• dvo topaz t3?

Av:
    konken
    nån som testat en och/eller vet hur det funkar med service av dvo i sverige?
    funtar lite på en dämpare med enkel tuning av progressivitet, andra alternativ månne?
    pallar inte göra service i "fält" så lika bra att införskaffa en dämpare extra, verkar ju vilja balla ur mitt i semestern...
  • Re: dvo topaz t3?

Av:
    wenna
    konken skrev:
    nån som testat en och/eller vet hur det funkar med service av dvo i sverige?
    funtar lite på en dämpare med enkel tuning av progressivitet, andra alternativ månne?
    pallar inte göra service i "fält" så lika bra att införskaffa en dämpare extra, verkar ju vilja balla ur mitt i semestern...

Lite sent svar, men väcker kanske liv i den här tråden igen. Är ju inte fel med en egen tråd för Topaz.

Jag tror dom flesta företag som utför dämparservice kan serva Topazen eftersom den är jäkligt lätt att skruva i. Anledningen till att jag köpte Topaz är just för att den är enkel att serva själv. Bike24 har bra utbud på servicekit mm till Topazen.

DVO supporten är också sjukt hjälpsamma och snabba att svara på mail. Dom hjälper dig se till att du får till dämparen som du vill ha den.
    Efter flertalet mail med Ronnie på DVO så har vi kommit fram till att jag ska byta oljan till Red Line Like Water och ta bort 1 av shimsen på retursidan eftersom jag är en sån fjäderviktare.

Bara döda fiskar som flyter med strömmen!

Av:
    glitch
    Jag har precis beställt en :) Återkommer när den är hemma.

Av:
    Paco
    Har kört min Topaz t3 i två säsonger och är helnöjd. Fick oxå hjälp av DVO att tuna dämparen och vilka servicekit jag behövde för att serva den.

Kommer dock plocka hem Jade med titanfjäder till Megan för att testa lite.

Av:
    wenna
    Paco skrev:
    Har kört min Topaz t3 i två säsonger och är helnöjd. Fick oxå hjälp av DVO att tuna dämparen och vilka servicekit jag behövde för att serva den.

Kommer dock plocka hem Jade med titanfjäder till Megan för att testa lite.

Vad har du gjort för tuning på den?
    Vad väger du?
    Vad har du den på för cykel?

Av:
    Petter.T
    glitch skrev:
    Antar att du har fått hem den nu 😊 Hoppas du är nöjd då jag har en på väg hem till min 5010. Tänkte kolla hur du har ställt in den så man har en grund att börja på.

Av:
    larsaw
    Fan va’ bra med egen tråd för denna fantastiska dämpare :)
    Min beställdes i onsdags, tyvärr lar jag inte få ramen att montera dämparen i/på förrän i mitten/slutet av april, så det blir till att gulla med dämparen i knät tills dess ;)

Av:
    konken
    haha, ni fiskade upp tråden. det blev till slut en monarch plus med M L3 tune för min del, verkar funka bra på min kortslagiga hoj, borde dock trimma rebound ett snäpp.
    nu när giant teamet kör dvo kanske det är dags att försöka få hem en racingdämpare, hade dom inte "coil" gaffel på g också?

Av:
    glitch
    Petter.T skrev:
    glitch skrev:
    Antar att du har fått hem den nu 😊 Hoppas du är nöjd då jag har en på väg hem till min 5010. Tänkte kolla hur du har ställt in den så man har en grund att börja på.

Supernöjd! Kör med base set up som Dvo rekommenderade.
    2 band på positiva sidan, inga på negativa, 200 psi i blåsan och 230 i luftkammaren.
    Aldrig kört annat än fullt öppet då det inte behövs plattform.
    Har sag enligt rekommendationen att o ringen hamnar precis i överkant på nedersta delen av markeringen på kolven.
    Väger 83 kg i naket tillstånd.
    Med denna set-up har jag ett par mm. tillgodo och lyckas ej bottna den så jag skulle nog kunna sänna trycket till 225 eller så.
    Var ett riktigt lyft på 5010an.

Av:
    marr
    Man skulle kanske ha en topaz som reservdämpare till Örange... Öet lär ju inte hålla för evigt.

Av:
    Vernersson
    marr skrev:
    Man skulle kanske ha en topaz som reservdämpare till Örange... Öet lär ju inte hålla för evigt.
    Skapa en Dörange?

;-)

¯\_(ツ)_/¯
    Rumors are carried by haters, spread by fools, and accepted by idiots.

Av:
    marr
    Vernersson skrev:
    marr skrev:
    Skapa en Dörange?

;-)

Snarare en Dvö ;)

Av:
    glitch
    Blir nog rätt dyrt om du ska byta allt bling till grönt anodiserat bara Marr =p

Av:
    mikipedia_
    glitch skrev:

Ähh det är lugnt, det ian han inte. Hope finns inte i grönt om man inte är factorypilot😀

2018 https://happyride.se Bbq Trailparty
    2017 https://happyride.se BbQ ride med en TwisT
    2016 https://happyride.se Bbq ride #1

Av:
    Vernersson
    mikipedia_ skrev:
    glitch skrev:

Ähh det är lugnt, det ian han inte. Hope finns inte i grönt om man inte är factorypilot😀

HAHAHAHAHA........ Något att satsa emot, allt för att färgmatcha :-D

¯\_(ツ)_/¯

Av:
    marr
    Vernersson skrev:
    mikipedia_ skrev:
    glitch skrev:

Är det de som krävs så ;)

Av:
    marr
    Men ärligt, topaz känns som enda rimliga valet om man ska testa luft eller varva med en luft. Kostar hälften av en stx22. Typ.

Av:
    mikipedia_
    Vernersson skrev:
    mikipedia_ skrev:
    glitch skrev:

Nä det vågar jag inte, han kanske bönar å ber till hope bara för att😉😂😂😂

2018 https://happyride.se Bbq Trailparty
    2017 https://happyride.se BbQ ride med en TwisT
    2016 https://happyride.se Bbq ride #1

Av:
    Vernersson
    mikipedia_ skrev:
    Vernersson skrev:
    mikipedia_ skrev:
    glitch skrev:

Nä det vågar jag inte, han kanske bönar å ber till hope bara för att😉😂😂😂

Eler så stalkar han ngt ex-pro till vederbörande ger upp & ger honom allt grönt som fortfarande finns i dess ägo :-O

¯\_(ツ)_/¯

Av:
    wenna
    Låt säga att jag kan tänka mig offra lite dämpningsprestanda mot att få en bättre tramp-plattform med mindre gung...... vilket är bästa sättet att fixa det?

- Pumpa högre luftryck i Positiva/negativa (Ger så klart mindre sag)
    eller
    - Pumpa högre lufttryck i blåsan och sedan ställa mina 30% sag (flytta hela dämparkurvan uppåt)
    eller
    - Lägga i ett extra air volume band i negativa kammaren och köra på 30% sag (göra den mer linjär)
    eller
    - något annat sätt?
    eller
    - en kombination av ovan?

Av:
    glitch
    wenna skrev:
    Låt säga att jag kan tänka mig offra lite dämpningsprestanda mot att få en bättre tramp-plattform med mindre gung...... vilket är bästa sättet att fixa det?

eller
    - Pumpa högre lufttryck i blåsan och sedan ställa mina 30% sag (flytta hela dämparkurvan uppåt)
    eller
    - Lägga i ett extra air volume band i negativa kammaren och köra på 30% sag (göra den mer linjär)
    eller
    - något annat sätt?
    eller

Kollat mtbr tråden om topaz?
    Jag hade testat band i negativa o lite högre tryck

Av:
    Paco
    glitch skrev:
    wenna skrev:

eller
    eller
    eller
    - något annat sätt?
    eller

Så körde jag på min mega290 och det funkade bra. Tänkte testa samma setup på Marinon.

Av:
    wenna
    glitch skrev:
    wenna skrev:

eller
    eller
    eller
    - något annat sätt?
    eller

Jepp, den tråden får man inte missa om man har en Topaz ;)
    Var själv inne på att kanske göra den lite mer linjär med ett band i negativa

Av:
    BjornR
    Ni gör tvärt om när ni lägger in band i negativa kammaren. Ni ökar åkhöjden(häng), gör det mer trögstartat i början och mindre linjärt.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-05-17 16:18 av BjornR.

Av:
    marr
    Hur hade en topaz gjort sig på på väldigt linjärt och singelpivot?

Av:
    wenna
    BjornR skrev:
    Ni gör tvärt om när ni lägger in band i negativa kammaren. Ni ökar åkhöjden(häng), gör det mer trögstartat i början och mindre linjärt.

Jag tänkte att eftersom kurvan är progressiv och jag ökar motståndet i början av slaget (med negativt band) men inte så mycket i slutet så borde kurvan gå mer mot linjära hållet.

Det bästa kanske är att pumpa högre tryck i blåsan o flytta hela kurvan uppåt för o få lite bättre trampeffektivitet.

Av:
    larsaw
    wenna skrev:
    BjornR skrev:

Jag tänkte att eftersom kurvan är progressiv och jag ökar motståndet i början av slaget (med negativt band) men inte så mycket i slutet så borde kurvan gå mer mot linjära hållet.

Det bästa kanske är att pumpa högre tryck i blåsan o flytta hela kurvan uppåt för o få lite bättre trampeffektivitet.

Precis så har jag tänkt testa inför nästa runda på min SP Marino, dvs ingar spacers i neg.kammaren och tre spacers i positiva. Just nu har jag antingen 25-27% SAG och plush som en smygpunka, eller 22-24% och mera poppigt och trampvänligt... Min idé är att köra plush SAG men med mera tryck bakom IFP för att då en trögare dämparkurva, vilket borde ge mera stöd när det trampas eller laddar på i burms m.m.

Av:
    happymtb.fr
    #moarshims kanske?

========================================================
    Devinci Troy till salu: https://happyride.se

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in