• [Friskis&Svettis] Spinning Giro 90?

Av:
    Foss
    Är det någon som har provat spinningpasset "Giro 90" på Friskis? Hur är i så fall upplägget? Överväger att prova ett imorgon och skulle vilja veta vad jag kan vänta mig. Är inte så överförtjust i vanlig spinning men har förstått att det här ska vara lite mer likt vanlig cykling.
  • Re: [Friskis&Svettis] Spinning Giro 90?

Av:
    valverde
    Ja, men det är vanlig spinning. Fast utan nått fjant med position 1,2,3. (2:an känns ju klart användbar)
    Så gillar du inte spinnig kan jag inte rekomendera giro med 90 minuter spinning :)

Upplägget är en längre "distans" till att börja sen kanske lite "backe" el "tempoökning" och avslutar med lugn "distans"

Av:
    valverde
    Kan tillägga att instruktörerna skärper till sig lite på giro, alltså tystare. Inte så mycket gapa "tryck o dra"

Av:
    Foss
    Ok, tack för svar. Då provar jag nog ändå. Det låter ju ändå bättre än ett vanligt spinningpass. Jag antar att det fortfarande är en massa jättehög musik?

Av:
    uffelundqvist
    Detta har varit uppe tidigare, se länk för info.
    Mycket bra pass, 85 minuter sittande cykling. Styrka och uthållighet i kombination. Kan rekommenderas.
    https://happyride.se

Nu börjar det bli dags att tänka på signaturen!

Av:
    Foss
    Tydligare än så blir det inte,tack!

Av:
    konscious
    Ett periodiserat 4 stegsprogram med 5v block tror jag, intensiteten ökar. Kan rekommenderas men personligen får jag bättre träningskvalite i att träna mot watten själv än uppskattad RPE och ofta är det fullbokat. Men helt klart ett seriöst upplägg.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-01-11 09:44 av konscious.

Av:
    Supersonic
    Bifogar här en pdf med den skriftliga dokumentationen för upplägget av Mattias Recks Giro 4 som han utvecklat åt F&S. Innehåller upplägg och beskrivning av varje del, intervall-längd, kadens, Borg, känsla mm.

Giro 4.pdf

Jag ska väl tillägga ett svar på TS fråga också. Jo jag kör passen själv på Monarken hemma i garaget. Det är enbart sittande och inget hattande upp och ner som på vanliga spinningpass. Egentligen väldigt likt helt normala intervallpass från Trainingpeaks mm.

-----------------------------------------------------
    http://parullgenomlivet.blogspot.se
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2017-01-11 19:52 av Supersonic.

Av:
    Foss
    Passet var jobbigt, inget snack om den saken. Men som sagts tidigare i tråden så är det ändå spinning om än med ett något roligare upplägg. Jag ska ge det ett par chanser till för att säkerställa att det inte är dagsformen eller en dåligt inställd cykel som orsakar min fortsatta aversion. Jag tycker det är kul att cykla i grupp men inte så kul att låtsascykla i grupp. Giro90 - Zwift 0-1!

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in