• Re: Kan vem som helst lära sig t.ex manual och bunny hop?

Av:
    Kimbo
    Daaanyy skrev:
    Glömde givetvis kika så kameran hade batteri så blev inte mycket film men han få med lite.
    Såhär illa är det gott folk:

Ser ju riktigt bra ut! Knappt så man vågar filma sig själv nu...

Av:
    StoraBerg
    Absolut!

Av:
    feeblesmith
    Mini_me skrev:
    Om man kan det ena (Bunny) ska man då kunna det andra? För jag kan bara Bunny och kan köra ytterst små manuals utför avsatser. Dvs på plan mark slår jag antingen över eller kommer inte upp när jag försöker rulla på bakhjulet.

De har gemensamma rörelser i början men helt olika slut. Generellt kan man säga att fokus för att göra rätt är tyngdpunktsförflyttningar snarare än att dra i styret. Givetvis dras det en del i styret men det är en följd av att tyngdpunkten flyttas bakåt-uppåt och utan att hålla i styret skulle man ju falla av cykeln.

Vad gäller övning är ett objekt att hoppa över absolut nödvändigt. Har man inte det blir timing svårare samt att fokus omedvetet kommer ligga på att landa redan innan du lättat från marken. Man förlorar även känslan för längd i hoppet vilket alltid kommer vara en faktor när man skall ha användning av tekniken. Skall det hoppas över något kommer du inte tänka på landningen överhuvudtaget bara att komma över och inte hänga bakhjul för hårt och stå på näsan.

Av:
    Daaanyy
    Kimbo skrev:
    Daaanyy skrev:
    Glömde givetvis kika så kameran hade batteri så blev inte mycket film men han få med lite.
    Såhär illa är det gott folk:

Ser ju riktigt bra ut! Knappt så man vågar filma sig själv nu...

Jodå. Det är först idag efter hård analys av filmer det ändå ser ut som början till något. Kör på!

Av:
    Daaanyy
    Tänkte ta och bygga mig ett hopphinder i veckan likt detta som jag hittade på en agilitysida :)
    hoppa-overdrivet-hogt.jpg

Av:
    Gorby
    ...och jäklar vad lilla vovven tar i. Showoff eller närsynt?

Av:
    StoraBerg
    Kört två ggr. Ett på grusplan och ett i skogen typ "cykla och hoppa om kring lite istället för att bara mata på" och det känns faktiskt lite bättre. Lite.

Av:
    Klavikel
    Är ju alltid kul att titta på "how to videos" lite då och då.
    Hittade denna i morse och tänkte jag kunde dela med mig av den.
    Underhållande och härligt inspirerande ?

Efter typ +25 år som mtb cyklist så suger jag ff. på både manuals och wheelies.
    Iofs så har jag inte riktigt tränat på dom innan men tycker ändå inte det borde vara så jävla svårt? Något borde man ju ha gratis efter alla timmar i sadeln.

Nu tänkte jag att jag skulle köra lite mer lekfullt och inte bara se mtb som fysisk träning och kondition.

Är läskigt med click pedaler, vill ju inte göra en skalman på på asfalt.
    Har redan provat sammanlagt kanske 10 min senaste dagarna, och ärligt talat så känns det faktiskt som om det går lite lite enklare med den nya cykeln jämfört med mina tidigare, så vem vet..

"Riktiga" bunyhops skiter jag nog i att lära mig ett tag till eftersom jag ändå kör med clickisar ?

Klavikel A.K.A Martin
    Jobbigt uppför? - Härligt utför!

Av:
    gavin_gadget
    Hej! Lärde du dig hoppa? Jag har insett att det framförallt är English jag kunnat (växte upp pre YouTube). Har nu handlat en MTB för vuxna och känner att jag måste komma högre sen jag inte lyckades ta mig upp på en trottoar som planerat. Ngt jag vill minnas att jag kunde även om det var på en mindre cykel med geometri från ca -05. Potentiellt med engelskt hopp också.

Jag har inga problem att få upp framhjulet men när jag hänger där med ändan över bakhjulet blir det liksom inget exploderande. Jag kan göra små hopp om jag inte drar upp framhjulet så högt men jag vill ha mer höjd.

Ska man fortsätta träna på små hopp och bygga höjden successivt eller hur har ni som kan gjort?
    /Otålig gubbe eller åtm inte ungdom längre

Av:
    Daaanyy
    Mja. Lite si o så. Funkar om jag koncentrerar mig. Men absolut inget som jag litar på haha
    VideoCapture_20190905-190116-01.jpeg

Av:
    Maakus
    gavin_gadget skrev:
    Hej! Lärde du dig hoppa? Jag har insett att det framförallt är English jag kunnat (växte upp pre YouTube). Har nu handlat en MTB för vuxna och känner att jag måste komma högre sen jag inte lyckades ta mig upp på en trottoar som planerat. Ngt jag vill minnas att jag kunde även om det var på en mindre cykel med geometri från ca -05. Potentiellt med engelskt hopp också.

Jag har inga problem att få upp framhjulet men när jag hänger där med ändan över bakhjulet blir det liksom inget exploderande. Jag kan göra små hopp om jag inte drar upp framhjulet så högt men jag vill ha mer höjd.

Ska man fortsätta träna på små hopp och bygga höjden successivt eller hur har ni som kan gjort?

Nu är ju inte jag Danny Macaskill.
    Men...

Hur bra är du på att lyfta bara bakhjulet?
    Det var länge sedan jag kikade på Ryan Leechs Bunny hop videos, men jag minns någon lektion där han kör någon övning där man rullar fram mot något i låg fart. Planka eller en gren. Lyfter framhjulet, sen bakhjulet. Sen ökar man farten så man minskar tiden mellan de två momenten.

Kanske pratar i nattmössan också.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-18 19:26 av Maakus.

Av:
    jingleyschmidt
    Jag upplever att jag är för svag för bunnyhops. :P
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-18 19:21 av jingleyschmidt.

Av:
    Aron
    jingleyschmidt skrev:

Bunnyhops handlar om timing och precision mellan distinkta tyngdpunktsförflyttningar. Styrka är väldigt underordnat.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Följ min jakt på Sveriges bästa MTB-cykling
    --> Guideboken "Mountainbike kring Stockholm"
    No bike does anything until someone gets on it to ride.

Av:
    Mycketvillhamer
    Tror det ligger mycket bara i att utmana sig. När jag klämde den här videon så hade jag bara klarat 30 cm innan, men när ribban kommer högre laddar man automagiskt mer med framhjulet och sen hänger bakhjulet med. Ladda mer helt enkelt! Det är lite otrevligt bara när bakhjulet håller på att köra om en :)

Av:
    jingleyschmidt
    Aron skrev:
    jingleyschmidt skrev:

Bunnyhops handlar om timing och precision mellan distinkta tyngdpunktsförflyttningar. Styrka är väldigt underordnat.

Just från manualpositionen för att sen ställa sig upp och lyfta benen osv, jag tycker det är tungt liksom. :D Får kanske verkligen försöka träna mer. Inte så att jag kan göra manuals. Enklare att cykla på bakhjulet än att göra en manual. :D

Av:
    gavin_gadget
    Aron skrev:
    jingleyschmidt skrev:

Fast man lär väl inte kunna "bunny hop"pa högre än vad man gör jämfota utan mtb?

Av:
    gavin_gadget
    Maakus skrev:
    gavin_gadget skrev:

Nu är ju inte jag Danny Macaskill.
    Men...

Hur bra är du på att lyfta bara bakhjulet?
    Det var länge sedan jag kikade på Ryan Leechs Bunny hop videos, men jag minns någon lektion där han kör någon övning där man rullar fram mot något i låg fart. Planka eller en gren. Lyfter framhjulet, sen bakhjulet. Sen ökar man farten så man minskar tiden mellan de två momenten.

Kanske pratar i nattmössan också.

Kan lyfta bakhjulet men har egentligen inte försökt med mer än 10cm för att slippa käka grus. Kan göra små bunny hops. Typ över en pinne. Men om jag tänker stock (föreställd sådan) och skickar upp framhjulet högt så upplever jag lite att jag blir hängande där bak. Så ser inte riktigt hur de ska bli högre.

Av:
    gavin_gadget
    Mycketvillhamer skrev:
    Tror det ligger mycket bara i att utmana sig. När jag klämde den här videon så hade jag bara klarat 30 cm innan, men när ribban kommer högre laddar man automagiskt mer med framhjulet och sen hänger bakhjulet med. Ladda mer helt enkelt! Det är lite otrevligt bara när bakhjulet håller på att köra om en :)

Snyggt! Här ser det egentligen inte ut som att du laddar så långt bak. En liten knyck och sen dra med bakhjulet. Som mina små hopp fast dina är högre...

Av:
    jingleyschmidt
    Lite skillnad på en sån cykel och en 29" HT får man anta. :D

Av:
    happymtb.fr
    gavin_gadget skrev:
    Aron skrev:
    jingleyschmidt skrev:

Fast man lär väl inte kunna "bunny hop"pa högre än vad man gör jämfota utan mtb?
    Jo, tänkt att du börjar hoppa från när du rullar på endast bakhjulet

#===#==#=#=================================================
    184x44 Fox DHX RC4 coil, Manitou IRT, m.m. säljes: https://happyride.se

Av:
    storfiskarn
    Jag kan inte göra manuals, men bunnyhop klarar jag av.
    Nu när jag kör helstelt och är i dålig form så klarar jag bara runt 30 cm.

Måste fan öva på det igen så jag får lite mer flyt i det.
    Ska nog försöka lära mig manuals oxå, perfekt nu när mörkret kommer så ingen ser mig.

Av:
    jingleyschmidt
    storfiskarn skrev:

Ska nog försöka lära mig manuals oxå, perfekt nu när mörkret kommer så ingen ser mig.

Vi kan cykla till Bråvalla flygfält och träna, där finns det gott om långa, breda rakor och sällan någon där. :P

Av:
    storfiskarn
    jingleyschmidt skrev:
    storfiskarn skrev:

Vi kan cykla till Bråvalla flygfält och träna, där finns det gott om långa, breda rakor och sällan någon där. :P

Hehe. Blir för långt att gå hem när hjulen rasar.

Får bli mer rolig cykling när jag skruvat ihop en ny mtb under vintern, nu har jag bara min brukscykel att använda.
    Den är ju inte direkt lämpad för sånt.

Av:
    Mycketvillhamer
    jingleyschmidt skrev:

Visst är det så, framför allt så underlättar det att sadeln är ur vägen och att den är lättare att dra upp på bakhjulet. Men precis samma teknik är tillämpar på en 29” med. Det är fortfarande lättare om man laddar ordentligt och får upp framhjulet högt. En 29” ht är ingen ursäkt ;)

Kanske ska plocka fram min 29” mega i morgon och se hur högt jag kommer med den...

Av:
    jonte987
    Mycketvillhamer skrev:
    jingleyschmidt skrev:

Visst är det så, framför allt så underlättar det att sadeln är ur vägen och att den är lättare att dra upp på bakhjulet. Men precis samma teknik är tillämpar på en 29” med. Det är fortfarande lättare om man laddar ordentligt och får upp framhjulet högt. En 29” ht är ingen ursäkt ;)

Kanske ska plocka fram min 29” mega i morgon och se hur högt jag kommer med den...

Ja, det vore kul. Tycker det är tungt som fan att få upp framhjulet. Lite lättare med lite compression.

Av:
    jingleyschmidt
    Mycketvillhamer skrev:
    jingleyschmidt skrev:

Haha jag menade inte att förringa din insats, men jag tycker min VItus Sentier 29 är otymplig i sammanhanget. :D Jag kan göra ett litet hopp, men aldrig i livet att jag skulle kunna göra det live in action på en stig, över en stock... Det skulle resultera i ett besök på akuten. :P

Jag får väl ge mig fan på att träna. Hitta någon plats i skymundan och nöta lite. Kan ju inte som 30+ öppet träna tricks. ;)

Av:
    Mycketvillhamer
    jingleyschmidt skrev:
    Mycketvillhamer skrev:
    jingleyschmidt skrev:

Haha jag menade inte att förringa din insats, men jag tycker min VItus Sentier 29 är otymplig i sammanhanget. :D Jag kan göra ett litet hopp, men aldrig i livet att jag skulle kunna göra det live in action på en stig, över en stock... Det skulle resultera i ett besök på akuten. :P

Jag får väl ge mig fan på att träna. Hitta någon plats i skymundan och nöta lite. Kan ju inte som 30+ öppet träna tricks. ;)

Tur man har hunnit bli 40+ och inte bryr sig längre :)

Känner mig inte förringad :)

Av:
    DarthVidar
    jingleyschmidt skrev:
    Jag kan göra ett litet hopp, men aldrig i livet att jag skulle kunna göra det live in action på en stig, över en stock... Det skulle resultera i ett besök på akuten. :P

Hehe... Det fanns en period i mitt liv då jag brydde mig om att ha ”3vi1 5ki11z” med cykeln. Jag nötte ”kanin hopp” på var och varannan trottoarkant på väg till jobbet, byggde en cykel som skulle underlätta inlärningen (jag ville väl egentligen mest bygga en cykel i ärlighetens namn, haha).

När jag kände att nu fan kan jag detta tillräckligt för att börja bunny-hoppa i skarpa situationer så tänkte jag att jag skulle börja med något smått (för säkerhets skull). Jag valde ut ett litet träd som låg tvärs över stigen, tjockt som en läskburk (dvs inget som utgör ett hinder direkt). Jag laddar lite lagom, närmar mig trädet relativt långsamt, drar upp cykeln, airborne!, fastnar med ena handtaget i ett annat träd, det tar tvärstopp och jag lyckas trassla in mig ordentligt i cykeln samt tror ett tag att jag brutit benet... smärtan... skammen...

Sen vart jag feg och har sedan dess mest hållit hjulen på marken, haha!

Av:
    jingleyschmidt
    DarthVidar skrev:
    jingleyschmidt skrev:
    Jag kan göra ett litet hopp, men aldrig i livet att jag skulle kunna göra det live in action på en stig, över en stock... Det skulle resultera i ett besök på akuten. :P

Hehe... Det fanns en period i mitt liv då jag brydde mig om att ha ”3vi1 5ki11z” med cykeln. Jag nötte ”kanin hopp” på var och varannan trottoarkant på väg till jobbet, byggde en cykel som skulle underlätta inlärningen (jag ville väl egentligen mest bygga en cykel i ärlighetens namn, haha).

När jag kände att nu fan kan jag detta tillräckligt för att börja bunny-hoppa i skarpa situationer så tänkte jag att jag skulle börja med något smått (för säkerhets skull). Jag valde ut ett litet träd som låg tvärs över stigen, tjockt som en läskburk (dvs inget som utgör ett hinder direkt). Jag laddar lite lagom, närmar mig trädet relativt långsamt, drar upp cykeln, airborne!, fastnar med ena handtaget i ett annat träd, det tar tvärstopp och jag lyckas trassla in mig ordentligt i cykeln samt tror ett tag att jag brutit benet... smärtan... skammen...

Haha har en känsla av att något liknande kommer hända mig om jag ger mig på det där. ;) Jag har nog med själva terrängcyklandet ändå, behöver egentligen inte addera fler element. :P

Av:
    Sambal Oelek
    Fast det går rätt mycket smidigare att cykla stig om man kan hoppa över åtminstone decimetertjocka stockar.

Är själv ingen mästare på stockar dock. Tycker det är mycket lättare att hoppa över en kant lika hög. Men övar när det erbjuds tillfälle. Dvs när man kommer och känner att man har tillräcklig fart och stocken med omgivning ser tillräckligt snäll ut. Går väldigt sakta men ändock framåt ?

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    DarthVidar
    Sambal Oelek skrev:
    Fast det går rätt mycket smidigare att cykla stig om man kan hoppa över åtminstone decimetertjocka stockar.

Är själv ingen mästare på stockar dock. Tycker det är mycket lättare att hoppa över en kant lika hög. Men övar när det erbjuds tillfälle. Dvs när man kommer och känner att man har tillräcklig fart och stocken med omgivning ser tillräckligt snäll ut. Går väldigt sakta men ändock framåt ?

I förhållande till att ligga och oja sig på marken och försöka trassla sig ur sin cykel (med potential till att göra sig illa på riktigt) så tycker jag att det är smidigare att bara dra upp framhjulet (och sen lätta lite på bakhjulet), även på lite större träd... ?

Men man måste såklart börja någonstans och öva även om man inte är bäst på första försöket. När jag inte har en massa småbarn att ta hand om så kanske jag plockar fram min inre MackAskill igen ?

Av:
    alidhojd
    jingleyschmidt skrev:
    DarthVidar skrev:
    jingleyschmidt skrev:

Haha har en känsla av att något liknande kommer hända mig om jag ger mig på det där. ;) Jag har nog med själva terrängcyklandet ändå, behöver egentligen inte addera fler element. :P

Så kan du inte se på det hela, hur stigcyklar du utan bunnyn?
    Jag använder den till allt, över stockar, över stenar, dubbla rötter, för-hoppa slutningar etc. Jag är lång ifrån någon snabb stigcyklist men skulle säga att farten och flytet på stigen blir betydligt bättre ju mer jag hoppar.

Av:
    DarthVidar
    Alltså det är säkert jättebra att kunna allehanda tricks och jag avundas såklart dem som kan studsa runt på hojen som om cykeln vore en förlängning av dem själva. Men det går utmärkt att ta sig fram i skogen och ha skoj även utan dessa skillz och/eller maxxis däck, pösiga shorts, trucker keps, monster/redbull i dryckstället (eller kanske snarare vätskeblåsan som är integrerad i ryggskyddet).

Men tycker man det är kul att nöta tricks så skall man för all del göra det, såklart! Sen har vi alla olika fallenhet för detta, jag, not so much. Men nog kan de flesta som kan framföra en hoj i skogen lära sig (inbillar jag mig), vägen dit lär ju som så mycket annat vara olika lång.

Av:
    Sambal Oelek
    Givet. Det beror lite hur fort man vill cykla. Jag cyklar mycket nu med helstel och det är kanon och kul. Men går inte lika fort som med heldämpat. Lägre krav med lägre hastighet.

Av:
    bjorkkis
    Alla kan lära sig bunnyhop och manual, hemligheten är att öva öva öva.
    Träffar man någon som kan, fråga om tips.

Klassiker men kan jag kan alla, för jag är fan ingen gudagåvan till cyklist.

Av:
    alidhojd
    DarthVidar skrev:
    Alltså det är säkert jättebra att kunna allehanda tricks och jag avundas såklart dem som kan studsa runt på hojen som om cykeln vore en förlängning av dem själva. Men det går utmärkt att ta sig fram i skogen och ha skoj även utan dessa skillz och/eller maxxis däck, pösiga shorts, trucker keps, monster/redbull i dryckstället (eller kanske snarare vätskeblåsan som är integrerad i ryggskyddet).

Men tycker man det är kul att nöta tricks så skall man för all del göra det, såklart! Sen har vi alla olika fallenhet för detta, jag, not so much. Men nog kan de flesta som kan framföra en hoj i skogen lära sig (inbillar jag mig), vägen dit lär ju som så mycket annat vara olika lång.

Det här är så konstigt skrivet, vad har maxxisdäck med med redbull och truckerkeps att göra? Tror inte riktigt du förstått det här med bunnyhop?

Om man vill bli en bättre cyklist, träna på teknik och cykelkontroll.

Av:
    Aron
    jingleyschmidt skrev:
    Aron skrev:
    jingleyschmidt skrev:

Just från manualpositionen för att sen ställa sig upp och lyfta benen osv, jag tycker det är tungt liksom. :D Får kanske verkligen försöka träna mer. Inte så att jag kan göra manuals. Enklare att cykla på bakhjulet än att göra en manual. :D

Tänk dig en pendelrörelse som svänger bakåt och sedan framåt igen. Genom att ”vänta in vändpunkten” innan man börjar dra upp bakhjulet slipper man försöka brotta omkull cykeln.

Av:
    Aron
    gavin_gadget skrev:
    Aron skrev:
    jingleyschmidt skrev:

Tajmar man rätt så skjuter både däck och dämpning på. Dessutom fungerar cykeln som en hävstång.

Av:
    DarthVidar
    alidhojd skrev:
    DarthVidar skrev:

Det här är så konstigt skrivet, vad har maxxisdäck med med redbull och truckerkeps att göra? Tror inte riktigt du förstått det här med bunnyhop?

Om man vill bli en bättre cyklist, träna på teknik och cykelkontroll.

Det var inte meningen att förolämpa ditt däckval. Du misstar nog min humor för något annat samt att du verkar ha kollat alldeles för lite på youtube.

Men jag tycker att resonemanget ”hur kan man ens cykla i skogen utan att Bunnyhoppa!?” är lite märkligt, för det går ju alldeles utmärkt utan att kunna det.

Sen att folk som gillar att hålla på med sånt ofta har maxxis däck, trucker-keps, baggy-shorts och i allmänhet verkar vilja se ut som och framstå som en 14-åring är en annan sak...

Av:
    Mycketvillhamer
    jonte987 skrev:
    Mycketvillhamer skrev:
    jingleyschmidt skrev:

Ja, det vore kul. Tycker det är tungt som fan att få upp framhjulet. Lite lättare med lite compression.

Testade med Megan idag, men det blev inget filmat. Tiden sprang iväg och rätt vad det var, var det dags att utfodra barn.

Det var helt klart svårare. Klarade 32cm flera ggr utan problem, men när jag sedan reste mina stenar jag hade lagt under ribban på högkant, så att ribban hamnade på 46cm, fixade jag det inte alls. Rev med framhjulet nästan varje gång. Var riktigt nära att fixa det en gång med touchade med bakhjulet.

Tror mycket av det knepiga är att man måste göra alla rörelser mycket större och kraftigare på Megan, är nog mycket en vanesak, sen sväljer ju dämpningen en del när man skjuter ifrån med. Fortsättning följer.

Av:
    Sambal Oelek
    Video:

Av:
    jonte987
    Mycketvillhamer skrev:
    jonte987 skrev:
    Mycketvillhamer skrev:
    jingleyschmidt skrev:

Testade med Megan idag, men det blev inget filmat. Tiden sprang iväg och rätt vad det var, var det dags att utfodra barn.

Det var helt klart svårare. Klarade 32cm flera ggr utan problem, men när jag sedan reste mina stenar jag hade lagt under ribban på högkant, så att ribban hamnade på 46cm, fixade jag det inte alls. Rev med framhjulet nästan varje gång. Var riktigt nära att fixa det en gång med touchade med bakhjulet.

Tror mycket av det knepiga är att man måste göra alla rörelser mycket större och kraftigare på Megan, är nog mycket en vanesak, sen sväljer ju dämpningen en del när man skjuter ifrån med. Fortsättning följer.

Jag får lättare upp den på bakhjulet med kompressionen på, men det är väl inte så man ska göra.
    Jag ska köra lite helstel 26a med plattisar i vinter så får vi se om det händer nåt. 10kg är lättare än 15 ialla fall.

Av:
    Jay Jay
    Är sugen på att skaffa mig en hoj för mer bus och teknikträning. Vill inte lägga några större pengar. Tänker antingen en dirt. Men vill nog ha en frambroms. Eller en Vitus med 27,5. Dyraste Nucleus 2020 alt billigaste Sentier. 10k känns som ett tak. Kanske köpa strl M för att få en mer lätthanterlig hoj (är 182cm)? Användningen är alltså teknikträning samt hopp och lek. En Vitus känns ändå som man kan ta ut i skogen och cykla med om man är sugen på att köra med stel bakända.

Av:
    jonte987
    Det är väl bara att sätta på en frambroms?
    Annars verkar ns Clash vara allround

Av:
    Jay Jay
    Clash ser ju kul ut. Verkar dock inte gå att köpa ngn stans...
    Funderar mest på om jag kan få ut det jag vill av en 27,5 med stel bakända. Eller om jag lurar mig själv då och bör satsa på ngt mer specifikt.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in