• Zwift - The tråd, frågor och svar, allmänt om Zwift

Av:
    Bulldog76
    Jag har sökt men inte hittat någon bra gammal tråd att ställa diverse Zwiftfrågor i eller bara diskutera Zwift i allmänhet.
    Sådär, nu finns det i och med denna tråd.
    Diskutera om Zwift, ställ frågor, få svar mm.

Jag har precis bara kört en testperiod på Zwift på 14 dagar. Upplägget verkar kul, jag hann aldrig delta i något event. Jag undrar om någon vet hur långa eventen är eller loppen? Om jag skaffar ett abonnemang för att fortsätta så har jag lite frågor. (jag ska köra en test på Sufferfest också).

Dvs om det står 3 varv, hur långt cyklar man då och hur lång tid tar det? Jag Har precis skaffat en trainer och har nog inte lust än att sitta i timmavis på den för att köra ett event (tiden finns inte heller).
    Jag skulle vilja hitta event som är under en timme, helst 45 minuter typ.

En annan fråga är vilken kategori man i så fall ska lägga sig i? Står FTP per Kg, men jag har inte ens någon clue vad min FTP är och har inte heller haft tid, att testa ett FTP pass under testperioden.
  • Re: Zwift - The tråd, frågor och svar, allmänt om Zwift

Av:
    velocipede
    Zwift är så javla tråkigt.

Fattar inte att folk gillar det.

Jag är helt såld på sufferfest.

Av:
    calleking
    Jag tycker som velociped - fast tvärtom.

Av:
    C-dale
    Jag trodde att det handlade om "en cykel på köpet"!

Av:
    calleking
    Ett tips är att gå in på Swedish Zwift Riders på fejjan. Finns mycket info om just det du frågar om. Utöver det så arrangeras det olika race och träningar uppdelat i lite olika nivåer.

https://www.facebook.com

Events är lite olika långa. SZR races är oftast 40-60 minuter. Antal varv beror på banprofilen och vilken bana du kör på. Sen finns det så klart bra mycket längre events. Här är en kalender så du får översikt: http://zwiftblog.com

Zwift har ett gäng olika workouts du kan köra och ett av dom är ett FTP-test. Gäller att du har effektmätare eller en smart trainer. Din snittwatt under 20 minuter x 0,95 = FTP. Så här ser upplägget på FTP-testet ut:
    zwift ftp test.PNG
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2016-11-03 15:45 av calleking.

Av:
    Eveningstar
    Hur många sekunders fördröjning har ni ungefär, från det att ni börjar/slutar trampa eller ökar/minskar effekten, tills det att Zwift reagerar?

Vem har kissat i mina skydd?!?

Av:
    e120guru
    1-2s när jag körde förra året.... inte riggat upp för i år än....

Av:
    Bulldog76
    calleking skrev:
    Ett tips är att gå in på Swedish Zwift Riders på fejjan. Finns mycket info om just det du frågar om. Utöver det så arrangeras det olika race och träningar uppdelat i lite olika nivåer.

https://www.facebook.com

Events är lite olika långa. SZR races är oftast 40-60 minuter. Antal varv beror på banprofilen och vilken bana du kör på. Sen finns det så klart bra mycket längre events. Här är en kalender så du får översikt: http://zwiftblog.com

Zwift har ett gäng olika workouts du kan köra och ett av dom är ett FTP-test. Gäller att du har effektmätare eller en smart trainer. Din snittwatt under 20 minuter x 0,95 = FTP. Så här ser upplägget på FTP-testet ut:

Tackar för input, ska gå med i gruppen och läsa lite, I Zwift appen står det bara anal varv på race och inte ungefärlig tid vad jag har sett, får se om det står på FB sidan då. Verkar finnas en del matnyttigt där.

Workouts har jag provat, (en som varade en halvtimme) och sett att det finns FTP test där. Det är ju det med tiden:) att hinna med o testa.

Av:
    setreus
    Vilken är den enklaste setuppen med vilken man kan få detta att fungera bra? Jag har iPhone, iPad och en MacBook air som jag gärna skulle använda men jag har ingen effektmätare på cykeln. Har också en Suunto Ambit pulsklocka.

Kan en smart trainer berätta mina watt? Vilken är den billigaste som är bra?

Av:
    Mendel
    setreus skrev:
    Vilken är den enklaste setuppen med vilken man kan få detta att fungera bra? Jag har iPhone, iPad och en MacBook air som jag gärna skulle använda men jag har ingen effektmätare på cykeln. Har också en Suunto Ambit pulsklocka.

Kan en smart trainer berätta mina watt? Vilken är den billigaste som är bra?

Tror inte du hittar en billigare smart trainer Tacx Flow från XXL. Det finns billigare set-ups men ingen som justerar motstånd.

Av:
    McOla
    Du kan ju också låta zwift beräkna effekten mha hastighet och trainer modell, så kallad zPower. Det förutsätter att du har en hastighetsmätare på bakhjulet som sänder antingen ant+ eller BT.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2016-11-11 20:58 av McOla.

Av:
    Stinkfisk
    Köpte nyligen en Elite turbo muin och har sedan tidigare en Garmin Edge 520. Blev nyfiken på Zwift men är inte särskilt sugen på att punga ut med ytterliggare 500kr för en ANT+dongel. Eftersom Edgen är kopplad till mobilen genom blåtand, borde det inte då gå att få in datan från trainern till mobilen (Zwifts app), och därifrån vidare till datorn via wifit? Herregud, vad hände med den hederliga tp-kabeln egentligen?

Av:
    e120guru
    Nej, det tror jag inte... Men orka mecka, köp en ANT-dongle, det är inte värt besväret att mecka... En ANT-dongle kostar dig knappt 150kr med frakt från Kina på AliExpress...

Av:
    Mini_me
    Kan man köra detta på en Raspberry Pi?
    Eller måste man ha en ny dator. Har en gammal Macbook , kan det tänkas funka till en sån? (Anno 2006/2007).

- s k i l j e l i n j e -

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    Lingon
    Mini_me skrev:
    Eller måste man ha en ny dator. Har en gammal Macbook , kan det tänkas funka till en sån? (Anno 2006/2007).
    Nej, men behöver en krallig gamingdator.
    Men det skall ju släppas en ios-version snart som går att köra på senare modeller av iphone/ipad.

Av:
    Mini_me
    Lingon skrev:
    Mini_me skrev:
    Men det skall ju släppas en ios-version snart som går att köra på senare modeller av iphone/ipad.

Hur krallig är krallig? Vad är det som kräver effekt?

- s k i l j e l i n j e -

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    Källis
    Zwift supports a wide range of Apple and Windows computers. For the best in game experience, you'll want a good graphics card or GPU. The better the graphics card, the more frames per second (FPS) your computer can process, and the higher resolution and smoother graphics you'll enjoy.

http://zwift.com

//Källis

Av:
    sjogren
    Mini_me skrev:
    Lingon skrev:
    Mini_me skrev:

Vad är det som kräver effekt?
    Grafiken!
    Nu går det ju bra att sänka inställningarna på grafiken, men det krävs ju betydligt mer än vad en Raspberry har.
    kolla här https://support.zwift.com-

Men som sagt så kommer Zwift snart för iOS om man inte vill skaffa ny dator.

Edit: Tvåa på bollen...
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2016-11-12 17:57 av sjogren.

Av:
    McOla
    Stinkfisk skrev:
    Köpte nyligen en Elite turbo muin och har sedan tidigare en Garmin Edge 520. Blev nyfiken på Zwift men är inte särskilt sugen på att punga ut med ytterliggare 500kr för en ANT+dongel. Eftersom Edgen är kopplad till mobilen genom blåtand, borde det inte då gå att få in datan från trainern till mobilen (Zwifts app), och därifrån vidare till datorn via wifit? Herregud, vad hände med den hederliga tp-kabeln egentligen?

Går det inte att koppla trainern via blåtand på appen? Det går det med tacx NEO tex.

Av:
    Guldragge
    Köpte just en Tacx Flow Smart och har testat hojat lite på Zwift. Mitt motstånd ändras inte när det blir uppförsbacke...tänkte det var så det var tänkt? Eller är det bara när man kör tacx's egna mjukvaror som dessa funktioner kickar igång? Hm?

Av:
    castrello
    Testade några gratiskilometrar och det var ärligt talat svintråkigt...men man borde kanske köra i grupp eller ett pass. Men föredrar nog att följa watten via min Garmin 810 och sen följa coachens träningsplan och se film eller youtubelopp i stället.

Av:
    Bulldog76
    Guldragge skrev:
    Köpte just en Tacx Flow Smart och har testat hojat lite på Zwift. Mitt motstånd ändras inte när det blir uppförsbacke...tänkte det var så det var tänkt? Eller är det bara när man kör tacx's egna mjukvaror som dessa funktioner kickar igång? Hm?
    Verkar på deras hemsida som att det ska fungera, men äldre Flow fungerar inte.
    Hur anslöt du till datorn? ANT dongel? Ingen expert på Zwift, men annars kan du nog få bra hjälp på Facebook hos Swedish Zwift Riders

Av:
    Guldragge
    Tack Bulldog76! Nu har jag joinat Swedish Zwift Riders. Kör en iMac och har kopplat in min sändare via usb'n där. Verkar som Zwift autoconnectat till en Tacx som inte var en Flow...har korrigerat det. Känns som det kommer lira nu.

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    Jaha då har man prövat zwift. Trodde det skulle vara krångligt som tusan att få igång men det gick helt smärtfritt. Lyckades till och med att komponera ett eget pass med mina vanliga 4x4. Jag har en Elite turbo muin och en stagesvev på cykeln. Det jag funderar på är om passet man cyklat sparas på något vis och om det går att ladda upp på exempelvis strava. Vill helst ha all träningsdokumentation på ett och samma ställe.

Av:
    sjogren
    Det går att koppla Zwift direkt till strava så det sköts automatiskt. kolla på https://my.zwift.com
    Annars ligger .fit filerna i \Documents\Zwift\Activities om du vill ladda upp manuellt

Av:
    Foss
    Idag provade jag zwift för andra gången, provade ett pass som var 1h 25 min långt som hette något med FTP. Det var hemskt långa intervaller och väldigt jobbigt. Vad är tanken att ett sådant pass ska ge? I övrigt tycker jag att Zwift är riktigt skoj.

Vissa skriver saker, hur gör man det? Den var någon som hejade på mig och gav mig någon form av bricka ovanför skallen också. Vad betyder det?

Av:
    Roger_Edvinsson
    Foss skrev:
    Idag provade jag zwift för andra gången, provade ett pass som var 1h 25 min långt som hette något med FTP. Det var hemskt långa intervaller och väldigt jobbigt. Vad är tanken att ett sådant pass ska ge? I övrigt tycker jag att Zwift är riktigt skoj.

Vissa skriver saker, hur gör man det? Den var någon som hejade på mig och gav mig någon form av bricka ovanför skallen också. Vad betyder det?

FTP test gör du för att hitta din tröskeleffekt.

Så gissningsvis hade du tre kortare tunga "sprintar" en 5min uppvärmning och sen 20min där du skulle gå all in och se hur mycket effekt du kunde leverera i snitt under denna 20:a

Svårt första gångerna och man måste nästan ha ganska klart för sig vad detta testet innebär.

Testa SST passen eller 6veckors upplägget istället och komplettera det med lite race så skall du se att forumkurvan pekar uppåt.

Roger Edvinsson
    Creme Fraiche Bicycle Club

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    Roger_Edvinsson skrev:
    Foss skrev:

Så gissningsvis hade du tre kortare tunga "sprintar" en 5min uppvärmning och sen 20min där du skulle gå all in och se hur mycket effekt du kunde leverera i snitt under denna 20:a

Svårt första gångerna och man måste nästan ha ganska klart för sig vad detta testet innebär.

Testa SST passen eller 6veckors upplägget istället och komplettera det med lite race så skall du se att forumkurvan pekar uppåt.

FTP-testet är 1.13 så det var nog något annat pass som Foss körde.

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    sjogren skrev:
    Det går att koppla Zwift direkt till strava så det sköts automatiskt. kolla på https://my.zwift.com
    Annars ligger .fit filerna i \Documents\Zwift\Activities om du vill ladda upp manuellt
    Tackar. Nu tror jag att det funkar.

Av:
    Foss
    Cannondale jekyl 1000 skrev:
    Roger_Edvinsson skrev:
    Foss skrev:

FTP-testet är 1.13 så det var nog något annat pass som Foss körde.

Det var 10 min uppvärmning sedan en riktig långnötare på 30 minuter där man växelvis körde 240/225 watt sedan 3 minuter vila, 1 minut 300w, ytterligare 1minut vila och sen fläska på med en sån där 30-minutare igen innan man varva ner. Jag var bra mör mot slutet av andra långnötarn.

Av:
    Foss
    Jag var in och kikade igen, det hette SST och betydde tydligen sweet spot training. Såg dessutom att man kunde ställa in vilket motstånd man skulle ligga på. Det var nog den delen jag missade...

Av:
    sjogren
    En bra ide är att köra ett ftp test så blir motståndet rätt. Men klarade du av passet utan att dö så var det ju inte helt fel ändå. 2*30 min SST är ju inget vilopass direkt.

Av:
    Foss
    sjogren skrev:
    En bra ide är att köra ett ftp test så blir motståndet rätt. Men klarade du av passet utan att dö så var det ju inte helt fel ändå. 2*30 min SST är ju inget vilopass direkt.

Ok, då ska jag prova det där ftp-test som fanns i zwift också. Har cyklat lite trainer förr men då har jag bara ändrat motståndet själv efter dagsform och stundens ingivelse. Det är roligare nu när den liksom ändrar själv. Efter gårdagens pass sa min garminklocka att återhämtningstiden var 72h. Är det något att lita på det tro?

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    Foss skrev:
    sjogren skrev:

Ok, då ska jag prova det där ftp-test som fanns i zwift också. Har cyklat lite trainer förr men då har jag bara ändrat motståndet själv efter dagsform och stundens ingivelse. Det är roligare nu när den liksom ändrar själv. Efter gårdagens pass sa min garminklocka att återhämtningstiden var 72h. Är det något att lita på det tro?
    Nej men det kan nog vara lämpligt att köra något lugnt pass dagen efter.

Av:
    Foss
    Jag kör mitt zwift från ipad, hur gör man för att skriva till andra? Går det även att prata med andra?

Av:
    Källis
    Bra sida där det är lätt att få överblick/söka bland träningspass/träningsupplägg på Zwift.
    http://whatsonzwift.com

//Källis

Av:
    Vertigo
    Nu gissar jag eftersom jag är ny på zwift, tryck på skärmen på din iPad så tror jag det kommer upp olika alternativ så som att skriva till andra rätta mig gärna om jag har fel.

Av:
    Roger_Edvinsson
    Är man helt ny så kanske en Step test är bättre än att köra ett FTP test.

Tycker det är svårt att få några vettiga värden första gångerna ut och vet man dessutom inte alls vart man ligger så är det inte helt fel att först köra en ramp.

http://gplama.blogspot.se

Gjorde ett försök i början av inomhussäsongen och det stämde oväntat bar med det FTP värde jag senare kunde plocka på 20:minutaren

Roger Edvinsson
    Creme Fraiche Bicycle Club

Av:
    Foss
    Roger_Edvinsson skrev:

Tycker det är svårt att få några vettiga värden första gångerna ut och vet man dessutom inte alls vart man ligger så är det inte helt fel att först köra en ramp.

Gjorde ett försök i början av inomhussäsongen och det stämde oväntat bar med det FTP värde jag senare kunde plocka på 20:minutaren

Såg intressant ut men hur får man ner den där filen om man kör från ipad?

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    Jaha då har man kört slut på gratisprovet. Hur funkar det egentligen med betalningen. Står bara 10$ och att det kan skilja för olika länder men vad blir det i kronor? Dras det varje månad tills man säger upp abonemanget?

Av:
    AX3L
    http://www.bikeradar.com

Zwift - nu också för knattarna!

Av:
    julgus
    Typ 90.-, dras varje månad tills man säger upp det. Betalar man med Paypal så får man mail inför varje dragning.
    Cannondale jekyl 1000 skrev:
    Jaha då har man kört slut på gratisprovet. Hur funkar det egentligen med betalningen. Står bara 10$ och att det kan skilja för olika länder men vad blir det i kronor? Dras det varje månad tills man säger upp abonemanget?

Av:
    Foss
    Foss skrev:
    Roger_Edvinsson skrev:

Jag svarar mig själv, man får skapa turerna på datorn och sedan använda itunes för att föra över filen till ios-enheten. Lite "sno filen bakvägen"-tillvägagångssätt. Nu har jag även provat att köra en FTP-test enligt den stegrande metoden som föreslogs ovan. Nästa pass ska jag prova värdet i zwifts eget FTP-test. Det blev drygt 265W enligt formeln, säger det värdet mig något?

Av:
    JT
    Foss skrev:
    Det blev drygt 265W enligt formeln, säger det värdet mig något?

Ja, om du får lägre nästa gång du gör exakt samma test så har du blivit sämre och om du får högre så har du blivit bättre. Sämre/bättre på det testet alltså.

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    Foss skrev:
    Foss skrev:
    Roger_Edvinsson skrev:

Jag svarar mig själv, man får skapa turerna på datorn och sedan använda itunes för att föra över filen till ios-enheten. Lite "sno filen bakvägen"-tillvägagångssätt. Nu har jag även provat att köra en FTP-test enligt den stegrande metoden som föreslogs ovan. Nästa pass ska jag prova värdet i zwifts eget FTP-test. Det blev drygt 265W enligt formeln, säger det värdet mig något?

Vad mäter du effekten med?

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in