• Re: Åsikter om Wahoo Elemnt

Av:
    anderski
    Skulle nog reklamera bolt:en om den visar så mycket fel.
    Kör rätt mycket strava segment i skogen upplever inte att det strular, hade en 500:a tidigare.

corsa campestre

Av:
    drpepper82
    Verkar som Wahoo är medvetna/jobbar lite med att förbättra mottagningen. Från senaste uppdateringen "Adjusted the accuracy limits of the GPS receiver to accept slightly less accurate fixes. This should result in less GPS dropouts"

För mig är detta vad som skiljer Wahoo och Garmin åt, att Wahoo faktiskt försöker fixa sina produkter medans Garmin istället lanserar någon ny modell för att slippa ta ansvar kring den äldre.

Av:
    magnil
    drpepper82 skrev:
    Verkar som Wahoo är medvetna/jobbar lite med att förbättra mottagningen. Från senaste uppdateringen "Adjusted the accuracy limits of the GPS receiver to accept slightly less accurate fixes. This should result in less GPS dropouts"

För mig är detta vad som skiljer Wahoo och Garmin åt, att Wahoo faktiskt försöker fixa sina produkter medans Garmin istället lanserar någon ny modell för att slippa ta ansvar kring den äldre.

Jag håller inte med. Hade diskussion med dem i augusti och visade hur dålig den är i skogen. Slutsvaret var att den fungerar lika bra som alla andra GPS:er, trots att de vet att många har problem med det. Uppdateringen har inte jag upplevt gör någon skillnad och låter för mig som att den skall acceptera sämre mottagning innan den säger att den tappat mottagningen. Verkar snarare som en fix för att dölja den dåliga mottagningen.

Av:
    drpepper82
    Så kan man tolka det. Jag tolkar det som att man kanske har satt för höga gränser på vad GPSen skall "tycka är bra värden" så att den tidigare tappar mottagningen och söker om istället för att ta en position med lägre gränsvärde.

Av:
    Jensen
    Hmmm

===I Speed kills, but you get there faster I===

576A7B86-D09D-4C5F-A3FA-CBA9CC2859AB.png

Av:
    magnil
    Ja, det är nog lite svårtolkat, vi hoppas på att det är en förbättring! Jag var lite för snabb att döma ut uppdateringen, insåg inte att det var en ny uppdatering idag. Har lagt in den och kört första rundan i kväll. Verkar faktiskt kunna vara bättre men kan inte bedöma det helt ännu.

Av:
    Vernersson
    En fråga på Wahoo och deras kvalitet.
    Är detta signifikant för Tickr HR band eller har jag bara haft osis?

IMG_20180320_181234.jpg

¯\_(ツ)_/¯
    Rumors are carried by haters, spread by fools, and accepted by idiots.

Av:
    Henrik_E
    Vernersson skrev:
    Deras band är skit, Garmins är sjukt mycket bättre. Däremot är det rätt trevligt att själva mackafjongen har blåtand.

Av:
    emilh
    Vernersson skrev:

Så ser mitt tickr-band också ut, det fungerar dock utan problem.
    Sen har jag alltid haft problem med pulsspikar med garmins (version 1-3) och även polars band.
    Får jag välja så kör jag hellre med ett band med kosmetisk skada som iaf visar rätt...

Av:
    Vernersson
    Henrik_E skrev:
    Deras band är skit, Garmins är sjukt mycket bättre. Däremot är det rätt trevligt att själva mackafjongen har blåtand.

Garmins band har jag haft ett antal av, ratade dom för Polarbanden (som jag upplever om helt överlägsna) till just Garmins HR sensor.
    Tickr har fördelen att jag kan köra BT mot datorn (Trainerroad) och skippa ANT-stickan där.

emilh skrev:
    Så ser mitt tickr-band också ut, det fungerar dock utan problem.
    Sen har jag alltid haft problem med pulsspikar med garmins (version 1-3) och även polars band.
    Får jag välja så kör jag hellre med ett band med kosmetisk skada som iaf visar rätt...

Tack för svaret.
    Började nämligen fundera på hur länge till bandet öht tänkte fungera när det ser ut på det viset.

¯\_(ツ)_/¯
    Rumors are carried by haters, spread by fools, and accepted by idiots.

Av:
    Jensen
    magnil skrev:
    Ja, det är nog lite svårtolkat, vi hoppas på att det är en förbättring! Jag var lite för snabb att döma ut uppdateringen, insåg inte att det var en ny uppdatering idag. Har lagt in den och kört första rundan i kväll. Verkar faktiskt kunna vara bättre men kan inte bedöma det helt ännu.

Ja alltså kom ju både ny mjukvara på enheten och mobilen denna gång. Var inte länge sen enheten fick uppdaterad mjukvara sist. Man kan ju inte anklaga dem för att ligga på latsidan med opdateringar i alla fall. Får se om detta löser ditt problem eller i alla fall avhjälper det lite.

Av:
    Freddanakrm
    Vernersson skrev:

Reklamerade mitt pulsband förra veckan och fick nytt skickat på posten. Mycket bra service!

Av:
    Foss
    Har beställt en Bolt, har en Garmin 920 sedan tidigare. Den laddar upp mitt pass direkt via telefonen men på Wahoo verkar det som man måste koppla den till wifi. Är det verkligen så illa?

Av:
    Henrik_E
    Foss skrev:
    Har beställt en Bolt, har en Garmin 920 sedan tidigare. Den laddar upp mitt pass direkt via telefonen men på Wahoo verkar det som man måste koppla den till wifi. Är det verkligen så illa?
    Man lägger till siter man vill synka med i appen, där kan man även välja om man vill autosynka eller om det ska ske manuellt.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-04-26 21:18 av Henrik_E.

Av:
    Foss
    Jo men måste jag ha wifi? Kan den inte köra lika som Garmin och ladda upp direkt via mobilen?

Av:
    Henrik_E
    Foss skrev:
    Jo men måste jag ha wifi? Kan den inte köra lika som Garmin och ladda upp direkt via mobilen?
    Nej det behöver du inte. Inte på iPhone i alla fall.

Av:
    Foss
    Henrik_E skrev:
    Foss skrev:

Ok, tack för svar. Gillar att den laddar upp direkt. Vill det ska funka även när man inte är hemma, typ cykelresa å sånt.

Får hoppas man blir nöjd, vart köper man billigast extra out front fästen? Brukar finnas till Garmin för en hunka.

Av:
    Steel is Real
    Foss skrev:

Nej, passen autosynkas både via wi-fi och bluetooth så du behöver inte göra ett skit efter passet.

När den är ny och du installerar den så parar du ihop den med mobilen och väljer vilka appar den ska autosynka med, tex Strava & RideWithGps. Går på några minuter, även för en snubbe som som ja som är helt oteknisk

Edit: 2:a på bollen
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-04-26 21:33 av Steel is Real.

Av:
    Steel is Real
    Foss skrev:
    Henrik_E skrev:
    Foss skrev:

..., vart köper man billigast extra out front fästen? Brukar finnas till Garmin för en hunka.

Du får med två fästen i boxen.

Av:
    Jensen
    Bara wi-fi om du avslutar passet o wi-fi finns nära, finns telefonen där men inte wi-fi, då får det via telefonen.

Sjukt smidig o som redan sagts. Man behöver knappt tänka på det.

Av:
    Foss
    Steel is Real skrev:
    Foss skrev:
    Henrik_E skrev:
    Foss skrev:

..., vart köper man billigast extra out front fästen? Brukar finnas till Garmin för en hunka.

Tre cyklar...

Av:
    Jensen
    Foss skrev:
    Steel is Real skrev:
    Foss skrev:
    Henrik_E skrev:
    Foss skrev:

Tre cyklar...

Idag gör ju de flesta fästen för Wahoo. Själv kör jag ett fulmoddat för garmin på ena hojen (medföljande på andra hojen).

Av:
    Supersonic
    Jag har köpt en Wahoo Bolt och undrar om och i så fall hur jag kan få träningspasset automatiskt länkat över i Garmin Connect?

-----------------------------------------------------
    Trampa - trampa - överlev
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-05-09 17:58 av Supersonic.

Av:
    Jensen
    Supersonic skrev:
    Jag har köpt en Wahoo Bolt och undrar om och i så fall hur jag kan få träningspasset automatiskt länkat över i Garmin Connect?

Du har alltså köpte en Wahoo men vill använda garmins mjukvara för loggning?

Av:
    Supersonic
    Jo Bolt är en bra dator, och Garmin Connect har jag använt länge, är därför intresserad av att se om det finns autofunktion för överföring av passen till G C.

-----------------------------------------------------
    Trampa - trampa - överlev

Av:
    Jensen
    En del säger att https://tapiriik.com ska funka. Dock aldrig forskat/prövat själv då jag personligen inte såg meningen me att klamra sig fast vid garmin där, bytte ju delvis för att jag ville från garmin :-)

Man ska även kunna exportera o sen importera .fit filer. Men då blir det ju inte automatiskt.

Av:
    bmwpower
    Annser ni Whaoo bolt är ett bra köp, fundera mellan den och garmin 520 eller 820:
    Har Gramins 735xt pulsklockaidag.

Av:
    magnil
    bmwpower skrev:
    Annser ni Whaoo bolt är ett bra köp, fundera mellan den och garmin 520 eller 820:

Jag anser att det är ett bra köp och man inte cyklar mountainbike och bryr sig om Stravasegment. Där är den tyvärr dålig. För landsvägscykling bör man ha hastighetssensor då den annars rapporterar för kort sträcka/snitthastighet. För övrigt bra på det mesta. Har beställt en 520 Plus som troligtvis är krångligare på det mesta men rapporterar rätt värden. Får se vilken av dem som får vara kvar :).

Av:
    bmwpower
    Bra med input ska bli intressant och se vad du säger när du testat.

magnil skrev:
    bmwpower skrev:

Jag anser att det är ett bra köp och man inte cyklar mountainbike och bryr sig om Stravasegment. Där är den tyvärr dålig. För landsvägscykling bör man ha hastighetssensor då den annars rapporterar för kort sträcka/snitthastighet. För övrigt bra på det mesta. Har beställt en 520 Plus som troligtvis är krångligare på det mesta men rapporterar rätt värden. Får se vilken av dem som får vara kvar :).
    Antar att den som visar dom mest tillfredsställande värdena får vara kvar😄

Letar stages vev för hollowgram och DT 3-pawl xd-hub.

Av:
    magnil
    Cannondale jekyl 1000 skrev:
    magnil skrev:
    bmwpower skrev:

Antar att den som visar dom mest tillfredsställande värdena får vara kvar😄

Ja, så blir det nog :) Tror det blir 520:n men Bolten är nog bättre på det mesta för övrigt.

Av:
    Svedberg
    Har än så länge inte haft dålig mottagning i skogen med Bolt.
    Bra batteritid!

Av:
    Jensen
    Svedberg skrev:
    Har än så länge inte haft dålig mottagning i skogen med Bolt.
    Bra batteritid!

Samma här.
    Den undrar jag det där om landsväg? Har inte upplevt det. Hur vet du det magnil? Kört med två datorer? För när jag varit ute på landsväg har jag ju fått samma sträcka som alla andra jag kört med. På mtb har jag ju hastighets sensorn. Men det är ju för att få bättre autopaus. O det behövdes när jag körde garmin med.

Av:
    s-o
    Svedberg skrev:
    Bra batteritid!

Jag har inte testat batteritiden på min så mycket, men efter förra helgens 200k så hade jag 31% batteri kvar efter 10 timmar. Då var det navigering efter spår (som dessutom väldigt ofta gnällde över att jag inte följde spåret exakt eftersom kartan hade den gamla vägsträckningen — djävla ridewithgps!) pulsmätare osv, så det var inte någon riktig snålkörning.

Av:
    anderski
    Min Bolt funkar perfekt i skog och på landsväg behövs ingen hastighets sensor aldrig haft det på vare sig garmin eller wahoo. Gör segment både i skog & landsväg.
    Och strava live är najs oxå.

corsa campestre

Av:
    Ted_B
    Måste man ha premium-konto hos strava för att få tillgång till live-segments? Behöver man ha mobilen med sig också eller räcker det med bara Bolten för att få live-segments?

Av:
    Jensen
    Ted_B skrev:
    Måste man ha premium-konto hos strava för att få tillgång till live-segments? Behöver man ha mobilen med sig också eller räcker det med bara Bolten för att få live-segments?

Premium krävs för live segments ja. Nej mobilen behöver du bara för att ladda in segmenten. https://support.wahoofitness.com-

Av:
    Ted_B
    Ok, tack :)

Av:
    Henrik_E
    Sen är livesegment bättre i teorin än praktiken. Mest irriterande med en massa pipande när man är ute och cyklar.

Av:
    Ted_B
    Visst kan det vara så om det finns massor av segment där man cyklar, men så många finns det inte där jag cyklar.
    Jag tänkte mest använda segmenten som en morot att köra hårdare och variera passen så att jag inte ligger i samma tempo och maler varenda gång.
    Det blir ju lätt så när man cyklar själv och inte har någon annan som kan pusha en att ta i mer.

Av:
    Ted_B
    Nu har jag kört samma pass både med och utan hastighetssensor.
    Med sensor visar den samma sträcka som min mobiltelefon gör, utan så visar Bolten en km kortare sträcka.
    Någonting skumt är det ju med gps:en...

Av:
    JesperA
    Varning: mycket text:

Mmm, min Bolt visar alla siffror lite som den vill, går inte få någon konsistens överhuvudtaget, har cyklat samma sträcka upprepade gånger & ibland varierar längden med någon km för kort på ett segment som är 1.7 mil. Höjdmässigt är den ett skämt, missar nästan varenda kulle man kör över; en kulle som är brant 25 meter hög & sen återgår till höjden man var på innan kullen efter 1km eller 2 registrerar den i princip aldrig. Cyklar jag på en banvall här som gå mellan flera sjöar & följer en å hela vägen, enligt lantmäteriet är startsjön på 135m & sjön jag slutar på 175 meter, min Bolt registrerar 2-5 meter av dessa då det är så svag lutning.

En ås som enligt lantmäteriet är 170 meter hög & 8-10km lång, ibland registrerar den faktiskt alla 170 metrar, nästa gång visade den 90 meter.

Har sjukt dålig mottagning på GPS:en överallt jag kör, landsväg, skog, öppna fält, allt, jag cyklar i 30km/h, helt plötsligt visar den 15km/h i 20-30 sekunder för att sen kompensera med kanske 45km/h för att få rätt average...(med inkorrekt max-speed som följd såvida jag inte tidigare kört snabbare än den hastigheten som den väljer att kompensera med)

Gissar att problemen är: långsam pollingrate på både GPS & sensorer, fel accumulation algoritm (som dom påstod fixade i en uppdatering) men verkar som dom fortfarande "kastar bort" värden den anser är inom felmarginalen (vid stigning som har låg lutning); dom borde spara en verifierad mätning & använda den för att mäta små stigningar istället för att flytta fram mätpunkten som var inom deras felmarginal vid nästa polling, osv osv osv, detta är givetvis ren spekulation men oavsett så börjar detta bli sjukt drygt.

Har testat 2 bolt nu med samma slumpmässig-aktiga resultat så tvivlar att det är fel på min enhet, verkar vara mjukvarurelaterat, men skall reklamera min egna ändå för att se för detta börjar bli löjligt.

Av:
    magnil
    Låter som min Bolt (och även kompisens). Har provat reklamation med Wahoo men de säger att den skall vara sådan och inte är sämre än någon annan gps.

Av:
    AtEase
    Det är inte autopause som spökar då? Vet att jag fått helt olika sträckor på Strava och Suunto på samma runda pga det.

JesperA -> Så mycket låter ju onormalt. Det _borde_ ju ligga mer i ditt exemplar än Bolt generellt. Hade det gällt alla skulle de väl ha självdött på datorer vid det här laget.

Av:
    JesperA
    Ja jo, du har rätt, hade alla varit såhär så hade dom ju självdött, det är säkert som med det mesta, vi som har problem gapar högre än dom som inte har problem, så förhoppningsvis är det bara en liten slatt av enheter som inte mår så bra, men låne Bolt:en jag testade var rätt slumpartad också i sina mätningar så oturligt odds om även den var en av dom sämre exemplaren.

Men tyvärr har jag sett flera med samma erfarenhet som det magnil nämnde, att Wahoo säger att enheterna inte har några problem vid reklamationen så har inte höga förhoppningar vid reklamation heller.

Autopause på min är alltid avstängd.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in