• Re: Mallorca 2017 lvg

Av:
    boiance
    Någon som har en bra runda från Palma till Sa Calobra o hem igen? Gärna i tcx format :D Undviker gärna de allra största vägarna.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-04-11 17:46 av boiance.

Av:
    emilh
    boiance skrev:
    Någon som har en bra runda från Palma till Sa Calobra o hem igen? Gärna i tcx format :D Undviker gärna de allra största vägarna.

Att undvika stora vägar är tyvärr rätt knepigt när man bor i Palma, men kanske nåt sånt här: https://www.strava.com

Av:
    Newmannen
    Är det någon som har bra koll på sydvästra delarna på ön? Kommer utgå från Cala Major och tar gärna emot tips!

Av:
    emilh
    Newmannen skrev:
    Är det någon som har bra koll på sydvästra delarna på ön? Kommer utgå från Cala Major och tar gärna emot tips!

Bodde i Peguera en vecka i februari. Du kan inte göra så mycket fel så länge du håller dig borta från de största vägarna.

Av:
    HåkanC
    bigmollo skrev:
    Vägen ner till Port Valdemossa. Smal, brant och slingrig. Man cyklar ner och vänder vid vattnet.
    +1

/Håkan

Av:
    anderski
    Nån som har tips på lite udda trevliga klättringar på Mallis ?
    har kört Sa Calobra, Orient ,Piggen, Soller,Luc, Randa, St Lucia, San Salvador, Betlem, Cap Fermentor, Andtrax-Alcudia, Santa Magdalena. Bor i Alcudia då.

corsa campestre

Av:
    nypan
    Inte ett dugg udda men Selva- tankstelle? (utgår från att du kört den).
    På västra sidan finns lite andra fina vägar/ backar och upp mot Galilea från Es Capdella är fin.

anderski skrev:
    har kört Sa Calobra, Orient ,Piggen, Soller,Luc, Randa, St Lucia, San Salvador, Betlem, Cap Fermentor, Andtrax-Alcudia, Santa Magdalena. Bor i Alcudia då.

/Nypan
    ------------------------------------------
    Randonneur Stockholm - för långcyklare i Stockholm med omnejd

Av:
    anderski
    ja, tankstelle har jag kört några gånger, man ska komma ihåg alla..
    Ok, Galilela får testa den, var ligger den ungefär ?

corsa campestre

Av:
    nisseson
    anderski skrev:

Randa South Side?
    https://www.strava.com

Samt hela västsidan, men det är lite långt från Alcudia kanske.

Av:
    GoranS
    Från Alaró (där man kommer ner om man kör Orientrundan från Bunyola) går en väg upp mot Castel d'Alaró. Är osäker på om man kan cykla hela vägen dit upp, men enligt google streetview är den i alla fall belagd upp till en restaurang på ca 560 möh vilket bör ge i runda slängar 300 hm att klättra. Redan 2009 när jag var där så var beläggningen dock så dålig att min kompis röstade igenom att vi vände rätt snart. Får erkänna att jag inte vara särskilt svårövertalad. Den korta biten vi körde var inte rolig utför och jag tror inte att vägen var bättre högre upp. Med mindre än att de lagt på ngn ny beläggning får man nog se det som ett äventyr mer än något annat om man ger sig på den med racer.

Av:
    Peach
    Är det någon som har en bra Orient-runda med start och mål typ i Port Pollenca man kan låna och importera i sin GPS? Gärna Strava om man får vara lite kräsen.

Av:
    anderski
    nisseson skrev:
    anderski skrev:

Randa South Side?
    https://www.strava.com

Samt hela västsidan, men det är lite långt från Alcudia kanske.
    Randa south side verkar klart intressant!
    det blir ju det

corsa campestre

Av:
    nypan
    anderski skrev:
    ja, tankstelle har jag kört några gånger, man ska komma ihåg alla..
    Ok, Galilela får testa den, var ligger den ungefär ?

Den ligger ju tyvärr helt fel om man bor på östra/norra sidan ön: https://goo.gl
    Men är man på den sidan så är det (tycker jag) ganska fina backar och vägar däromkring.

/Nypan

Av:
    GoranS
    Helt fel är väl att ta iäven om det är en bit. Jag har i alla fall cyklat från Can P ner dit och kört uppför den backen på en dagstur utan att vara nära att behöva pusha dagsljusgränsen.

Av:
    nypan
    GoranS skrev:
    Helt fel är väl att ta iäven om det är en bit. Jag har i alla fall cyklat från Can P ner dit och kört uppför den backen på en dagstur utan att vara nära att behöva pusha dagsljusgränsen.

Jo det är ju inte helt fel eftersom det mesta på ön är inom avstånd för ganska normala dagsturer. Man hinner cykla ett varv runt ön på en dag också. Jag har provat med start i Alcudia, men södra /sydöstra delen är mest transportsträcka tillbaka tyckte jag.

/Nypan

Av:
    HåkanC
    nypan skrev:
    upp mot Galilea från Es Capdella är fin.
    +1
    Fast jag föredrar andra hållet, dvs klättringen upp från Puigpunyent

upp till Galilea och sedan den fina nedfarten (där man kan se havet)

ner till Es Capdella

/Håkan

Av:
    glitch
    anderski skrev:

Har du kört port es canonges? Blir ju en bit dit från Alcudia förvisso.

Av:
    Skogling
    Mmm... Puigpunyent. 😏

Av:
    Newmannen
    Känns rätt skönt att vara på mallis med tanke på vädret där hemma...
    20170424_110107.jpg

Av:
    David Lindberg
    Nån som kör från Alcudia från söndag och framåt? Siktar såklart på Cap Formentor, men annat går fint också.

Av:
    bvs
    GoranS skrev:
    Från Alaró (där man kommer ner om man kör Orientrundan från Bunyola) går en väg upp mot Castel d'Alaró. Är osäker på om man kan cykla hela vägen dit upp, men enligt google streetview är den i alla fall belagd upp till en restaurang på ca 560 möh vilket bör ge i runda slängar 300 hm att klättra. Redan 2009 när jag var där så var beläggningen dock så dålig att min kompis röstade igenom att vi vände rätt snart. Får erkänna att jag inte vara särskilt svårövertalad. Den korta biten vi körde var inte rolig utför och jag tror inte att vägen var bättre högre upp. Med mindre än att de lagt på ngn ny beläggning får man nog se det som ett äventyr mer än något annat om man ger sig på den med racer.

Jag har käkat där uppe (helt fantastiskt ställe) och kan intyga att jag aldrig skulle ta cykel hela vägen. Speciellt inte tillbaka utför.

Av:
    skogsvakt
    Skogsvakt är på plats i Alcudia. Kommer köra en ronda från Alcudia med Sa calobra som mål.

Av:
    Ted_B
    Jag är också i Alcudia, utan cykelprylar dock så det blir ingen cykling för mig.

Av:
    skogsvakt
    Blev en rejäl ride idag över bergen ! Höll på att koka ihjäl uppför sa calobra. Solen tog inga fångar. Herre! Det var faktiskt brutalt idag. Men fick ihop 11 mil o massa höjdmetrar. Imorrn blir det grisfest istället

Av:
    NickPick
    Är det helt värdelöst att cykla räser där v31?
    Om det är möjligt, vart bor man för enkelhetens skull? Sambon vill gärna ha minst en pool...

Av:
    GoranS
    Beror nog på hur du reagerar på värme. Om du tycker det är pest och pina med svensk högsommarvärme är det nog stor risk att du får köra gryningsturer om du inte ska smälla av.

Även om Medelhavet gör en del för att hålla nere temperaturen så misstänker jag att du bör uppskatta temperaturer på 30+ grader i skuggan (som inte finns) och en stark stekande sol för att ge dig ut på heldagsturer.

Av:
    Capra ibex
    NickPick skrev:
    Om det är möjligt, vart bor man för enkelhetens skull? Sambon vill gärna ha minst en pool...
    Bara du gillar sol så...
    Det är ju rätt gött o cykla racer i värme, det fläktar skönt. Men uppför är det jävligt tufft under stekande sol!
    Jag tror det blir svårt o hitta mer än en pool på Mallis , tyvärr :)

Av:
    nypan
    Nja, värdelöst vet jag inte om det är men det kan vara fruktansvärt varmt från förmiddagen till sena eftermiddagen så tidiga rundor är att rekommendera.
    Men hellre det än ett regnigt Sverige.

/Nypan

Av:
    Newmannen
    Jag är imponerad över att du gav dig på det, var ganska varmt idag. Jag var ute på en lättare runda idag men i fredags var jag nära att duka under då det var 30+ fast då var jag inte i bergen som dig skogsvakt.

Att cykla här v31 går om du tål värme men du ska nog inte upp och köra puig major. Troligen så behöver du upp tidigt för att slippa värmen, redan nu börjar det steka på vid 9 tiden. Jag hade nog tagit korta morgonrundor om jag var du, både för din och sambons skull.

Av:
    Newmannen
    NickPick skrev:
    Angående boendet, vet ju inte vad ni gillar och så och men jag har ganska bra koll på västkusten.

Men palmanova har bra utbud och går snabbt till/från flygplatsen och palma. Där ifrån kan du cykla upp mot calvia vidare upp i tramuntana. Nackdelen med att bo där kan vara att det är lite långt till större kättringarna. Sen finns det ju andra orter i närheten av palmanova.

Alcudia/pollenca känns mer resort/familjeanpassat men här finns också hotell son riktar in sig mer på träning. Här ifrån når du sa calobra, orient och flera andra populära cykelsträckor relativt enkelt men det är ingen 2 h tur att köra sa calobra-alcudia utan du blir borta ett tag. Nackdelen med alcudia/pollenca är väll att det är längre från flygplats och palma.

Sen finns det mycket där emellan men skulle nog föredra att bo längs kusten i alla fall. Östkusten har jag tyvärr inte så bra koll på, andra kanske kan fylla i?

Av:
    nypan
    Jag har bott i Alcudia och Cala d'or under sommarsemestrar när familjen badat på dagarna och jag cyklat.
    Både och fungerar men det är närmare till bergen i Alcudia men relativt lugnt på vägarna på östkusten och gillar men lite plattåkning med möjligheter till Sant Salvador mm funkar östra sidan ganska bra.

/Nypan

Av:
    skogsvakt
    Blev en tur i bergen idag med. Lite svalare. Körde "bara" Coll de femenia.

Av:
    Newmannen
    skogsvakt skrev:
    Bra jobbat! Själv körde jag bara en kort tur med coll de sa creu som enda klättring. Du ska inte längre söder ut någon dag i veckan så kan vi mötas upp och ta en fika?

Av:
    skogsvakt
    Newmannen skrev:
    skogsvakt skrev:
    Bra jobbat! Själv körde jag bara en kort tur med coll de sa creu som enda klättring. Du ska inte längre söder ut någon dag i veckan så kan vi mötas upp och ta en fika?
    Tack för inbjudan och det hade varit trevligt, men jag är här med familjen och kan ej ta mig så långt söderut. Bor i alcudia. Imorrn blir det en ride till cap formentor och ska prova två klättringar sydväst om Pollenca med återvändsgränder. Detta är ju den perfekta familjesemestern :) Ska def göras om. Nästa gång tror jag på port de pollenca. Lite närmare bergen, lite mindre rosa engelsmän :)

Av:
    Newmannen
    skogsvakt skrev:
    Newmannen skrev:
    skogsvakt skrev:
    Tack för inbjudan och det hade varit trevligt, men jag är här med familjen och kan ej ta mig så långt söderut. Bor i alcudia. Imorrn blir det en ride till cap formentor och ska prova två klättringar sydväst om Pollenca med återvändsgränder. Detta är ju den perfekta familjesemestern :) Ska def göras om. Nästa gång tror jag på port de pollenca. Lite närmare bergen, lite mindre rosa engelsmän :)

Ja det förstår jag, skönt att det går att kombinera med familjen! Glöm inte att ta avstickaren upp till Talaia d'albercutx när du ska till cap formentor. Inte världens bästa väg men en fin utsikt!

Av:
    skogsvakt
    Jag såg flertalet cykla mtb uppför Coll de femenia igår. Tom en på fatbike! Måste vara galet jobbigt. Jag undrar vart är dom på väg.

Av:
    skogsvakt
    Det är på sin plats att dela med sig sina erfarenheter av Mallorca. Kanske hjälper det någon :)

Hyrde cykel hos viva cycling. Kanonbra grejer. Kunde ha cykeln i deras garage under nätterna och hade fri tillgång dit under dagarna. På plats fanns wc, vattenpåfyllning, verktyg, pump. Hyrde en fin specialized racer i mintcondition. Slang, pump ingick. Inget o klaga alls på där. Väldigt smidigt att hyra av dom ,särskilt om man bor på viva sunrise. Då ligger det vägg i vägg.

Cyklingen på mallorca är verkligen kanon. Jättefina vägar och hänsynsfulla bilister. Bra variation med platt och rejäla berg. Enda lilla o klaga på är väl att om man ska köra rundor i bergen jnder en vecka blir det lite sammasamma backar. Utbudet är rätt begränsat med asfalterade vägar i bergen. Åkte på npgra nitar där jag trodde det var asfalterat men sen visade sig vara obskyra grusvägar. Mest lurade strava mig. Jag tänkte faktiskt inte på att mtbcyklister kunde skapa segment också. Så lite röva var ju det.Det blir ju mest coll de femenina, coll de reyes, tankestelle och piggen man kör. Iaf om man bor i Alcudia. Men är man bara hör en vecka så :)

Alcudia är perfekt ställe om man vill ha kombination av Mallorcas bästa familjestrand och cykling platt och i berg. Bästa cyklingen tycker jag är Formentor och Sa calobra. Har dock ej besökt södra Mallorca.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-05-31 20:01 av skogsvakt.

Av:
    NickPick
    Tack för alla svar. För varmt mitt på dagen lät också jobbigt. Kanske blir charter till krekland istället :/
    Som sagt. Nån timme om dagen och helt själv kanske blir ovärt.

Av:
    Lejon
    Jag är på plats nu. Riktigt varmt mitt på dagen men om man startar tidigt är det inget större problem. Jag tog en riktigt rejäl runda igår med start kl 6.30 och körde Palma - Soller - Puig Major - Sa Calobra - Palma. För mig som egentligen inte är så förtjust i värme så var det egentligen bara lite för varmt vid Sa Calobra ca kl 11).
    Klart att v 31 är varmare (runt 28-30 nu i skuggan) men vinden fläktar ju nästan hela tiden lite på ön (i alla fall alltid när jag varit här).
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-06-07 10:56 av Lejon.

Av:
    McWrane
    Hej! Jag kommer att cykla måndag till torsdag nästa vecka och utgå från Illetas strax väster om Palma. Någon som vill ha sällskap på morgon-/förmiddagsrundor?

Av:
    glitch
    Lejon skrev:
    Jag är på plats nu. Riktigt varmt mitt på dagen men om man startar tidigt är det inget större problem. Jag tog en riktigt rejäl runda igår med start kl 6.30 och körde Palma - Soller - Puig Major - Sa Calobra - Palma. För mig som egentligen inte är så förtjust i värme så var det egentligen bara lite för varmt vid Sa Calobra ca kl 11).
    Klart att v 31 är varmare (runt 28-30 nu i skuggan) men vinden fläktar ju nästan hela tiden lite på ön (i alla fall alltid när jag varit här).

Cyklade den där typ v33 eller nåt sånt för några år sen....man var rätt död uppför Sa Calobra I 37 C

Av:
    Ronde
    Jag landar ikväll och är intresserad av sällskap fram till midsommar. Utgår från östra Palma.

Av:
    Ted_B
    Inte för att jag cyklade när jag var där för ett par veckor sedan men fan vad värdelöst det kändes att komma hem till regn, kyla, jobb och degande framför tv:n igen :(

Av:
    nisseson
    Var nere förra veckan och körde runt 60 mil totalt. Trodde att solen skulle göra mitten på dagarna plågsamma men det gick bättre än väntat. Visst var det varmt och man får se till att dricka en hel del, men det gick utmärkt att starta vid tio och vara tillbaka till fyra, dvs vara ute när det var som varmast.

Några bilder:

DSC_0721.JPG

DSC_0707.JPG

DSC_0683.JPG

DSC_0679.JPG

Av:
    wynot
    Jag är på Mallorca 1/8-15/8 och cykeln är med.
    Finns det ngn som vill hänga med på en eller flera turer är det bara att hojta till.
    Jag utgår från Alcudia och hittar det som behöver hittas.

/Halvfet gubbcyklist.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ