• Fatbikes - den kortaste cykelhypen någonsin?

Av:
    Luthman Photography
    Vad hände här egentligen? Helt plötsligt gick fatbikes från att vara något obskyrt och bespottat till att vara något som precis varenda tillverkare slog knut på sig själv för att skita ur sig. Samtidigt frossades det i skägg och intalad greppbonanza, fatbike var ashäftigt! Alla ska med! Det gjordes freeride-inspirerade fatbike-"edits" det gick så långt att till och med tuffa åkare som Wade SImmons och Brett TIppie syntes på dessa åbäken. Säsongen efter var det ungefär lika hett som en självdöd grävling på Nobelmiddagen. Vad hände? Var det en kortvarig psykos eller bara ytterligare ett bevis på cykelbranschens kommersiella krafter som med spastiska ticks kastar sig mot allt som kan vara nästa grej?

• Re: Fatbikes - den kortaste cykelhypen någonsin?

Av:
    Kung Stalle
    Mmmm... fatbike...

Stalle

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    Luthman Photography skrev:
    Vad hände här egentligen? Helt plötsligt gick fatbikes från att vara något obskyrt och bespottat till att vara något som precis varenda tillverkare slog knut på sig själv för att skita ur sig. Samtidigt frossades det i skägg och intalad greppbonanza, fatbike var ashäftigt! Alla ska med! Det gjordes freeride-inspirerade fatbike-"edits" det gick så långt att till och med tuffa åkare som Wade SImmons och Brett TIppie syntes på dessa åbäken. Säsongen efter var det ungefär lika hett som en självdöd grävling på Nobelmiddagen. Vad hände? Var det en kortvarig psykos eller bara ytterligare ett bevis på cykelbranschens kommersiella krafter som med spastiska ticks kastar sig mot allt som kan vara nästa grej?

Hypen kanske tog slut men dom har ett specifikt användningsområde så dom försvinner knappast från marknaden även om +:arna tagit över en del marknadsandelar.

Av:
    ulfalf
    Det finns nog en nisch (äventyrscykling i sand/snö/lera) som förmodligen kommer leva kvar men för gemene man så var det kanske tråkigare än det såg ut. Jag sålde min efter två säsonger, det gick för långsamt helt enkelt även om det var grymt kul i 5-10 cm snö och ospårade stigar, vilket hände en gång (i sthlm) på dessa år. Men så är jag ett svetto också och vill helst cykla snabbt.

Av:
    desmo
    Fast samtidigt säljs det knappt några fatbikes på begagnatmarknaden. Kan det vara så att marknaden är mättad och de som har en fatbike är nöjda?

Av:
    staine
    Dom skäms kanske?

Av:
    staine
    Men min majntinbajk känns precis som en riktig fatbike, särskilt direkt efter ett par rundor med räsern. Räknas det då?

Av:
    sih
    Fast det är tre fatbiketrådar på förstasidan. Förutom den här.

Edit: tre + den här + Avfattifiering, så gör du...
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2016-11-16 14:36 av sih.

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    desmo skrev:
    Fast samtidigt säljs det knappt några fatbikes på begagnatmarknaden. Kan det vara så att marknaden är mättad och de som har en fatbike är nöjda?

Jag gissar att fatbikes inte byts ut så ofta eftersom det inte tävlas på dom. Man köper en som man tycker är kul att cykla på och byter först när man hittar något roligare. Tävlingshojen byter man för att inte tappa fördelar mot sina konkurenter om än det handlar om en sekund på ett tretimmarslopp.

Av:
    KJS
    Här är det en hel hög med tävlingscyklister som kör väldigt mycket vintertid för att få bra träning och väldigt lik stigkörning i snön. Men här ligger väl också en del av förklaringen; Det krävs rätt bra kondition för att ta sig fram när det är som roligast att köra.

Vid barmark är ju hela fatbikegrejen totalt värdelöst och hojen står orörd, vilket säkerligen gör det väldigt onödigt att ha en hoj stående större delen av året.

Av:
    BuTTuS
    Äh, ni är bara avundsjuka!

Av:
    Konkret
    Gary fischer spådde ju att alla skulle cykla fatbike inom 10 år!

Av:
    JLarsson
    Han heter fortfarande Fisher.

_______
    aliekatapult

Av:
    Konkret
    JLarsson skrev:
    Han heter fortfarande Fisher.

Ajjemän! Gary Feskarn.

Av:
    johan44
    Kul observation. Håller med. Jag tror att det beror på att lagom är bäst. Moderna 2.2-tumsdäck är (tycker jag) klart trevligare än gamla 2-tummare och kanske är "+" rätt? Fatbike är för mycket för att bli nåt annat än en väldigt smal(!) företeelse.

Av:
    staine
    Inget fel på fatbike men man måste ju vara så stark! Dom väger väl uppåt en 15-16 kilo? Inget för oss klenisar!

Av:
    42Hz
    KJS skrev:
    Här är det en hel hög med tävlingscyklister som kör väldigt mycket vintertid för att få bra träning och väldigt lik stigkörning i snön. Men här ligger väl också en del av förklaringen; Det krävs rätt bra kondition för att ta sig fram när det är som roligast att köra.

Vid barmark är ju hela fatbikegrejen totalt värdelöst och hojen står orörd, vilket säkerligen gör det väldigt onödigt att ha en hoj stående större delen av året.

Du har stor erfarenhet hör jag. Min FS 29:a har samlat damm sen jag fick hem Duden...

//HaRR! - Fat tires save lives!

Av:
    StoraBerg
    desmo skrev:

Precis så har jag tänkt. Det verkar som om fatbikeägarna är nöjda - samtidigt är det en begränsad skara som vill lägga pengar på en sån cykel. Sammantaget så tror jag fler och fler kommer att köra fatbike: jag är själv en kandidat för att köpa en men det är kanske på något års sikt. Det är ju verkligen inte en första eller ens andra cykel ( i min värld). Kanske en tredje eller fjärde hoj om man nu tycker man behöver så många.

Av:
    PatrikT
    Jag måste vara jäkligt offline när det gäller trender.
    Cyklar på en Evil The Following och köpte i höstas en Canyon Dude.
    Duden väger in under 12kg och jag har skitskoj på den. Passar till det mesta men ska det åkas på tid åker nog The Following fram. Finns risk att förstöra fälgar mm om det bombas för hårt utför på Duden.
    De breda fälgar/däcken ger bra mycket bättre balans och grepp som utmanar mig till mer balans cykling och utan dämpare får tekniken finslipas vilket även gynnar annat cyklande.
    Jag tror att däcken är jäkligt viktig för upplevelsen av fatbike. Jag blev positivt överraskad!
    Ser fram emot skoterspårscyklande här i mellannorrland under vintern.

Har iaf fastnat för, och förstått användningen av fatbike.

Av:
    KJS
    42Hz skrev:

Du har stor erfarenhet hör jag. Min FS 29:a har samlat damm sen jag fick hem Duden...

Det finns alltid undantag, precis som att det finns folk på singlespeed 26" helstelt med 580 styre och barends.

Men för den breda massan tror jag faktiskt inte FB är tillräckligt lockande sommartid. Däremot vintertid så står även mina andra cyklar och samlar damm och använder i princip enbart fatbike m breda dubbdäck. Skulle till och med kunna tänka mig 5.5" breda däck.

Av:
    42Hz
    Nä, fatbike är ju så klart inte för alla, själv får jag dock ett fånigt flin på läpparna varje gång jag använder min och den är klart roligaste cykeln jag ägt! Pugsleyn var fantastisk men Duden är i en annan division.

//HaRR! - Fat tires save lives!

Av:
    Yeti
    I Finland började fatbikefebern tidigare än i Sverige och fortsätter ännu. Det är ännu folk som köper fatbikes, så någon hype som gått över man man inte tala om. Alla gillar inte fatbikes, men nog de flesta. För en cykelentusiast är det kanske den tredje cykeln, medan det för allmänna frilufsare kanske är den enda terrängcykeln.

Och hur ska man för övrigt ta sig över halvfrusna myrar utan fatbikes: http://www.yetirides.com

Av:
    MatteXC
    Förlåt, men är det någon som är förvånad?

Av:
    Sebastiangronkvist
    Internet är ändå bara en fluga.

Av:
    Randigeralf
    Vilken ovanligt korkad tråd. Uppenbarligen är TS ute efter att provocera men visa sin oförmåga att läsa lite cykelnyheter är väl onödigt.
    Dessutom var förmodligen Shimano Biopace en kortare hype.

Av:
    Vernersson
    Randigeralf skrev:
    Uppenbarligen är TS ute efter att provocera

Uppenbarligen lyckades TS med sitt, enligt din utsago, syfte 😃

¯\_(ツ)_/¯
    Rumors are carried by haters, spread by fools, and accepted by idiots.

Av:
    Randigeralf
    Vernersson skrev:
    Randigeralf skrev:

Jo, det säger jag inget om. Borde förstås gett hen beröm för det.
    Jag blev nog förvånad över hur dumt det kan bli.

Av:
    UH
    Torkade dammet av min Fatboy häromveckan då snön kom och tänkte samtidig -är detta en fluga?! Efter (vinter)säsongens första tur hade jag svaret; ICKE, man vill ha mer! Man kan inte vara så känslig för vad andra tycker är coolt, vi på landet skiter i sånt.

Hade igår säsongpremiär på Monarken o tänkte sedan är man helt dum i huvve :)

UH

Av:
    Vernersson
    Randigeralf skrev:
    Vernersson skrev:
    Randigeralf skrev:

Jo, det säger jag inget om. Borde förstås gett hen beröm för det.
    Jag blev nog förvånad över hur dumt det kan bli.

Tyckte personligen att det var en ganska kul formulerad frågeställning.
    Men jag antar att vi läser det hela med lite olika ögon 😊

¯\_(ツ)_/¯
    Rumors are carried by haters, spread by fools, and accepted by idiots.

Av:
    Lars.E
    MTBR är nog ett av världens största cykelforum. Där finns kaffegonier(hur stavas det?).
    Deras lista är intressant...

Fat bikes (492 Viewing)
    29er Bikes (434 Viewing)
    26+/27.5+/29+ Plus Bikes (227 Viewing)
    Downhill - Freeride (217 Viewing)
    27.5 (130 Viewing)
    Commuting (74 Viewing)
    XC Racing and Training (73 Viewing)
    Cyclocross (71 Viewing)
    Endurance XC Racing (22 Viewing)
    26 (9 Viewing)
    E-Bikes (9 Viewing)
    Enduro Racing (5 Viewing)

Klicka länken om du vill se alla kattestrofier http://forums.mtbr.com
    Nu kan man väl skylla på årstiden runt om i världen om man vill... Men det har sett ut ungefär slikt hela svenska sommaren.

Av:
    h.g.j
    Lars.E skrev:
    MTBR är nog ett av världens största cykelforum. Där finns kaffegonier(hur stavas det?).

Fat bikes (492 Viewing)
    29er Bikes (434 Viewing)
    27.5 (130 Viewing)
    Commuting (74 Viewing)
    Cyclocross (71 Viewing)
    26 (9 Viewing)
    E-Bikes (9 Viewing)

Nu kan man väl skylla på årstiden runt om i världen om man vill... Men det har sett ut ungefär slikt hela svenska sommaren.

Nu är ju du dessutom partisk som fatbikeambassadör... :)

Var säkert du som trampade omkring med en fatbike uppe vid Wemer härom veckan...då var det inte ens snö :)

Lite fler fatbikes åt Stockholmarna, då kanske dom inte skulle ha kaos längre...

Av:
    Eveningstar
    Det är kanske många viewers i fatbikeforumet av samma anledning som det är fler kattbilder än hundbilder på internet?
    Hundägarna/ickefatbikecyklisterna är ute och har kul med sin älskling, medan kattägarna/fatbikecyklisterna mest sitter inne och har tråkigt och dagdrömmer om den där dagen i november när det var precis lagom med snö för att det skulle gå att cykla fatbike men inte vanlig mtb? :P

Vem har kissat i mina skydd?!?

Av:
    h.g.j
    Eveningstar skrev:
    Det är kanske många viewers i fatbikeforumet av samma anledning som det är fler kattbilder än hundbilder på internet?
    Hundägarna/ickefatbikecyklisterna är ute och har kul med sin älskling, medan kattägarna/fatbikecyklisterna mest sitter inne och har tråkigt och dagdrömmer om den där dagen i november när det var precis lagom med snö för att det skulle gå att cykla fatbike men inte vanlig mtb? :P

Låter som Happy i största allmänhet...

Av:
    Eveningstar
    Jag tycker fortfarande att många dömer fatbiken utan att egentligen ge den en chans.
    Man hojar normal runt på sin 50.000 kronors highendcykel, och sen vill man prova på en fatbike och köper en 16-kilos dinosaurie i 10.000 kronors klassen - inte undra på att man kommer tycka den är långsam och tråkig?
    De som vågat satsa på sin fatbike, kör slanglöst med bra däck och cykeln väger ~11-12 kg, inte undra på att de verkar helt frälsta. En bra fatbike går som tåget oavsett om det är skoterspår på vintern eller högsommar och torra fina stigar, och de är förbannat kul att köra.

De som cyklade med mig när jag körde min XXL-fatbike förra hösten/vintern/våren ute på Järvafältet vet precis hur bra en fatbike rullar eftersom jag alltid låg längst fram och drog upp tempot.

Detta årets trend är plus-cyklarna och det är klart att fatbiken hamnar lite skymundan när cykelindustrin lägger all krut på det nya formatet eftersom det finns störst pengar i att alla köper ytterligare en ny cykel.
    Samma gäller dock för plus-cyklarna som jag inledde detta inlägget med. En top of the line heldämpad plus-cykel på 12 kg för 50.000 kr kommer flyga fram i skogen, på samma sätt som en 6.000 kronors Charge Cooker 1 kanske inte ger riktigt samma upplevelse.

Vem har kissat i mina skydd?!?

Av:
    Lars.E
    h.g.j skrev:
    Lars.E skrev:

Fat bikes (492 Viewing)
    29er Bikes (434 Viewing)
    27.5 (130 Viewing)
    Commuting (74 Viewing)
    Cyclocross (71 Viewing)
    26 (9 Viewing)
    E-Bikes (9 Viewing)

Nu är ju du dessutom partisk som fatbikeambassadör... :)

Var säkert du som trampade omkring med en fatbike uppe vid Wemer härom veckan...då var det inte ens snö :)

Lite fler fatbikes åt Stockholmarna, då kanske dom inte skulle ha kaos längre...

Partisk må vara, men det är knappast jag som genererar alla "Viewing" på MTBR :)

Det var nog någon annan du såg. Jobbar du på Wemer eller hade du något tråkigt ärende dit?
    Det var nog ca 2 månader sedan jag passerade Wemer, men annars passerar jag ofta där uppe med DH´n, AM-cykeln eller fatbiken (fatbiken går riktigt fint bland stenarna på gula leden).

Av:
    AddeN
    Kommer man norr/väster om "Sverige" (Stockholm) så cyklas det rätt friskt på fatbikes. Här hemma är det väldigt många, speciellt som åker fram såhär års.

-:Bombing for peace is like fucking for virginity:-
    Världsmästare i Bike Pulling 2010-06-06 ;)

Av:
    Makten
    Har inte hojat på fatbiken sen förra vintern, men lär ta fram den nu till helgen om snön inte regnar bort. Även när snön packats på stigarna är den fullständigt överlägsen en vanlig smalhjuling. Lär förmodligen behålla den i några år just för dessa tillfällen. Resten av året får den stå i garderoben. Inte för att den på något sätt är tråkig, utan för att övriga cyklar är roligare.

_DSC1090.jpg
    Februari 2015 i Hellas

Men visst, det är klart att det är en delvis tillfällig hajp. Det är inte så många som verkligen har nytta av en fatbike om man ser globalt. Dock är det en del som föredrar dem för vanlig stigcykling också, av olika anledningar. Det är underbart med ballongdäck på rotmattor, särskilt om de dessutom råkar vara blöta och hala.

Den största nackdelen är att man blir fullständigt utstirrad på transportsträckorna;-)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2016-11-16 20:46 av Makten.

Av:
    Lars.E
    Fatbike är inte för alla, men det är sjukt kul om man blir kompis med en. Är man bara ute efter att jaga klockan så kanske en fatbike inte är rätt val. Mina favoritskor är inte heller rätt val om jag vill springa.

Jag skulle bli förvånad om det inte säljs fler fatbikes i år än förra året (men jag har tyvärr ingen insyn i statistiken).

Av:
    h.g.j
    Lars.E skrev:
    Partisk må vara, men det är knappast jag som genererar alla "Viewing" på MTBR :)

Det var nog någon annan du såg. Jobbar du på Wemer eller hade du något tråkigt ärende dit?
    Det var nog ca 2 månader sedan jag passerade Wemer, men annars passerar jag ofta där uppe med DH´n, AM-cykeln eller fatbiken (fatbiken går riktigt fint bland stenarna på gula leden).

Jag kör sjukresor bland annat så jag var där och lastade när jag såg ryggen på någon med en feting trampande uppöver mellan Wemer och psyk, och kom osökt att tänka på dig... :)

Av:
    Lars.E
    h.g.j skrev:

Jag kör sjukresor bland annat så jag var där och lastade när jag såg ryggen på någon med en feting trampande uppöver mellan Wemer och psyk, och kom osökt att tänka på dig... :)

Aha... OK. Då vet du var du ska parkera blien om du är sugen på teknisk stigcykling.
    Bild från sist jag var på gula, men då parkerade jag bilen vid klippan några hundra meter bort.
    gula-motljus.jpg
    Bild stulen av Patrik E.(yooz1e)

Av:
    Kristoffer R
    h.g.j skrev:
    Eveningstar skrev:

Låter som Happy i största allmänhet...

Enligt den teorin är det alltså utövarna av "enduro racing" som är ute och har kul med sina älsklingar!?
    :)

Guidar gärna! GBG Sandsjöbacka från Sisjön och söderut, MTB eller CX. PM eller se tele i profilen! :)

Av:
    JLarsson
    Det är i Vallentuna agendor sätts och åsiktskorridorer definieras. Måste vara bakgrundsstrålningen. Eller nåt.

_______
    aliekatapult

Av:
    H.
    TS är ju kulturarbetare, klart han har en agenda och gör vad han kan för att hålla åsiktskorridoren intakt.

Av:
    Tiki
    Öhh... känns inte riktigt som vi har samma världsbild här. Det har aldrig varit större tillströmning av medlemmar i vår Facebook-grupp "Fatbike Sweden" än den här hösten (500 medlemmar inom någon dag). Det är också betydligt fler som postar inlägg. Kanske har de med fatbike bytt forum att förmedla och ställa frågor i?

Jag ser också en stor skara utövare som är helt fast i fetcykelträsket och inte går tillbaka till fulldämpat och en del vill kombinera det som jag själv. En något vassare fatbike på typ 12-13 kilo är allt annat än tung trög och trist i känsla. På "vanlig teknisk" stig året om är den i min mening helt klart att föredra före min commencal endurocykel som ger en rätt död känsla vid vanlig stigåka.

Nej fatbike har kommit att stanna *punkt*!

Av:
    frigge
    20161116_080633.jpgMera fatbike 👍👍👍👍

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ