• Re: Fatbikes - den kortaste cykelhypen någonsin?

Av:
    42Hz
    NickPick skrev:
    42Hz skrev:
    Mycket åsikter och känslor om något som många inte ens provat, happy levererar fortfarande! :)

Precis, men du är ju en av de handfulla (?) fanatikerna som har blivit frälst och inte cyklar annat så du är ju på "andra sidan myntet" bara :)

Summering: fatbike är bäst på snö, myr, stig och väg även om man inte är snabbast utan njuter av att ha kul. Det studsar inget om man har exakt rätt psi och happykorrekta däck. Geometrin är oklar men olika från fall till fall.
    Det är inte coolt att cykla snabbt och svettas.

Vanliga däck: inte bra på något. :D

Grüm sammanfattning! =)

//HaRR! - Fat tires save lives!

Av:
    Tiki
    NickPick skrev:
    Tiki skrev:
    Fettat in styrlager och vevparti under en liten stund nu vilket är första servicen förutom att smörja kedjan under 1,5 år. Den bara går och går... rätt så trevligt med en sådan här ohypad tingest. 😉

Hur mycket (lite!?) använder du den egentligen om du inte har bytt bromsbelägg eller drivpaket? :D
    .........................................
    Så mycket jag hinner med två små barn och heltidsjobb (1-2 ggr/vecka) men inlägget handlade inte om att kartlägga min kedjelängd eller cykelvanor utan att belysa en av fördelarna med fatbike - få delar att underhålla.

Du får också gärna plocka fram citat där någon fatbikeanhängare sagt att det "inte är coolt att cykla snabbt och svettas" och att "vanliga däck är inte bra på något"!? Har du själv provat fatbike eftersom du är så engagerad i tråden?

Av:
    NickPick
    Du behöver inte bli tjurig. Ta det med en nypa humor istället :)
    Dina cykelvanor bryr jag mig inte om, men du hade ju bara fettat styr och vevlager på 1.5 år och tex hela drivpaketet (kanske inte pf30skit) ska ju hålla längre :)

Jag har knäproblem så ökad q-faktor är ingen höjdare.
    Skulle dock gärna ha en fatbike annars.

Av:
    Luthman Photography
    Fast alltså just bredden på däcken har ju rätt lite med mängden underhåll som krävs. Större delen av underhållet på en mtb är ju dämparservice och lagerbyten. Saknar man både dämpare och lager är det ju inte så konstigt att man inte behöver göra något. Jag har inte behövt byta drivlina på min ss-ht heller (inte servat dämpargaffeln mer än vartannat år heller men den funkar ändå).

Av:
    Schreddan
    Jag noterar:
    Att erkänna att det var en hype verkar vara en enorm prestigeförlust för vissa.

------------------------------------
    "Fat bikes are amazing in the air. They should be called bird bikes, they fly so well" - Ed Masters

Av:
    42Hz
    Schreddan skrev:
    Jag noterar:
    Att erkänna att det var en hype verkar vara en enorm prestigeförlust för vissa.

Var det verkligen en sån hype? Antar jag lever under en sten. :)
    Vad det än var så gjorde det gott för fatbikes, nu kan man ju välja mellan (känns som oändligt) antal däck medans i början fanns i princip bara Surly Endomorph att välja mellan. För att inte tala om tillbehör som dämpade gafflar, skärmar anpassade för feta däck, vevpartier, fälgar, nav..och så vidare! =)

Av:
    mrholmiz
    Jag hängde på "hypen" för 3 mån sen, toknöjd tar gärna träningspasset på den i Skrylle, Genarp, Orup osv och distanspassen med ett svettigt leende.
    Tungt går det på sina ställe och är långsammare på dem flesta ställe än Epicen, Fattyn är lite som en stridsvagn och tuggar sig upp för det mesta när det är blöt och jävligt, nerför blir man som barn på nytt och man får mer självförtroende för det känns lite mer förlåtande.
    Kanske tröttnar jag men känns inte så just nu, som enda cykeln så hade jag nog inte velat ha en då jag gillar Xc lopp men som extra cykel stod det mellan CX och Fatty och känns verkligen som jag valde rätt :)

Hype eller inte skitsamma, finns vi som är nöjda och dem som undrar vad fan vi sysslar med :)

Självklart en snöbild men fick åka till Vallentuna för den :P
    14947895_10155490872167796_8317631874890666132_n.jpg

Av:
    theBrand
    Tiki skrev:

Du får också gärna plocka fram citat där någon fatbikeanhängare sagt att det "inte är coolt att cykla snabbt och svettas" och att "vanliga däck är inte bra på något"!? Har du själv provat fatbike eftersom du är så engagerad i tråden?

När jag cyklar med Tiki på min "vanliga" MTB och han kör sin fatbike så brukar det mest vara jag som svettas.
    (oklart om det har med bredden på däcken att göra dock)

Av:
    me.I.am
    Om vi skulle se det hela i ett genusperspektiv.

Är det inte lite gammaldags mossigt "manligt" med fatbikes? Var är dom rosa fatbikesen? Kanske någonstans att hänga handväskan? Så det blir lite modernt jämlikt.

just a stranger on the bike trying to make my way home

Av:
    JTF
    me.I.am skrev:
    Om vi skulle se det hela i ett genusperspektiv.

Är det inte lite gammaldags mossigt "manligt" med fatbikes? Var är dom rosa fatbikesen? Kanske någonstans att hänga handväskan? Så det blir lite modernt jämlikt.

Har du inte sett Terrys grön/rosa fatbike? https://happyride.se Kanske inte helrosa, men typ halvvägs :o)

Av:
    Miracle
    http://www.pinkbike.com

frid!

Av:
    Tiki
    theBrand skrev:
    Tiki skrev:

När jag cyklar med Tiki på min "vanliga" MTB och han kör sin fatbike så brukar det mest vara jag som svettas.
    (oklart om det har med bredden på däcken att göra dock)
    ---------------------------------------
    Äh du är bara blygsam och en hygglig kille theBrand. :-) Kan vi inte alla bara kramas där ute på stigarna vare sig däcket är lite bredare eller smalare!? :-) Kul har vi oavsett. Det har varit galet kul när Karlstadcyklisterna gästar oss i Arvika och vi cyklar "enduro" med allt från endurohojar till fatbike och till och med elcykel. Klart bästa dagarna i år frånsett tillökningen i familjen.

Bara att inse vi kommer nog inte kunna komma överens om det var en hype eller inte. Hype för mig är/var snowboard eller vindsurfing under sina glansdagar. Jag upplever kanske inte att det varit någon sådan hype med fatbikes men det var mer i ropet hos tillverkarna för något år sedan när de såg en ny marknad och ville sälja ett nytt "koncept".

Nu har marknaden mognat och lagt sig på en viss nivå med en mera blygsam tillväxt, fast fortfarande tillväxt känns det ändå som. Nu ska pluscyklarna ut på marknaden istället och om något år är det säkert något annat som vi får anledning att vara oense om. Då var den här dialogen så himla typisk 2016...... :-)

Nää tjurig är jag inte NickPick, ingen fara. Lite överkänslig bara mot förståsigpåare men sådan är väl inte du? :-)

Av:
    Sambal Oelek
    Tiki skrev:
    Kan vi inte alla bara kramas där ute på stigarna vare sig däcket är lite bredare eller smalare!? :-) Kul har vi oavsett.

[...]

Nu har marknaden mognat och lagt sig på en viss nivå med en mera blygsam tillväxt, fast fortfarande tillväxt känns det ändå som. Nu ska pluscyklarna ut på marknaden istället och om något år är det säkert något annat som vi får anledning att vara oense om. Då var den här dialogen så himla typisk 2016...... :-)
    fantastiskt bra skrivet. Tycker ditt inlägg sammanfattar allt ganska bra så vi alla kan gå ut och cykla och kramas nu istället!

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    Kung Stalle
    Sambal Oelek skrev:
    Tiki skrev:
    Kan vi inte alla bara kramas där ute på stigarna vare sig däcket är lite bredare eller smalare!? :-) Kul har vi oavsett.

[...]

fantastiskt bra skrivet. Tycker ditt inlägg sammanfattar allt ganska bra så vi alla kan gå ut och cykla och kramas nu istället!

Det kommer aldrig att gå så länge Fredrikshof finns.

Stalle

Köper 29er+ däck: https://happyride.se

Av:
    h.g.j
    Kung Stalle skrev:
    Sambal Oelek skrev:
    Tiki skrev:

[...]

Det kommer aldrig att gå så länge Fredrikshof finns.

Stalle

Fatbikesektionen?

Av:
    Konkret
    https://www.instagram.com

Av:
    marran
    Att dissa black friday och samtidigt plugga 17 hashtags för sponsorer. Halvhjärtat var ordet.

------------------------------------------
    Nytt namn, samma skit!

Av:
    Luthman Photography
    marran skrev:
    Att dissa black friday och samtidigt plugga 17 hashtags för sponsorer. Halvhjärtat var ordet.

+1

Av:
    Eveningstar
    Han kommer få en tråkig överraskning när han får punka och tror att den där lilla punkasprayen ska fylla ett helt fatbikedäck. :P

f.d. Cyklist.

Av:
    Yeti
    Global Fatbike Day 2016 i Åbo: Runt 30 fatbikes startade från den främsta fatbikebutiken i Finland, Foxcomp. Under den drygt fyra timmar långa rundan stötte vi på ett flertal andra små grupper fatbike-cyklister på stigarna. Mängden fatbikes i skogarna stiger hela tiden, även om ökningen kanske är långsammare nu än förra året. Om det är en hype, är det nog inte den kortaste hypen någonsin.

Av:
    Martinmat
    I lilla Östersund var vi idag 16st som rullade fatbike på GFBD, här är vi snart ett 10-tal som köpt sin i år, men vi kanske är lite efter.... 😂

Skit samma vi har superkul i vilket fall
    IMG_0391.JPG

Av:
    onegear
    Vi blev till slut 7 tappra i Jädraås efter ett massivt avhopp som firar GFBD. Vi hade lätt kunnat vara 20 pers om inte om hade varit...
    20161203_122345.jpg

Av:
    pakka
    19 st startade i Ö-vik trots 10 minusgrader
    20161203_134339.jpg

Av:
    42Hz
    Najs!

Av:
    eiskall
    http://www.bikeradar.com

Av:
    42Hz
    Vi får nog definiera hype, fat bikes har funnits länge nu och de kommer finnas kvar överskådlig framtid, det är väl mer cykeltillverkarna som "hypat" marknaden?

Keep on walking, nothing to see here...

Av:
    NickPick
    42Hz skrev:
    Vi får nog definiera hype, fat bikes har funnits länge nu och de kommer finnas kvar överskådlig framtid, det är väl mer cykeltillverkarna som "hypat" marknaden?

Keep on walking, nothing to see here...

Det var ju så hypeat att det fick en egen dag, det säger väl rätt mycket? :) Jag hoppas inte att det var någon cykeltillverkares påfund...

Mindre q-faktor vore trevligt som det står om i artikeln. Frågan är vart geometrin ska ta vägen (för en internetcyklist finns inget annat än geometri _punkt_) när geometrin verkar vara olika från modell till modell redan idag.

Att en hype tar slut innebär ju inte att man måste sälja cykeln och köpa en plus-are direkt. Tävlas det något i fatbike i sverige? Inofficella fatbikesm i högbo har man ju hört om (ställdes in pga snöbrist sist?).

Av:
    Sambal Oelek
    artikeln ovan var ju bra, det är ju tillverkarna som ser till att det satsas friskt på något nytt så de får sälja ännu mer saker till oss. Och det är väl bra, vad trist det vore om utvecklingen stått still :)
    http://www.bikeradar.com

42Hz skrev:
    Mindre q-faktor vore trevligt som det står om i artikeln. Frågan är vart geometrin ska ta vägen
    man kanske kan få till mindre om kedjestagen är platta som en Orange :)

Av:
    42Hz
    Hypen lever! :)

Ny fat bikegaffel från Manitou, Mastodon:
    https://m.pinkbike.com

p3pb14538090.jpg

Av:
    Leffe
    Är inte hype något de som inte är med säger? Om allt.

Av:
    NickPick
    Jag har sett en fatbike 2 gånger nu i vår så helt dött är det inte. Det var samma cykel dock ;)

27,5+ verkar mer "aktivt" om inte annat.

Av:
    pakka
    Va ute en sväng i morse med 8 andra fatbikes 😁 här är det allt annat än ute med fet cykel.
    Men annars är det tur att man har en pluscykel me

Av:
    Lars.E
    pakka skrev:
    Va ute en sväng i morse med 8 andra fatbikes 😁 här är det allt annat än ute med fet cykel.
    Men annars är det tur att man har en pluscykel me

Ja vi var 9 st i gänget idag.
    Sedan kom nr:10 för att ta ett varv precis när vi som körde dubbla varv var på väg ut ur skogen.
    När vi senare stod och surrade bakom en nylastad bil kom nr:11 förbi.

När jag sedan hunnit fika så ringde en arbetskompis (som även han har en fatbike) och frågade om jag visste om det fanns någon lämplig fatbike till salu åt en som frågat honom.

Hypen lever :)

Av:
    NickPick
    Jag kan tänka mig att det har slagit större där det inte är vår förrän runt midsommar.
    Mer snö = fatbike är grejen.

Fördomsprofileringen säger att det är många norrlänningar som cyklar fatbike. Är det fel?

Med tanke på mitt skitknä så är nog inte ens en pluscykel att tänka på.

Av:
    42Hz
    Är en fördom att fat bike är främst för snö.

Av:
    Bengt-re
    42Hz skrev:

Men å andra sidan är ju lössnö ett underlag där ingen annan cykel fungerar. Så fördom eller ej är det ett underlag där fetingen har en unik förmåga.

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    NickPick
    Bengt-re skrev:
    42Hz skrev:

Men å andra sidan är ju lössnö ett underlag där ingen annan cykel fungerar. Så fördom eller ej är det ett underlag där fetingen har en unik förmåga.

Ja precis så.

Av:
    42Hz
    Sand är annars rätt knepigt att cykla i med annat än fethjuling.

Av:
    jomper
    Klart att hypen är över, nu är det ju mainstream.

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    42Hz
    jomper skrev:
    Klart att hypen är över, nu är det ju mainstream.

Tru dat!

image.jpg

Av:
    Lindström
    42Hz skrev:

Eller sumpsur mark, var ut med min nya fina Epic igår. Funkade inte så, vände hem & hämta fetingen istället och njöt med 1 1/2 timmes cykling i solen!
    IMG_3281.JPG

Av:
    Yonna
    NickPick skrev:

42Hz skrev:

Lindström skrev:
    Eller sumpsur mark, var ut med min nya fina Epic igår. Funkade inte så, vände hem & hämta fetingen istället och njöt med 1 1/2 timmes cykling i solen!

Och vilken cykel kan simma? https://www.youtube.com
    drijven fattie.jpg

Av:
    Sambal Oelek
    Yonna skrev:
    Och vilken cykel kan simma? https://www.youtube.com
    haha. Snyggt. Så hade jag behövt göra igår. Hittade ett ställe som astråkigt att cykla runt, hade kunnat vada. Men lite kallt nu tyckte jag så det att cykla tillbaka. Men bra att veta att 4" flyter 😃

Av:
    Schreddan
    Att använda fatbikes där de passar är det ju ingen som sagt nåt om. Behöver man ha en cykel som flyter så verkar det vara ett bra val. :-)

------------------------------------
    "Fat bikes are amazing in the air. They should be called bird bikes, they fly so well" - Ed Masters

Av:
    42Hz
    Fat bike, den fetaste cykelhypen någonsin?

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in