• Re: Åsikter om Wahoo Elemnt

Av:
    Jensen
    Testade temperatur. Avviker 0,9-1 grad. Tycker jag ändå är okay. Kan lika gärna vara de andra som visar fel, inte direkt nå högprecisions termometrar :-) och ja, har bara tänt bakgrundsbelysningen för att kunna ta bilden lite bättre. den är alltså på 2s före bilden ä tagen.
    59D43848-EEF8-4945-94CE-68128921CB97.jpeg

===I Speed kills, but you get there faster I===
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-12-11 21:03 av Jensen.

Av:
    Singular
    Jag tror att (åtminstone min) Bolt är känslig för (fart-)vindens kyleffekt (och visar mao rätt-ish stillastående hemma)

http://www.singularstraps.se

"Feel the burn. Feel the pain. Feel the pride. Why have 3, 12, 18 or 27 speeds when one works so well? No chain slap and derailleur crunch means your ears are free to listen to your natural surroundings: the wind in the trees, the creaking of your knees, your friends whining as you crush them on the climbs. And when you reach the top, with your legs screaming and your heart pounding, you can honestly say that, yes, life is good."

Av:
    anderski
    Har inte haft problem med noggranhet när jag kört mtb, kör strava oxå.
    Nöjd+ med min. Bolt.
    Kolla tempen i lägenheten precis, det verkar stämma, tog en 5-6 min, innan den visade rätt då.
    Var 16C när jag startade den, visa 19 i arbetsrummet efter 2-3 min, och 21 i köket efer 2-3 min till. Min vanliga termometer visade 21,5 i köket.
    Nu eftr några minuter till visar bolt 22C i köket. Känns ok.

corsa campestre
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2017-12-11 21:24 av anderski.

Av:
    Jensen
    Ja min visade 23 vid start, men sjönk till det där värdet efter 2-3 min.

wahoo skriver ju själva:
    "The ELEMNT Bolt measures temperature during your workout, but occasionally may display temperatures that differ from the true temperature of your surroundings. For example, this may occur when the device is placed in direct sunlight, is being charged via an external battery or subject to sudden changes in temperature."

Av:
    Svedberg
    Ni som kommer från garmin, i synnerhet 520, är den mer tillförlitlig i skogen?
    Både 520 och bolt stödjer gps samt glonass?!
    F.ö hur funkar det? Används gps och glonass samtidigt eller väljer man aktivt vilket som ska användas?

Av:
    Jensen
    magnil skrev:
    Enligt Wahoo (som bara tittat på GPS-filerna) så är det inget fel på den. De ser att den har "bad GPS readings" men det är inte fel utan enligt dem är alla GPS:er likadana. Söker man runt så är jag långt ifrån ensam om problemet. När jag jämfört så är Iphone och Garmin 520 betydligt bättre.

Om man inte är så noga med Stravasegment och snitthastighet (går nog att lösa med hastighetssensor) så är det mesta bra på den. Tycker den har lite mer att önska även vad gäller ruttfunktionen samt uppkoppling.

Jensen: Visar din rätt temperatur?

Kom på att jag gjorde lite sådan körning som du pratade om i pm o cirkel körningen hamnade i skogen. Så här såg det ut för mig.
    92BD15F4-047A-46E8-B75D-8A7F89270DF3.png

Samma men i Wahoo appen :
    BEA71CB0-6226-4AEC-8CA8-943B19316C67.png

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-12-12 11:21 av Jensen.

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    Jensen skrev:
    magnil skrev:
    Enligt Wahoo (som bara tittat på GPS-filerna) så är det inget fel på den. De ser att den har "bad GPS readings" men det är inte fel utan enligt dem är alla GPS:er likadana. Söker man runt så är jag långt ifrån ensam om problemet. När jag jämfört så är Iphone och Garmin 520 betydligt bättre.

Om man inte är så noga med Stravasegment och snitthastighet (går nog att lösa med hastighetssensor) så är det mesta bra på den. Tycker den har lite mer att önska även vad gäller ruttfunktionen samt uppkoppling.

Kom på att jag gjorde lite sådan körning som du pratade om i pm o cirkel körningen hamnade i skogen. Så här såg det ut för mig.

Ser inte ut som någon cirkel. Olika skala mellan bilderna?

Letar stages vev för hollowgram och DT 3-pawl xd-hub.

Av:
    Jensen
    Cannondale jekyl 1000 skrev:
    Jensen skrev:
    magnil skrev:

Ser inte ut som någon cirkel. Olika skala mellan bilderna?

Zoomat in så mycket jag kunde på Wahoo appen. Märkliga är ju att strava är ju exporterat från samma Wahoo app. Vägen ser ju lika ut på båda bilderna

Av:
    Lingon
    Apparna behandlar gps-datan på lite olika sätt. Om det finns en väg i närheten är en del appar programmerade att flytta dit positionerna som gps:en lagrat.

Av:
    Jensen
    Lingon skrev:
    Apparna behandlar gps-datan på lite olika sätt. Om det finns en väg i närheten är en del appar programmerade att flytta dit positionerna som gps:en lagrat.

I detta fall körde jag cirklar på vägen som syns på bilden

Av:
    Lingon
    Jensen skrev:
    Lingon skrev:

Ja, antog att du laddat upp samma gps-fil till två olika appar, men kanske missförstod.

Av:
    Jensen
    Lingon skrev:
    Jensen skrev:
    Lingon skrev:

Ja, antog att du laddat upp samma gps-fil till två olika appar, men kanske missförstod.

Nej det är wahoos app som autosyncar mot strava, så det borde ju gå via wahoo appen, eller i alla fall via wahoos server, OM jag nu inte minns helt fel.

Av:
    NLC
    Ang auto pause - Man kan med fördel ha en aktivitetsprofil för skogscykling där den feature är avslagen eller (med Garmin) åtminstone inte inställd med defaultvärde på "custom speed".

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-12-13 06:37 av NLC.

Av:
    magnil
    Temptest. När tre termometrar visar 22,4 - 22,8 så visar Bolt först 18 grader och efter att varit på några minuter (utan ljus) visar den 19 grader. Mer skillnad än vad ni andra har. Spelar mig egentligen ingen roll men undrar om det kan ha samband med den dåliga gps-mottagningen. Skickar in den och ser om jag får en annan tillbaka.

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    magnil skrev:
    Temptest. När tre termometrar visar 22,4 - 22,8 så visar Bolt först 18 grader och efter att varit på några minuter (utan ljus) visar den 19 grader. Mer skillnad än vad ni andra har. Spelar mig egentligen ingen roll men undrar om det kan ha samband med den dåliga gps-mottagningen. Skickar in den och ser om jag får en annan tillbaka.
    Varför skulle det ha ett samband?
    Min visar nog också 3-4 grader för lite. Man får väl hoppas på en uppdatering där det går att kalibrera tempgivaren.

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    Jag har inte märkt av att min bolt skulle ha dålig gps-mottagning mer än att den vill autopausa ibland om man cyklar sakta i tät skog. När man laddar upp rutten ser allt bra ut.
    Jag har reagerat på att temperaturen verkar visa för lite men har inte gjort några större utredningar.
    Störande med autopausningarna. Den borde ju fatta att man inte ligger och vilar när den får signal om kadens och kraft.
    Kass att det inte går att göra zero reset.
    Hittade funktionen för att göra en ” zero reset”.

Av:
    Jensen
    Jag har inte märkt av att min bolt skulle ha dålig gps-mottagning mer än att den vill autopausa ibland om man cyklar sakta i tät skog. När man laddar upp rutten ser allt bra ut.
    Jag har reagerat på att temperaturen verkar visa för lite men har inte gjort några större utredningar.
    Störande med autopausningarna. Den borde ju fatta att man inte ligger och vilar när den får signal om kadens och kraft.
    Kass att det inte går att göra zero reset.
    Hittade funktionen för att göra en ” zero reset”.

Man kan ju alltid fråga Wahoo om sådant. De brukar vara snabba att svara

Av:
    Svedberg
    Blev en Bolt, Outnorth har den nedsatt till 2'

Av:
    Arsozath
    Riktig nöjd med min bolt än så länge. Enda negativa jag hittat är att när jag byter till indoor under ett pass så synkas bara det som gjorts innan ändringen till strava. Löses enklast genom att byta innan start, men det är inte alltid man är så smart.

Av:
    Scania123
    Någon som tränar på Sats som kan säga ifall det går att para en Bolt till deras spinningcyklar och i så fall hur?

Av:
    JesperA
    Köpte mig en Bolt för någon vecka sedan & hittills verkar den nästan slumpa fram antalet metrar man klättrat, ofta registrerar den inte klättringen alls, jag cyklade för några dagar sedan över en ås här hemmavid som enligt lantmäteriet är 60 meter ovanför startpunkten, cyklade över åsen & tillbaka & väl hemma så hade jag tydligen, enligt Bolt:en klättrat 9 meter, lite tråkigt då det är en av dom metadatan jag är intresserad av.

En bonusfråga: Går det på något sätt få Wahoo att synka ens cyklar med Strava så att man snabbt & enkelt kan välja vilken cykel man cyklar på så Bolt:en laddar upp cyklingsdatan + rätt cykel till Strava så man slipper gå in & ändra?

Av:
    Jensen
    JesperA skrev:
    Köpte mig en Bolt för någon vecka sedan & hittills verkar den nästan slumpa fram antalet metrar man klättrat, ofta registrerar den inte klättringen alls, jag cyklade för några dagar sedan över en ås här hemmavid som enligt lantmäteriet är 60 meter ovanför startpunkten, cyklade över åsen & tillbaka & väl hemma så hade jag tydligen, enligt Bolt:en klättrat 9 meter, lite tråkigt då det är en av dom metadatan jag är intresserad av.

En bonusfråga: Går det på något sätt få Wahoo att synka ens cyklar med Strava så att man snabbt & enkelt kan välja vilken cykel man cyklar på så Bolt:en laddar upp cyklingsdatan + rätt cykel till Strava så man slipper gå in & ändra?

Frågan ä om bolten mäter höjd med gps eller barometer. Sistnämnda sägs ju vara bättre. Men rättar inte mjukvaran på telefon eller strava till det efter?

Edit: finns lite inlägg här som kanske kan vara matnyttigt för dig https://groups.google.com

Fråga två, skulle det inte kräva profiler på enheten? Har påpekats för Wahoo o de har sagt att de tagit det till sina utvecklare. Sen om det kommer innebära att det kommer vet man ju inte :-)

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-01-16 20:29 av Jensen.

Av:
    Steel is Real
    JesperA skrev:
    ...

Ja det går, men bara i webversionen av Strava och inte i appen. Där kan du gå in och bocka för en av dina cyklar som du vill att rundan skall landa på som standard. Men om du sen använder en annan cykel så måste du då varje runda gå in och ändra alternativt byta cykel som används som standard.

Av:
    tinkerbell
    Steel is Real skrev:
    JesperA skrev:
    ...

Ja det går, men bara i webversionen av Strava och inte i appen. Där kan du gå in och bocka för en av dina cyklar som du vill att rundan skall landa på som standard. Men om du sen använder en annan cykel så måste du då varje runda gå in och ändra alternativt byta cykel som används som standard.
    Dvs, nej - det går inte...

Av:
    JesperA
    Jensen skrev:
    Frågan ä om bolten mäter höjd med gps eller barometer. Sistnämnda sägs ju vara bättre. Men rättar inte mjukvaran på telefon eller strava till det efter?

Edit: finns lite inlägg här som kanske kan vara matnyttigt för dig https://groups.google.com

Fråga två, skulle det inte kräva profiler på enheten? Har påpekats för Wahoo o de har sagt att de tagit det till sina utvecklare. Sen om det kommer innebära att det kommer vet man ju inte :-)
    Missade att du svarat, tack för svaret.

Är ju lite konstigt att barometer skall vara exaktare, det är den säkert men när det gäller Bolt:en så är det något som inte står rätt till, kanske har jag fått en defekt enhet, eller så kan det vara något sådant enkelt att en bugg i dess mjukvara inte läser av barometern i tillräckligt täta intervaller eller kanske tom fått en låsning av läsningen. Oavsett så är det lite konstigt, mjukvaran rättar inte till i efterhand, missar den läsningar av barometern medan man klättrar så är ju den datan förlorad för alltid så att säga. Skall köra lite mer andra sträckor jag kollat på topografisk karta & se om Bolt:en strular på regelbunden basis. Bolt:en, enligt kommentarerna till det du länkade skall ju vara exaktare än min iPhone men missar Bolt:en att läsa av en 60 meter hög ås (total klättring på 100 meter) så ja, det är ju inte optimalt heller. Vi får se.

Steel is Real skrev:

Tack, japp det är så jag får göra helt enkelt sålänge, är ju en omväg men inte hela världen egentligen men hoppas att Wahoo utvecklarna fixar in det direkt i deras mjukvara, vore ju kul att ha statistiken för cyklarna inbyggd i enheterna också & inte bara i Strava, men som sagt, inte hela världen, ganska litet problem egentligen så jag klarar mig ;)

Av:
    Jensen
    Du ka. Alltid fråga Wahoo om barometern. De brukar vara snabba att svara på frågor.

Av:
    magnil
    Kan konstatera nu att det inte är min Bolt det är fel på, de har så dålig GPS-mottagning. Kompisen köpte en och har samma problem som mig, den ligger långt efter i skogen. Nedan kör han ett segment som slutar långt innan vägen och stannar när han kommer ut på vägen. Bolten tror att han fortfarande är på stigen/segmentet och så tideräkningen fortsätter. Synd för jag gillar Bolten för övrigt.

Skärmavbild 2018-03-03 kl. 14.40.32.png

Så här ser segmentet ut på Strava:

Skärmavbild 2018-03-03 kl. 16.04.39.png

Annan kompis som var med och kör med Garmin Edge 520:

Skärmavbild 2018-03-03 kl. 16.10.49.png

Av:
    HåkanC
    magnil skrev:
    Kan konstatera nu att det inte är min Bolt det är fel på, de har så dålig GPS-mottagning. Kompisen köpte en och har samma problem som mig
    Det kan ju vara ett likadant HW-fel i båda apparaterna
    Går det att ngnstans i menyerna se vilken HW-version det är på din resp din kompis Bolt?
    För om det är samma HW-version borde ni båda kräva att få dem utbytta på garantin.

/Håkan

Av:
    magnil
    HåkanC skrev:
    magnil skrev:
    Kan konstatera nu att det inte är min Bolt det är fel på, de har så dålig GPS-mottagning. Kompisen köpte en och har samma problem som mig
    Går det att ngnstans i menyerna se vilken HW-version det är på din resp din kompis Bolt?
    För om det är samma HW-version borde ni båda kräva att få dem utbytta på garantin.

/Håkan

Kan se en massa siffror men det är samma på båda. Ser inget som verkar vara HW-version. De är köpta med ca sex månaders mellanrum, den första hos LBS och den andra på nätet.

Har läst på utländska forum m.m. att det är många fler som har detta problem, både på vanliga Element och Bolt. Många märker det nog inte då de inte hårdanalyserar MTB-segmenten på Strava eller har järnkoll på snitthastigheten (alternativt kör med hastighetssensor) vid vägcykling.

Har varit i kontakt med Wahoo och även på begäran skickat filer till dem. De konstaterar att den har "bad GPS readings" vilket är helt normalt i skogen. När jag visat dem att det inte är så med Iphone 5, 6,7 eller Garmin 800 och 520 tycker de inte att det är roligt längre och att den "works just as well in the woods as any other GPS computer". Trots att jag gång på gång visat dem motsatsen.

Inser att det bara är att gå vidare och hitta något annat men tycker om den för övrigt och hittar inget bra alternativ :(. Hoppas att Garmin Edge 530 kommer snart och har nytänk från Garmins befintliga modeller.

Av:
    Jensen
    Jag skulle ju inte hoppas for mycket på något jättestort nytänk från garmin

Av:
    Jensen
    magnil skrev:
    HåkanC skrev:
    magnil skrev:

/Håkan

Kan se en massa siffror men det är samma på båda. Ser inget som verkar vara HW-version. De är köpta med ca sex månaders mellanrum, den första hos LBS och den andra på nätet.

Har läst på utländska forum m.m. att det är många fler som har detta problem, både på vanliga Element och Bolt. Många märker det nog inte då de inte hårdanalyserar MTB-segmenten på Strava eller har järnkoll på snitthastigheten (alternativt kör med hastighetssensor) vid vägcykling.

Har varit i kontakt med Wahoo och även på begäran skickat filer till dem. De konstaterar att den har "bad GPS readings" vilket är helt normalt i skogen. När jag visat dem att det inte är så med Iphone 5, 6,7 eller Garmin 800 och 520 tycker de inte att det är roligt längre och att den "works just as well in the woods as any other GPS computer". Trots att jag gång på gång visat dem motsatsen.

Inser att det bara är att gå vidare och hitta något annat men tycker om den för övrigt och hittar inget bra alternativ :(. Hoppas att Garmin Edge 530 kommer snart och har nytänk från Garmins befintliga modeller.

Av ren nyfikenhet, stämmer de siffror du nämner med de du kan se nedan:

875E1807-F5A9-42AF-87AC-4443A264D523.jpeg
    69F51482-9089-4095-8F65-127A1E721FE4.jpeg

Av:
    magnil
    Jensen skrev:

Ja, de är samma.

Ett segment idag. Jag ligger ca 7-8 meter bakom när vi kommer in på det från en väg. Kör ganska snabbt ikapp och ligger två meter efter hela vägen upp (ser tvärtom ut på Strava då Bolten börjar komma efter direkt i skogen). Där segmentet är slut ligger jag fortfarande två meter bakom.

Kompisen får KOM, fem sekunder snabbare än mig när jag egentligen är snabbare :(. Sen glömde han stänga av sin Garmin (520 inställd på 1-sekundsuppdatering) när vi lasta in i bilen så han tog ett landsvägskom på vägen hem och får ta bort rundan. Ibland är världen rättvis ändå :). Men Bolten skall bytas ut. Vet bara inte mot vad.

Skärmavbild 2018-03-17 kl. 15.35.00.png

Av:
    BjornR
    magnil skrev:
    Jensen skrev:

Ja, de är samma.

Ett segment idag. Jag ligger ca 7-8 meter bakom när vi kommer in på det från en väg. Kör ganska snabbt ikapp och ligger två meter efter hela vägen upp (ser tvärtom ut på Strava då Bolten börjar komma efter direkt i skogen). Där segmentet är slut ligger jag fortfarande två meter bakom.

Kompisen får KOM, fem sekunder snabbare än mig när jag egentligen är snabbare :(. Sen glömde han stänga av sin Garmin (520 inställd på 1-sekundsuppdatering) när vi lasta in i bilen så han tog ett landsvägskom på vägen hem och får ta bort rundan. Ibland är världen rättvis ändå :). Men Bolten skall bytas ut. Vet bara inte mot vad.

Man behöver inte ta bort rundan. Går att croppa den.

Jag köpte mig en Lezyne Super GPS "Enhanced" för att ha i skogen då den har 1s läge och 24h batteritid lagom till 12h rajden. Då cykeln gick av så har jag inte kunnat pröva i skogsmiljö och jämföra mot min 520. Kan nog t.o.m köra båda samtidigt för att se om det är någon större skillnad i mottagning när cykeln är i ett cykelbart skick.

Min 520 har typ 4-5h batteritid med bakgrundsbelysningen helt av efter 2-3år.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2018-03-17 15:54 av BjornR.

Av:
    NLC
    BjornR skrev:

Oj, det är ju galet dåligt. Har du duttladdat den eller finns det något annat skäl till en så kraftig degradering i batterikapacitet? Min 810 har 6 år på nacken men klarar ändå runt 12 h (av ursprungliga 17-18h)

Av:
    BjornR
    NLC skrev:
    BjornR skrev:

Oj, det är ju galet dåligt. Har du duttladdat den eller finns det något annat skäl till en så kraftig degradering i batterikapacitet? Min 810 har 6 år på nacken men klarar ändå runt 12 h (av ursprungliga 17-18h)

Ingen aning, måndagsex? Laddar den vid 20-70% för att ha kapacitet till nästa rajd annars dör den, förr kunde jag köra 3 gånger per laddning med belysning 20-30%. Sommaren -16 klarade den nätt och jämnt ~9h med navigering utan belysning.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-03-17 16:07 av BjornR.

Av:
    HåkanC
    BjornR skrev:
    Har du även stängt av Bluetooth? Den kan nämligen dra en hel del batteri.
    Annars kostar ett nytt batteri inte så mkt på ebay: https://www.ebay.com

Redigerat
    NLC skrev:
    Har du duttladdat den eller finns det något annat skäl till en så kraftig degradering i batterikapacitet? Min 810 har 6 år på nacken men klarar ändå runt 12 h (av ursprungliga 17-18h)
    Vad menar du med "duttladdat"?
    Att ladda ofta men lite är snarare ett sätt att förlänga livslängden på litiumbaserade batterier
    Åtminstone enl: http://batteryuniversity.com

/Håkan

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-03-17 16:14 av HåkanC.

Av:
    BjornR
    HåkanC skrev:
    BjornR skrev:

/Håkan

Hade ju inte dessa problem i början då jag kunde köra 3 rajder med blåtand på och bakgrundsbelysning. Orkar inte stänga av något som ger QoL. I somras med allt avstängt och bara gps utan glonass så klarade 520 typ precis 12h med extremt mycket GPS artefakter där jag cyklade i 2000km/h över ryssland.
    edit: Pausade och stängde av gpsen på varje längre paus på 12milsrundan, så typ 9h total inspelningstid.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-03-17 16:20 av BjornR.

Av:
    NLC
    HåkanC skrev:
    BjornR skrev:

Redigerat
    NLC skrev:
    Har du duttladdat den eller finns det något annat skäl till en så kraftig degradering i batterikapacitet? Min 810 har 6 år på nacken men klarar ändå runt 12 h (av ursprungliga 17-18h)
    Vad menar du med "duttladdat"?
    Att ladda ofta men lite är snarare ett sätt att förlänga livslängden på litiumbaserade batterier
    Åtminstone enl: http://batteryuniversity.com

/Håkan

Jag menar när man laddar till 100% sen använder enheten för en kortare aktivitet (tex en timma) och sen ansluter den till datorn för att synka med GC (och därmed snabbt laddar till 100% igen).

Av:
    HåkanC
    NLC skrev:
    Jag menar när man laddar till 100% sen använder enheten för en kortare aktivitet (tex en timma) och sen ansluter den till datorn för att synka med GC (och därmed snabbt laddar till 100% igen).
    Läs länken jag postade ovan: https://happyride.se
    Det finns många sätt att förkorta livslängden på litiumbaserade batterier
    att ladda lite och ofta är inte ett av dem, snarare tvärtom alltså.

/Håkan

Av:
    NLC
    Jag läste den och noterade att "Cycling in mid-state-of-charge would have best longevity." + "Cycling between 85 and 25 percent (green) provides a longer service life than charging to 100 percent and discharging to 50 percent (dark blue). The smallest capacity loss is attained by charging Li-ion to 75 percent and discharging to 65 percent." dvs hålla sig runt mitten, inte pendla i de översta 5%:en

Av:
    HåkanC
    NLC skrev:
    Jag läste den och noterade att
    []"....The smallest capacity loss is attained by charging Li-ion to 75 percent and discharging to 65 percent."
    dvs hålla sig runt mitten
    +1
    Det är definitionen av "duttladdning", åtminstone för mig.

NLC skrev:
    inte pendla i de översta 5%:en
    Det är "toppladdning", åtminstone enl mig.

Även elbilstillverkare rekommenderar "duttladdning" (dvs ladda till 70-80% och ladda ur till 30-40%) för bästa batterilivslängd.

/Håkan
    Redigerat: Förtydligande

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-03-17 17:08 av HåkanC.

Av:
    NLC
    HåkanC skrev:
    NLC skrev:
    []"....The smallest capacity loss is attained by charging Li-ion to 75 percent and discharging to 65 percent."
    +1
    Det är definitionen av "duttladdning", åtminstone för mig.....

Även elbilstillverkare rekommenderar "duttladdning" (dvs ladda till 70-80% och ladda ur till 30-40%) för bästa batterilivslängd.

/Håkan

Fint, vi har olika uppfattning om vad ett ord betyder men i min bok är det inte mycket duttande om cyklar 50% av kapaciteten centrerat strax över mitten dvs har low mark 30% och hi mark 80%.

Av:
    Vernersson
    HåkanC skrev:
    NLC skrev:
    +1
    Det är definitionen av "duttladdning", åtminstone för mig.....

/Håkan

Tror att majoriteten definitivt inte duttladdar enligt det schemat.
    Snarare laddar till 100% för att sedan ladda ur till c:a 80%.

¯\_(ツ)_/¯
    Rumors are carried by haters, spread by fools, and accepted by idiots.

Av:
    BjornR
    NLC skrev:
    Jag läste den och noterade att "Cycling in mid-state-of-charge would have best longevity." + "Cycling between 85 and 25 percent (green) provides a longer service life than charging to 100 percent and discharging to 50 percent (dark blue). The smallest capacity loss is attained by charging Li-ion to 75 percent and discharging to 65 percent." dvs hålla sig runt mitten, inte pendla i de översta 5%:en

Blir lite problem när datorn dör halvvägs genom turen :)

Min 510 håller starkt men har en korrupt minnessektor som dödar alla filer som rör sektorn och numera är den datorn pensionerad. Jag gillar min 520, problemet är att garmin gått över till att limma ihop sina enheter istället. Förstår inte hetsen med att göra produkter som är engångsvaror och vill man fixa enheten så får man ta fram hårfön, spudge(?) och annat som kan förstöra enheten istället. Ägde också 500 som jag sålde pga dålig mottagning i skogen. Hade alla garminenheter haft skruvar som *00-serien så hade jag inte klagat. Absolut inget fel på min 520 förutom batteriet för tillfället. Skulle gärna fortsatt med 520 då jag gillar den mer än min 820 och min 820 vill jag inte ha i skogen.

Funderade på bolt men magnils och landen(?)s klagomål om dålig mottagning i skogen fick mig att ändra mig.

Av:
    Jensen
    magnil skrev:
    Jensen skrev:

Ja, de är samma.

Ja var ju tråkigt att det inte kunde vara det. Jag är ärlig när jag säger att jag inte upplever det. Men jagar ju kanske heller inte strava på samma sätt som dig, mer än att jag laddar upp o kollar. Har ju dessutom hastighets sensor om det kan spela in att den då kan hålla reda på hastigheten även i skogen som en parameter. Min 510 jag hade innan fick ju grova problem i skogen utan hastighetssensorn.

Som du säger är ju ur under inte jättebrett av annat

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-03-17 20:11 av Jensen.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ