• Sveriges bästa MTB-områden? - Berätta om Grövelsjön

Av:
    Aron
    Det här är en tråd med något år på nacken, diskussioner om det senaste sker i slutet

—————————————
    Originalinlägget:

Jag behöver er hjälp med att sammanställa en lista över Sveriges bästa MTB-områden.

Förutsättningar:
    * Det ska vara värt att åka en minst halvdag för att ta sig dit
    * Väl på plats ska det finnas tillräckligt med stigar så att man kan ha kul i två-tre dagar
    * Vi pratar kul inspirerande cykelstig, inte grusväg, och inte pushbike genom knähöga myrmarker. Däremellan finns det ju stor bredd, så låt oss skala bort ytterligheterna men lämna ett stort utrymme däremellan. Nyckelordet är att det ska vara kul och inspirerande. I en ideal värld finns det något för alla.
    * Det ska ligga i konungariket Sverige

(Vi kan dock lämna cykelparkerna därhän, dom har jag koll på.)

Jag tar gärna emot tips på lokala stigfinnare, personer som kan dessa områden utan och innan. PM går jättebra så "doxar" vi inte någon i onödan.

Se ovanstående som ett diskussionsunderlag. Det finns garanterat kul cykling i en massa områden som jag aldrig ens
    hört talas om. Sommaren stundar. Nu kartlägger vi Sverige.

⇢ Se slutet av tråden för aktuella frågor och diskussion!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Följ min jakt på Sveriges bästa MTB-cykling
    --> Guideboken "Mountainbike kring Stockholm"
    No bike does anything until someone gets on it to ride.
    Redigerad 18 gång(er). Senaste ändring 2019-07-17 14:26 av Aron.

• Re: Sveriges bästa MTB-områden?

Av:
    Oskar
    Skaru skriva en bok?

Av:
    Aron
    Jag tänkte framförallt cükla på kul ställen :)

Av:
    hm
    Hellas 🙄

Av:
    Aron
    hm skrev:
    Hellas 🙄

Låter lovande. Måste prova det någon gång.

;o

Av:
    Luthman Photography
    Dalarna- falun, rättvik, mora

Härjedalen - funäsdalen, sveg

Jämtland - storulvån, vålådalen,

Lappland - abisko, björkis, gränsen

Bra cykling finns norröver.

Av:
    H.
    Falun, rörbäcksnäs, isaberg och högbo bruk ploppade upp i mitt huvud.

Av:
    ancientacid
    Högbo MTB arena:
    http://www.hogbobrukshotell.se

En massa olika spår i tre svårighetsgrader, där de svåraste har många byggda partier.
    Även ett separat teknikområde med bla en sprintbana och pumptrack.

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    Luthman Photography skrev:
    Dalarna- falun, rättvik, mora

Härjedalen - funäsdalen, sveg

Jämtland - storulvån, vålådalen,

Lappland - abisko, björkis, gränsen

Bra cykling finns norröver.

Av dom du räknar upp är det bara Abisko och Björkris som är norröver så det är väl dit man måste om man vill ha bra cykling då.
    Funäsdalen har en del markerade leder men frågan är om dom verkligen räcker till för tre dagars cyklande utan att hamna på grusväg. Kanske om man är beredd att kör några mil med bilen.
    Björkris låter helt klart intressant, vad erbjuds där?
    Gränsen, vilken gräns?

Av:
    sih
    Riksgränsen?

Av:
    bson87
    Tycker isaberg är grymt bra med mycket variation på cykling. Finns även mycket annat att göra för resten av familjen.
    Inte långt från isaberg ligger värnamo som hade sm 2016 och även 2017 med fin bana, finns även områden/orter runt isaberg med mycket spår.

Av:
    Kung Stalle
    Några tips utöver de som redan nämnts (som många verkar vara utan att folk ens har kört ordentligt)...
    Omberg - Vackert och lite kontinental känsla på cyklingen, mycket att upptäcka.
    Delsjön - Sjuka mängder finfina stigar
    Ängårdsbergen - samma som Delsjön

Sen några slamkrypare...
    Vättlefjäll - Har bara vart där en gång men där skulle jag nog kunna tänka mig att upptäcka lite i ett par dagar iaf
    Kinnekulle - Happykollektivet har ju förlagt många Happyrides i helgformat där så helt kass är det ju inte. Jag har varit där en gång och kan tänka mig att åka dit igen. Dock osäker på om det finns mer än Kinnekulleleden att cykla
    Söderåsen - Bästa delen är det tyvärr cykelförbud i men åsen är stor och mycket ser fint ut och kontinentalt jämfört med det allmänna rotstampandet som Sverige annars bjuder på
    Jönköpingsområdet - Vill minnas att nån forntida svensk MTB-tidning tyckte att det var asbra och SM har väl förlagts där jättemånga gånger.

Stalle

Köper 29er+ däck: https://happyride.se

Av:
    AX3L
    Göteborg - Delsjön framförallt skulle nog fan platsa in alltså. Jag har iof mest kört där, lite i Värmland och Stockholm hittills men cyklingen i Delsjön håller väldigt hög klass. Även Änggårdsbergen som ligger mer centralt. Den antagligen bästa stigfinnaren där, som dessutom har ett företag som sysslar med guidning på mtb i Göteborg är Leo här på forumet. Tätt följd av BjornR (som håller i de flesta rajderna där, så det är inte heller nån hemlighet). Tar man sig dit på en halvdag från Stockholm? Ja. Finns det cykling i 2-3 dagar? Absolut.

Av:
    AX3L
    Tror det var Leo som skrivit en bok om mtb i Göteborg btw. Kan vara värd att kolla upp innan. Annars finns nästan allt i Strava.

Av:
    jomper
    Göteborg har mycket, som nämnts ovan. Vättlefjäll är fint men jag tror det är off limits numera.

Sandsjöbacka söder om Göteborg är fint.

Kinnekulle förstås, leden är drygt 40 km i fin kuperad miljö. Inte särskilt svår cykling men ändå en av mina favoriter. De har anlagt mer leder på berget nu.

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    Cinder2i40
    http://www.bergslagencycling.com

Ånnaboda - pershyttan - hjulsjö

Ställ bilen i ånnaboda skaffa boende i hjulsjö lägg en dag på att cykla upp till hjulsjö sen en dag i hjulsjö och en dag att cykla tillbaka ;-)

Av:
    VSundh
    I Tiveden finns precis hur mycket stigar som helst, problemet är väl att de är dåligt uppmärkta så man får hitta själv.

Helt fantastisk natur om du frågar mig.

Av:
    Tiki
    Får slå ett slag för våra stigar i Arvika. Vi har mycket flowig stigcykling. Uppskattar att vi har ett 15-20-tal utförsstigar med ett par minuters utförskörning för var enskild och med en fallhöjd på upp till 180 meter.

Det kanske inte säger så mycket men vill minnas att vi nyligen har tredje mest stigar inlagda på Trailforks (efter Stockholm och Göteborg).

Tyvärr inga uppmärkta leder just nu men vi jobbar med stigbyggande fortlöpande och det blir fler och fler stigar.

Av:
    rekrevs
    jomper skrev:
    Göteborg har mycket, som nämnts ovan. Vättlefjäll är fint men jag tror det är off limits numera.

Sandsjöbacka söder om Göteborg är fint.

Kinnekulle förstås, leden är drygt 40 km i fin kuperad miljö. Inte särskilt svår cykling men ändå en av mina favoriter. De har anlagt mer leder på berget nu.

Finns även fina stigar i Lackarbäck, Horsikan, Mölnlycke och i Hisingsparken. Mycket är dessutom dokumenterat på trailforks: https://www.trailforks.com

/Sverker
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-03-18 08:38 av rekrevs.

Av:
    DanielW
    Skåne - Genarp. Riktigt bra, finns allt möjligt där.

Av:
    Jenny W
    Norra Skåne bjuder på en del fint.
    Hässleholm, på hovdalaområdet, där Snapphaneturen går, finns det massa fina stigar samt runt Finjasjön. Mölleröd bjuder på teknisk stig. Göingeåsen ovanför Hässleholm har oxå massa fin stig om man hittar.

Från Hässleholm är det inte långt till Höör, där finns oxh massor av najsiga MTB-stigar.

Jag har även varit och cyklat i Åhus som har lite speciell typ av stig utmed kusten och kan även rekommendera Ängelholm och Hallandsåsen.

I never lose, I either win or learn.

Av:
    Luthman Photography
    Löttingekullen.

Av:
    Der Kaiser
    Det fåniga är att jag tror att hm, Luthman och jomper har rätt, Stockholm och Göteborg har mest, även om en del inte är världsklass så lär man kunna hitta fler fina (av det slag man gillar själv) här/där än nån annanstans i Sverige.

Fast är TS led på Stockholms-lederna så ska du naturligtvis fara land och rike runt.

The emperor with great and unmatched wisdom

Av:
    Rattnalle
    Fast Göteborg är nog nästan världsklass på sitt eget sätt. Det finns så mycket och sådan variation i terräng på relativt liten yta. Inga höjdmeter att tala om, det är väl det enda som saknas.

Man kan säkert tillbringa en heldag eller så vardera i Änggårdsbergen, Sansjöbacka, Delsjön, Horsickan (slickrocks med utsikt, bara en sån sak), Vättlefjäll, Hisingsparken. Delsjön kanske två om man tänker in delarna ut mot Partille. Lerum med omnejd har också en hel drös fina stigar

Innehåll: åsikter.
    Inlägget kan innehålla spår av fakta.

Av:
    tobo
    Cinder2i40 skrev:
    http://www.bergslagencycling.com

Ånnaboda - pershyttan - hjulsjö

Ställ bilen i ånnaboda skaffa boende i hjulsjö lägg en dag på att cykla upp till hjulsjö sen en dag i hjulsjö och en dag att cykla tillbaka ;-)

Av dessa tre områden, (som ju funkar att kombinera några dagar) så rankar jag Hjulsjö högst och Pershyttan som god tvåa. Ånnaboda skulle jag ta när jag tröttnat på de två förstnämnda.
    http://www.mtbhjulsjo.se

Kinnekulle, som nämnts redan, är även en av mina favoriter. Ett flertal nya mtb-leder invigdes förra året, men klassiska (happykorrekta) Kinnekulleleden är fortfarande flaggskeppet.

Rörbäcksnäs är helt ok, men är enligt min uppfattning lite överreklamerat. Hjulsjö har ungefär samma typ av stigar, men är betydligt närmare för majoriteten av landets befolkning.

Av:
    AX3L
    Rattnalle skrev:
    Fast Göteborg är nog nästan världsklass på sitt eget sätt. Det finns så mycket och sådan variation i terräng på relativt liten yta. Inga höjdmeter att tala om, det är väl det enda som saknas.

Man kan säkert tillbringa en heldag eller så vardera i Änggårdsbergen, Sansjöbacka, Delsjön, Horsickan (slickrocks med utsikt, bara en sån sak), Vättlefjäll, Hisingsparken. Delsjön kanske två om man tänker in delarna ut mot Partille. Lerum med omnejd har också en hel drös fina stigar

För en stockholmare är det rena alpturerna dock.

Av:
    xdr
    Strax norr om Norrköping finns det en hel del godbitar. Jag syftar främst på området kring yxbacken.

----------------------------------------------------------------
    Mina intressen: Kittens and Bikes!

Av:
    EST
    xdr skrev:
    Strax norr om Norrköping finns det en hel del godbitar. Jag syftar främst på området kring yxbacken.

+1

Å så kilsbergen ovanför Örebro är fint😊

Av:
    Schreddan
    Jag är nyfiken på vad som finns i Sundsvallstrakten men även norr/västerut därifrån.
    Tror det kan finnas riktiga pärlor där och trots att jag spenderar delar av sommaren i närheten har jag aldrig lyckats ta mig dit.

Bokrantz och NilsK mfl lär ju veta mer.

Här är ett exempel:

------------------------------------
    "Fat bikes are amazing in the air. They should be called bird bikes, they fly so well" - Ed Masters
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2017-03-18 10:31 av Schreddan.

Av:
    TM
    Jag slår ett slag för Huddinge med Flemmingsbergsskogens megaflytiga stigar och hällar, Gömmarens mer utmanande rotmattor och kuperade terräng. Flottsbros endurokörning och lift på sommaren, samt Lida. Det är dessutom trampavstånd mellan samtliga områden.

Av:
    anderski
    Bergslagen - Rockar en av mina absoluta favoriter. Fin natur, grymma stigar och en hel del höjdmeter, mer än tjockhult i alla fall.
    Högbo.
    Kinnekulle.

corsa campestre

Av:
    hm
    Jönköping

Av:
    ason
    xdr skrev:
    Skulle säga att området mellan Svärtinge och Jursla är jäkligt bra. Sedan kan man ju utvidga området upp mot Sörsjön.

Av:
    berko (fd Kikon)
    Ulricehamn är värt i varje fall ett par timmars bilkörnning.

Av:
    mattel
    Mange kneecap har koll på nybro (småland) där de jobbar på stigarna.

Av:
    singletrack
    I Skåne runt om Kristianstad finns det som kanske kan vara Sveriges mest varierade mtb-cykling. Nära till Snapphaneturens stigar utanför Hässleholm . Bra cykling vid Balsberget norr om Kristianstad. På Ryssberget finns det avancerad freeride och på Vångaberget ännu mer avancerad Dh...

Vill man ha nybörjarcykling som är tillräckligt rolig för riktigt avancerade cyklister så finns det närmare 100 km med stigar mellan Åhus o Juleboda... Och från Juleboda är det nära till Haväng där Verkaåns-naturreservat börjar med 100 km stigar som går genom Brösarp, Glimmeboda, Drakamöllan och Christinehof.

På Linderödsåsen finns det ställen som Stackedala, Maltesholm, Östra Sönnarslöv, Borrestad och Degeberga där det finns fin kuperad cykling i mycket bokskog..

Väster om Kristianstad ligger Bockeboda/Baslinjen/Uddarp/Ovesholms- området där det också finns 100 km med stigar många relativt avancerade . I Bockeboda brukar ckc4 arrangera en mtb-tävling varje vår.

Jag och några kompisar planerar en 10-12 mils-runda som startar i Stackedala(Tollarp) och fortsätter över Maltesholm, östra Sönnarslöv , Borrestad, Degeberga, Rallate-dalen, Hörröd, Skåneleden till Andrarum och fortsatt över Brösarp, Haväng, Ravlunda skjutfält, Juleboda, Rigeleje, Friseboda, Furuboda, Yngsjö och fortsatt till Åhus. Den rundan cyklar vi någon gång i början av april.

Så det finns riktigt gott om varierad mtb-cykling runt Kristianstad...

Av:
    Kneecap
    Tjena!

Blomstermåla fyra mil norr om Kalmar har blivit riktigt fint efter stora insatser från dom lokala hjältarna.
    LL-cups speakern Oskar Ekstam brukar gärna guida runt där.

Av:
    Aron
    Tack för alla tips hittills! Jag vill bara påminna om kravet att det ska gå att snurra runt 2-3 dagar på nya stigar. Det innebär att det bör finnas 60-80 km stig i området. Minst.

Jag slänger in ett område till som jag är nyfiken på: Höga kusten, vandringen ser ju fin ut, men hur är det att cykla där?

(e: DYAC)

Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2017-03-18 17:14 av Aron.

Av:
    Rattnalle
    Ett krav borde väl också vara att det antingen ska vara lätt att hitta själv eller att det är lätt att ragga lokala guider?

Innehåll: åsikter.
    Inlägget kan innehålla spår av fakta.

Av:
    solgule
    x
    Redigerad 3 gång(er). Senaste ändring 2019-09-14 10:01 av solgule.

Av:
    Raggamuffin
    singletrack skrev:
    Jag och några kompisar planerar en 10-12 mils-runda som startar i Stackedala(Tollarp) och fortsätter över Maltesholm, östra Sönnarslöv , Borrestad, Degeberga, Rallate-dalen, Hörröd, Skåneleden till Andrarum och fortsatt över Brösarp, Haväng, Ravlunda skjutfält, Juleboda, Rigeleje, Friseboda, Furuboda, Yngsjö och fortsatt till Åhus. Den rundan cyklar vi någon gång i början av april.

Kan man se rutten nånstans?

// Muffin

Av:
    singletrack
    Tyvärr, kan man inte se ruten någonstans än, jag är dålig med såna saker, men någon kompis kan kanske lägga upp den...

Av:
    Luthman Photography
    Der Kaiser skrev:
    Det fåniga är att jag tror att hm, Luthman och jomper har rätt, Stockholm och Göteborg har mest, även om en del inte är världsklass så lär man kunna hitta fler fina (av det slag man gillar själv) här/där än nån annanstans i Sverige.

Fast är TS led på Stockholms-lederna så ska du naturligtvis fara land och rike runt.

Hallå, jag förespråkade inte sthlm.

Av:
    xdr
    Aron skrev:
    Tack för alla tips hittills! Jag vill bara påminna om kravet att det ska gå att snurra runt 2-3 dagar på nya stigar. Det innebär att det bör finnas 60-80 km stig i området. Minst.

Jag slänger in ett område till som jag är nyfiken på: Höga kusten, vandringen ser ju fin ut, men hur är det att cykla där?

(e: DYAC)

Det finns väl en gammal RR från högakustenleden här på happy?

----------------------------------------------------------------
    Mina intressen: Kittens and Bikes!

Av:
    c-oma
    Vet inte om Kullaberg har nämnts. Sjukt fint och man kan tro man är långt från Sverige. Man får lätt ihop uppåt 1000hm på en dag. Norr och öst om Kristianstad finns mycket trevlig cykling. Skåne och Blekingeleden erbjuder en hel del riktigt bra både natur och cykelupplevelser. En del av det finns på Trailforks. Brukar aldrig vara svårt att få guidning i områdena.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in