• Använder ni kolfiberpasta?

Av:
    Kroka
    Ska montera carbon styre och sadelstolpe. Ramen på hojen är carbon och styrstammen är aluminium. Ska man använda kolfiberpasta i så fall även mellan stam och styre? Vill få perfekt resultat direkt utan sadelstolpe som sjunker och styre som knakar!

//Henrik
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-01-11 22:05 av Kroka.

• Re: Använder ni carbonfett?

Av:
    marr
    Kolfiberpasta möjligen.

Men ja, det brukar jag använda när man monterar saker med kolfiber.

marr.se

Av:
    Kroka
    marr skrev:
    Kolfiberpasta möjligen.

Kolfiberpasta/carbonfett då så alla förstår för det är väl samma!?

Av:
    marr
    Kroka skrev:
    marr skrev:
    Kolfiberpasta möjligen.

Tror inte produkten innehåller fett, de vore motverkande syftet.

Tandkräm funkar bra enligt många.

marr.se

Av:
    AX3L
    Kroka skrev:
    marr skrev:
    Kolfiberpasta möjligen.

Carbonfett har jag aldrig hört talas om. Kolfiber eller kort och gott monteringspasta för kolfiber är det du vill ha. Men ja, det vill du verkligen! Om du undrar varför kan du söka på "stuck seatpost". Och det kan gå jäkligt fort.

Av:
    Eveningstar
    Kolfibermonteringspasta (friktion) och momentnyckel.
    Har brutit två fingrar pga dåligt spänd styrstam och det gör jag helst inte om.

Vem har kissat i mina skydd?!?

Av:
    CRF_Niklas
    Riktigt bra med pasta, drar min dropper post med 3Nm när jag använder pasta då den funkar så fint upp å ned ☺️
  • Re: Använder ni kolfiberpasta?

Av:
    toshiba
    Kolhydratladdar alltid med kolfiberpasta. Man blir både lättare och den håller magen i trim!

Av:
    abarth
    Har testat tandkräm under en säsong, med whitening effect, dvs slipgrejs i - inte helt nöjd med resultatet. Ska skaffa riktig fibergrip eller möjligtvis testa autosol (polerpasta för metall) som jag har läst att någon använder - någon som har testat autosol?

Av:
    Miss Lycka
    Jag använder autosol på sadelstolpar för glansen skull.

Via est vita!

Av:
    pennan
    Nej, det funkar bra ändå för mig.

Av:
    Gruva
    abarth skrev:
    Har testat tandkräm under en säsong, med whitening effect, dvs slipgrejs i - inte helt nöjd med resultatet. Ska skaffa riktig fibergrip eller möjligtvis testa autosol (polerpasta för metall) som jag har läst att någon använder - någon som har testat autosol?

Autosol fixade min glidande sadelstolpe. Dock var stolpe i alu och ram i kolfiber.

Av:
    abarth
    Tandkrämen funkade men efter ett års användande så var den inte helt lätt att få ur... Får testa med autosol,, har ju det hemma. Ventilslippasta ska funka med, det viktigaste är väl att det är ej ledande material i pastan?

Av:
    marr
    https://www.bike-components.de

marr.se

Av:
    Skogling
    Tandkräm har man i munnen!

Köp riktiga prylar.

Av:
    Kroka
    Monterade stolpen med pasta igår och hade även pasta mellan styrstam och styre.... Ska bli intressant och se hur det funkar.

Av:
    jostling
    Använder den ovan vid montering och denna på sadelstolparna http://www.chainreactioncycles.com

Av:
    marr
    jostling skrev:
    Använder den ovan vid montering och denna på sadelstolparna http://www.chainreactioncycles.com

Den där har jag med, den är bra!

marr.se

Av:
    theBrand
    Jag har använt gel/pasta med någon typ av granulat i, avsett för just montering av kolfiberdetaljer. Det är inte så dumt att använda vid montering av alu-prylar heller, som t.ex sadelstolpe, annars är det lätt hänt att man överdrar skruvarna.

Eftersom kolfiber både har en glattare yta och kan vara väldigt känsligt mot för hårt dragna klämmor så blir det extra viktigt att använda pasta när man monterar.

Av:
    Stumpy
    Mmm, pasta.
    svart-pasta.jpg

Av:
    knaper
    abarth skrev:
    Tandkrämen funkade men efter ett års användande så var den inte helt lätt att få ur... Får testa med autosol,, har ju det hemma. Ventilslippasta ska funka med, det viktigaste är väl att det är ej ledande material i pastan?

Är ganska säker på att tandkräm är ledande. Dessutom är det mest vatten i tandkräm så "prestandan" kan ju bli lidande över tid.

Skulle man inte kunna sandpappra ytan på sadelstolpen för att få den att sitta bättre?

Av:
    AX3L
    knaper skrev:
    abarth skrev:

Skulle man inte kunna sandpappra ytan på sadelstolpen för att få den att sitta bättre?

Absolut! Grejen är att du inte bara vill att den ska stanna uppe, utan också att den inte ska fastna helt. Sök som sagt på seized eller stuck seat post så förstår du vad jag menar.

Av:
    kimkimano
    Kroka skrev:
    Ska montera carbon styre och sadelstolpe. Ramen på hojen är carbon och styrstammen är aluminium. Ska man använda kolfiberpasta i så fall även mellan stam och styre? Vill få perfekt resultat direkt utan sadelstolpe som sjunker och styre som knakar!

//Henrik

Jag använder faktist tandkräm. :)

Av:
    knaper
    kimkimano skrev:
    Kroka skrev:

//Henrik

Med eller utan whitening? :)

Av:
    kimkimano
    knaper skrev:
    kimkimano skrev:
    Kroka skrev:

//Henrik

Med eller utan whitening? :)

Finns ju tandkräm som innehåller plast, vilken är extra bra för greppets skull. ekologisk tabdkräm funkar sämre.

Av:
    glitch
    theBrand skrev:
    Jag har använt gel/pasta med någon typ av granulat i, avsett för just montering av kolfiberdetaljer. Det är inte så dumt att använda vid montering av alu-prylar heller, som t.ex sadelstolpe, annars är det lätt hänt att man överdrar skruvarna.

Eftersom kolfiber både har en glattare yta och kan vara väldigt känsligt mot för hårt dragna klämmor så blir det extra viktigt att använda pasta när man monterar.

Så här säger Santa Cruz:

We do not specify a seat collar torque, as damaging the seatpost is really
    what you have to worry about. It is pretty difficult to damage the frame
    from over-tightening, as the post would crush, or the seat clamp would snap
    first (if you had a very thick-walled seatpost). As a very general rule, we
    would recommend staying below 70 in/lbs."

Alltså stolpen lever i större fara än ramen men ska rätt mycket till för att förstöra nåt.

Av:
    Konkret
    Ne. Jag kör tandkräm.

--------------------------
    Den ena handen förmanar, den andra tjänar flis.

Av:
    theBrand
    glitch skrev:
    theBrand skrev:

Så här säger Santa Cruz:

We do not specify a seat collar torque, as damaging the seatpost is really
    what you have to worry about. It is pretty difficult to damage the frame
    from over-tightening, as the post would crush, or the seat clamp would snap
    first (if you had a very thick-walled seatpost). As a very general rule, we
    would recommend staying below 70 in/lbs."

Alltså stolpen lever i större fara än ramen men ska rätt mycket till för att förstöra nåt.

Jag tänkte väl främst på sänkstolpar och aludetaljer, och inte fasta alustolpar. De lär ju som sagt tåla en del. (även om jag föredrar att inte behöva klämma åt så hårt)

Av:
    Nolhott
    Konkret skrev:
    Ne. Jag kör tandkräm.

Ett tips: Ventilslippasta från Biltema. http://www.biltema.se Åtminstone när det gäller metall mot metall. När det gäller kolfiber så kanske det är bäst att använda produkter speciellt anpassade för ändamålet.
    Jag hade problem med att min sänksadel gled i ramen och om jag drog åt sadelkämman tillräckligt hårt så klämdes ytterröret i sadelstolpen ihop så mycket att mekanismen kärvade. Med lite ventilslippasta (grov) så behöver jag bara klämma åt sadelstolpen lite lätt med klämman och den sitter ändå som berget.

Av:
    Konkret
    Nolhott skrev:
    Konkret skrev:
    Ne. Jag kör tandkräm.

Ett tips: Ventilslippasta från Biltema. http://www.biltema.se Åtminstone när det gäller metall mot metall. När det gäller kolfiber så kanske det är bäst att använda produkter speciellt anpassade för ändamålet.
    Jag hade problem med att min sänksadel gled i ramen och om jag drog åt sadelkämman tillräckligt hårt så klämdes ytterröret i sadelstolpen ihop så mycket att mekanismen kärvade. Med lite ventilslippasta (grov) så behöver jag bara klämma åt sadelstolpen lite lätt med klämman och den sitter ändå som berget.

Hade samma problem med styre, sadelstolpen på flera cyklar. Tandkräm fungerar perfekt.

Av:
    knaper
    Tandkräm, som är mer vatten, glycerin, tvål och sockeralkohol än slipmedel, kan man nog nöja sig med att använda på tänderna. Att ha tandkräm på stolpen blir väl lite som att ha matolja på kedjan. Inte optimalt, men funkar en stund!

Av:
    Konkret
    knaper skrev:
    Tandkräm, som är mer vatten, glycerin, tvål och sockeralkohol än slipmedel, kan man nog nöja sig med att använda på tänderna. Att ha tandkräm på stolpen blir väl lite som att ha matolja på kedjan. Inte optimalt, men funkar en stund!

En stund = 5år nu.

Av:
    knaper
    Jag medger att det är svårt att komma med något dräpande motargument. Det bara känns väldigt fel med tandkräm där. Jag är tandläkare.

Av:
    me.I.am
    En fråga från en glad amatör (som fått lite kolfiberpasta i en plastpåse från min LBS). Är kolfiberpasta svårt att få tag på, och/eller väldigt dyrt? Varför alla dessa hushensknep?

just a stranger on the bike trying to make my way home

Av:
    marr
    me.I.am skrev:
    En fråga från en glad amatör (som fått lite kolfiberpasta i en plastpåse från min LBS). Är kolfiberpasta svårt att få tag på, och/eller väldigt dyrt? Varför alla dessa hushensknep?

Det finns länkar en bit upp. Avgör själv.

Många har nog tagit till husknep för att det har uppstått ett problem, som de inte vill vänta några dagar på att lösa.

marr.se

Av:
    Pfaff
    Godast på tekaka där brödets sötma så väl kompletterar pastans syra.
    Imho.

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ