• Re: [Kampen om Kristin] Ramen är på ingång!

Av:
    Henrik83
    Luthman Photography skrev:
    Nog för att Slash verkar vara en jäkligt fin hoj och jag skulle gärna ha en själv om de inte envisades med att enbart köra dyrplast. MEN det känns ju lite Svensson för en karl som kommer från en Yeti med spetizialedämpare och diverse delux. Eller känner jag fel? Sen stöttar jag ju all form av kränkning av Jofa.

Det kommer bli kanon med en Slash, även om det inte är en Yeti..

H. skrev:
    Jag tycker faktiskt att Wictor sågas lite för hårt i sammanfattningen av dramat. Resultatlistor ljuger aldrig och enligt den så skiljer det bara 7 sekunder mellan kombatanterna.

Haha, ja, jo, men måste ju hetsa lite för & få honom att vakna :-) Verkar dock som han viftar vit flagg? Hederssamt det också iofs.

Kanske får knäppa om det hela till en byggtråd istället? Får det heta byggtråd när man bara monterar? First, det var en byggtråd det! Ramen gick iaf. från UK idag & första kartongen med prylar har anlänt. 10-50 är en fet kassett!

-----------------------------------------------------------

Av:
    jofahjalm
    För det viktigaste, materialfrågan.

Jag håller ju inte på med sådant trams som att uppgradera min cykel. Jag kör på konstant nedgradering istället. Det blev helt enkelt så att jag fick en Vivid i garanti för min döda Kage, efter att Rock Shox inte hade lyckats pressa fram reservdelar efter 5 månaders väntetid. Att det skulle vara en Vivid Air tar jag som ett personlig påhopp. Vivid Air är xc.

Sedan får man ge Henrik83 viss kudos för denna berättelsen. Det är härligt att sanningen inte får komma i vägen för en bra historia. Men fram med chipspåsen så ska jag berätta hur detta verkligen gick till...

Inför 2016 hade jag och Henrik satt kurs för säsongen. Henrik83 hade en noggrant utarbetad plan som gick upp på att köpa alla de dyraste delarna marknaden har att erbjuda, bli nykterist och skaffa färgmatchade ankelstrumpor.

Min egna plan gick främst ut på att inte utföra någon form av idrottslig aktivitet som inte var direkt kopplad till starköl, cykla fultysk, åka mycket lift och lyssna på Slayer.

Säsongen startade med Valåsen där Henrik83 skämde ut sig och jag överträffade alla förväntningar. Min enda egentliga enduromerit är att jag faktiskt var sämst i hela serien 2014 hjälpte nog mig att ha realistiska förväntningar, med Henrik83 troligen hade högre satta mål...

Oavsett, efter detta öppnar JBP och jag Bullit är där och okynnescyklar. Vi cyklar Kristin och ser på Strava att Henrik83 är förnedrande långsam och att jag kommer kunna slå hans tid. Och då få kastade det i ansiktet på Henrik83. Jag orkar inte gräva i stravaarkivet och försöka pussla fram riktiga tider, så jag kommer i restet av inlägget hitta på alla tider för dramaturgiska poänger. Jag tror tiden att slå var 2.30-något. Jag cyklar en massa gånger och då går det tillräckligt fort, men Strava plockar inte upp segmentet. Det är en enorm frustration att jag inte får några digitala bevis att håna Henrik83 med. Efter många försök visade det sig att öldietens baksida är att man bara orkar göra så många hetsåk i Kristin. Besviken får jag skjuta min hånfulla seger på framtiden. Självklart behåller jag mitt trumfkort dolt i rockärmen och åker hem.

Henrik83 är upp i JBP under nästföljande vecka och utan vi har nämnt något om Kristin så tar han upp att han ligger före mig i Stravalistan. Har har också putsat sin till något som fortfarande är förnedrande dåligt, typ 2.25. Henrik83 är eld och lågor att stigcykeln som kostar som en mindre nations BNP är bättre än en DH. Jag biter mig i kinden, photoshopar homoerotiskt förnedringsmaterial och förbereder mig för att åka upp till JBP, ställa ner skåpet och bete mig som en mycket mycket dålig vinnare.

Dagen då det ska levereras kommer, det regnar. Min värld rämnar. Tillfällen som detta kommer bara en gång och segern som var så självklar är nu osäker. Det är en mycket nervös biltur upp till JBP med Bullit. Totalt jävla fokus! Vädret till trots går det fint att slå Liljas tid. Jag tror jag pangade in en 2.18 eller något sådant. Jag hånar Henrik83. Mycket! Jag skäms inte att erkänna hur mycket jag njöt av tillfället. Jag skulle gladligen bryta näsan 9 gånger till bara för att återuppleva en blek kopia av den känslan.

Henrik83 åker direkt upp till JBP och fixar en ny tid. Typ 2.16 eller något.

Jag tror att jag åker till Alperna och är bort ett tag eller så. Jag kommer hem Kristin har eroderat bort. Banan är mycket långsammare och tiderna kommer inte i närheten av det dom tidigare var. Jag är mycket mycket bitter.

I behov av upprättelse kräver jag att Henrik83 ska infinna sig och köra i samma förhållanden och att vi ska ta bästa tid samma dag. En sådan dag när vi båda är i JBP kommer. Jag börjar hetsa Kristin om och om igen. Henrik83 syns cykla ner för Kristin i slowmotion. Dagen avsluts med att Henrik83 trycker private på sin stravalogg för första gången i sin cykelkarriär. Han vill inte kännas vid dagen.

I slutet av säsongen fixas Kristin till igen och banan blir snabb igen. Jag jagar Henrik83 men ligger hela tiden lite efter. När det ser ut att kunna vara sista chansen för säsongen fortsätter jag pressa åk efter åk efter åk tills det uppstår lite ansiktsfraktur på mig. Det får erkännas som en förlust, vilket är bittert. Henriks nuvarande tid är också respektabel och är inget som jag kommer slå lätt. Jag har verkligen försökt att cykla Kristin fort. Det bör däremot finns några sekunder till för mig att kapa genom att bara sätta ett bättre åk.

Till nästa säsong så tänker jag självklart satsa på att ännu en gång få uppleva den gudomliga känslan av att kunna få kasta skit på Henrik83. Eftersom träning är töntigt är min strategi främst att cykla snabbare genom att ta större risker.

Jag snacka med redbull och dom sa att vi kanske kommer behöva modifera datumet. Det kan också vara så att jag är på träningsläger i alperna inför detta... Men det är en fantastiskt plan och jag kommer infinna mig till dullen vid lämplig tidpunkt. Lite senare i Juli är nog bättre.

Av:
    mkallstrom
    jofahjalm skrev:
    Eftersom träning är töntigt är min strategi främst att cykla snabbare genom att ta större risker.
    Det mest underhållande sättet att cykla på (för publiken)!

Av:
    larsaw
    mkallstrom skrev:
    jofahjalm skrev:
    Eftersom träning är töntigt är min strategi främst att cykla snabbare genom att ta större risker.

+1 Jofa o övriga Rampage'are är mina idoler 👏🏻👏🏻👏🏻
    BTW vore inte ngn av dom håriga lederna i Gesunda funka som en bättre arena?

Av:
    Henrik83
    Näää, inte va så bitter, det är på skoj, lite som XC-tävlingar. Vad sägs om masstart på toppen & varsin pilsner nere vid liftstugan, först & ha chuggat sin vinner?

Av:
    dnleriksson
    larsaw skrev:
    mkallstrom skrev:
    jofahjalm skrev:

Viper Trail skulle jag gärna se någon cykla öht! Den är dödsbrant med dödsdropp mitt i det brantaste. Jag gick nog ner 100 m där.
    Vet inte om ösregnet gjorde det bättre, men just då kändes den fullständigt ocyklingsbar.
    När man sen kommer ner från den ansluter den till Xellerator som det finns mycket tid att tjäna där det enligt spåren är vissa som i ett hopp hoppar över 3 berms istället för att ta kurvorna. Sjukt.

Mycket underhållande tråd för övrigt! Hoppas man kan vara på plats!

/Daniel

Av:
    Lingon
    Kul tråd! Var ju tvungen att leta rätt på segmentet. Gissar att det är detta:
    https://www.strava.com
    Ni ligger ju på 1:a sidan båda två, inte illa!

Av:
    jofahjalm
    larsaw skrev:

Gud nej. Jag är mycket bättre i Kristin jämfört med vad jag är annars. Jag tycker dessutom Kristin är Sveriges bästa DH söder om Åre.

dnleriksson skrev:

Viper Trail skulle jag gärna se någon cykla öht! Den är dödsbrant med dödsdropp mitt i det brantaste. Jag gick nog ner 100 m där.
    Vet inte om ösregnet gjorde det bättre, men just då kändes den fullständigt ocyklingsbar.
    När man sen kommer ner från den ansluter den till Xellerator som det finns mycket tid att tjäna där det enligt spåren är vissa som i ett hopp hoppar över 3 berms istället för att ta kurvorna. Sjukt.

Jag har kört Vipertrail i blött och blint. Kom till det där hucket och hade inte så mycket stans att ta vägen. Jag chansade på att det skulle vara rullbart. Det har varit rullbart en gång för länge sedan. Nu är det inte längre rullbart. Slog mig mycket jättemycket, sår i ansiktet trots fullface och avbruten sadel. Hade varit värt att ta en trackwalk innan det åket...

Henrik83 skrev:
    Näää, inte va så bitter, det är på skoj, lite som XC-tävlingar. Vad sägs om masstart på toppen & varsin pilsner nere vid liftstugan, först & ha chuggat sin vinner?

Vad inte så mjäkig nu. Detta måste bygga upp i WWF-stil så vi maximerar pay-per-view intäckterna.

Av:
    TK
    Det här börjar ju bli riktigt intressant men borde vi inte jämna till dom materiella förutsättningarna lite?
    Vi kanske kunde göra en insamling och hyra in Peaty en vecka som Jofa coach, han lär ju inte ha fullt i almamackan och gillar dessutom öl!

Av:
    Mange.
    Med prylhets och kränkande är väl sub 120sek det enda godtagbara?

My bike, without me, is useless.
    Without my bike, I am useless.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-01-11 22:20 av Mange..

Av:
    larsaw
    jofahjalm skrev:
    Jag har kört Vipertrail i blött och blint. Kom till det där hucket och hade inte så mycket stans att ta vägen. Jag chansade på att det skulle vara rullbart. Det har varit rullbart en gång för länge sedan. Nu är det inte längre rullbart. Slog mig mycket jättemycket, sår i ansiktet trots fullface och avbruten sadel. Hade varit värt att ta en trackwalk innan det åket...

Haha, den där turen kommer jag ihåg när du kom tillbaka till jobbet efter... Fast jag blev uppriktigt sagt lite orolig för hur du var funtad. Visst var Jyrki med också?

jofahjalm skrev:
    Henrik83 skrev:

Vad inte så mjäkig nu. Detta måste bygga upp i WWF-stil så vi maximerar pay-per-view intäckterna.

Allt för att kunna bekosta era nya fälgar. Dvs 20% till Jofa's alufälgar o resterande 80% till Henkes bongoplast ;)

Av:
    jofahjalm
    Haha. Japp, det var med Jyrki.

Av:
    Swoop
    Jepp. Och Jyrki körde en Epic och gjorde backflip nerför droppet. No-hander.

Av:
    Henrik83
    Mange. skrev:

Tiden i sig är ointressant, det handlar om att vinna! Både jag & Jofa är förhållandevis kassa på att cykla så att mäta oss mot H. & grabbarna är menlöst & förtar bara smaken av Pol Rogern.

Av:
    larsaw
    Henrik83 skrev:
    Mange. skrev:

Tiden i sig är ointressant, det handlar om att vinna! Både jag & Jofa är förhållandevis kassa på att cykla så att mäta oss mot H. & grabbarna är menlöst & förtar bara smaken av Pol Rogern.

That's the spirit of enduro!
    Tycker vi kan lägga ner ESS o bara köra Kristin hela bunten, uthålligheten får ligga i att summera tiden av sina tio bästa åk över säsongen ;)

Av:
    larsaw
    Mange. skrev:

Apropå prylhets så OM Jofa inte lyckas klå lycra-Henke så kanske denna badass-29-enduro vore en värdig uppgradering...

IMG_1127.PNG
    http://www.mtb-mag.com

Nu är inte min italienska vad den borde vara, men det rör sig alltså om 160mm's SinglePivot 29'a i polerad alu (precis som Jofa's XC-hoj), uppgiven vikt på 12,7kg utan pedaler men inkl fjäderdämpare :)

Av:
    TK
    larsaw skrev:
    Mange. skrev:

Apropå prylhets så OM Jofa inte lyckas klå lycra-Henke så kanske denna badass-29-enduro vore en värdig uppgradering...

Nu är inte min italienska vad den borde vara, men det rör sig alltså om 160mm's SinglePivot 29'a i polerad alu (precis som Jofa's XC-hoj), uppgiven vikt på 12,7kg utan pedaler men inkl fjäderdämpare :)
    Den är nog invägd på en Italiensk våg:)

Av:
    larsaw
    TK skrev:
    larsaw skrev:

Den är nog invägd på en Italiensk våg:)

Alt. Kanske rör sig om 29" Italiensk XS-ram = svensk 26" XXS-ram...
    Oavsett ser det ut som en grym hoj :)

Av:
    Per-Erik
    dnleriksson skrev:

Det där hoppet över bermsen är totalt livsfarligt. Har man för lite fart landar man mitt i bermsen, typ en vägg av sten och jord, för mycket fart och du hinner inte ta den omedelbara kurvan direkt efter och du planterar förmodligen dig själv i dödstallen som står precis efter kurvan. Har själv stått där och bara skakat på huvudet åt galenskapen. :-D

Av:
    dnleriksson
    jofahjalm skrev:

dnleriksson skrev:

Ja just ja, det var ju det jag gjorde! Jag gick ju inte för att jag inte vågade köra utan bara för att kolla lite! Sen hann jag tyvärr inte cykla den leden mer så får göra det nästa gång...

Bra jobbat att köra den blint i blött, tror jag.

/Daniel

Av:
    Eveningstar
    Nu när Jofa är inne och hetsar i min tråd om att plus-däck är helt värdelösa för utförsåkning får jag väl åka upp och köra skiten ur Kristin någon dag jag också. Sub 2 minuter borde ju inte vara omöjligt?

Av:
    jofahjalm
    Eveningstar skrev:
    Nu när Jofa är inne och hetsar i min tråd om att plus-däck är helt värdelösa för utförsåkning får jag väl åka upp och köra skiten ur Kristin någon dag jag också. Sub 2 minuter borde ju inte vara omöjligt?

Älskart! Efteråt knäcker vi bärs och pratar skit om ankelstrumpor.

Av:
    Henrik83
    Eveningstar skrev:
    plus-däck är helt värdelösa

True that!

För övrigt så är jag lite besviken på Trek, http://www.trekbikes.com

Av:
    theBrand
    Henrik83 skrev:
    Eveningstar skrev:
    plus-däck är helt värdelösa

True that!

För övrigt så är jag lite besviken på Trek, http://www.trekbikes.com

De här borde väl passa perfekt?

http://www.trekbikes.comäder/cykelkläder/strumpor/bontrager-race-1-sock/p/12208/

Av:
    Willie
    Jag har aldrig kört ett stravasegment och cyklar alltid i ankelstrumpor! Och när jofa hugger på mina pluspuckar blir jag ledsen! Kanske skulle premiäråka strava i Kristin och visa vad plus och ankelstrumpor går för :D
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-01-15 09:02 av Willie.

Av:
    jofahjalm
    Willie skrev:
    Jag har aldrig kört ett stravasegment och cyklar alltid i ankelstrumpor! Och när jofa hugger på mina pluspuckar blir jag ledsen! Kanske skulle premiäråka strava i Kristin och visa vad plus och ankelstrumpor går för :D

Jag tror ingen vill se detta mer än jag.

Av:
    theBrand
    Willie skrev:

:D

När åker vi?

Av:
    Mange.
    Så premiärhelgen kommer fyllas av 08or+annat med plusdäck och ankelstrumpor?

My bike, without me, is useless.
    Without my bike, I am useless.

Av:
    jofahjalm
    Det är helt perfekt. Inget är så uppfriskande som när man kommer ner i en hastighet motsvarande kniven på strupen i ett desperat försök att sätta Henrik83 på plats och så står det en livrädd man i ankelstrympor i den blinda landningen nedanför något av hucken.

Av:
    Luthman Photography
    jofahjalm skrev:
    Det är helt perfekt. Inget är så uppfriskande som när man kommer ner i en hastighet motsvarande kniven på strupen i ett desperat försök att sätta Henrik83 på plats och så står det en livrädd man i ankelstrympor i den blinda landningen nedanför något av hucken.

Eller när man ser H. nästan klippa lifthuset för att lervällingen efter slutdroppet inte erbjuder mer grepp än ett nypolerat vargollon.

Av:
    H.
    Luthman Photography skrev:
    jofahjalm skrev:

Eller när man ser H. nästan klippa lifthuset för att lervällingen efter slutdroppet inte erbjuder mer grepp än ett nypolerat vargollon.
    Haha, ja det var spännande! Fast det gick ju bra!

Av:
    jofahjalm
    Hehe, jag brukar vara skrämmande nära även när det är torrt...

Av:
    H.
    Det var ett skolexempel på "hjulen ska rulla om du ska kunna svänga". Bara att släppa bromsarna, styra och hoppas på det bästa. :)

Men de borde verkligen madrassera huset där.

Av:
    Henrik83
    Jofa-förnedraren kom igår, mumma! Ni får dock nöja er med en sunkig mobilbild tills gaffel & hjul kommit hem & jag börjat montera ihop grejerna.

IMG_3237.JPG

Av:
    mikipedia_
    Snygg!

Av:
    fredrik168
    Henrik83 skrev:
    Jofa-förnedraren kom igår, mumma! Ni får dock nöja er med en sunkig mobilbild tills gaffel & hjul kommit hem & jag börjat montera ihop grejerna.

Min nästa drömcykel! Har ju bara en remedy nu😩

Av:
    Eveningstar
    Hoppas du inte kommer köra några töntiga aluminiumfälgar på den där dröm-ramen. :P

Av:
    larsaw
    Eveningstar skrev:
    Hoppas du inte kommer köra några töntiga aluminiumfälgar på den där dröm-ramen. :P

Det vet du ju ovan att han inte ska: https://happyride.se

Av:
    Henrik83
    Eveningstar skrev:

Nä, som Larsa skriver så är ett tjockt paket från "Hello my dear friend-Katrin" på G, men det lär väl ta en vecka eller två innan det anlänt. Gaffeln bör komma under nästa vecka. Övriga pryttlar exkl. sänkstolpe ligger hemma & väntar redan.
    På stolpfronten har jag inte bestämt mig än vad jag vill ha. Monterat en Fox Transfer på en annan cykel som jag tänkte provköra lite först då det lutar åt en sån även till Jofa-killern, eller en Bontrager Drop Line.

• Re: [Kampen om Kristin] Ramen är hemma!

Av:
    Der Kaiser
    Snygg ram!
    O nu har du ju råd med den :)

Av:
    soderblom
    Henrik83 skrev:
    Eveningstar skrev:

Nä, som Larsa skriver så är ett tjockt paket från "Hello my dear friend-Katrin" på G, men det lär väl ta en vecka eller två innan det anlänt. Gaffeln bör komma under nästa vecka. Övriga pryttlar exkl. sänkstolpe ligger hemma & väntar redan.
    På stolpfronten har jag inte bestämt mig än vad jag vill ha. Monterat en Fox Transfer på en annan cykel som jag tänkte provköra lite först då det lutar åt en sån även till Jofa-killern, eller en Bontrager Drop Line.

Blir kul att se bygget. Vad blir det för gaffel? Eller kommer du hålla på det till senare?

Av:
    Henrik83
    Nänä, här mörkas inget. Allt som ger Jofa sömnsvårigheter & prestationsångest ska belysas! Varje natt han somnar med en stor klump i magen är en dag då tråden har fyllt sitt syfte.

Gaffelmässigt blir det en RXF 36 till & börja med. Funderade på en Fox 36 med RC2-dämpare då jag tyckte den var helt fantastisk för stora smällar & allmän misshandel.
    Men för att göra en lång historia lite kortare så bröt jag ett finger i Itzy Bitzy sommaren 2015 -> funkade bra hela hösten 2015 med Pike/Nomad -> problem hela 2016 med Fox36/Yeti & att högra handen helt domnar vid mycket/snabbt småstök & brake bumps -> jag får mycket mindre problem när jag cyklar på andra hojen med MoCo-dämpare = Det är Fox 36 brist på komfort som skapar problemet.

Skulle RXF'en inte vara något jag gillar tror jag på en Lyrik! Hittar jag bara en gaffel som inte fuckar upp handen så pass som Fox'en så klipper jag 3-4sek till, utan problem. När jag satte min tid (som är mycket bättre än Jofas) var det på 7'e Kristin-åket för dagen & med helt tappad känsel i handen. Jag hade knappt koll på om jag höll i styret med två händer eller inte. Bakbroms? Not so much. Jag överdriver inte när jag säger att jag efter målgång var tvungen att med vänstra handen bända loss högra handens fingrar från bromsgreppet & styret. Så illa blir det efter några åk tyvärr. Inte så mycket flin i Flinbanan kan jag lova! Dock hoppas jag RXF ska erbjuda så pass bra komfort att problemet försvinner under 2017. Första prövningen blir Malaga i mars.. Men så länge Jofa inte är snabbare kommer jag aldrig gnälla om handikapp eller reducerad tid p.g.a. DH-relaterad skada :-)

Av:
    jofahjalm
    Henrik83 skrev:
    Nänä, här mörkas inget. Allt som ger Jofa sömnsvårigheter & prestationsångest ska belysas! Varje natt han somnar med en stor klump i magen är en dag då tråden har fyllt sitt syfte.

Gaffelmässigt blir det en RXF 36 till & börja med. Funderade på en Fox 36 med RC2-dämpare då jag tyckte den var helt fantastisk för stora smällar & allmän misshandel.
    Men för att göra en lång historia lite kortare så bröt jag ett finger i Itzy Bitzy sommaren 2015 -> funkade bra hela hösten 2015 med Pike/Nomad -> problem hela 2016 med Fox36/Yeti & att högra handen helt domnar vid mycket/snabbt småstök & brake bumps -> jag får mycket mindre problem när jag cyklar på andra hojen med MoCo-dämpare = Det är Fox 36 brist på komfort som skapar problemet.

Skulle RXF'en inte vara något jag gillar tror jag på en Lyrik! Hittar jag bara en gaffel som inte fuckar upp handen så pass som Fox'en så klipper jag 3-4sek till, utan problem. När jag satte min tid (som är mycket bättre än Jofas) var det på 7'e Kristin-åket för dagen & med helt tappad känsel i handen. Jag hade knappt koll på om jag höll i styret med två händer eller inte. Bakbroms? Not so much. Jag överdriver inte när jag säger att jag efter målgång var tvungen att med vänstra handen bända loss högra handens fingrar från bromsgreppet & styret. Så illa blir det efter några åk tyvärr. Inte så mycket flin i Flinbanan kan jag lova! Dock hoppas jag RXF ska erbjuda så pass bra komfort att problemet försvinner under 2017. Första prövningen blir Malaga i mars.. Men så länge Jofa inte är snabbare kommer jag aldrig gnälla om handikapp eller reducerad tid p.g.a. DH-relaterad skada :-)

Riktiga män sväljer sitt eget blod för att undvika att visa svaghet... Men jag får väl erkänna att det känns extra pinsamt att jag blev frånåkt av en krympling.

Av:
    soderblom
    RXF34 har ju fått mycket beröm för att den tar bort småstöket, både i reviews på nätet och bland andra cyklister i min närhet. Har inte sett så mycket om RXF36 än, men Bike Radar tyckte ju att den var stötigare. Kan dock hänga ihop med hur de fått till inställningarna.
    http://www.bikeradar.com

Annars har ju Formula ThirtyFive hyllats av flera tyska tidningar och MTB-sidor för sin förmåga att filtrera bort småstök och göra att man orkar med längre dagar i bike parken.

Av:
    Paco
    Lider oxå av bortdomnad höger hand efter en jobbrelaterad skada och har haft svårt att klara en heldag i bikeparken. Varken Fox40/36 eller RS Boxxer WC/Pike rct3 har funkat.
    Nya Mega290 kom med en DVO Diamond och efter en del rattande och skruvande så klarar jag nästan hela dagen utan att behöva bända loss handen.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in