• Kan vem som helst lära sig t.ex manual och bunny hop?

Av:
    Daaanyy
    Tränar lite då och då på både manual och bunny hop då jag tycker dessa verkar vara väldigt användbara (plus det ser jävligt tufft ut).
    Har lärt mig att få upp hjulet på korrekt sätt genom att komprimera gaffeln och skifta vikten bakom bakaxeln. Men längre än så kommer jag inte.
    Har kollat mängder med filmer men känns hopplöst. Är det lönt att nöta vidare och hur har ni gjort som lärt er detta? Eller är det helt enkelt så att vissa kan och vissa kommer aldrig kunna?
  • Re: Kan vem som helst lära sig t.ex manual och bunny hop?

Av:
    H.
    Vissa cyklar är lättare än andra också. Jag kan göra manuals utan problem på min BMX, men på min skogs-MTB är det nära på hopplöst.

Av:
    Daaanyy
    H. skrev:
    Vissa cyklar är lättare än andra också. Jag kan göra manuals utan problem på min BMX, men på min skogs-MTB är det nära på hopplöst.

Tränar på min YT Capra och den är tacksam att lyfta hjulet med. Problemet blir nästa steg när man dka "ställa sig upp explosivt". Blir skit av allt ?

Av:
    alidhojd
    Bunny hop kommer, bara att nöta! Bygg en ställning(liten höjdhoppsställning) så så kan mäta dina framgångar. Tycker det går lättare när det finns något att hoppa över. har varit ganska värdelös men tycker att det tog fart när jag byggde mig en liten dirt hoj(En singelspeed med bara bakbroms).
    Cyklar mycket på den när vi är ute med barnen och korta svängar till affären etc(inte så mycket dirt hoppning). Det har gjort mycket för tekniken, både balans,kontrol och kurvtagning.

Fantastiskt kul för bara några tusenlappar.

Av:
    Daaanyy
    alidhojd skrev:
    Bunny hop kommer, bara att nöta! Bygg en ställning(liten höjdhoppsställning) så så kan mäta dina framgångar. Tycker det går lättare när det finns något att hoppa över. har varit ganska värdelös men tycker att det tog fart när jag byggde mig en liten dirt hoj(En singelspeed med bara bakbroms).
    Cyklar mycket på den när vi är ute med barnen och korta svängar till affären etc(inte så mycket dirt hoppning). Det har gjort mycket för tekniken, både balans,kontrol och kurvtagning.

Dirthoj säger du...jag gillar att handla!

Av:
    Bengt-re
    alidhojd skrev:

+1 på det. Mycket enklare med en dirtbike än med riktig mtb. Sen är inte jag bra på det ändå, men bra mycket lättare med enklare cykel. Fälgbroms är bättre än skivor också då det fjädrar mindre och blir direktare respons.

Edit.

Och jo - alla nästan kan lära sig. Bara att investera tiden!

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2016-10-01 12:33 av Bengt-re.

Av:
    Agnanaurion
    Mycket ligger nog att våga skicka på över sin gräns några gånger innan det börjar sitta.

Så, våga!

Av:
    BjornR
    Bengt-re skrev:
    Fälgbroms är bättre än skivor också då det fjädrar mindre och blir direktare respons.

Förutom när det är blött. Skulle upp och göra "rear wheel hop" på trialcykeln... slutade på ryggen. :D

Av:
    Daaanyy
    Får försöka komma förbi den spärren då. Inser själv att framhjulet måste upp mer!

Av:
    Kimbo
    Jag har också problem med när man skall från manual till explosivt uppåt. Börjar lacka ur. Funderar på att köpa in mig på denna steg-för-steg-guiden: https://www.ryanleech.com

Har även en dirthoj som får bli mitt weapon of choice för dessa övningar framöver. Målet är att den jvla bunnyhopen skall sitta i någon form innan årets slut.

Vi kanske kan dela framgångar och motgångar i denna tråd och ladda upp fail-videos?

Av:
    MiniGordini
    Låter ungefär som nötandet som behövdes för att lära sig ollie på skateboard.. för si så där 29 år sedan.

Av:
    feeblesmith
    Ryan leech kurserna är värda varenda krona om man faktiskt gör dem steg för steg och inte hoppar över "sådant man redan kan". Ofta fann jag ny förståelse om varför jag var dålig på vissa saker och hur rörelser hör ihop.

När det gäller manuals på mtb var det för mig brister i sidobalansen och hur fötter och överkropp jobbar som satte begränsningen för hur långa/ korta manuals blev. På bmx är detta inte lika märkbart då kroppen är mer kompakt och tyngdpunkten lägre.

Vad gäller bunnyhops är ett tips att sluta försöka få upp cykeln så högt som möjligt, försök istället få upp din egen tyngdpunkt och höfterna så högt som möjligt så följer cykeln med av sig själv. Det spelar ingen roll hur duktig man är att dra upp cykeln från marken om kroppen är för långt ner.

Av:
    Daaanyy
    Kimbo skrev:

Vi kanske kan dela framgångar och motgångar i denna tråd och ladda upp fail-videos?

Jag skäms inte så ska filma lite nästa gång :)

Av:
    Bengt-re
    BjornR skrev:
    Bengt-re skrev:
    Fälgbroms är bättre än skivor också då det fjädrar mindre och blir direktare respons.

Förutom när det är blött. Skulle upp och göra "rear wheel hop" på trialcykeln... slutade på ryggen. :D

Sant. Men jag upplever att det blir mycket direktare respons och därmed enklare (läs mindre svårt). Fast är det blött blir det ju läbbigt såklart.

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    EST
    Jag tycker att det är enkelt att lära sig om man kör not nån liten kant så man får lite kick av den , när man väl fixar det så kan man prova utan "kick".
    Vet inte om det är lättare med fjädring, trögare att få upp eller långsammare å mera som gungar å har sig tycker jag.
    Lycka till min 7åriga grabb har pecis lärt sig men han har tränat i flera år!!

Av:
    Bengt-re
    EST skrev:
    Jag tycker att det är enkelt att lära sig om man kör not nån liten kant så man får lite kick av den , när man väl fixar det så kan man prova utan "kick".
    Vet inte om det är lättare med fjädring, trögare att få upp eller långsammare å mera som gungar å har sig tycker jag.
    Lycka till min 7åriga grabb har pecis lärt sig men han har tränat i flera år!!

Jag var 42 när jag fick det att funka för första gången...

Är din grabb då 6 gånger klipskare än jag.... ☺ troligen

Av:
    Foxis
    Jag är inte riktigt där än, men min erfaranhet är att man måste ta i mer än man tror och kanske vågar i början.

Av:
    Bengt-re
    Foxis skrev:
    Jag är inte riktigt där än, men min erfaranhet är att man måste ta i mer än man tror och kanske vågar i början.

Lite fänrik stål. Kraft och mod....

Av:
    Daaanyy
    Känns som det kommer bli några ofrivilliga rygglägen av detta

Av:
    Foxis
    Daaanyy skrev:
    Känns som det kommer bli några ofrivilliga rygglägen av detta
    Därför rekommenderas träning på mjuk gräsmatta. :)

Av:
    alidhojd
    Ang bunnyhop så tycker jag det blev stor skillnad när jag kunde hänga över bakhjulet så framhjulet var i luften och över hindret innan jag lyfter bakhjulet(grovt överdrivet). Om jag inte hade ett trasigt båtben så skulle jag filmat!
    Grannarna tycker nog att jag är störd, fyller 36 i vinter och ofta ute på gatan å nöter med barnen.

Av:
    EST
    alidhojd skrev:
    Ang bunnyhop så tycker jag det blev stor skillnad när jag kunde hänga över bakhjulet så framhjulet var i luften och över hindret innan jag lyfter bakhjulet(grovt överdrivet). Om jag inte hade ett trasigt båtben så skulle jag filmat!
    Grannarna tycker nog att jag är störd, fyller 36 i vinter och ofta ute på gatan å nöter med barnen.

Helt rätt :) för va fan gör grannarna liksom står på fryser å glor ;)

Av:
    Bengt-re
    alidhojd skrev:

Ungtupp där... ?

Av:
    Schreddan
    feeblesmith skrev:
    Vad gäller bunnyhops är ett tips att sluta försöka få upp cykeln så högt som möjligt, försök istället få upp din egen tyngdpunkt och höfterna så högt som möjligt så följer cykeln med av sig själv. Det spelar ingen roll hur duktig man är att dra upp cykeln från marken om kroppen är för långt ner.

Där var det! Har glott på mig själv när jag faktiskt får upp cykeln högt men hoppet dör liksom ut. Men det är inte mycket höftflyttande going on ser jag nu.
    Så tack! :)

Lars Sternberg visar hur det ska gå till:

https://instagram.com

------------------------------------
    "Fat bikes are amazing in the air. They should be called bird bikes, they fly so well" - Ed Masters

Av:
    InTheZone
    Tricket är inte att rycka uppåt utan att trycka nedåt. Desto hårdare du laddar ner i backen med kroppen desto mer flyger du upp när du väl hoppar. Fast jag har lagt av med sådant själv, mest snabb flowing xc nu.

Av:
    Matthias87
    Utan att läst tråden så kan jag tipsa om att det handlar mycket om att få styret upp mot magen/bröstet. Svårt att rycka styret uppåt när vikten hamnar framför dig, lättare när den är under dig. Testa att marklyfta med stången framför dig så förstår du :P

Av:
    Daaanyy
    Ska ut och köra ett bunny hop träningspass i en 45min snart. Ska försöka få med lite film så förbered er på att se mig kladda till det

Av:
    Matthias87
    InTheZone skrev:
    Tricket är inte att rycka uppåt utan att trycka nedåt. Desto hårdare du laddar ner i backen med kroppen desto mer flyger du upp när du väl hoppar. Fast jag har lagt av med sådant själv, mest snabb flowing xc nu.

Dumt att komma med tips när man inte vet vad man pratar om :)

Av:
    Bengt-re
    Daaanyy skrev:
    Ska ut och köra ett bunny hop träningspass i en 45min snart. Ska försöka få med lite film så förbered er på att se mig kladda till det

Lycka till och krasha inte kameran! ??

Av:
    Anton_95
    Daaanyy skrev:

Spännade, vill också lära mig bunny hop trött på att bära cyklen över stockar och manual ser ju så sjukt ballt ut.
    Ett annat ballt trick är ju coaster wheelie, liknar manual men man jobbar med bromsen istället för höfterna.
    https://m.youtube.com

Av:
    Daaanyy
    Glömde givetvis kika så kameran hade batteri så blev inte mycket film men han få med lite.
    Såhär illa är det gott folk:

Av:
    BjornR
    Få bak rumpan/vikten ännu mer för mer snärt. Det är svårt att göra bunnyhop utan något att hoppa över, bygg en enkel ställning.

Av:
    Daaanyy
    BjornR skrev:
    Få bak rumpan/vikten ännu mer för mer snärt. Det är svårt att göra bunnyhop utan något att hoppa över, bygg en enkel ställning.

Ja jag få bygga något höjdhoppshinder :) tack för tipset

Av:
    alidhojd
    tycker det ser grymt bra ut!! bara att nöta på, överdriva "drabakrörelsen" och tänk på vad matthias87 skrev:

Matthias87 skrev:
    Utan att läst tråden så kan jag tipsa om att det handlar mycket om att få styret upp mot magen/bröstet. Svårt att rycka styret uppåt när vikten hamnar framför dig, lättare när den är under dig. Testa att marklyfta med stången framför dig så förstår du :P

Av:
    mikipedia_
    Daaanyy skrev:
    Glömde givetvis kika så kameran hade batteri så blev inte mycket film men han få med lite.

Grymt! Hur länge/mycket har du övat för det där?

Mitt projekt
    https://happyride.se

Av:
    Mini_me
    Om man kan det ena (Bunny) ska man då kunna det andra? För jag kan bara Bunny och kan köra ytterst små manuals utför avsatser. Dvs på plan mark slår jag antingen över eller kommer inte upp när jag försöker rulla på bakhjulet.

- s k i l j e l i n j e -

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    Daaanyy
    mikipedia_ skrev:
    Daaanyy skrev:

Grymt! Hur länge/mycket har du övat för det där?

Kanske 5 övningstillfälle. Brukar hålla övningarna hyffsat korta 30-45min för sedan börjar hjärnan spöka för mycket på mig haha
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2016-10-02 13:54 av Daaanyy.

Av:
    Daaanyy
    Dessa två filmer har hjälpt mig mest hittills. Den första är en instruktionsvideo. Den andra är när folk fått skicka in sina försök så ger han feedback. Plus i kanten är att han verkar vara en jävla skön kille haha

Av:
    Matthias87
    Mitt tips kanske inte var helt rätt om att dra styret mot bröstet/magen, det skall mer mot familjejuvelerna.
    När styret är där så är det bara rycka uppåt och hoppa för allt vad du är värd. Efter det så trycker du cykeln framåt så att du får sadeln framför juvelerna och därmed kan få upp cykeln ännu mer.
    Vid avslutande läget skall du ha väldigt böjda ben, sadeln mot magen och armarna utsträckta rakt fram - då har du fått upp cykeln så högt du kan.
    Nu är det bara att njuta av utsikten och förbereda dig för landning.

Av:
    StoraBerg
    Tror det är som alla säger: nöta på. Brukar själv få för mig att jag ska göra det (nöta) och det brukar bli ca 1 pass/ år i fem - sex års tid nu.....konstigt nog tycker jag ändå att jag gör dom där grejorna i skogen i alla fall. Men jag är helt värdelös på att "stila".....å andra sidan kan det va smart att träna på plan mark. Förra året fick jag för mig att jag skulle ut i skogen å satsa och det slutade med kryckor ganska länge.

Av:
    StoraBerg
    Men nu kanske det blir nytändning för teknikträning när jag ser att det finns fler som nöter på därute. Tackar.

Av:
    BjornR
    #4an är väldigt bra att kunna. Jag använder den varianten väldigt ofta i skogen när man inte har utrymme att hoppa över eller när benen är fyllda med mjölksyra.

Jag trampar dock inte, utan lägger framhjulet på föremålet och rycker över cykeln. Ungefär samma teknik som bunnyhop fast med stöd för framhjulet/cykeln. Bra att öva på i början på större stockar i skogen och sedan börja med att försöka hoppa över när man blir mer självsäker. Bra övning är också uppför dropp, samma teknik där med.

Av:
    Daaanyy
    StoraBerg skrev:
    Tror det är som alla säger: nöta på. Brukar själv få för mig att jag ska göra det (nöta) och det brukar bli ca 1 pass/ år i fem - sex års tid nu.....konstigt nog tycker jag ändå att jag gör dom där grejorna i skogen i alla fall. Men jag är helt värdelös på att "stila".....å andra sidan kan det va smart att träna på plan mark. Förra året fick jag för mig att jag skulle ut i skogen å satsa och det slutade med kryckor ganska länge.

Som någon skrev så kan vi väl ha tråden som en feedbacktråd där man kan lägga lite bilder/filmer på sin utveckling. Tanken för mig är att lägga minst ett pass i veckan dedikerat till teknikträning. Det trissta är att jag är ensam om att vilja lära mig sånt här så det blir att nöta i sin ensamhet

Av:
    BjornR
    Istället för att lägga teknikpass, reka ut en runda som har mer tekniska stigar där du får använda teknik istället för rå styrka. Gör det svåra lättare. På platten mellan tekniska kan du öva på lite bakhjulskörning.

Försök få med någon som har liknande mål.

Av:
    alidhojd
    BjornR skrev:
    Istället för att lägga teknikpass, reka ut en runda som har mer tekniska stigar där du får använda teknik istället för rå styrka. Gör det svåra lättare.

Så ser alla mina rundor ut,är det inte det som är att cykla mountainbike?

Jag tycker du ska fortsätta med teknikpassen och hitta något att hoppa över, har en del skateboards i garaget så det har blivit en bräda uppochner, sen en på hjulen, en på högkant etc... mycket roligare när man ser sina framsteg.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ