• Re: Fatbikes - den kortaste cykelhypen någonsin?

Av:
    Schreddan
    JLarsson skrev:
    Det är i Vallentuna agendor sätts och åsiktskorridorer definieras. Måste vara bakgrundsstrålningen. Eller nåt.

VI har stående möten där agendorna sätts. Dessa ackompanjeras av den här biten på upprepning:
    https://open.spotify.com

------------------------------------
    "Fat bikes are amazing in the air. They should be called bird bikes, they fly so well" - Ed Masters

Av:
    JLarsson
    Nu är ju spotify blockat på jobbet, men kan det vara duelling banjos du länkat till?

_______
    aliekatapult

Av:
    h.g.j
    JLarsson skrev:
    Nu är ju spotify blockat på jobbet, men kan det vara duelling banjos du länkat till?

"Jag bor i Vallentuna" - Mats Rådberg... Kanske från samma skiva som "Det är inte lätt att vara ödmjuk"...

Av:
    erik h

Fatbikes har väl nyligen passerat "trough of disillusionment"...

Sen är det väl så att det som ser snyggt ut på actionfilm är faktiskt heldämpade utförshojar. Det blir mer flow, större, coolare. Så det blir inga filmer med fatbikes och helstela att tala om. Det går för sakta och skumpar för mycket även om de kör världsbäst.

(Ja jag vet att det finns såna filmer och ni får gärna länka dem, jag såg en jättemysig hardtailfilm häromdan, men hardtail och fatbike är inte så kul att titta på, det är mest kul att göra själv. Medan utförsflow är nästan tvärtom).

--- aut Caesar aut nihil! ---

Av:
    Luthman Photography
    Visst det är säkert fart och kräm i alla smala nischforum i jämförelse med mer allmänt hållna diton. Går du in på någon form sida där man får tips och råd i sina parrelationer så står det kanske inte så jättemycket om hur man kopplar sina sju amishfruar (som består av en blandning av ens egna döttrar, deras halvsystrar och någon syssling). De håller till på andra ställen där deras suspekta leverna ses som normalt.

En hype sträcker sig ju bort om det. Det var ju en sväng när varenda jäkla cykelsida hade fatbikes i flödet, alla tillverkare annonserade ut nya modeller med ännu bredare däck och ännu mer skägg. Ungefär som enduro-spåret nu förtiden. Skillnaden är väl bara att fatbikes inte riktigt fastnade hos den stora massan.

Däremot är jag bestört över att så pass många ändå verkar hålla på med det här fetbajkandet. Jag tror att vi måste ta upp det här på nästa möte och sjösätta en aktionsplan.

Mvh

Kultureliten/pk-media, ingenjörsförbundet och it-avdelningen

Av:
    h.g.j
    Luthman Photography skrev:
    En hype sträcker sig ju bort om det. Det var ju en sväng när varenda jäkla cykelsida hade fatbikes i flödet, alla tillverkare annonserade ut nya modeller med ännu bredare däck och ännu mer skägg. Ungefär som enduro-spåret nu förtiden. Skillnaden är väl bara att fatbikes inte riktigt fastnade hos den stora massan.

Låter som en liknelse med snökaoset i Stockholm, det var överallt, men plötsligt var det bara en våt fläck kvar...

Av:
    Sambal Oelek
    här var det någon som skrev en väldigt tänkvärd grej:

Vist, man kan inte komma ifrån att en cykel med större och tyngre däck blir lite segare men som nöjescykel behöver det ju inte betyda att en sådan cykel är tråkigare att cykla på. Alla ser inte det roliga i att till varje pris ta sej så fort som möjligt från punkt A till punkt B.

Om man inte:

vill tävla
    cykla till jobbet så fort som möjligt så att man kan ligga kvar så länge som möjligt i sängen
    hellre väljer en trygg grusvägen framför en outforskad stig

om man istället vill:

se varje cykeltur som ett äventyr och alltid är nyfiken på nya platser att ta sej till på cykeln
    hellre kör ett skoterspår än harvar grusväg med dubbdäck
    sätter större värde i att ha klarat att cykla en besvärlig sträcka än att ha cyklat en sträcka på kort tid

Då är troligtvis fatbike något för dej.

citerat från:
    https://happyride.se

här var ju bra läsning också förresten:

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2016-11-17 13:16 av Sambal Oelek.

Av:
    NickPick
    Fatbike verkar ju vara ett komplement till 90% av ägarna. Resten använder dom mycket och det gör man väl rätt i om man tycker att det är kul! :)

Har hört att många tycker att det är "studsigt". Nu blir jag snart påhoppad av en folkölscyklist som förklarar att det inte är så. :D

Måste vara kul att bo där skoterspår finns mer än ett par veckor per vinter.

Av:
    cola
    Jag kommer aldrig sälja min feting och gå tillbaka till smalhjuling. Om jag någon gång kommit hem och velat haft en annan cykel så har det varit en Cx:en efter att på förhand trott att personen som skulle leda gillade skogsåka när det egentligen var grusväg.

I skogen är Fatbike grymt, året om. Men om jag skulle vara driven av sekunder, grusvägsrally och strava på LL så skulle jag välja något annat, kajak tror jag.

En racer, en feting och en Cx. Behovet mättat.

Av:
    happymtb.fr
    Kom igen nu, vad har en grusvägrally-memil, en skäggig fatbike entusiast, en CX hippster med senaste coola strumpor, en neonklädd enduro-åkare med googles, en trendkänslig plus-åkare och en Hellas-fika ryttare gemensamt?
    (Jag ber om ursäkt om din etniskt cykelgrupp blev glömt eller misstolkat!)

Ja, alla älskar ju att cykla i skogen! :)

Omfamna skillnaderna och omvandla dom till styrka och glägje istället för att dividera oss i små meningslösa grupper!

Peace & love & ride your bike more often

#===#==#=#=================================================
    184x44 Fox DHX RC4 coil, Manitou IRT, m.m. säljes:

Av:
    EST
    Bra där happymtb.fr😊

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2016-11-17 20:44 av EST.

Av:
    AddeN
    Vive le Français!

-:Bombing for peace is like fucking for virginity:-
    Världsmästare i Bike Pulling 2010-06-06 ;)

Av:
    Peadalisten
    Av min cykel ansamling bestående av cx,landsvägsraket,fs och xc i en eller flera varianter är det ändå fatbiken med rejäla 4,8 or jag numera spenderar mest tid på.

Älskar att cykla länge men är ej så intresserad av att köra samma sträckor snabbare längre.
    Sitter så hemst mycket mer 3-4 timmar på Fatbike än landsvägs cykeln så ni anar inte.

Fatbike regerar i alla väder och underlag helt enkelt, om man bortser från långa rena asfaltsturer då.
    Just att den är speciell är det jag kommit att fastna för. Känslan,flytet och avsaknad av vibrationer.
    Att den så klart är min tyngsta har jag sen länge kommit över.

Är nu 50+ och har ännu ej mött en likaledes sinnad 50+ i skogen, vad har ni själva för ålder fatbikecyklister?

.

Av:
    lundatok
    Är Stalle och H Trump och Putin?

Av:
    Sambal Oelek
    Peadalisten skrev:
    Av min cykel ansamling bestående av cx,landsvägsraket,fs och xc i en eller flera varianter är det ändå fatbiken med rejäla 4,8 or jag numera spenderar mest tid på.

Älskar att cykla länge men är ej så intresserad av att köra samma sträckor snabbare längre.
    Sitter så hemst mycket mer 3-4 timmar på Fatbike än landsvägs cykeln så ni anar inte.

Fatbike regerar i alla väder och underlag helt enkelt, om man bortser från långa rena asfaltsturer då.
    Just att den är speciell är det jag kommit att fastna för. Känslan,flytet och avsaknad av vibrationer.
    Att den så klart är min tyngsta har jag sen länge kommit över.

Är nu 50+ och har ännu ej mött en likaledes sinnad 50+ i skogen, vad har ni själva för ålder fatbikecyklister?
    håller med fullständigt, 40 här. Kan fortfarande tycka det är kul att hoppa runt med MTB'n men Fatbike för äventyr som är min passion.

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    emmer
    NickPick skrev:
    Har hört att många tycker att det är "studsigt".
    Det är väl som med motorredskap utan fjädring och stor luftvolym.
    Och lösningen är väl densamma - fylla däcken med massa vätska.

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Av:
    H.
    lundatok skrev:
    Är Stalle och H Trump och Putin?

Varför blir jag inblandad? Det här är inte min strid.

Av:
    JLarsson
    Skulle precis påpeka det, var kom H in i bilden. Stalle är Wolodarski och Luthman är Fridolin.

_______
    aliekatapult

Av:
    Lars.E
    Peadalisten skrev:

45.
    Gänget jag cyklar med är blandat från ca:15 till 70+. Flera av dem är något år över 50.

Av:
    ForesterGuy
    emmer skrev:
    NickPick skrev:
    Har hört att många tycker att det är "studsigt".
    Det är väl som med motorredskap utan fjädring och stor luftvolym.
    Och lösningen är väl densamma - fylla däcken med massa vätska.

Glöm inte kalciumkloriden så här till vintern.

Av:
    42Hz
    Fatbikes skapar ångest för ett svetto, deras världsbild och liv rasar samman så fort en cykelåskådning som inte bygger på att vara snabbast blir populär, allt de strävat efter blir plötsligt obetydligt när cyklingen mest fokuserar på att vara underhållande och roligt istället för svett och misär!

//HaRR! - Fat tires save lives!

Av:
    Konkret
    42Hz skrev:
    Fatbikes skapar ångest för ett svetto, deras världsbild och liv rasar samman så fort en cykelåskådning som inte bygger på att vara snabbast blir populär, allt de strävat efter blir plötsligt obetydligt när cyklingen mest fokuserar på att vara underhållande och roligt istället för svett och misär!

Wöööö! Svett och misär är roligt!

Av:
    Doctor C
    Jag hade under våren/sommaren en Trek Farley med barnstol monterad så att jag kunde cykla runt på stigar och mindre släta vägar med min tvååriga dotter. Funkade riktigt bra, stabil som bara den och flöt fram bra över ojämnheter pga däcken. Jag uppskattade dock inte all den uppmärksamhet man fick när man cyklade med ekipaget genom Stockholms innerstad.
    Men när det inte handlade om att skjutsa runt barn kunde jag inte riktigt motivera att använda denna cykel framför min Specialized Enduro. Den kändes mest klumpig och trög så den såldes av. Om platsen funnits hade jag nog behållt den för de få dagar i Stockholm då det ligger snö och för att lösa transporten mellan bil och berg när man vill göra topptur på skidor under sommarhalvåret.

Av:
    kais01
    det finns en fara med 'jag också' produkter. när en hype kommer dyker dessa upp som gubben i lådan.

ibland är det förbättringar av ett ursprungligt koncept, ibland är det en lika bra produkt som är billigare, men tyvärr väl så vanligt är usla kopior som förstör marknaden.

en cykel oavsett vilken som väger 15+ kg hör definitivt till sistnämnda kategorin...

Av:
    ForesterGuy
    42Hz skrev:

Haibike_2017_XDURO_FatSix_60.png

Av:
    Tiki
    42Hz skrev:
    ....................
    Ha ha spot on!

Av:
    H.
    kais01 skrev:
    en cykel oavsett vilken som väger 15+ kg hör definitivt till sistnämnda kategorin...

Av:
    Yeti
    Grafen som erik h postade tidigare säger väl precis vad det är frågan om, även om uppgången skedde långsammare. Då jag började med fatbike hösten 2010, visste de flesta inte vad det var frågan om. Under vintern blev det några tidningsartiklar, följande vinter lite flera samt lite TV-synlighet. Vinter 2012-2013 visste den stora allmänheten redan vad det var frågan om och det började redan finnas en hel del fatbikes. Mängden förfrågningar från tidningar kulminerade för min del vinter 2013-2014. Efter det var det redan mainstream och många tillverkare hoppade på. Antalet utövare har i alla fall hela tiden stigit, men marknaden börjar nog snart vara mättad. Min LBS trodde i alla fall att mängden tillverkare och modeller går ner till nästa höst och sedan uppnås väl en mera stabil nivå.

På Happy ser man ju på det från cykelentusiastens synvinkel, och då är det för de flesta fråga om en komplementcykel. Det finns dock en annan användargrupp som snarare är människor som rör sig i naturen och då ser fatbiken som ett medel för det. Dessa behöver inte nödvändigtvis vara värst cykelintresserade i övrigt.

(Allt detta sett från finsk synvinkel. I Sverige vaknade man mycket senare till fatbikes och uppgången och nedgången var snabbare).

Av:
    me.I.am
    Jag har inte riktigt förstått grejen. Jättejättefeta däck, låååg utväxling. Om man sätter vanliga skogsmulledäck och högre utväxling på en sån, är det då inte längre en fatbike? Eller tvärtom, om man sätter feta däck (i teorin, ramen begränsar förmodligen) och lägre utväxling på en vanlig skogscykel, är det då en fatbike?

Så, vad definierar en fatbike? Att den har plats för feta däck, och väger mycket?

just a stranger on the bike trying to make my way home

Av:
    Atlas
    Åh, snart är mina 26" cyklar heta igen alltså?

-------------------------------------------------------

För övrigt anser jag att Karthago bör förgöras

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    Sambal Oelek skrev:
    här var det någon som skrev en väldigt tänkvärd grej:

Vist, man kan inte komma ifrån att en cykel med större och tyngre däck blir lite segare men som nöjescykel behöver det ju inte betyda att en sådan cykel är tråkigare att cykla på. Alla ser inte det roliga i att till varje pris ta sej så fort som möjligt från punkt A till punkt B.

Om man inte:

vill tävla
    cykla till jobbet så fort som möjligt så att man kan ligga kvar så länge som möjligt i sängen
    hellre väljer en trygg grusvägen framför en outforskad stig

om man istället vill:

se varje cykeltur som ett äventyr och alltid är nyfiken på nya platser att ta sej till på cykeln
    hellre kör ett skoterspår än harvar grusväg med dubbdäck
    sätter större värde i att ha klarat att cykla en besvärlig sträcka än att ha cyklat en sträcka på kort tid

Då är troligtvis fatbike något för dej.

citerat från:

här var ju bra läsning också förresten:

Skrivet av mej som vill ligga kvar i sängen så länge som möjligt, tävla och cykla fort. För min del hade det inte blivit någon fatbike om det inte vore för den långa vintern. Men jag har verkligen förståelse för de som sätter fatbike som första eller enda cykel. Under hösten har jag cyklat lite barmark med fatbiken och ja det är också roligt när man väl förlikat sej med dess egenskaper. För mej är fatbiken den självklara andracykeln efter min HT29 så för min del så är landsvägscykelhypen död.

Av:
    gumraröracing
    Skulle du ta dig ut i mina skogar " runt domar udden -så möter du en 50+ på en Cooker Maxi,häls Joachim

Av:
    Martinmat
    Bor i Jämtland och cyklar året runt i skogen, fatbiken har gjort vintercyklingen så mkt roligare på stigar o skoterspår. Men så har vi mer eller mindre snö nov-april. Fatbiken är inte snabbast men framkomligheten är grym och man blir som barn på nytt. Att de är lite tyngre gör mig inget då det är bra vinterträning och gör att man kommer flyga fram på 29:an o plocka KOMs i vår/sommar :-)

Av:
    Lars.E
    me.I.am skrev:
    Jag har inte riktigt förstått grejen. Jättejättefeta däck, låååg utväxling. Om man sätter vanliga skogsmulledäck och högre utväxling på en sån, är det då inte längre en fatbike? Eller tvärtom, om man sätter feta däck (i teorin, ramen begränsar förmodligen) och lägre utväxling på en vanlig skogscykel, är det då en fatbike?

Så, vad definierar en fatbike? Att den har plats för feta däck, och väger mycket?

Det är väl ganska vanligt att man sätter undre gränsen vid 3,8 tum breda däck för att det ska klassas som fatbike.
    Val av utväxlingen är frivillig. Och många fatbikes väger inte mer än en heldämpad cykel i samma prisklass.

Bygger man om fatbiken till en smalhjuling, så har man plötsligt en smalhjuling. Samma-lika, fast tvärtom, borde gälla om man bygger om en smalhjuling till en fatbike.

Och sist men inte minst... "skogsmulledäck". Passar inte den beskrivningen bättre på fatbike-däck än på smala däck?

Av:
    Skogsgubben
    Atlas skrev:
    Åh, snart är mina 26" cyklar heta igen alltså?
    Japp! Alla andra hjulstorlekar är en fluga. :-)

Av:
    cola
    Ett måste för att en Fatbike ska ge en rättvis upplevelse är bra däck och rätt slang. 13 kg är enkelt att nå och då väger den helt plötsligt som många andra ROLIGA cyklar!

Av:
    frigge
    Galet kul ...mera fatbike 💪💪😀😀
    20161119_181621.jpg

Av:
    Martinmat
    En bild säger mer än 1000 ord, ser fram emot en fet snörik vinter
    IMG_0201.JPG

Av:
    Miracle
    Härligt! :)
    Längtar till snön är tillbaka härikring!

frid!

Av:
    JTF
    Miracle skrev:

frid!

+1 gärna lite snö till Bohuslän med :o)

(trots att jag smyger omkring på smala 2.4:or)

Av:
    cola
    Johan Falk skrev:
    Miracle skrev:

frid!

+1 gärna lite snö till Bohuslän med :o)

(trots att jag smyger omkring på smala 2.4:or)

IMG_0139.JPG

Vi hade iaf snö tre dagar, då gällde det att passa på!

Av:
    NickPick
    Hur är geon på en fatbike mot en säg xc hardtail?

Av:
    Lars.E
    NickPick skrev:
    Hur är geon på en fatbike mot en säg xc hardtail?

Ungefär lika varierande :)

Av:
    Naugas
    42Hz skrev:

Det där kommer jag nog låna - använda i diskussioner och låtsas ha kommit på själv... Kommer att byta ut "... svett och misär" mot "att cykla fort" dock. Svett och misär är ju en stor del av upplevelsen ju! Och jag har f-n svettats floder på fetingen i sommar.

Fast jag har lite funderingar på att sälja min framdämpade fatbike (On-One Fatty Trail) och istället satsa på en plus-cykel. Jag åker skidor på vintern, så jag behöver inte maxbredd på däcken för snöns skull, och vill gärna tro att det nog skulle vara bättre med liite smalare hjul och då få en något smidigare cykel. Men jag vet inte... jag är ju egentligen sjukt nöjd och har jätteroligt med 4-tumsdäck, så det får nog vara. Tror aldrig någonsin jag kommer köpa en cykel med "vanliga" däck dock efter att ha haft en fatbike, det faller helt bort. Men som jag har använt min cykel är jag jätteglad åt den dämpade framgaffeln, jag hade inte velat vara utan. Eller ja, om jag hade velat använda cykeln på vintern hade det varit en annan sak, då hade det varit helstelt som gällt. Kan inte tänka mig att potentialen alls kommer fram hos en helstel fatbike på sommaren dock, man måste ha en dämpargaffel för att kunna utnyttja det fantastiska greppet när det emellanåt går lite snabbare utför. Jag tror ärligt att som allroundcykel för skogen är en fatbike med dämpargaffel något som väldigt många (de flesta?) i slutändan hade varit mer nöjda med än någonting med standarddäck.

Av:
    emmer
    me.I.am skrev:
    Så, vad definierar en fatbike? Att den har plats för svindyra däck, och väger åt helfvete för mycket?
    I korthat, ja.

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ