• Re: Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

Av:
    k-dregg
    Packraften är en MRS ponto, rätt stor om man jämnför med mindre och lättare packrafts.. Funderar lite på att byta den mot en mindre och lättare då ponton tar rätt mycket plats i packningen.
    Planen just nu är att lära mig att kombinera vandring paddling och cyckling främst i närområdet Sthlm/Tyresta..

Hoppas på några lite länge turer framåt våren.

Återigen, Tack..!

Av:
    Yonna
    Kollade nyss MRS Ponto https://packraft-sverige.se och den är ju rätt stort, inte dåligt! Och med 2.8kg inte heller tyngre än tex min mindre Microraft, den väger ju ett halv kilo mer. Okej den har ett kapelldäck som väger också. Skulle förresten aldrig kunna utan kapelldäcket (varmt, torrt, trygg) så om du tänker byta raften skulle jag rekommendera en med kapelldäck :)

Kul att läsa dig och dina planer :)

Av:
    Yonna
    Jag lovade mer översiktsbilder av 2018, men det tog liiiite tid. Egentligen är jag ingen människa som tittar gärna bakom sig, alltså i dåtid. Kanske lite konstigt men så är det. Så att kolla mina dåtid-bilder och sortera dem tar jävla lång tid för jag har nästan aldrig lust. Därför har jag också många wip-albumer på Flickr, och det blir förstås bara värre för varje månad får många bilder till. Stort problem alltså ;)

Har också tröttnat lite att skicka bilder på Happy, det känns som kolla-mig-som-är-jättecool och så känner jag mig inte alls. Har också tröttnat på cykel/raftbilder, jag tar nu ofta annorlunda bilder, framförallt av folk jag möter. Härliga bilder tycker jag men det går inte att dela här och på socialmedia os, det får man ju inte utan tillåtelse och jag vill inte vara nån som struntar i nåns rätt/privacy.

Jag träffade tex på min sista tur en gammal gubbe, han stod med rollator vid brevlådan när jag cyklade förbi, eller när jag pushade cykeln för det var för mycket snö på den lilla grusvägen. Vi pratade liten och han bjöd på kaffe, mycket snällt förstås. Hans rollator hade nån typ av DIY-snöplog, jättesvårt att pusha och därför hjälpte jag honom att skotta stigen upp till torpet. Vi satt på verandan, drack kaffe, jag tog hand om veden som behövde klyvas, staplade allt i köket bredvid vedspisen och fotade hans snöplogrollator. Vi åt mer kaffebröd, gubben pratade glad och jag fotade den gamla vedspisen och kokande kaffekannan. Jag kollade micron för han sa att det var nåt fel på (var en tesked under talriken) och som tack att jag 'lagade' micron tog han fram några raggmunkar plus lingonsylt och började steka dem på vedspisen. Och jag tog några bilder till, av gubben med sin tjocka pälsmössa, tusentals rynkor och skägget som var som en varm sjal, av den gråa katten som låg på den gamla kökssoffan och av raggmunkorna som var liten svarta och fetta men smakade underbart goda.
    Och de där bilderna är mycket värd för mig, de berättar varför jag cyklar i skogen, varför jag älskar folk som är som de är, och då känns en cykelbild tråkigt tom och intetsägande.

Så jag slutar alltmer att ta cykel-mot-träd eller tält-i-vackert-landskap bilder. Vet bara inte så bra vad jag då ska posta tex i den här tråden och på Flickr, inte lätt när man får/vill respektera mans privacy. Känns också liten fel att fråga om jag får publicera bilderna, för tex den gamla gubben visste inte vad socialmedia var för nåt.
    Så jo, det blir inte lätt att hålla liv i tråden utan bilder :)

Men ska skicka iaf några trååååkiga översiktbilder av 2018, det har ju lovat :)

Oj, det var mycket text ..

Av:
    Bikzz
    Härligt inlägg Yonna, bra där, kan se det framför mig även utan bilder ----- :) :)

Av:
    Bikzz
    Upptäckte oxå för ganska längesen ( efter väldigt många coola resor ) att nästan ingen är riktigt intresserad av andras resor, dom flesta mest bara av att publicera egna bilder & stories osv... Men du har ju fått mer respons än nästan alla andra här, och en Raft, so Be Happy !

Själv gillar jag att titta tillbaka på egna gamla resor och bilder, inspiration osv, även om ingen annan bryr sig. Om man inte kommer på någon ny annorlunda grej att göra så får man väl göra om någon tidigare success, men lite annorlunda !

( Vet inte om någon fattade det där.. )

Av:
    Berk
    Jag (tror att jag) förstår helt vad du menar. Men ser posting av fatraft bilder inte som en sätt att vissa upp att du är cool, men som en sätt att ger människor inspiration. Förstår att du tröttnar på outdoorbilder, bilder av människor kan berätta mycket mer. Jag läste för en månad sen i en Nederländsk tidning om en person som cyklar runt världen och tog naturbilder och nu bara bilder av människor. Kanske hittar du en sätt att dela dina nya bilder.

Av:
    Martin_PkrftSrge
    Med sådana texter klarar jag mig gott utan bilder. Personligen är jag här mer för dina berättelser än för dina bilder. Jag tycker den där holländarsvenskan är väldigt trevlig/charmig att läsa av någon anledning. Man läser alltid med ett leende på läpparna. Men den där rollatorn kunde väl få komma med på bild va?!

Av:
    Berk
    Martin_PkrftSrge skrev:
    Med sådana texter klarar jag mig gott utan bilder. Personligen är jag här mer för dina berättelser än för dina bilder. Jag tycker den där holländarsvenskan är väldigt trevlig/charmig att läsa av någon anledning. Man läser alltid med ett leende på läpparna. Men den där rollatorn kunde väl få komma med på bild va?!

Jag håller helt med!

Av:
    Lars.E
    Yonna skrev:
    ...

Jag träffade tex på min sista tur en gammal gubbe, han stod med rollator vid brevlådan när jag cyklade förbi, eller när jag pushade cykeln för det var för mycket snö på den lilla grusvägen. Vi pratade liten och han bjöd på kaffe, mycket snällt förstås. Hans rollator hade nån typ av DIY-snöplog, jättesvårt att pusha och därför hjälpte jag honom att skotta stigen upp till torpet. Vi satt på verandan, drack kaffe, jag tog hand om veden som behövde klyvas, staplade allt i köket bredvid vedspisen och fotade hans snöplogrollator. Vi åt mer kaffebröd, gubben pratade glad och jag fotade den gamla vedspisen och kokande kaffekannan. Jag kollade micron för han sa att det var nåt fel på (var en tesked under talriken) och som tack att jag 'lagade' micron tog han fram några raggmunkar plus lingonsylt och började steka dem på vedspisen. Och jag tog några bilder till, av gubben med sin tjocka pälsmössa, tusentals rynkor och skägget som var som en varm sjal, av den gråa katten som låg på den gamla kökssoffan och av raggmunkorna som var liten svarta och fetta men smakade underbart goda.
    Och de där bilderna är mycket värd för mig, de berättar varför jag cyklar i skogen, varför jag älskar folk som är som de är, och då känns en cykelbild tråkigt tom och intetsägande.

Så jag slutar alltmer att ta cykel-mot-träd eller tält-i-vackert-landskap bilder. Vet bara inte så bra vad jag då ska posta tex i den här tråden och på Flickr, inte lätt när man får/vill respektera mans privacy. Känns också liten fel att fråga om jag får publicera bilderna, för tex den gamla gubben visste inte vad socialmedia var för nåt.
    Så jo, det blir inte lätt att hålla liv i tråden utan bilder :)

Men ska skicka iaf några trååååkiga översiktbilder av 2018, det har ju lovat :)

Oj, det var mycket text ..

Jag har några bilder från ditt besök hos gubben och katten.

Här är gubben med rollatorn.
    Pettson & Findus rollator.jpg

När Yonna lånat rollatorn skottade gubben framför dörren.
    Pettson & Findus skottar.jpg

Här steker gubben raggmunkarna.
    Pettson & Findus-steker-raggmunkar.jpg

Här fikar Yonna med katten och gubben i kökssoffan.
    Pettson & Findus med Yonna.jpg

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-14 18:59 av Lars.E.

Av:
    Yonna
    Berk skrev:
    Jag (tror att jag) förstår helt vad du menar. Men ser posting av fatraft bilder inte som en sätt att vissa upp att du är cool, men som en sätt att ger människor inspiration. Förstår att du tröttnar på outdoorbilder, bilder av människor kan berätta mycket mer. Jag läste för en månad sen i en Nederländsk tidning om en person som cyklar runt världen och tog naturbilder och nu bara bilder av människor. Kanske hittar du en sätt att dela dina nya bilder.
    Jo det glömda jag säga, att det är fint att ge inspiration. Att jag får nåt tillbaka behövs inte alls, bara några ord så jag vet att man uppskattar tråden, men det gör man ju :)
    Hoppas också att jag hittar ett sätt att dela bilderna, jag älskar de bilderna, de är riktiga och utan smink. Härligt tycker jag!

Berk skrev:
    Martin_PkrftSrge skrev:

Jag håller helt med!
    Tack :)
    Jag lovade gubben att inte publiceras, jo tråkigt förstås men han vill ha det så och jag förstår varför, det är ju hans liv.

Av:
    Yonna
    Lars.E skrev:

Jag har några bilder från ditt besök hos gubben och katten.

Här är gubben med rollatorn.

När Yonna lånat rollatorn skottade gubben framför dörren.

Här steker gubben raggmunkarna.

Här fikar Yonna med katten och gubben i kökssoffan.

Haha, jaaah så var det! Gubben var en riktig Pettsons, härligt människa!

Av:
    Yonna
    Förrseten en härligt bild av gubben när han steker raggmunkarna!

Jag lovade gubben att hälsa på nån gång igen, kanske om jag tjatar då lite mer får jag ändå publicerar några bilder :)

Av:
    Bikzz
    Raggmunk och Rullator låter lite tråkigt ! Mkt bättre att do Biketouring i Japan, och plåta Japanskor på stranden !
    Och jag tog kortet själv..
    .
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-14 19:53 av Bikzz.

BJ2.jpg

Av:
    Yonna
    Okej, här några översiktsbilder av 2018 till, hoppas det ger lite inspiration :)

Efter den torra sommaren när Sverige brann och jag blev tvungen att cykla hem igen, då kom planen att bikerafta i norr Norge och på nåt sätt försöka hitta en kul väg tillbaka. Fick skjuts längs sveriges östkust och då var det Kiruna, Karesuando, finska gränsen, Treriksröset, ön Senja, lite Lofoten, Saltstraumen, via Junkerdal till Jäkkvik, Jokkmokk, Porjus och då till fjäll upp i Stekenjokk och mycketmycketmer tillbaka :)

sikarta (585x593).jpg

Tror jag har postat bilden tidigare men vet inte säkert, och att hitta rätt sidan tar för mycket tid för en lat internetcyklist som jag, så därför samma bild igen. Och kanske också alla andra bilder som kommer för jag kommer inte ihåg :)

Av:
    Yonna
    oops och då gjorde jag nåt fel och var jag utloggat ..

ska försöka igen :)

Av:
    mb5
    Martin_PkrftSrge skrev:
    Jag ville skriva något likadan (förutom den delen om holländarsvenskan förstås :) ), men som alltid har någon annan hunnit att skriva det snabbare och bättre än vad jag kan. Så bara "+1", jag håller med, läser gärna såna fina berättelse och saknar inte bilder.

/Martin

Av:
    WSMC
    Yonna skrev:

Sometime words say more then a thousand Pictures....Lovet it...:)

Uppför. Gärna brant uppför...

Av:
    Yonna
    Okej, ett försök igen .. :)

1P1070533 (1024x768).jpg

Så då, alltså och måååånga ord mer .. helt plötsligt paddlar man i norska fjordar. Superhäftigt och jag kom säkert några gånger tillbaka!
    Allt i Norge är stort och det grymma landskapet med branta backar och klippor gör mig liten, jag försvinner helt och hållet med den lilla Happyraften och tjocka Pugsley. Men samtidigt växer jag och det känns gott, ger mersmak.

2P1080196 (1024x769).jpg

Att paddla in i en hamn mellan stora skepp, med bara en liten packraft och två tjocka hjul kändes ofta löjligt. Folk tittade förvirrad på mig men de gjorde också tumme-upp och vinkade glada. Och de ville gärna prata, bjuda på kaffe och ta bilder av Happyvikingskeppet :)

3aP1080276 (1024x768).jpg

Landskapet är grymt, gråt, hårt, rå, vild och inte alls inbjudande så jag njuter av i fulla drag, härligt!

2aP1080145 (1024x768).jpg

Det var ofta svårt att kliva på land.

4P1070554 (1024x768).jpg

Att hitta lämpliga tältplatser

5P1080125 (1024x768).jpg

6 IMG_20180811_182136_181 (1024x768).jpg

Att trampa runt på en fattie när man glad vikar av vägen kan också vara jobbigt i Norge :)

7IMG_20180811_182302_978 (1024x768).jpg

Och jättesvårt att pusha cykeln när det finns ingen trail längre.

8P1070866 (1024x768).jpg

Bäst att ta med en grävmaskin :) Men upplevelser är tusentals gånger större och mycket mer värd än att cykla på asfaltvägar mellan tråkiga bilar. Allt blir mer, större, häftigare, vackrare ..

9aP1080143 (1024x695).jpg

Färger tex, i ett rått och grått landskap är röd väldigt röd.

9bP1080241 (1024x768).jpg

Och man blir jätteglad av färgglada däck :)

9P1070514 (1024x768).jpg

Det finns många fina små sandstränder, perfekt för en liten raft och tält. Bara att inte glömma att det finns tidvatten; stor skillnad mellan ebb och flod. Och tidvattenskraft kan vara stark och farligt.

19P1070970 (1024x768).jpg

Många tunnlar; ofta utan ljus, många km lång, dåliga vägar, uppuppuppförsbacke, kallt, ibland ishalkig, blött, farligt .. men jag älskade grottkänslan och framförallt att komma ut igen :)

20P1080273 (1024x768).jpg

21P1080305 (1024x768).jpg

Några tunnlar är mycket små, inte kul när det finns en lastbil med stora extraljus påslagen.

22DSC00277 (1024x764).jpg

Försökte paddla utan fatbike men det var inte en smart idé: raften var för lätt och lyssnade dåligt på mig. Vind och vågar lekade med oss och jag var snart svettig och trött. Så jag paddlade tillbaka, hämtade fatbiken och det gick omedelbart mycket bättre.

23bP1080039 (1024x759).jpg

Cyklade på sandstränder.

26aP108976754 (1024x768).jpg

Lärde att sjöborrar gör ont när man står på dem.

10P1070517 (1024x768).jpg

Hittade många fina tältplatser ..

24AP1080103 (1024x765).jpg

skeppsvrak ..

24IMG_20180811_210543_943 (1024x768).jpg

skeppmotorblock ..

30P1080367 (1024x768).jpg

på varje färja Happyraftens stora bror ..

27P1070686 (1024x768).jpg

och det finns mycket trafik med fyra ben isf fyra hjul.

25P1070659 (1024x768).jpg

Norska skog är inte alls samma som svenska skog och ..

29P1080334 (1024x768).jpg

... Norge har cykelställ för tjocka fatties! 😍

Och nu har jag lagt max antal bilagor men är fortfarande i Norge och det är bara aug 2018 .. så då kommer del 4 eller 5 eller mer av årets översikt. Oj, det är alltså mycket jobb igen ;)

Av:
    WSMC
    Yonna skrev:
    Okej, ett försök igen .. :)

Så då, alltså och måååånga ord mer .. helt plötsligt paddlar man i norska fjordar. Superhäftigt och jag kom säkert några gånger tillbaka!
    Allt i Norge är stort och det grymma landskapet med branta backar och klippor gör mig liten, jag försvinner helt och hållet med den lilla Happyraften och tjocka Pugsley. Men samtidigt växer jag och det känns gott, ger mersmak.

Att paddla in i en hamn mellan stora skepp, med bara en liten packraft och två tjocka hjul kändes ofta löjligt. Folk tittade förvirrad på mig men de gjorde också tumme-upp och vinkade glada. Och de ville gärna prata, bjuda på kaffe och ta bilder av Happyvikingskeppet :)

Landskapet är grymt, gråt, hårt, rå, vild och inte alls inbjudande så jag njuter av i fulla drag, härligt!

Det var ofta svårt att kliva på land.

Att hitta lämpliga tältplatser

Att trampa runt på en fattie när man glad vikar av vägen kan också vara jobbigt i Norge :)

Och jättesvårt att pusha cykeln när det finns ingen trail längre.

Bäst att ta med en grävmaskin :) Men upplevelser är tusentals gånger större och mycket mer värd än att cykla på asfaltvägar mellan tråkiga bilar. Allt blir mer, större, häftigare, vackrare ..

Färger tex, i ett rått och grått landskap är röd väldigt röd.

Och man blir jätteglad av färgglada däck :)

Det finns många fina små sandstränder, perfekt för en liten raft och tält. Bara att inte glömma att det finns tidvatten; stor skillnad mellan ebb och flod. Och tidvattenskraft kan vara stark och farligt.

Många tunnlar; ofta utan ljus, många km lång, dåliga vägar, uppuppuppförsbacke, kallt, ibland ishalkig, blött, farligt .. men jag älskade grottkänslan och framförallt att komma ut igen :)

Några tunnlar är mycket små, inte kul när det finns en lastbil med stora extraljus påslagen.

Försökte paddla utan fatbike men det var inte en smart idé: raften var för lätt och lyssnade dåligt på mig. Vind och vågar lekade med oss och jag var snart svettig och trött. Så jag paddlade tillbaka, hämtade fatbiken och det gick omedelbart mycket bättre.

Cyklade på sandstränder.

Lärde att sjöborrar gör ont när man står på dem.

Hittade många fina tältplatser ..

skeppsvrak ..

skeppmotorblock ..

på varje färja Happyraftens stora bror ..

och det finns mycket trafik med fyra ben isf fyra hjul.

Norska skog är inte alls samma som svenska skog och ..

... Norge har cykelställ för tjocka fatties! 😍

Och nu har jag lagt max antal bilagor men är fortfarande i Norge och det är bara aug 2018 .. så då kommer del 4 eller 5 eller mer av årets översikt. Oj, det är alltså mycket jobb igen ;)
    Bring it on...:)

Av:
    Yonna
    mb5 skrev:
    Martin_PkrftSrge skrev:
    Jag ville skriva något likadan (förutom den delen om holländarsvenskan förstås :) ), men som alltid har någon annan hunnit att skriva det snabbare och bättre än vad jag kan. Så bara "+1", jag håller med, läser gärna såna fina berättelse och saknar inte bilder.

Tack, mennnnn .. du fattar ju väl att det är snart din tur för berättelser och bilder? Men bara på onsdag förstås :)

WSMC skrev:

WSMC skrev:
    Yonna skrev:

Imorgon, ska nu först sova i en varm mjuk säng, härligt :)

Av:
    WSMC
    Yonna skrev:
    mb5 skrev:
    Martin_PkrftSrge skrev:

Tack, mennnnn .. du fattar ju väl att det är snart din tur för berättelser och bilder? Men bara på onsdag förstås :)

WSMC skrev:

WSMC skrev:
    Yonna skrev:

Imorgon, ska nu först sova i en varm mjuk säng, härligt :)
    Gonatt!

Av:
    Yonna
    WSMC skrev:
    Gonatt!

Sovgott och drömsött du med! 😴 💤

Av:
    Berk
    Tack för jättefina bilder och texter! Tänker nu på att åka till Norge igen i sommaren, medan innan jag tänkte på att åka skridskor på Svenska sjöar och turskidor på Norska fjällen. Den här vintern åker jag för första gången MTB på isiga stigar och har lärt mej att två 2.6" breda däck vid 0.8 bar har mycket mer grep på isiga backar än en skor.

Av:
    ForesterGuy
    Berk skrev:
    Den här vintern åker jag för första gången MTB på isiga stigar och har lärt mej att två 2.6" breda däck vid 0.8 bar har mycket mer grep på isiga backar än en skor.

Ingen sko på isen.

Av:
    Sambal Oelek
    Men sådana otroligt snygga foton! Du skulle lätt kunna göra en fotoutställning :)

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    mb5
    Yonna skrev:
    Kanske om jag hittar ett mer intressant träd att luta cykeln mot typ? :-)

Nej, det funkar inte så här. Jag kan posta några bilder då och då, men det behövs mer än en fatbike att skapa tråden med över 2000 inlägg. Trots att du inte tycker om det :), är detta "din" tråd och den skulle aldrig se ut så här utan din sätt att vandra, leva, fota, skriva, berätta ... Men jag tror att du berättade och visade så pass mycket redan att ingen kan säga ett enda ord om du bestämmer dig att slutar posta hit.

Hur som helst tror jag inte att dina poster gör något "jag-är-cool" intryck. Mer som "titta-hur-härligt-är-världen-och-människor" intrycket.

/Martin

Av:
    Yonna
    Sambal Oelek skrev:
    Men sådana otroligt snygga foton! Du skulle lätt kunna göra en fotoutställning :)

Jo, när du säger så, jag fick några inbjudningar för bike/cykel-events os, om jag vill showa fattie, packraft, bilder etc. Vet fortfarande inte vad jag tycker om detta. Jag får resepengar (flygticket, boende os) menmenmennn .. det finns så många men. Och jag är dessutom feg och tråkigt.

mb5 skrev:
    Yonna skrev:
    Kanske om jag hittar ett mer intressant träd att luta cykeln mot typ? :-)

Nej, det funkar inte så här. Jag kan posta några bilder då och då, men det behövs mer än en fatbike att skapa tråden med över 2000 inlägg. Trots att du inte tycker om det :), är detta "din" tråd och den skulle aldrig se ut så här utan din sätt att vandra, leva, fota, skriva, berätta ...

Äsch, vi ses ju snart och då ska jag ändå fota allt, inkl din fattie lutat mot alla möjliga träd, sten och liggande i meterdjup snö. Och också dig framför tältet när du lagar häääärligt mat (yummyjummie), så du har inget val, du blir ändå del av tråden ;)
    Vi har ju syskonfatties så det är viktigt att dem får ofta familjträff och att det får dokumenteras, eller hur?

Av:
    mb5
    Oj, att jag ens svarar här ... :-) Man vill bara ge lite uppskattning och oops, helt plötsligt är det att laga mat i djup snö. :)

/Martin
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-15 22:55 av mb5.

Av:
    Yonna
    japp, det är inte lätt att vara en fatbiker, man måste vara cooool som fan :)

Av:
    Yonna
    Lite sent men det har iaf lyckats; ännu en del av 2018översiktsbilder. Känns lite konstigt att titta tillbaka men äsch, jag fortsätter ändå :) Men har för många bilder så resten av Norge hoppar jag gärna över, dvs Lofoten, Bodø, Saltstraumen ... till Junkersdals naturreservat.

Norge var iaf härligt häftigt, det var ofta inte alls lätt med en fatbike i det grymma landskapet. Jo, på asfalt går förstås bra men det är ju tråkigt. Fattien hade mycket packning och även 3kg happyraft på styret och det kändes, men det är ju också en jättebra träning:

2IMG_20180811_182234_413 (1) (1024x768).jpg

Pugsleyn var som vanligt, stark som en oxe och klagade aldrig. Tror han tänkte bara ibland så här:

3IMG_20180811_182259_583 (1024x768).jpg

3aIMG_0198 (1024x768).jpg

Bäst att ha riktiga fatstövlar för det är ofta blött som fan .. eller ha många strumpor som jag hade med mig.

1IMG_20180811_164242_325 (1024x768).jpg

Sista sträckan till svenska fjällen fick jag skjuts, mycket fint för då slapp jag cykla upp. Cyklade och paddlade vidare till Jokkmokk, via fjäll, mycket vatten, smågrusvägar och skog. Härligt att vara tillbaka :)

4aIMG_0587 (1024x768).jpg

Sverige land av älgar ..

4P1080726 (1024x768).jpg

.. och cyklar.

aaaaP1090015 (1024x768).jpg

Jag tjuvfiskade

abIMG_20180811_182218_463 (1024x768).jpg

Åt många blåbär och splashed många jortron.

5P1080770 (1024x768).jpg

Hittade många nya idér för min receptkokbok .. myummymjum 😎

aaa.JPEG

Nån som kanske har intresse? Happyriders får förstås extrapris och dem som följer tråden får den helt gratis! ;)

19aP1060404 (1024x768).jpg

Rådjur hittar man ofta ..

21IMG_0572 (1024x768).jpg

.. och ren förstås.

20IMG_0504 (1024x768).jpg

Ser ju underbart läckert ut, eller hur? Lufttorkat renkött, en delikatess från Norrbotten. Riktigt nyttigt, har en låg fetthalt och mycket mineraler, precis vad en trött fatrafter behöver. Och dessutom gratis ;)

Mötte också underbara människor. Drack Motörheadvin:

bDSC03665 (988x1024).jpg

Åt DIY dutchoven bröd (jättegott):

dP1080310 (1024x768).jpg

Fick en rökning-är-dåligt-för-hälsan-lektion:

cP1070443 (1024x764).jpg

IMG_0650 (1024x768).jpg

Cyklade över torra sandsjöar

P1080859 (1024x768).jpg

Längs raviner och farliga stup

P1080542 (1024x768).jpg

Paddlade och tältade på underbara ställen

eP1090113 (1024x768).jpg

P1080579 (1024x768).jpg

Kände mig ofta liten i det stora landskapet

P1080603 (1024x768).jpg

P1080706 (1024x751).jpg

Många många måååånga grusmil och när man då äntligen ser asfalt tar man glad en bild :)

P1090042 (1024x768).jpg

Och ibland sov fatbiken torr och trygg, man får ju vara rädd om sin bästa kompis :)

Av:
    leffe81
    Häftiga bilder, som vanligt! We want more!!
    Thanks for sharing yonna!

Av:
    Bikzz
    Fina bilder. Never Stop ! Blev ännu mer sugen på Bikerafting och Biketouring, snart är det vår/sommar igen, då jävlar ----

Av:
    h.g.j
    Finns boken på riktigt? :)

Av:
    ensamvarg
    Jag trodde alla holländare bara rökte handrullat. Det var två holländare som lärde mig det ... 1981.

Ensamvargar bits inte, dom går undan.

Av:
    Berk
    Men det är väl en Svenk som ger en lektion till Yonna, inte Yonna som röker (kan man röka som fatrafter?). Visst röker nästan alla Holländare handrullat. Kände bara en Holländare som hade en maskin som på bilden.

Av:
    frippegubben
    h.g.j skrev:

Jodå, och den här också:

Av:
    Yonna
    leffe81 skrev:
    Häftiga bilder, som vanligt! We want more!!
    Thanks for sharing yonna!

Tack! Jag är inte färdigt med 2018översikt men har nu mycket jobb (bäst att sova på jobbet med sådana långa timmarpass), så vet inte om jag hinner posta mer bilder de kommande 7 dagar. Men ska göra min bästa :)

h.g.j skrev:

Aha! Luktar jag här en kund?? Kanske jag ska annonsera boken i Köp&Sälj eller göra en intressekoll, man vet ju aldrig! 🤑 Och vem vill inte ha The Roadside Fatbikeshopper i sin bokhylla, alla förstås ;) Kanske ska jag också ändra namnet, svenskar älskar ju svenska. Men 'Den Vägkant Tjockcykelhandlaren' låter inte alls coool så kanske det räcker med texten 'talar bara svenska'. Det ser man ju konstigt nog ofta i annonser.
    Boken är egentligen bara en online fotoalbum, men jag kan förstås försöka lura köpare: de betalar och då få dem länken till boken/albumet och löftet att boken snart skulle växa. De behöver ju inte veta att jag är bara en wip-fotograf så det tar lååååång tid innan boken växer men äsch, de får inte tjata ;)
    Här är länken förresten https://www.flickr.com

Berk skrev:
    Men det är väl en Svenk som ger en lektion till Yonna, inte Yonna som röker (kan man röka som fatrafter?). Visst röker nästan alla Holländare handrullat.

Jo det var förstås en holländare, kan ju inte vara nån annan. Det var en fin kille med rött hår, många freckles och ett stort skratt :)

frippegubben skrev:
    h.g.j skrev:

Jodå, och den här också:

Kul! Jag ska omedelbart googla!

Av:
    h.g.j
    Yonna skrev:
    h.g.j skrev:

Aha! Luktar jag här en kund?? Kanske jag ska annonsera boken i Köp&Sälj eller göra en intressekoll, man vet ju aldrig! 🤑 Och vem vill inte ha The Roadside Fatbikeshopper i sin bokhylla, alla förstås ;) Kanske ska jag också ändra namnet, svenskar älskar ju svenska. Men 'Den Vägkant Tjockcykelhandlaren' låter inte alls coool så kanske det räcker med texten 'talar bara svenska'. Det ser man ju konstigt nog ofta i annonser.
    Boken är egentligen bara en online fotoalbum, men jag kan förstås försöka lura köpare: de betalar och då få dem länken till boken/albumet och löftet att boken snart skulle växa. De behöver ju inte veta att jag är bara en wip-fotograf så det tar lååååång tid innan boken växer men äsch, de får inte tjata ;)
    Här är länken förresten https://www.flickr.com
    [/quote]

Behöver det inte vara recept i en kokbok också? Det där ser mest ut som serveringsförslag :)

Svärgubben klippte en nypåkörd grävling en gång för att använda pälsen till penslar.... Men det gör han inte om, han fick en massa grävlingsloppor så han höll på att bli vansinnig... :)

Av:
    BuTTuS
    Yonna skrev:
    Många många måååånga grusmil och när man då äntligen ser asfalt tar man glad en bild :)
    Min fatbike rullar lättare på grus än asfalt, så jag förstår inte riktigt varför du blir glad? För att du lyckats hitta tillbaka till civilisationen igen kanske? :-)

Av:
    mamme1
    Yonna skrev:
    leffe81 skrev:
    När får vi dina bästa fatbike o packraft bilder 2018?? Yonnas Äventyr Bildöversikt 2018!
    Härliga bilder o mycket inspiration :-)

😍
    Och eftersom höga cykelskor är ett måste för en fatbiker ..
    .. skänkte happys snälla Göran Mamme1 mig vattentäta och slitstarka damasker/gaiters ..
    .. så jag fick torra och varma fötter igen :)
    Tack igen Göran :)
    Gulle dig, det var snällt sagt!
    Och kolla vad som kan hända när man "pay one forward".
    En tillbakakaka de luxe, julens enda klapp (och den bästa på måånga år)

GaitersIMG_20190112_220138_844.jpg

Jag har inte hunnit läsa ikapp, men en snabb scrollning ger intrycket av att det finns mycket härlig läsning att se fram emot i happys bästa tråd Yonna, tack för att du engagerar dig!

En skilje------------------------------------------linje
    Bikes are almost as good as guitars for meeting girls!
    Bob Weir (1947-)

http://www.youtube.com

Av:
    Yonna
    BuTTuS skrev:
    Yonna skrev:
    Min fatbike rullar lättare på grus än asfalt, så jag förstår inte riktigt varför du blir glad? För att du lyckats hitta tillbaka till civilisationen igen kanske? :-)
    Det går ju också bra på asfalt, okej, Nate är inte det lättaste däck men mina ben är ju van efter 4 år Nate och dubbDillinger :) Och asfaltvägar är tråkigt men grusvägar går uppochner och uppochner, mycketmycket värre än asfalt. Dessutom finns det inte bara grus men även tjock lera, många hål, vattenpölar, djupa bilspår os .. och efter några dagar känner man sig liiite trött med en fullastat fatbike, iaf jag.
    Att komma tillbaka i civilisationen känns alltid fint när man är hungrig, kallt, blött och smutsigt, men ibland kan det också vara en chock och vill jag bara cykla tillbaka, snabbt som fan :)

mamme1 skrev:
    Wow, det ser bra u! Ett måste i snö, lera os! Vackert bild också!

Vad även är ett måste just nu är skodubbs. Jösses vad halt det är. Postbilen låg i diket igår och när jag klev av fatbiken för att hjälpa låg jag snabbt i diket med. Otroligt halt, farligt att köra. Och kallt som fan också, igårnatt var det ca -20.
    Letar nu efter bra skodubb/broddar (eller vad de heter) som går att använda med stora vinterskor såsom mina Bugaboots. Dem jag hittar ser så små ut och det står att man först får ta av skon innan man sätter på broddarna. Lite jobbigt när det är -20. Hoppas nån här har bra tips? Dem måste iaf vara bra att cykla med och lämpligt för breda vinterskor.

Av:
    mb5
    Yonna skrev:
    Vad även är ett måste just nu är skodubbs. Jösses vad halt det är. Postbilen låg i diket igår och när jag klev av fatbiken för att hjälpa låg jag snabbt i diket med. Otroligt halt, farligt att köra. Och kallt som fan också, igårnatt var det ca -20.
    Letar nu efter bra skodubb/broddar (eller vad de heter) som går att använda med stora vinterskor såsom mina Bugaboots. Dem jag hittar ser så små ut och det står att man först får ta av skon innan man sätter på broddarna. Lite jobbigt när det är -20. Hoppas nån här har bra tips? Dem måste iaf vara bra att cykla med och lämpligt för breda vinterskor.

Jag köpte många år sedan broddar som spänns bara över häl, nåt likadant som https://www.teamsportia.se . Tror det är den enda lösningen som kan gå ihop med pedaler. Men jag har inte använt dem mer än väldigt sällan. Jo, de funkar på nåt sätt ... inte perfekta, men iaf bättre än ingenting, dock är det ändå betydlig bättre att inte kliva av cykeln och för dem få tillfälle när broddarna kunde hjälpa ... kanske lathet att krånglas med dem varje gång?

/Martin

Av:
    erolwi
    Yonna skrev:
    BuTTuS skrev:
    Yonna skrev:
    Det går ju också bra på asfalt, okej, Nate är inte det lättaste däck men mina ben är ju van efter 4 år Nate och dubbDillinger :) Och asfaltvägar är tråkigt men grusvägar går uppochner och uppochner, mycketmycket värre än asfalt. Dessutom finns det inte bara grus men även tjock lera, många hål, vattenpölar, djupa bilspår os .. och efter några dagar känner man sig liiite trött med en fullastat fatbike, iaf jag.
    Att komma tillbaka i civilisationen känns alltid fint när man är hungrig, kallt, blött och smutsigt, men ibland kan det också vara en chock och vill jag bara cykla tillbaka, snabbt som fan :)

mamme1 skrev:
    Wow, det ser bra u! Ett måste i snö, lera os! Vackert bild också!

Dubba kängorna
    https://www.best-grip.se

Av:
    WSMC
    Gör som Kjelle….

Av:
    h.g.j
    Yonna skrev:
    Dem jag hittar ser så små ut och det står att man först får ta av skon innan man sätter på broddarna. Lite jobbigt när det är -20. Hoppas nån här har bra tips? Dem måste iaf vara bra att cykla med och lämpligt för breda vinterskor.

Dom här är väl kanske överkurs, men vi har dom här hemma på både arbetskängor och skoterstövlar, det är ett grymt grepp på dom. Har provat olika versioner med överdragsdubb, och dom här är i en klass för sig. Enklast är ju om man tar av skon men det går att ta på sig med dom på fötterna.

https://www.xxl.se

Har dock inte cyklat några längre sträckor med dom så jag vet inte hur det går....

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ