• Re: Zwift - The tråd, frågor och svar, allmänt om Zwift

Av:
    Bengt-re
    plaze skrev:
    En till fundering jag har fått efter ett par varv i Zwift, i nedförsbackar vill man ju trycka lite extra så växlar jag till tyngre. Men nu till problemet när det blir platt igen så är det för tungt och trampa, så växlar jag ner men då får jag trampa luft i 5 sekunder ibland har meny knappen kommit fram

Sänk realismen lite?

Av:
    plaze
    Har den på ca 60 % ska jag sänka den ännu mer ?

Av:
    Bengt-re
    plaze skrev:

30-40 % blir nog lagom. Inte lika mycket växlingar heller då.

https://zwiftinsider.com

Av:
    plaze
    Bengt-re skrev:
    plaze skrev:

Tackar ska pröva nästa tur på lite lägre. Ska läsa igenom sidan också.

Av:
    såkket
    plaze skrev:
    Bengt-re skrev:
    plaze skrev:

Fast trainern vet ju inte om man växlar och växlar man ner när det börjar gå trögt så finns ju motståndet redan där och borde omöjligt kunna resultera i lufttramp av den graden att man inte får ur sig några watt och stannar?

Av:
    Bengt-re
    såkket skrev:
    plaze skrev:
    Bengt-re skrev:
    plaze skrev:

Fast trainern vet ju inte om man växlar och växlar man ner när det börjar gå trögt så finns ju motståndet redan där och borde omöjligt kunna resultera i lufttramp av den graden att man inte får ur sig några watt och stannar?

Problemet är väl snarast på backkrön då det kan vara svårt att hinna möta den sjunkande belastningen och att man därmed halkar efter de som kör med lägre grad av simulering.

Av:
    Peach
    Så har Zwiftsäsongen dragit igång för mig med.

Har dock ett litet problem - brukar natta dottern och köra ett pass efter dottern somnat dvs runt 19:45. Så brukar Zwifta mellan 20-21. Under passet dricker jag vatten och även om jag inte dricker som en kamel så får jag gå upp och gubbpinka. Vet i tusan hur jag skall komma runt det. Jaja, inser ju att det är årets ilandsproblem men ändå!

Nu skall jag bara hitta lite roliga pass. Vilka nyckelpass brukar ni andra köra under vintern?

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    Peach skrev:
    Så har Zwiftsäsongen dragit igång för mig med.

Har dock ett litet problem - brukar natta dottern och köra ett pass efter dottern somnat dvs runt 19:45. Så brukar Zwifta mellan 20-21. Under passet dricker jag vatten och även om jag inte dricker som en kamel så får jag gå upp och gubbpinka. Vet i tusan hur jag skall komma runt det. Jaja, inser ju att det är årets ilandsproblem men ändå!

Nu skall jag bara hitta lite roliga pass. Vilka nyckelpass brukar ni andra köra under vintern?
    Skaffa större fläkt eller sänk värmen. Grundproblemet är överhettning som sätter igång törsten. Lider lite av samma problem. Brukar dricka ganska mycket under passet men inget efter och då funkar det skapligt.
    Nyckelpassen för mej brukar vara tre hårda pass i veckan varav ett eller ibland två är ett kort zwiftrace och dom andra är antingen 4x4 eller 2x20. Kör också ett lugnt långpass på 4-8 timmar varje vecka.

Letar stages vev för hollowgram och DT 3-pawl xd-hub.

Av:
    wenna
    Har skickat iväg min etap bakväxel på reklamation. Det enda jag hade att ersätta den med vad en gammal 10-delad xt mtb bakväxel. Resultatet är att jag inte kan växla utan har den justerad på drevet mitt i kassetten.

Det funkar bra med bara en växel då jag kör mitt "training plan" workouts eftersom jag då kör ERG-mode. Problemet är då jag vill fricykla eller cykla i events. Då skulle det underlättat om zwift hade så man kunde växla virtuellt.

Lösningen för mig blev att jag använder min Edge cykeldator till att styra motståndet på trainern (samma resultat som att växla). Men om jag har moståndet så det går väldigt lätt och trycker på + en gång så går den från lätt till väldigt tungt. Skulle vilja att stegen var mindre.
    Ser i sensor inställningarna för trainern i cykeldatorn så finns något som heter "utväxlingsförhållande" och som default står på 2.73. Om jag sänker detta nummer - blir stegen mindre då, när man trycker på plus?

Bara döda fiskar som flyter med strömmen!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-10-20 16:30 av wenna.

Av:
    wenna
    wenna skrev:
    Har skickat iväg min etap bakväxel på reklamation. Det enda jag hade att ersätta den med vad en gammal 10-delad xt mtb bakväxel. Resultatet är att jag inte kan växla utan har den justerad på drevet mitt i kassetten.

Det funkar bra med bara en växel då jag kör mitt "training plan" workouts eftersom jag då kör ERG-mode. Problemet är då jag vill fricykla eller cykla i events. Då skulle det underlättat om zwift hade så man kunde växla virtuellt.

Lösningen för mig blev att jag använder min Edge cykeldator till att styra motståndet på trainern (samma resultat som att växla). Men om jag har moståndet så det går väldigt lätt och trycker på + en gång så går den från lätt till väldigt tungt. Skulle vilja att stegen var mindre.
    Ser i sensor inställningarna för trainern i cykeldatorn så finns något som heter "utväxlingsförhållande" och som default står på 2.73. Om jag sänker detta nummer - blir stegen mindre då, när man trycker på plus?

Hmm provade experimentera med det där men vad jag än ställer för utväxlingsförhållande så blir det samma sak. Kanske får försöka i en Garmin Edge tråd istället.

Bara döda fiskar som flyter med strömmen!

Av:
    Crille
    Tänkte införskaffa mig en Elite Direto en kort fråga kan den även mäta kadens?

Av:
    JockeS
    Crille skrev:
    Tänkte införskaffa mig en Elite Direto en kort fråga kan den även mäta kadens?

Ja den mäter kadens

Av:
    bikerX
    Jag har nyligen börjat köra Zwift, en fundering som uppstått är längden på den route man väljer, i dag valde jag Knicerbocker 22,4km och 365 höjdmeter. Vet inte om jag missförstått något men ”rundan” borde väl vara klar efter 22,4km, min liksom bara fortsätter, hur kommer det sig? Kör på en elite direto.

Av:
    Havoc 5
    Av: bikerX idag 22:05 Jag har nyligen börjat köra Zwift, en fundering som uppstått är längden på den route man väljer, i dag valde jag Knicerbocker 22,4km och 365 höjdmeter. Vet inte om jag missförstått något men ”rundan” borde väl vara klar efter 22,4km, min liksom bara fortsätter, hur kommer det sig? Kör på en elite direto.

Hej.

Men alltså, den banan du valde är 22,4 km, fast du kan välja att köra den hur många varv du vill.
    Zwift tar aldrig slut så länge du fortsätter trampa såvida du inte väljer ett workoutpass vill säga.

Om du använder facebook rekommenderar jag att du kollar in Swedish Zwift riders.
    Där finns det superproffs som kan svara på samtliga frågor.

Zwift är skitkul (om man har humor). Lycka till med ditt Zwiftande...

Av:
    Adhocalias
    När du kört ett varv börjar nästa varv. Det är inget automatiskt avslut utan fortsätter tills du slutar trampa.

Av:
    iddqd
    Bara jag som tycker N.Y-banan är för liten och stökig?

Av:
    Bengt-re
    iddqd skrev:
    Bara jag som tycker N.Y-banan är för liten och stökig?

Ja inte så kul. Men går ju välja fritt om man ogillar NY

Av:
    iddqd
    Sedär, det hade jag ingen aning om, utöver datum buggen om det är den du menar.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-11-05 20:47 av iddqd.

Av:
    Bengt-re
    iddqd skrev:
    Sedär, det hade jag ingen aning om, utöver datum buggen om det är den du menar.

Av:
    Stumpy
    Har nu kört några dagar Zwift på en Kickr och "varannan" gång så tappar den effektvärdet och gubben på skärmen stannar samtidigt som meddelandet "ERG mode is disabled temporarily" dyker upp. Tid och puls tickar på. Efter en stund (1-20 sekunder), så hoppar den igång igen. Jag får känslan av att det är datorn och trainern som tappar kontakten, men har egentligen ingen aning. Skall testa med en annan dator och en annan ANT+-sticka. Någon som upplevt samma, eller något liknande?

Av:
    Bengt-re
    Stumpy skrev:
    Har nu kört några dagar Zwift på en Kickr och "varannan" gång så tappar den effektvärdet och gubben på skärmen stannar samtidigt som meddelandet "ERG mode is disabled temporarily" dyker upp. Tid och puls tickar på. Efter en stund (1-20 sekunder), så hoppar den igång igen. Jag får känslan av att det är datorn och trainern som tappar kontakten, men har egentligen ingen aning. Skall testa med en annan dator och en annan ANT+-sticka. Någon som upplevt samma, eller något liknande?

Jepp. Bra ant+ sticka och placera den rätt nära trailern löste mitt problem. Har inte kommit tillbaka sedan dess. Ant+ är en mobil low power batteridriven standard och är förhållandevis störkänslig med kort räckvidd och i hemmamiljö med Wifi, bt, mobilnät, 433 MHz prylar så har den klena radion ibland det svårt. Att flytta radioenheterna nära och en bit bort ifrån störkällor löser problemen.

Av:
    SGS
    OK. En riktigt nybörjarfråga från en som vare sig använt trainers eller Zwift förut:

Vad händer när man i Zwift ska cykla i uppförsbackar med högre lutningsgrad än vad maskinen uppges simulera?

Kollar jag t e x på en Kinetic Road Machine Smart Control så ska den fixa max 10% lutning. Vad händer då när man kommer fram till en backe med 12%?

Av:
    Bengt-re
    SGS skrev:
    OK. En riktigt nybörjarfråga från en som vare sig använt trainers eller Zwift förut:

Vad händer när man i Zwift ska cykla i uppförsbackar med högre lutningsgrad än vad maskinen uppges simulera?

Kollar jag t e x på en Kinetic Road Machine Smart Control så ska den fixa max 10% lutning. Vad händer då när man kommer fram till en backe med 12%?

Man har realism lägre ställt än 100%. Med realism på 50% så motsvarar en 12% backe 6% för trainern.

Det är onödigt att köra på för hög realism. Blir bara en massa onödigt växlande så. 20-30% blir lagom tycker jag så behöver man inte växla på framväxeln.

Av:
    SGS
    Bengt-re skrev:
    SGS skrev:

Man har realism lägre ställt än 100%. Med realism på 50% så motsvarar en 12% backe 6% för trainern.

Det är onödigt att köra på för hög realism. Blir bara en massa onödigt växlande så. 20-30% blir lagom tycker jag så behöver man inte växla på framväxeln.

Aha, tack!

Verkar ha en del att läsa på.

Av:
    Bengt-re
    SGS skrev:
    Bengt-re skrev:
    SGS skrev:

Aha, tack!

Verkar ha en del att läsa på.

Swift insider har mycket läsvärt. https://zwiftinsider.com

Av:
    Stumpy
    Bengt-re skrev:
    Stumpy skrev:

Jepp. Bra ant+ sticka och placera den rätt nära trailern löste mitt problem. Har inte kommit tillbaka sedan dess. Ant+ är en mobil low power batteridriven standard och är förhållandevis störkänslig med kort räckvidd och i hemmamiljö med Wifi, bt, mobilnät, 433 MHz prylar så har den klena radion ibland det svårt. Att flytta radioenheterna nära och en bit bort ifrån störkällor löser problemen.

Tack!
    Testade två olika pass ikväll med annan dator, men samma sticka. Inga problem. Noterade dock när jag roddade runt att apparatsladden glappade lite mot transformatorn, så det kanske var så enkelt. Nåja, testar vidare en annan dag.

Av:
    emilh
    Stumpy skrev:
    Tack!
    Testade två olika pass ikväll med annan dator, men samma sticka. Inga problem. Noterade dock när jag roddade runt att apparatsladden glappade lite mot transformatorn, så det kanske var så enkelt. Nåja, testar vidare en annan dag.

Här är lite saker du kan testa: https://zwiftinsider.com

Av:
    TTR
    I många nybörjarguider så nämns ANT+ sticka som krav.

Har precis införskaffat en Kickr 2018 och ämnar köra Zwift på MacBook Air (Early 2014 med BT 4.0) alternativt Ipad Pro 2017. Iphone X som extraresurs för ev. companion-app. Visst kommer jag att kunna använda trainern enligt dessa fulla potential med ovan utrustning?

Skall jag sedan addera puls behöver köpa ngt mer då jag bara äger Garmin-band idag (ANT+). ANT+ sticka eller ett bluetooth-pulsband?

Är jag helt ute och cyklar?

Av:
    Spacekitty
    Alla Äpplegrejer kör du med Bluetooth. Och skaffar pulsband för Bluetooth om du tvunget vill se puls också.

cykla!

Av:
    TTR
    Tack svar!

Av:
    glitch
    Finns det invites / prova på erbjudanden till zwift? Skulle vilja testa om man gillar det eller inte innan man committar.

Av:
    MackanG
    Skapa konto så får man testa gratis i en vecka

-----------------------------------------------------------------

Screenshot_20181108-173940.png

Av:
    glitch
    Ah ok! Tack.

Av:
    SGS
    Hej Bullen.
    Sitter här och väntar på leverans av min första trainer. Vilket träningsprogram rekommenderas en glad motionär?

Planen är att köra 2-3 pass Zwift kombinerat med 1 utomhuspass per vecka. Utomhuspassen kommer mestadels bestå av 2-3 timmars stigtrampande på MTBn. Är inte i någon toppform direkt, men inte heller helt otränad.

Behöver alltså mer av allt m ao. Vettigt att börja med FTP-builder och sedan köra på Build Me Up?

Av:
    Laser-Björne
    SGS skrev:
    Hej Bullen.
    Sitter här och väntar på leverans av min första trainer. Vilket träningsprogram rekommenderas en glad motionär?

Planen är att köra 2-3 pass Zwift kombinerat med 1 utomhuspass per vecka. Utomhuspassen kommer mestadels bestå av 2-3 timmars stigtrampande på MTBn. Är inte i någon toppform direkt, men inte heller helt otränad.

Behöver alltså mer av allt m ao. Vettigt att börja med FTP-builder och sedan köra på Build Me Up?
    Finns en hel del träningsprogram att välja mellan i Zwift, men jag skulle rekommendera att du istället siktar in dig på den gruppträning och de tävlingar som finns i Zwift. Lättare och roligare att pressa sig själv när man kör med/mot andra, vilket jag tror ger bättre resultat i slutändan.

Av:
    Källis
    Tacx Neo Smart Bike, inte gratis men ser fin ut.
    https://www.rosebikes.se

1.jpeg

2.jpeg

//Källis

Av:
    gerrardsdobbar
    Bortdomnat scrotum är ett problem när jag Zwiftar. Antagligen för att det är så oerhört statiskt. Förslag på lösningar som inte innebär att mecka med sadelvinkeln?

------------------------------

As long as I breathe, I attack.

Av:
    ceel
    Källis skrev:

//Källis

Erbjuder den något som inte Wattbike Atom gör? Annat än ett ännu större hål i plånboken :)

Av:
    bigmollo
    gerrardsdobbar skrev:
    Bortdomnat scrotum är ett problem när jag Zwiftar. Antagligen för att det är så oerhört statiskt. Förslag på lösningar som inte innebär att mecka med sadelvinkeln?

Ställ dig upp lite då och då. Annars kan du testa olika sadelvinklar eller en annan sadel eftersom det antagligen är det som är det egentliga felet.

...........................................................

Bigmollo.com
    Bicycling.se
    Randonneur Stockholm

Av:
    Forza!
    ceel skrev:
    Källis skrev:

//Källis

Erbjuder den något som inte Wattbike Atom gör? Annat än ett ännu större hål i plånboken :)

Inga jättegrejor. Några som jag gillade är möjlighet att justera vevarmslängd, ställa in utväxling, samma q-faktor som en landsvägscykel.

Förutom det inbyggd fläkt och möjlighet att bromsa och lite annat lull-lull.

-------------------------------------------------------------
    Alla som generaliserar är idioter!

Av:
    Adhocalias
    gerrardsdobbar skrev:

https://eu.wahoofitness.com

Av:
    ceel
    Forza! skrev:
    ceel skrev:
    Källis skrev:

//Källis

Inga jättegrejor. Några som jag gillade är möjlighet att justera vevarmslängd, ställa in utväxling, samma q-faktor som en landsvägscykel.

Förutom det inbyggd fläkt och möjlighet att bromsa och lite annat lull-lull.

Mmm, q-faktor/vevarmslängd skulle ju kunna vara en deal breaker för någon med känsliga knän (t.ex jag).
    Hoppas DCR får gjort en in-depth review snart.

Av:
    Stumpy
    Är inne på andra veckan av "FTP Builder" och tycker alla pass är ganska lätta. Skall det vara så, eller bör jag skruva upp min FTP? Kanske var sliten när jag körde "FTP Test (Shorter)"?

Körde igår kväll "Strength Training" med 10s intervaller. Varje intervall inleddes med att Zwift uppmanade till 40-kadens. Det fanns inte en sportmössa att man skulle komma ner till 40 under de 10 sekunderna. Skulle man dragit ner till 40 precis innan intervallen startade och man fick uppmaningen att göra det? Eller skulle man kört hela passet på 40-kadens? Förvirrande...

Av:
    gerrardsdobbar
    bigmollo skrev:
    gerrardsdobbar skrev:

Ställ dig upp lite då och då. Annars kan du testa olika sadelvinklar eller en annan sadel eftersom det antagligen är det som är det egentliga felet.

Sadeln funkar utmärkt utomhus. Jag får aldrig domningar hur långt jag än kör, eller hur mycket tid jag ligger i bocken. Med när jag Zwiftar så domnar det om jag inte ställer mig upp med jämna mellanrum.

Adhocalias skrev:
    gerrardsdobbar skrev:

Pröjsar du?

------------------------------

As long as I breathe, I attack.

Av:
    Manurhin2
    gerrardsdobbar skrev:
    bigmollo skrev:
    gerrardsdobbar skrev:

Sadeln funkar utmärkt utomhus. Jag får aldrig domningar hur långt jag än kör, eller hur mycket tid jag ligger i bocken. Med när jag Zwiftar så domnar det om jag inte ställer mig upp med jämna mellanrum.

Adhocalias skrev:
    gerrardsdobbar skrev:

Pröjsar du?

Köp

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in