• Re: Yt Capra / the tråd

    Av:
    Lingon
    AX3L skrev:
    mikaeljc skrev:
    Kan meddela att det var ganska enkelt att ta bort slaglängdsbegränsaren i Super Deluxen så att man får 170 slag bak på 29an. Passade även på att byta airshaft i gaffeln så att även den är 170.

    Den lär väl ta i rätt hårt nånstans då dock? Antagligen sadelröret?
    Nej. 170 hojarna har 230*65mm dämpare och 160 har 230*60.
  • Re: Yt Capra / the tråd

    Av:
    mikaeljc
    AX3L skrev:
    mikaeljc skrev:
    Kan meddela att det var ganska enkelt att ta bort slaglängdsbegränsaren i Super Deluxen så att man får 170 slag bak på 29an. Passade även på att byta airshaft i gaffeln så att även den är 170.

    Den lär väl ta i rätt hårt nånstans då dock? Antagligen sadelröret?

    Nä, ramarna är de samma genom hela serien, men det är bara Race Pro modellen som har 65mm slag på bakdämparen. Övriga är begränsade till 60mm, förmodligen av marknadsskäl.

    _________________________________________
    Cross Country är enklare om man bor i ett litet land.

  • Re: Yt Capra / the tråd

    Av:
    AX3L
    mikaeljc skrev:
    AX3L skrev:
    mikaeljc skrev:
    Kan meddela att det var ganska enkelt att ta bort slaglängdsbegränsaren i Super Deluxen så att man får 170 slag bak på 29an. Passade även på att byta airshaft i gaffeln så att även den är 170.

    Den lär väl ta i rätt hårt nånstans då dock? Antagligen sadelröret?

    Nä, ramarna är de samma genom hela serien, men det är bara Race Pro modellen som har 65mm slag på bakdämparen. Övriga är begränsade till 60mm, förmodligen av marknadsskäl.

    Jaha, även på 29? Jag trodde man tog bort begränsningen som 29an hade över 27.5 pga större däck 😁
  • Re: Yt Capra / the tråd

    Av:
    lundatok
    Den som lever får se.


  • Re: Yt Capra / the tråd

    Av:
    mikaeljc
    AX3L skrev:
    mikaeljc skrev:
    AX3L skrev:
    mikaeljc skrev:
    Kan meddela att det var ganska enkelt att ta bort slaglängdsbegränsaren i Super Deluxen så att man får 170 slag bak på 29an. Passade även på att byta airshaft i gaffeln så att även den är 170.

    Den lär väl ta i rätt hårt nånstans då dock? Antagligen sadelröret?

    Nä, ramarna är de samma genom hela serien, men det är bara Race Pro modellen som har 65mm slag på bakdämparen. Övriga är begränsade till 60mm, förmodligen av marknadsskäl.

    Jaha, även på 29? Jag trodde man tog bort begränsningen som 29an hade över 27.5 pga större däck 😁

    Alltså 29orna och 27orna har ju så klart olika ramar. Men i båda fallen så har toppmodellen 10mm mer slaglängd än övriga, där har dämparens slag begränsats med 5mm. Finns ju inga nackdelar att ta bort begränsningen eftersom det inte påverkar geometrin.

    _________________________________________
    Cross Country är enklare om man bor i ett litet land.

  • Re: Yt Capra / the tråd

    Av:
    Du Rietz
    mikaeljc skrev:
    AX3L skrev:
    mikaeljc skrev:
    AX3L skrev:
    mikaeljc skrev:
    Kan meddela att det var ganska enkelt att ta bort slaglängdsbegränsaren i Super Deluxen så att man får 170 slag bak på 29an. Passade även på att byta airshaft i gaffeln så att även den är 170.

    Den lär väl ta i rätt hårt nånstans då dock? Antagligen sadelröret?

    Nä, ramarna är de samma genom hela serien, men det är bara Race Pro modellen som har 65mm slag på bakdämparen. Övriga är begränsade till 60mm, förmodligen av marknadsskäl.

    Jaha, även på 29? Jag trodde man tog bort begränsningen som 29an hade över 27.5 pga större däck 😁

    Alltså 29orna och 27orna har ju så klart olika ramar. Men i båda fallen så har toppmodellen 10mm mer slaglängd än övriga, där har dämparens slag begränsats med 5mm. Finns ju inga nackdelar att ta bort begränsningen eftersom det inte påverkar geometrin.

    Jag kan tänka mig att det finns en nackdel att ta bort begränsningen om det gör så att ramen generellt sätter sig ner längre ner i slaget, speciellt vid klättring uppför. Varför har inte annars alla längre dämpning bak då det, som du säger, inte påverkar geometrin något?
  • Re: Yt Capra / the tråd

    Av:
    mikaeljc
    Du Rietz skrev:
    mikaeljc skrev:
    AX3L skrev:
    mikaeljc skrev:
    AX3L skrev:
    mikaeljc skrev:
    Kan meddela att det var ganska enkelt att ta bort slaglängdsbegränsaren i Super Deluxen så att man får 170 slag bak på 29an. Passade även på att byta airshaft i gaffeln så att även den är 170.

    Den lär väl ta i rätt hårt nånstans då dock? Antagligen sadelröret?

    Nä, ramarna är de samma genom hela serien, men det är bara Race Pro modellen som har 65mm slag på bakdämparen. Övriga är begränsade till 60mm, förmodligen av marknadsskäl.

    Jaha, även på 29? Jag trodde man tog bort begränsningen som 29an hade över 27.5 pga större däck 😁

    Alltså 29orna och 27orna har ju så klart olika ramar. Men i båda fallen så har toppmodellen 10mm mer slaglängd än övriga, där har dämparens slag begränsats med 5mm. Finns ju inga nackdelar att ta bort begränsningen eftersom det inte påverkar geometrin.

    Jag kan tänka mig att det finns en nackdel att ta bort begränsningen om det gör så att ramen generellt sätter sig ner längre ner i slaget, speciellt vid klättring uppför. Varför har inte annars alla längre dämpning bak då det, som du säger, inte påverkar geometrin något?

    Jag tror som sagt att det är av marknadsskäl, man vill ge något extra till toppmodellen.
    Om man pumpar med samma tryck som tidigare och kompenserar volymen av den borttagna stoppbrickan med en token, så borde ju cykeln bete sig exakt likadant förutom att man får 5 mm till på bakdämparen innan den bottnar.

    _________________________________________
    Cross Country är enklare om man bor i ett litet land.

  • Re: Yt Capra / the tråd

    Av:
    johnny165
    MiniGordini skrev:
    johnny165 skrev:
    MiniGordini skrev:
    Är det skillnader i geo? Jag tyckte dock att pro race '18 hade snyggare färgsättning, beror väl på att jag har den själv 😂

    Jag kan tycka att den va mer eller mindre ful faktiskt...
    I varje rum i lägenheten har jag något orange.. säng.. soffa.. handdukstork osv osv. Finns ingen bättre färg, färgen var en av anledningarna till att det blev just den Capran 😎

    Jag menade såklart den nya färgsättningen, har ju själv en jeffsy pro race😊

  • Re: Yt Capra / the tråd

    Av:
    Du Rietz
    mikaeljc skrev:
    Du Rietz skrev:
    mikaeljc skrev:
    AX3L skrev:
    mikaeljc skrev:
    AX3L skrev:
    mikaeljc skrev:
    Kan meddela att det var ganska enkelt att ta bort slaglängdsbegränsaren i Super Deluxen så att man får 170 slag bak på 29an. Passade även på att byta airshaft i gaffeln så att även den är 170.

    Den lär väl ta i rätt hårt nånstans då dock? Antagligen sadelröret?

    Nä, ramarna är de samma genom hela serien, men det är bara Race Pro modellen som har 65mm slag på bakdämparen. Övriga är begränsade till 60mm, förmodligen av marknadsskäl.

    Jaha, även på 29? Jag trodde man tog bort begränsningen som 29an hade över 27.5 pga större däck 😁

    Alltså 29orna och 27orna har ju så klart olika ramar. Men i båda fallen så har toppmodellen 10mm mer slaglängd än övriga, där har dämparens slag begränsats med 5mm. Finns ju inga nackdelar att ta bort begränsningen eftersom det inte påverkar geometrin.

    Jag kan tänka mig att det finns en nackdel att ta bort begränsningen om det gör så att ramen generellt sätter sig ner längre ner i slaget, speciellt vid klättring uppför. Varför har inte annars alla längre dämpning bak då det, som du säger, inte påverkar geometrin något?

    Jag tror som sagt att det är av marknadsskäl, man vill ge något extra till toppmodellen.
    Om man pumpar med samma tryck som tidigare och kompenserar volymen av den borttagna stoppbrickan med en token, så borde ju cykeln bete sig exakt likadant förutom att man får 5 mm till på bakdämparen innan den bottnar.

    Det låter ju som en lyckosaga YT Capran (kanske även Jeffsy som också har lika mycket slag bak som fram) slagit in sig på, speciellt då de flesta konkurrenter till cyklar snarare har kortare slag bak än längre. Ta till exempel Yeti SB150 med 150 bak och 170 fram, Transitions alla hojar, och faktiskt alla andra hojar jag kan tänka mig. Men det innebär väl en skillnad i känsla som gör att YT känns mer säkra än poppiga!
  • Re: Yt Capra / the tråd

    Av:
    mikaeljc
    Du Rietz skrev:
    mikaeljc skrev:
    Du Rietz skrev:
    mikaeljc skrev:
    AX3L skrev:
    mikaeljc skrev:
    AX3L skrev:
    mikaeljc skrev:
    Kan meddela att det var ganska enkelt att ta bort slaglängdsbegränsaren i Super Deluxen så att man får 170 slag bak på 29an. Passade även på att byta airshaft i gaffeln så att även den är 170.

    Den lär väl ta i rätt hårt nånstans då dock? Antagligen sadelröret?

    Nä, ramarna är de samma genom hela serien, men det är bara Race Pro modellen som har 65mm slag på bakdämparen. Övriga är begränsade till 60mm, förmodligen av marknadsskäl.

    Jaha, även på 29? Jag trodde man tog bort begränsningen som 29an hade över 27.5 pga större däck 😁

    Alltså 29orna och 27orna har ju så klart olika ramar. Men i båda fallen så har toppmodellen 10mm mer slaglängd än övriga, där har dämparens slag begränsats med 5mm. Finns ju inga nackdelar att ta bort begränsningen eftersom det inte påverkar geometrin.

    Jag kan tänka mig att det finns en nackdel att ta bort begränsningen om det gör så att ramen generellt sätter sig ner längre ner i slaget, speciellt vid klättring uppför. Varför har inte annars alla längre dämpning bak då det, som du säger, inte påverkar geometrin något?

    Jag tror som sagt att det är av marknadsskäl, man vill ge något extra till toppmodellen.
    Om man pumpar med samma tryck som tidigare och kompenserar volymen av den borttagna stoppbrickan med en token, så borde ju cykeln bete sig exakt likadant förutom att man får 5 mm till på bakdämparen innan den bottnar.

    Det låter ju som en lyckosaga YT Capran (kanske även Jeffsy som också har lika mycket slag bak som fram) slagit in sig på, speciellt då de flesta konkurrenter till cyklar snarare har kortare slag bak än längre. Ta till exempel Yeti SB150 med 150 bak och 170 fram, Transitions alla hojar, och faktiskt alla andra hojar jag kan tänka mig. Men det innebär väl en skillnad i känsla som gör att YT känns mer säkra än poppiga!

    Jag kanske ska förtydliga, CF Pro modellerna har alltså mer slaglängd både fram och bak och därigenom en lite annan geometri med högre bb, flackare gaffelvinkel/sadelrör och kortare reach.

    _________________________________________
    Cross Country är enklare om man bor i ett litet land.

  • Re: Yt Capra / the tråd

    Av:
    Fatboyslimjim
    Hej! Är lite sugen på nya Capra 29 base. Cyklar mest stökig småstig men vill kunna köra lite Gesunda, Järvsö, Trysil. Såg att super deluxe R inte är låsbar eller kan styvas upp som rc3 eller rct. Hur funkar den att klättra med och hur mycket trampförluster får du efter som den är öppen jämnt? Beror väl också mycket på geometrin men erfarenheter av al versionen och R satt väl även på 2018 såg även att den satt på Nukeproof megas instegs modeller
  • Re: Yt Capra / the tråd

    Av:
    Lingon
    Fatboyslimjim skrev:
    Hej! Är lite sugen på nya Capra 29 base. Cyklar mest stökig småstig men vill kunna köra lite Gesunda, Järvsö, Trysil. Såg att super deluxe R inte är låsbar eller kan styvas upp som rc3 eller rct. Hur funkar den att klättra med och hur mycket trampförluster får du efter som den är öppen jämnt? Beror väl också mycket på geometrin men erfarenheter av al versionen och R satt väl även på 2018 såg även att den satt på Nukeproof megas instegs modeller
    Länkaget på Capra 29:an är sjukt trampeffektivt. Jag kör alltid min dämpare helt öppen och lågfarten på minimum. Brukar ståtrampa den som en hardtail. :)
  • Re: Yt Capra / the tråd

    Av:
    MiniGordini
    Trampat i fjällen både med Capra 29 AL och Pro Race 27 från 2018.
    Trampeffektiv är väl inget jag tycker låter alls bekant, beror så klart var man jämför med.. mot en dh, absolut.
    Men känns som en seg tung massa uppförs jämfört mot min xc eller cx 😉
  • Re: Yt Capra / the tråd

    Av:
    Fatboyslimjim
    Låter ju intressant. Räknar inte med att den skall vara trampeffektiv som en xc men det vore ju trevligt om den gick att trampa. Kör Fatbikes vanligtvis men är sugen på heldämpat igen. Kollat även på nya spectralen men jeffsyn verkade lite för klen om man inte går upp en del i pris.
  • Re: Yt Capra / the tråd

    Av:
    Erik Joelsson
    YT Capra L eller XL i Göteborg?

    Jag är sugen på en YT CAPRA 29 CF PRO RACE och tvekar lite på storlek. Jag är 182 cm lång och ligger precis mellan rekommendationen för L och XL. Jag har jämfört geometrier mellan mina andra cyklar men det är svårt att få en bild av vilken som passar bäst.
    Är det någon i Göteborg som har en CAPRA 29 CF L eller XL som man kan provsitta?

    / Erik
  • Re: Yt Capra / the tråd

    Av:
    Shrue
    Erik Joelsson skrev:
    YT Capra L eller XL i Göteborg?

    Jag är sugen på en YT CAPRA 29 CF PRO RACE och tvekar lite på storlek. Jag är 182 cm lång och ligger precis mellan rekommendationen för L och XL. Jag har jämfört geometrier mellan mina andra cyklar men det är svårt att få en bild av vilken som passar bäst.
    Är det någon i Göteborg som har en CAPRA 29 CF L eller XL som man kan provsitta?

    / Erik

    Har en Capra CF 29a i L du kan få provrulla. Just nu är den inte körbar, men typ två veckor så!
  • Re: Yt Capra / the tråd

    Av:
    Erik Joelsson
    Strålande. Tackar.
  • Re: Yt Capra / the tråd

    Av:
    Marleey
    Även jag är sugen på en capra men funderar lite på storlekar, är 191 så min fråga är väl xl eller xxl. Tittar väl fräst på cf pro:n, vet ni om det finns nån cykel annars som matchar specen till runt det priset?
  • Re: Yt Capra / the tråd

    Av:
    andjo024
    Marleey skrev:
    Även jag är sugen på en capra men funderar lite på storlekar, är 191 så min fråga är väl xl eller xxl. Tittar väl fräst på cf pro:n, vet ni om det finns nån cykel annars som matchar specen till runt det priset?

    Det som jag kommer på direkt är nya Radon Swoop 10.0. Bättre komponenter men Al-ram. Sen är frågan hur den är att cykla... Kan vara lite kortare reach på den också så kan vara problem när du är lång...
  • Re: Yt Capra / the tråd

    Av:
    Marleey
    andjo024 skrev:
    Marleey skrev:
    Även jag är sugen på en capra men funderar lite på storlekar, är 191 så min fråga är väl xl eller xxl. Tittar väl fräst på cf pro:n, vet ni om det finns nån cykel annars som matchar specen till runt det priset?

    Det som jag kommer på direkt är nya Radon Swoop 10.0. Bättre komponenter men Al-ram. Sen är frågan hur den är att cykla... Kan vara lite kortare reach på den också så kan vara problem när du är lång...

    Har kollat lite på den, men känns som dom har så små kullager som lätt kommer paja. Sen kör de fortfarande då metriska dämpare vilket är konsigt..
  • Re: Yt Capra / the tråd

    Av:
    MiniGordini
    Marleey skrev:
    Även jag är sugen på en capra men funderar lite på storlekar, är 191 så min fråga är väl xl eller xxl. Tittar väl fräst på cf pro:n, vet ni om det finns nån cykel annars som matchar specen till runt det priset?

    Jag är 190 valde XXL 27".
    Den är lång, men gillar det.
  • Re: Yt Capra / the tråd

    Av:
    Fatboyslimjim
    Jag står och väger mellan en 27,5 al comp och en 29 densamma. Båda har Fox 36 performance och X2, fina dämpare. Är lite mer skeptisk till drivlinan men tänker att det är lättare att ändra på om det skulle behövas. Vad är roligaste 27 eller 29. Förstår att det handlar mycket om preferens men ni som har prövat båda. Har som sagt två fatbikes så lutar åt 27:an, för att få lite mer lekfull cykel. Är det någon som prövat one up switch? Byta drev verkar bli betydligt enklare än att behöva ta bort vevarna.
  • Re: Yt Capra / the tråd

    Av:
    glitch
    Polarn ska köpa sin första riktiga mtb.
    Den ska gå mest stökstig och trampas och några dagar bike park per säsong.
    Han vill inte lägga mer än 30k gärna mindre.

    Velar mellan Bird Am9, Jeffsey och Capra.
    Nya Jeffsey måste man ju gå på kol för att få nya geon och då känns den väldigt nära Capran. Spontant känns Al Capra med Lyrik osv. Mest prisvärd så kompletterar man med stigdäck och lättare hjul på sikt.
    Har provrullat al Capran och tyckte den kändes trampeffektiv.
    Min Ripmo med liknande slag blev ju en helt ny cykel med andra däck bara.

    -= Evoc cykelväska uthyres, PMa=-

  • Re: Yt Capra / the tråd

    Av:
    Erik Joelsson
    Hej!
    Är det någon i Göteborgstrakten som har en Capra CF i XL som man kan provsitta lite snabbt för att känna på storleken innan köp?
    / Erik
  • Re: Yt Capra / the tråd

    Av:
    CRF_Niklas
    Erik Joelsson skrev:
    Hej!
    Är det någon i Göteborgstrakten som har en Capra CF i XL som man kan provsitta lite snabbt för att känna på storleken innan köp?
    / Erik


    Har en cf29 i XL i uddevalla
  • Re: Yt Capra / the tråd

    Av:
    Swehedman
    Har beställt en Capra 29 al comp men det är ju några veckors leveranstid då jag hinner fundera för mycket...

    Är jag dumsnål som inte tar en CF pro istället?

    De har ju ungefär samma standard på specen men CF pro är 0,7 kg lättare och har något bättre hjul, RS dämpare istället för FOX, utöver kolramen. Är det värt 1000 eur extra?

    29 al comp: https://www.yt-industries.com
    29 CF pro: https://www.yt-industries.com

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ