• [Kampen om Kristin] Ramen är på ingång!

Av:
    Henrik83
    Vill ha ett par hjul starka nog för att t.o.m. Jofa skulle få svårt att förstöra dom! Kanske inte riktigt då, men de ska enbart nyttjas till liftåka. Jag är inte speciellt snabb ner från liften & undviker nog rätt ofta att bara "kötta rätt in i sakerna", men vill ha hållbara prylar som tål genomslag & inte blir krokiga för lätt. Vad finns det för grejer till clowncyklar?

- Poe? 10-12st räcker, ska inte trampa med grejerna.
    - Vikt? Ja, det blir säkert bra..
    - Ekrar? Allt under DT Competition 2.0/1.8 är för klent.
    - Bredd? Ja, från 25mm ID & uppåt ser väl bra ut?
    - 15x110/12x148 på naven & 29" på fälgarna.

Finns det nå vettigt att köpa? 420€ ger ett par Ryde Edge 28 med Fun Works N-light nav från Actionsports. Vad är det för grejer? 535€ ger DT350 på XM481-fälg, håller det? Köpa jättebilligt från Superstar? Priset bör nog hållas lågt, helst under 450€ med frakt. Ska det vara dyrare bör det stå DT på naven..

-----------------------------------------------------------
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-01-09 22:10 av Henrik83.

• Re: [Kampen om Kristin] 29" DH-hjul, vad finns?

Av:
    larsaw
    Du vill ha:
    1. Ett bra riktställ för att lära dig bygga hjul, fälgar går sönder, speciellt om dom ska manglas i Kristin o dyl...
    2. Precis som du säger är antalet POE av mindre vikt, däremot ska naven tåla MYCKET stryk samt vara lätta att byta lager på (DT kräver dyrt specialverktyg för det innersta lagret). Skulle satsat på Hope eller något biffigt Novatec-nav (eller ngn av alla dess kopior)
    3. Lagom feta billiga LÖDDA fälgar, enl Jofa's egna undersökningar blir det DT's FR570 alt. ngn Mavic-fälg jag inte minns namnet på (kanske det var EX729)
    4. Reducerade ekrar med mässingsnipplar som tål att skruvas med MYCKET, DT eller Sapim spelar ingen roll.
    5. Ganska många öl för alla hjulbyggar-timmar du har framför dig... ;D

Av:
    Henrik83
    Det där med riktställ har jag funderat på en himla massa gånger. Har dock riktat i ramen utan några större problem hittills så inte riktigt sett poängen med ett ställ än. Men ska man bygga från början så lär det nog behövas. Kanske är dags & växa upp och lära sig det här med hjulbygge? Om inte annat så är det ju mer ekonomiskt att bygga själv! Vad för prylar ska man ha då?

Men eg. vill jag ju ha något färdigt som håller & där man inte behöver hålla på & mecka eller byta fälgar två gånger per säsong. Det jag försöker hitta är väl eg. ett vettigt prisat alternativ till ett par Light Bicycle-hjul. Dom håller ju och kräver minimalt underhåll. Borde finnas något som är lika skottsäkert fast i alu. & till halva pengen?

Av:
    Luthman Photography
    XM481 är väl iaf mer åt trail-hållet än änduro. Fast både Stalle och H har ju kört med de fälgarna utan att de vikt sig dubbla. Jag har kört för kort tid på min för att uttala mig. Men med et par schyssta däck håller de säkert.

Av:
    lundatok
    http://www.chainreactioncycles.com

Av:
    Stream
    Vad är det för hoj du bygger Lilja?

Av:
    Jejje
    Huck Norris..

Av:
    Jilster
    Är väldigt nöjd med Stans no tubeless Flow EX men kanske inte helt "huck proof"

Av:
    larsaw

Säkert hållbara, men det blir rätt sladdrigt med Henke's 29"-däck på dessa 26"-fälgar ;)

Andra bra fälgar som borde funka:
    - Stans Flow Mk3 (Typ bransch-std... men håller denna lättare versionen lika bra som gamla Flow Ex?)
    stans-ztr-flow-mk3.jpg

- Easton Arc 29 med 27 eller 30mm IB (Easton's utmanare till DT EX471/511?)
    Easton Arc 30.jpg

- Spank Oozy Trail 345 (ser bra ut på pappret men vet inte så mycket om dom irl)
    Spank-oozy-345-trail.jpg

- WTB Frequency i-25 (Lite smala jämfört mot övriga MEN hållbaraste fälgen jag någonsin kört på, dessutom går dom att shoppa under 5-hunkan :)
    WTB Frequency-i25-Team-29.jpg

Samtliga fälgar är lödda och lär fungera förträffligt för ändamålet, dock med en favorit i WTB Frequency iom dess I-Beam förstärkning och eftersom vi snackar om att jaga KOM i Kristin så behöver fälgen inte heller vara tokbred då däcken ändå bör pumpas rätt hårt o stabilt för att undvika genomslag...

Av:
    Paco
    Jag har kört en säsong på Spank Oozy 395+ och är jävligt nöjd med dom. Har klarat av svarta leder i både Järvsö, Åre och Gesunda. Tyvärr så verkar dom inte finnas i boost men lillebror, 345+, duger säkert och finns dessutom i boost.

Av:
    larsaw
    larsaw skrev:
    Du vill ha:
    1. Ett bra riktställ för att lära dig bygga hjul, fälgar går sönder, speciellt om dom ska manglas i Kristin o dyl...
    2. Precis som du säger är antalet POE av mindre vikt, däremot ska naven tåla MYCKET stryk samt vara lätta att byta lager på (DT kräver dyrt specialverktyg för det innersta lagret). Skulle satsat på Hope eller något biffigt Novatec-nav (eller ngn av alla dess kopior)
    3. Lagom feta billiga LÖDDA fälgar, enl Jofa's egna undersökningar blir det DT's FR570 alt. ngn Mavic-fälg jag inte minns namnet på (kanske det var EX729)
    4. Reducerade ekrar med mässingsnipplar som tål att skruvas med MYCKET, DT eller Sapim spelar ingen roll.
    5. Ganska många öl för alla hjulbyggar-timmar du har framför dig... ;D

EDIT: Varken FR570 eller EX729 finns för wagonwheeler :/
    Men för att fylla på lite enl. TS önskemål om att kunna shoppa custom färdigbyggt (som jag tolkar det...), så skulle jag i dina kläder beställa ett custombygge på helst Hope-nav http://www.actionsports.de alt. något billigare Fun Works-nav http://www.actionsports.de med reducerade ekrar + mässingsnipplar och Ryde Edge 28OS-fälgen, som inte bara är rejält tilltagen med sina 580 gram utan också är ASYMMETRISK vilket ger ett ännu starkare hjul :)
    Dock ställer det ju till det om fälgen skulle gå i krash o ny måste införskaffas, utsikterna på att få tag på en asymmetrisk fälg lokalt är väl lika med NOLL... Så då kanske Flow Mk3 blir en perfekt "sweetspott"...

Av:
    Henrik83
    Det lutar faktiskt åt Flow just nu för enkelhetens skull. Ihop med ProCore eller Huck Norris så borde det va rätt säkert och glida runt på i Barbro =)

Nav då, vad bör man veta om Fun Works?

Av:
    TK
    Henrik83 skrev:
    Att lagren är kassa men det är vanliga maskinlager så orkar du byta dom direkt så funkar det sen.

Av:
    larsaw
    TK skrev:
    Henrik83 skrev:
    Att lagren är kassa men det är vanliga maskinlager så orkar du byta dom direkt så funkar det sen.

+1
    https://happyride.se
    5st av dessa: https://www.thebearingcompany.co.uk
    1st av detta: https://www.thebearingcompany.co.uk

Av:
    jofahjalm
    Det har varit mycket snack om det tekniska här, men jag tycker ni har missat den viktigaste aspekten. Konsumptions som identitetskapande aktivitet. Nu när Henrik83 är en medelålders familjefar så är de andra möjligheterna till identitetsskapande lite begränsande och detta är tillfället där man kan omvandla ekonomiskt kapital till socialt kaptial. Ta tillfället i akt!

Jag är ffa mån om Henriks83 identitetsskapande då det finns en överhängade risk att jag kommer bli avhängd i Kristin av honom. Genast ställer jag mig frågan, vilken Henrik83 vill jag bli avhängd av?

Jag tänker mig direkt att jag inte vill bli avhängd av Henrik83 som cyklar på kolfiberfälgar, på DT240nav iklädd ankelstrumpor färgmatchade till fälgarna. Då reduceras jag i min tur till att gå hem och skära mig själv. Det förtjänar jag inte.

Att du nu är inne på metall är helt rätt! Det är ett djävt drag i ett skrimmer av fara och risktagande. Man tänker direkt, när Henrik83 cyklar liftburet, då kan vad fan som helst hända - No Holds Barred! Efter denna övergång är det bara en tidsfråga innan man går in på Bergshotellets lunchbuffe och hör det viskas som Henrik83:

"Har ni sett Henriks83 ny hjul?"

Ja, det sägs att om Henrik83 överhuvudtaget bryr sig om att överleva ner för backen så är det endast för att han ska hinna till en orgie samma kväll!"

Du återföds som en gyllene gud.

Men nu till frågan, villka hjul representerar denna nya djärva Henrik83 som jag vill bli avhängd av? Det är väldigt svårt eftersom 29" är ganska töntigt och det inte finns några tuffa DH-fälgar att välja. Jag skulle tro att det tuffaste du kan hitta är Velocity Blunt 35 fälgar i 40 hål, ekrande med DT Alpine III till Novatecnav utan loggor.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-01-09 17:44 av jofahjalm.

Av:
    Swoop
    Blunts har jag internetcyklat mig till att de är mjukost. Däremot har mina XM481 hållit hela förra säsongen med Järvsö, Åre och Morzine plus några enduro. Dessutom väger jag ju 3-siffrigt. Men de är väl dyra kanske.

Gamla Flow EX fanns annars som 36-håls, det känns starkt.

Av:
    happymtb.fr
    Bra där Jofa! :) jag väntar med spänning på svaret från TS

N-light o dh lirar inte ihop i mina öron...
    Jag har haft fun works 4way och dom har funkat över förväntan. Bytte lager på framnavet efter 2-3 säsong och bak går fortfarande på original lager, vilket Jofa tror inte på, har dock inte kollat baknavet sen den har suttit på min ht och gick nästan igenom 150mil denna säsong...

========================================================
    Filmtajm http://happyride.se

Av:
    larsaw
    Och hur skiljer sig 4-Ways mot N-Light? (förutom vikten då...)
    N-Light är för övligt deras ända nav som går att köpa som "true 148-nav" (vilket jag VET att TS kommande hoj kräver ;), dvs med ökad bredd på flänsarna o inte bara nya endcaps...

Av:
    mswalen
    Dagens roligaste tråd att läsa! Detta måste följas 😁

Av:
    Henrik83
    Me-love-you-long-time-Katrin gav kompispris på plastisar med DT-nav. Jofa ska blöda som en stucken gris!

Av:
    jofahjalm
    Henrik83 skrev:
    Me-love-you-long-time-Katrin gav kompispris på plastisar med DT-nav. Jofa ska blöda som en stucken gris!

Det där är bara för att du inte vågar bära upp ett par metallfälgar. Det skulle bli som när adeln går till McDonalds för att känna sig lite folkliga, bara för att sedan be om bestick. Fy fan!

Av:
    larsaw
    jofahjalm skrev:
    Henrik83 skrev:

Det där är bara för att du inte vågar bära upp ett par metallfälgar. Det skulle bli som när adeln går till McDonalds för att känna sig lite folkliga, bara för att sedan be om bestick. Fy fan!

Haha! +1 Dagens bästa :D

Av:
    TK
    Henrik83 skrev:
    Haha, här försöker rödnacken bjuda in till dans och får ett sånt jävla rygghugg tillbaks!

Av:
    Henrik83
    Fast i sann kommunistisk anda har jag köpt en Lars Ohly-ram! Lite InvisiFrame på den där så borde den dyka upp nu i veckan!

IMG_1259.JPG

Efter att Jofa läst VitalMTBs review så går ryktet om att han plockat fram både trainern & beställt läppsalva från Italien i ett sista desperat försök att få tillbaka sin BadBoy-DH-image. Trek Vs. Yt, here we go!

"We could keep going, but instead we’re going to keep it concise: the Slash 9.9 RSL is great everywhere and descends with almost the same confidence as a downhill rig."
    "The Trek Slash 9.9 RSL might just be the new standard by which all others are measured."

Mentalt känns det ju som att jag redan nu har jag ju vässat min tid med två-tre sekunder ner för Järvsöbacken kontra vad jag klarade av på Yetin. Hur Jofa ska kunna svara upp under 2017 återstår att se. Jag förväntar min samma resultat som under 2016, total förnedring & Jofa i blod.

• Re: [Kampen om Kristin] Ramen är på ingång!

Av:
    jofahjalm
    Visst, den skökan kanske bröt näsan på mig. Men vi hade båda druckigt vid tillfället. Jag har fått en Vivid till DHn och planerat att bygga (någorlunda) raka hjul, det borde ge ungefär 19 sekunder enligt mina beräkningar.

När du sedan står och lastar ut din hjul med xc-diamter ur bilen på Järvsös parkeringsplats kommer de här grabbarna komma förbi och kräva att du rejsar dom upp för servicevägen.

QNvaqN7.jpg

Det är högst oklart hur många åk det blir i Kristin för dig 2017.

Av:
    marr
    larsaw skrev:
    Och hur skiljer sig 4-Ways mot N-Light? (förutom vikten då...)
    N-Light är för övligt deras ända nav som går att köpa som "true 148-nav" (vilket jag VET att TS kommande hoj kräver ;), dvs med ökad bredd på flänsarna o inte bara nya endcaps...

4way har större lager vill jag minnas.

marr.se

Av:
    durietz
    TK skrev:
    Henrik83 skrev:
    Haha, här försöker rödnacken bjuda in till dans och får ett sånt jävla rygghugg tillbaks!

Var hela tråden en iscensatt trollning av Jofa?? Snyggt!

Men till den intressanta frågan: gav Kartrin specialpris??? Jag är ju fan inne på mitt 4e hjulpar (5e om man räknar sambeställning med brorsan) och inte fan får man rabatt?!? Tycker iofs lite synd om dom för dom levererar så bra grejor så billigt ändå och vågar inte jinxa med prut med risk för att dom börjar höja priserna...

Av:
    Henrik83
    Nä, mycket till rabatt får man ju inte tyvärr. Har iofs. aldrig fått någon rabatt hos Bike24 eller BikeComponents heller så det är väl inte så mycket att fundera på. Grejerna håller & funkar så jag är nöjd!

Jofa, du har alltså köpt en Vivid? Luft eller fjäder? Nu är man ju bättre på att cykla än man var då, men min luft-Vivid jag hade gillade jag skarpt för nedförsbackar. Jag ska villigt erkänna att jag gråtit en skvätt över att PUSH inte är klara än till nya Slash, urdåligt! Även om jag är skeptisk så verkar X2'an duga åt Gwin, men vad vet han om att kötta Kristin?! Fjäder känns så mycket mera rätt..

Förklaring: För er som bor under en gran i skogen så är det här alltså en följetång som startade redan i somras. Jofa & hans sunkiga DH blev lite väl kaxiga efter ett besök i Järvsö. Han trodde han cyklat den svarta leden Kristin snabbt & därmed skulle få sitta vid de vuxnas bord till middagen. Självförtroendet var på topp!

IMG_0783.JPG

Men, sen kom verkligheten ikapp honom när jag åkte upp i regnet & knäckte hans tid på Strava. Jofa gjorde sen flera resor till den lilla byn i Hälsingland i en desperat jakt på heder. Skulle en enkelkronad stigcykel med plasthjul, framförd i lycra, verkligen va snabbare än hans balla DH?
    Ursäkterna formligen haglade ur honom då prestationerna gång på gång uteblev. Det var fel på hojen, banan hade blivit annorlunda, det var sand i vaginan osv. osv.
    Jag, trött på snacket, gjorde ett nytt besök i backen med enkelkrona & färgmatchade ankelstrumpor. Trots blöta hällar & vad Jofa veckan innan hade beskrivit som "en sönderregnad bana, omöjlig att köra snabbt på igen" så kapades tid. Jofa var vid det här laget en tio-tolv sekunder efter på ett tvåminuters segment, trots att han kör DH. Fiaskot var ett faktum!

Efter två misslyckade självmordsförsök åkte han återigen upp till Hälsingland full av förhoppning. Mantrat måste ha varit.. -Kan Danny Hart så kan väl jag? Ett ihärdigt rekande av spårval på YouTube skulle borga för succén.. Några lättare uppvärmningsåk, öl + stor hamburgare till lunch & nu jävlar skulle det köttas! DH for life mothafuckers!

Men, bristen på talang blev skrämmande uppenbar när Jofa valde att slänga ansiktet i ett träd & slå av näsan istället för att sätta en respektabel tid. Det kom blod, det kom tårar & sen stängde liften för säsongen. Jofa har sen dess fått leva med samma skam som en muslimsk man vars fru agerat vandringspokal bland kollegorna på jobbet. Enligt väl insatta källor så våldtäktsduschade han fyra dygn i sträck efter debaklet.

IMG_1280.JPG

Men, som den gode vinnaren jag är så bjuder jag självklart upp till dans! Den 25/6 kl.12:00 så smäller det, returmatchernas returmatch!
    Det blir en kamp om heder & skam. Enkelkronad clowncykel mot världscupvinnande DH. Lycra mot flanell. Gratis inträde för publik, ta med motorsågen!

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-01-10 20:25 av Henrik83.

Av:
    H.
    Fett! Men ska ni verkligen låta strava vara domare?

Låter som ni bör investera i ett riktigt tidtagningssystem. :)

Av:
    marr
    H. skrev:
    Fett! Men ska ni verkligen låta strava vara domare?

Låter som ni bör investera i ett riktigt tidtagningssystem. :)

Hint hint!!

marr.se

Av:
    Stream
    Haha underbart!

Av:
    Paco
    Datumet är inskrivet i kalendern med en påminnelse två dagar innan. Detta ska inte missas!!

Av:
    larsaw
    Mmmm mmm fan, chipsen är redan slut! O inga öl har jag kvar heller... :/
    Meeeen det är ju långt kvar tills den 25 Juni... ;)

Av:
    Lingon
    Fniss

Av:
    bjornenberg
    Fantastiskt, d här får man inte missa!! :-))

Av:
    Luthman Photography
    Nog för att Slash verkar vara en jäkligt fin hoj och jag skulle gärna ha en själv om de inte envisades med att enbart köra dyrplast. MEN det känns ju lite Svensson för en karl som kommer från en Yeti med spetizialedämpare och diverse delux. Eller känner jag fel? Sen stöttar jag ju all form av kränkning av Jofa.

Av:
    fredrik168
    Just den dagen jag ska vara där också!!! Kanske.

Av:
    durietz
    Kommer troligen inte kunna infinna mig, men jag antar att det kommer finnas livestreaming med Rob Warner som kommentator och course preview med Claudio?

Förresten hade inte du inhandlat en riktig DH Lilja? Är den hänvisad till kullar på över 200m fallhöjd eller kör du clownhoj bara för att Jofa ska få handikapp?

Av:
    Jimpakongo
    Fy fan va kul!!! Viasat sport? Eurosport? Sky? BBC? 4k?
    Ska följas på plats

Créme fraiche bicycle club

Av:
    mikipedia_
    Episkt😀

Av:
    larsaw
    Jimpakongo skrev:
    Fy fan va kul!!! Viasat sport? Eurosport? Sky? BBC? 4k?
    Ska följas på plats

Det ryktas om LiveStream på RedbullTV ... ;)

Av:
    Jimpakongo
    Haha

Créme fraiche bicycle club

Av:
    Paco
    Eftersom jag inte har FB så blir det ett DM på insta till Mr Warner med texten:

"We need you and Claudio in Järvsö, Sweden on 25/6. Bring the Redbull crew."

Av:
    lundatok
    Byxor, nere.

Av:
    H.
    Jag tycker faktiskt att Wictor sågas lite för hårt i sammanfattningen av dramat. Resultatlistor ljuger aldrig och enligt den så skiljer det bara 7 sekunder mellan kombatanterna. Det är så lite att om man inte nött banan otroligt mycket kan man plocka mer än så bara genom att sätta alla partier utan misstag. Själv plockade jag 8-9 sekunder på segmentet när jag plötsligt fick allt att klaffa en dag.

kristin.png

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ