• Re: Zwift - The tråd, frågor och svar, allmänt om Zwift

Av:
    SGS
    Zwift krånglar verkligen hela tiden för mig. Har knappt lyckats ta mig igenom provperioden (25km). Kör med en Elite Quobo Digital Smart B+ och kan inte rekommendera andra som är sugna på Zwift samma sak.

Först hittades inte trainern. Sedan klarade inte den bärbara datorn (några år gammal budget-PC) av programmet. Fick igång det via androidappen till slut, men då tyckte jag inte effektangivelsen stämde särskilt bra. Ställde upp (vad jag minns) realismenreglaget till max och sedan kändes det OK. Förutom då att trainern förlorade uppkopplingen utan synbar orsak nyss när jag försökte slutföra de få kilometrarna kvar av provperioden.

TR fungerar dock klockrent så får väl hålla till i den tråden i stället. Synd då jag gillar tv-spel.

Av:
    Andurrs
    .

Av:
    Johan A
    SGS skrev:
    Massa problem.

Fan vad surt. Att det kan skilja så mycket mellan olika personers setup.

Av:
    Mini_me
    Mitt lirar på 4g i källaren med knackig mottagning.
    Ska uppgradera från ipad till ATV 4k tänkte jag. Bra val?

Eller bara köra HDMI dongle från ipad till monitor?

- s k i l j e l i n j e -

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    Pajas
    Lingon skrev:
    Jag hade lätt valt en bra direktdriven smarttrainer (med effektmätare) före effektmätare till utecykeln.

Får nog hålla lite utkik på om det blir några bra erbjudanden..... fan både bilförsäkring och bilskatt dök upp i dag:(
    Iofs ingen överaskning men lika tråkigt varje gång

Av:
    Johan A
    Alla är iofs olika men wattmätare utanför Zwift är för mig totalt onödigt.

Av:
    Adhocalias
    Jag har kört rätt mycket Zwift med dumtrainer och vanlig wattmätare, men bytte till smarttrainer under vintern. Den stora skillnaden är att det blir 1) lättare att köra träningspass när motståndet regleras automatiskt, men framförallt 2) mycket mer utomhuslik cykling när man kör lopp, eftersom motståndet i trainern anpassas efter banan. Istället för att ligga på en ganska konstant effekt oavsett hur banan går, ser effektgrafen ut som ett EKG.

Eftersom man sällan ligger på konstant effekt ute, utan den växlar efter backar, vind och drafting, blir zwiftandet som sagt mer likt utomhuscykling med smarttrainer. Vilket jag tänker mig är ett plus träningsmässigt om man tränar inne för att cykla snabbt ute. Dessutom är det, tycker jag, mycket roligare när det inte är så statiskt.

Det funkar absolut bra med dumtrainer och effektmätare också, men har man möjlighet är uppgraderingen definitivt värd det i mitt tycke. Jag kan också rekommendera Apple TV som uppkoppling, den är enkel, superstabil och har bra upplösning utan lagg och hack. Slår allt annat jag testat.

Av:
    Raggamuffin
    Johan A skrev:
    Alla är iofs olika men wattmätare utanför Zwift är för mig totalt onödigt.

Använder du inte själv den i zwift? Utan det är bara zwift som använder den så att säga?

Kör du inte utomhus vid trevligare väder än nu? Inga linjelopp?

// Muffin

Av:
    bigmollo
    Adhocalias skrev:
    Jag har kört rätt mycket Zwift med dumtrainer och vanlig wattmätare, men bytte till smarttrainer under vintern. Den stora skillnaden är att det blir 1) lättare att köra träningspass när motståndet regleras automatiskt, men framförallt 2) mycket mer utomhuslik cykling när man kör lopp, eftersom motståndet i trainern anpassas efter banan. Istället för att ligga på en ganska konstant effekt oavsett hur banan går, ser effektgrafen ut som ett EKG.

Eftersom man sällan ligger på konstant effekt ute, utan den växlar efter backar, vind och drafting, blir zwiftandet som sagt mer likt utomhuscykling med smarttrainer. Vilket jag tänker mig är ett plus träningsmässigt om man tränar inne för att cykla snabbt ute. Dessutom är det, tycker jag, mycket roligare när det inte är så statiskt.

Det funkar absolut bra med dumtrainer och effektmätare också, men har man möjlighet är uppgraderingen definitivt värd det i mitt tycke. Jag kan också rekommendera Apple TV som uppkoppling, den är enkel, superstabil och har bra upplösning utan lagg och hack. Slår allt annat jag testat.

+1 på allt.
    Förövrigt så körde jag nästan ihjäl mig på etapp 4 idag. Helvete vad det gick undan.

...........................................................

Bigmollo.com
    Bicycling.se
    Randonneur Stockholm

Av:
    littlebitrusty
    Hej!

Har blivit med Neo och älskar den! Märkte dock igår att den inte rwagearar på underlag och lutning när jag Zwiftar. Har heller inte kopplat in någon strömkälla i trainern. Någon som vet om samband finns?

Av:
    Spacekitty
    Ja.

=^.^=

Av:
    Raggamuffin
    littlebitrusty skrev:
    Hej!

Har blivit med Neo och älskar den! Märkte dock igår att den inte rwagearar på underlag och lutning när jag Zwiftar. Har heller inte kopplat in någon strömkälla i trainern. Någon som vet om samband finns?

Nej det kan väl inte finnas något samband? Neon drivs väl med liquid metal fuel.

// Muffin

Av:
    Spacekitty
    Att man inte ens prova att koppla in strömmen innan frågan ställs...

=^.^=

Av:
    littlebitrusty
    Spacekitty skrev:

Om du hade vetat vilket projekt det innebär för mig att koppla ström dit trainern står hade du förstått frågan. Får väl försöka lära dig något som de flesta 10 åringar i Sverige klarar av. Har du inget trevligt att säga kan du vara tyst. Gör om och gör rätt!

Av:
    littlebitrusty
    Spacekitty skrev:
    Ja.

Måste man ha den inkopplad för att det ska fungera?

Av:
    Mini_me
    littlebitrusty skrev:
    Spacekitty skrev:
    Ja.

Måste man ha den inkopplad för att det ska fungera?

Som min snart 12åring skulle svara: ”Duh! Är är väl självklart...”

Men vi pratar om strömkabeln nu va?

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    littlebitrusty
    Precis!

Själva trainern funkar fint utan strömsladd men undrar om man behöver den för att få samtliga funktioner fungerande!

Av:
    Raggamuffin
    littlebitrusty skrev:
    Precis!

Själva trainern funkar fint utan strömsladd men undrar om man behöver den för att få samtliga funktioner fungerande!

Elektroniken behöver spänning för att fungera.

// Muffin

Av:
    Mini_me
    littlebitrusty skrev:
    Spacekitty skrev:

Om du hade vetat vilket projekt det innebär för mig att koppla ström dit trainern står hade du förstått frågan. Får väl försöka lära dig något som de flesta 10 åringar i Sverige klarar av. Har du inget trevligt att säga kan du vara tyst. Gör om och gör rätt!

Tada!!

https://m.clasohlson.com

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    Ubbe73
    Mini_me skrev:
    littlebitrusty skrev:
    Spacekitty skrev:

Tada!!

https://m.clasohlson.com

Funkar inte en kortare? 🤣🤣

Av:
    Spacekitty
    littlebitrusty skrev:
    Spacekitty skrev:

Ok. Läs manualen så får du svaret, men det är väl ett för stort projekt för dig.

=^.^=

Av:
    littlebitrusty
    Testar en gång till. Har du inget trevligt att säga kan du vara tyst.

Av:
    Raggamuffin
    littlebitrusty skrev:

Den enda som är otrevlig här är du.

// Muffin

Av:
    marr
    littlebitrusty skrev:

Testar en gång till. Läs manualen.

Av:
    littlebitrusty
    Om jag uppfattas som otrevlig ber jag om ursäkt. Dock har jag bara velat ha lite hjälp med en fråga som jag inte har kunnat finna svar på. Jag tycker inte att man ska behöva utstå otrevliga kommentarer för detta då jag antagit att detta är forumets primära syfte.

Av:
    marr
    Du kanske ska läsa specifikationerna för det du köpt istället för att vara otrevlig här?

Screenshot_20190113-102438.jpg

Screenshot_20190113-102456.jpg

Av:
    Raggamuffin
    littlebitrusty skrev:
    Om jag uppfattas som otrevlig ber jag om ursäkt. Dock har jag bara velat ha lite hjälp med en fråga som jag inte har kunnat finna svar på. Jag tycker inte att man ska behöva utstå otrevliga kommentarer för detta då jag antagit att detta är forumets primära syfte.

De flesta har nog svårt att tro att du inte försöker driva med dem med en sådan fråga, därav svaren.

Det är ytterst självklart att du behöver koppla in den.

// Muffin

Av:
    Källis
    "Inte finna svar på"

Står direkt på Tacx Neo hemsida att vissa funktioner inte fungerar utan extern strömkälla.

Att själv inte dra slutsatsen att den där strömkabel som följer med produkten kanske har någon typ av funktion känns märkligt...

//Källis

Av:
    littlebitrusty
    Sveriges otrevligaste forum visar ännu en gång sitt fula ansikte. Fortsätt att näthata ni så ska jag leta mig till ett annat forum där en mindre vetande faktiskt får lov att ställa frågor som denne inte kan finna på egen hand.

Ha en fin söndag!

Av:
    marr
    littlebitrusty skrev:
    Sveriges otrevligaste forum visar ännu en gång sitt fula ansikte. Fortsätt att näthata ni så ska jag leta mig till ett annat forum där en mindre vetande faktiskt får lov att ställa frågor som denne inte kan finna på egen hand.

Ha en fin söndag!

Du kanske hittar ett som inte behöver en strömkälla.

Av:
    littlebitrusty
    marr skrev:
    littlebitrusty skrev:

Ha en fin söndag!

Antar att du känner dig ganska häftig när du sitter där och skriver fyndiga kommentarer anonymt påhejad av andra medelålderns som saknar moralisk kompass. Man blir sugen på att dra sladden till all världens internetuppkoppling.

Av:
    marr
    littlebitrusty skrev:
    marr skrev:
    littlebitrusty skrev:

Ha en fin söndag!

Antar att du känner dig ganska häftig när du sitter där och skriver fyndiga kommentarer anonymt påhejad av andra medelålderns som saknar moralisk kompass. Man blir sugen på att dra sladden till all världens internetuppkoppling.

Tyvärr. Det är ett alldeles för stort projekt att läsa vad du skriver...

Av:
    Skogling
    Kräver internet sladd?!

Av:
    Raggamuffin
    Skogling skrev:
    Kräver internet sladd?!

Nej men kabel.
    Vissa bilmodeller kräver sladd :)

// Muffin

Av:
    Mini_me
    littlebitrusty skrev:

Ha en fin söndag!

Fast nu får vi nog ha lite ordning på saker och ting.

Du ställde en fråga som gällde om det fanns ett samband mellan din trainer och att det inte fanns alla funktioner när du körde zwift utan att ha kopplat in ström.

Du fick svar på den frågan direkt (Dvs ja)

Sen gjorde några sig lite lustiga över att du inte testar att koppla in / läsa alla papper som följer med (alt finns att hitta på tillverkarens hemsida) , knappast näthat hur du än vrider och vänder på det.

Sen fick du fler svar som klargjorde att: Ja , du behöver koppla in ström för att den (Vissa mer eller mindre lustiga) ska funka enligt dina önskemål.

Sen (baserat på den info som fanns) så klargjorde du att det är väldigt svårt att få ström till där du är. Och det må så vara men då kanske man får ge lite info om varför det är så himla svårt.

För framtida läsare som hittar detta och ramlar in i samma tankebanor som du ang näthat så kan man väl bara säga att det inte stämmer.
    Det är en väldig skillnad att man får lite pikar på att man kanske åtminstone ska läsa/googla sitt problem innan man vill ha hjälp från andra , och att få utstå näthat.

Plus: Du är även inte helt ny till forumet så just jargongen kan inte ha undkommit dig. Visst , ibland finns det nötter men dom verkar komma och sen gå. Dom som nu svarat dig kommer svara nästa gång du ställer en fråga (dvs inte försvinna). Och man kanske då får ta att man inte uttrycker sig på samma sätt. Plus kan det vara en god ide att ge lite info om varför du ställer en fråga och ev begränsningar i ev lösningar (tex du har inte ström där du kör Zwift).

Hoppas du , när känslorna svajat klart , får en fortsatt trevlig dag och att du kan hitta en lösning på ström problemet. :)

Edit:

Näthat är ett samlingsbegrepp för hot, trakasserier, kränkningar, förolämpningar eller nätmobbning mot en individ, eller hets mot folkgrupp (engelska hate speech), som sker över internet. Jämfört med övriga former av olaga hot, ofredande, förtal, stämpling och brott mot personuppgiftslagen har näthat ofta en snabbare spridning.[3] Ofta handlar det om hatiska kommentarer på sociala medier och spridande av integritetskränkande fotografier och personuppgifter.[4] Näthat kan dock vara kränkande utan att vara olagligt.[5]

"Jag bara jobbar här..."
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-13 12:39 av Mini_me.

Av:
    bigmollo
    Ni som kör Fondot kan väl plocka med mina ben på hemvägen. De ligger nånstans i sista backen.

...........................................................

Bigmollo.com
    Bicycling.se
    Randonneur Stockholm

Av:
    Örjan Lax
    Äh, det blev fisksoppa :-)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-13 12:50 av Örjan Lax.

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    Istället för att dra ur sladden, ta en cykeltur, ät, sätt dej i soffan och titta på den här filmen. Livet kan vara ganska kul om man ser det från rätt sida.
    https://youtu.be

Letar stages vev för hollowgram och DT 3-pawl xd-hub.

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    Adhocalias skrev:

Fan också. Då måste jag gräva mej in i zwiftdatorn och klippa sladden till ERG-mode.

Av:
    Ubbe73
    Har en gammal laptop som jag funderar använda till Zwift. Dock måste Windows 10 installeras. Den har 4GB ram ej något dedikerat grafikkort. Någon som idag kör med en lite äldre laptop?

Av:
    nisseson
    Sidospår (well, egentligen huvudspår) i senaste chipsätardiskussionen: för mig som varken har smarttrainer eller Zwift låter det som att stötsimulering borde vara tillgängligt även utan extern ström enligt skärmskottet ovan. Eller?

sketch-1547381196831.png

Kör originalpostaren kanske med ERG-mode? https://forums.zwift.com

Av:
    littlebitrusty
    Kan helt klart, efter en lång och harmonisk frukost, medge att diskussionen blev lite väl hetsig.

Det jag dock fortfarande kan finna lite svårt att acceptera är att onödiga kommentarer, som påminner om rena förolämpningar vilket är en hatgrund, ska behöva ges. Känns bara onödigt och även om det förekommer i många andra trådar tycker jag inte att det ska behöva normaliseras. Därav min starka reaktion.

Precis som nämns ovan är uppgifterna lite motstridiga om huruvida Tacx Neo funkar utan ström eller ej. Funkade även fint utan laddare i början men igår märkte jag problem. Eftersom ingen fullständig laddare ingår, samt att det föreligger en problematik att få ström dit, ville jag ha en åsikt från det verkliga livet. Kalla mig naiv men det tycker jag att man ska få göra i ett cykelforum fullt av intresserade, kunniga och erfarna cyklister.

Tror och hoppas att samtliga inblandade har lärt sig något, jag har lärt mig massor. Tror och hoppas att detta kan bidra till en trevligare atmosfär på Happy!

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    littlebitrusty skrev:
    Kan helt klart, efter en lång och harmonisk frukost, medge att diskussionen blev lite väl hetsig.

Det jag dock fortfarande kan finna lite svårt att acceptera är att onödiga kommentarer, som påminner om rena förolämpningar vilket är en hatgrund, ska behöva ges. Känns bara onödigt och även om det förekommer i många andra trådar tycker jag inte att det ska behöva normaliseras. Därav min starka reaktion.

Precis som nämns ovan är uppgifterna lite motstridiga om huruvida Tacx Neo funkar utan ström eller ej. Funkade även fint utan laddare i början men igår märkte jag problem. Eftersom ingen fullständig laddare ingår, samt att det föreligger en problematik att få ström dit, ville jag ha en åsikt från det verkliga livet. Kalla mig naiv men det tycker jag att man ska få göra i ett cykelforum fullt av intresserade, kunniga och erfarna cyklister.

Tror och hoppas att samtliga inblandade har lärt sig något, jag har lärt mig massor. Tror och hoppas att detta kan bidra till en trevligare atmosfär på Happy!
    Har du ställt in inställningen för road feel i zwift?

Av:
    littlebitrusty
    Yes men testade att bära upp cykel och trainer i lägenheten och fick det då att fungera.

Tack för all input och hoppas att någon annan har användning av infon i framtiden :)

Av:
    desmo
    Ubbe73 skrev:
    Har en gammal laptop som jag funderar använda till Zwift. Dock måste Windows 10 installeras. Den har 4GB ram ej något dedikerat grafikkort. Någon som idag kör med en lite äldre laptop?

Jag kör på en äldre laptop. Typ i5-2xxx nånting från 2012 med 4MB RAM. Det funkar rätt ok, men datorn får jobba hårt. Förrförra passet laggade det massvis (TdZ så mycket cyklar runt omkring). Inför förra passet startades datorn om precis innan och då fungerar det bättre. Zwift tar en hel del minne i anspråk.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in