• Re: Sverigetempot 2020

Av:
    Petert
    walkabout skrev:
    Undertecknad är ju fullkomlig novis i sammanhanget, men, är det något krav på kval typ super-rando-status till Sverigetempot? I andra ordalag, dags att hetsa distans...

Ingen kvalificering men rekommendationen inför ett sånt här lopp är att du som novis kör en serie breveter. Sätt i gång med 20 och 30-milare redan i augusti och september om du bor bra till, se randonneurs.se, och sen 40 och 60 i vår. Som du ser finns faktiskt en hel serie kvar i Malmö (tummen upp, Milslukaren) om du kan och vill rivstarta.

Fast, som sagt, det är inget krav.

Av:
    jonas-ni
    https://ckdistans.wordpress.com har samma lopp som listas i den officiella listan hos randonneurs.se fast i ett annat format.

Såg just att det från och med kommande vecka går att cykla 100-milare tre veckor rad. Semestern räddad?

Av:
    NLC
    Semestern? Jag trodde folk hade långrandocykling som jobb ?

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    A.Nilsson
    Äh, lika bra att skriva i tråden. Så var det gjort...

Av:
    ohellstrom
    Cyklade helgens 600k tillsammans med min fru. Hon har i efterhand avslöjat att flera av milen gick åt med att dagdrömma om allt kul hon kunde hitta på medan jag är på Sverigetempot.

Ska bara hitta ett sätt att rulla tillbaka den här ofrivilliga uppdateringen. Det visar sig att Oscar v. 36.0 har flera buggar jämfört med v. 35.0, för det var fan inte mitt riktiga knä som började trilskas efter 80km (exakt... kilometer, inte mil).

Men men, ett visst mått av tvivel kring både fysisk och psykisk hälsa hör ju till sporten.

Det är rackarns fint i Sverige på sommaren så det vore onekligen synd att inte se sig omkring lite mer. Det finns rimligen miljontals träd längs E45 som jag inte noterade förra gången.

Jag minns (kanske var det snack vid målgång, kanske står det i början av tråden) att petert luftat tanken att avveckla loppet med kvällsstart i midnattssolen. Det är visserligen hårt att ligga 16 timmar minus på sömnen redan när man startar, men å andra sidan är det kul att se platser vid andra toder på dygnet än man gjort tidigare (om än extraploeringen till natt 3 och 4 är väldigt osäker).

Av:
    Petert
    ohellstrom skrev:
    Cyklade helgens 600k tillsammans med min fru.

Jag minns (kanske var det snack vid målgång, kanske står det i början av tråden) att petert luftat tanken att avveckla loppet med kvällsstart i midnattssolen. Det är visserligen hårt att ligga 16 timmar minus på sömnen redan när man startar, men å andra sidan är det kul att se platser vid andra toder på dygnet än man gjort tidigare (om än extraploeringen till natt 3 och 4 är väldigt osäker).

60-milare med frun låter kul, avundsvärt, lovande. 2022 kommer
    hon atr dagdrömma om hur hon ska få med dig på din tredje start ?.

Kvällsstart testades 2014 och det var två som valde det då. Jag har för mig att tiden var kl 21. Jag har länge tyckt att midnatt vore en spännande starttid men det är nog många som har de invändningar som du beskriver. Det enda sättet att få ett vettigt startfält på kvällen vore att endast ha kvällstart. I år har planeringen kommit för långt för att få till den modellen.

------------------------------------------------------------------
    Arrangerar
    RAAM-kvalificering i Sverige: Swedish Ultrabike juli/augusti 2019
    LoSS, Length of Sweden Sverigetempot 210 mil i juli 2020
    Boneshaker Gravel Rally i södra Dalarna 6-8 september 2019

Av:
    Jannetuba
    Petert skrev:
    ohellstrom skrev:

Kvällsstart testades 2014 och det var två som valde det då. Jag har för mig att tiden var kl 21. Jag har länge tyckt att midnatt vore en spännande starttid men det är nog många som har de invändningar som du beskriver. Det enda sättet att få ett vettigt startfält på kvällen vore att endast ha kvällstart. I år har planeringen kommit för långt för att få till den modellen.

Skönt!

Av:
    Petert
    Jannetuba skrev:
    Petert skrev:
    ohellstrom skrev:

Det enda sättet att få ett vettigt startfält på kvällen vore att endast ha kvällstart. I år har planeringen kommit för långt för att få till den modellen.

Skönt!

Enkäten är härmed avslutad och vi kommer att under de närmaste fyra åren arbeta med en analys av svaret.

Av:
    Jannetuba
    Petert skrev:
    Jannetuba skrev:
    Petert skrev:
    ohellstrom skrev:

Det enda sättet att få ett vettigt startfält på kvällen vore att endast ha kvällstart. I år har planeringen kommit för långt för att få till den modellen.

Skönt!

Enkäten är härmed avslutad och vi kommer att under de närmaste fyra åren arbeta med en analys av svaret.

Haha! Du vet att jag alltid finns tillgänglig för dig om du har några fler funderingar.

Av:
    Petert
    Skönt![/quote]

Enkäten är härmed avslutad och vi kommer att under de närmaste fyra åren arbeta med en analys av svaret.[/quote]

Haha! Du vet att jag alltid finns tillgänglig för dig om du har några fler funderingar.[/quote]

?

Av:
    ohellstrom
    Petert skrev:
    ohellstrom skrev:

Jo, kanske det kan vara läge för en mindre barnförbjuden variant nästnästa gång. 60-milaren gick riktigt fint.

2020 blir komfortnivån ganska låg. Jag TROR att jag blivit klokare. Det finns absolut 5 timmar att hämta. Men långrando är knepigt - man kan lätt förlora 5 timmar som gick fint senast, så det är nog snarare 10 timmar man ska satsa på att hämta. Det går också ;)

Får nog läsa tråden från början en dag och se vilka briljanta idéer som luftades för ett par år sen haha.

Av:
    GoranS
    Känns som väder och ffa vind kan göra väldigt många timmar åt ena eller andra hållet. Frågan är om ev excelark har tagit höjd för detta.

Av:
    ohellstrom
    Absolut. Vi i snabbstarten hade väldigt fint väder senast och det rullade på fint i långa sträckor. Det kan bli betydligt sämre.
    Samtidigt gick mycket tid åt att vara vaken men stilla. Det är främst den tiden som ska reduceras, kraftigt, och det är mindre väderkänsligt.

Av:
    kitzblitz
    Eller/och att använda några av de onödiga stilla timmar för att sova lite mer än 2016. Då blir man nog piggare på cykeln också.

Av:
    GoranS
    Om ni kan lära er att stämpla och äta i sömnen tror jag mkt vore vunnet.

Av:
    ohellstrom
    Ja, det ena utesluter definitivt inte det andra. Lite mer sömn är troligen en god investering, med fördel också något mer strukturerad än sist. Tiden ska tas från vaken+stilla och inte från cykeltiden.

Av:
    kitzblitz
    Great minds think alike :-)

Av:
    NickPick
    ohellstrom skrev:
    Ja, det ena utesluter definitivt inte det andra. Lite mer sömn är troligen en god investering, med fördel också något mer strukturerad än sist. Tiden ska tas från vaken+stilla och inte från cykeltiden.

Låter sunt. Finns ju risker med för lite sömn, som du själv skrev om efter förra gången.

Av:
    fedde
    Tandemcykel?
    En cyklar, en sover?
    De ev kaptensbyten som behövs görs i farten?

Det borde minimera både det ena (stopptider etc) och det andra (mindre utrustningsbehov).

Fast det kan möjligen maximera olycksrisken, speciellt kaptensbytet?
    Och så kanske tandemcykel inte är tillåtet förstås?

/Fedde

"jag cyklar, alltså tänker jag"

Av:
    Petert
    fedde skrev:
    Tandemcykel?
    En cyklar, en sover?
    De ev kaptensbyten som behövs görs i farten?

Det borde minimera både det ena (stopptider etc) och det andra (mindre utrustningsbehov).

Fast det kan möjligen maximera olycksrisken, speciellt kaptensbytet?
    Och så kanske tandemcykel inte är tillåtet förstås?

/Fedde

Klart tandemcyklar är tillåtna!

Vår rekommendation är att cykeln står still vid eventuellt bytet av kapten.

PS. Jag har en i stort sett ny racertandem som jag motvilligt kan tänka mig att sälja. Om jag har kvar den nästa säsong kan den eventuellt hyras ut för helg eller längre period. (Sverigetempot fixar det tuffa paret som kan superminimera packningen.) Pilot ca 1.80 och stoker ca 1.70. Max däckbredd 28 mm. Alltså, endast för en liten och lätt packning, ej "panniers". Skicka ett PM vem som helst, om intresse finns.

Av:
    Petert
    Nu är föranmälan öppen!

https://rider.sverigetempot.se

Vår ambition är att alla som vill cykla Sverigetempot ska kunna göra det. Det finns några begränsningar som gör att vi inte kan ta emot obegränsat antal startande, i alla fall behöver vi kunna slussa för att se vad som eventuellt behöver anpassas för att få plats med alla.

Om du vill försäkra dig om en startplats till 2020 gör du en föranmälan redan nu. Avgiften för föranmälan kommer att räknas av mot den slutgiltiga anmälningsavgiften.

Den ordinarie anmälan öppnar i januari 2020.

Välkomna!

Av:
    GoranS
    Är startplatserna slut ännu?

Av:
    NLC
    Det är åtminstone strykande åtgång !

Av:
    GoranS
    Ja, jisses. I den här takten är de väl slut i morgon. Internationellt startfält också - Tyskland, Belgien, USA och Taiwan!!!

De flesta är anonyma. Är det ngt val dessa personer gjort eller dyker namnen upp när betalningen är mottagen eller ...?

Av:
    NLC
    Det är oliiiiiidligt spännande !

Av:
    Peth
    Hm, ingen britt ännu ...

Av:
    Petert
    GoranS skrev:

De flesta är anonyma. Är det ngt val dessa personer gjort eller dyker namnen upp när betalningen är mottagen eller ...?

Det krävs maniell hantering för att namnen ska synas, dels ska inbetalningen bekräftas.

Denna anmälningsgsfunktion har vi fått låna av kontstruktören Per Eric Rosén. Det är denamma som UTU använde förra året. Vi är väldigt tacksamma för Per Erics sedvanliga generositet!

Av:
    ohellstrom
    Peth skrev:
    Hm, ingen britt ännu ...

Låter lovande...

Av:
    GoranS
    Tycker det vore kul om mr HAMR attempts dök upp, så britt han är.

Av:
    NLC
    Eller Elvis !

Av:
    heffe
    Eftersom jag råkade skriva i tråden för två och ett halvt år sen råkade jag också föranmäla mig ikväll. Tidigare tankar kring kondis och cykel gäller fortfarande, det som har förbättrats är möjligtvis konditionen. Har också tagit till mig Goran S råd om pannben, ska se om jag hittar något.

------------
    heffe.nu // #HeffeOnTour

Av:
    GoranS
    Oj, här får man stå för gamla synder märker jag. Lyckligtvis tycker jag nog ungefär detsamma nu som då. Det enda tillägget jag möjligen funderar på är att det nog gäller att hitta skapligt rätt belastning. Jag inbillar mig i alla fall att om man pressar hårt i början ökar risken att man drar på sig ngn överbelastning och att man antingen tvingas bryta eller att senare delen av resan blir onödigt plågsam.

Av:
    heffe
    GoranS skrev:
    Oj, här får man stå för gamla synder märker jag. Lyckligtvis tycker jag nog ungefär detsamma nu som då. Det enda tillägget jag möjligen funderar på är att det nog gäller att hitta skapligt rätt belastning. Jag inbillar mig i alla fall att om man pressar hårt i början ökar risken att man drar på sig ngn överbelastning och att man antingen tvingas bryta eller att senare delen av resan blir onödigt plågsam.

Inga synder här inte, men planen är att det ska gå snabbare efter Östersund än innan.

------------
    heffe.nu // #HeffeOnTour

Av:
    Crocko
    Över 60 anmälda med bra spridning geografiskt, kan bli bra det här.....ooops nu skrev jag ju i tråden

Av:
    GoranS
    Crocko skrev:
    Över 60 anmälda med bra spridning geografiskt, kan bli bra det här.....ooops nu skrev jag ju i tråden
    Bäst att bevara detta till eftervärlden så att det inte blir något snack om att inte komma till start.

Av:
    GoranS
    Hoppla! Det här är verkligen positivt. Redan deltagare från hela 10 olika länder och ett antal namn på listan som skvallrar om att det med all sannolikhet kommer att gå fort i täten. Med hyggliga väderförhållanden tror jag rekordtiden är i kraftig fara och jag skulle inte bli förvånad om vi får loppets första sub-100-tid om nu inte Petert hittar på något "intressant" vad gäller banläggningen.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-07-12 06:13 av GoranS.

Av:
    GoranS
    Höll f.ö. på att sätta morgondrycken i vrångstrupen då min hjärna registrerade att Alexander Kristoff var anmäld. Vid närmare inspektion visade det sig dock att personen hette Kirkhoff i efternamn (dock Alexander i förnamn). Hade ju annars varit ngt att göra reklam med - "Världsstjärna väljer Sverigetempot framför TdF".

Av:
    NickPick
    GoranS skrev:

Ja man ska inte underskatta uppvärmning.

Av:
    NLC
    GoranS skrev:
    Höll f.ö. på att sätta morgondrycken i vrångstrupen då min hjärna registrerade att Alexander Kristoff var anmäld. Vid närmare inspektion visade det sig dock att personen hette Kirkhoff i efternamn (dock Alexander i förnamn). Hade ju annars varit ngt att göra reklam med - "Världsstjärna väljer Sverigetempot framför TdF".

Eller en viss A Kristof... då jävlar sitter kaffet på köksväggen

Av:
    GoranS
    NickPick skrev:
    GoranS skrev:

Ja man ska inte underskatta uppvärmning.
    Utgår från att arrangören har trainers för utlåning vid starten s.a. snabbisarna inte behöver ge sig ut i publikhavet däruppe för att värma upp. Skulle ju kunna framkalla kalabalik när överupphetsade fans försöker komma fram till sina idoler.

Av:
    GoranS
    NLC skrev:
    GoranS skrev:

Eller en viss A Kristof... då jävlar sitter kaffet på köksväggen
    Vore nog sannolikare än norrmannen dock. Skulle dessutom vara riktigt kul om någon sådan långcyklingsstjärna dök upp.

Är det f.ö. ngn som har koll på vad han har för planer? I fjol körde han ju LEJOG men har inte sett ngt om honom i år.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-07-12 08:19 av GoranS.

Av:
    ohellstrom
    Det hade varit sjukt stort om Allegaert dök upp. Tänk att få snoka i hans väskor - vad har karln egentligen med sig?

Kungen av minimalism!

Av:
    welovewei
    Oj oj oj, vilka minnen!!

Vilket startfält!!

Av:
    Peth
    ohellstrom skrev:
    Peth skrev:
    Hm, ingen britt ännu ...

Låter lovande...

Häpp, två st anmälda nu. Chansen till dramatiska efterspel har ökat dramatiskt. Inga namn på cyklisterna ännu, spännande det här.

Av:
    ohellstrom
    Peth skrev:
    ohellstrom skrev:
    Peth skrev:
    Hm, ingen britt ännu ...

Låter lovande...

Häpp, två st anmälda nu. Chansen till dramatiska efterspel har ökat dramatiskt. Inga namn på cyklisterna ännu, spännande det här.

Det kanske är spännande för alla andra. För mig är det mest ångestframkallande att riskera stöta på en person som uppenbarligen tycker väldigt illa om mig...

Det är betydligt mer spännande att så många andra starka och trevliga cyklister, både sådana jag känner mycket väl och sådana jag bara mött virtuellt, dyker upp i listan.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ