• Re: Watt 20 minuter / Tid på cykelvasan

Av:
    martysod
    Jag körde CV på 3.18, FTP20 på 245watt, 73kg

Av:
    algol
    Jag är inte expert på att tolka laktatkurvor. Det är förhoppningsvis de som säljer testet. Men du ligger på 3,5 mmol innan mjölksyran börjar öka alls (själv har jag legat runt 1mmol)? Då kommer du såklart snabbt till 4 mmol också. Men på kurvan ser det mer ut som det är din aeroba tröskel, inte din anaeroba? Laktatet drar iväg senare, typ vid nästa punkt. Nåja mina 5¢

Av:
    enduromannen
    3.5 mmol vid 140 watt... och 11 mmol vid 260 watt. Värden som ser ut att komma från en i princip otränad person. Jag har testvärde på runt 65, väger 70 kg och har 1 mmol i vila och upp till 150 w. Tröskeleffekt 290-300. Skulle nog landa på runt 3 timmar på CV +- 5 min beroende på klungor, väder etc. Brukar ligga 15% efter täten på Långloppscupen.

Vad har du för laktatvärde i vila? Vad har du för pulsvärden i procent av maxpuls vid 200 w resp maxwatt?

Av:
    konscious
    Kanske wattkonässören geologen har några gratistips till tröskelknarkande cyklister?

Av:
    NLC
    På tal om ingenting alls, kanske bra att läsa på lite om olika trösklar ?
    http://www.joefrielsblog.com

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    Stinkfisk
    Jag ska nyansera tråden lite då jag är som dej, exydo, fast tvärt om. Jag rullade också in på 2h:59min. Jag köpte en Elite Turbo Muin med Misuro b+ sensorn för några veckor sedan och har fått en del timmar på den redan. Min senaste tjuga snittade jag 437w, vilket givetvis såg lite väl högt ut. Å andra sidan gjorde jag en tjuga på 401w på Wattbike i oktober, så heeelt galet är det förhoppningsvis inte.

Den tråkiga slutsatsen är väl att trots förhållandevis hög tröskel så presterar vi likadant. Nu väger jag visserligen närmare 100kg, men Vasan är ju samtidigt inte känd för sina höjdmeter. Antingen gör du nånting väldigt rätt, eller så gör jag något väldigt fel. Startade i mitten av fålla två och hade väl lite lägre snittpuls än vanligt men var samtidigt ganska mör sista milen.

Av:
    Henrik_E
    Fattar inte hur laktattrösklar skulle ändra det faktum att det går åt X mängd energi för att flytta Y kilo längs en given bana på tid Z.

Av:
    eiskall
    Henrik_E skrev:
    Fattar inte hur laktattrösklar skulle ändra det faktum att det går åt X mängd energi för att flytta Y kilo längs en given bana på tid Z.

Jag förstår din poäng, men den största felkällan i den här tråden är förmodligen klungteknik.

Av:
    sivan
    Vi får göra en Happyride av detta. utrusta TS med effektmätare å sen cyklar vi ...

Av:
    hm
    Är det bara jag som undrar vilka däck och däcktryck ts körde med ?
    Verkar som han hittat den heliga gralen där och sitter på den slutliga lösningen till den eviga frågan..
    Eller körde han rent av med en cx ?

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    eiskall skrev:
    Henrik_E skrev:

Jag förstår din poäng, men den största felkällan i den här tråden är förmodligen klungteknik.
    Tillsammans med vaneförestälningen att man själv drar hela vägen kanske.

Av:
    konscious
    Jag tror vi har förklaringen nu, Stinkfisk agerade hjälpryttare åt exydo.

Av:
    MichaelOberg
    Hur går det gubbar?
    Jobbar ni på watten fortfarande?
    Bantar ni något för att få bättre w/kg? 🧐🙃

Av:
    manslennstrand
    algol skrev:
    Jag är inte expert på att tolka laktatkurvor. Det är förhoppningsvis de som säljer testet. Men du ligger på 3,5 mmol innan mjölksyran börjar öka alls (själv har jag legat runt 1mmol)? Då kommer du såklart snabbt till 4 mmol också. Men på kurvan ser det mer ut som det är din aeroba tröskel, inte din anaeroba? Laktatet drar iväg senare, typ vid nästa punkt. Nåja mina 5¢

Precis. Testledaren borde tagit ett vilolaktat först. Man kan ju anta att det ligger på runt 3-3,5 mht hur mätvärdena ser ut och då är det ju redan där en indikation på att du faller utanför normalfördelningskurvan och det nog inte går att använda 4 mmol-gränsen på dig.

Jag skulle göra ett MLSS-test som komplement för att rama in det lite bättre.

Gällande tider på CV är det i sub3-grupperna mycket taktik med i spelet, som många varit inne på tidigare. Även om TS känner att han dragit mycket finns det ju massor av faktorer som hur länge, hur hårt etc som spelar in. När nummerlappen är på och sub3 är inom räckhåll har man också en tendens att gå på ännu hårdare än på trainern.

På med en wattmätare nästa gång så ser du nog att siffrorna blir högre på race.

Av:
    xzbatt
    Jag cyklade vasan på 2.58
    Min FTP ligger på 290-300W och min vikt är 75-78kg.

Jag skulle vilja säga att det var en rätt bekväm prestation trots att jag startade på plats 350-400 och klättrade till 236e placering.
    Det som är väldigt viktigt (beroende på startplats) är att i första backen försöka jobba sig upp till en snabb grupp utan att bränna sig, sen kan man återhämta sig och börja jobba framåt när tillfället ges.

Av:
    MichaelOberg
    Hur många % bättre kan man bli om man går från otränad till att träna trainerroad 5 ggr i veckan och kör i 9 månader? 🧐

Av:
    geologen
    MichaelOberg skrev:
    Hur många % bättre kan man bli om man går från otränad till att träna trainerroad 5 ggr i veckan och kör i 9 månader? 🧐

100 procent kanske?

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    MichaelOberg
    geologen skrev:
    MichaelOberg skrev:

100 procent kanske?

Toppen! Hoppas du har rätt 🧐🙃

Av:
    Lingon
    MichaelOberg skrev:
    Låter ju helt galet tråkigt. Cykla ute och ha kul istället, så får du träningen på köpet.

Av:
    geologen
    Jag själv ökar med ca 40 procent från långvarig (flera månader) träningsvila till toppform 4-5 månader senare. Så från total oträning till nio månader med så hård träning bör mycket hända.

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Av:
    skogsvakt
    Jag är liten och nätt. Trycker minimalt med watt. Är urusel på tempo. Men jag gör Vasan på 2:55. Så allt är inte watt.

Av:
    Spacekitty
    skogsvakt skrev:
    Jag är liten och nätt. Trycker minimalt med watt. Är urusel på tempo. Men jag gör Vasan på 2:55. Så allt är inte watt.

Cykelvasan är ju mest nerförs, bara å rulla.

cykla!

Av:
    NickPick
    Spacekitty skrev:
    skogsvakt skrev:

Cykelvasan är ju mest nerförs, bara å rulla.

Du ska ju ändå hålla ett snitt över 30kmh med MTB för att få en bra tid.

Watt per kilo!

Av:
    geologen
    NickPick skrev:

Jag har svårt att hålla 30 i snitt över nio mil med räser på asfalt, så att göra det på MTB i skogen är en helvetiskt bra prestation i mina ögon!

Av:
    skogsvakt
    geologen skrev:
    NickPick skrev:

Jag har svårt att hålla 30 i snitt över nio mil med räser på asfalt, så att göra det på MTB i skogen är en helvetiskt bra prestation i mina ögon!

Jag snittar aldrig ensam över 30 på racer. Men som sagt, cykla fort på Vasan är mer än trycka watt.

Av:
    MichaelOberg
    skogsvakt skrev:
    geologen skrev:
    NickPick skrev:

Jag snittar aldrig ensam över 30 på racer. Men som sagt, cykla fort på Vasan är mer än trycka watt.

Berätta mer! 👍🏻🙃

Av:
    konscious
    En Elitmotionär på 75kg bör nog kunna trycka ut 220-230W (250NP) i snitt för 3h CV och samma cyklist kanske runt 210W (230NP) för sub 8h på VR.

Av:
    Alex Supertramp
    Laktattöwklar? Watt? Ekvationer? Fan, vi är cyklister - inte löpare eller professorer. Cykla, drick vatten, duscha och korka upp en bärs. Hur svårt kan det vara?

"It's all about the bike..."

Av:
    MichaelOberg
    Alex Supertramp skrev:
    Laktattöwklar? Watt? Ekvationer? Fan, vi är cyklister - inte löpare eller professorer. Cykla, drick vatten, duscha och korka upp en bärs. Hur svårt kan det vara?

Är inte ute efter att det ska vara så lätt som möjligt.
    Då hade jag köpt emtb...

Av:
    Clark
    Alex Supertramp skrev:

Finns väl inget motsägelsefullt med att vara professor och cyklist? Sen tror jag att många cyklister är (sjukligt) intresserade av siffror och data, mig inkluderat.

Av:
    VasaConny
    Nu är ju inte watt allt, precis som många skriver så är det ju även en del taktik, flyt med vilken grupp man hamnar mm mm. Men jag har märkt att ju mer watt jag kan trycka och ju mer tränad jag är, ju större marginaler har jag och ju smartare orkar jag cykla. Jag bifogar mina data från vår plattform på Guided Heroes och mitt lopp. Sedan finns det ju på film här också om man vill titta. Jag körde på 2,57
    https://www.youtube.com
    CV90 2018.jpg

Av:
    bakhjul
    Jessica Claren har skrivit en ganska intressant artikel kring just effekt och Cykelvasan:
    http://jessicaclaren.com

"Snitteffekten för hela loppet på ca 3h är 204 Watt (inte normaliserad).
    Min sk tröskel (den högsta effekt jag kan hålla i en timme, FTP) är ca 260-270 Watt.
    Utifrån dessa siffror skulle man kunna tro att det var ett ganska lätt lopp, där jag borde kunna köra hårdare.

Men om vi tittar vidare så ser vi att procentuell tid över tröskeln är 32%. Hela 32% av tiden har jag alltså legat över tröskeln (det är ca 1h som jag legat över den effekt jag kan hålla i en timme).
    Snitteffekten på dessa 32% är hela 350 Watt. Alltså 90 Watt över i snitt i sammanlagt 1h av loppet."

(För de som har cyklat/tävlat med effektmätare, så är det här inga nyheter, men för andra kan det nog finnas en del nytt)

Av:
    manslennstrand
    Jag håller helt med Conny. I årets upplaga kände jag mig hyfsat fräsch genom hela loppet, även om det bitvis var riktigt tungt. Jag tog rätt taktiska beslut när jag skulle jaga fram till en ny klunga eller om jag skulle ligga kvar.

Jag hade en FTP på ca 270W på CV och har ett VO2max på 62. Som man kan se på siffrorna snittar jag högre värden på tävlingen, vilket rimmar lite konstigt med att jag kände mig rätt fräsch. I klungorna framme i grupp 2/3 går det fort eftersom man turas om att dra rätt mycket, vilket också ger en känsla av återhämtning ofta trots hög uteffekt.

Jag kom in 2 sekunder efter Conny på 2:57, men kände inte att det här var min tyngsta prestation för året, kanske för att jag förberett mig väl med rätt träning.
    Screenshot_20181011-173739_Connect.jpg

Av:
    andjo024
    Clark skrev:
    Alex Supertramp skrev:

Finns väl inget motsägelsefullt med att vara professor och cyklist? Sen tror jag att många cyklister är (sjukligt) intresserade av siffror och data, mig inkluderat.

+1
    Klickade in på tråden och sträckläste allt, har dock inga tankar alls på att cykla CV men gillar datainsamling och effekter 😁

Av:
    landen
    manslennstrand skrev:
    I klungorna framme i grupp 2/3 går det fort eftersom man turas om att dra rätt mycket, vilket också ger en känsla av återhämtning ofta trots hög uteffekt.
    .

Min uppfattning är precis tvärt om... ingen vill dra alla vill åka med. Lite därför tider på CV är helt meningslöst att jämföra.

Av:
    manslennstrand
    Så kände jag förra året, men i år var det mycket jämnare fördelning. Så fort farten gick ner var någon där och gasade på igen.

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    Från årets cykelvasor
    3.12 Avg power 236w NP power 260w
    4.15(13 minuters stillestånd då jag käkade bullar och hjälpte en som trillat) Avg power 156w NP power 183w

Har gjort ett par maxtjugor på drygt 340w och en maxtimme på 311w i år.

Letar stages vev för hollowgram och DT 3-pawl xd-hub.

Av:
    Lingon
    När kommer första subgrupperna som kör belgiskt på CV? 😂😂

Av:
    GoranS
    Nu vet jag inte hur banan ser ut, men det vore ju onekligen en syn att se en belgisk kedja med tokladdade medelålders gubbar försöka passera en annan ute i skogen.

Av:
    landen
    Haha om alla återgår till 1998 års rådande standard för MTB-styrbredd så tror jag det går utmärkt ;)

Av:
    wobblie
    GoranS skrev:
    Nu vet jag inte hur banan ser ut, men det vore ju onekligen en syn att se en belgisk kedja med tokladdade medelålders gubbar försöka passera en annan ute i skogen.

Tror inte man skulle märka någon skillnad.

Av:
    Singular
    Lingon skrev:

Det förvånar mig att det inte redan finns. Fattas det verkligen?

http://www.singularstraps.se

"Feel the burn. Feel the pain. Feel the pride. Why have 3, 12, 18 or 27 speeds when one works so well? No chain slap and derailleur crunch means your ears are free to listen to your natural surroundings: the wind in the trees, the creaking of your knees, your friends whining as you crush them on the climbs. And when you reach the top, with your legs screaming and your heart pounding, you can honestly say that, yes, life is good."

Av:
    Lingon
    Singular skrev:
    Lingon skrev:

Det förvånar mig att det inte redan finns. Fattas det verkligen?
    Har inte sett några trådar på Happy. :)

Av:
    NickPick
    Lingon skrev:

Först lär ju allebike bli iaf...

Av:
    poqa
    xzbatt skrev:
    Jag cyklade vasan på 2.58
    Min FTP ligger på 290-300W och min vikt är 75-78kg.

Jag skulle vilja säga att det var en rätt bekväm prestation trots att jag startade på plats 350-400 och klättrade till 236e placering.
    Det som är väldigt viktigt (beroende på startplats) är att i första backen försöka jobba sig upp till en snabb grupp utan att bränna sig, sen kan man återhämta sig och börja jobba framåt när tillfället ges.

+1

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ