• [RR] Cykeltur på Islands fjällvägar (extremt bildtung tråd!)

Av:
    silverman834
    Efter att ha skjutit på det alldeles för länge så ska jag nu får ner reseberättelsen om cyklingen jag gjorde i somras på Island. Ni får ursäkta hur förbannat bildtung rapporten är, men jag kunde verkligen inte banta ner den mer...

Jag var även där förra året och i år hade jag ett par olika mål: Se kraftverksdammar, bada i ett visst varmt vattenfall och att köra så mycket grusväg som möjligt och försöka undvika ringvägen som går runt ön.

karta1.png
    Vi börjar med lite kartor för att orientera oss. Nästa karta är en förstoring av det markerade området.

karta2.pngDet här blev min rutt. Utifrån min dagsform så frivåfflade jag varje dag hur jag skulle cykla. Jag slog för det mesta upp tältet på campingplatser (ofta var det helt enkelt en gård som nu var gästhus som lät en tälta på gräsmattan) men i helt öde områden så vildmarkscampade jag. Cirklarna visar alla tältplatser.

P7250005.jpg
    Precis som förra året så tog jag färjan från Hirtshals i norra Danmark. Så dagen innan den skulle gå så tog jag färjan över till Fredrikshamn där det var med många cyklister och cyklade sen över till campingen i Hirtshals.

P7250057.jpg
    P7250041.jpg
    Precis som förra året så utforskade jag det uppgrävda bunkerområdet från andra världskriget som ligger just intill. Nu blev det bättre utforskat då jag förra året var så nervös inför färjeresan att det gjorde ont att andas. Trots att det var så många turister så kändes det som att knappt några hade varit inne i de mer svårtillgängliga, i en så stod det kvar en gammal symaskin.

P7260093.jpg
    Det regnade under natten, men jag fick tältet torkat så jag i år slapp göra det på färjan. Många på campingen skulle med Islandsfärjan, på bilden syns en av alla motorcyklister.

P7260097.jpg
    P7260099.jpg
    P7260103.jpg
    I kön till Islandsfärjan så kan man alltid titta på många spännande fordon och prata med kul folk. De som hade lastbilen använde den vintertid för att köra ut virke från sitt skogsbruk och hade nu byggt en boendemodul som de reste runt med!

P7260096.jpg
    Dess två tyskar hade cyklat från norra Norge och genom Sverige och skulle nu till Island innan de skulle hem igen!

P7260114.jpg
    De här två såg jag senare ett par gånger på Island. Mannen har en Bob Yak liknande kärra.

P7260120.jpg
    I år hade jag den enklaste typen av hytt. Man hade en liten sovslaf i en hytt med sex andra. Det var ingen riktig dörr ut till korridoren där det var tre till likadana hytter. Varje sådan korridor hade egna duschar och toaletter. Jag kunde inte sitta upp i slafen och läsa och den var hård. Men helt ok. De översta slafarna i rummet användes inte då det var så extremt låga utan folk hade sin packning där. Det var helt ok att sova så här. Rummen var könsseparerade.

P7270209.jpg
    Resan tog två dygn och jag spenderade den mesta tiden med att titta på Star Trek Voyager, men jag bokade även en pool på akterdäck. Jag hade den i en timme och undrade hur jag skulle spendera den tiden. Tiden gick fort då jag tog fåniga selfies. I bakgrunden är en av Färöarna.

Cykeldag 1
    P7280213.jpg
    P7280221.jpg
    Färjan anländer i samhället Seyðisfjörður med 800 invånare. Den ligger i en dalgång och för att komma ut så måste man ta sig över bergspasset som ligger på 600 meters höjd.

P7280226.jpg
    P7280228.jpg
    Precis som förra året så var bergspasset riktigt jobbigt. Det var +4°C, regn och väldigt stark vind. Men det var i alla fall markant mindre snö än förra året.

Väl på andra sidan så stannade jag till i Egilsstaðir (2 200 invånare) och pratade med en äldre spanjor som cyklade runt. Han hade flugit till Reykjavik där han hade köpt en begagnad cykel. Väldigt pratglad.

P7280247.jpg
    P7280251.jpg
    Sen cyklade jag ner för Lagarfljóts västra strand som är väldigt vacker. Mestadels hårdgjord väg, men även en del grus. Slog upp tältet i något så exotiskt som en skog en bit ovanför vägen. Det var en stor äng täckt av blåklockor just bredvid.

Cykeldag 2
    P7290262.jpg
    Sov skönare än jag ens gör i min egna säng. Dagen börjar med att fortsätta nedför sjön. Mot ändarna så är den väldigt grund och sandig.

P7290275.jpg
    P7290286.jpg
    Bestämmer mig för att vandra upp till Hengifoss. Det är en populär turistattraktion. Det är en fin stig man går till huvudfallet som ligger långt ovanför sjön.

P7290303.jpg
    Ett av mina mål med årets cykeltur var att besöka det stora vattenkraftverket Kárahnjúkar. Den första delen jag såg var dess utflöde. Det är tre dammar som förser kraftverket med vatten genom gångar som är flera mil långa. Själva kraftverket ligger ett par kilometer in i berget man ser. Det är ett konstverk mitt i utflödet.

P7290312.jpg
    Sedan gav jag mig av mot högländerna. Det är en serpentinväg som ringlar sig 500 meter upp. Då jag tittade ner så såg jag fler cyklister kämpa sig upp. Längst ner var de två från färjan där den ena hade kärra. Förre dem var det en cyklist som bitvis ledde cykeln, men trots det så knappade han in på mig.

P7290322.jpg
    Cyklisten kom sedan ikapp mig på toppen och det visade sig vara fransosen Joel som cyklade omkring på Island under flera månader. Vi slog följe.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2016-10-08 16:02 av silverman834.

• Re: [RR] Cykeltur på Islands fjällvägar (extremt bildtung tråd!)

Av:
    silverman834
    P7290318.jpg
    Får finns överallt längs vägen så länge det finns lite gräs att äta.

P7290330.jpg
    P7290334.jpg
    Min plan hade varit att slå läger en bit in på högplatån då kartan visade att det var gott om vatten. Det visade sig vara våtmark. Så det var bara att fortsätta cykla tre mil tills man kom fram till stugan Laugarfell där jag och Joel slog upp tälten.

Där träffade vi även amerikanen Nick som även han cyklade runt på Island under flera månader. Vi skulle ses mycket de kommande dagarna trots att vi inte slog följe.

P7310368.jpg
    P7290366.jpg
    Laugarfell som är ett litet hotell är ett paradis i vildmarken. Jag stannar två nätter och njuter av de varma källorna. Normalt så pratar jag knappt med personalen där jag stannar, men här kände jag mig extremt välkommen och hade långa samtal med de tre ungdomarna som sommarjobbade där. Det är väldigt mycket utländska sommarjobbande ungdomar på ön. Ruth var österrikare och Olga polack. På ett annat ställe stötte jag på två svenskor.

Olga cyklar också mycket och hon hade så sent som förra veckan varit där jag härnäst skulle cykla så hon gav många tips om vägförhållanden, vadställen och dricksvatten som jag var osäker över.

Cykeldag 3

Nick hade kvällen innan gett sig av åt samma håll som jag skulle medan Joel vände om då hans cykel inte klarade av de dåliga vägarna som väntade.

P7310377.jpg
    P7310379.jpg
    Dagen börjar med att fortsätta över våtmarkerna på högplatån. Vägen är väldigt bra då den leder till kraftverksdammarna. Vädret varierade mycket med väldigt kalla regnbyar.

P7310391.jpg
    P7310397.jpg
    Väl vid kraftverksdammarna så fanns det mycket roligt att titta på. Där mötte jag även ett gäng spanska cyklister som hade övernattat vid mitt nästa mål - ett varmt vattenfall.

P7310399.jpg
    P7310404.jpg
    Efter dammarna så förändrades naturen till stenöken och vägen var precis så eländig som jag hade hoppats på. Normala hyrbilar är förbjudna på de här fjällvägarna och då måste ha en riktig jeep. Eller cykel. Fast normal långfärdscykel är nog inte att rekommendera då det skapar så enormt mycket och fästen till normala cykelväskor som tar stryk. Eller att pakethållare lossnar som för Joel.

P7310407-10.jpg
    Sen kom jag till mitt första vadställe, men det var så grunt att jag bara kunde byta till andra skor och sen leda cykeln. Efter vadstället så fanns det en gammal bondgård där jag åter träffade på Nick! Han hade övernattat i den lilla stugan tillsammans med spanjorerna.

P7310429.jpg
    En kort bit därifrån så var det ett litet vattenfall. Just uppströms från den så är det en varm källa. Det resulterar i ett varmt vattenfall! Man hade byggt upp en knähög vall som höll inne vattnet så man även kunde ligga och dra sig. Det här var det mest magiska jag varit med om. Det är helt oexploaterat, men det är många som åker hit för att uppleva den så jag var aldrig ensam här utan det var hela tiden också andra som duschade och badade. Det var underbart att duscha i det varma vattnet samtidigt som det regnade.

P7310435.jpg
    P7310443.jpg
    Sedan fortsatte jag på vägen genom stenöknen.

P7310460.jpg
    P7310461.jpg
    Det regnade och sken om vartannat och regnbågen var den starkaste som jag sett. Ibland så var den bara ett tiotal meter bort. Tyvärr så nådde jag aldrig regnbågens slut.

P7310470.jpg
    Kvällen blev väldigt lugn. Jag kom till en frodig floddal där jag lagade middag samtidigt som jag funderade på om jag skulle slå upp tältet eller inte.

P7310482.jpg
    Det blev att jag fortsatte en bit till och slog sen upp tältet intill vägen. Det var en bil i timmen som passerade här. Helt öde.

Cykeldag 4

P8010487.jpg
    P8010488.jpg
    Naturen är så fantastiskt vacker. Det är några vadställen men alla hyfsat grunda.

P8010504.jpg
    P8010508.jpg
    Hittills har vägen varit väldigt lugn, men så jag kommer in på en ny väg så ökar trafiken och det är många som kör jeep med samma destination som mig.

P8010510.jpg
    Bitvis så är vägen väldigt grov.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2016-10-07 09:48 av silverman834.

Av:
    silverman834
    P8010511.jpg
    P8010524-27.jpg
    Nu kommer även de större vadställen där jag får bära över allt i omgångar, men de är aldrig så djupa att vattnet kommer över mina knän.

P8010537.jpg
    P8010545.jpg

Öknen fortsätter och ibland kommer man till lavafält där vägen slingrar sig fram mellan blocken.

P8010546.jpg

Jag visste att man inte skulle ta vatten från smältvattnet från glaciärerna. Men jag visste inte hur man såg att det var sånt vatten. Nu passerade jag ett par sådana vattendrag. Man kan inte ta miste. Det vattnet ser extremt smutsigt ut och du vill hur som helst inte dricka av det.

P8010557.jpg
    P8010560.jpg

Gruset på vägarna ersattes ofta av sand. Djup och lös sand. Bitvis fick jag leda cykeln. Det gick oftast extremt långsamt att cykla.

P8010571.jpg
    P8010574.jpg

Mer fantastisk öken och lavafält.

P8010578.jpg

Sen kom regn som förvandlade den lösa sanden till lera. Olga hade sagt att det skulle göra det lättare att cykla, men jag var för trött för att kunna avgöra det. Allting var så fruktansvärt jobbigt.

P8010579.jpg

Vägen verkade aldrig ta slut.

P8020598.jpg

Men till slut så kom jag fram till Askja. Det är en vulkan där det intill ligger en campingplats, värmestuga och en fjällräddningsstation.

Jag hade bara cyklat 8,5 mil, men det hade tagit 10,5 timmar! Det var helt utan längre pauser, men alla vadställen och ökensanden gjorde att det tog så lång tid. Jag tror att jag aldrig varit så trött förut.

Cykeldag 5

P8020587.jpg
    P8020589.jpg

Idag skulle vara en vilodag. Jag skulle vara cykla åtta kilometer till kratern och sen cykla tillbaka. Övervägde att inte ens ta på cykelkläder. Vädret var fint så jag lämnade inte bara all packning utan även de riktiga regnkläderna.

Märker snart att trots att vägen är hyfsad så går det fruktansvärt långsamt. Blir irriterad. Det börjar regna. Vägen tar slut och jag cyklar vidare på en stig.

P8020595.jpg
    P8020594.jpg

Där måste jag korsa ett snöfält med smältvatten. Nu regnar det rejält och skorna blir dyngsura. Jag kommer fram till kratern men är så trött och kall och på dåligt humör att jag bara tar en bild och sen vänder om.

P8020596.jpg
    På tillbakafärden så märker jag hur mycket vägen lutade och det går riktigt fort att cykla ner till campet igen. Det var så härligt att nu cykla snabbt utan packning att de mötande personerna i jeepar nog tyckte att jag var galen. Det var visst över 300 meters höjdskillnad på den korta sträckan.

P8020600.jpg
    Då jag kommer tillbaka så är jag riktig frusen och bokar en sängplats i stugan för att tina upp och torka kläderna. Jag tänker mig att det ska vara som ett vandrarhem. Det är det inte. Stugan är genomkall och sängplatsen är bara en madrass i en riktig sovsal. Jag är eländig.

Men efter att ha sovit en stund och tryckt i mig mat så känns det bättre. Framåt kvällen så kommer mer folk som börjar att elda så stugan blir varm.

Jag träffar åter igen Nick som berättar om sina äventyr. Jag pratar även med en islänning som bott i Göteborg som cyklar med sin tonåriga son. De hade varit uppe vid kratern efter mig och badade i den 20° kratersjön och cyklade sen ner i snöfall. De var genomfrusna.

Jag sover helt ok trots att de andra snarkade och fes.

Cykeldag 6
    P8030608.jpg
    P8030609.jpg
    P8030610.jpg
    P8030615.jpg
    P8030618.jpg
    Jag ger mig av tidigt. Det är så fruktansvärt vackert i öknen. Nu märker jag hur mycket jag uppför jag cyklade för två dagar sen då allting gick så långsamt. Då låg jag ofta i 10km/h, nu gjorde jag istället ofta 30km/h. Vid ett ställe jag passerar, Herðubreið, så pratar jag med de i kön till färjan som jag hade pratat med som körde lastbil!
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2016-10-07 09:42 av silverman834.

Av:
    silverman834
    P8030624.jpg
    P8030627-31.jpg
    P8030644-49.jpg
    Nu kom jag till de två vadställena som jag var seriöst rädd för och hört en del historier om. Men de visar sig inte alls vara så djupa som jag hört, kanske det beror på att jag var där tidigt på dagen.

Då jag håller på att byta skor vid ett vadställe så passerar två terränggående turistbussar. Många stora ögon studerade mig.

P8030652.jpg
    P8030654.jpg
    Fler lavafält.

P8030659.jpg
    Bitvis var det väldigt rakt och platt.

P8030662.jpg
    Vid ett senare lite mindre vadställe så pratar jag med en svensk familj som just skulle passera sitt första vadställe i den hyrda jeepen och var lite osäkra över det.

P8030673.jpg
    P8030679.jpg
    P8040682.jpg
    Jag hade tänkt slå läger någonstanns i öknen, men jag var så extremt sugen på att äta något godare än mina tråkiga saker som jag hade med mig så jag forsatte tills jag kom till ringvägen som går hela vägen runt ön och cyklade till gården Grímsstaðir där jag slog upp tältet och åt deras smaklösa mat för 200 sek. Men efterrättskakan var god.

Det hade blivit elva mil under dagen.

Det var ett till tält där och vi åt ihop. Det var en tysk cyklist vars engelska var så dålig att det kombinerat med min stamning gjorde att varje enkel fråga jag ställde blev till en 10 000 kronors fråga för honom.

Cykeldag 7

Nu hade jag sett det jag ville se under resan och allting känns tämligen trist. Jag ville hem. Under gårdagen så började en ankel göra ont, kanske pga sand i pedalen.

P8040688.jpg
    P8040693.jpg
    Jag cyklar fyra mil på ringvägen till Mývatn, det känns jobbigt. Stannar och tittar vid ett område med mycket vulkanisk aktivit. Jag är inte ensam.

Badar även i badanläggningen där. Förra året så tyckte jag att det var häftigt. Nu tyckte jag bara att det var packat med folk. De naturliga baden är så mycket roligare.

P8040702.jpg
    P8050709.jpg
    Jag stannar tre nätter på campingen för att låta ankeln läka. Det är en riktigt stor camping och jag känner mig helt osocial då det är för mycket folk runt omkring. Det är det första samhället (300 invånare) jag är i på en vecka och de har en mataffär! Min mun vattnar konstant och jag köper mycket strunt. Underbart gott. Jag har haft problem med att få i mig tillräckligt med energi då jag cyklar varför jag under resan gick ner lite för många kilon.

I mataffären så träffar jag Nick! Han skippar campingen för att spara pengar så det var otroligt att vi möttes igen. Efter Askja så cyklade han en mycket värre väg en mig och den var riktigt, riktigt sandig. Den ödemarken var än mer öde än där jag cyklade. Han är verkligen en riktig kämpe.

Cykeldag 8

P8060728.jpg
    P8060730.jpg
    Det blev att cykla med ringväg. Lunch intogs vid vägkanten. Jag åt oftast en shake som innehåller alla vitaminer etc som man behöver. Väldigt smidigt, men inte så värst spännande efter en vecka.

Även om ringvägen i sig är i väldigt bra skick så är broarna smala med bara en fil.

P8060736.jpg
    Jag stannar till vid den roligaste sevärdigheten jag sett. Det är två stenhögar. Från 1500-talet. Det var en konflikt mellan öns två biskopar och under tiden som de löste det så tävlade deras anhängare om vilka som kunde bygga den största stenhögen. Sen har de legat orörda sedan dess! Så öde är landskapet.

P8060739.jpg
    P8060750.jpg
    P8060752.jpg
    Vägen må inte vara så spännande, men vacker är den då man kommer in bland kullarna!

P8060755.jpg
    P8060756.jpg
    Sen tar jag av på en grusväg och slår upp lägret vid Islands högst belägna bebodda hus, Möðrudalur. Det är väldigt vackert här i den grönskande (nåja, relativt alltså) dalen.

Cykeldag 9
    P8070763.jpg
    P8070765.jpg
    Dagens huvudattraktion skulle bli öknen genom Möðrudalur. Det är en lättillgänglig och vacker sträcka där hyrbilar är tillåtna. Det började med fin medvind.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2016-10-06 11:37 av silverman834.

Av:
    silverman834
    P8070776.jpg
    P8070780.jpg
    Men sen började det blåsa upp allt mer. På den första bilden här så ser det ut att vara kullar i bakgrunden, de är berg. Jag är nu på 660 meters höjd. På den andra bilden ser man de gamla stenhögarna som visar var den gamla stigen gick. I det här området så drogs den första vägen på 1930-talet, innan dess färdades alla till häst eller fots.

P8070782.jpg
    Den platta vägen är platt.

I det här läget så blåser det nu storm och kommer från sidan. Då jag möter bilar så måste jag stanna och sätta mig på toppröret, sätta fötterna så brett jag kan och ha bröstkorgen mot styret. Trots det så är jag nära att falla av vindkrafterna. Faller en gång då jag cyklar och en vindby knuffar mig ut i löst grus och det är nära att hända upprepade gånger.

P8070805.jpg
    Men sen kommer jag ut ur öknen till ringvägen och stannar snart vid ett gästhus i Skjöldólfsstadir och beslutar mig för att slå läger och vänta ut vinden. Det finns många kommunala badhus då varmvattnet är så billigt och här fanns en riktigt nedgånget som var gratis att använda. Vattnet var härligt varmt och det var underbart att slippa trånga duschhytter utan ha ett riktigt duschrum.

P8070789.jpg
    En sak som jag tycker väldigt mycket om är hur de försöker bevara de gamla broarna då de bygger om vägarna. Här ser vi den gamla bron under den nya.

Cykeldag 10
    P8080808.jpg
    P8080810.jpg
    Jag försökte undvika ringvägen så mycket som möjligt, men dagen fick börja med en kort sträcka på den.

P8080812.jpg
    P8080813.jpg
    Snart kom jag till grusvägen som går på andra sidan dalen från ringvägen.

P8080815.jpg
    Då jag fotar på bron så hör jag ett får skrika efter hjälp. Efter att ha letat lite så ser jag den sitta fast på en klippavsats under bron! Efter några kilometer så kommer jag till slut till hus där det finns folk som jag kan larma om fårets utsatthet. Jag tror att jag fick fram vad jag menade trots språkförbistring.

P8080821.jpg
    Det finns mycket får i den här bördiga dalen. Fåren är lättskrämda då de betar i vägkanten och en gång så blev ett par får rädda och började springa framför mig på vägen. Deras panik spred sig sedan till alla får som vi passerade som då också började springa framför mig. Om jag stannade så stannade också de. Om jag gick sakta mot dem så gick de sakta framför mig. Jobbigt.

Sen hör jag ett litet lamm som är bakom mig skrika på hjälp. Dess mamma är ett av fåren framför mig! Och den vågar inte gå förbi mig. Det slutar med att jag gömmer mig i diket - då vågar den springa till mamma.

Efter att ha drivit flocken en bit till så kommer vi till slut till en öppning vid sidan som de springer in i.

P8080826.jpg
    P8080831.jpg
    Det är ett väldigt vackert odlingslandskap. Det som de odlar är gräs åt fåren.

P8080833.jpg
    Vid min senaste tältplats var det även tre andra cyklister. Då jag tar en paus på grusvägen så ser jag dem i kikaren passera på ringvägen på andra sidan dalen. Då jag sen ansluter till ringvägen så ser jag dem cykla vidare.

P8080836.jpg
    P8080842.jpg
    P8080849.jpg
    Jag försöker som sagt undvika ringvägen och tar nu en avstickare på flera mil för att få lite roligare vägar. Får punktering sista biten. Mina däck var extremt slitna så det var mer mitt fel än vägarnas.

Senare så kommer jag åter till Egilsstaðir där jag spenderar två nätter och tittar på hembygdsmuséet (barkbröd var typ lyxmat i den här delen av landet innan 1950-talet), renmuséet (nu vet jag hur man ser skillnad på en fertil renko och en som inte längre är det) och träffar Olga och Gunnar från Laugarfell där jag tidigare hade spenderat ett par nätter.

Cykeldag 11
    P8100862.jpg
    P8100868.jpg
    Nu ska jag bara ta mig tillbaka över bergspasset till färjebyn Seyðisfjörður. Det är lika mycket stigning från den här sidan. På väg upp så passeras jag av två träningscyklister på räsers. Det är verkligen ett bra träningspass de får sig!

P8100870.jpg
    P8100873.jpg
    Vädret är mycket bättre denna gång om allt går enkelt. Jag stannar till vid det stora vattenfallet intill vägen.

P8100875.jpgI Seyðisfjörður finns ett svenskt konsultat i den nedgångna byggnaden som har ett tekniskt museum! Muséet stoltserar med diverse maskiner från nedlagda industrier och tjeckiska dokumentärer från 60-talet om östra Islands sill- och valindustrier. Dessa kunde även köpas i muséeshoppen.

P8110883.jpg
    Nästa dag stod jag åter i färjekön och kollade på alla häftiga fordon!

Färjeturen gick fint men vi var försenade. Jag fick sprinta de fyra milen till Fredrikshamn och jag kom fram några minuter innan jag fick åka på.

På Island så kände jag knappt av några skador förutom lite ont i en ankel, men i Danmark så hade jag periodvis superont i anklar, lår och rumpa. Jag antar att det var stressen över att kanske missa göteborgsfärjan som orsakade det.

Jag hade i förväg köpt en bilkarta som jag skannade, delade upp och skrev ut i vykortsstorlek som jag plastade in så jag kunde ta fram det i vilket väder som helst. Men jag såg sen hur andra cyklister använde en cykelkarta som man kunde få lite varstans. Den var mycket bättre och visade stigningar och var matbutiker fanns och liknande viktiga saker.
    Redigerad 7 gång(er). Senaste ändring 2016-10-07 15:45 av silverman834.

Av:
    Erik O
    Vilket äventyr!

Av:
    crazygubbe
    Erik O skrev:
    Vilket äventyr!
    +1 på den :)
    Vad kostade färjan till Island?

Av:
    silverman834
    crazygubbe skrev:
    Erik O skrev:
    Vilket äventyr!

Tack! Det kostar en del, tyvärr mer än att flyga så det är mestadels folk som har fordon med sig som åker med den. De flesta cyklister flyger ju, men det känns lite svårt med min långa cykel.

Av:
    Eveningstar
    silverman834 skrev:
    I år hade jag den enklaste typen av hytt. Man hade en liten sovslaf i en hytt med sex andra. Det var ingen riktig dörr ut till korridoren där det var tre till likadana hytter. Varje sådan korridor hade egna duschar och toaletter. Jag kunde inte sitta upp i slafen och läsa och den var hård. Men helt ok. De översta slafarna i rummet användes inte då det var så extremt låga utan folk hade sin packning där.
    Ha ha. Kul för dig. När jag åkte den där båten så var den mer eller mindre full och jag fick sova i översta slafen. Tror dessutom det var nio slafar i ett rum, och barnen som sov i hytten blev sjösjuka på natten och spydde...
    Du har dessutom glömt att nämna det öronbedövande ventilationsljudet i hytten. Det var tider det. :P

Vem har kissat i mina skydd?!?

Av:
    Hasse#7
    Oj vilken berättelse. Den får jag fördjupa mig i på fritiden. Men vet redan nu att det kommer bli väl använd tid. Kul att du är tillbaka här.

Av:
    Miss Lycka
    Fin runda även i år.

Via est vita!

Av:
    silverman834
    Eveningstar skrev:
    silverman834 skrev:
    I år hade jag den enklaste typen av hytt. Man hade en liten sovslaf i en hytt med sex andra. Det var ingen riktig dörr ut till korridoren där det var tre till likadana hytter. Varje sådan korridor hade egna duschar och toaletter. Jag kunde inte sitta upp i slafen och läsa och den var hård. Men helt ok. De översta slafarna i rummet användes inte då det var så extremt låga utan folk hade sin packning där.
    Ha ha. Kul för dig. När jag åkte den där båten så var den mer eller mindre full och jag fick sova i översta slafen. Tror dessutom det var nio slafar i ett rum, och barnen som sov i hytten blev sjösjuka på natten och spydde...
    Du har dessutom glömt att nämna det öronbedövande ventilationsljudet i hytten. Det var tider det. :P

Oh, de måste numera ha tagit bort möjligheten att sova i de slaferna efter att ha fått för mycket klagomål för färjan var fullbokad båda turerna. Det är allt en del ventilationsljud, men så farligt var det iaf inte i hytterna jag hade. Fast något med angöringen låg precis där jag sov så det var väldigt höga metalliska ljud då vi lade till i Torshavn mitt i natten.

En vän har berättat om hur de också råkade ut för hård sjö en gång med den färjan och om hur folk kräktes till höger och vänster...

Av:
    crazygubbe
    silverman834 skrev:
    crazygubbe skrev:
    Erik O skrev:
    Vilket äventyr!

Tack! Det kostar en del, tyvärr mer än att flyga så det är mestadels folk som har fordon med sig som åker med den. De flesta cyklister flyger ju, men det känns lite svårt med min långa cykel.
    Lite sugen på att med cykeln i bilen. :)

Av:
    heffe
    Fan vad roligt!
    Jag var också på Island och cyklade i sommar, men har ännu inte lyckats komprimera ner det i en RR. Träffade också på Joel, fast i Patreksfjördur i väst fjordarna!
    http://heffe.nu/2016-06/patreksfjordur-brjanslaekur-stykkisholmur/ skrev:
    Just när jag som bäst höll på att reda ut tältet i köket dök det upp en Joel från Frankrike på cykel, alldeles stormskadad. Han hade åkt i backen tre gånger på grund av kastvindar. Hans plan är att cykla runt i Island i två månader och hade egentligen tänkt ta sig till nästa stad, Tálknafjörđur, i fjorden bredvid men stormen gjorde det sjukt svårt så han tänkte vänta ut den ett par timmar.

------------
    heffe.nu // #HeffeOnTour

Av:
    silverman834
    heffe skrev:
    Fan vad roligt!
    Jag var också på Island och cyklade i sommar, men har ännu inte lyckats komprimera ner det i en RR. Träffade också på Joel, fast i Patreksfjördur i väst fjordarna!
    http://heffe.nu/2016-06/patreksfjordur-brjanslaekur-stykkisholmur/ skrev:
    Just när jag som bäst höll på att reda ut tältet i köket dök det upp en Joel från Frankrike på cykel, alldeles stormskadad. Han hade åkt i backen tre gånger på grund av kastvindar. Hans plan är att cykla runt i Island i två månader och hade egentligen tänkt ta sig till nästa stad, Tálknafjörđur, i fjorden bredvid men stormen gjorde det sjukt svårt så han tänkte vänta ut den ett par timmar.

Haha, va kul att du också träffade honom! Han måste verkligen ha varit med om många äventyr. Såg du dagboken som han förde? Han skrev riktigt mycket i en stor bok i en helt underbart liten och prydlig stil. Jag får läsa dina bloggposter lite senare!

Av:
    JTF
    Jättefin resa och bildberättelse, silverman834. Tack för att du delar med dig! :-)

Av:
    gumraröracing
    Underbart resa -berätta lite mer om din utrustning ! smart cykel där får du med det mesta ,vad bör ha med sig reskassa / ink reskostnad ?Häls Joachim

Av:
    Raggamuffin
    Härligt!

// Muffin

Av:
    droidekas
    Fantastisk resa! Fantastisk RR! Fantastiska bilder!

Helt enkelt fantastiskt!

Av:
    ratatosk
    Wow! Håller verkligen med om att det är de små naturbaden som är grejen. Vi kollade på Blå Lagunen när vi ändå råkade åka förbi, men avstod. Jäkla pannben du måste ha! Jag tittade beundrande o avundsjukt på cyklisterna medan jag körde stadsjeep. Skulle aldrig hända att en resa med min bror skulle innefatta ett tält, möjligen en cykel om det var bekvämt nog men minsta grej som går emot skulle han gnälla.
    Dag 7 var du less o ville hem. Kom du dig sen? Hur kändes de de sista dagarna?

Av:
    geologen
    Årets RR?!

Geologen i mig gillar landskapet! Pelarförklyftning och allt möjligt annat! :)

Hytten på färjan liknar rätt mycket sovplatserna i ubåtar:

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    Aron
    Fantastiskt inspirerande! Tack för läsningen.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Följ min jakt på Sveriges bästa MTB-cykling
    --> Ny helt omarbetad och mycket fetare version av guideboken "Mountainbike kring Stockholm" finns ute nu.
    No bike does anything until someone gets on it to ride.

Av:
    tobo
    geologen skrev:
    Årets RR?!
    +1
    Fantastisk på alla sätt!

Av:
    heffe
    silverman834 skrev:

Fan vad roligt!

Haha, va kul att du också träffade honom! Han måste verkligen ha varit med om många äventyr. Såg du dagboken som han förde? Han skrev riktigt mycket i en stor bok i en helt underbart liten och prydlig stil. Jag får läsa dina bloggposter lite senare!
    Jo, det hade han nog sannerligen. Jag såg boken, han satte sig och skrev i den i matrummet på campingen.

------------
    heffe.nu // #HeffeOnTour

Av:
    Sambal Oelek
    helgrymt!!! snygg hoj btw... (Surlyn)

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    silverman834
    Tack alla för de snälla orden!

geologen skrev:
    Årets RR?!

Geologen i mig gillar landskapet! Pelarförklyftning och allt möjligt annat! :)

Hytten på färjan liknar rätt mycket sovplatserna i ubåtar:

Tack så mycket Geo! Du hade verkligen tyckt om landskapet! Apolloastronauterna tränade ju just geologi i det här området. Det fanns väldigt informativa skyltar för oss amatörer som beskrev ge geologiska sakerna som man såg vid de där vattenfallen.

Mitt hjärta klappar alltid lite extra för compact living saker så sådana här slafar känns alltid kul.

ratatosk skrev:
    Dag 7 var du less o ville hem. Kom du dig sen? Hur kändes de de sista dagarna?

Nja, jag fick upp humöret hyffsat då jag hade vackra grusvägar, men ganska mycket av övrig tid så försökte jag mest få tiden att gå. Vilket kändes så fruktansvärt otacksamt då det här ju är en sån drömresa för så många personer.

På hemmaplan så hade en kärleksrelation just inletts varför den här cykelresan inte alls kändes lika spännande då den påbörjades som då jag bokade den.

gumraröracing skrev:
    Underbart resa -berätta lite mer om din utrustning ! smart cykel där får du med det mesta ,vad bör ha med sig reskassa / ink reskostnad ?Häls Joachim

Tack, cykeln är en Surly Big Dummy. De flesta man pratade med tyckte att den verkade för tung, men jag tycker verkligen om den. Jag var ju ute i ödemarken under så lång tid att jag verkligen behövde ha med väldigt mycket saker. Om man som de flesta bara cyklar på ringvägen så är en normal touring cykel eller räser bäst. På fjällvägarna så hade de få cyklister jag mötte 29 tummare och gärna med sådana där utsvängda bockstyren. Det känns i och för sig som ett bättre och lättare val, men jag tycker som sagt verkligen om den här cykeln.

Det kan se ut som att jag har med mer packning än jag egentligen har. Allt som ligger på pakethållaren är nämligen väldigt löst packat. Jag föredrar att packa de sakerna löst för att snabba upp ned- och uppackning framför att ha låg volym då de sakerna iaf ligger i lä och inte ökar vindmotståndet.

Tältet är ett Hilleberg Soulo. Ett riktigt bra en-personstält som är självstagande. Totalt stormsäkert och skulle galant klara av eventuella snöfall. Jag var osäker på om jag alltid skulle få bra fäste med pinnarna i ökenområdena varför jag tog med ett självstagande tält, men det var inga problem.

Hur mycket pengar som man behöver är så individuellt. Jag blir nu osäker på vad färjan kostade, men man kan kolla det på http://www.smyrilline.com. Maten kostar vad man vill. Antingen riktigt billig egenlagad, eller så beställer man mat då man är vid gästhus. Då är det dyrt på landsbyggden, ganska typiskt 200 svenska kronor för tämligen enkel mat.

Av:
    dman
    Vilka gryma bilder!

Är nyfiken, vad har du för däck på cykeln?

Av:
    silverman834
    dman skrev:
    Vilka gryma bilder!

Är nyfiken, vad har du för däck på cykeln?

Tack så mycket! Det är 2,1" Conti Town & Country. På de flesta underlag så tycker jag om dem, men i lös sand så var de onekligen usla. Fast Hrolfur som jag pratade med i sandområdet som cyklade på en 29" med grova däck verkade också ha rejäla problem med sanden.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2016-10-07 10:27 av silverman834.

Av:
    katten
    Fina bilder och berättelser. Fantastiskt vackert. Du måste ha fastnat hårt för att göra en sådan resa två år i rad! Intressant vadningsstrategi: jag vet att du är händig men att klona sig själv för att bara behöva bära packningen en gång är väl överkurs... Vad för saker ha du slöjdat till själv denna gång?

Jag skulle också vilja åka till Island men det är ju ingen riktigt familjedestination. Att vara ensam tycker jag om men inte att lämna fru och barn i två veckor på semestern...

/Andreas

Av:
    silverman834
    katten skrev:
    Fina bilder och berättelser. Fantastiskt vackert. Du måste ha fastnat hårt för att göra en sådan resa två år i rad! Intressant vadningsstrategi: jag vet att du är händig men att klona sig själv för att bara behöva bära packningen en gång är väl överkurs... Vad för saker ha du slöjdat till själv denna gång?

Jag skulle också vilja åka till Island men det är ju ingen riktigt familjedestination. Att vara ensam tycker jag om men inte att lämna fru och barn i två veckor på semestern...

Haha, utöver kloningen så var det mest bara diverse småväskor som jag hade gjort nu utöver lite äldre egenslöjdade saker. Tex. så sitter jag på en bild i en "fåtölj" utanför mitt tält, det är ett överdrag till liggunderlaget som jag helt enkelt kopierade från en annan tillverkare. Himla skönt att kunna luta ryggen mot något då man är i tältet och äter.

Jag skulle faktiskt säga att Island är en familjedestination. Fast då ska man kanske inte cykla. Man ser en del barnfamiljer och antingen så lär barnen tycka om landskapet, de varma källorna och den äventyrliga känslan eller så sitter de väl bara i bilen och surar, men det gör väl vissa tonåringar oavsett resmål :p Fast jag har inga barn själv så jag vet inte alls hur det är. Relativt all inclusive på Grand Canaria som folk på jobbet åker till så är Island väl lite jobbigt och så där.

Tillägg: De där fruktansvärt fula väskorna på pakethållaren i McDonalds färger var ju nysydda! Det kändes som att den färgkombon borde synas i regn och dimma.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2016-10-07 11:00 av silverman834.

Av:
    vinylknaster
    Grym resa. Väldigt avundsjuk. Kanske man ska ge sig på när barnen är utflugna ur huset :)
    Härligt dokumenterat med mycket bilder.

Av:
    Gubbcyklist
    Fint skrivet om en fantastisk tur!
    Tänkte först fråga om du reste med en grupp, ett lag eller liknande eftersom alla i gruppen hade samma cykel, utrustning och kläder. Sedan läste jag om "kloningen" och rodnade rejält :D

Av:
    silverman834
    Tack så mycket vinylknaster och gubbcyklisten!

heffe skrev:
    Fan vad roligt!
    Jag var också på Island och cyklade i sommar, men har ännu inte lyckats komprimera ner det i en RR..

Nu fick jag din blogg genomläst, kul! Och jag ser att jag inte var den ende som blev förvånad då man beställde en stor pommes frites och fick en hel jäkla påse!

Av:
    skier
    Fantastiska bilder och vyer, nu blev jag sugen på cykel-touring!

Av:
    me.I.am
    Härliga bilder o väldigt levande berättat, kändes som att man var där själv.
    Blev läckra färger på P8040702.jpg, den under texten "De naturliga baden är så mycket roligare."

silverman834 skrev:
    ...
    På hemmaplan så hade en kärleksrelation just inletts varför den här cykelresan inte alls kändes lika spännande då den påbörjades som då jag bokade den.
    ...

Dåligt tajmat men skönt o läsa att du prioriterade rätt :)

just a stranger on the bike trying to make my way home

Av:
    heffe
    silverman834 skrev:
    Nu fick jag din blogg genomläst, kul! Och jag ser att jag inte var den ende som blev förvånad då man beställde en stor pommes frites och fick en hel jäkla påse!

Galet stora!

------------
    heffe.nu // #HeffeOnTour

Av:
    thomalin
    Tack för en makalöst inspirerande RR!

Av:
    UH
    Tack för rapporten! Imponerande o inspirerande!

UH

Av:
    silverman834
    Tack alla för de snälla orden!

me.I.am skrev:
    Blev läckra färger på P8040702.jpg, den under texten "De naturliga baden är så mycket roligare."

Visst blev det! Jag är så okunnig om fotande att jag blir så glad då det plötsligt blir en sådan bild som poppar fram ☺

silverman834 skrev:
    ...
    ...

Dåligt tajmat men skönt o läsa att du prioriterade rätt :)

Ja, jag var extremt sugen på att bara ställa in resan, men förstod vilket destruktivt beteende det skulle kunna vara början på. Fast jag önskade faktiskt i smyg på att antingen skada mig eller få cykeln stulen så jag trots allt inte kunde ge mig av. Efteråt är jag naturligtvis bara glad över att ha gjort resan.

För att hantera saknaden under resan så plockade jag ett exemplar av varje blomma som jag såg och torkade, pressade och klistrade in i ett litet häfte som jag sen gav ☺

Av:
    Hasse#7
    Japp! Nu fick jag tid att ägna detta mästerverk den uppmärksamhet som det förtjänar. Makalöst fina bilder och mycket bra skrivet. Fin blandning mellan mysigt och umbäranden. Tack för att man fick följa med på din resa. Hoppas bumpen gör att den hänger kvar ett tag på förstasidan. Dels för att den förtjänar det men framförallt för att folk inte skall missa den. Grymt bra silverman834, en fröjd också att se din Surly och alla hemgjorda textilprylar användas i tuff miljö. Skopåse på min skala.

Av:
    thisismycat
    Kul RR! Nästa gång får du stanna till på Färöarna och cykla lite också, vi behöver fler cyklister här!

Jag tycker inte det är boendet på Norrøna som gör så stor skillnad. Men så är jag känslig för sjögång också och föredrar hytt med fönster. Här finns många rövarhistorier om turer med den båten och stormar som varit. Men det är förstås värst på vintern...

------------------------------------------------------
    Köpes: Canyon VCLS-stolpe

Av:
    Rock
    Bra RR!

Av:
    jonja
    Vad var det för temperaturer under trippen, och vilken månad var det?

Av:
    Appel
    Jag ansluter mig till hyllnigskören! Bra RR...

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in