• Re: Zwift - The tråd, frågor och svar, allmänt om Zwift

Av:
    Bengt-re
    Ubbe73 skrev:
    Precis kört mitt första Zwift pass 😁😁 riktigt skoj. Har en Elite Direto , Garmin 520 med pulsband och en Ipad. Om jag ska få in pulsen i Zwift så måste jag skaffa en Ant+ dongle. Sett en del om ett pulsband som även funkar som en ant+ brygga. https://www.mantel.com

Hur gör ni när ni vill ha med pulsen i Zwift?

Hade min 520 igång och hastighet/kadens/watt stämde bra med Zwift. Däremot sträckan skilde rätt mycket. Körde ett 25km pass men min 520 visade bara 22 km. Är det normalt??

Ja. Sträckan på Garmin och i zwift kommer att diffa. Det är designat så.

ANT+ Dongel till dator kör jag med. Stabilare än BT enligt min erfarenhet.

Av:
    Bengt-re
    afotose skrev:
    SZR är väl allt annat än dött? Jag tycker vi har bra fart och trevliga diskussioner på Facebook, samt många träningspass/tävlingar!

Laser-Björne skrev:
    Har börjat köra race i Zwift senaste månaden och tycker att det är skitkul (iaf betydligt roligare än annan cykelträning inomhus). Kan någon rekommendera ett bra lag (sammanhållning, kör vettiga race, osv) att gå med i? Både SZR och Team Sz verkar tyvärr mer eller mindre döda.

För oss som inte använder oss av FB framstår SZR som lite sömnigt om än inte dött. Det är inte jättemånga SZR med på racen, men några ibland. Det känns som att det finns en 80% klump som inte gör något och en 5-20 % som är aktiva.

Av:
    Laser-Björne
    Bengt-re skrev:
    afotose skrev:
    SZR är väl allt annat än dött? Jag tycker vi har bra fart och trevliga diskussioner på Facebook, samt många träningspass/tävlingar!

Laser-Björne skrev:
    Har börjat köra race i Zwift senaste månaden och tycker att det är skitkul (iaf betydligt roligare än annan cykelträning inomhus). Kan någon rekommendera ett bra lag (sammanhållning, kör vettiga race, osv) att gå med i? Både SZR och Team Sz verkar tyvärr mer eller mindre döda.

För oss som inte använder oss av FB framstår SZR som lite sömnigt om än inte dött. Det är inte jättemånga SZR med på racen, men några ibland. Det känns som att det finns en 80% klump som inte gör något och en 5-20 % som är aktiva.
    Exakt. Man ser dem sällan i racen och på Zwiftpower har laget inte ens någon owner.

Av:
    littlebitrusty
    Chromecast på Zwift, någon som testat? Om ja, åsikter?

Av:
    littlebitrusty
    ? :)

Av:
    mankis
    littlebitrusty skrev:

Går inte att Chromecasta i nuläget som det verkar.

- 29" ännu en fluga precis som skivbroms, internet och tävla på motionslopp -

Av:
    Stumpy
    mankis skrev:
    littlebitrusty skrev:
    Går inte att Chromecasta i nuläget som det verkar.
    Man borde väl kunna köra screen mirroring, men inte cast.

Av:
    littlebitrusty
    Hej igen!

Försöker koppla upp min Garmin klocka (Forerunner 235) till Zwift via en Tacx Neo i syfte att ta puls, men får det inte att fungera. Några tips?

Av:
    Bengt-re
    littlebitrusty skrev:
    Hej igen!

Försöker koppla upp min Garmin klocka (Forerunner 235) till Zwift via en Tacx Neo i syfte att ta puls, men får det inte att fungera. Några tips?

Du har slagit på HR broadcast innan parning?

https://www8.garmin.com

Av:
    littlebitrusty
    Ja!

Av:
    Bengt-re
    littlebitrusty skrev:
    Ja!

Ock parar zwift från datorn via ANT+ ?

Av:
    littlebitrusty
    Nej bluetooth! Eller måste man ladda ner någon ant+ app?

Av:
    Bengt-re
    littlebitrusty skrev:
    Nej bluetooth! Eller måste man ladda ner någon ant+ app?

Tror bara att den sänder ut pulsen på ANT+. Jag kan ha fel, men tror det.

För ANT+ Behöver du en dongel. Tacs egna fungerar mycket bra.

t2028_ant_antenna_usb_windows_pc-1.jpg

Av:
    littlebitrusty
    Måste jag ha en sådan för att kunna få med pulsen?

Av:
    littlebitrusty
    Vet du om jag kan få pulsen utsänd genom en Garmin Edge 25?

Av:
    Bengt-re
    littlebitrusty skrev:
    Måste jag ha en sådan för att kunna få med pulsen?

Jag vet inte. Om forerunnern bara sänder pulsdata via ANT+ Så måste på ett eller annat sätt lyssna på det om du skall få in pulsdata. Frågan jag inte vet svaret på är om forerunnern kan fås att skicka pulsdata på BT. Min killgissning är att den bara skickar via ANT+ och är det så behöver du en dongel till datorn.

Av:
    littlebitrusty
    Tack för all input!!

Vet du hur det är med Edge 25?

Av:
    Stumpy
    Kopplar du verkligen Forerunnern resp Edgen till Swift?
    Är det inte sensorerna du ansluter till enheten som kör Swift?

Av:
    littlebitrusty
    Är det så?

Av:
    littlebitrusty
    Har nämligen ett pulsband till Suunto. Skulle kanske kunna köra genom det då?

Av:
    littlebitrusty
    Borde väl funka om man köper en sådan här?

https://www.xxl.se

Av:
    littlebitrusty
    Köpte ett sådant pulsband och nu fungerar det utmärkt!

Tack för all input Bengt!!!

Av:
    Bengt-re
    littlebitrusty skrev:
    Köpte ett sådant pulsband och nu fungerar det utmärkt!

Tack för all input Bengt!!!

Ride on! 👍

Av:
    Henrik83
    Säsongens första 100km’are idag. Zwift borde införa ett fikacyklingsläge för oss stigcyklister!
    Inte alls roligt & vispa med en kadens på +95 non-stop i 2,5h när man är van & stanna var tioende minut i skogen 😁

Av:
    glitch
    Varför har du 95+ i kadens? Du har växlar Henrik ;-)

-= Evoc cykelväska uthyres, PMa=-

Av:
    gerrardsdobbar
    10 virtuella mil. Det är respekt, även om du bevisligen är galen.

5.5 mil är mitt rekord på Zwift. Distansträningen får bli längdåkning under vintern.

------------------------------

As long as I breathe, I attack.

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    gerrardsdobbar skrev:
    10 virtuella mil. Det är respekt, även om du bevisligen är galen.

5.5 mil är mitt rekord på Zwift. Distansträningen får bli längdåkning under vintern.

Satt av 8,5h på Zwift en dag mest för att se hur det kändes. Första 3 timmarna kändes lite segt sen rullade det på rätt bra. Har för mej att det blev 28 mil.

Letar stages vev för hollowgram och DT 3-pawl xd-hub.

Av:
    Hinken74
    Vi siktar på 300 km med SZR på Lördag....

Av:
    SGS
    Provade Zwift några minuter igår. Finns inte ens chans i h-vete att antalet watt stämde. Hade fullt upp med att hålla ens 20km/h.

Före jag lägger timmar på att nörda in mig i inställningar, algoritmer, kalibreringar och dylikt; finns det något enkelt sätt att maskera problemet någorlunda? Åtminstone tillräckligt mycket för att kunna utvärdera programmet.

Av:
    Stumpy
    "Vad har du för anläggning?" - Farbror Barbro

Av:
    SGS
    Stumpy skrev:
    "Vad har du för anläggning?" - Farbror Barbro

Ja hur var det här med bas och diskant nu igen?

Jag har en Elite Quobo Digital Smart B+
    Den använder sig av en särskild typ av kalibrering baserat på vissa, fabriksinställda värden. Dessa kan i sin tur antingen kalibreras m.h.a. watt-pedaler, eller så kan man chansa och ställa in nya värden på måfå, typ. Simuleringen har i de tester jag läst faktiskt fungerat relativt bra. Några få watt som skiljer sig mot s.a.s. äkta vara. I vanliga fall då.

Eftersom jag inte har tillgång till effektpedaler har jag hittills valt att lämna fabriksinställningarna intakta. Detta har fungerat utmärkt i både Trainerroad och Elites egna program. Men uppenbarligen inte i Zwift. Därför kanske det finns enkelt sätt att ändra på det hela väl i Zwift istället för att slumpmässigt kalibrera om själva trainern, och dessutom så riskera att den i stället fungerar sämre i andra program.

TLDR; svar att finna i andra meningen.

Av:
    Andurrs
    Har precis köpt en Elite Direto och tänkte koppla upp mig till Zwift och börja motionera.
    Går dock bet med blåtandskopplingen mellan trainer/iPad.
    Det blinkar 3 blå dioder på trainern och varken iPad, iPhone eller dator får kontakt...inte heller via Zwiftappen.
    Någon som kan hjälpa en riktig novis?
    Tack på förhand.

Av:
    Jumperstumper
    Misstänker att min tacx flux trainer visar fel watt. Var över till mina föräldrar över jul och körde ett pass på min pappas trainer som är en wahoo kickr gen 1. Hade mycket högre w/kg och slog min FTP lätt. Upplevde att hans trainer flöt på lättare och svara mycket bättre än min. Han har kört med Garmin watt pedaler så watten stämmer för hans trainer. Brukar kalibrera min trainer via tacx appen nästan varje gång jag kör. Finns det något annat man kan göra eller är det någon annan som vart med om något liknande?

Av:
    miiicke
    Hej! Har mer eller mindre läst igenom samtliga inlägg med ämne zwift men jag upptäcker snabbt att diskussionerna hålls på en helt annan nivå än min (nybörjare).
    Så jag tänkte skapa en egen fråga till er proffs utifrån mina egna förutsättningar i hopp om att ni kan hjälpa mig.

Har en skaplig 27,5" MTB jag använder som ren vardagsmotion. Men så har jag fått upp ögonen för att skaffa en smart trainer jag kan använda till zwift nu under vintern.
    Eftersom MTB passar mig känner jag mig inte speciellt intresserad av att införskaffa en racer bara för att montera den på trainern...

Vad jag förstått är dreven (både bak och fram?) är för små på MTBen jämfört med racer vilket skulle innebära att jag inte kommer ha en chans mot andra cyklister i zwift i högre tempo?
    Det känns helt klart lönlöst.
    Vad är egentligen billigast för mig att göra för att få det att fungera och dessutom vara "användbart" i zwift?
    Kan jag "bara" byta drev fram o bak på min MTB för att sen köra??

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    miiicke skrev:
    Hej! Har mer eller mindre läst igenom samtliga inlägg med ämne zwift men jag upptäcker snabbt att diskussionerna hålls på en helt annan nivå än min (nybörjare).
    Så jag tänkte skapa en egen fråga till er proffs utifrån mina egna förutsättningar i hopp om att ni kan hjälpa mig.

Har en skaplig 27,5" MTB jag använder som ren vardagsmotion. Men så har jag fått upp ögonen för att skaffa en smart trainer jag kan använda till zwift nu under vintern.
    Eftersom MTB passar mig känner jag mig inte speciellt intresserad av att införskaffa en racer bara för att montera den på trainern...

Vad jag förstått är dreven (både bak och fram?) är för små på MTBen jämfört med racer vilket skulle innebära att jag inte kommer ha en chans mot andra cyklister i zwift i högre tempo?
    Det känns helt klart lönlöst.
    Vad är egentligen billigast för mig att göra för att få det att fungera och dessutom vara "användbart" i zwift?
    Kan jag "bara" byta drev fram o bak på min MTB för att sen köra??
    Finns många sätt att få det att funka. Har du wattmätare på cykeln behöver du inte ens en smarttrainer utan klarar dej med en dumtrainer. Eller så styr du trainern med någon app och väljer själv motstånd så att ditt växelomfång på cykeln passar dej.
    Det som kan bli knas är väl egentligen bara om du vill låta Zwift styra motståndet efter hur banan ser ut.

Av:
    bigmollo
    Vilken storlek har du på framdrevet? Om det inte ärr pyttelitet så ska det nog funka. Det finns ju rätt många olika saker man kan göra på Zwift. Tävlingarna är bara en del. Det finns riktigt bra träningspass du kan köra också.

...........................................................

Bigmollo.com
    Bicycling.se
    Randonneur Stockholm

Av:
    miiicke
    bigmollo skrev:
    Vilken storlek har du på framdrevet? Om det inte ärr pyttelitet så ska det nog funka. Det finns ju rätt många olika saker man kan göra på Zwift. Tävlingarna är bara en del. Det finns riktigt bra träningspass du kan köra också.

Ursäkta mitt amatörmässiga svar, men 44/32T står det på framdrevet. Är de svaret på storleken?
    Jag måste erkänna att jag ljuger om det inte är tävlingarna som motiverar mig.... jag behöver kanske komma till insikt att det inte duger med MTB då?

Cannondale jekyl 1000 skrev:
    Finns många sätt att få det att funka. Har du wattmätare på cykeln behöver du inte ens en smarttrainer utan klarar dej med en dumtrainer. Eller så styr du trainern med någon app och väljer själv motstånd så att ditt växelomfång på cykeln passar dej.
    Det som kan bli knas är väl egentligen bara om du vill låta Zwift styra motståndet efter hur banan ser ut.

Är det inte tjusningen med att cykla på en smart trainer och zwift som själv reglerar motståndet? Hur funkar det om man cyklar tävlingar på zwift? Är det så enkelt att jag kan strunta i alla "backarna" och bara veva på?

Av:
    Lingon
    miiicke skrev:
    Är det inte tjusningen med att cykla på en smart trainer och zwift som själv reglerar motståndet? Hur funkar det om man cyklar tävlingar på zwift? Är det så enkelt att jag kan strunta i alla "backarna" och bara veva på?
    Det som funkar bäst är att köra strukturerade intervalller i ERG-mode. Då får du en förutbestämd effekt att trampa på oavsett vilken växel eller kadens du använder. Helt överlägset jämfört med att köra intervaller utomhus.
    Att tävla funkar dock bäst irl utomhus. 😄

Av:
    bigmollo
    miiicke skrev:
    bigmollo skrev:

Ursäkta mitt amatörmässiga svar, men 44/32T står det på framdrevet. Är de svaret på storleken?
    Jag måste erkänna att jag ljuger om det inte är tävlingarna som motiverar mig.... jag behöver kanske komma till insikt att det inte duger med mtb.

Med 44t tror faktiskt att det kan funka. Det är sällan jag ligger på de högsta växlarna.

...........................................................

Bigmollo.com
    Bicycling.se
    Randonneur Stockholm

Av:
    Raggamuffin
    Körde TDZ idag Junglesnurr.

Har en tacx flow med ant+dongle kopplad till datorn, erg mode (controllable). Dongen hänger precis framför framhjulet.

Droppade ur 3 gånger, sen hoppade jag över till min Stages istället.
    Jag fick alltså 4 block så att säga.
    Block 1. Puls 162, effekt 242
    Block 2. Puls 168, effekt 270
    Block 3. Puls 164, effekt 238
    Block 4. Puls 168, effekt 190.....

Ska prova köra stages nästa pass och se om den slutar droppa ur då.
    Mitt garmin pulsband via ant+ till datorn behåller connection när trainern droppar ur.
    Hittat nåt program för att kalibrera stages till pc, får se hur det löper.

Har en bluetooth-dong till datorn med men lyckas inte koppla upp via den alls.

// Muffin

Av:
    Raggamuffin
    Utslängd igen och nu kan jag inte komma in på tdz igen :/

Finns det några trainers som inte är trådlösa?
    Inte mycket mening med det när man ändå måste dra en usbkabel så dongen ligger precis brevid =P

// Muffin

Av:
    Johan A
    Fasen vad muggigt... Som svar på din fråga har jag ingen aning men jäkligt surt. Jag har (peppar peppar) aldrig blivit utkastad.

Av:
    Jensen
    Raggamuffin skrev:

Inte mycket mening med det när man ändå måste dra en usbkabel så dongen ligger precis brevid =P

Räckvidd på bluetooth, kan det vara något?

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    Raggamuffin
    Jensen skrev:
    Raggamuffin skrev:

Räckvidd på bluetooth, kan det vara något?

Provat både ant och Bluetooth. Båda via usb-dong. Tappar väldigt ofta om de är kopplade rakt i datorn som har ca 2 meter till trainern. Med förlängningskabel är det ibland säkrare. Hade innan vid framhjulet men har flyttat runt så den är precis bredvid.
    Pulsbanden tappar inte kontakt.

Trådbundet hade varit perfekt, cykeln kommer ingenstans ändå..

// Muffin

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    Raggamuffin skrev:
    Körde TDZ idag Junglesnurr.

Har en tacx flow med ant+dongle kopplad till datorn, erg mode (controllable). Dongen hänger precis framför framhjulet.

Droppade ur 3 gånger, sen hoppade jag över till min Stages istället.
    Jag fick alltså 4 block så att säga.
    Block 1. Puls 162, effekt 242
    Block 2. Puls 168, effekt 270
    Block 3. Puls 164, effekt 238
    Block 4. Puls 168, effekt 190.....

Ska prova köra stages nästa pass och se om den slutar droppa ur då.
    Mitt garmin pulsband via ant+ till datorn behåller connection när trainern droppar ur.
    Hittat nåt program för att kalibrera stages till pc, får se hur det löper.

Har en bluetooth-dong till datorn med men lyckas inte koppla upp via den alls.
    Tydligen har det varit en del problem i Zwift under den där touren. Väldigt många som kör samtidigt så systemet har väl inte riktigt klarat upp det. Så det är inte så säkert att det beror på din utrustning.
    Förstår att du envisas med att låta trainern agera kraftmätare.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in