• Re: Stigsabotage / livsfarliga "fällor"

Av:
    ForesterGuy
    bompet skrev:
    N_sandstrom skrev:
    Totalt 30 åk av 4 individer.

Med tanke på att 3 av dessa 4 individer har samma efternamn känns det som det kanske är något slags mästerskap inom familjen det handlar om?

Familjen? Det är alltså maffian, dvs organiserad brottslighet.

Av:
    Paco
    ForesterGuy skrev:
    bompet skrev:
    N_sandstrom skrev:

Med tanke på att 3 av dessa 4 individer har samma efternamn känns det som det kanske är något slags mästerskap inom familjen det handlar om?

Aha, det är därför det skjuts så mycket i Skåne! Nån är missnöjd med resultatet och blir säkert retad för det....

Av:
    daikai1
    Paco skrev:
    ForesterGuy skrev:
    bompet skrev:
    N_sandstrom skrev:

Aha, det är därför det skjuts så mycket i Skåne! Nån är missnöjd med resultatet och blir säkert retad för det....

Förbjud cykel i området ALT. ge dem varsin elcykel så kanske det blir lugnt i skåne? :D

Tänk om "greven" skulle bjuda in cyklister till området, bygga en bana eller sätta ut ett område dessa få hålla sig till, Vilken bra PR det skulle bli.
    Tyvärr är han väl för fin för att beblanda sig med "Vanligt folk"

Av:
    staine
    Måste erkänna en sak. Jag är släkt me en greve, åkte med i bilen en gång. Mötte 2 (två) mtb-cyklister på vägen. Greven var genast tvungen att ringa sonen från bilen, undrade: Vafanken är detta, är det cykeltävling? På vår mark? För bövelen!
    Det är något med grevar och cyklar...
    :P

Av:
    ForesterGuy
    staine skrev:
    Måste erkänna en sak. Jag är släkt me en greve, åkte med i bilen en gång. Mötte 2 (två) mtb-cyklister på vägen. Greven var genast tvungen att ringa sonen från bilen, undrade: Vafanken är detta, är det cykeltävling? På vår mark? För bövelen!
    Det är något med grevar och cyklar...
    :P

Eller grevar och mark...

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    C-dale skrev:
    Varför är marken uppgrävd o varför spår av traktor/bandfordon?

10 sidor senare och fortfarande inget svar av TS?

Av:
    c-oma
    Det är för tidigt att säga något än. Vi vet inte i nuläget vad som kommer hända. Lovar att skriva sen hur de slutar.

Av:
    Fältprästen
    c-oma skrev:
    Det är för tidigt att säga något än. Vi vet inte i nuläget vad som kommer hända. Lovar att skriva sen hur de slutar.
    Jo, men vad som händer sedan svarar ju inte på C-dales frågor.

-------------------------------------------------------------------------------------
    "Det enda som stör min inlärning är min utbild­ning." - A. Einstein

Av:
    pnkcow
    N_sandstrom skrev:
    Spännande. Jag tänkte leta efter nämnda "organiserade tävlingar" på strava, och vad finner jag. Karsholms slott ligger vid en sjö, men på stravas kartor finns inte denna sjö alls. Vad döljer den konspiratoriska tävlingsarrangören strava egentligen?

Här har vi för övrigt bevis på den organiserade tävlingen https://www.strava.com
    Totalt 30 åk av 4 individer. Undrar hur många av dessa fyra som faktiskt bor i Ekestad, och faktiskt fått ta del av godsets kontaktförsök.

Känns som att det hela förmodligen kan ha spårat ur när 'greven' googlat på "XC", såg att det är namn på en tävlingsgren inom MTB och fått för sig att hans mark har invaderats av lycraklädde fartfantomer.

Av:
    NickeB
    Jag hittar grevens slott, men var är den omtalade skogen med dödsfällorna som han förlorar hundratusentals kronor på för att det där huserar mtbligister . Runt slottet ser man ju ingen skog att prata som kan hushålla driljoner grisar.
    Eller räknar ni halmstrån som skog där nere?

Av:
    Luthman Photography
    Fältprästen skrev:
    c-oma skrev:

Det stod väl i artikeln att marken var uppgrävd som ytterligare ett sätt att hindra att folk tog sig fram där?

Av:
    c-oma
    Luthman Photography skrev:
    Fältprästen skrev:
    c-oma skrev:

Det stod väl i artikeln att marken var uppgrävd som ytterligare ett sätt att hindra att folk tog sig fram där?

Stämmer.

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    c-oma skrev:
    Fältprästen skrev:
    c-oma skrev:

Stämmer.

Och du tycker inte att "dödsfällorna" är ganska välmarkerade på bilderna i tidningen och att det är väldigt liten risk eller ingen alls att någon cyklar igen en hög med foderbetor, en jordvall, ett dike, en stängselstolpe för att slutligen nå den dödliga taggtråden?

Av:
    NLC
    Cannondale jekyl 1000 skrev:
    c-oma skrev:
    Fältprästen skrev:
    c-oma skrev:

Stämmer.

Och du tycker inte att "dödsfällorna" är ganska välmarkerade på bilderna i tidningen och att det är väldigt liten risk eller ingen alls att någon cyklar igen en hög med foderbetor, en jordvall, ett dike, en stängselstolpe för att slutligen nå den dödliga taggtråden?

Men om det nu är så svårt att komma fram till taggtråden, varför sätta dit den alls? Grundbulten här är ju att tråden inte är uppsatt för att hägna in eller ens hindra framfart utan för att skada.

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    H.

Nja, visserligen lär man sänka farten, men en uppgrävd väg kan ju lika gärna vara en markering för att fordon inte ska ta sig fram. Vad gäller "Stolpen" i mitten så ser det ju mest ut som en uppgrävd rot eller vad som helst. Om det är en staketstolpe så bör den som placerat ut den få sparken omedelbart.

Av:
    gerrardsdobbar
    https://www.singletracks.com

"Inga bevis på att cykling förstör skogen"

Så varifrån fick vi 100,000 :-?

------------------------------

As long as I breathe, I attack.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-01-13 16:02 av gerrardsdobbar.

Av:
    singletrack
    Karlsholms Gods har en egen facebook-sida...

Av:
    Luthman Photography
    gerrardsdobbar skrev:

Jag antar att han räknar på potentiellt eller faktiskt uteblivna arrenden.

Av:
    gerrardsdobbar
    gerrardsdobbar skrev:

Jag antar att han räknar på potentiellt eller faktiskt uteblivna arrenden.

Men han har fortfarande inte redovisat hur och varför eller var han har fått den summan från?

------------------------------

As long as I breathe, I attack.

Av:
    Fältprästen
    Jag tycker bara att frågeställningen och svaret inte riktigt synkade.
    Som att fråga hur vädret var igår och få svaret att det nog kommer att regna nästa vecka.

-------------------------------------------------------------------------------------

Av:
    singletrack
    Det ryktas om granngodset Råbelöfs-Gods drar in 3 miljoner om året genom att sälja ut sin jakt... Kanske drar Karlsholms gods in något liknande. På godsjakterna när nere i Skåne brukar det vara mycket jägare främst från Tyskland och Danmark men också från övriga kontinenten.

Av:
    ForesterGuy
    Joseph Gliddens födelsedag idag:

https://en.wikipedia.org

Av:
    c-oma
    ForesterGuy skrev:
    Joseph Gliddens födelsedag idag:

https://en.wikipedia.org

Humor! 😂

Av:
    JTF
    ani skrev:
    Peth skrev:
    Arsozath skrev:
    Fältprästen skrev:
    ForesterGuy skrev:
    Ja, drevjakt begriper jag inte, det är sånt man sysslar med i Skåne och har inget med riktig jakt att göra.
    Vid riktig jakt springer man ikapp bytet och stryper det sedan med t.ex. händerna.

Man formar handen som en liten pil...

Ja, så gjorde man i Medelpad förr i tiden, men hur såg det ut i övriga Sverige?

Nä, Medelpad var väl bara fullt av klyktattare?

/Jamt i förskingringen

Klyktattare? Är det såna här?

https://www.youtube.com

Av:
    ani
    :-D

Av:
    JMT
    Är inte Treschow-släkten ganska aktiva inom Sveriges Jordägarförbund? Ett sådant där förbund som vill ha "stärkt äganderätt", "mindre skatter på markägare", m.m.
    Jag har dock lite svårt att förstå varför man stör sig så på några cyklister, men kanske hälsar cyklisterna inte...
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-02-08 15:12 av JMT.

Av:
    Martinmat
    I Östersund har det just nu blossat upp en debatt kring MTB cykling (antalet utövare har växt kraftigt senaste 2-3 åren) det har varit insändare etc o det finns en del som anser att vi är huliganer som far runt o njuter av att köra sönder terrängen så mkt det bara går....

Idag hittade vi stockar som placerats som hinder på en av stigarna på Frösön, några var placerade på ställen med dålig sikt så risken att köra på dem o vurpa var stor. Tråkigt om det ska bli så här o man är ju rädd att det ska eskalera till taggtråd o andra obehagligheter
    IMG_1192.JPG

Av:
    1888
    Polisanmäl alltid vid sådant här sabotage.

Av:
    Peter78
    Martinmat skrev:
    I Östersund har det just nu blossat upp en debatt kring MTB cykling (antalet utövare har växt kraftigt senaste 2-3 åren) det har varit insändare etc o det finns en del som anser att vi är huliganer som far runt o njuter av att köra sönder terrängen så mkt det bara går....

Idag hittade vi stockar som placerats som hinder på en av stigarna på Frösön, några var placerade på ställen med dålig sikt så risken att köra på dem o vurpa var stor. Tråkigt om det ska bli så här o man är ju rädd att det ska eskalera till taggtråd o andra obehagligheter

Var det inte snack om att förbjuda cyklister på ön där dom sanerat marken som försvaret ägde för? (Minns inte namnet andersön)? Cyklat där o går så bra o mötas o visa lite hänsyn till varandra. Mvh peter

Av:
    Hällreänbra
    Peter78 skrev:
    Martinmat skrev:

Var det inte snack om att förbjuda cyklister på ön där dom sanerat marken som försvaret ägde för? (Minns inte namnet andersön)? Cyklat där o går så bra o mötas o visa lite hänsyn till varandra. Mvh peter

Det var väl just Bynäset som startade debatten. Fortifikationsverket har röjt en remsa längs stranden på näset (som är ett gammalt bombmål för F4) och satt upp ett staket "inåt" ön. Östersunds kommunstyrelse har beslutat köpa den röjda strandremsan av Fortifikationsverket och samtidigt klassa den som motionsspår vilket skulle förbjuda bl.a. ridning och cykling.

Av:
    Fältprästen
    https://www.svt.se

Av:
    Konkret
    Fältprästen skrev:

Och?
    Jakträtten går före allemansrätten.

Av:
    Eveningstar
    Inte bara i skogen, nu även på cykelbanor?

write a comment.jpg

Vem har kissat i mina skydd?!?

Av:
    N_sandstrom
    Ibland saknar jag dödsstraffet. Och jag vet inte ens om jag skojar.

Av:
    geologen
    Konkret skrev:
    Fältprästen skrev:

Och?

Dags att ändra på det då.

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    Makten
    1888 skrev:

Vilket är brottet som polisanmälan ska syfta till? "Olaga pinne över stig" tror jag tyvärr inte finns som brottsrubricering.

Oavsett så tror jag inte det hjälper ett skvatt. Bara mer pappersarbete för en redan överbelastad poliskår.

Edit: Annat är det förstås med osynliga jävelstyg, såsom taggtråd, vajer, fiskelina och liknande. Det ser jag som mordförsök.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-05-02 23:30 av Makten.

Av:
    LDG
    Hällreänbra skrev:
    Peter78 skrev:
    Martinmat skrev:

Det var väl just Bynäset som startade debatten. Fortifikationsverket har röjt en remsa längs stranden på näset (som är ett gammalt bombmål för F4) och satt upp ett staket "inåt" ön. Östersunds kommunstyrelse har beslutat köpa den röjda strandremsan av Fortifikationsverket och samtidigt klassa den som motionsspår vilket skulle förbjuda bl.a. ridning och cykling.
    Positivt är iaf att cykling nu ska tillåtas men en utvärdering ska göras 2019. Var väldigt fint när jag var där idag.

Av:
    Mr B
    Makten skrev:
    Vilket är brottet som polisanmälan ska syfta till? "Olaga pinne över stig" tror jag tyvärr inte finns som brottsrubricering.
    Framkallande av fara för annan, alternativt allmänfarlig vårdslöshet, om man får det till att man inte gjort det med uppsåt. Du kan raljera om olaga pinne över stig bäst du vill, men ur lagens ögon är det samma rubricering som om någon spänner taggtråd över stigen.
    B!

Av:
    Makten
    Mr B skrev:
    Makten skrev:
    Framkallande av fara för annan, alternativt allmänfarlig vårdslöshet, om man får det till att man inte gjort det med uppsåt. Du kan raljera om olaga pinne över stig bäst du vill, men ur lagens ögon är det samma rubricering som om någon spänner taggtråd över stigen.
    B!

Det tror jag inte ett jota på eftersom pinnen/stocken/stenen lika gärna hade kunnat ligga där av naturlig anledning. Faran skapas ju bara genom att cyklisten tror att det ska vara pinnfritt på stigen.
    Taggtråd är något helt annat eftersom den varken syns eller kan finnas där på naturlig väg.

Av:
    Mr B
    Stocken är inte fälld på platsen, den är kilad mellan träd som växer på båda sidorna av gången. Du får givetvis tro vad du vill, men det är tveklöst allmänfarlig vårdslöshet, eller framkallande av fara för annan, men av fullständigt uppenbar anledning så kommer man inte kunna utreda ärendet, utan det blir bara nedlagt utan åtgärd.

Vad som "kunde ha skett" av naturlig anledning, är faktiskt inte ens relevant. Om du och jag släpar fram en stormfälld tall till valfri väg, och lämnar den över vägbanan, samtidigt som det under natten faktiskt stormar, och en hel drös tallar ligger parallellt med "vår tall" så är vi tveklöst skyldiga till framkallande av fara för annan, men dock bara ansvariga för den tallen vi lagt ut, inte de faktiskt stormfällda.

Av:
    JBogevik
    Makten skrev:
    1888 skrev:

Oavsett så tror jag inte det hjälper ett skvatt. Bara mer pappersarbete för en redan överbelastad poliskår.

Edit: Annat är det förstås med osynliga jävelstyg, såsom taggtråd, vajer, fiskelina och liknande. Det ser jag som mordförsök.

Kan t.ex bli vållande till kroppsskada m.m. men i min värld så hade jag gärna sett det som allmänfarlig ödeläggelse och mordförsök, 18 år till livstids straffarbete där man pedagogiskt får arbeta med att bygga stigar åt cyklister under övervakning. :)

Polisen gör nog inte ett skit åt det men det är alltid bra att få detta dokumenterat till den dag då någon skadar sig. Hoppas innerligt att det inte ska behöva ske.

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    geologen skrev:
    Konkret skrev:
    Fältprästen skrev:

Och?

Fri jakt på andras marker eller hur tänkte du? Eller ska vi arrendera cykelstigarna av markägarna? Eller kanske helt avskaffa äganderätten genom en kommunistisk blodig revolution?

Av:
    eketjall
    Eveningstar skrev:
    Inte bara i skogen, nu även på cykelbanor?
    Västerås?

Av:
    staine
    En oblodig revolution. Eller införa ett totalitärt matriarkat. Då blev det ordning med en gång. Vet inte ens om jag skojar.

Av:
    theBrand
    geologen skrev:
    Konkret skrev:
    Fältprästen skrev:

Och?

Fri jakt på andras marker eller hur tänkte du? Eller ska vi arrendera cykelstigarna av markägarna? Eller kanske helt avskaffa äganderätten genom en kommunistisk blodig revolution?

Jag gissar att han tänkte att det där med jakträtt skulle avskaffas helt enkelt, d.v.s endast skyddsjakt blir tillåten. Jag gissar dessutom att han tänkte att det skulle ske genom reform snarare än revolution.

(Sen kanske det leder till att jägarförbundets medlemmar gör väpnad revolution?
    De har ju redan vapen, det är ju ändå väldigt praktiskt.)

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ