• Watt 20 minuter / Tid på cykelvasan

Av:
    exydo
    Hej!
    Jag funderar lite på det här med watt, alla verkar kunna trycka hur mycket som helst. Så ni som cyklar in under 3 timmar vad trycker ni på en 20:a? Själv orkar jag inte mer än 3,2 w/kg på en 20:a👎
  • Re: Watt 20 minuter / Tid på cykelvasan

Av:
    Eveningstar
    Det är ju inte jättebackigt på CV så jag tror att absolut effekt är minst lika viktig som W/kg.

Vem har kissat i mina skydd?!?

Av:
    Storaas
    Nu får du egentligen inte svaret på din fråga. Men som jämförelse så körde jag Vasan på 3.04 och har en tröskel på 3.5w/kg, och det räknas väl vad man kan trycka under ca 60 minuter..

Av:
    Rompa
    Jag körde på 3h4min och har inte en aning om siffroroch effekt, träna på o ha kul istället...!

Av:
    Mattis
    3:04 verkar vara en gångbar tid, samma för mig.
    Tröskel ca 3,8W/kg (250W)

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    Rompa skrev:
    Jag körde på 3h4min och har inte en aning om siffroroch effekt, träna på o ha kul istället...!

Jag körde cykelvasan 2016 och har inte en aning om vilken tid jag körde på. Har jag ännu roligare då

Av:
    Eveningstar
    3:06 bästa tiden för mig och jag tror jag hade FTP på kanske 260 W (ca 4.3 W/kg) vid tillfället.

Av:
    lundatok
    Låter som att absoluta watt är bättre, kanske ska sikta på 280-300?

Av:
    exydo
    När jag ser era siffror så är ni betydligt högre både på w/kg och även watt. Det är intressant att se att ungefär samma tid men det skiljer en del i w/kg. Med mina 224w på en maxtjuga borde inte räcka långt men planen är att plocka 10 minuter tills nästa år. Så om någon skulle våga sig på en gissning hur mycket mer watt måste jag trycka för att lyckas med att gå in under 2.50?

Av:
    geologen
    Gissar att man kan komma långt på bättre teknik och att gömma sig bakom bättre ryggar också... :)

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    wobblie
    Cyklade du på 3 timmar blankt med en maxtjuga på 224W?

Av:
    Konkret
    wobblie skrev:
    Väger man 55 kg är det ju verkligen ingen omöjlighet.

Av:
    wobblie
    Konkret skrev:
    wobblie skrev:
    Väger man 55 kg är det ju verkligen ingen omöjlighet.

Njaej, kanske inte. Men med 224W och 3.2W/kg på en 20:a låter det orimligt iallafall.

Av:
    konscious
    IF eller intensitetsfaktorn dvs kvoten av din egentliga kraft och tröskelvärde.
    Ligger den runt 0,85 på CV?
    Sålunda faller man in mot 305W i FTP för en 70kg person för att klara 3h uträknat enligt Bike Calculator nedan

Stämmer säkert inte då det finns massa variabler som man inte räknat med här

http://home.trainingpeaks.com
    http://www.bikecalculator.com
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2016-11-25 10:10 av konscious.

Av:
    NickPick
    Cannondale jekyl 1000 skrev:
    Rompa skrev:

Jag körde cykelvasan 2016 och har inte en aning om vilken tid jag körde på. Har jag ännu roligare då

Skillnaden är väl att resultaten kommer ju blir registrerade av cykelvasan så att det finns att kolla på.
    Watt, ja då måste man ha en aning om hur man presterar med wattmätare/monark.

3h och strax under 8 m mitt första år utan att veta hur det var. Generellt sett så var ju ett lopp i långloppscupen "jobbigare" att cykla för muskulaturen.

Cyklade för att det var kul :)

Av:
    exydo
    Väger 71kg och trycker 224 på en maxtjuga på min Monark och åkte in på 2.59. Drog stora delar under loppet.

Av:
    Rock
    exydo skrev:
    Väger 71kg och trycker 224 på en maxtjuga på min Monark och åkte in på 2.59. Drog stora delar under loppet.

Något stämmer inte.

Av:
    Eveningstar
    Rock skrev:
    exydo skrev:

Något stämmer inte.
    +1
    Är exydo tvådimensionell?

Av:
    Luktapåblommorna
    Vad en gör på monarken behöver inte vara detsamma som en gör utomhus med en helt annan temperatur? Förmodligen är du starkare när du kör lopp, eller förhoppningsvis. :)

Av:
    exydo
    Självklart är det skillnad på temperatur, 15 grader inne. Jag funderar på just klent huvud, blir ifrån åkt på träning av dom jag åker ifrån på långlopp. Är extremt klen i bena och bygger syra väldigt lätt vid lite för tungt motstånd. På en maxfyra klarar jag knappt 300 watt sen är det godnatt👎

Av:
    Manurhin2
    Rock skrev:
    exydo skrev:

Något stämmer inte.

Minst sagt

Av:
    ToddyKrycka
    Vad du klarar på en 20:a har väldigt lite att göra med vad du klarar på 3 h cyklande. I det närmaste irrelevant om du inte tänker dra en långspurt eller så.

Av:
    Manurhin2
    ToddyKrycka skrev:
    Vad du klarar på en 20:a har väldigt lite att göra med vad du klarar på 3 h cyklande. I det närmaste irrelevant om du inte tänker dra en långspurt eller så.

Jag tycker det är högst relevant när den kraft som krävs i 3 timmar är i närheten av 20an .

M

Av:
    JT
    Jag skulle tippa att man behöver snitta 220-240W. Typ. Cirka. Ungefär.

Av:
    wobblie
    ToddyKrycka skrev:

Tänkte att jag skulle internet-rage:a lite över hur fel du har (eller iallafall lite fromt ifrågasätta det), men det kom av sig lite av att du (iallafall enligt nedanstående studie) verkar ha rätt:

http://ox-dep.blogspot.se

Av:
    nisseson
    wobblie skrev:
    ToddyKrycka skrev:

Tänkte att jag skulle internet-rage:a lite över hur fel du har (eller iallafall lite fromt ifrågasätta det), men det kom av sig lite av att du (iallafall enligt nedanstående studie) verkar ha rätt:

http://ox-dep.blogspot.se

Man blir så jävla tom när man ska till att rage:a men i sista sekund inser att den andre kanske inte har så fel. Styrkekram! (talar från egen erfarenhet) :-)

Av:
    brst
    Manurhin2 skrev:
    Rock skrev:
    exydo skrev:

Något stämmer inte.

Minst sagt

Intressant, själv körde jag på en 20a på 389w, lite för 5w/kg. Gjorde test med tröskelvärde på 325w-runt 4,25w kg. Kom in på 2h56min (utan att dra många km!), andra långlopp gick inte alls lika bra ändå. Undrar ju vad man gör för fel, eller vad du gör rätt :)

Av:
    Lulle
    ToddyKrycka skrev:

+1!

Nästan +2 faktiskt.

Av:
    Hasse#7
    Jag har bara kört maxtjuga en gång och fick efter multiplikation med 0.95 en medelwatt på 247W det blir 2.9W/kg med mina 85 kg. Jag har kört CV öppet spår en gång på 4.36. Sammanfattningsvis inget vidare alltså, men det känns rimligt att samtliga resultat kan bli bättre om man tränar på det. Särskilt CV borde bli bättre om alls cyklar MTB innan start. Sen är man ju inte purung och cykel är bara en mindre del av det man håller på med. Hör av mig om jag gör nåt fokuserat försök, troligen inte.

Av:
    Manurhin2
    exydo skrev:

Om du åkt Cykelvasan 94km och dragit mkt och landat på 2.59 så visar din Monark fel effekt . Du borde dra en maxtjuga på i runda slängar 100w mer för att lyckas .

M

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    exydo skrev:

Hur mycket tid skulle denna cyklist tjäna om han legat på rulle hela loppet istället för att själv dra? Borde väl komma ner mot 2.45 kanske?

Av:
    exydo
    Får väl ta och leta upp en annan monark och jämföra, men tröskeltest visar att jag har dåligt tryck och min syreupptagning är inte mycket att hurra för. Klen men explosiv👍

Av:
    RockyRider
    Exydo: har du kört några andra långlopp, ex i långloppscupen?

Av:
    eiskall
    Ofta råder det lite begreppsförvirring när man pratar "maxtjuga".

Vissa avser ett Ftp20-upplägg med ett par maxningar på kanske 2x3 minuter, innan man kör själva tjugan. Det optimala upplägget varierar lite beroende på vem man frågar. Det är väl i allmänhet detta upplägg som anses kunna ge en uppskattning av FTP om man drar av 5%. Detta kallar jag "FTP20".

Andra kör helt enkelt en lätt uppvärmning och går sedan direkt på själva tjugan. Detta kallar jag "maxtjuga".

Beroende på hur det står till med ens anaeroba kapacitet så kan det diffa en hel del mellan FTP20 och Max20.

Så skriv vilket tjugominutersvärde som avses :)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2016-11-26 19:39 av eiskall.

Av:
    exydo
    Kör en del andra långlopp, ca15% efter segraren. När jag kör maxtjuga så värmer jag upp lätt först sen kör jag en 5 min relativt hårt sen 5 min lätt, sen startar jag max tjugan, siffran är inte * 0'95 alltså ftp.

Av:
    Mange.
    Enligt stravas fitness kalkyl hade jag på cv för 2år sedan motsvarande form som när jag var snabb i sommras, alltså ganska precis 4w/kg på en tjuga.
    Jag hade alltså inte wattmätare på cv, men på räsern i somras.
    Men den formen räckte till 3:07.
    Mjölksyratröskel och syresättning är nog viktigast för att vara snabb på cv.

My bike, without me, is useless.
    Without my bike, I am useless.

Av:
    pero02
    Rätt säker på att jag får duktigt med däng av många med lägre ftp än mig.

Långlopp är långt ifrån att mala tröskel. Har inte kört ett enda lopp utan kramp. När krampen kommer efter 1.5 h spelar det ingen roll hur många watt (fart) jag klarade av att hålla i början.

Alla igångdrag och vibrationer tröttar ut muskulaturen.

Av:
    DT
    Att maxa 20 minuter på 224W (med 71 kg vikt) är helt enkelt inte kompatibelt med att cykla CV på 2:59. Det ena resultatet motsvarar en ganska halvdan motionär, det andra är näst intill elit.

Antingen var det något konstigt med Monarken, eller så har du osedvanligt dåligt psyke för inomhuscykling. :-)

Av:
    Manurhin2
    DT skrev:
    Att maxa 20 minuter på 224W (med 71 kg vikt) är helt enkelt inte kompatibelt med att cykla CV på 2:59. Det ena resultatet motsvarar en ganska halvdan motionär, det andra är näst intill elit.

Antingen var det något konstigt med Monarken, eller så har du osedvanligt dåligt psyke för inomhuscykling. :-)

Alternativt kört halvvasan ....

Av:
    konscious
    Personligen tror jag det är svårt att enbart applicera en viss parameter som FTP skapat på en stillastående monark för att avgöra en viss utgång på CV.
    Ett sånt motionslopp eller XC-långlopp innebär även om det inte är speciellt tekniskt även en annan typ av fysik.

Av:
    exydo
    Laktat tröskel 207watt enligt test, är dålig på att plåga mig själv om jag inte får tävla mot någon. Jag har alltid funderat på hur dålig jag är på att trycka watt mot andra i min närhet:(

Av:
    castrello
    exydo skrev:
    Laktat tröskel 207watt enligt test, är dålig på att plåga mig själv om jag inte får tävla mot någon. Jag har alltid funderat på hur dålig jag är på att trycka watt mot andra i min närhet:(

Men i så fall är det hatten av... för det är grymt resultat sett till din ftp. Det är jag helt säker på. Troligen är du rätt smart rent taktiskt också. Men jag har nog på känn att du underpresterat vid testsituationen av en eller annan anledning.

Av:
    NLC
    Manurhin2 skrev:
    DT skrev:

Alternativt kört halvvasan ....

eller på en "stealth"??

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    RockyRider
    exydo: är det ett riktigt test du gjort med laktatmätning? Ett tröskeltest innebär ju ingen större plåga. Det finns en felkälla begravd någonstans. Du kan helt enkelt inte ha så dåliga värden med tanke på de resultat du säger att du har.

Av:
    matte
    konscious skrev:
    Personligen tror jag det är svårt att enbart applicera en viss parameter som FTP skapat på en stillastående monark för att avgöra en viss utgång på CV.
    Ett sånt motionslopp eller XC-långlopp innebär även om det inte är speciellt tekniskt även en annan typ av fysik.

Håller med om det, men bara i fallet att en cyklist underpresterar i förhållande till sin FTP. Man kan ju vara löjligt stark och ändå få en medioker tid om cykeltekniken är obefintlig. Tvärtom känns ju knepigare, att ha en så bra åkekonomi att så låg effekt räcker till en så bra tid på cykelvasan.

Som referens så är jag i genomsnitt ca 15% efter vinnaren på långloppscuptävlingar. Väger 65kg med FTP kring 280W när jag är i bra form.

Nä, det lurar en gädda i mossen här.

/Mattias

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ