• Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

Av:
    Yonna
    Hej, jag är ny här. Heter Yonna, är en tjej med en fatbike (Pugsley), ett tält, inga pengar och jag är entusiastisk och kan cykla. Och simma. :)

Jag tänker cykla Varjagerna's Vägen (Vikings Trade Route) från Sverige till Svarta Havet. Det en färdled som följer östeuropas vattenvägar såsom den 230mil långa älven Dnepr. Och då jag inte är helt galen vill jag ta med en packraft så det blir ett lat nedströms bikeraftäventyr. ;) Men att resa i Ukraina är inte smart just nu så jag bara drömmar, men när landets situation är bättre: finns där nån som har lust att följa med? Vore kul att träffas en galen fatbiker som jag (äntligen!). Om vi cyklar tillbaka är det bara 1000 mil och mycket mer. :)

För att komma i rätt stämning vill jag bikerafting Klarälven från början till slut, den är bara 460km lång. Älven börjar som en bäck i Härjedalen, flyter i sjön Rogen, sedan söderut i Norge, norra Värmland och då i Vänern. Riktig kul tur tycker jag. Nån vill följa med?

Hoppas vi kan träffas tidigare, till.ex nästa vecka för då ska jag cykla/tälta i norra Värmland: Glaskogen, Båstnäs (bilkyrkogård) och kanske Finnskogsleden, en 24mil vandringsled som korsar gränsen Norge och Sverige. Eller i april/maj då vill jag cykla Kattgattleden på racer, från Göteborg till Malmö och då tillbaka till Örebro. Nordkalottleden, Padjelantaleden eller nån annan pervers cykeltur drömmer jag också om så om du har nån annan kul förslag, gärna! Kungsleden har jag cyklat men vill alltid cykla igen. :)

En sak till; när jag är glad, trött, arg, ledsen, hungrig, kallt, förvirrad och huvudet är fullt av skitsaker eller feminina hormoner då talar jag en hemsk mix av svenska, engelska och holländska. :)

Några pics för I love my bike och för att berätta lite mer om fatbikes hårda liv ;)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-03-24 12:13 av Yonna.

32390641192_eb8fdce0c9_o (800x533).jpg
    32608107586_65802f4201_o (800x533).jpg
    31709710963_3309d8d4a3_o (800x559).jpg
    32420475001_e1f0cd864a_o (800x533).jpg
    32549863696_34721e584d_o (800x533).jpg
    32437623902_70c8f84429_o (800x533).jpg
    32577362136_c27fcf44ec_o (800x630).jpg
    32238660950_d54cf808b9_o (800x527).jpg
  • Re: Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

Av:
    gnilrub
    Var det inte en holländsk kille som försökte komma i kontakt med dig här på forumet för ett tag sen? Skapligt sammanträffande.

Av:
    Lars.E
    Jag vill... Men... Det skulle inte vara speciellt lämpligt just nu.

Det finn en som sökt dig här på forumet om jag inte tar fel. Isåfall så kanske du kan hitta en resekamrat i den som sökte?

Av:
    Yonna
    En holländsk kille?? Nej jag har aldrig hört om honom. Men jag är ny här, vet inte heller om där finns fatbikers här :)

Av:
    eketjall
    Här: https://happyride.se

Av:
    BuTTuS
    gnilrub skrev:
    Var det inte en holländsk kille som försökte komma i kontakt med dig här på forumet för ett tag sen? Skapligt sammanträffande.
    Stämmer bra: https://happyride.se

Av:
    Yonna
    Jo, det är jag .. roligt att läsa! Jag ska skicka pm till honom, man vet aldrig ..
    Men att träffa en svensk fatbiker vore roligare (hoppas han läser inte) :)
    Tack!

Av:
    h.g.j
    Hade dom inte haft något möte i Vallentuna och slagit fast att fabriken var en fluga? :)

Tycker det här verkar skithäftigt men jag har varken möjligheter eller någon fatbike... :)

Skriv gärna några RR från äventyren... :)

Av:
    Konkret
    Hale bale! Jävligt dönigt.

Av:
    Miracle
    Hej Yonna!

Härligt! :-)
    Såg ditt härliga bildreportage för ett tag sedan å visade det för en kollega som brukar vara i fjällen å vandra. Han kände igen en del ställen.

Vad är det för flotte du använder?

Jag har iåförsig en fatbike, men är inte redo för äventyr på din nivå, men nog är det inspirerande å läsa! ?

frid!

Av:
    Karin_P
    Kul det låter!
    Jag har varken fatbike eller flotte, men har en hardtail och gillar äventyr. Säg till om du hamnar någonstans i Sydeuropa under sommaren så kanske vi kan ses! Jag tänker cykla typ från Spanien till Slovenien i sommar. Starten i Pyrenéerna är spikad, men resten är flexibelt. https://happyride.se

Av:
    Bikzz
    Suveränt ! Såå fina bilder, kollade din flickr. Lärde mig lite nytt oxå, hade inte hört talas om packraft förut, googlade lite, det verkar ju perfekt och coolt.

Är tyvärr ingen galen fatbiker, mer en halvidiotisk touringcyklist... Undrar hur långt man kommer på en dag på fatbike på kungsleden ? Det är ju väldigt stenigt däruppe, har fjällvandrat där en massa gånger men aldrig cyklat. Och hur långt kommer man på en packraft, antar att den inte är så snabb utan passar bättre när man bara flyter med i strömmande vatten, eller ? Hur funkar det att ta med hojen ombord ?

Härliga planer, go for it !!

Av:
    Lars.E
    Jag brukar följa Mike Curiaks RRs och videos. http://lacemine29.blogspot.se
    "Lost Coast North in moving pixels" är en höjdare om man om man vill drömma om äventyr med packraft och fatbike.

Den dag min ekonomi tillåter det så står en Alpacka Curiyak högt på listan med fatbike-tillbehör.

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    Jag skulle vilja cykla Nasaleden Piteå-Arjeplog vintertid men det kan väl knappast klassas som varken galet eller exotiskt. Ska jag vara ärlig så gör jag nog helst en sådan grej själv så man får köra på i sitt eget tempo och vila när man vill.

Av:
    Lars.E
    När vi ändå är inne på Bike-rafting... och jag redan nämnt Mike Curiak.
    Här har han postat en alldeles fantastisk tur helt utan misär. Bara helt fantastiskt vackert och underbart. FAT 'N HAPPY. https://mikesee.exposure.co
    (missa för allt i världen inte filmen i slutet av RRen.

Av:
    jansson99
    Kolla på Fatbike Sweden på Facebook.

https://www.facebook.com

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    Lars.E skrev:
    Här har han postat en alldeles fantastisk tur helt utan misär. Bara helt fantastiskt vackert och underbart. FAT 'N HAPPY. https://mikesee.exposure.co

Verkligen vackra vyer. Ser riktigt fint ut det där.

Cykel i båt var det ja. Här på Sveriges djupaste sjö.
    DSCF5412.JPG

Av:
    Lars.E
    Cannondale jekyl 1000 skrev:
    ...
    Cykel i båt var det ja. Här på Sveriges djupaste sjö.

Båt-bikeing kan vara najs om man slipper packa en stor plastbåt med motor på cykeln mellan vattendragen.
    En packraft ser ju lite smidigare ut

Slänger in en båtbild från sommarens härliga båttur i Patriks båt i Höga Kustens skärgård när vi ändå är på det humöret.
    båten.dude.JPG

Av:
    Lars.E
    Lars.E skrev:

.

Det är helt sjukt vad mycket fina bilder den mannen tagit och lagt ut på nätet genom åren. Ofta är det även packrafts med på hans äventyr.
    Denna tex.

bike-rafting.jpg

Av:
    Lars.E
    För att inte glida iväg för långt så måste jag erkänna att Yonnas bild på sitt läger gör mig sjukt sugen på att ändra livsstil.
    camp-Yonna.jpg

Av:
    Yonna
    Kul, vad härliga svar, bilder och länkar!!
    Tyvärr jobbar jag hela kvällen (nä, det är skitbra för då får jag lite pengar) men jag svarar när jag kommer hem!

Konkret skrev:
    Hale bale! Jävligt dönigt.
    Mitt svenska ordförråd växer här, kul! Tror det betyder 'vafan' eller 'oherreminskapare' för Google kom med:
    "Åh halebale vilka stora körvar de servererar på den där körvkiosken!" :)

Thanks för alla svar!

Av:
    xdr
    Lars.E skrev:
    För att inte glida iväg för långt så måste jag erkänna att Yonnas bild på sitt läger gör mig sjukt sugen på att ändra livsstil.

Jotack. Det är inte utan att man längtar till fjälls.

----------------------------------------------------------------
    Mina intressen: Kittens and Bikes!

Av:
    ALK
    Ja jävlar vad fina och inspirerande bilder

Av:
    Konkret
    Lars.E skrev:

Säg upp dig!

Av:
    Yonna
    Åj, nu kommer många skrivfel för jag är trött .. men jag kan också säga att googletranslate är dum :)

Miracle skrev:
    Det är en MRS Microraft, jättefin packraft. Tyvärr är den inte min för jag har ingen råd att köpa och jag visste inte om jag tyckte om bikerafting så jag hyrde en. Hade inte heller paddlat en packraft tidigare så allt var nytt för mig, mycket spännande. Men jag har en kajak så jag har några erfarenhet på vatten, känner mig iaf trygg och ramlar inte så ofta i vattnet. ;)
    Och paddling gick underbart lätt, det var fint att sitta och njuta av tystheten och lugnet på vattnet. Jag såg många älgar, bävrar, jättestora bäverbo, stora fiskörnar .. mycket vackert.

Packraft väger 3kg och tillsammans med paddel, flytväst, 8 dagar mat och all packning var det lite tungt att knuffa/kånka fatbiken i fjällen. Tror det var totalt (inkl fattie) lite mer än 30kg och jag väger bara 60. Men jag har långa ben (min längd är 171cm och hälften är ben) och det är en stor fördel när man brottas med en tung fattie i kärr och över stock och sten. :)

Miracle skrev:
    Jag har iåförsig en fatbike, men är inte redo för äventyr på din nivå, men nog är det inspirerande å läsa! ?
    Ha, min nivå är bara cykla och trampa på pedalerna!

Karin_P skrev:
    Jag har varken fatbike eller flotte, men har en hardtail och gillar äventyr. Säg till om du hamnar någonstans i Sydeuropa under sommaren så kanske vi kan ses! Jag tänker cykla typ från Spanien till Slovenien i sommar. Starten i Pyrenéerna är spikad, men resten är flexibelt. https://happyride.se
    Cool! Har inte läst allt, ska göra en annan gång men det låter riktigt kul. Tyvärr har jag ingen pengar för resa utomlands (alltid pengar som står i vägen) men om jag plötsligt blir rik: vi ses!

Bikzz skrev:
    Är tyvärr ingen galen fatbiker, mer en halvidiotisk touringcyklist... Undrar hur långt man kommer på en dag på fatbike på kungsleden ? Det är ju väldigt stenigt däruppe, har fjällvandrat där en massa gånger men aldrig cyklat. Och hur långt kommer man på en packraft, antar att den inte är så snabb utan passar bättre när man bara flyter med i strömmande vatten, eller ? Hur funkar det att ta med hojen ombord ?
    Jag älskar halvidiotiska touringcyklister. :)

På kungsleden var det ibland mycket jobbigt men fjällen är så jättevackert att man glömmer alla skit. Och när jag var trött hade jag alltid mitt tält att krypa in. Men ibland är det lite farligt att cykla ensam. Jag hade t.ex. ingen erfarenhet med vada/korsa vattendrag och första gång gick inte så bra. Vattnet var mycket kallt, strömmens styrka fruktansvärt stark och jag visste inte att man måste placera cykeln på nedströmssidan så när jag gick in i det djupa vattnet, pressades cykeln så hårt mot mig att jag ramlade om, fick den tunga cykeln över mig och då hade jag en jävlakallt simtur.
    Andra gången var jag beredd, men jag visste inte att en fatbike kan simma (den enda cykel i hela värld, riktig kul) så fatbiken drev omedelbart med sina tjocka luftdäck bort, ryckte så hårt i mina armar att jag ramlade om igen och det var simtur två.
    Tredje gången släppte jag luft ur däcken (mycket smart tyckte jag) med resultatet att de tomma däcken snart var fyllt med tungt vatten och de gick loss från fälgarna. Inte kul när man står i häftigt strömmande vatten som är djupare än knäet. Så allt gick fel igen, jag ramlade om, cykelns bar-end grep ryggsäcken och jag kunde inte komma loss så det blev tredje simtur med många blåmärken och skräck. Så "öppna höftbältet innan du börjar vada, så att du lätt får bort ryggsäcken om du råkar snubbla" är sant. :)

Ta allt med ombord gick mycket bra. Ramen, två hjul, två drybags utanpå och spänna fast med två packremmar och ryggsäck, skor och en lite drybag med kamera, mat och termosflaska kaffe i botten på packraften, alltså under däcket. Och då var det bara att paddla och dricka kaffe med en klunk whisky. :)

Tack för alla länkar, vackra bilder och fina ord, jättefin!

Här Flickr-länk om man vill se mer bilder (känns lite om jag vill sälja mig): https://www.flickr.com

Och här några bikeraftpics, alltid kul att titta på bilder tycker jag. :)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-03-25 02:02 av Yonna.

31778581813_3cb6b69d68_k (800x533).jpg
    32549879686_de5acdade8_k (800x533).jpg
    32549746666_cb0d8a00e8_o (800x531).jpg
    32431736162_ca8c8f5e55_o (800x533).jpg
    32549424906_5aaa8e8516_o (800x533).jpg

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    Yonna skrev:
    Åj, nu kommer många skrivfel för jag är trött .. men jag kan också säga att googletranslate är dum :)

Miracle skrev:
    Det är en MRS Microraft, jättefin packraft. Tyvärr är den inte min för jag har ingen råd att köpa och jag visste inte om jag tyckte om bikerafting så jag hyrde en. Hade inte heller paddlat en packraft tidigare så allt var nytt för mig, mycket spännande. Men jag har en kajak så jag har några erfarenhet på vatten, känner mig iaf trygg och ramlar inte så ofta i vattnet. ;)
    Och paddling gick underbart lätt, det var fint att sitta och njuta av tystheten och lugnet på vattnet. Jag såg många älgar, bävrar, jättestora bäverbo, stora fiskörnar .. mycket vackert.

Packraft väger 3kg och tillsammans med paddel, flytväst, 8 dagar mat och all packning var det lite tungt att knuffa/kånka fatbiken i fjällen. Tror det var totalt (inkl fattie) lite mer än 30kg och jag väger bara 60. Men jag har långa ben (min längd är 171cm och hälften är ben) och det är en stor fördel när man brottas med en tung fattie i kärr och över stock och sten. :)

Miracle skrev:
    Ha, min nivå är bara cykla och trampa på pedalerna!

Karin_P skrev:
    Cool! Har inte läst allt, ska göra en annan gång men det låter riktigt kul. Tyvärr har jag ingen pengar för resa utomlands (alltid pengar som står i vägen) men om jag plötsligt blir rik: vi ses!

Bikzz skrev:
    Jag älskar halvidiotiska touringcyklister. :)

På kungsleden var det ibland mycket jobbigt men fjällen är så jättevackert att man glömmer alla skit. Och när jag var trött hade jag alltid mitt tält att krypa in. Men ibland är det lite farligt att cykla ensam. Jag hade t.ex. ingen erfarenhet med vada/korsa vattendrag och första gång gick inte så bra. Vattnet var mycket kallt, strömmens styrka fruktansvärt stark och jag visste inte att man måste placera cykeln på nedströmssidan så när jag gick in i det djupa vattnet, pressades cykeln så hårt mot mig att jag ramlade om, fick den tunga cykeln över mig och då hade jag en jävlakallt simtur.
    Andra gången var jag beredd, men jag visste inte att en fatbike kan simma (den enda cykel i hela värld, riktig kul) så fatbiken drev omedelbart med sina tjocka luftdäck bort, ryckte så hårt i mina armar att jag ramlade om igen och det var simtur två.
    Tredje gången släppte jag luft ur däcken (mycket smart tyckte jag) med resultatet att de tomma däcken snart var fyllt med tungt vatten och de gick loss från fälgarna. Inte kul när man står i häftigt strömmande vatten som är djupare än knäet. Så allt gick fel igen, jag ramlade om, cykelns bar-end grep ryggsäcken och jag kunde inte komma loss så det blev tredje simtur med många blåmärken och skräck. Så "öppna höftbältet innan du börjar vada, så att du lätt får bort ryggsäcken om du råkar snubbla" är sant. :)

Ta allt med ombord gick mycket bra. Ramen, två hjul, två drybags utanpå och spänna fast med två packremmar och ryggsäck, skor och en lite drybag med kamera, mat och termosflaska kaffe i botten på packraften, alltså under däcket. Och då var det bara att paddla och dricka kaffe med en klunk whisky. :)

Tack för alla länkar, vackra bilder och fina ord, jättefin!

Här Flickr-länk om man vill se mer bilder (känns lite om jag vill sälja mig): https://www.flickr.com

Och här några bikeraftpics, alltid kul att titta på bilder tycker jag. :)

Lät ju småfarligt med vadningarna. Nu vet jag inte hur det såg ut där du vadade men ibland kan det löna sej att söka ett bättre ställe att vada över. Och med mycket packning så kan det vara värt att gå två gånger. Fina bilder. Ser trevligt ut och inspirerande. Funderar på att byta ut årets obligatoriska fjällvandring mot en fatbiketur med tält.

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    Lars.E skrev:
    Lars.E skrev:

.

Det är helt sjukt vad mycket fina bilder den mannen tagit och lagt ut på nätet genom åren. Ofta är det även packrafts med på hans äventyr.
    Denna tex.
    6-delad kassett?

Av:
    Foss
    Jag vill höja ett varningens finger för Rogen, det är en lynnig sjö det. Det bara smäller till från kav lugnt till kraftig sjö. Jag har legat inblåst där i flera dagar med resultatet att vi fick bära fyra kanoter i den besvärliga blockterrängen.

Av:
    onyx3
    Yonna skrev:
    Det är en MRS Microraft, jättefin packraft. Tyvärr är den inte min för jag har ingen råd att köpa och jag visste inte om jag tyckte om bikerafting så jag hyrde en. Hade inte heller paddlat en packraft tidigare så allt var nytt för mig, mycket spännande. Men jag har en kajak så jag har några erfarenhet på vatten, känner mig iaf trygg och ramlar inte så ofta i vattnet. ;).
    Häftigt med cykel och raft kombinerat - två nöjen i ett - coolt! En fråga, det ser ganska så instabilt ut, hur gör du när det är strömmande/forsande vatten? Går i land, packar ihop allt och kör förbi?
    Så har jag gjort med kanot om det varit för farliga forsar. Men det har varit ett jäkla jobb att baxa kanoten eftersom terrängen vid sidan av ofta har varit oländig och utan vettiga stigar. Addera svett och myggor på det ;-)
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2017-03-25 12:12 av onyx3.

Av:
    Lars.E
    6-delad kassett?

Den cykeln är genomtänkt i varje detalj för att klara vildmarken i 2 veckor. Kolla länken för genomförlig beskrivning av ramval, sadelstolpe, broms, drivlina, väskor, mm. Intressant läsning om man är en cykelnörd :)
    http://lacemine29.blogspot.se

Förlåt för spamandet i din tråd Yonna.

Av:
    Karin_P
    Yonna skrev:
    Karin_P skrev:

Äsch då... Men jag lär ju köra sparkontot i botten i sommar, så nästa sommar blir det nog semester hemmavid.

Av:
    Yonna
    Jag skulle vilja cykla Nasaleden Piteå-Arjeplog vintertid men det kan väl knappast klassas som varken galet eller exotiskt. Ska jag vara ärlig så gör jag nog helst en sådan grej själv så man får köra på i sitt eget tempo och vila när man vill.
    Googlade lite om Nasaleden och det ar lockande, kul! Är det så att leden är 40mil på vintern men bara 8 mil på sommaren? Skulle gärna vilja göra båda, att se skillnaden men inte om leden är bara 8mil ..
    Men 40 mil vinterleden .. det pirrar i blodet just nu :) Jag har en kompis i Porjus som jag vill besöka en gång på vintern, då är det bara 24 E45 mil mer. Går det, att cykla E45 på vintern eller finns den en bättre väg?

Vad du säger om cykla ensam - jag är så van att vara en solocyklist, det är så lätt och härligt att göra allt i eget tempo och jag känner mig riktigt fri. Vet ärligt talat inte om jag trivs på samma sätt med en resekompis. Vet bara att det är också trevligt att dela känslor och tankar. Och fatbikenöjet är något speciellt och unikt tycker jag, skulle vara härligt att dela det med en annan fatbiker. Men jag tvivlar också :)

Lät ju småfarligt med vadningarna. Nu vet jag inte hur det såg ut där du vadade men ibland kan det löna sej att söka ett bättre ställe att vada över. Och med mycket packning så kan det vara värt att gå två gånger.
    Jag söker alltid andra ställen för det kan vara mycket farligt att vada, men det kostar mycket tid att kånka fatbiken över stora klippblock och det är inte lätt. Fatbike väger 16kg men med packning och ryggsäck är det 26, det är jävlatung. Bäst sätt att lämna cykeln men då måste man gå tillbaka för att hämta den och det kan ta timmar. Och farliga vadningar är alltid när det är skitväder; regn, blötsnö, häftiga fjällvind så då är det kallt, halt och inte så trevligt. Jag åt mitt två-veckor-chokladförrad upp i en dag, det hjälpte lite, okej, bara för en dag. :)

En gång gjorde jag nåt annat fel. Jag kastade packningen över vattnet men såg inte att där var en annan snabbtströmmande bäck, så en drybag flöt bort och det tog mycket tid att hitta den. Mennnn .. man kan lära sig av sina misstag, hoppas det gäller också för mig :)

Foss skrev:
    Jag vill höja ett varningens finger för Rogen, det är en lynnig sjö det. Det bara smäller till från kav lugnt till kraftig sjö. Jag har legat inblåst där i flera dagar med resultatet att vi fick bära fyra kanoter i den besvärliga blockterrängen.
    Tack för varningen! Planen är att om där finns forsar, mycket vind etc. då är det bara hoppa på cykeln (för en fatbike behöver inga vägar, jo jag behöver för jag är inte så tuff men det är nåt annat). Men det är en stor fördel med bikerafting, att ha en cykel med sig. Också handla mat eller göra andra saker är mycket fint. Vad jag tycker mest om är att man kan ändra planer, en stor frihet att ha en fatbike och packraft. ;)

Lars.E skrev:
    Jag älskar fatbike-, bikepacking-, bikerafting-, kajak-, skidtur- och andra äventyrspam, det kan inte vara nog!

onyx3 skrev:
    En fråga, det ser ganska så instabilt ut, hur gör du när det är strömmande/forsande vatten? Går i land, packar ihop allt och kör förbi?
    Yup, kör förbi för jag är inte så tuff. Men det är inte alls instabilt, fatbiken sitter mycket fast. Det var bara att packraften kände lite för stor för mig. Storleken var M för den måste ha ett stort däck för fatbiken (storlek S kunde inte) men mina ben var för korta, fötterna hade alltså ingen fotstöd. En drybag bakom ryggen hjälpte lite men när vatten är spännande vill man sitta ordenligt och säker.
    Det kände också att min vikt var för lite eller packraft var för långt; 30kg fatbike/packning fram, min 60kg bak och emellan ingenting så när det var stora vågor kände det som ett dragspel. Första gång trodde jag att packraften skulle bryta i två delar och jag paddlade snabbt till stranden haha. Det hände förstås inte för en packraft är mycket stark, den är designad för vittvatten (white water, vet inte svenskt ordet).
    Jag var också lite för kort för att titta över de feta hjulen, så jag satt på en drybag, varmt och mjuk för rumpan. Kanske en Alpacka packraft är bättre för mig. Hoppas jag kan hyra en för några dagar för att köpa kostar mycket pengar.

Skillnaden om du sitter ordentligt; klart är det roligt att se tjocka däck men att se vart du paddlar är roligare:
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-03-26 12:56 av Yonna.

2 DSC02801 (800x533).jpg
    3 DSC02795 (800x533).jpg

Av:
    Lars.E
    Yonna skrev:
    .
    klart är det roligt att se tjocka däck men att se vart du paddlar är roligare:

Haha... Skönaste kommentaren hittills.
    Inspirerande att se dina bilder och ta del av dina äventyr och planer.
    Hoppas att kunna se bilder och läsa om dina kommande äventyr så att jag kan drömma om friheten i vildmarken.
    Förutom Mike C som jag länkat till tidigare så följer jag även The Bike Ramble med Fredrika Ek. http://www.thebikeramble.com https://www.facebook.com
    TBR.jpg

Av:
    mmmrrrr
    Kul! Kanske eller kanske inte overkill med en fatbike där, men har du funderat på BAM?

https://www.crazyguyonabike.com

Det har jag. Packraft verkar vara en bra idé med tanke på alla floder som saknar broar.

Av:
    Foss
    Det var några som strök med på Rogen ifjol har jag för mig, här är en länk om Rogens lynnighet.

http://www.svt.se

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    Yonna skrev:
    Googlade lite om Nasaleden och det ar lockande, kul! Är det så att leden är 40mil på vintern men bara 8 mil på sommaren? Skulle gärna vilja göra båda, att se skillnaden men inte om leden är bara 8mil ..
    Men 40 mil vinterleden .. det pirrar i blodet just nu :) Jag har en kompis i Porjus som jag vill besöka en gång på vintern, då är det bara 24 E45 mil mer. Går det, att cykla E45 på vintern eller finns den en bättre väg?

Vad du säger om cykla ensam - jag är så van att vara en solocyklist, det är så lätt och härligt att göra allt i eget tempo och jag känner mig riktigt fri. Vet ärligt talat inte om jag trivs på samma sätt med en resekompis. Vet bara att det är också trevligt att dela känslor och tankar. Och fatbikenöjet är något speciellt och unikt tycker jag, skulle vara härligt att dela det med en annan fatbiker. Men jag tvivlar också :)

Lät ju småfarligt med vadningarna. Nu vet jag inte hur det såg ut där du vadade men ibland kan det löna sej att söka ett bättre ställe att vada över. Och med mycket packning så kan det vara värt att gå två gånger.
    Jag söker alltid andra ställen för det kan vara mycket farligt att vada, men det kostar mycket tid att kånka fatbiken över stora klippblock och det är inte lätt. Fatbike väger 16kg men med packning och ryggsäck är det 26, det är jävlatung. Bäst sätt att lämna cykeln men då måste man gå tillbaka för att hämta den och det kan ta timmar. Och farliga vadningar är alltid när det är skitväder; regn, blötsnö, häftiga fjällvind så då är det kallt, halt och inte så trevligt. Jag åt mitt två-veckor-chokladförrad upp i en dag, det hjälpte lite, okej, bara för en dag. :)

En gång gjorde jag nåt annat fel. Jag kastade packningen över vattnet men såg inte att där var en annan snabbtströmmande bäck, så en drybag flöt bort och det tog mycket tid att hitta den. Mennnn .. man kan lära sig av sina misstag, hoppas det gäller också för mig :)

Foss skrev:
    Tack för varningen! Planen är att om där finns forsar, mycket vind etc. då är det bara hoppa på cykeln (för en fatbike behöver inga vägar, jo jag behöver för jag är inte så tuff men det är nåt annat). Men det är en stor fördel med bikerafting, att ha en cykel med sig. Också handla mat eller göra andra saker är mycket fint. Vad jag tycker mest om är att man kan ändra planer, en stor frihet att ha en fatbike och packraft. ;)

Lars.E skrev:
    Jag älskar fatbike-, bikepacking-, bikerafting-, kajak-, skidtur- och andra äventyrspam, det kan inte vara nog!

onyx3 skrev:
    En fråga, det ser ganska så instabilt ut, hur gör du när det är strömmande/forsande vatten? Går i land, packar ihop allt och kör förbi?
    Yup, kör förbi för jag är inte så tuff. Men det är inte alls instabilt, fatbiken sitter mycket fast. Det var bara att packraften kände lite för stor för mig. Storleken var M för den måste ha ett stort däck för fatbiken (storlek S kunde inte) men mina ben var för korta, fötterna hade alltså ingen fotstöd. En drybag bakom ryggen hjälpte lite men när vatten är spännande vill man sitta ordenligt och säker.
    Det kände också att min vikt var för lite eller packraft var för långt; 30kg fatbike/packning fram, min 60kg bak och emellan ingenting så när det var stora vågor kände det som ett dragspel. Första gång trodde jag att packraften skulle bryta i två delar och jag paddlade snabbt till stranden haha. Det hände förstås inte för en packraft är mycket stark, den är designad för vittvatten (white water, vet inte svenskt ordet).
    Jag var också lite för kort för att titta över de feta hjulen, så jag satt på en drybag, varmt och mjuk för rumpan. Kanske en Alpacka packraft är bättre för mig. Hoppas jag kan hyra en för några dagar för att köpa kostar mycket pengar.

Skillnaden om du sitter ordentligt; klart är det roligt att se tjocka däck men att se vart du paddlar är roligare:

Nasaleden är lite lustig då det egentligen är två leder som använts under olika tider under gruvbrytningen i Nasafjäll. Den som idag används som skoterled vintertid går från piteå till arjeplog. Jag är faktiskt lite osäker på hur vältrafikerad leden är mellan arjeplog och nasafjäll. De andra sträckningen är går från skellefteå till nasafjäll. Idag finns 9 mil markerad sommarled mellan glommersträsk och forsbacka. Den har jag cyklat i etapper men skulle vilja köra den som en lång dagstur alternativt en tvådagarstur. Vinterleden har jag också cyklat några sträckor på. Hade en plan att köra piteå-arjeplog på tre dagar och övernatta på vandrarhem men då måste föret vara absolut rätt för att man ska orka med såpass långa sträckor. Alternativet vore att köra den som tälttur med lite kortare dagsetapper. Men då måste jag lära mej mer om vintertältning först för det har jag ingen erfarenhet av.

Ska du till porjus så har du i princip inget annat alternativ än 45:an. Det är lite trafik på den vägen så det går säkert bra att cykla men jag skulle avråda från att göra en långcykling där mitt i kallaste vintern. Man är inte så tuff efter några timmar på cykeln när temperaturerna faller under -30. Mars-april när ljuset återvänt kan det nog vara trevligt.

Jag verkar vara ensam cyklist i hela den här kommunen så det blir mycket solocykling här men vist har du rätt i att det är trevligt att cykla med andra ibland som omväxling.

Vist är det underligt att dom riktigt besvärliga vaden alltid kommer när man är trött, frusen och hungrig.

Av:
    Yonna
    Lars.E skrev:
    Förutom Mike C som jag länkat till tidigare så följer jag även The Bike Ramble med Fredrika Ek. http://www.thebikeramble.com https://www.facebook.com
    Mike ska jag också följa, otroliga fina bilder. Fat 'n happy! Tack för länken till Fredrika, jag känner henne inte, alltid roligt att läsa om girlpower. Och tack för dina uppmuntrande ord :)

mmmrrrr skrev:
    Kanske eller kanske inte overkill med en fatbike där, men har du funderat på BAM?

Det har jag. Packraft verkar vara en bra idé med tanke på alla floder som saknar broar.
    Wow, det blir kvällens läsnöje!
    http://www.dangerousroads.org "The road is passable only by the most extreme off-road vehicles."
    Yes, the fatbike, the perfect beast for such an adventure!
    Om du går och behöver sällskap: jag är mycket trevligt, inte alls jobbigt, lagar underbart mat, mina strumpor stinker inte och - mycket viktig - jag snarkar inte som en karl. :)

Foss skrev:
    Det var några som strök med på Rogen ifjol har jag för mig, här är en länk om Rogens lynnighet.
    Oj, det är verkligen ingen leksakssjö .. tack för hjälpen.
    Att bikerafta hela Klarälven är inte lätt, det är säkert. Lyckligtvis har jag en pugsley, han klarar allt. :)
    Tänkte cykla från Funäsdalen, Tunnäs och då till Rogen. Klarälven börjar egentligen vid fjället Brandstöten och passerar Lill- och Stor-Tandsjön innan den når Rogen men det ser svårt ut, vet inte om det går att bikerafta. Osäkert är också sträckan Rogen - sjö Femunden i Norge. Det finns en väg från Elgå (som ligger vid sjön Femunden) till Långflon i norra Värmland, som följer älven, så det blir en lätt cykeltur (16mil). Kanske det finns ett sätt att paddla/cykla från Rogen till Grövelsjön och då till Femunden ..

Läste just nu att det finns myskoxar i Rogenområdet - sveriges enda myskoxstam, wow! Vet inte säkert om jag vill träffa en myskoxe, framförallt inte när den vill dansa på fatbiken för att den står mellan honom och kalven. Men vad jävlasjuk att mötas en!

myskoxe.jpg
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-03-26 19:20 av Yonna.

Av:
    Yonna
    Tack för hjälpen Cannondale!

Mars-april när ljuset återvänt kan det nog vara trevligt.
    Är vinterleden då fortfarande fatbikemöjligt?

Hade en plan att köra piteå-arjeplog på tre dagar och övernatta på vandrarhem men då måste föret vara absolut rätt för att man ska orka med såpass långa sträckor. Alternativet vore att köra den som tälttur med lite kortare dagsetapper. Men då måste jag lära mej mer om vintertältning först för det har jag ingen erfarenhet av.
    Vintertältning är att ha ett vintertält och vintersovsäck, då är det bara att försöka inte frysa ihjäl haha. Men min vintererfarenhet är inte heller stor. ;)
    Finns det inga vindskydd längs leden? För då behöver man bara liggunderlag, sovsäck och ett lite nödtält. Och ett stormkök för koka kaffe tycker jag. Och förstås fatbikers vinterlivselixer:

DSC05128 (3) (800x475).jpg

Av:
    qma
    Jag uppskattar att du berättar om dina äventyr, riktigt skoj läsning!
    Grymt med Pugsley, jag gillar ramen med den smarta snedbyggda konstruktionen som klarar sig utan superbreda nav.
    +1 till TS för tråden

Av:
    sih
    Googlade också Nasaleden. Kom snabbt tillbaks till happy: https://happyride.se

Av:
    Yonna
    qma skrev:
    Jag uppskattar att du berättar om dina äventyr, riktigt skoj läsning!
    Tack! Mitt svenska språk är inte så bra så om jag låter konstigt är det bara att jag saknar ord och skriver fel. Hoppas det blir bättre :)

Jag uppskattar alla entusiastiska svar och hjälp! Trodde inte att man skulle svara på min reskompisbön så det var en överraskning, en fin surprise. :)
    Tänkte också söka en reskompis på en annan svensk cykelforum, Utsidan men den ser lite tråkigt och seriöst ut så jag vågar inte.

sih skrev:
    Googlade också Nasaleden. Kom snabbt tillbaks till happy: https://happyride.se
    Ha, kul. Jag vred bildskärmen, fördelen att ha en pyttelite skärm. ;)

Av:
    Sambal Oelek
    Du skriver bra Yonna. Bästa tråden på länge detta. Har sett alla fina Flickr-bilder. Grymt fint!

Blir ju rätt inspirerad själv, funderar på att cykla i norska fjällen i sommar.

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    ForesterGuy
    Yonna skrev:

Vintertältning är att ha ett vintertält och vintersovsäck, då är det bara att försöka inte frysa ihjäl haha. Men min vintererfarenhet är inte heller stor. ;)
    Finns det inga vindskydd längs leden? För då behöver man bara liggunderlag, sovsäck och ett lite nödtält. Och ett stormkök för koka kaffe tycker jag. Och förstås fatbikers vinterlivselixer:

Man kan ju alltid gräva en bivack i en snödriva. Fast jag har aldrig frusit så mycket som den natten... ;-)

Av:
    Foss
    Yonna skrev:
    Lars.E skrev:
    Mike ska jag också följa, otroliga fina bilder. Fat 'n happy! Tack för länken till Fredrika, jag känner henne inte, alltid roligt att läsa om girlpower. Och tack för dina uppmuntrande ord :)

mmmrrrr skrev:
    Kanske eller kanske inte overkill med en fatbike där, men har du funderat på BAM?

Wow, det blir kvällens läsnöje!
    http://www.dangerousroads.org "The road is passable only by the most extreme off-road vehicles."
    Yes, the fatbike, the perfect beast for such an adventure!
    Om du går och behöver sällskap: jag är mycket trevligt, inte alls jobbigt, lagar underbart mat, mina strumpor stinker inte och - mycket viktig - jag snarkar inte som en karl. :)

Foss skrev:
    Oj, det är verkligen ingen leksakssjö .. tack för hjälpen.
    Att bikerafta hela Klarälven är inte lätt, det är säkert. Lyckligtvis har jag en pugsley, han klarar allt. :)
    Tänkte cykla från Funäsdalen, Tunnäs och då till Rogen. Klarälven börjar egentligen vid fjället Brandstöten och passerar Lill- och Stor-Tandsjön innan den når Rogen men det ser svårt ut, vet inte om det går att bikerafta. Osäkert är också sträckan Rogen - sjö Femunden i Norge. Det finns en väg från Elgå (som ligger vid sjön Femunden) till Långflon i norra Värmland, som följer älven, så det blir en lätt cykeltur (16mil). Kanske det finns ett sätt att paddla/cykla från Rogen till Grövelsjön och då till Femunden ..

Läste just nu att det finns myskoxar i Rogenområdet - sveriges enda myskoxstam, wow! Vet inte säkert om jag vill träffa en myskoxe, framförallt inte när den vill dansa på fatbiken för att den står mellan honom och kalven. Men vad jävlasjuk att mötas en!

Från Grövelsjön till Hävlingen går det iallafall en fin led, den är cyklingsbar skulle jag säga(en mil över fjället). Hävlingen ligger mitt emellan Rogen och Grövelsjön. Sen är det ju vandringsled vidare från Hävlingen och upp till Rogen också.

Många Norrmän man möter där uppe i området har sånna där hopvikbara kanoter som kan bäras som ryggsäckar. Det är nog bra för det är många små sjöar men rätt besvärliga lyft med aluminiumkanoter som vi brukar använda.

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    Yonna skrev:
    Tack för hjälpen Cannondale!

Mars-april när ljuset återvänt kan det nog vara trevligt.
    Är vinterleden då fortfarande fatbikemöjligt?

Hade en plan att köra piteå-arjeplog på tre dagar och övernatta på vandrarhem men då måste föret vara absolut rätt för att man ska orka med såpass långa sträckor. Alternativet vore att köra den som tälttur med lite kortare dagsetapper. Men då måste jag lära mej mer om vintertältning först för det har jag ingen erfarenhet av.

Närmast kusten försvinner snön tidigare men runt månadsskiftet mars-april är det ändå säkert cyklingsbart där också. Inåt landet brukar det gå att cykla skoterspår hela april.
    Konstigt, jag har faktiskt inte tänkt på om det finns vindskydd längs Piteå-Arjeplogsleden. Det får jag undersöka. Grejen med att bo på vandrarhem är väl att man kan torka kläderna och att det är bekvämt men alternativet med vindskydd ger ju helt klart mer äventyrskänsla.
    Min favoritwiskey ser jag. Det är så sällan jag dricker alkohol och med de små mängder jag dricker så räcker en sådan där flaska i ca 10 år.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ