• Re: Zwift - The tråd, frågor och svar, allmänt om Zwift

Av:
    bigmollo
    gerrardsdobbar skrev:
    bigmollo skrev:
    gerrardsdobbar skrev:
    Bortdomnat scrotum är ett problem när jag Zwiftar. Antagligen för att det är så oerhört statiskt. Förslag på lösningar som inte innebär att mecka med sadelvinkeln?

Ställ dig upp lite då och då. Annars kan du testa olika sadelvinklar eller en annan sadel eftersom det antagligen är det som är det egentliga felet.

Sadeln funkar utmärkt utomhus. Jag får aldrig domningar hur långt jag än kör, eller hur mycket tid jag ligger i bocken. Med när jag Zwiftar så domnar det om jag inte ställer mig upp med jämna mellanrum.

Har du kollat så du har rätt höjd på framhjulet? Det räcker med några millimeter fel för att det ska börja kännas.
    /Johan

...........................................................

Bigmollo.com
    Bicycling.se
    Randonneur Stockholm

Av:
    tuta
    gerrardsdobbar skrev:
    Bortdomnat scrotum är ett problem när jag Zwiftar. Antagligen för att det är så oerhört statiskt. Förslag på lösningar som inte innebär att mecka med sadelvinkeln?
    Har samma problem. Hade misslyckad leverans på min DIY rocker plate igår så kitet borde dyka upp snart. Återkommer med testrapport om jag lyckas skruva ihop grejerna.

Av:
    larason
    Felpost
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2018-11-14 12:50 av larason.

Av:
    molleben
    Jag kör Zwift med en Apple TV/Wahoo Kickr Snap och eftersom Apple TV inte klarar av mer än två Bluetooth enheter så kopplar jag endast in trainern och pulsbandet dvs man kan ej använda kadensmätaren (Wahoo Bluetooth). Jag har sett på Zwift forum och på Youtube att vissa lyckas koppla in sin kadensmätare till Zwift Companion appen på telefonen istället så jag har försökt med det utan att lyckas. Det ser ut som att den kopplar upp sig till kadens sensorn men datat är inte korrekt. Den verkar basera kadensen på nån slags uppskattning i förhållande till effekten. Har någon lyckats få detta att funka? Har för övrigt haft problem med pulsmätaren (Wahoo Tickr) som plötsligt inte ville koppla ihop sig med Apple TV. Efter ett antal misslyckade försök att Zwifta i helgen så hittade jag ett sätt att göra reset på Wahoo Tickr.... ta ut batteriet och väda det åt fel håll, sätta tillbaka locket, vänta 3 sekunder och sedan vända tillbaka batteriet igen..... Det borde man kan kunnat gissa själv :-)

Benke

Av:
    Adhocalias
    Jag får det att funka med mina wahoo-enheter (även om det är hrm jag kopplar den vägen, så är principen densamma). Man behöver ange att man ska koppla via Companion, så att sökningen ”switchar över” dit ist för att söka efter bluetooth. Då har jag kunnat söka igen och lägga till enheten.

Hoppas du förstår hur jag tänker...

Mitt problem har varit att Companion är väldigt instabilt på min telefon och då tappas kopplingen till den extra mätaren. Så jag har numera med mig en iPad till källaren som jag kör Companion på. Känns som lite overkill, men det funkar.

Av:
    molleben
    Aha, men vart anger du att den skall switcha över och koppla via companion? Gör du nåt med bluetooth inställningar eller Wahoo utilities på telefonen eller bara i Zwift Companion?

Benke

Av:
    Adhocalias
    Jag får en fråga när det står att bluetooth är ”full”, om jag vill söka via Companion istället. Går också att välja manuellt vid parningen i starten eller inne i settings/pair.

0A9479A9-7057-4937-9900-E584B0692DB4.jpeg

Av:
    mklmtb
    bigmollo skrev:
    gerrardsdobbar skrev:

Ställ dig upp lite då och då. Annars kan du testa olika sadelvinklar eller en annan sadel eftersom det antagligen är det som är det egentliga felet.

Byt sadel till en som är snällare, jag hade samma problem tidigare och även om det inte är helt borta så är det inga större problem längre efter bytet. Körde Fondot i söndags, 3:20h.. inga problem, ställde mig upp ett par gånger bara.

Av:
    larason
    Hej, ska prova zwift, vad är"bäst"att koppla upp sig med, dator med blåtand eller padda? "styr" man bägge med app eller kör man allt på vald enhet enl ovan?
    Tack på förhand
    /L

Av:
    cybernasty
    larason skrev:
    Hej, ska prova zwift, vad är"bäst"att koppla upp sig med, dator med blåtand eller padda? "styr" man bägge med app eller kör man allt på vald enhet enl ovan?
    Tack på förhand
    /L

Ant+ eller bluetooth till iphone/ipad eller dator . Du kan använda Zwift app och Zwift companion. Finns hur många youtube tutorials som helst och google är bara ett klick bort.

Snälla kontrolläs det du skriver för det är nästa obegripligt.

Av:
    gerrardsdobbar
    bigmollo skrev:
    gerrardsdobbar skrev:
    bigmollo skrev:
    gerrardsdobbar skrev:

Sadeln funkar utmärkt utomhus. Jag får aldrig domningar hur långt jag än kör, eller hur mycket tid jag ligger i bocken. Med när jag Zwiftar så domnar det om jag inte ställer mig upp med jämna mellanrum.

Har du kollat så du har rätt höjd på framhjulet? Det räcker med några millimeter fel för att det ska börja kännas.
    /Johan

Hm, intressant tanke. Använder Tacx-stödet för framhjulet. Det höjer ju kanske upp det lite för mycket. Ska testa nästa pass utan den och se hur det går. Tack(x)!

------------------------------

As long as I breathe, I attack.

Av:
    mklmtb
    Komplett.se säljer KICKR snap 2017 för 4499kr idag, prisvärt!

Av:
    Snoken74
    Hej, har precis skaffat Zwift, någon som har koll på varför jag bara hamnar i A gruppen när jag ska köra race? Jag anmäler mig till C gruppen via appen Zwift Companion men när racet börjar är jag ändå i A gruppen.

Av:
    Stumpy
    Det är väl din FTP/kg som avgör klass.

Av:
    Snoken74
    Ok, jag antar att jag måste göra ett FTP test för att hamna i rätt grupp då?

Av:
    Spacekitty
    Du kan fuska och skriva in valfri vikt och FTP.

cykla!

Av:
    Stumpy
    Det är lite svårt att hitta stället där man kan skriva in FTPn. Man måste vara i appen och gå till sin profils inställningar. På webben eller companion verkar det inte gå av någon anledning. Men det bästa är väl att köra ett FTP test. Sedan kör du ett nytt efter en månad eller två och ser utvecklingen.

Av:
    Adhocalias
    Stumpy skrev:
    Det är väl din FTP/kg som avgör klass.
    Man kan väl välja klass i ett race helt fritt, oavsett FTP? Som jag förstått det är klassen i loppen vilken W/kg man ska hålla i det specifika loppet för att starta med jämnbördiga cyklister.

Alltså, om du har en FTP på 5 W/kg men vill köra ett lugnt lopp kan du anmäla dig i klass C (2,5-3,1 W/kg). Och då kommer det också synas att du är anmäld i klass C för just det loppet, under loppet. Eller så kan man anmäla sig i en högre klass för att utmana sig.

Så om klassen man anmält sig i ändras av sig självt till loppet är det nåt vajsing.

Av:
    tuta
    Gave en Ride On till bigmollo idag när han susade förbi. Eftersom jag var i erg-mode var det inte bara att hänga på (och sist jag rörde ftp-bias så slutade trainerkontrollen att funka). Idag dog TV:n med en hög knall också. Som tur var så var det mellan två intervaller så det var bara till att vara lite snabb och leta fram en skärm.

Man behöver inte skriva in en FTP om man inte vill. Kan ju vara bra att göra om man använder FTP-baserade workouter, annars fyller den väl ingen funktion? Zwift uppdaterar automatiskt FTP:n om den går upp (enligt deras beräkningar).

Av:
    littlebitrusty
    Hej!

Är sjukt ambivalen inför valet av trainer då jag vill komma in i nya rutiner för vinterträningen.

Tänkte satsa stenhårt på att få ut en härlig upplevelse av Zwift och önskar således råd från lite mer rutinerade rävar.

Hur bra klarar man sig på 10 % (flux), 16 % (flux2) samt 25 % (Neo) om man vill ha en go Zwift upplevelse som håller på sikt?

Av:
    bigmollo
    tuta skrev:
    Gave en Ride On till bigmollo idag när han susade förbi. Eftersom jag var i erg-mode var det inte bara att hänga på (och sist jag rörde ftp-bias så slutade trainerkontrollen att funka).

Härligt! Jag körde ett 2-timmars träningspass och tror att jag lyckades ride-ona tillbaka.
    Zwifts egna pass är riktigt bra. Sjukt enkelt att följa.
    /Johan

Bigmollo.com
    Bicycling.se
    Randonneur Stockholm

Av:
    Pajas
    Nu är det dags att plocka fram trainern som köptes för säkert 4 år sen och ligger ännu i sin kartong....
    Det är en dum trainer så jag behöver en ANT+ Dongle för ios ..... funkar Garmins egen för Swift ?
    https://www.cykelkraft.se
    Behöver en adapter till 30 pin- lightning oxå men det kan jag nog hitta hos den lokala Kjell &co

Av:
    Stinkfisk
    Pajas skrev:
    Nu är det dags att plocka fram trainern som köptes för säkert 4 år sen och ligger ännu i sin kartong....
    Det är en dum trainer så jag behöver en ANT+ Dongle för ios ..... funkar Garmins egen för Swift ?
    https://www.cykelkraft.se
    Behöver en adapter till 30 pin- lightning oxå men det kan jag nog hitta hos den lokala Kjell &co

https://happyride.se

Köp mina vettja!

Av:
    molleben
    Blir inte klok på detta.... Jag får oxå frågan att byta till companion men den appen hittar aldrig min Wahoo kadens sensor så länge jag kör med Apple TV. Däremot kan jag utan problem hitta kadenssensorn om jag istället kör Zwift på telefonen och speglar den till TV-n med Apple TV men då får jag mycket sämre bild och det hackar hela tiden...

Vilken är den bästa plattformen för Zwift? En Macbook? En stationär PC med hyggligt grafikkort? Apple TV funkar kass tycker jag

Benke

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    molleben skrev:
    Blir inte klok på detta.... Jag får oxå frågan att byta till companion men den appen hittar aldrig min Wahoo kadens sensor så länge jag kör med Apple TV. Däremot kan jag utan problem hitta kadenssensorn om jag istället kör Zwift på telefonen och speglar den till TV-n med Apple TV men då får jag mycket sämre bild och det hackar hela tiden...

Vilken är den bästa plattformen för Zwift? En Macbook? En stationär PC med hyggligt grafikkort? Apple TV funkar kass tycker jag
    Ipad har funkat klockrent för mej. iPhone SE har jag också använt en hel del men ibland har det strulat med någon anslutning av sensor när jag samtidigt använt bluethothlurar. Mcbook har jag inte prövat än. Kanske kör ett test ikväll.

Letar stages vev för hollowgram och DT 3-pawl xd-hub.

Av:
    Stumpy
    Har funkat bra med min mindre gamla laptop (Microsoft Surface).
    Den riktigt gamla laptopen (Dell XPS ...) har däremot tappat kontakten ibland och tvärhängde sig en gång.

Av:
    larason
    Hej, undrar om man kan avsluta ett träningsprogram(workout) eller tex ftp test i förtid, men ändå få det registrerat?
    Pratar alltså om nedvarvningen, som jag gärna skulle kunna göra i annan"miljö", tex se på vanlig tv?
    /L

Av:
    Jajjas
    Klicka på skärmen så att du kommer in i menyn sen välj end ride, då kommer bilden upp med puls, tss osv.

Av:
    Stumpy
    Jag kör nästan alltid annan bild på TVn än på Zwift-datorn. Bara att skifta ingång på TVn.
    zwifta.jpg

Av:
    Jensen
    kanske dum fråga (ny på Zwift), fått för mig att när man började så kunde man välja hur "van" cyklist man var, vart finner jag det igen, för att ändra?

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    nypan
    Hopps!

/Nypan
    ------------------------------------------
    Randonneur Stockholm - för långcyklare i Stockholm med omnejd
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-11-28 10:24 av nypan.

Av:
    larason
    Ok, tack 😁

Av:
    FilipMikkonen
    Sugen att börja med zwift men har bara en 29" fulldämpad mtb hemma, någon idé att ens köpa in en smart trainer å börja? Någon som kör med fulldämpad mtb?

Av:
    Bengt-re
    FilipMikkonen skrev:
    Sugen att börja med zwift men har bara en 29" fulldämpad mtb hemma, någon idé att ens köpa in en smart trainer å börja? Någon som kör med fulldämpad mtb?

Varför inte köpa en begagnad skrotcykel att de zwifta med? Onödigt meck att få det att fungera med moderna mtb med mongoaxelstandarder, idiotstora kassetter och en cage som skulle duga som stöd. Känns lite ovärt att få det att fungera och slita ner tokdyra slitdelar tänker jag. En cykel med qr och 8-10 delat bak känns enklare och billigare i längden och du kan ha vinterhjul på ordinarie mtb och köra den ute fina dagar i vinter.

Vikten på zwiftcykeln är rätt oviktig ;)

Av:
    FilipMikkonen
    Bengt-re skrev:
    FilipMikkonen skrev:

Varför inte köpa en begagnad skrotcykel att de zwifta med? Onödigt meck att få det att fungera med moderna mtb med mongoaxelstandarder, idiotstora kassetter och en cage som skulle duga som stöd. Känns lite ovärt att få det att fungera och slita ner tokdyra slitdelar tänker jag. En cykel med qr och 8-10 delat bak känns enklare och billigare i längden och du kan ha vinterhjul på ordinarie mtb och köra den ute fina dagar i vinter.

Har vart inne på det men en skrotcykel kostar ändå ett par tusenlappar, vill prova köra med min mtb först tänker jag. Men som du säger det verkar vara lite bökigt..

Av:
    Road_Runner
    Bigmollo regga dig på zwiftpower.com om du tänker tävla då får du lite bättre statistik och så ser man resultatlistan mm.

Av:
    Henrik83
    Jag Zwiftar oftast samma tid på dygnet & det brukar (ofta) vara samma återkommande ”racearrangör”. Inte letat igenom Zwift Companion heller.. Men är det aldrig nå race upp för Alpe du Zwift? Nån som sett nån ”arrangör” som brukar ha det?

Av:
    tuta
    Är ju verkligen inte rätt person att svara efter som jag har kört exakt noll race men tror att jag hörde på någon podd att de flesta race var platta eftersom det blir som en tempoetapp om det bara går uppför. Att det blir så behöver man ju iofs inte lyssna på en podd för att förstå men uppenbarligen ansågs det som tråkigt eller nåt.

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    FilipMikkonen skrev:
    Bengt-re skrev:
    FilipMikkonen skrev:

Har vart inne på det men en skrotcykel kostar ändå ett par tusenlappar, vill prova köra med min mtb först tänker jag. Men som du säger det verkar vara lite bökigt..
    Köp rätt trainer så funkar det. Slitdelar dvs framdrev, Vevlager, pedaler och kedja håller hur länge som helst om dom är rena vilket dom ju brukar vara när man kör inne.

Letar stages vev för hollowgram och DT 3-pawl xd-hub.

Av:
    FilipMikkonen
    Cannondale jekyl 1000 skrev:
    FilipMikkonen skrev:
    Bengt-re skrev:
    FilipMikkonen skrev:

Köp rätt trainer så funkar det. Slitdelar dvs framdrev, Vevlager, pedaler och kedja håller hur länge som helst om dom är rena vilket dom ju brukar vara när man kör inne.

Tacx Flow smart är jag inne på, duger den tror du?

Av:
    bigmollo
    Road_Runner skrev:
    Bigmollo regga dig på zwiftpower.com om du tänker tävla då får du lite bättre statistik och så ser man resultatlistan mm.

Nu är jag reggad! Ska nog testa ett race snart. Gillade verkligen måndagens urblåsning på joyriden. Ska försöka lägga några timmar på Zwift i vinter.

Bigmollo.com
    Bicycling.se
    Randonneur Stockholm

Av:
    Ubbe73
    Precis kört mitt första Zwift pass 😁😁 riktigt skoj. Har en Elite Direto , Garmin 520 med pulsband och en Ipad. Om jag ska få in pulsen i Zwift så måste jag skaffa en Ant+ dongle. Sett en del om ett pulsband som även funkar som en ant+ brygga. https://www.mantel.com

Hur gör ni när ni vill ha med pulsen i Zwift?

Hade min 520 igång och hastighet/kadens/watt stämde bra med Zwift. Däremot sträckan skilde rätt mycket. Körde ett 25km pass men min 520 visade bara 22 km. Är det normalt??

Av:
    Laser-Björne
    Har börjat köra race i Zwift senaste månaden och tycker att det är skitkul (iaf betydligt roligare än annan cykelträning inomhus). Kan någon rekommendera ett bra lag (sammanhållning, kör vettiga race, osv) att gå med i? Både SZR och Team Sz verkar tyvärr mer eller mindre döda.

Av:
    afotose
    SZR är väl allt annat än dött? Jag tycker vi har bra fart och trevliga diskussioner på Facebook, samt många träningspass/tävlingar!

Laser-Björne skrev:
    Har börjat köra race i Zwift senaste månaden och tycker att det är skitkul (iaf betydligt roligare än annan cykelträning inomhus). Kan någon rekommendera ett bra lag (sammanhållning, kör vettiga race, osv) att gå med i? Både SZR och Team Sz verkar tyvärr mer eller mindre döda.

Av:
    Jensen
    Ubbe73 skrev:
    Precis kört mitt första Zwift pass 😁😁 riktigt skoj. Har en Elite Direto , Garmin 520 med pulsband och en Ipad. Om jag ska få in pulsen i Zwift så måste jag skaffa en Ant+ dongle. Sett en del om ett pulsband som även funkar som en ant+ brygga. https://www.mantel.com

Hur gör ni när ni vill ha med pulsen i Zwift?

Hade min 520 igång och hastighet/kadens/watt stämde bra med Zwift. Däremot sträckan skilde rätt mycket. Körde ett 25km pass men min 520 visade bara 22 km. Är det normalt??

nu hänger jag inte med, direton pratar med ipaden via bluetooth, pulsbandet du har använder ant+, vad ska du med pulsband som är brygga? är det inte pulsbandet som är "problemet"? antingen bara skaffa ett bluetooth pulsband, typ wahoo tickr, eller så skaffa typ https://www.youtube.com

Om nu spaden kan kommunicera med flera bluetooth samtidigt?

===I Speed kills, but you get there faster I===

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ