• Re: Hjärtflimmer..... :(

Av:
    Gustafsson1
    Den som gör undersökningen kommer sannolikt inte vara kardiolog. Du får ge dig till tåls ytterligare ett tag med dina frågor. Tror betablockads effekt är beskriven tidigare i tråden.

Av:
    Stuvarn
    Tack för svar! Kommer nog skriva här igen efter återbesöket (efter alla undersökningarna är gjorda)
    Fick till ett pass idag igen innan Kalla & gänget ska köra :)

Av:
    Scale60
    Kan nämna att jag har haft min egen lilla "hjärtkris". Var till apoteket den 7/1 och köpte en Omron M3 blodtrycksmätare och mätte upp 189/118 i blodtryck (alla lampor på mätaren lyste rött) vilket efter några googlingar resulterade i rådet att jag skulle ta mig till närmaste akutmottagning så fort som möjligt men det iddes jag inte, jag var för trött för att orka ta mig till en akut och när man är trött så skiter man i allt.

Fortsatte mäta på morgnarna under början veckan och ungefär samma nivå dvs 180-190 i övertryck och 110-120 i undertryck. Nu förstod jag varför jag var så morgontrött och knappt orkade stiga upp på morgnarna och även varför jag inte hade någon energi alls på kvällarna. Hjärtat gick på högtryck dygnet runt utan återhämtning och förmodligen kroppen också.

Efter mycket googlande, chattande och inlägg på hälsoforum kom jag fram några saker jag jag kinde prova och det var sluta med snus (sluta med nikotin) och äta mer vegetarisk mat samt fisk och kyckling istället för rött kött.

Så snuset (20 dosor och en swedsnus hink) dumpades i soprummet sen beställde vi Linas vegetariska matkasse och här kommer avläsningarna från minnet på blodtrycksmätaren:

Datum Blodtryck
    ---------------------------
    7/1 189/118
    8/1 182/115
    9/1 175/110
    10/1 163/91 **** Bytt till påssnus från lössnus
    11/1 177/104
    12/1 177/108
    13/1 178/113
    14/1
    15/1
    16/1 165/107
    17/1 160/100
    18/1 158/97
    19/1 **** Slutat snusa helt och hållet
    20/1 183/112
    21/1
    22/1
    23/1 150/93 **** Start Linas vegetariska matkasse
    24/1 141/90
    25/1 156/94
    26/1 137/79
    27/1 132/74

Så senaste dagarna har blodtrycket faktiskt varit helt ok, märker att jag inte är morgontrött längre (dock fortfarande mr max-flex, vanor är svåra att bryta) och sen har jag hur mycket energi som helst på kvällarna igen.

Kommer nog hålla koll på blodtrycket ganska länge framöver misstänker jag - speciellt nu när jag börjar koppla morgontrötthet, kvällströtthet och allmän trötthet till detta. Så inge nikotin alls resten av livet och mycket mer grönsaker, fisk och vitt kött är det som gäller from nu :D.

Av:
    Dr_Rydell
    intressant att du litade på tekniken och gjorde en livsstilsförändring - som verkar haft effekt - innan du kalibrerade mätaren. Bra att du skippat animaliska produkter och nikotin. Du bör ändå ha koll. Finns sekundära orsaker till hypertoni, om än ovanliga.

Av:
    Scale60
    Dr_Rydell skrev:
    intressant att du litade på tekniken och gjorde en livsstilsförändring - som verkar haft effekt - innan du kalibrerade mätaren. Bra att du skippat animaliska produkter och nikotin. Du bör ändå ha koll. Finns sekundära orsaker till hypertoni, om än ovanliga.

Jag googlade en hel del och valde omron blodtrycksmätare eftersom dom var både godkända, kvalitetssäkrade och kalibrerade enligt apoteket (apoteket känns som en auktoritet på detta), Jag får väl se hur bra dom verkligen är vid 50 års kontrollen om ett år ungefär :D.

Sen när man har något att mäta med kan man faktiskt testa och prova och se utfallet, för mig var bästa utfallet att sluta med nikotin (snus) helt och hållet samt äta mer grönt och minska rejält på rött kött.

Av:
    NickPick
    Ja nikotin har ju aldrig gjort några underverk. Bra jobbat!

Av:
    fedde
    Scale60 skrev:

Sen när man har något att mäta med kan man faktiskt testa och prova och se utfallet, för mig var bästa utfallet att sluta med nikotin (snus) helt och hållet samt äta mer grönt och minska rejält på rött kött.

Att ingen nikotin, mer grönsaker och mindre rött kött förbättrar hälsan är väl inte precis "rocket science"?!
    Och inte någon direkt nyhet heller?!
    Det var bara varit känt i hur många årtioden? 3-4-5? Ännu längre tid?

/Fedde

"jag tänker, alltså cyklar jag"

Av:
    Stervelo
    fedde skrev:
    Scale60 skrev:

Att ingen nikotin, mer grönsaker och mindre rött kött förbättrar hälsan är väl inte precis "rocket science"?!
    Och inte någon direkt nyhet heller?!
    Det var bara varit känt i hur många årtioden? 3-4-5? Ännu längre tid?

/Fedde
    Eh, nu tycker jag du bommar grovt. Inte rocket science vad gäller åtgärder, men mätbara resultat är ju superbra. Tagga ner. Bra jobbat du som lyckades, en livsstilsförändring, med diy science, är vackert.

Det du inte dör av blir du starkare av, men det du dör av blir din mamma starkare av.

Av:
    Dr_Rydell
    När vi ändå är inne på livsstilsfaktorer. https://m.youtube.com

Av:
    Eveningstar
    Imponerande resultat Scale60, och kudos för att du inte bara gick till en läkare som satte dig på livslång medicinering med blodtryckssänkande.

Vem har kissat i mina skydd?!?

Av:
    Lejon
    Scale60: bra jobbat!
    Med risk för att framstå som glädjedödare, som dr Rydell skriver skulle jag fortsätta ha lite koll; känns som att den minskning i blodtryck du fått på några veckor inte säkert bara måste ha med snusstopp och bättre kost att göra (tex alkohol, "stress", sömn mm). Det borde finnas fler faktorer i ekvationen och då är det tyvärr möjligt att trycket går upp igen om inte dessa också förändras permanent.

Av:
    Scale60
    Lejon skrev:
    Scale60: bra jobbat!
    Med risk för att framstå som glädjedödare, som dr Rydell skriver skulle jag fortsätta ha lite koll; känns som att den minskning i blodtryck du fått på några veckor inte säkert bara måste ha med snusstopp och bättre kost att göra (tex alkohol, "stress", sömn mm). Det borde finnas fler faktorer i ekvationen och då är det tyvärr möjligt att trycket går upp igen om inte dessa också förändras permanent.

Precis det vore ganska korkat att sluta hålla koll bara för att blodtrycket varit ok några dagar, det kan lika gärna gå åt andra hållet lika snabbt så jag kommer hålla koll förmodligen flera år framöver.

Kan nämna att det blev en rejäl barrunda igår, hamburgare, pizza, mycket öl och en massa snus (jag tiggde prillor av polaren hela kvällen) och imorse visade lyste mätaren rött igen och visade 160/90 så det behövs inte mycket för att det ska dra åt fel håll. Får se om det ser bättre ut imorgon.

Vad jag tror är viktigast nu efter snusstopp och mer grönsaker är att gå ner åtminstone 5kg vikt eller mer, har gått upp åtminstone 10kg på 10 år.

Av:
    Ny
    Lite om Förmaksflimmer och fladder, mestadels egna erfarenheter:
    Jag har fått lära mig att det är viktigt att ha koll på pulsen; om man får ff eller fladder som inte går över av sig själv måste/(bör) elkonvertering till sinus göras inom max 48 timmar efter att flimret började och man ska ha fastat minst 6 timmar utan mat/dryck innan elkonvertering. Väntar man för länge (>48t) finns risk att det bildas proppar som frisätts vid elkonvertering och man behandlar då med waran med stabilt värde i minst 3 veckor före elkonvertering för att undvika stroke.
    Vid upprepat flimmer/fladder finns ett antal mediciner som kan hjälpa, men som för många har stora/farliga biverkningar.
    Vid fortsatta problem kan man prova ut en medicin som tas vid flimmer och får hjärtat i rytm i många fall (300 mg Tambocore)
    Om problemen kvarstår gör man oftast en ablationsbehandling (som kan behövas upprepas) där man går in med elektroder via ljumsken och bränner i hjärtat för att bryta fel ledningsbanor. Man får åka hem dagen efter.
    För många blir det en stor psykisk påfrestning med ff/fladder med kraftiga symptom. KBT kan vara värdefullt för att komma vidare.

Att gå med flimmer ger en risk för stroke, permanenterar felaktiga ledningsbanor i hjärtat och förstör på lång sikt hjärtat.

För att reducera risken för ff bör man noga gå igenom sin livssituation och
    eliminera stress så gott det går
    prioritera tillräckligt med sömn
    dra ner på kaffe
    avstå från alkohol, nikotin och annat ohälsosamt
    undvika att äta sig proppmätt
    (tänk igenom om något kan ha utlöst ditt ff och undvik det!)

med hänsyn på träning blir många rädda för att dra upp pulsen och det pratas mycket om hur träning leder till ff väl att märka för den som tränar extremt.
    I Norge har man dock kommit fram till att träning är gynnsamt för att reducera förekomsten av ff och symptomen:
    https://cergntnu.wordpress.com
    https://www.ntnu.no
    https://www.ntnu.no

Livet tar inte slut, det blir dock lite annorlunda. Lycka till!

Av:
    orpon
    Har haft förmaksflimmer i 12år, och har behövt elkonverteras varje gång för att få tillbaka sinusrytm. Var 3år mellan dom första attackerna, men det blev tätare och tätare för varje gång. Till sist var det 3mån mellan attackerna. Har gjort katerablation för 7mån sedan, och varit flimmer fri sedan dess.

Av:
    Gustafsson1
    Jag vill gärna stämma in i kören och berömma Scale60. Kanske ska du söka läkare i alla fall, inte vet jag. Tror inte att du behöver vara allt för orolig för förträngning i njurens blodkärl eller något hormonellt fel med tanke på hur ditt bltr har minskat. Men du kan mycket väl gå till doktorn för doktorns skull så hen får njuta av en duktig patient som går ner i vikt och slutar med nikotin.

Av:
    MatteXC
    Det är rätt många här på forumet som verkar köra jävligt hårda intervallpass väldigt ofta, tror ni det kan påverka hjärtat negativt?

Av:
    Stuvarn
    Nu kanske jag har skitit i det blå skåpet.......

Skulle testa lite däck på dagens runda å glömde för 1:a ggr på typ 3 veckor ta min tablett (betablockerare) på morgonen!
    Märkte redan i 1:a backen att pulsen lätt gick upp men det kändes bra så jag fortsatt min runda utan problem.
    Var tillbaks i "gammla" pulsvärden på typ 138medel och 160max....rundan gick oxå lika snabbt som innan jag fick mitt förmaksfladder.
    Så vad gör jag? Stoppar i mig en tablett som vanligt imorgon eller...............
    PS Kanske bäst fortsätta då jag redan nu på måndag ska tillbaks för en ultraljudsundersökning av hjärtat.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-02-06 20:28 av Stuvarn.

Av:
    Gustafsson1
    Eftersom att du inte är föremål för tvångsvård är det tämligen frivilligt hur du gör med din medicin. Men jag tror inte att någon av oss kvacksalvare kan ge dig bättre råd än din läkare.

Av:
    jonja
    Scale60 skrev:

Kan nämna att det blev en rejäl barrunda igår, hamburgare, pizza, mycket öl och en massa snus (jag tiggde prillor av polaren hela kvällen) och imorse visade lyste mätaren rött igen och visade 160/90 så det behövs inte mycket för att det ska dra åt fel håll. Får se om det ser bättre ut imorgon.

Vad jag tror är viktigast nu efter snusstopp och mer grönsaker är att gå ner åtminstone 5kg vikt eller mer, har gått upp åtminstone 10kg på 10 år.

Skräpmat ger knappast tryckökning över en natt, utan där får man nog misstänka alko/snus. Förutom det är nog varaktig viktnedgång det bästa du kan göra för din kropp. Det finns en olycklig tendens till att bagatellisera måttlig övervikt, bara för att nästan alla går omkring med sådan.

Av:
    Crille
    Jag har haft ff i 6år gjort 10elkonverteringar samt 2st ablationer, tyvärr är det så att har det kommit tillbaka mer än en gång så är det bara ablation som gäller. Det är lång kö för ablation och kostar typ 100.000:- därför provar läkarna allt innan man blir placerad i kö för ablation där sen väntetiden kan vara 6-12c månader. Jag tröttnade och tog mig vägen genom min sjukförsäkring på jobbet 3 veckor senare gjorde jag min först ablation och fick göra en andra men är nu helt frisk från betablockare waran osv stå på dig med ablation är mitt råd.
    det utfördes på Sös av extremt duktiga doktorer. http://www.arytmicenter.se

Av:
    Stuvarn
    Nu har jag varit på ultraljud + lämnat tum EKG hemmifrån under 3 veckors tid å idag äntligen var det dags för det avslutande läkarbesöket...gissa om jag var lite nervös :) Men både ultraljudet å EKG såg helt perfekta ut + jag har inte fått nå rusning under hela året trots 4-6 cykelpass/vecka så läkaren sa jag kunde avsluta ta Bisoprolol (som alltså ska vara hjärtbromsande men inte hindra en ev hjärtrusning)
    Ska under en veckas till gradvis trappa av tabletterna ska sen bli kul å se om jag får se nån liten turboeffekt....... :)
    Håll nu tummarna för mig gott folk.......

Av:
    Hasse#7
    Stuvarn skrev:
    Nu har jag varit på ultraljud + lämnat tum EKG hemmifrån under 3 veckors tid å idag äntligen var det dags för det avslutande läkarbesöket...gissa om jag var lite nervös :) Men både ultraljudet å EKG såg helt perfekta ut + jag har inte fått nå rusning under hela året trots 4-6 cykelpass/vecka så läkaren sa jag kunde avsluta ta Bisoprolol (som alltså ska vara hjärtbromsande men inte hindra en ev hjärtrusning)
    Ska under en veckas till gradvis trappa av tabletterna ska sen bli kul å se om jag får se nån liten turboeffekt....... :)
    Håll nu tummarna för mig gott folk.......

Håller tummarna! Bra skött!

Av:
    RockyM
    Klart det går bra! =)

Av:
    Stuvarn
    Hasse#7 skrev:
    Håller tummarna! Bra skött!

Tack!

Av:
    Stuvarn
    RockyM skrev:
    Klart det går bra! =)

Ja det gör det faktiskt :)

Är helt underbart att cykla igen å slippa ta betablockerare...pulsen har gått upp till det normala ...alltså ökat ca 30slag både på snitt å maxpuls!
    Känns så mkt lättare å cykla nu å snittfarten ökade direkt med typ 2km/h....å min korta runda på ca 35km går ca 3-4min snabbare!
    Har även inför våra SD-pass med jaktstart kört uppvärmning precis innan på spinningcykel vilket jag tror hjärtat gillar :)

PS Hoppas å tror detta var mitt sista inlägg i tråden!
    IMGP8649.JPG

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in