt.

Eller möjligen en konspiration.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-13 06:23 av marr.

Av:
    Paco
    Får väl dra på mig foliehatten när min dyker upp😜

Av:
    devmonkii
    Ok, så efter att ha velat mellan Canyon spectral AL 5 och AL 6 så svängde jag om i sista stund och beställde en Capra AL Base. Nu ligger jag preciiis mellan L och XL och drog till på en XL.

Hur klurigt är det att skicka tillbaka till YT och byta mot en L om man inte kommer överens med storleken? Bara att droppa av på DHL eller liknande? Någon som har erfarenhet av hur lång tid det kan ta innan man har en ny storlek hemma?

Allt gott!

Av:
    Henk2055
    devmonkii skrev:
    Ok, så efter att ha velat mellan Canyon spectral AL 5 och AL 6 så svängde jag om i sista stund och beställde en Capra AL Base. Nu ligger jag preciiis mellan L och XL och drog till på en XL.

Hur klurigt är det att skicka tillbaka till YT och byta mot en L om man inte kommer överens med storleken? Bara att droppa av på DHL eller liknande? Någon som har erfarenhet av hur lång tid det kan ta innan man har en ny storlek hemma?

Allt gott!

Hur lång är du? Är i precis samma sits, spectralen, torque eller yt al base, är 184 cm och velar som sjutton :)
    Är inne på att ta en canyon för att slippa hamna mellan storlekarna, men YT:n är enigt mitt tycker mycket sexigare!

Av:
    devmonkii
    Jag är 184 cm.

Jag har precis som du velat mellan alla dessa cyklar. Capran är helt klart den snyggaste hojen i gänget! Va inte långt borta att det blev en Spectral dock, speciellt eftersom den är lite biffigare i år.

Henk2055 skrev:
    devmonkii skrev:

Allt gott!

Hur lång är du? Är i precis samma sits, spectralen, torque eller yt al base, är 184 cm och velar som sjutton :)
    Är inne på att ta en canyon för att slippa hamna mellan storlekarna, men YT:n är enigt mitt tycker mycket sexigare!

Av:
    Spacekitty
    Enligt Sixtens berömda tabell ska du ska du ha en L och byta styrstam till en 55 mm istället för den 50 mm som sitter på.

=^.^=

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in