• Re: Yt Capra / the tråd

Av:
    devmonkii
    Åhhh nej :D

Var hittar man sagda tabell?

Spacekitty skrev:
    Enligt Sixtens berömda tabell ska du ska du ha en L och byta styrstam till en 55 mm istället för den 50 mm som sitter på.

Av:
    Spacekitty
    devmonkii skrev:

Spacekitty skrev:
    Enligt Sixtens berömda tabell ska du ska du ha en L och byta styrstam till en 55 mm istället för den 50 mm som sitter på.

Du hittar den i dom flesta storleksfrågetrådar :)

https://happyride.se

=^.^=

Av:
    devmonkii
    Tack!

Oh well, vi får se hur det känns med XL! :D Tror det kan bli bra ändå, men det visar sig nog snabbt.

Spacekitty skrev:
    devmonkii skrev:

Spacekitty skrev:

Av:
    jonte987
    devmonkii skrev:
    Tack!

Oh well, vi får se hur det känns med XL! :D Tror det kan bli bra ändå, men det visar sig nog snabbt.

Spacekitty skrev:
    devmonkii skrev:

Spacekitty skrev:

Kollade precis på capra 29''. L/XL har 460/480mm så om man är 184 så säger väl tabellen XL 35-40mm stam?

Av:
    Spacekitty
    465 resp 485 för AL base 29 om man ska vara korrekt.

=^.^=

Av:
    jonte987
    Spacekitty skrev:

Där ser man. Då får vi hoppas han fortfarande växer och blir 185 så stämmer det perfekt med tabellen med 35mm stam :)

Av:
    CRF_Niklas
    devmonkii skrev:
    Ok, så efter att ha velat mellan Canyon spectral AL 5 och AL 6 så svängde jag om i sista stund och beställde en Capra AL Base. Nu ligger jag preciiis mellan L och XL och drog till på en XL.

Hur klurigt är det att skicka tillbaka till YT och byta mot en L om man inte kommer överens med storleken? Bara att droppa av på DHL eller liknande? Någon som har erfarenhet av hur lång tid det kan ta innan man har en ny storlek hemma?

Allt gott!

Du skall ej ha någon L jag är 188cm och har en XL och skulle mycket väl kunna tänka mig en XXL om jag beställde igen. Dom är kompakta å fina ?

Av:
    Henk2055
    Är det någon som har haft problem med att gummitätningarna som sitter där vajrarnar går in i ramen där fram lossnar? Verkar vara ett problem enligt Youtube ;)

Av:
    CRF_Niklas
    Henk2055 skrev:
    Är det någon som har haft problem med att gummitätningarna som sitter där vajrarnar går in i ramen där fram lossnar? Verkar vara ett problem enligt Youtube ;)

Japp dom är hopplös får rättas till hela tiden

Av:
    mikaeljc
    jonte987 skrev:
    Spacekitty skrev:

Där ser man. Då får vi hoppas han fortfarande växer och blir 185 så stämmer det perfekt med tabellen med 35mm stam :)

Fast när du bytt airshaft så att du har 170 slag fram så blir det 460/480.

Av:
    blas
    Nån som har plockat ur "main pivot" och smörjt? Har knak i den sen jag packade upp cykeln :(

Vet inte hur man ska angripa den, banka ut med hammare? (efter man har skruvat ut bulten så långt det går då..)

Tar gärna råd från någon som gett sig på att plocka isär baktriangel osv.

Av:
    CRF_Niklas
    Japp gjort det 2 gånger på ett år på min cf 2018.

Jag skruvade ur ett par varv på skruven sedan knackade jag på den innan jag skruvade ur den helt sedan gick den lätt att trycka ut. Blev knäpptyst 5min jobb

Av:
    blas
    CRF_Niklas skrev:
    Japp gjort det 2 gånger på ett år på min cf 2018.

Jag skruvade ur ett par varv på skruven sedan knackade jag på den innan jag skruvade ur den helt sedan gick den lätt att trycka ut. Blev knäpptyst 5min jobb

Ja, det verkar vara ett problem med både jeffsy och capra, (hittade i annat forum) eller egentligen inget problem.. men YT verkar antingen smörja extreeeemt sparsamt eller använda rapsolja som smörjfett..

Stort tack för tipset, den var snustorr som förväntat.. fixat på.. 15 min.. äntligen slut på knaket! :D Har din hållt sig tyst?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-06-06 20:47 av blas.

Av:
    CRF_Niklas
    Japp sen funkar det ?

Av:
    johnny165
    Nån som kan hjälpa mig mig med en vevlager fråga? Behöver byta befintligt, sitter ett cinch BB och race Face vevar, är urkass på goggla mig till det.. Egentligen vill jag ha hope men det verkar man behöva ett special verktyg till.. Men vilket som funkar, race Faces BB är ju billigare..

Av:
    Shrue
    johnny165 skrev:
    Nån som kan hjälpa mig mig med en vevlager fråga? Behöver byta befintligt, sitter ett cinch BB och race Face vevar, är urkass på goggla mig till det.. Egentligen vill jag ha hope men det verkar man behöva ett special verktyg till.. Men vilket som funkar, race Faces BB är ju billigare..

Har en Capra CF 2018 och köpte detta svindyrt från tysken: Race Face Cinch Press Fit BB92 Bottom Bracket 41x92mm

Av:
    FRISGO
    Jaha... Då har jag i sommar slagit till på en ny YT Capra CF Pro Race 29"... Har nu kört några mil med den i terrängen hemmavid och är riktigt nöjd. Så nu blir det att avyttra min gamla YT Capra CF Pro 27,5".
    Det enda jag egentligen har gjort med min nya cykel är att städa upp lite på styret och byta per omgående till andra däck.

Funderar på att också sälja av min Trek Fuel ex 9.8 till förmån för en ny Jeffsy. Någon som har några synpunkter på ett sådant förfarande? :-)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-08 12:20 av FRISGO.

Av:
    unsuspected
    När kommer/presenteras 2020 års modeller?

Av:
    Du Rietz
    FRISGO skrev:
    Jaha... Då har jag i sommar slagit till på en ny YT Capra CF Pro Race 29"... Har nu kört några mil med den i terrängen hemmavid och är riktigt nöjd. Så nu blir det att avyttra min gamla YT Capra CF Pro 27,5".
    Det enda jag egentligen har gjort med min nya cykel är att städa upp lite på styret och byta per omgående till andra däck.

Funderar på att också sälja av min Trek Fuel ex 9.8 till förmån för en ny Jeffsy. Någon som har några synpunkter på ett sådant förfarande? :-)

Självklart förfarande! De hojarna kompletterar varandra så bra. Men skaffa rätt storlek bara, för det är lite olika tänk man ska ha för de två beroende på om du ska använda dem till olika saker. Eller så är det inte det. Men, i alla fall, det är bra bra att ha rätt hoj till rätt ändamål, baserat på ens egna preferenser så klart.

Av:
    Jocke.s.
    Hej. Liter sent inne i tråden, men är på väg att köpa en L och är 186 cm Har tidigare haft en Commencal meta AM 27,5 från 2016 och enligt YT:s sida är det samma reach på Capra L och Meta L. Är du nöjd med storleken? Jocke

Av:
    FRISGO
    Jag är rätt kort i rocken - 172 cm och krympande - varför jag har medium på Capran - och är helnöjd med den storleken. Jag tänker mig en medium även på Jeffsyn.

Av:
    Du Rietz
    FRISGO skrev:
    Jag är rätt kort i rocken - 172 cm och krympande - varför jag har medium på Capran - och är helnöjd med den storleken. Jag tänker mig en medium även på Jeffsyn.

Det låter riktigt bra säger jag.

Av:
    FilipMikkonen
    Mycket snack om storlekar så kan lika gärna prova fråga.

Har en Capra AL 2018 i storlek L som jag skulle vilja byta ut ramen på till en XL eller XXL

Om någon känner att dom köpt en för stor ram och vill byta mot en L så hör av er!

Av:
    Henk2055
    FilipMikkonen skrev:

Har en Capra AL 2018 i storlek L som jag skulle vilja byta ut ramen på till en XL eller XXL

Om någon känner att dom köpt en för stor ram och vill byta mot en L så hör av er!

Hur lång är du?

Av:
    FilipMikkonen
    Henk2055 skrev:
    FilipMikkonen skrev:

Hur lång är du?

183 med långa ben

Av:
    Wåhlis
    Hej happy! Senaste turen märkte jag att cykeln skramlade märkligt metalliskt. Har nu lokaliserat felet. Min kassett verkar va på väg att skruva lös sig. Glappar mellan växel 3 och 4. Har verktyg för shimanos kassetter men de funkar ju inte till denna ethirteen kassett. ? försökt googla hur jag drar åt den men hittar inget. Någon som vet hur jag gör?
    Navet är dtsviss 2018 års modell

Mvh Johan

Av:
    manneblask
    Wåhlis skrev:
    Hej happy! Senaste turen märkte jag att cykeln skramlade märkligt metalliskt. Har nu lokaliserat felet. Min kassett verkar va på väg att skruva lös sig. Glappar mellan växel 3 och 4. Har verktyg för shimanos kassetter men de funkar ju inte till denna ethirteen kassett. ? försökt googla hur jag drar åt den men hittar inget. Någon som vet hur jag gör?

Mvh Johan

Tittat på dessa?
    https://service.bythehive.com

Av:
    Wåhlis
    Perfekt! tack! försökte googla fram något liknande utan lyckat resultat!

Av:
    Shk
    tjenare.
    köpte en capra igår :) tog dock bank transfer så fick mejlet för att betala idag. förstår helt ärligt inte hur jag ska göra ??? någon som gjort det.nyligen??

Av:
    Spacekitty
    Skicka över pengarna, sen är det bara att vänta på cykeln. Men enklast är förstås att lägga en ny order betala direkt med kort som alla andra.

=^.^=

Av:
    Shk
    jo tack jag förstår att jag skall skicka över pengarna. men det är lite krångligare nör det skall in på utländska banker. japp kan ja med göra men skönt att slippa påslaget som blir.

Av:
    CRF_Niklas
    Shk skrev:
    jo tack jag förstår att jag skall skicka över pengarna. men det är lite krångligare nör det skall in på utländska banker. japp kan ja med göra men skönt att slippa påslaget som blir.

Jag fick ringa min bank och säga att jag skulle göra en utlands banköverföring.

Av:
    Wåhlis
    manneblask skrev:
    Wåhlis skrev:

Mvh Johan

Tittat på dessa?

Har fått isär kassetten nu gjort rent o satte ihop igen. Men i låst läge så fortsätter den glappa. Gissar de är dessa piggar på bilden som ska *låsa*? Är den körd isåfall? Eller tips på hur jag ska lösa de? Känns sådär och skrota en 1.5 år gammal kassett för låsningen... Men skramlar Satan o köra som de är nu så de är uteslutet
    20190902_103925.jpg
    20190902_103936.jpg

Av:
    Potzi3
    Godmorgon! Är väldigt sugen på att bli ägare av en Capra, har tidigare och nuvarande haft Fuel ex 8 2017 o 2019 27.5”/29”, medium 173cm längd på mig, är det en drömhoj enligt någon? Tycker den är så sjukt läcker, det enda jag tänker är att jag nog kommer vilka byta ut shimano till SRAM, är det nån vettig person som kan rekommendera denna eller ska jag uppgradera till en Fex 9.8/remedy/slash?

Av:
    MtbIte
    Potzi3 skrev:
    Godmorgon! Är väldigt sugen på att bli ägare av en Capra, har tidigare och nuvarande haft Fuel ex 8 2017 o 2019 27.5”/29”, medium 173cm längd på mig, är det en drömhoj enligt någon? Tycker den är så sjukt läcker, det enda jag tänker är att jag nog kommer vilka byta ut shimano till SRAM, är det nån vettig person som kan rekommendera denna eller ska jag uppgradera till en Fex 9.8/remedy/slash?

Jag provcyklade en polares capra igår och vart sjukt imponerad, den är väldigt trampeffektiv ovh klättrar som en get i franska alperna för att ha en 170 mm gaffel, storlekarna är ganska små så jag testade en XL men den kändes som en lite mindre large.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-11 10:15 av MtbIte.

Av:
    Klöverdaniel
    Jag har haft en Capra 29 al comp en sommar nu. Kör mest enduro men får inte bakdäcket att slicka marken som jag trodde att X2 dämparen skulle. Tycker att compressionen funkar, men tror HSR är för långsam. På denna saknas ju inställningar för HSR och HSC på X2 dämparen. Någon som upplever samma sak? Nån som tror det skulle vara skillnad att köpa en HSR ventil för att få en full X2?

https://www.foxracingshox.de

Av:
    ze93
    Hej,

Ännu en person som önskar lite feedback kring modell och storlek då det var några år sen jag hade ganska bra koll.

Längd: 184-185cm
    Innerbenslängd: Ca. 85cm
    Vikt: 94 kg.

Kör idag på en Specialized SX Trail från 2008 i medium (minsta laget) och har gillat den skarpt men man märker att den haft sina bästa dagar.

Har därför tittat runt lite och Capra 27,5 (2019 modellerna av CF pro eller CF pro Race) känns som en väldigt kompetenta hojar. Enligt hemsidan ligger jag, som många andra, mellan L och XL. Tanken är att jag ska använda den till lite allt möjligt som stigcykling och även till Järvsö/Åres backar (både hoppbanor och stök).

Spontant lutar det åt storlek L då den, som jag kan se, ändå är större än min nuvarande cykel. Vill ha en lekfull cykel som kan kastas runt lätt men ska ju inte kännas liten.

Känns det som jag tänker jag rätt eller gör jag bort mig om jag inte siktar på en XL alternativt en 29"?

MVH
    Johan

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ