• [OT] Diodlampa istället för glödlampa..

    Av:
    Scott_Blackstone
    På biltema finns så kallade diodlampor som man kan använda istället för vanliga glödlampor till bilen,
    Någon som vet om det är starkare ljus i en diodlampa mot en vanlig glödlampa.
    Kan till exempel vara användbart som backljus, om man vill ha starkare backljus.
    Någon som har provat?

    Denna är 12 volt och 21 watt
    1.jpg
  • Re: [OT] Diodlampa istället för glödlampa..

    Av:
    Miracle
    Det beror på vilken lamptyp man har, fick jag veta när jag var inne på Autoexperten i samma ärende. Till min bil fanns det tyvärr ingen starkare, men till många bilmodeller finns det tydligen det! :-)
    Det såg de direkt när de slog mitt regnr i sin dator.

    frid!
  • Re: [OT] Diodlampa istället för glödlampa..

    Av:
    42Hz
    Framförallt håller de längre...

    //HaRR! - Fat tires save lives! "Just Ride&Smile"
    - Temporary out of order -

  • Re: [OT] Diodlampa istället för glödlampa..

    Av:
    åberg
    42Hz skrev:
    Framförallt håller de längre...
    Visst, filamentlampor är typ slitdelar medan lysdioder inte ändrar sig så mycket med tiden men jag är inte så säker på att alla modeller av led-lampor klarar sig längre eftersom det brukar vara lite andra delar också, inte bara en sockel och diod.
  • Re: [OT] Diodlampa istället för glödlampa..

    Av:
    ForesterGuy
    Den diodbacklampa jag importerade var väl inte märkbart starkare...förutom i backkameran. Kameran är tydligen känslig för ett bredare spektrum än mina ögon... ;-)
  • Re: [OT] Diodlampa istället för glödlampa..

    Av:
    daikai1
    http://www.xenonkungen.com

    I regel är det samma styrka, för att vara godkänt, men drar betydligt mycket mindre ström och är hållbarare.

    Finns antagligen att köpa extrastarka lampor om du vill på andra sidor, t.ex. aliexrpress
    Annars kan du ju bara montera på en liten extraljusramp/extrabackljus/arbetsbelysning, finns från 300kr.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-01-11 16:31 av daikai1.

  • Re: [OT] Diodlampa istället för glödlampa..

    Av:
    Rattnalle
    Det finns vissa sorter som faktiskt är starkare. Xenonkungens med reflektor och vad jag misstänker är en XML-diod till exempel.

    Annars är det som påpekats mest samma styrka. Bättre livslängd är nog lite lotteri och beror på helhetens kvalitet. Att de drar mindre ström skulle kunna vara ett problem om bilens elektronik inte gillar att förbrukningen är för liten.

    Vad gäller backlampa tror jag det är svårt att få lika bra resultat som med en lös armatur på många bilar där den ursprungliga bara är designad för att synas, inte för att lysa upp något.



    Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

    WP_20161107_20_53_06_Pro.jpg
  • Re: [OT] Diodlampa istället för glödlampa..

    Av:
    marr
    Sånnadär små backljus vore trevligt att ha. Men antar att det är en mardröm att koppla in på en ny bil :p



    marr.se

  • Re: [OT] Diodlampa istället för glödlampa..

    Av:
    JTF (fd Johan Falk)
    marr skrev:
    Sånnadär små backljus vore trevligt att ha. Men antar att det är en mardröm att koppla in på en ny bil :p

    Det tar bara en Carens-dag på din Kia.
  • Re: [OT] Diodlampa istället för glödlampa..

    Av:
    Rattnalle
    marr skrev:
    Sånnadär små backljus vore trevligt att ha. Men antar att det är en mardröm att koppla in på en ny bil :p
    Det beror på om backlampan är övervakad. Mina är inte det så jag snor ström direkt från lampsockeln. Ryck lampan så ser du om bilen klagar. Givet att du har en lampa och inte en inbyggd diod av något slag då förstås. Då behöver du nog ett relä, inte jättekrångligt det heller bara du hittar ett snyggt ställe att sno styrströmmen.



    Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

  • Re: [OT] Diodlampa istället för glödlampa..

    Av:
    Rattnalle
    Att fästa det fysiskt kanske är värre beroende på hur det ser ut under. Jag har skruvat direkt i plåten i reservhjulsbaljan. Kanske inte lika attraktivt att göra på en ny bil man inte räknar med att vara sista ägaren till ;-)



    Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

  • Re: [OT] Diodlampa istället för glödlampa..

    Av:
    Scott_Blackstone
    Rattnalle skrev:
    Annars är det som påpekats mest samma styrka. Bättre livslängd är nog lite lotteri och beror på helhetens kvalitet. Att de drar mindre ström skulle kunna vara ett problem om bilens elektronik inte gillar att förbrukningen är för liten.
    Förklara lite närmare ?
    Jag har en "gammal" bil, årsmodell 1994. Undra om den kommer må dåligt att förbrukningen blir mindre...
    Fick en idé annars, att om man byter ut alla glödlampor till diodlampor, går mer ström från generatorn till batteriet när man kör = alltid mer ström i batteriet. Kan ju behövas nu på vintern.
  • Re: [OT] Diodlampa istället för glödlampa..

    Av:
    marr
    Johan Falk skrev:
    marr skrev:
    Sånnadär små backljus vore trevligt att ha. Men antar att det är en mardröm att koppla in på en ny bil :p

    Det tar bara en Carens-dag på din Kia.

    Höhöhö, men ja kör inte Kia längre :p



    marr.se

  • Re: [OT] Diodlampa istället för glödlampa..

    Av:
    marr
    Rattnalle skrev:
    marr skrev:
    Sånnadär små backljus vore trevligt att ha. Men antar att det är en mardröm att koppla in på en ny bil :p
    Det beror på om backlampan är övervakad. Mina är inte det så jag snor ström direkt från lampsockeln. Ryck lampan så ser du om bilen klagar. Givet att du har en lampa och inte en inbyggd diod av något slag då förstås. Då behöver du nog ett relä, inte jättekrångligt det heller bara du hittar ett snyggt ställe att sno styrströmmen.

    Varenda lampa på min bil utom dimljusena är dioder. Får kolla med verkmästaren istället om det är möjligt.



    marr.se

  • Re: [OT] Diodlampa istället för glödlampa..

    Av:
    JTF (fd Johan Falk)
    marr skrev:
    Johan Falk skrev:
    marr skrev:
    Sånnadär små backljus vore trevligt att ha. Men antar att det är en mardröm att koppla in på en ny bil :p

    Det tar bara en Carens-dag på din Kia.

    Höhöhö, men ja kör inte Kia längre :p

    Äsch... :-)
  • Re: [OT] Diodlampa istället för glödlampa..

    Av:
    Scott_Blackstone
    Skulle vara kul om någon matematiker kunde räkna ut hur mycket ström man sparar om man byter ut alla glödlampor till diodlampor... Hur mycket mer ström går till batteriet vid körning? Hur mycket snabbare laddas batteriet upp vid körning?
  • Re: [OT] Diodlampa istället för glödlampa..

    Av:
    NickPick
    Scott_Blackstone skrev:
    Rattnalle skrev:
    Annars är det som påpekats mest samma styrka. Bättre livslängd är nog lite lotteri och beror på helhetens kvalitet. Att de drar mindre ström skulle kunna vara ett problem om bilens elektronik inte gillar att förbrukningen är för liten.
    Förklara lite närmare ?
    Jag har en "gammal" bil, årsmodell 1994. Undra om den kommer må dåligt att förbrukningen blir mindre...
    Fick en idé annars, att om man byter ut alla glödlampor till diodlampor, går mer ström från generatorn till batteriet när man kör = alltid mer ström i batteriet. Kan ju behövas nu på vintern.

    Intressant tankesätt. Annars kan du ju se till att ha ett fräscht batteri och en fräsch generator. :)
  • Re: [OT] Diodlampa istället för glödlampa..

    Av:
    JTF (fd Johan Falk)
    Scott_Blackstone skrev:
    Skulle vara kul om någon matematiker kunde räkna ut hur mycket ström man sparar om man byter ut alla glödlampor till diodlampor... Hur mycket mer ström går till batteriet vid körning? Hur mycket snabbare laddas batteriet upp vid körning?

    Ja det vore intressant att veta.
    OT-kuriosa: Jag körde en Volvo 240 under nittiotalet med glödtrådsvakt (!) en fantastisk lyxutrustning :-) som med en lampa på instrumentbrädan talade om när någon glödlampa var trasig. Undrar hur det blir om man sätter i LED-lampor i en sån gammal bil, får glödtrådsvakten spader och rasar då?

    Edit: Fast det borde väl inte hända något, så länge kretsen är sluten..?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-01-11 17:57 av Johan Falk.

  • Re: [OT] Diodlampa istället för glödlampa..

    Av:
    Scott_Blackstone
    (kontrollampa som säger till om någon glödlampa är trasig) Sådan lyx har jag inte på min bil. Jag måste gå ut ur bilen och inspektera lamporna. Eventuellt säga åt flickvännen att bromsa på bromspedalen eller lägga i "backen" när jag tittar bakom bilen.
  • Re: [OT] Diodlampa istället för glödlampa..

    Av:
    s
    Scott_Blackstone skrev:
    Rattnalle skrev:
    Annars är det som påpekats mest samma styrka. Bättre livslängd är nog lite lotteri och beror på helhetens kvalitet. Att de drar mindre ström skulle kunna vara ett problem om bilens elektronik inte gillar att förbrukningen är för liten.
    Förklara lite närmare ?
    Jag har en "gammal" bil, årsmodell 1994. Undra om den kommer må dåligt att förbrukningen blir mindre...
    Fick en idé annars, att om man byter ut alla glödlampor till diodlampor, går mer ström från generatorn till batteriet när man kör = alltid mer ström i batteriet. Kan ju behövas nu på vintern.

    Minskad förbrukning tolkas som en trasig lampa varpå en varningslampa tänds på instrumentbrädan.


  • Re: [OT] Diodlampa istället för glödlampa..

    Av:
    h.g.j
    Johan Falk skrev:
    Scott_Blackstone skrev:
    Skulle vara kul om någon matematiker kunde räkna ut hur mycket ström man sparar om man byter ut alla glödlampor till diodlampor... Hur mycket mer ström går till batteriet vid körning? Hur mycket snabbare laddas batteriet upp vid körning?

    Ja det vore intressant att veta.
    OT-kuriosa: Jag körde en Volvo 240 under nittiotalet med glödtrådsvakt (!) en fantastisk lyxutrustning :-) som med en lampa på instrumentbrädan talade om när någon glödlampa var trasig. Undrar hur det blir om man sätter i LED-lampor i en sån gammal bil, får glödtrådsvakten spader och rasar då?

    Edit: Fast det borde väl inte hända något, så länge kretsen är sluten..?

    Det beror ju på om den är som Canbus systemen att den kräver ett visst motstånd för att säga att lampan är hel, eller om den bara känner av om cirkeln är sluten....

    Det är ju det som är problemet med bilar med canbus övervakning, att de kräver ett visst motstånd för att säga att lampan är hel... Det går ju att sätta lösa motstånd för att komma runt det, men som på Passaten min "pulserar" dimljuset bak svagt eftersom systemet testar hela tiden om något är trasigt.

    42Hz skrev:
    Framförallt håller de längre...

    Det beror lite på modell, inte som innerbelysning i bil iaf, led "spollampor" är ju en katastrof, fastän man tycker de har bra kylmöjligheter. Har provat både aliversioner och otaliga "märkes" och det är samma värdelösa hållbarhet.
  • Re: [OT] Diodlampa istället för glödlampa..

    Av:
    Rattnalle
    Rakt av är det väl blinkersen som kan få fnatt på samma sätt som när en är trasig och allt blinkar för fort. Det andra borde kunna vara ok på en äldre bil.

    Angående strömförbrukningen. Positionsljuset är det som lyser mest och borde därför ge bra utdelning. Halvljuset får du inte peta i eftersom ljusbilden blir dålig med andra sorters lampor. En positionsljuslampa är på 5w. Oftast fyra bak och två fram. Totalt 30W alltså. Eller ca 2,5 A. Eller lika mycket som drygt en halv halvljuslampa.

    Annat i bilen som sätesvärme eller defroster drar enormt mycket mer så vill du göra skillnad är det effektivare att inte använda sånt och köra fläkten (också en stor förbrukare) på låg hastighet jämt.



    Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

  • Re: [OT] Diodlampa istället för glödlampa..

    Av:
    Scott_Blackstone
    Ok tack!
    Finns inga genvägar med andra ord.
  • Re: [OT] Diodlampa istället för glödlampa..

    Av:
    AAverdal
    Johan Falk skrev:
    Scott_Blackstone skrev:
    Skulle vara kul om någon matematiker kunde räkna ut hur mycket ström man sparar om man byter ut alla glödlampor till diodlampor... Hur mycket mer ström går till batteriet vid körning? Hur mycket snabbare laddas batteriet upp vid körning?

    Ja det vore intressant att veta.
    OT-kuriosa: Jag körde en Volvo 240 under nittiotalet med glödtrådsvakt (!) en fantastisk lyxutrustning :-) som med en lampa på instrumentbrädan talade om när någon glödlampa var trasig. Undrar hur det blir om man sätter i LED-lampor i en sån gammal bil, får glödtrådsvakten spader och rasar då?

    Edit: Fast det borde väl inte hända något, så länge kretsen är sluten..?

    Glödtrådsvakten på tex 240 var en enkel lösning som reagerade på om strömförbrukningen var samma eller olika på höger och vänster sida. Så byter du till LED på en sådan så skall du göra det symmetriskt. Är samma lampa trasig på båda sidor så indikerar den inte.
    Har du olika effekt på höger och vänster sida så indikerar den trasig lampa utan att någon är trasig.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in