• Re: Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

Av:
    Yonna
    Sambal Oelek skrev:
    Intressant. Tack mb5.
    Jepp, tack Martin!

Kanske windpower kan vara nåt på en cykel? T.ex den här: https://www.japantrendshop.com

bicycle-handlebar-portable-wind-powered-lamp-generator-turbine-1.jpg

FDBFK2CI98BJIGI.LARGE.jpg

Lars.E skrev:
    Fortsätter tråden i denna riktning så kommer snart någon att länka till ett YouTube-klipp med en elmotor som driver en generator.
    :)

Eller med en bild av en Ventomobile, en windpower cykel :) Det var för några år sen en Running Against The Wind race i Holland med windpower vehicles, riktig kul tycker jag. https://www.popsci.com

20081213_ventomobil_104.jpg

Av:
    ForesterGuy
    Annars är ju Mazda wankelmodiga...
    https://www.roadandtrack.com

Av:
    Yonna
    Berk skrev:
    Yonna skrev:
    Var det samma vattnet som här, på väg till Helags? Jag skulle då paddla i Sylsjön men kom aldrig fram, det snöade och blåste som fan där. Det får jag prova igen nån gång :)

Är det på vägen från Sylarna till Helags? Overväger att cykla där med min då 6-åriga son på MTB med lätt packning. Är det helt cykelbart?

Hmm, vet inte om det skulle gå med din pojk. Jag var där i hösten och hade mycket packning med mig för jag bikeraftade från Örebro-län upp till Helags och tillbaks igen (ingen aning hur många fatraftkm det var, kanske mer än 1500?) så hade också en packraft, paddel och flytväst med mig. Plus att höst betyder början-av-vinter i fjäll så hade också lite mer kläder än vanligt, så fatbiken var tung. Och i Helags var det plötsligt mycket dåligt väder (minusgrader, mycket vind, regn, snö, dimma) så allt var jätteblött, halt och kallt. Det blåste så hårt att det inte gick att kliva på cykeln, kunde bara pushcykla och även detta var farligt halt. Var dessutom mycket tröttsamt att kämpa i den jävla vind.
    Så jag tältade några dagar på samma ställe i fjällen, hoppades att vädret skulle vara bättre, klättrade berget upp till Helagsglaciären men vädret blev bara värre. Så bestämde mig att cykla tillbaka, vädret var helt enkelt för dåligt och med en cykel i fjällen är en olycka lätt hänt (framförallt när man är trött, kallt och ensam) och bikerafting på Sylsjön (en lång fjällsjö) skulle säkert vara självmord. Så vad jag kommer ihåg kan jag inte rekommenderar för en pojk från 6 år :)

Men det var långa sträckor som gick mycket bra att cykla om vädret är fint, men också ganska mycket spång, stenigt och snårigt. Men som sagt, mitt minne är förgrumlat och förmörknat med snö, minusgrader och elände :)

Har några bilder som kanske säger nåt mer om leden. Har inga bilder när det var så kallt och blåsigt, det gick inte. Tror jag har postat några bilder för i den här tråden, men äsch, jag har nu wifi så det går att skicka tusentals :)

138074.jpg

Pugsley med packraft, paddel och allt som behöves för några veckor. Bikepacking, så ingen tung pakethållare, stora väskor etc men ändå var det tung i fjällen.

140074.jpg

Fortfarande bra väder, bara molnigt och lite blåsigt.

139074.jpg

141074.jpg

142074.JPG

142075.jpg

Inga vackra utsikter när det finns moln men äsch, så är livet, man kan inte ha allt :)

143074.jpg

Dimman kom helt plötsligt ..

144074.jpg

Inte lätt att hitta vägen när man ser bara några meter.

144075.jpg

'Följa de röda stenarna' är superlätt men inte när de är osynliga.

146075.jpg

Och med dimman kom också minusgrader, det var så kallt att det växte is på stenarna. Och på mitt hår, ansikte, kläder, fatbike, packning ..

147074.jpg

147075.jpg

148074.jpg

Och då kom ovädret, med hårda storm- och hagelbyar. Hemskt när det finns ingen skydd. Pugsley låg platt på marken, med några stora stenar på honom, tältet satt för säkerhetsskull fast på fatbiken (bästa tältpinne som finns), runtom tältet la jag stora stenar (syns inte på den här bilden) och då var det krypa in i tältet och vänta till ovädret var borta. Inte lätt att försöka sova när tältet när som helst kan blåsa bort men det gick.

149074.jpg

Okej, med hjälp av Glenfiddich, min varma kompis och genom att sjunga bort min rädsla; sjunga hjälper alltid när man är ensam :)

149075.jpg

Min enda granne som satt nästan hela dag framför tältet (syns tyvärr inte på bilden hur jävla blåsigt det var). Efter nattens oväder var tältet borta, hoppas att det gick bra för honom för tältet ser inte ut att det tål fjällväder.

150074.jpg

Jag mötte en fjällvandrare till, en liten tuff fjäril, hon landade helt plötsligt på mitt finger. Hon måste har känt min värme eller sökte tröst i den kalla hårda fjällvärlden. Vi pratade (jo fjärilar kan visst prata) och det var klart att hon visste att hon skulle dö, kanske det var sista dagen i hennes liv för minusgrader skulle komma nästa dag. Hade gärna ville ta med henne men visste inte hur, mitt fatbikeliv är ju inte så lämpligt för en liten fjäril.

151074.jpg

Helags fjällstation.

Av:
    jonja
    Fint fjärilsmöte, hade inte hon nåt tält? :)

Av:
    Berk
    Tack för informationen och (tycker jag) fina bilder!

Jag cyklade en rundan från Storulvån till nästan Sylarna för åtta år sen i ovädret och med blixt, men det var vackert! Tyckte då att det var lite svårt, men efter ett år av stigcykling i Hellasgården har det blivit lätt. Det är 12 km mellan fjällstationerna eller parkplats, så det är inte långt. Min son är bättre på spångcykling en jag, men stenfält är jobbigt. Minns du om stenfältet är på vägen mellan fjällstationerna, hur lång den är och om det finns fler?

Av:
    Yonna
    jonja skrev:

Fattar inte att hon kunde leva där, hon är så tunn, skör, mjuk och snäll. Tuff liten fjäril!

Av:
    Yonna
    xiongxiong skrev:
    Hej Yonna! Har du cyklat kungsleden från Kvikkjokk till Ammarnäs? Kommer du ihåg hur den sträckan var? Till exempel hur mycket var cykelbart, hur lång tid tog det och i vilket tempo samt om det är något annat som är viktigt veta? Jag funderar på att göra en bikepackingtur från Kvikkjokk till Hemavan på kungsleden i sommar och samlar info om den turen och vad den innebär. Yeti har beskrivit Ammarnäs till Hemavan bra i sin RR, men inte hittat så mycket cykelrelaterade detaljer om Kvikkjokk->Ammarnäs. Tacksam allt du vet om sträckan

Aaaah, jag glömde din fråga! Ska svara dig senare! Men ska först cykla/handla lite mat och jag tar med tältet så kanske det blir också en övernattning i skogen. Men svaret kommer!

Av:
    Yonna
    Berk skrev:

Jag cyklade en rundan från Storulvån till nästan Sylarna för åtta år sen i ovädret och med blixt, men det var vackert! Tyckte då att det var lite svårt, men efter ett år av stigcykling i Hellasgården har det blivit lätt. Det är 12 km mellan fjällstationerna eller parkplats, så det är inte långt. Min son är bättre på spångcykling en jag, men stenfält är jobbigt. Minns du om stenfältet är på vägen mellan fjällstationerna, hur lång den är och om det finns fler?

Oj jag ska hoppa på cykeln just nu! ska försöka svara senare, om det går här i skogen :)

Av:
    Bikzz
    Yonna skrev:
    jonja skrev:

Fattar inte att hon kunde leva där, hon är så tunn, skör, mjuk och snäll. Tuff liten fjäril!

Som Yonna kanske, oxå en tuff liten fjäril, -- Kommer ihåg det där, tur att du fick skitväder i fjällen -:)
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-03-11 18:43 av Bikzz.

Av:
    Berk
    Berk skrev:

Här bra väder och stig

DSC_4325.jpg

Och innan två timmar oväder och myr

DSC_4332.jpg

Av:
    perzzon
    ForesterGuy skrev:
    Annars är ju Mazda wankelmodiga...
    https://www.roadandtrack.com
    Wankel borde ju vara perfekt i en REX
    Trodde nästan att I3an hade det redan.

Av:
    TorakP
    Keep it coming yonna! :-D

Av:
    Yonna
    TorakP skrev:
    Keep it coming yonna! :-D

Tack! Ska göra mitt bästa :)

Berk skrev:

Här bra väder och stig (bild)

Och innan två timmar oväder och myr (bild)

Jo, vädret i fjällen kan man aldrig lite på, har hänt ofta att jag satt härligt i solen framför tältet och då plötsligt mitt i oväder.

32590598715_6b0e7b623f.jpg

Som på den här bilden, det var kanske inte så smart att tälta så nära den torra fjällälven men då var det mycket soligt. Har inte sovit bra den natten, jösses vad smällde det, jag var framförallt rädd att blixten skulle slå i fatbiken eller tältet för det var det högsta som fanns.

32467239351_ac3befaabb_o2sm.jpg

Eller här när jag paddlade lugn i solen på en stor fjällsjö, när plötsligt föll en jätteskugga på mig och jag fick paddla för mitt liv. Okej, lite överdriven men så känns det när det är åskväder med dessutom stora vågor som rullar från fel sidan. Då får man paddla snabbt så fan :)

Av:
    Yonna
    Ska svara några frågor senare men först nåt myyyycket viktigare! Jultomten var sent i år men det gör ingenting när man öppnar paketet och hittar cykelgrejer, yes! woohooo! Så plötsligt cyklade jag hem med nåt på pakethållare som jag med 99% vet (1% för att testa först) att jag aldrig mer kan leva utan. 😍

P1110760.jpg

Det är fat, svart, CroMo, väger 640gram ..

P1110761.jpg

Surly förstås

P1110762.jpg

13.6kg viktlimit (och made in Taiwan som jag inte visste)

P1110764.jpg

Sex bulthål som jag inte vet varför de finns men Surly älskar eyelets så dem är säkert superviktig, eller hur?

P1110770.jpg

Finns också en liten Tool Bag .. som alla surlyriders visst vill ha för det står surly på :)

P1110772.jpg

Och några nipplar eller vad de heter (monteringdetaljer os).

P1110769.jpg

Och för ni som undrar nu vad det är ni ska sakna i livet, väl, det är en surly 8-pack rack :)
    Här är länken https://surlybikes.com och vad Surly säger (jo liten reklam men jag har inga sponsorer så då får man göra):
    "Most of you don’t need the cargo capacity to land a helicopter on your rack. Sometimes, all you want to do is grab a sixer from the beer store on the way home, or pick up a nice bouquet of flowers. For whatever the situation dictates, we offer the 8-Pack Rack. The 8-Pack Rack is a solid pedestal upon which you may rest a handlebar bag, grocery bag, minaudière, satchel…or whatever you use to carry your bowling ball around."

Så nu får våren börja! Den stora tunga cromo 1260gram frampakethållaren som kan bära 36kg och är skälet till att alla hoppar snabbt ur vägen när jag dundrar förbi på fatmonstertanken, ska ligga i boden till nästa vinter. Jag använder den bara som 'det kan vara bra på vinteräventyr' och när jag handlar mycket i byn för det är ju fint med två stora cykelväskor plus en jättestor låda fram på cykeln. Men nu våren närmar sig (det var fortfarande -8 i natt men äsch) vill jag ha nåt smidigare.
    Har ofta Happyraft, paddel plus en packpåse med sovsäck/kläder hängande på styret (i en handlebar bag) och det går jättebra men på jobbiga stigar med många sten, hål os, när fatbiken får mycket stryk, vill jag gärna skydda Happyraften mot fatties alltid hungriga käftar. Det är lätthänt att däckets stora dobbarna biter i packpåsen, har hänt några gånger att den gick sönder inom nårga minuter (inte så farligt för det finns lim/repairkit) men det får förstås aldrig hända med Happyraften.
    Så med den lilla pakethållaren är happyraften skyddat och kanske det är också lättare att ta med mer grejer på superlånga äventyr. A la bikepacking sätt förstås, så inte med stora tourcykelväskor. Härligt tycker jag, ännu ett stort bekymmer ur världen :)

Hoppas bara att det går på Pugsleys offset gaffel, enligt Surly går det inte men det säger dem också om surlys Nice Rear rack, som går ju utmärkt på framgafflen (jo med lite våld och anpassningar lyckas allt). Så ska förstås försöka :)

Av:
    Sambal Oelek
    Det var smidigt litet pizza-rack du hittade, kanske lite mer "lagom", 13.6kg fram borde räcka ett tag också ju :)

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    leffe81
    Yonna skrev:

Har några bilder som kanske säger nåt mer om leden. Har inga bilder när det var så kallt och blåsigt, det gick inte. Tror jag har postat några bilder för i den här tråden, men äsch, jag har nu wifi så det går att skicka tusentals :)

Vackra bilder Yonna! En fråga till, cyklar du alltid MED packning? :-p

Av:
    Yonna
    leffe81 skrev:
    Vackra bilder Yonna! En fråga till, cyklar du alltid MED packning? :-p

Oj, ännu en fråga, så kommer jag aldrig ikapp i den här tråden ;)
    Jo, jag fatpendlar hela vintern till jobbet utan packning :) Och innan varje lång fatbiketur pendlar jag också med den tjockisen och då helst med fixed bakhjul för det är skitbra för konditionen.

Men utan packning i fjäll os, näää, där har jag ingen tid för ;) Tycker också att det är stor skillnad med eller utan några-veckor packning, det är inte bara '10kg mer'. Inte på asfalt, då är det bara tyngre och långsammare. Men i snö, på stigar och i fjäll är cykeln nån helt annan. Svårt att beskriva. Ibland stannar jag t.ex några dagar på samma tältställe i fjäll och gör några cykeltur utan packning, jösses vad en skillnad. Det går förstås mycket lättare men inte för mig för jag cyklar nästan aldrig utan packning. Så fatbiken gör inte alls som jag är van, jag får trampa och köra på ett annat sätt, bromsa är inte heller samma och cykeln är mycket känsligare för mina rörelser och på jobbiga stigar. Får varje gång lära mig skog&fjällcykling igen, det bevisar blåmärkena efteråt. Inte så kull tycker jag.

Några bilder som bevis :)

32196655030_b03e95c16d_o.jpg

Yeah, utan packning! (tur att jag tog några bilder)

32197007640_df79710e81_o_.jpg

32535203556_26469f629e_o_.jpg

Det syns inte så bra på bilden men det var brant, med lossa stora stenar och svårt att cykla. Och jag var van att när jag bromsade att cykeln stod still var jag ville, men utan tung packning flög min 60kg som en torped bort från cykeln. Jösses, det var nästan slutet av min fatraftkarriär och det gjorde ont :( Visste inte att 10kg mer vikt kunde vara så stor skillnad på en stor fattie. Tyngsta grejer sitter ju i ramväskan och hänger tätt mot sadelstolpen, liksom min 60kg.
    Men iaf, utan tung packning får jag göra det mycket lugnare, men det är inte lätt att ändra körvanor tycker jag.

Av:
    Yonna
    Berk skrev:

Jag kommer inte så bra ihåg, jo det låter dum så ska försöka förklara.
    Cyklade från Idre, Nipfjället, Funäsdalen till Flatruet, körde där några dagar i fjäll, blev vilsen vid Stentjärnarna i jättetjock dimma men lyckades hitta vägen till Ljungdalen. Då var planen: Kläppen, Helags, Sylarnas fjällstation och antingen via Norge (Fiskåhöjden, norska fjäll/sjöar, Roros etc) eller via svenska fjäll (Sylarna, Sylsjön, Fältjägerstugan, Tänndalen etc) till Rogen. Så jag cyklade tiil Helags men vädergudarna tyckte inte om bikerafters och ville inte ha mig där. Men jag kämpade emot, försökte ändå stigen till Sylarnas men gudarna skickade tjock dimma så jag såg ingenting, det var farligt halt och snart insåg jag att det skulle vara självmord att paddla på de norska sjöarna. Så jag pushbikade tillbaka till Helags. Försökte nästa dag cykla till Fältjägerstugan men som sagt var det då ännu värre skitväder. Det blåste som fan och det var blötsnö, hagel och minusgrader som kändes som -15 i vinden. Och det är vad jag kommer ihåg, jag såg inga stigar, såg bara vatten, is, snö, lera och många jävla stenar. Ingen aning efter hur många km jag gav upp. Pushcyklade iaf tillbaka till Helags, pushcyklade också hela jävla leden till Kläppen igen, tungtrampade i jävla motvind den jätteleriga grusvägen upp till Flatruet och först efter Funäsdalen kunde jag äntligen sova varm och trygg i skogen. Mötte där också en snäll MTB-kille som gav mig sin jacka för hans ölmage hade blivit för stort (och jag såg ut som en död katt) så då kändes livet lite bättre och trampade jag med nytt hopp och energi till Rogen. Men där föll också årets första snö haha. Så mitt minne av stigar runt Helags är framförallt: skitväder, och skitväder gör alla fjällstigar som ett helvete.

Men det finns säkert många här på Happy som cyklade där, det kan inte vara särskilt jobbigt när solen skiner och utan packning. Men för en pojke från 6 år; det är bara du som vet vad han kan, men det låter som om han är en duktig superpojke!

Av:
    Berk
    Yonna skrev:
    Men det finns säkert många här på Happy som cyklade där, det kan inte vara särskilt jobbigt när solen skiner och utan packning. Men för en pojke från 6 år; det är bara du som vet vad han kan, men det låter som om han är en duktig superpojke!

Jag förstår. Det kan vara tufft i fjällorna. Jag har åkt skidor kring Storulvån med temperaturen mellan -10 och -15, hård vind och snö som flyger horisontalt. Också tufft, men vi hade bra kläder och en varm fjällstation nära (och jag tycker om tuffa konditioner).

Skulle gärna cykla Ljungdalen-Helags-Sylarna-Storulvån. Det fanns en ny tråd med diskussioner och många länkar för samma området, men ingen ord om Helags-Sylarna. Så jag antar att den delen är inte cykelbart (för vanliga människor, kan inte tala för Yonna). Ljungdalen-Helags verkar helt ok. Jämtlandstriangeln är också mögligt, om vädret inte är för dåligt.

Av:
    Yonna
    Berk skrev:

Skulle gärna cykla Ljungdalen-Helags-Sylarna-Storulvån. Det fanns en ny tråd med diskussioner och många länkar för samma området, men ingen ord om Helags-Sylarna. Så jag antar att den delen är inte cykelbart (för vanliga människor, kan inte tala för Yonna). Ljungdalen-Helags verkar helt ok. Jämtlandstriangeln är också mögligt, om vädret inte är för dåligt.

Nu har jag aldrig sett cyklister i fjäll förut (förutom en otroligt tuff kille från Ukraina) och är inte heller en bra internetcyklist, så har tyvärr dåligt koll på Happys trådar (jo jag borde skämmas), men det borde ju finnas mer folk som cyklar där?? Så svårtcykelbar är det inte, det är ett cykelparadis om man t.ex har cyklat Kungsleden. Men annars får du vänta tills jag ska cykla där igen ;) Hoppas då att det skulle gå att ta mer bilder (får iaf inte snöa/blåsa). Ska då också kolla på kartor var jag är, det är inte heller en dåligt idé. Undertiden kan du med din pojke cykla Jämtlandstriangeln och posta vackra bilder här :)

Av:
    Berk
    Yonna skrev:
    Men annars får du vänta tills jag ska cykla där igen ;) Hoppas då att det skulle gå att ta mer bilder (får iaf inte snöa/blåsa). Ska då också kolla på kartor var jag är, det är inte heller en dåligt idé. Undertiden kan du med din pojke cykla Jämtlandstriangeln och posta vackra bilder här :)

:)

Av:
    Berk
    Yonna skrev:
    Nu har jag aldrig sett cyklister i fjäll förut (förutom en otroligt tuff kille från Ukraina) och är inte heller en bra internetcyklist, så har tyvärr dåligt koll på Happys trådar (jo jag borde skämmas), men det borde ju finnas mer folk som cyklar där?? Så svårtcykelbar är det inte, det är ett cykelparadis om man t.ex har cyklat Kungsleden.

Jag har cyklad del av Jämtlandstriangeln, och min fru, som ses på bilden ovan, men vi har aldrig sett andra cyklister heller. Vi vet att ForesterGuy har varit där. Federico cyklade också där, på en 80 år gammal cykel och mötte många cyklister. Han gjorde otroligt vackra bilder (som alltid): https://happyride.se
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-03-16 21:16 av Berk.

Av:
    Sambal Oelek
    ...jomenvisst, apropå prylar.

Var på cykelmässan idag, såg Fredrika Ek's cykel:

P1060344.jpg

P1060347.jpg

Hon hade en såndär USB-laddare i styrtappen. Häftigt, sådan kanske man får skaffa.

Såg en annan hoj också, vet tyvärr inte vems det var men det var lite intressanta grejjer där, t ex de här runda väskorna som hängs fast i den här styrtappslocket. Det kan visst användas till mycket :)

P1060355.jpg

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-03-16 23:41 av Sambal Oelek.

Av:
    Danne K
    Sambal Oelek skrev:

Såg en annan hoj också, vet tyvärr inte vems det var men det var lite intressanta grejjer där, t ex de här runda väskorna som hängs fast i den här styrtappslocket. Det kan visst användas till mycket :)

Här kan du läsa om den prylen.
    http://www.bikepacking.com

Av:
    Sambal Oelek
    Danne K skrev:
    Sambal Oelek skrev:
    aha, tack, smart pryl

Av:
    Oooh
    Sambal Oelek skrev:
    ...styrtappslocket
    Smart, om den löser "problemet".

Av:
    Tant_Trek
    Sambal Oelek skrev:
    Hon hade en såndär USB-laddare i styrtappen. Häftigt, sådan kanske man får skaffa.
    Hennes utrustningslista prylmässigt hittar du här, inklusive det smutta cykelstödet:
    http://www.thebikeramble.com

Av:
    Crocko
    Tant_Trek skrev:
    Sambal Oelek skrev:
    Hennes utrustningslista prylmässigt hittar du här, inklusive det smutta cykelstödet:
    http://www.thebikeramble.com

Är man sugen på USB laddare för längre turer kan jag tipsa on en, verkar som man köper direkt från konstruktören hur som helst är den riktigt smart till ett betydligt intressantare pris än många andra varianter.

https://www.cycle2charge.de

Av:
    Yonna
    Berk skrev:
    Jag har cyklad del av Jämtlandstriangeln, och min fru, som ses på bilden ovan, men vi har aldrig sett andra cyklister heller. Vi vet att ForesterGuy har varit där.
    Näää, jag tror han fuskade, har aldrig sett en Helagsfjäll bild MED cykel av honom, förmodligen tyckte han att cykeln var för tung och jobbigt att ta med. Alltså en FegisGuy ;)

Sambal Oelek skrev:

Snyggt tjej-på-cykel-smycke! Har inte följt henne så vet nästan ingenting, men trodde egentligen att hon är för länge sen hemma, typ mer än ett år? Men äsch, det spelar ingen roll, kul att cykeln står där som inspirationcykel! Tack för bilder Sambal.

Sambal Oelek skrev:
    Danne K skrev:
    Sambal Oelek skrev:
    aha, tack, smart pryl
    Snygg cykelpryl, har sett den från ett annat märke men kommer inte ihåg. Bikepacking widget/gadget eller nåt, kan inte hitta så snabbt info/länk.
    För mig skulle ringen/spacelinken förmodligen bara vara mer vikt. Jag har två Revelate feedbags (de runda väskorna som hänger på styret) och kardborrbandet är 4cm brett så det skulle aldrig passa i ringen. Och det behöves breda band för jag har ofta tunga 1L flaskor i de små väskorna (jättefint att kunna ta med 2L extra vatten).
    Gastank (den lilla väskan på ramens överrör) skulle inte heller passa för kardborrbandet är gjort för vertikala rör (styrstång/headset eller vad den heter) och inte för horisontala (styrstam). Tror de flesta gastankbags har sådana fästband-sätt.

31505132278_a2858bb0f3_os.jpg

Feedbags kardborrband är inte bara för breda för toplock-ringen men tror också att de inte skulle nå den, de sitter ju fast på styret också.
    Okej, det ser kanske inte så snygg ut som en Rockgeist Spacelink men äsch det är ju bikepacking, då får man ha många grejer på styret.

P56030192C.JPG

Och om man bara tar vinterbilder ser man ändå inte så mycket :)

Av:
    Yonna
    Oops, glömde säga att Spacelinken skulle vara smart om man också vill ha en GPS-hållare på styrstammen för då finns det ofta ingen plats kvar för mer grejer. Men då finns det billigare lösningar som t.ex buntband/tyrap om styrstam/stång, det funkar jättebra och passar alltid.

Av:
    ForesterGuy
    Yonna skrev:
    Berk skrev:
    Jag har cyklad del av Jämtlandstriangeln, och min fru, som ses på bilden ovan, men vi har aldrig sett andra cyklister heller. Vi vet att ForesterGuy har varit där.
    Näää, jag tror han fuskade, har aldrig sett en Helagsfjäll bild MED cykel av honom, förmodligen tyckte han att cykeln var för tung och jobbigt att ta med. Alltså en FegisGuy ;)

Jag var dålig på Photoshop och 3D-modeling då, men jag har tränat. Ärligt talat så har jag inga cyklar överhuvudtaget, jag har inte råd. Drift och underhåll av min renderfarm är oerhört kostsamt.
    renderfarm-702x336.jpg

Av:
    Yonna
    Förmodligen blir det snart bikerafting på några jobbiga stigar igen och försöker nu minska vikt på alla pack&cykelgrejer jag har. Inte lätt när man har en fat cykel. Vanligtvis börjar man då med slanglösa däck men det är ingen bra idé på en fattie med ett hårt liv så jag börjar med flytvästen, för den väger nästan 0.5kg och framförallt krävs den för mycket plats. Hittade (eller egentligen var det ett Martin från PackraftSverige tips) den här flytvästen: Anfibio Buoy Boy, uppblåsbar, 350g och 1L packvolym. https://www.packrafting-store.de
    Vill gärna trycka på KÖP-NU-knappen men kanske det finns flytvästar med ännu mindre packvolym. Nån som vet?

Av:
    Danne K
    Jag använder en sån här, (västmodellen) https://thermotic.se
    Lätt och har dubbla användnigsområden då den även fungerar som ett förstärkningsplagg när man slagit läger.

Av:
    Yonna
    Danne K skrev:
    Lätt och har dubbla användnigsområden då den även fungerar som ett förstärkningsplagg när man slagit läger.
    Jo, 190gram är mycket lätt, tack för tipset. Men tror den har en stor packvolym, kanske mer som den jag har nu. Jag vill också gärna ha en flytväst för lätt-viltvatten och norska fjordar, tror inte att den här Thermo-västen duger för det. Vad jag även vill/kräver men glömde berätta är att flytvästen måste vara för kajak/packrafters. Så den måste vara kort så att den inte sitter under kapelldäcket; ryggsidan från nät/mesh eller mycket tunn material; den måste ha stor rörelsefrihet; helst med nån ficka/nät för att förvara mobil, snacks os; möjlighet att haka fast nåt med en karbinhake (som t.ex kameran) och även plats för en kniv (som kan rädda mitt liv mot monstergäddor). Och då gärna en som kostar inte så jävlamycket som en surly pizzarack. Jo, ibland vill man för mycket :)

Av:
    toysc
    Snälla Yonna kan du inte berätta lite mer om MONSTERGÄDDORNA ;)

Av:
    Yonna
    toysc skrev:
    Inte lätt när man har PTGSD (posttraumatisk gäddasyndrom) men jo, jag ska försöka berätta :) Tror jag berättade det nånstans i träden tidigare men det är ju inte fel att varna till monstergäddor igen. Mardrömmar har jag fått av dem, och blötta kläder, skor och många blåmärken. Men värsta var att dem tog med sig mina älskade fatbike och vikingbåt. Jävla monsters.

Allt hände på en och samma dag, med tre olika gäddor i en stor sjö. Jag hade köpt på loppis mycket billigt två fiskespön plus en låda fiskegrejer, så glad och hungrig bestämde jag att det var dags för fisk till middag. Så jag paddlade på sjön, fick omedelbart napp, 'yes!' tänkte jag glad, men fisken var för stark och stor så det gick inte att veva in. Gick inte heller att paddla till sjökanten för jag fick hålla fast spöet med båda händerna. Så fisken, en jättestor gädda, drog happybåten och mig bakom sig på sjön tills linan gick sönder :(

Men så lätt ger man inte upp så jag försökte igen, fick omedelbart napp, 'yes!' tänkte jag glad igen för nu var jag förberett; fiskespöt satt fast i fatbikes tjocka hjul och paddeln hade fått ett rep så den kunde inte ramla i vattnet och driva bort. Så jag vevade in fisken, en stor gädda som flinade med vassa tänder och småskrattade att jag var en liten köttbulle för honom. Och tricket funkade, jag blev osäker och visste inte vad jag skulle göra. Hade inget fiskenät, gäddan var för stort att ta ut ur vattnet (linan skulle brytas), jag vågade inte mörda honom med min lilla morakniv för en uppblåsbar Happyraft är inte gjort av stål men ville inte heller släppa honom för han skulle dö med den stora fiskebeten i munnen. Men gäddan gav mig ingen betänketid, han drog hårt på fiskespöet, simmade under raften, slog med sin starka kropp mot båtens tunna botten och jag var rädd att han skulle bita i min rumpa som stack ut som en köttbulle under vattnet. Så jag hade inget val och grep fisken med bara händer och försökte slänga den i båten. Helt galen förstås. Gäddan var för stort, stark och halt. Vattnet forsade in i båten så efter några sekunder satt jag i ett fyllt badkar och var blött till armhålorna. Tur att fiskelinan gick sönder och jag hade mina fingrar kvar.

Så jag paddlade till sjökanten, bytte kläder, öste båten och eftersom hunger och hämndkänslor vann över förnuftet försökte jag än gång till. Nu med regnkläder på. Och den här gången gick det bra; fick snabb napp igen, det lyckades att paddla till kanten, lyckades också att veva in gäddan men då kom problemet att kliva på land med en viltkämpande monster på fiskespöet. Det var höga jättehala stenblock överallt och det var svårt att nå kanten. Så jag försökte klättra upp på en stor sten och då gick allt fel. Jag ramlade i vattnet, på min rygg på några stenar och det gjorde ont. Och värst av allt; jag slapp Happyrafts rep. Och gäddan, smart som han var, tog sin chans: han simmade med fiskespöet bort och tog med sig mina älskade fattie och happyraft. Skitförbannat var jag och kunde bara göra en sak: hoppa i vattnet och simma bakom båten. Nu simmar jag nästan aldrig så är en dåligt simmare, framförallt med cykelkläder, regnkläder och tunga fatbikeskor på. Dessutom var jag lite rädd för de stora monstergäddorna, att jag skulle drunkna i sjön och då slukats upp av dem, jag var ju bara en liten köttbulle.
    Men så gick det lyckligtvis inte. Det lyckades att nå båten, simma tillbaka med båten som släp, kapa av fiskelinan men det gick inte att skrika helvete och andra ord för det var för kallt. Det var höst och det blåste jättekallt på sjön, så jag skakade vilt och tänderna skramlade som ett vandrande skelett. Det var tur att jag var på en 5000km cykeltur för då har man extra kläder på sig, men jag hade inga extra skor, jacka, mössa och handskar så jag frös nästan ihjäl. Men det gick ändå att byta kläder, förvandla båten till en fatbike igen och trampa mig liten värmare, men jösses det tog låååång tid.

Så dagen slutade att jag låg kallt, blött, hungrig och med många blåmärken rikare i sovsäcken. Okej, jag hade lärt mig några saker så dagen var inte helt värdelöst (inte lätt att tänka positivt när man är på fatäventyr). Men jag fick också PTGSD som är jättesvårt att bota. Vet därför inte om jag vågar fiska igen, iaf inte med stora fiskedrag i en liten happyraft på stora sjöar ;)

Jo många ord (och säkert också många skrivfel), men därför vill jag gärna ha en flytväst som har nåt att fästa utrustning, som t.ex en kniv som kan rädda mitt liv :)

Av:
    Örjan Lax
    Härlig, eller rättare sagt, spännande berättelse!
    Du får ha en jättelång (på metervara) växelvajer till cykel av rostfritt STÅL att fiska med om du någon gång i framtiden får tillbaka idén att fiska gigantiska monstergäddor igen! :-) Plus en kraftig klubba att "fixa dom med" när du dragit dem iland...
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-03-20 12:02 av Örjan Lax.

Av:
    Bikzz
    Underbart skrivet, kan se det framför mig !! Ska oxå testa att fiska från raften snart, tänker fixa en egen enkel spöhållare som sitter fast på cykeln i 45 graders vinkel (15 cm långt pvc-rör ) när jag BikeRaftar, om en jättegädda fastnar så är det väl sen bara att låta den simma och släpa raften tills den blir trött --- ? Och gäddtafs såklart.

Av:
    Bikzz
    Snart dags ...
    .

rf1.jpg

Av:
    mamme1
    Yonna skrev:
    Danne K skrev:
    Jo, 190gram är mycket lätt, tack för tipset. Men tror den har en stor packvolym, kanske mer som den jag har nu. Jag vill också gärna ha en flytväst för lätt-viltvatten och norska fjordar, tror inte att den här Thermo-västen duger för det. Vad jag även vill/kräver men glömde berätta är att flytvästen måste vara för kajak/packrafters. Så den måste vara kort så att den inte sitter under kapelldäcket; ryggsidan från nät/mesh eller mycket tunn material; den måste ha stor rörelsefrihet; helst med nån ficka/nät för att förvara mobil, snacks os; möjlighet att haka fast nåt med en karbinhake (som t.ex kameran) och även plats för en kniv (som kan rädda mitt liv mot monstergäddor). Och då gärna en som kostar inte så jävlamycket som en surly pizzarack. Jo, ibland vill man för mycket :)
    https://z-aim.com
    Näe, jag tror att du tror fel. Kolla länken, en rastadude gillar att paddelfiska med en sån väst :-)
    Den där behöver en ju inte packa, den kan vara på för det mesta = ingen packvolym.
    Halva vikten jämfört med din nyfunna, ännu oköpta(?)
    Iofs inga krokar att hänga gadgets i, men du kan ju ha en sån här:
    hqdefault.jpg

En skilje------------------------------------------linje
    Bikes are almost as good as guitars for meeting girls!
    Bob Weir (1947-)

http://www.youtube.com

Av:
    Danne K
    Packvolymen är inte stor. Den går att knöla ihop mer än vad jag gjort på bilden. Eller så viker man den bara så det blir ett platt "paket".
    En i storlek S blir ju ännu mindre och lättare.
    Sen kan man ju alltid sy dit nån ficka och öglor för div. saker om man vill.
    _20190320_172054.JPG

Av:
    WSMC
    Yonna skrev:
    toysc skrev:
    Så jag hade inget val och grep fisken med bara händer och försökte slänga den i båten. Helt galen förstås. Gäddan var för stort, stark och halt. Vattnet forsade in i båten så efter några sekunder satt jag i ett fyllt badkar och var blött till armhålorna. Tur att fiskelinan gick sönder och jag hade mina fingrar kvar.
    Om du fortsättningsvis "envisas" med att fiska gädda från en liten happyraft, kanske en sådan här träklubba(som Örjan också tipsar om)(45 kr och 500 g) kan vara bra att ha för att bedöva monstret och lättare få in i raften. Väl där kan du i lugn och ro(eller ännu bättre på torra land) använda morakniven.
    https://www.hemfint.se

Lycka till och var försiktig i kalla vatten fyllda av stora monster:)

Uppför. Gärna brant uppför...
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-03-20 17:43 av WSMC.

95b9a6dda47a2ba84e104d07e9e1efb338.jpg

Av:
    toysc
    Oj du har mer spänning på en dag än jag på ett helt år, Härlig berättelse om än lite otäck, tack för att du tog dig tid :)

Av:
    Yonna
    Tack för fina svar och tips :)

Örjan Lax skrev:
    Härlig, eller rättare sagt, spännande berättelse!
    Du får ha en jättelång (på metervara) växelvajer till cykel av rostfritt STÅL att fiska med om du någon gång i framtiden får tillbaka idén att fiska gigantiska monstergäddor igen! :-) Plus en kraftig klubba att "fixa dom med" när du dragit dem iland...
    Jo nästa gång tar jag med en tung klubba i båten, det finns säkert att hitta nåt i skogen. Då är det bara ka-blammm! på gäddans huvud och blir det fisk till middag!

WSMC skrev:

Lycka till och var försiktig i kalla vatten fyllda av stora monster:)

01b94aaf8e1386ece19eba03e84e53c0.gif

Av:
    Crocko
    Yonna skrev:
    toysc skrev:
    Inte lätt när man har PTGSD (posttraumatisk gäddasyndrom) men jo, jag ska försöka berätta :) Tror jag berättade det nånstans i träden tidigare men det är ju inte fel att varna till monstergäddor igen. Mardrömmar har jag fått av dem, och blötta kläder, skor och många blåmärken. Men värsta var att dem tog med sig mina älskade fatbike och vikingbåt. Jävla monsters.

Allt hände på en och samma dag, med tre olika gäddor i en stor sjö. Jag hade köpt på loppis mycket billigt två fiskespön plus en låda fiskegrejer, så glad och hungrig bestämde jag att det var dags för fisk till middag. Så jag paddlade på sjön, fick omedelbart napp, 'yes!' tänkte jag glad, men fisken var för stark och stor så det gick inte att veva in. Gick inte heller att paddla till sjökanten för jag fick hålla fast spöet med båda händerna. Så fisken, en jättestor gädda, drog happybåten och mig bakom sig på sjön tills linan gick sönder :(

Men så lätt ger man inte upp så jag försökte igen, fick omedelbart napp, 'yes!' tänkte jag glad igen för nu var jag förberett; fiskespöt satt fast i fatbikes tjocka hjul och paddeln hade fått ett rep så den kunde inte ramla i vattnet och driva bort. Så jag vevade in fisken, en stor gädda som flinade med vassa tänder och småskrattade att jag var en liten köttbulle för honom. Och tricket funkade, jag blev osäker och visste inte vad jag skulle göra. Hade inget fiskenät, gäddan var för stort att ta ut ur vattnet (linan skulle brytas), jag vågade inte mörda honom med min lilla morakniv för en uppblåsbar Happyraft är inte gjort av stål men ville inte heller släppa honom för han skulle dö med den stora fiskebeten i munnen. Men gäddan gav mig ingen betänketid, han drog hårt på fiskespöet, simmade under raften, slog med sin starka kropp mot båtens tunna botten och jag var rädd att han skulle bita i min rumpa som stack ut som en köttbulle under vattnet. Så jag hade inget val och grep fisken med bara händer och försökte slänga den i båten. Helt galen förstås. Gäddan var för stort, stark och halt. Vattnet forsade in i båten så efter några sekunder satt jag i ett fyllt badkar och var blött till armhålorna. Tur att fiskelinan gick sönder och jag hade mina fingrar kvar.

Så jag paddlade till sjökanten, bytte kläder, öste båten och eftersom hunger och hämndkänslor vann över förnuftet försökte jag än gång till. Nu med regnkläder på. Och den här gången gick det bra; fick snabb napp igen, det lyckades att paddla till kanten, lyckades också att veva in gäddan men då kom problemet att kliva på land med en viltkämpande monster på fiskespöet. Det var höga jättehala stenblock överallt och det var svårt att nå kanten. Så jag försökte klättra upp på en stor sten och då gick allt fel. Jag ramlade i vattnet, på min rygg på några stenar och det gjorde ont. Och värst av allt; jag slapp Happyrafts rep. Och gäddan, smart som han var, tog sin chans: han simmade med fiskespöet bort och tog med sig mina älskade fattie och happyraft. Skitförbannat var jag och kunde bara göra en sak: hoppa i vattnet och simma bakom båten. Nu simmar jag nästan aldrig så är en dåligt simmare, framförallt med cykelkläder, regnkläder och tunga fatbikeskor på. Dessutom var jag lite rädd för de stora monstergäddorna, att jag skulle drunkna i sjön och då slukats upp av dem, jag var ju bara en liten köttbulle.
    Men så gick det lyckligtvis inte. Det lyckades att nå båten, simma tillbaka med båten som släp, kapa av fiskelinan men det gick inte att skrika helvete och andra ord för det var för kallt. Det var höst och det blåste jättekallt på sjön, så jag skakade vilt och tänderna skramlade som ett vandrande skelett. Det var tur att jag var på en 5000km cykeltur för då har man extra kläder på sig, men jag hade inga extra skor, jacka, mössa och handskar så jag frös nästan ihjäl. Men det gick ändå att byta kläder, förvandla båten till en fatbike igen och trampa mig liten värmare, men jösses det tog låååång tid.

Så dagen slutade att jag låg kallt, blött, hungrig och med många blåmärken rikare i sovsäcken. Okej, jag hade lärt mig några saker så dagen var inte helt värdelöst (inte lätt att tänka positivt när man är på fatäventyr). Men jag fick också PTGSD som är jättesvårt att bota. Vet därför inte om jag vågar fiska igen, iaf inte med stora fiskedrag i en liten happyraft på stora sjöar ;)

Jo många ord (och säkert också många skrivfel), men därför vill jag gärna ha en flytväst som har nåt att fästa utrustning, som t.ex en kniv som kan rädda mitt liv :)

Vilken bok det skulle kunna bli, Yonna och happyraften på äventyr i Monstergäddornas land.
    Om du någonsin trampar runt i det nordvästra hörnet av hälsingeskogarna så kan jag ta med din på gäddsafari som botar PTGSD du kan till och med få låna min lilla fiske "haft" så kallad v-boat där man hänger ner benen och plaskar så man verkligen kan bli gäddmat :) Har inte lyckats få något av de riktiga monstren på kroken än men det verkar ju vara en konst du behärskar, den största hittills som kommit upp var på 11,5kg bara.

Chris

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in