• Hitta passande fäste för cykelvagn?

Av:
    Gew
    Hejsan!

En bekant gav mig en cykelvagn till skänks då metallsstaven som sammankopplar vagnen med cykeln olyckligt hade gått av i en svetsfog. Karln menade på att det nog var svårt eller inte ekonomiskt försvarbart att hitta nya delar, men att jag kanske kunde hitta användbara delar från vagnen till nåt annat projekt, lådbil eller whatnot.

Jag är emellertid nyfiken på om jag ändå inte kunde lyckas få fram matchande delar för att kunna koppla vagnen till min cykel. Modellnamn eller ens fabrikat går dessvärre ej att utläsa någonstans på ekipaget, och vad ni ser på bilden är allt jag har. Kanske nån billig no-name-produkt från nån outlet? Jag vet inte, men det ser ut att vara ett fyrkantsfäste som ska in i vagnen, som ni kan se på bilden.

Nån som sitter på idéer? Kanske rentav nån vagnexpert som lyckas identifiera den vid blotta åsynen? Eller är det lika bra att ge upp och köra den till återvinningscentralen? Känns dock trist på en vagn som f.ö. är helt i ordning.
    vagn.jpg
  • Re: Hitta passande fäste för cykelvagn?

Av:
    H.
    Fick du med den trasiga armen?

Av:
    petkri
    En grej kan vara att försöka hitta en fyrkantig aluminiumprofil i rätt mått så du kan sticka in den i fästet fram på vagnen. Aluminiumprofilen behöver ju sedan bockas till för att kunna fästas med lämpligt fäste i cykeln, nånstans vid sadelstolpen, och det lättaste då är nog att gå till en plåtslagare som kan hjälpa dig att bocka profilen. Det lär väl kosta en del dock, men det är ju som sagt synd att kassera en i övrigt okej vagn ...

Av:
    Sarvi
    Den där vagnen hade (har?) Team Sportia, kallas Extreme tror jag. Jag har ståendes en hemma, kan fota hur det ser ut när jag kommer hem.

Av:
    Rsdea
    Fästet till den vagnen ska sitta vid baknavet. Har en lika själv 😁

Av:
    bjorre
    .
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2016-11-18 13:52 av bjorre.

Av:
    Rsdea
    Min verkar inte vara exakt lika. Kanske äldre eller nyare modell. Men så här ser mitt fäste ut iaf !
    IMG_4731.JPG
    IMG_4732.JPG
    IMG_4733.JPG
    IMG_4735.JPG

Av:
    Sarvi
    Min ser ut precis som rsdea, som dessutom var snabbare att ta bilder. Men det verkar inte vara så avancerade prylar, kopplingen mellan vagn och cykel är ju någon form av standard och lastbommen är ju bara ett rör. Bifogar en halvkass bild på hur infästningen av lastbommen i vagnen ser ut underifrån.

image.jpg

Av:
    petkri
    Skillnaden verkar vara att Gew:s fäste sitter framme i mitten på vagnen och då funkar det inte med baknavsfäste.

Av:
    Rock
    Du har inte två fästen undertill, ett på sidan och ett i centrum? Vissa vagnar som har strollerfäste har det så.

Av:
    Sarvi
    petkri skrev:
    Skillnaden verkar vara att Gew:s fäste sitter framme i mitten på vagnen och då funkar det inte med baknavsfäste.

Nja, finns väl modeller med mittfäste som utnyttjar samma baknavskoppling som ovan? Krävs annan form på dragstången bara, typ:

image.jpg

Av:
    petkri
    Oj, den modellen har jag inte sett förut :) Trodde att det var antingen eller, så att säga ...

Av:
    Gew
    Tack kära Happy för många gediget hjälpsamma händer. Här har inte bara råd kommit utan även flertalet bilder. Man får tacka så ödmjukast. Ber om ursäkt för min frånvaro i tråden, jag liksom skrev OP och lämnade sedan skutan. Nej, men sanningen att säga blev jag förtjust i det där med Intersport så jag åkte ut till Gränby (Uppsala) och expediten sade att de hade dålig koll på kläder men att en viss kille vid deras butik ute i Boländerna hade stenkoll på allt vad deras cyklar och tillbehör gällde, så honom borde jag kontakta. Jag gjorde så, och fick tag i nämnde kille. Denne var välvillig och tog emot foton över MMS medan vi pratade, och konstaterade därifrån att om de sålt vagnen så var den från en jättegammal satsning (cirka 2009) och inget de kunde få tag i delar till längre.

Sedan detta nedslag har jag inte grottat mycket mer i ärendet. Inte förrän häromveckan, då jag av en händelse ryckte lite i den gula nylon(?)överdraget. Då såg jag (hur kan jag ha missat det tidigare?) att det inte alls är helt blankt, utan det stod stort "CYCLETRACK" och Google ledde mig till textstycket "År 2005 sålde KF stora delar av sitt fastighetsbestånd för att kunna frigöra kapital till fler butiker. Sammanlagt såldes fastigheter för över 4,2 miljarder. Man lanserade även cykelmärket Cycletrack och klädmärkena NowOn, Friends och Units." ( https://sv.wikipedia.org ) och med detta så var mysteriet löst. Vagnen är alltså inte från Intersport, utan av allt att döma från Coop. Jag skrev ihop en förfrågan till deras kundtjänst. Idag fick jag svar. De kände till vagnen men det var många år sedan de sålde den och hon hade pratat med reservdelslagret och de kunde inte få tag i några som helst delar till den längre.

Så, här når vi kanske vägs ände, i detta här. Lustigt nog fann jag en Blocket-annons ( https://www.blocket.se ) medan jag sökte efter information om vagnen, var någon tycks sälja exakt samma cykelvagn, bara ett par kilometer ifrån mig. Jag kan inte hjälpa att fråga mig själv om det skulle vara "ett klipp" att åka dit och köpa vagnen och sedan ha inte en utan två cykelvagnar, med ett fäste. Då går det liksom ingen nöd på mig utifall att någon av vagnarna skulle haverera, för då har jag den andra kvar. Å andra sidan, tänk om dragstången går av på samma sätt som den gjort på denna, då står jag plötsligt med två obrukbara vagnar. Suck, svårt detta ju. Livspusslet.

Än en gång, tack för all er input, ni är fantastiska! :)

Av:
    ForesterGuy
    2009 jättegammal? Jag har en cykelkärra som är inköpt nån gång på 1940-50-talet, och den modellen säljs fortfarande...
    http://monarkexercise.se
    7600-105.png

Av:
    Hakana
    Snor lite tråd.

Får inte fast fäste för vagn till 100%, utan med lite kraft kan jag flytta det.

Bör jag lösa det på något sätt? Går inte att dra åt mer. Inga barn ska sitta i vagn, bara Ica kassar.
    20171230_122637.jpg

Av:
    BergMTB&G
    Hakana jag har precis samma problem. Tror det har med snabbkopplingen att göra.

Av:
    Hakana
    Men det funkar ändå?

Jag testade med annan "låsningssnabbkoppling" som dras åt med nyckel utan framgång.

Av:
    borano20
    Rsdea skrev:
    Min verkar inte vara exakt lika. Kanske äldre eller nyare modell. Men så här ser mitt fäste ut iaf !
    Hej.. BYT RAMFÄRG, föfan. 80talet är slut sen länge!! mvh borano20

Av:
    BergMTB&G
    Hakana skrev:
    Men det funkar ändå?

Jag testade med annan "låsningssnabbkoppling" som dras åt med nyckel utan framgång.

Det funkar, men inte jättebra. Problemet är att det blir ryckigt när fästet rör sig i t.ex. backar.

Av:
    perzzon
    Hur kan det bli det? Är fästet urborrat ovalt?

Av:
    ceel
    BergMTB&G skrev:
    Hakana skrev:
    Men det funkar ändå?

Det funkar, men inte jättebra. Problemet är att det blir ryckigt när fästet rör sig i t.ex. backar.

Jag tror att det är tvärt om, dvs fästet rör sig för att det blir ryckigt i backar. Ryckigheten kommer sig av dragspelseffekten som uppstår i fjädern som sitter i dragarmen. Försök att hålla jämnare fart i backarna (lättare växel kanske).

Av:
    BergMTB&G
    ceel skrev:
    BergMTB&G skrev:
    Hakana skrev:
    Men det funkar ändå?

Jag tror att det är tvärt om, dvs fästet rör sig för att det blir ryckigt i backar. Ryckigheten kommer sig av dragspelseffekten som uppstår i fjädern som sitter i dragarmen. Försök att hålla jämnare fart i backarna (lättare växel kanske).

Det är ju en mer logisk slutsats.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ