• Re: Fatbikes - den kortaste cykelhypen någonsin?

Av:
    Klavikel
    Finns det några AM/enduro fat bikes?

Tanken på en lockar ju varje vinter men brukar dom inte ha geometri som en XC?
    Har lovat mig själv att aldrig mera köra HT i skogen men med en fat bike skulle det kunna funka ändå
    Det ser dessutom jäkligt coolt ut.

Klavikel A.K.A Martin
    Jobbigt uppför? - Härligt utför!

Av:
    ForesterGuy
    Klavikel skrev:

Har lovat mig själv att aldrig mera köra HT i skogen men med en fat bike skulle det kunna funka ändå

https://www.haibike.com ;-D

Av:
    kais01
    Klavikel skrev:

fatbikes har brant gaffelvinkel för att det ger mindre självstyrning vid låga tryck. det är annars ett problem att framhjulet då 'styr in' när man lutar sig i svängen. eller korsar längsgående upphöjningar. denna kraft i ett tjockt däck kan vara avsevärd och obehaglig.

s k moderna stigcyklar med slack gaffelvinkel har också en släng av detta bekymmer, men där har det mestadels räckt att kompensera med breda styren. men problemet märks till exempel om man försöker cykla på en sådan längs en upphöjd stig av packad is. vingligt värre, cykeln kastar av och an i sidled beroende var på 'åsen' man råkar ligga med sitt spår.

enklare och förmodligen bättre hade varit att lägga tyngden i den utvecklingen på längre ram och kortare styrstam. den skulle till och med kunna vara negativ, det är inga direkta nackdelar med det annat än att det ser corny ut. ja, jag har prövat.

Av:
    PKJoacim
    Martinmat skrev:
    PKJoacim skrev:
    Men vilken fatbike ska man välja? Hur ska man tänka? Vågar man köpa en beg?

Vad är din budget, ska du även använda den för cykeläventyr med packning etc? ge oss lite ingångsvärden så kan vi nog tipsa om lite olika. Begagnad skulle jag def. våga köpa.
    Har inte funderat på budget men har väl två spår.
    Spår 1: Köpa en enkel och billig en för lite vinterkörning.
    Spår 2: Köpa en bra en som ersättning för min Giant Trance. Då blir det stigar och stökiga stigar och då måste den kännas nästan lika stadig och stabil som Trancen utför och lika mjuk och fin över rötter och stenar. Och då kanske det behövs en Bluto? Och en dropper?
    Sedan vet i fan om jag kan skiljas från trancen, den passar mej och min körning som fisken i handske. Särskilt nu med ett 2,6" däck fram.

PKJoacim, en medelålders gubbe, nu på stigätare.
    "Wet roots are the Russian roulette of trail obstacles — you never know which direction your bike is going to go after hitting those shiny snakes of doom."

Av:
    Pepperazzi
    Finska pinnen Taiga är väl det mest slacka jag sett i Fatbikeväg, med 66gr HA och lång på vanligt Pole-vis.

https://polebicycles.com

Av:
    Martinmat
    Smokestone, HA 66,5

https://www.smokestonebikes.co.uk

Av:
    happymtb.fr
    Kort stam hjälper ingenting mot självstyrning. Längre stam gav mer stabilitet i styrningen på min Kona Wozo. Jag gick från 35 till 50 mm.

Sen jag skulle inte säga att en fatbike, speciellt en helstel, "ersätter" en fungerande FS. Fatbiken blir alltid klumpigare pga av större roterande massa och mjuka däck.

#===#==#=#=================================================
    184x44 Fox DHX RC4 coil, Manitou IRT, m.m. säljes: https://happyride.se

Av:
    V8-Robban
    Klavikel skrev:

Tyska Alutech kan ha det du söker. 150mm fjädringsväg, och "66 Grad Lenkwinkel"
    FAT Fanes säljs som ramkit, och du kan själv välja färg på lack och dekor.
    https://alutech-cycles.com
    Alutech FAT Fanes.jpg

Av:
    AX3L
    Klavikel skrev:

Om du kör vidare på din Enduro är en uppsättning plushjul en ganska bra kompromiss. A fatbike it ain't, men det är ändå betydligt bättre än vanliga 2.3or i snö och slask. Greppar även helt fantastiskt på blöta rötter och i den typen av vinter som vi/ni ser mest av. Jag brukar hålla hyfsat jämna steg med dubbdäcken även på is faktiskt.

Av:
    Tiki
    Klavikel skrev:

------------------------------------------------------
    Smaken är ju alltid som ba.... men har du möjlighet så prova någon fatbike och känn efter om du gillar det. Själv gillar jag helstel fatty och kör nästan bara enduro/AM-cykling. Inte för att det dämpar så fantastiskt bra med de breda däcken men det är superkul känsla och du får träna på att vara aktiv på cykeln. Det går oftast några sekunder långsammare på ett "åk" än en fulldämpad endurocykel som man kan hantera mera nonchalant, men leendet är lika brett när man nått botten av berget. :)

Av:
    Martinmat
    Kör också helstel feting, tycker de gör sig bäst i lite mer makligt tempo, har kört en del enduroslingor på berget här i stan o det blir ganska jobbig efter En stund, däcken saknar ju helt returdämpning...

Men idag hade jag o tjockisen riktigt kul, även om jag kör fettot året runt som komplement till min HT29:a så är det alltid roligast på snö ?
    750F7B53-06AE-4CDF-9084-95C12D8A8711.jpeg

Av:
    Octagon
    Rockshox Bluto är en XC-gaffel. Den suger upp det värsta och är lätt och lättservad, jag tycker den är jättebra. Men kör man på ordentligt märks det att den flexar rätt mycket och är bara 100 mm. Men den är helt OK och längre slag hade bara blivit märkligt i kombination med de feta däcken. Manitou har en värre men den är tyngre och dyrare.

Jag kör en Canyon Dude som är lite för stor för mig enligt Canyons tabell, men jag gillar att det är lite mer reach och jag får in en 170 mm OneUp dropperpost med några cm till godo. Visst är den lite som en modern XC om man kollar vinklarna, men jäklar så bra den klättrar. Geometrin är långt ifrån en gammal XC och den är kul även nerför. Det blir mer långtur och upptäcka nya stigar än med min 29" 140mm plus att den klättrar bättre.

Så här kan man (inte jag) också cykla på en Dude https://youtu.be

Av:
    SGS
    Octagon skrev:
    Så här kan man (inte jag) också cykla på en Dude https://youtu.be

Så jäkla skön video :)

Av:
    Schreddan
    Schreddan skrev:
    Det blir inte mindre sant för ni knuffar upp tråden då och då

Det var en hype. #hype

------------------------------------
    "Fat bikes are amazing in the air. They should be called bird bikes, they fly so well" - Ed Masters

Av:
    ForesterGuy
    Schreddan skrev:
    Schreddan skrev:
    Det blir inte mindre sant för ni knuffar upp tråden då och då

Det var en hype. #hype

hype.png

Av:
    kais01
    happymtb.fr skrev:
    Kort stam hjälper ingenting mot självstyrning. Längre stam gav mer stabilitet i styrningen på min Kona Wozo. Jag gick från 35 till 50 mm.

nej det gör det inte. men brant gaffelvinkel skyddar mot självstyrning. och vill man ha lång framända för att skydda mot otb blir kort stam den logiska följden. det ger som du säger lättare styrning, och därmed möjlighet att klara ekipaget med kortare styre. kortare styre ger liknande effekt på styrkänslan som längre stam.

Av:
    Transwave
    Klavikel skrev:
    Trek Farley EX 8 är det första jag tänkte på. Då tolkar jag AM/enduro = heldämpat. 27.5x3.8 är en kombo som borde funka för det mesta i alla årstider.

-----------------------------------------------------------
    ...::: Touring runt om i världen på 2 hjul! :::...
    http://www.vladde.nl

Av:
    Tiki
    kais01 skrev:
    happymtb.fr skrev:

nej det gör det inte. men brant gaffelvinkel skyddar mot självstyrning. och vill man ha lång framända för att skydda mot otb blir kort stam den logiska följden. det ger som du säger lättare styrning, och därmed möjlighet att klara ekipaget med kortare styre. kortare styre ger liknande effekt på styrkänslan som längre stam.
    ---------------------------------------------------------------
    För ca 5 år sedan var det vissa däck ("Vee" exempelvis) och/eller för lågt tryck i däcken som var skurken till självstyrning men det kanske är gammal skåpmat och andra orsaker nu?

Av:
    Raggamuffin
    Tiki skrev:
    kais01 skrev:
    happymtb.fr skrev:

För ca 5 år sedan var det vissa däck ("Vee" exempelvis) och/eller för lågt tryck i däcken som var skurken till självstyrning men det kanske är gammal skåpmat och andra orsaker nu?

Sådär tror jag.

// Muffin

Av:
    detvanligavartaget
    Jag har en White 3FatPro med Jumbo Jim 4" däck. Har jag lågt tryck tycker jag att den självstyr en del. Men det märks ju mest på asfalt eller hårdare stigar. Det är heller inte värre än att man kan vänja sig vid att liksom kämpa lite mot cykelns vilja att svänga.

Av:
    happymtb.fr
    Raggamuffin skrev:
    Tiki skrev:
    kais01 skrev:
    happymtb.fr skrev:

Sådär tror jag.
    Tack! Jag fick kämpa hårt mot min Obsessive Cykel Dissorder för att läsa igenom inläggen ?

@kais01 man kan också undvika OTB med att flytta kroppen bakåt och möjligtvis nedåt ?

@tiki självstyrning är nog däck och tryck beroende som du skriver. Trycket på fatbikedäcken är redan en svår kompromiss mellan grepp och följsamhet mot hur lätt det går att bottna fälgen och den diffusa känslan som lågtryck ger för att behöva ta in självstyrning som extra egenskap att ta hänsyn till, om du frågar mig...

#===#==#=#=================================================
    184x44 Fox DHX RC4 coil, Manitou IRT, m.m. säljes: https://happyride.se

Av:
    Tiki
    @tiki självstyrning är nog däck och tryck beroende som du skriver. Trycket på fatbikedäcken är redan en svår kompromiss mellan grepp och följsamhet mot hur lätt det går att bottna fälgen och den diffusa känslan som lågtryck ger för att behöva ta in självstyrning som extra egenskap att ta hänsyn till, om du frågar mig...[/quote]
    -----------------------------------------------------------------
    Ja det känns som en fin balansgång att hitta sweetspoten i däcktrycket. Med exempelvis Jumbo Jim 4,8" går jag inte under 6 psi fram vid stigåka (90 kilos cyklist) för då blir det en konstig känsla i styrningen.

Av:
    Örjan Lax
    happymtb.fr skrev:
    @kais01 man kan också undvika OTB med att flytta kroppen bakåt och möjligtvis nedåt ?
    Och vinkla ner styrändarna... :p
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-12-04 13:24 av Örjan Lax.

Av:
    kais01
    Örjan Lax skrev:
    happymtb.fr skrev:
    Och vinkla ner styrändarna... :p

det är jevlit brå serrö:)

ungefär samma effekt som kortare styrstam..

Av:
    kais01
    happymtb.fr skrev:
    Raggamuffin skrev:
    Tiki skrev:
    kais01 skrev:
    happymtb.fr skrev:

Sådär tror jag.
    Tack! Jag fick kämpa hårt mot min Obsessive Cykel Dissorder för att läsa igenom inläggen ?

@tiki självstyrning är nog däck och tryck beroende som du skriver. Trycket på fatbikedäcken är redan en svår kompromiss mellan grepp och följsamhet mot hur lätt det går att bottna fälgen och den diffusa känslan som lågtryck ger för att behöva ta in självstyrning som extra egenskap att ta hänsyn till, om du frågar mig...

aggressiva kantdobbar är en annan sak som medverkar till självstyrning.

Av:
    Skogsgubben
    kais01 skrev:
    happymtb.fr skrev:
    Raggamuffin skrev:
    Tiki skrev:
    kais01 skrev:
    happymtb.fr skrev:

Sådär tror jag.

aggressiva kantdobbar är en annan sak som medverkar till självstyrning.

Jag upplever minimalt med självstyrning sedan jag fick ur 400g-slangarna och gick över till slanglöst. Kan inte förklara det. Det är bara min upplevelse.

(Halvfet, 3"-däck på 40mm fälg.)

Av:
    Tiki
    kais01 skrev:
    aggressiva kantdobbar är en annan sak som medverkar till självstyrning.[/quote]
    ---------------------------------------------------------
    Precis som på kungen av alla självstyrningsdäck då - Vee Mission. ;-)

Njaa lägger mig platt och ska inte vara alltför stönig men hävdar ändå att däckets form (=välj rätt däck!) och tryck är det man ska fokusera på när det gäller att minimera självstyrning efter att ha provat några olika däcksorter. :-)

Pneu-Fat-Bike-Vee-Rubber-Mission-2-Nappes---Tubeless-Ready---72-TPI_1235x735.jpg
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-12-04 14:34 av Tiki.

Av:
    kais01
    det finns säkert fler variabler, t ex smal fälg bör minska självstyrning för ett givet däck vid relativt högre tryck pga däcket då är smalare. men jämfört med samma däck på bred fälg öka den vid låga tryck pga sladdrigare styrning.

när det gäller mönstret gjorde jag en intressant obs när jag slipade bort halva yttre kanten av yttersta dobbarna på mina tretums bomboloni. för att få bättre plats i ramen bak.

på skoj testade jag det däcket fram, det minskade självstyrningen högst avsevärt, så mycket att jag valde att slipa på dobbarna även där, fast det inte var nödvändigt av platshänsyn.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-12-04 18:27 av kais01.

Av:
    Lars.E
    kais01 skrev:
    det finns säkert fler variabler, t ex smal fälg bör minska självstyrning för ett givet däck vid relativt högre tryck pga däcket då är smalare. men jämfört med samma däck på bred fälg öka den vid låga tryck pga sladdrigare styrning.

när det gäller mönstret gjorde jag en intressant obs när jag slipade bort halva yttre kanten av yttersta dobbarna på mina tretums bomboloni. för att få bättre plats i ramen bak.

på skoj testade jag det däcket fram, det minskade självstyrningen högst avsevärt, så mycket att jag valde att slipa på dobbarna även där, fast det inte var nödvändigt av platshänsyn.

Kantigt däck, vilket det lätt blir om man har rejäla kantdobbar till ett lägre mittmönster är sällan possitivt i självstyrningssammanhang. Med bredare fälg blir däcken ofta kantigare. Rundare form är ofta bättre i detta avseende.
    Men... Vee mission som är kung av självstyrning är inte speciellt kantigt och har inga överdrivna kantdobbar. Så... det är även andra faktorer som spelar in. Tex. om det är ett värdelöst skitdäck så är det ett värdelöst skitdäck :)

Av:
    magnuzon
    2019. Dags att lyfta tråden igen. Hype? Jag har fått skatteåterbäring och sugen på en Dude. Bikepackong och Stig. Men också för att det ser lite Ghetto ut när jag skulle svischa in som nyinflyttad i villaidyllen här.

--

Av:
    onegear
    magnuzon skrev:
    2019. Dags att lyfta tråden igen. Hype? Jag har fått skatteåterbäring och sugen på en Dude. Bikepackong och Stig. Men också för att det ser lite Ghetto ut när jag skulle svischa in som nyinflyttad i villaidyllen här.

Just bikepacking och stig i kombination skriker Surly av valfri modell. Mycket hårdare och mer ghetto än Dude :-)

Av:
    Eveningstar
    onegear skrev:
    magnuzon skrev:

Just bikepacking och stig i kombination skriker Surly av valfri modell. Mycket hårdare och mer ghetto än Dude :-)
    Du menar att inget skriker cykelglädjedödare som att cykla omkring med 20 kg packning på ryggen/cykeln, och då blir ett 20 kg:s bojsänke från Surly pricken över i:et i denna misär? ?

f.d. Cyklist.

Av:
    Sambal Oelek
    Surly Krampus!?
    https://bikepacking.com

(edit: fast iofs, då finns ju många andra att välja på, Kona Unit t ex https://bikepacking.com )

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-06-13 08:02 av Sambal Oelek.

Av:
    Octagon
    magnuzon skrev:
    Jag har en Dude och rekommenderar den starkt till allt. Utom bike packing då, ramen är lite trång om man ska trycka in en sån där dyr väska och det finns inte jättebra fästen på ramen. Å andra sidan är den lätt, har kul geometri, är enormt prisvärd osv. Som pappa kommer jag aldrig att göra några bike packing turer på en vecka, så för mig är den perfekt. Många mil i både fjällen, skoterspåren, och långa upptäcktsfärder hemikring. Dessutom kör jag den när cykellösa släktingar och bekanta ska vallas i skogen och dom vill låna min vanliga 29" stigcykel.

Av:
    slackie
    Octagon skrev:
    Jag har en Dude och rekommenderar den starkt till allt. Utom bike packing då, ramen är lite trång om man ska trycka in en sån där dyr väska och det finns inte jättebra fästen på ramen. Å andra sidan är den lätt, har kul geometri, är enormt prisvärd osv. Som pappa kommer jag aldrig att göra några bike packing turer på en vecka, så för mig är den perfekt. Många mil i både fjällen, skoterspåren, och långa upptäcktsfärder hemikring. Dessutom kör jag den när cykellösa släktingar och bekanta ska vallas i skogen och dom vill låna min vanliga 29" stigcykel.

Känner mig träffad då jag fortfarande har sug efter fatbike (synnerhet Dude). Som nybliven pappa kan jag också glömma en vecka på rymmen i min ensamhet. Vilken Dude har du? Upptäcktsfärder - är det skogen i förstahand?

--
    You never know who is going to be your boss!

Av:
    Octagon
    Jag har en med 2x10 växlar, DT 2250 hjul och Bluto-gaffel. Jag är bara 180 lång men kör en L, satte på en 45 mm stam och det passar bra så länge jag inte sätter på ett svinbrett styre. Uppgraderade med sänkstolpe (OneUp), det var bra. På sommaren kör jag 4" däck och på vintern 4.8. Den känns klart mer sportigt XC med 4,0 och traktor med 4.8.
    Den är den enklaste cykel jag testat att köra på bakhjulet, bara det gör den värd att ha för en gubbe som mig.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-06-13 12:02 av Octagon.

Av:
    slackie
    Octagon skrev:
    Jag har en med 2x10 växlar, DT 2250 hjul och Bluto-gaffel. Jag är bara 180 lång men kör en L, satte på en 45 mm stam och det passar bra så länge jag inte sätter på ett svinbrett styre. Uppgraderade med sänkstolpe (OneUp), det var bra. På sommaren kör jag 4" däck och på vintern 4.8. Den känns klart mer sportigt XC med 4,0 och traktor med 4.8.
    Den är den enklaste cykel jag testat att köra på bakhjulet, bara det gör den värd att ha för en gubbe som mig.

Det får bli en Dude... ska hålla utkik outlet/prylmarknaden här. Vill ha en rolig och annorlunda cykel - tjockis känns som ett bra komplement till min cx och landsväg. Hade initialt tänkt uppgradera min HT26" från 2012 men ger mig sällan ut i skogen, hör och häpna, under sommarhalvåret (är man fästingmagnet så är man).

--

Av:
    Pepperazzi
    Jag slår ett slag för en finsk pinne i stället då för att röra om i grytan. :)
    Fästen för allt på ram och gaffel, stabil som ett ånglok och jävligt rolig att cykla på.
    20190522_192411.jpg

Av:
    Transwave
    Jag har funderat på hur Trek Farley skulle kännas ute på stigarna. Kolfiberhoj, 27.5 x 4.5" och anpassad mer för trail än bikepack låter lockande. Har dock inte prövat för jag känner mig nöjd med min 29+ och är tveksam till hur mycket bättre en Farley skulle vara mot det jag redan har..

-----------------------------------------------------------
    ...::: Touring runt om i världen på 2 hjul! :::...
    http://www.vladde.nl

Av:
    slackie
    Transwave skrev:
    Jag har funderat på hur Trek Farley skulle kännas ute på stigarna. Kolfiberhoj, 27.5 x 4.5" och anpassad mer för trail än bikepack låter lockande. Har dock inte prövat för jag känner mig nöjd med min 29+ och är tveksam till hur mycket bättre en Farley skulle vara mot det jag redan har..

Väger mellan Dude och Farley 7. Vet ni ngn handlare i VGR som kan tänkas ha Farley 7 på lager?

--

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in