• Re: Zwift - The tråd, frågor och svar, allmänt om Zwift

Av:
    mklmtb
    freber skrev:
    Hola
    Skitväder och utan temporärt utan fast bredband gör att jag funderar på att zwifta med mobilen

Frågan är dock
    Hur mycket GB drar det per timme
    Är det någon som har koll

Min dauta brukar anse att nätverkskortet tar emot ca 500kbit/s, så runt 175 MB/h om jag inte räknat helt galet..

Av:
    Jajjas
    magnil skrev:
    Om man har en egen "workout" kan man köra den tillsammans med några kompisar?

Tyvärr inte tror jag.
    En kul grej att göra om man kör med kompisar i en egen groupride är att ändra vikten på er så att ni får samma w/kg. Då är det ungefär lika jobbigt för alla att cykla tillsammans.

Av:
    Adhocalias
    Jajjas skrev:
    magnil skrev:

Tyvärr inte tror jag.
    En kul grej att göra om man kör med kompisar i en egen groupride är att ändra vikten på er så att ni får samma w/kg. Då är det ungefär lika jobbigt för alla att cykla tillsammans.

Det går att samla kompisar och cykla ihop, heter Zwift Meetups: https://zwift.com

Länken handlar om löpning, men funkar likadant för cykling.

Av:
    Jajjas
    Adhocalias skrev:
    Jajjas skrev:
    magnil skrev:

Tyvärr inte tror jag.

Det går att samla kompisar och cykla ihop, heter Zwift Meetups: https://zwift.com

Länken handlar om löpning, men funkar likadant för cykling.

Frågan var om man kunde köra workouts tillsammans.

"GROUP WORKOUTS
    Although structured workouts aren’t currently supported in Meetups, there’s no reason why you can’t organize a workout session with your friends. You could identify a group leader to call out changes in pace, recovery periods or incline changes and create your own bespoke workout"

Av:
    GustafH
    Nu tänkte jag bita i äpplet och testa hur Zwift funkar. Men just nu funkar det inte alls som jag hade hoppats. Hur är det tänkt att det ska funka?

Jag har en Tacx Flow Smart, en MacBook Pro och en iPhone. De funkar bra ihop till annat. Jag vill köra på TV:n så jag kopplade upp datorn till TV:n.

Jag kan inte välja värld. Jag kan bara köra Watopia. Jag får ingen information om Watt, HR, kadens, etc. på skärmen, inte heller nån chat eller leaderboards eller nånting. Jag ser ingen kalender med events (jag kastas rakt på devices och sen automatiskt in i Watopia när de kopplat upp).

Är det nåt jag gör fel eller funkar inte desktop-appen till mac som den borde? Eller måste man cykla ett visst antal km innan man kan göra nåt?

EDIT: Jag lyckades hitta valen om jag skippade att para ihop mina enheter och jag lyckades komma in i världen men så fort jag parade ihop trainern så sparkades jag direkt till Watopia. Jag gissar att det här inte är en bugg utan att jag måste cykla i Watopia? Kanske ska ta och avbryta det här och gå tillbaka till Tacx premium...
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-22 11:20 av GustafH.

Av:
    lundatok
    Låter som skit bakom spakarna.

Av:
    GustafH
    lundatok skrev:

Mycket möjligt. Har inte använt Zwift förut så jag vet inte. Nu lyckades jag komma till "Select Ride"-skärmen genom att inte para ihop kadenssensorn, fick upp HUD, chat och allt när jag kom in i New York. Så nu ska jag cykla lite utan kadens.

Av:
    uandt
    Tacx Flowen och Vortexen är helt värdelösa för kadens i Zwift. De funkar inte och lär väl aldrig göra det heller. Lyckas du para dig med separat kadens sensor så använd den.

Av:
    GustafH
    uandt skrev:
    Tacx Flowen och Vortexen är helt värdelösa för kadens i Zwift. De funkar inte och lär väl aldrig göra det heller. Lyckas du para dig med separat kadens sensor så använd den.

Jo, det var min Wahoo RPM som spökade i det här fallet. Men när jag startade andra gången efter att ha haft en sparad aktivitet (ville göra ett ramp-test först och mac-appen stänger ju automagiskt av sig när man trycker på End Ride) så funkade det bra. Sen fick jag punktering istället så det här med inomhuscykling kanske helt enkelt inte är nåt för mig...

Av:
    Stumpy
    GustafH skrev:
    Sen fick jag punktering istället så det här med inomhuscykling kanske helt enkelt inte är nåt för mig...
    En till fördel med direktdriven trainer. :)

Av:
    Stentuff
    Ny på Zwift och trainer.
    Har köpt en begagnad wahoo snap kicker kopplat den till telefonen och castar till en liten tv.
    Ok pimpat rummet med tavlor på Ironmanbanan och medaljer :)

Allt funkar men får dålig bild.
    Laggar och låg upplösning, kan bero på att min zwift app inte har casting möjlighet utan jag speglar skärmen.

Av:
    Stumpy
    Stentuff skrev:
    Laggar och låg upplösning, kan bero på att min zwift app inte har casting möjlighet utan jag speglar skärmen.
    Hur är bilden om du speglar någon annan video, t ex Youtube?

Av:
    Lindahl195
    Samma här, men jag är övertygad om att min gamla telefon varken har processor eller ramminne för att orka driva det ordentligt. Castar med Chromecast (och den skiten är en annan historia)

Zwifts hemsida har en anvisning på vad som är recommended/basic att använda som hårdvara.

Stentuff skrev:
    Ny på Zwift och trainer.
    Har köpt en begagnad wahoo snap kicker kopplat den till telefonen och castar till en liten tv.
    Ok pimpat rummet med tavlor på Ironmanbanan och medaljer :)

Av:
    Mathias
    GustafH skrev:
    lundatok skrev:

Mycket möjligt. Har inte använt Zwift förut så jag vet inte. Nu lyckades jag komma till "Select Ride"-skärmen genom att inte para ihop kadenssensorn, fick upp HUD, chat och allt när jag kom in i New York. Så nu ska jag cykla lite utan kadens.

Första gången man startar Zwift så kommer man till Watopia där man får en enklare genomgång av spelet samt får göra ett enklare FTP-test för att kunna få lite mer anpassade träningsupplägg. Efter det (så fort man gått ur) kan man välja rides.

Av:
    Crocko
    Till slut var det bara att erkänna för sig själv och bita i det sura äpplet, dags att skaffa sig ett sufferrooom i vinter.

Försökte läsa på så mycket jag orkade, men ämnet var ungefär lika lockade som tanken på 200timmar stirrande i väggen, så det fick bli något mitt emellan som borde funka med mina behov

Så ikväll kommer jag väl stå där och svara över att inget synkar, bluetooth och ANT vill inte hitta pulsband och powermeters, vi får helt enkelt se.
    84C5DC58-CA97-4443-B0FC-FE2D1532E5DD.jpeg

Av:
    Stumpy
    Glöm inte fläkt, eller att du kör i ett svalt (~10 gr) rum.

Av:
    Falk1n
    Crocko skrev:
    Till slut var det bara att erkänna för sig själv och bita i det sura äpplet, dags att skaffa sig ett sufferrooom i vinter.

Försökte läsa på så mycket jag orkade, men ämnet var ungefär lika lockade som tanken på 200timmar stirrande i väggen, så det fick bli något mitt emellan som borde funka med mina behov

Så ikväll kommer jag väl stå där och svara över att inget synkar, bluetooth och ANT vill inte hitta pulsband och powermeters, vi får helt enkelt se.
    Jag läste på ordentligt och landade på samma val av trainer som du. Jag var medveten om vissa problem med Suito´n men kunde få bekräftat att hårdvaran inte var från första batchen så tog chansen och köpte den trots detta (batch två skulle tydligen ha lite bättre hårdvara). Enheten trasig vid första användning dock. Ett illavarslande "klonkande" inifrån trainern och ett fullständigt skevt svänghjul som fick hela uppställningen i gungning. Nästa enhet som jag precis börjat använda verkar även den ha bekymmer men inte lika frekvent förekommande som den första . Får se om den klarar ens några veckors Zwiftande. Lycka till med din!

Av:
    Distanscykling
    Fungerar Zwift som en räkmacka på Iphone? Frågar er som har Iphone då det strular så mycket för mig gällande ANT+. Läste dock många hatkommentarer från androidanvändare som påstod att ni med Iphone har en räkmacka, så stämmer det? För om det verkligen stämmer tänker jag nog för första gången mitt liv köpa mig en Iphone..

Av:
    Spacekitty
    Köp en AppleTV 4K istället.

=^.^=

Av:
    Distanscykling
    Spacekitty skrev:
    Du det var faktiskt ett av de bättre råden jag har fått idag! Det kanske jag skulle göra. Ha en dedikerad Zwift-experience så att säga.

Av:
    McOla
    Distanscykling skrev:
    Spacekitty skrev:
    Du det var faktiskt ett av de bättre råden jag har fått idag! Det kanske jag skulle göra. Ha en dedikerad Zwift-experience så att säga.

Fast det förutsätter ju att din trainer eller effektmätare kan prata BT. Ingen Ant+ support på Apple iOS eller tvOS.

Av:
    uandt
    Jag köpte en begagnad speldator (i7, 16 Gig ram, nåt radeontjosanhejsan grafik), nu dedikerad zwift-dator för mindre än vad en apple tv kostar. Tar rätt mycket mer plats än en apple-tv bara men allt flyter på rätt fint å andra sidan!

Av:
    Distanscykling
    uandt skrev:
    Jag köpte en begagnad speldator (i7, 16 Gig ram, nåt radeontjosanhejsan grafik), nu dedikerad zwift-dator för mindre än vad en apple tv kostar. Tar rätt mycket mer plats än en apple-tv bara men allt flyter på rätt fint å andra sidan!

Det verkar helnajs. Då har du säkrat inför vintern!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-24 21:46 av Distanscykling.

Av:
    Spacekitty
    McOla skrev:
    Distanscykling skrev:
    Spacekitty skrev:

Fast det förutsätter ju att din trainer eller effektmätare kan prata BT. Ingen Ant+ support på Apple iOS eller tvOS.

Distanscykling härjar runt i flera trådar och skrev i andra tråden att han kör Bluetooth. https://happyride.se

=^.^=

Av:
    Distanscykling
    Nästa vecka blir det äntligen kallare, rent av vintertemperaturer. Jag måste säga att Zwift är bra kul ändå, men om det inte är ett event finner jag det dödande tråkigt, det är en enorm skillnad så kör event om ni inte vill dö av uttråkning.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-26 00:39 av Distanscykling.

Av:
    Joem
    Har precis dragit igång zwift där hemma och provat några gånger. Ser att man skall kunna skapa sina egna träningsprogram, men var hittar jag den funktionen? Enl Zwift skall den finnas i listan under ”träning”, men jag får bara upp massa färdiga workouts. Kan det bero på att jag rider på trial t om 2/11? Är jag blind?

Av:
    Lingon
    Joem skrev:
    Har precis dragit igång zwift där hemma och provat några gånger. Ser att man skall kunna skapa sina egna träningsprogram, men var hittar jag den funktionen? Enl Zwift skall den finnas i listan under ”träning”, men jag får bara upp massa färdiga workouts. Kan det bero på att jag rider på trial t om 2/11? Är jag blind?
    workouts / custom workouts / create new workout

Av:
    Crocko
    Falk1n skrev:
    Crocko skrev:

Jag läste på ordentligt och landade på samma val av trainer som du. Jag var medveten om vissa problem med Suito´n men kunde få bekräftat att hårdvaran inte var från första batchen så tog chansen och köpte den trots detta (batch två skulle tydligen ha lite bättre hårdvara). Enheten trasig vid första användning dock. Ett illavarslande "klonkande" inifrån trainern och ett fullständigt skevt svänghjul som fick hela uppställningen i gungning. Nästa enhet som jag precis börjat använda verkar även den ha bekymmer men inte lika frekvent förekommande som den första . Får se om den klarar ens några veckors Zwiftande. Lycka till med din!

Min skötte sig under testrundan med undantaget att den synkade in Suito'n innan jag fått den att ta powermetern men det var väl ok, ikväll förstår jag nog vad du pratar om, tog rygg på en hyfsat snabb cyklist så låg på höga 200-300w och plötsligt klinkade det och kändes nästan som taskiga växlingar. Trappade ner på farten och smög igång och då var det som vanligt, så uppenbart gillar den inte att man laddar på direkt vilket känns så där när den är specad för betydligt större belastningar, försöken fortsätter.

Av:
    Joem
    skulle behöva hjälp med hur jag reder ut följande. Körde ett event nu på morgonen med div intervaller, gick in i god tid och kopplade upp mig. När det drog igång märker jag efter ett tag att förhållandet effekt/kadens inte fungerar optimalt. Dvs om jag skulle producera 90% av ftp på 70 rpm så fick jag upp till omkring 100 rpm för att komma inärheten av 90%. Alla möjliga varningar slog till och jag ”tappade” klungan. Detta upprepade sig i princip varje gång utom på vilan då det fungerade. Lösningen kanske finns mitt framför ögonen men jag ser den inte. Har en smarttrainer, körde med erg-mode på, Trodde erg skulle lösa detta åt mig, men det tycks den bara göra emellanåt.

Kopplade även upp mina effektpedaler innan eventets start men när det drog igång tycks det ändå varit zwifts beräkning för effekt som tog över (?!)

Tack på förhand!

Av:
    lundatok
    Låter som att du tappar kontakten. Jag har en förlängning till min ANT+dongle

Av:
    uandt
    Varför kunde du inte lägga i en trögare växel för att hamna i rätt kadens? Och varför mäter du med pedalerna när det är wattmätaren i trainern som reglerar motståndet när du kör erg? Jag killgissar att det inte borde göra så stor skillnad om båda wattmätarna mäter exakt lika men gör de inte det så an det väl aldrig bli rätt i slutändan?

Av:
    lundatok
    Kör du med Bluetooth så kan det vara en begränsning i antalet kanaler. Min Samsung Tab släpper wattmätare när jag har pulsband, trainer och wattmätare inkopplad.

Av:
    Lingon
    Erg mode funkar väl bara på workouts?

Av:
    Jensen
    Joem skrev:

Utgår att du gör från datorn? För har för mig att det inte går direkt på platta/mobil/Apple TV osv

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    Joem
    Jag kör med bluetooth via paddan nu. M a o kanske jag borde gå över till ANT+ och köra via datorn istället. (För Apple har väl inte stöd för ANT+)?

Det här är helt outforskad mark för min del, men om man med ovanstående, relativt enkla medel, kan lösa detta vore det toppen.

Uandt, det kunde jag ju iofs (kanske) gjort men jag trodde att hela vitsen med erg var att slippa mixtra, dvs ”trampa på i den takt du vill och låt tekniken sköta motståndet”:) p1orna kör jag med då jag upplever att de varit konsekventa i sin redovisning, ligger nog en del i det du påpekar dock. Skit in, skit ut om det ändå är fel i båda ändarna.

Av:
    Joem
    Jensen skrev:
    Joem skrev:

Utgår att du gör från datorn? För har för mig att det inte går direkt på platta/mobil/Apple TV osv

Jag har faktiskt kört på paddan och rätt vad det var fick jag upp så jag kunde skapa ett eget pass :)

Av:
    GustafH
    Såna häringa group rides som finns i Zwifts Event-kalender, kan vem som helst joina där? När det står t.ex. 2-3 W/kg, innebär det att turen kommer köras i 2-3 W/kg eller att den är för dem som har 2-3 W/kg FTP? Jag tänkte att det kunde vara kul att testa att köra i grupp men planen idag var att ligga på 1,5-1,8 W/kg ungefär, ta det lite lugnt.

Av:
    bigmollo
    GustafH skrev:
    Såna häringa group rides som finns i Zwifts Event-kalender, kan vem som helst joina där? När det står t.ex. 2-3 W/kg, innebär det att turen kommer köras i 2-3 W/kg eller att den är för dem som har 2-3 W/kg FTP? Jag tänkte att det kunde vara kul att testa att köra i grupp men planen idag var att ligga på 1,5-1,8 W/kg ungefär, ta det lite lugnt.

Vem som helst kan joina. 2-3 w/kg är en uppskattning av vilket tempo som rundan kommer ligga i. Tänk på att det kan vara lite olika mellan grupperna. Jag har kört grouprides där det stod just 2-3 watt men blev avhängd efter några kilometer med 5 watt/kg.
    /Johan

...........................................................

Bigmollo.com
    Bicycling.se
    Randonneur Stockholm

Av:
    emilh
    bigmollo skrev:
    Vem som helst kan joina. 2-3 w/kg är en uppskattning av vilket tempo som rundan kommer ligga i. Tänk på att det kan vara lite olika mellan grupperna. Jag har kört grouprides där det stod just 2-3 watt men blev avhängd efter några kilometer med 5 watt/kg.
    /Johan

Startade dom i Östertälje?

Av:
    bigmollo
    emilh skrev:
    bigmollo skrev:
    /Johan

Startade dom i Östertälje?

Ha ha ja det var nåt liknande. :D
    #allaskamed

...........................................................

Bigmollo.com
    Bicycling.se
    Randonneur Stockholm

Av:
    Tazl
    Har skaffat Zwift för stt se om det kan göra innecyklingen lite mer spännande, igår så deltog jag i ett event för första gången. Men då detta var klart så räknas inte distansen in i den totala distansen på min Zwiftprofil. Är det så att bara workouts och "freeride" km räknas in i den? eller är det så att nåt blivit knas?

Av:
    Joem
    Det lät ju märkligt, så vitt jag ser så räknas distansen in i ackumulerad distans på de event som jag deltagit i. Dvs allt åker med i totalen. Sparade du passet efteråt?

Av:
    Tazl
    Ja passet är sparat, det har även synkat mot både strava och garmin. Det finns med i listan i min zwiftprofil men under kilometers logged så finns bara distansen från min 25km "provrunda" med.

EDIT: För att förtydliga, så har den inte räknat med varken tid eller climb från eventet.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-09 10:42 av Tazl.

Av:
    Cannondale_79
    Lika dant för mig cyklat 2 st 60 minuters event ett i fredags och ett igår rundorna finns med i companion appen men dom har inte lagts till i total distansen, klättring och tiden i båda apparna

Av:
    Cannondale_79
    Ska cykla en ”routus” runda ikväll se om de funkar där
    Fast level skalan funkat hela tiden i eventen

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in