• Mallorca 2017 lvg

Av:
    fredrick
    Vilka veckor är det som gäller för svenskarna?
    För mig lutar det åt första veckan i april men det hade ju varit dunder om man fann några likasinnade där nere att cykla med och snacka strunt med på after biken.

Är det lite likt februariveckan på GC som omtalas bli invaderad av cyklister?

Ge mig era bästa tankar kring vecka samt vart man bor.

Senast bodde jag väldigt smutt i El Arenales söder om Palma flygplats.
    Kanske går det bo ytterliggare lite bättre?

Våren närmar sig med stormsteg.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2016-12-31 11:46 av fredrick.

• Re: Mallorca 2017 lvg

Av:
    Rock
    Jag är där 25Feb-4mars och 30sep-7oktober. Kanske blir en vecka till någonstans.

Av:
    emilh
    18/2-26/2

Av:
    GoranS
    Bästa boendeort beror på vilken målsättning man har med sin vistelse. Vill man ha så mycket upp och ner som möjligt lär Sóller ligga rätt bra till då det är omöjligt att (lagligt) ta sig därifrån utan att klättra. Vill man å andra sidan ligga och plattköra är Sóller nog bland det sämsta valen.

Skulle kunna tänka mig att någonstans i trakten av Sta Maria/Inca skulle vara rätt idealiskt utifrån mina preferenser då det ger god närhet till bergen och är såpass centralt beläget att man kan nå vilken del som helst på ön på en dagstur utan att den behöver bli en alltför lång tur.

Av:
    glitch
    Kom precis hem, blev två cykeldagar.
    Har man med sig familj och inte bara ska cykla är palma svårslaget. Går att lägga softa och tunga turer och finns både berg och lite mer plattåka nära.

Av:
    Selast
    18/4-25/4, vi bor som vanligt i Puerto Alcudia som enligt min åsikt är ett mycket bättre ställe att bo på än i Palmatrakten om man gillar berg och anser att plattåka kan man göra hemma. Pollenca är också nice om man åker dit för att cykla berg och inte festa eller promenera i en stad.

Min youtubekanal innehåller mest cykel: http://www.youtube.com

Av:
    Bama
    Om man bara ska cykla är Inca perfekt, vi har bott där 5 år i rad. Man slipper tråkiga transportsträckor innan man kommer ut på småvägarna. Det är bara att välja väderstreck så har man antingen berg eller platta lågtrafikerade vägar direkt.

Vi är 8 som åker ner 16-23 mars och om någon är sugen på något träningstävlings-aktigt är det bara att höra av sig.

Av:
    nypan
    GoranS skrev:
    Skulle kunna tänka mig att någonstans i trakten av Sta Maria/Inca skulle vara rätt idealiskt utifrån mina preferenser då det ger god närhet till bergen och är såpass centralt beläget att man kan nå vilken del som helst på ön på en dagstur utan att den behöver bli en alltför lång tur.

+1 eller Alaró så har man bergen i ryggen och platten framför sig.
    Begränsat med boende där jämfört med dom större orterna, men hus brukar finnas att hyra.

Åker ner 25Feb-4mars (Palma beach)samt 25April-1Maj (Alcudia)

/Nypan
    ------------------------------------------
    Randonneur Stockholm - för långcyklare i Stockholm med omnejd

Av:
    bvs
    Jag har bott i Alaró två gånger och kan definitivt rekommendera det. Hyra hus är riktigt billigt också om man åker några stycken.

Förstår inte folk som bor i Pollenca eller Palma/Arenal där man i princip låser sig till att bara cykla ena sidan av ön. Sen kan det vara skönt att inte bo i Sollér också om man vill ha plattåka någon dag (varför man nu skulle vilja ha det). Bor man i Alaró har man "nära" till allt.

Av:
    misterfreddy
    4-13/4 åker jag och ett gäng ner till mallis och kommer på helios hotell:)

Av:
    xyklisten
    misterfreddy skrev:
    4-13/4 åker jag och ett gäng ner till mallis och kommer på helios hotell:)
    Samma datum, samma hotell :)

Av:
    fredrick
    Jag har bara cyklat på Mallorca en vecka så har inte speciellt mycket koll eller vana men här kommer min tankar och funderingar:

GoranS - Målet att ha en njutningsfull vecka. Bra cykling i backar med inslag av vackra platta segment. Samt god mat och kvällsbad.
    Selast - Port d´Alcudia känns lite som om det bara finns en väg att cykla, varje dag. Att det kan bli lite tråkigt.
    Bama, Nypan och BVS - Kanske inte så dumt, men då jag kommer åka ensam kanske boendealternativen blir få samt pool svårt att tillgå?
    Misterfreddy - Nära där jag bodde förra året.

Vill ha nära till bra havsbad och pool, då jag kommer avnjuta någon timma med sol och bad när jag kommer hem från cyklingen. Är det tillräckligt varm i skiftet mars/april?

Tack för alla tankar och tips.

Av:
    bvs
    fredrick skrev:
    Bama, Nypan och BVS - Kanske inte så dumt, men då jag kommer åka ensam kanske boendealternativen blir få samt pool svårt att tillgå?

Vill ha nära till bra havsbad och pool, då jag kommer avnjuta någon timma med sol och bad när jag kommer hem från cyklingen. Är det tillräckligt varm i skiftet mars/april?

Här kan du bo själv tex. https://www.tripadvisor.se Ett litet ställe med typ åtta rum. Du får fixa eget käk/äta ute men det finns grill/pool/kök och de som äger det är riktigt trevliga och cykelvänliga.

Finns rätt så många alternativ att bo själv om man letar lite.

Av:
    JKolmo
    6-13/5. Mellan Pollenca och Puerto Pollenca.

Av:
    Lingon
    Jag skall dit i påsk, vi bor i Puerto Pollenca. Tycker det är ett bra ställe att utgå ifrån, mindre trafik än runt Palma och man kan välja om man vill cykla bergskedjan eller plattåka.

Av:
    Principia
    Puerto Pollenca två veckor i juli med familjen. Hoppas att det ska vara en bra kompromiss mellan strand och cykling!?

Av:
    GoranS
    fredrick skrev:
    Jag har bara cyklat på Mallorca en vecka så har inte speciellt mycket koll eller vana men här kommer min tankar och funderingar:

GoranS - Målet att ha en njutningsfull vecka. Bra cykling i backar med inslag av vackra platta segment. Samt god mat och kvällsbad.
    Selast - Port d´Alcudia känns lite som om det bara finns en väg att cykla, varje dag. Att det kan bli lite tråkigt.
    Misterfreddy - Nära där jag bodde förra året.

Havsbad i mars/april - burrrrrrrrr!

Av:
    Tobbs
    Principia skrev:
    Puerto Pollenca två veckor i juli med familjen. Hoppas att det ska vara en bra kompromiss mellan strand och cykling!?

Det är ett bra läge, Puerto Pollenca är en riktigt trevlig by med nära till fina cykelstråk, både platten och berg som sa calobra eller Formentor.

Av:
    mikeryd
    Jag har bott de senaste 5 åren i Porto Pollenca. Passar perfekt för både berg och "platt" (Mallorca är ju inte riktigt platt), men funkar också bra om man vill kombinera med bad eftersom det finns en riktigt fin badstrand mitt i byn. Betydligt mer gemytligare än Alcudia och hotellen längs den stranden, samtidigt som man kommer ut på småvägar direkt. Många i vår klubb åker veckorna runt påsk.

Av:
    anderski
    Åker ned för 10 gången i påsk, har bott 8 gånger i Alcudia trakten i fjol Palma/Arenal. Föredrar Alcudia då.
    Skulle iofs va kul att bo i t ex St maria eller liknande.

corsa campestre

Fox Float RL Gaffel till salu https://happyride.se

Av:
    glitch
    anderski skrev:
    Åker ned för 10 gången i påsk, har bott 8 gånger i Alcudia trakten i fjol Palma/Arenal. Föredrar Alcudia då.
    Skulle iofs va kul att bo i t ex St maria eller liknande.

Fast arenal är ju anus. Chartertyskmisär.
    Poängen med Palma är ju att bo mitt i gamla Palma med allt vad det har att erbjuda och samtidigt kunna nå fin cykling åt alla håll. Ska man bo i Arenal, Magaluff etc så är det ju bättre att bo närmare bergen.

Av:
    kontorsråttan
    Fast nackdelen med Palma (och de flesta andra större städer) är ju att det tar en del tid och framförallt inte verkar vara så cykelvänligt att ta sig in och ut ur Palma. Nu har jag bara cyklat in och ut en gång på en övernattningstur till Palma, men det jag såg gav iallafall ingen större mersmak. Som kompromiss för en familjesemester är det väl OK, men för en dedikerad cykelvecka vete f-n... Då valde vi dock att bo mitt inne i stan.

Av:
    HHTech
    12-27e juli troligen runt Alcudia/Canyon Picafort

Henrik

"Trying is the first step towards faliure!" Homer Simpson

Av:
    JLarsson
    Nån som är nere nu?

_______
    aliekatapult

Av:
    MEL F.AT
    Snö och de har inte sopsaltat på de viktigaste cykelstråken!

Av:
    JLarsson
    Såg att de som inte kör TDU för Sky är på Mallis.

_______
    aliekatapult

Av:
    GoranS
    Sky-Ötzi?

Av:
    Bama
    Några som är på Mallorca 17-22 mars och är sugna på att köra något träningstävlings-aktigt?

Vi är ett gäng på 10 cyklister där 6-8 av oss gärna kör lite fart någon dag. Vi brukar köra 3-4 varv på en varvbana ( https://www.strava.com )
    Planen är att köra en riktig tävling 19/3 men vill gärna ha en dag till med lite fartinslag och det är roligare om vi är lite fler.

Av:
    xyklisten
    Åker ner till ön 4-13/4. Har en plats över i ett tvåbäddsrum om nån happyit är intresserad.

Av:
    Mange.
    Åker hem nästa fredag, jag och 2 till bor i port de pollensa, om någon vill ha lite sällskap en dag så hojta till =)

My bike, without me, is useless.
    Without my bike, I am useless.

IMG_20170331_070546.jpg

Av:
    anderski
    Fixar prylarna, på Torsdag bär det av nere 13-23 April i Alcudia.

corsa campestre

Fox Float RL Gaffel till salu https://happyride.se

Av:
    Rock
    Det var kortbyxeväder även i månadsskiftet feb/mars när jag var nere på årets första sväng även om det var lite kallt utför. Nästa Mallorcatrip är prel.bokad till första veckan i oktober.

Nerför Sa Calobra
    IMG_1336.JPG

Av:
    Per K
    Jag är nere i Puerto Pollensa och bor på Club Pollentia nu. Riktigt fint hotell och nära till bergen.
    IMG_0150.PNG
    Finns lite bilder och rapporter ifrån vårat läger som jag är på här http://per-kumlin.blogspot.com.es

http://www.per-kumlin.blogspot.com

Av:
    Capra ibex
    Vilka klättringar kan ni rekommendera i "nordöstra " bergen förutom dom stora calobra, piggen och dom man liksom passerar på väg dit :) söker mindre avstickare. Gör inget om det är återvändsvägar.

Av:
    bigmollo
    Capra ibex skrev:
    Vilka klättringar kan ni rekommendera i "nordöstra " bergen förutom dom stora calobra, piggen och dom man liksom passerar på väg dit :) söker mindre avstickare. Gör inget om det är återvändsvägar.

Cap Formentor är ett måste. Plus att det är så nordöst du kan komma.

...........................................................

Bigmollo.com
    Bicycling.se
    Randonneur Stockholm
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-04-11 10:51 av bigmollo.

Av:
    clnr
    @Cabra ibex: Inca-Lluc, Bunyola-Orient

Ett forum, flera fora

Av:
    Capra ibex
    Tack. Finns det inga små obskyra independetbackar? 1 m bred rätt upp i himlen?

Av:
    nisseson
    Mängden asfalterade småvägar är begränsade i bergen på Mallis tyvärr.

Av:
    Pauli
    Sobremunt 7 km. 20%
    Börjar från väg Ma-1041
    Finns ett klipp på GCN
    Lycka till !

Av:
    bigmollo
    Capra ibex skrev:
    Tack. Finns det inga små obskyra independetbackar? 1 m bred rätt upp i himlen?

Vägen ner till Port Valdemossa. Smal, brant och slingrig. Man cyklar ner och vänder vid vattnet.

...........................................................

Bigmollo.com
    Bicycling.se
    Randonneur Stockholm

Av:
    nisseson
    Pauli skrev:
    Sobremunt 7 km. 20%
    Börjar från väg Ma-1041
    Finns ett klipp på GCN
    Lycka till !

https://www.strava.com — De Verger Climb, from bottom to top

Nja. 3,8km, snitt på 10,5%. Och inte i nordost. Men fin klättring om man vill slita lungorna ur sig, rekommenderas. :-)

Av:
    GoranS
    Tvåa på pucken.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-04-11 15:51 av GoranS.

Av:
    emilh
    nisseson skrev:
    Pauli skrev:
    Sobremunt 7 km. 20%
    Börjar från väg Ma-1041
    Finns ett klipp på GCN
    Lycka till !

https://www.strava.com — De Verger Climb, from bottom to top

Nja. 3,8km, snitt på 10,5%. Och inte i nordost. Men fin klättring om man vill slita lungorna ur sig, rekommenderas. :-)

Es Verger är även fin på andra hållet :)
    DSC04569.jpg
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-04-11 15:55 av emilh.

Av:
    nypan
    Om man är i närheten av Artà tycker jag att man ska unna sig en tur till Ermita de Betlem. Det är en liten pralin som många ej upptäckt. Begränsat med bilar också

/Nypan
    ------------------------------------------
    Randonneur Stockholm - för långcyklare i Stockholm med omnejd

Av:
    Hogge
    Slänger in några färska bilder
    Fyren med getterna
    IMG_0299.JPG
    IMG_0300.JPG

San Salvador
    IMG_0316.JPG
    IMG_0321.JPG

Köpte lemonad av en herre i bergen för 1euro :)
    IMG_0361.JPG

Strax innan tunneln till Piggen
    IMG_0371.JPG

Hogge

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in