• Re: Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

    Av:
    mamme1
    Yonna skrev:
    Är bara här för jag ska cykla utomlands och då behöves ett pass. Trodde det skulle funka med svensk id-kort plus svensk körkort för jag ska inte flyga (bara cykla och ta färjan). Men nej, det behövs ett riktig pass, som kostar 'bara' 1360kr och dem vill dessutom se mig personligt här i staden. Och jag får vänta minst tre veckor innan passet är färdigt så det blir nästa månad innan jag kan hoppa på fattie.
    Vad stökigt!

    Fenomenet konerna. Såg idag en man som hade ett barn med sig på den .. jo jag vet inte vad den heter på svenska .. elsparkcykel kanske? Nej för det är ju ingen cykel, man står ju bara still på den. Men iaf, barnen stod mellan mannen och styret och sin haka var bara några mm högre än styret. Och då körde mannen med de jävla små hjul på en kullerstensgata. Stackars pojke. Han skrek för full hals och ramlade nästan av sparkskotern. Han måste ha bitit av sin tunga eller slagit tänderna sönder eller brutit näsan eller alla tre, för han blödde förfärligt ..

    En sån där "jag-ska-bara".... Omtänksam karl, not!
    Lycka till med formaliteterna. Och rapportera gärna från din resa om dina iakttagelser om hur det funkar/inte funkar med elsparkcyklarna annorstädes. (tror att det är Sarumans påfund. Inte fordonet som sådant, utan att det langas ut drösvis av såna mackapärer för att dra in flis medans våra sk. folkvalda sitter på läktaren utan att se problematiken som följer i dess spår)

    Själv kan jag lämna en rapport från Palma inom kort.

    En skilje------------------------------------------linje
    Bikes are almost as good as guitars for meeting girls!
    Bob Weir (1947-)

    http://www.youtube.com

  • Re: Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

    Av:
    Bikzz
    En sån där handvevad generator verkar väldigt jobbigt. Men det här kan kanske vara något ? Producerar flera hundra W under många år. Finns tyvärr inte att köpa på Claes Ohlsson...

    https://en.wikipedia.org
  • Re: Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

    Av:
    kais01
    Berk skrev:
    Jag menade Nederländsk ID-kort. Gäller överallt i EU och några fler länder, men funkar inte i själv-scanner på flygplatser.

    det finns ett liknande svenskt som ska gälla för resa inom eu. men det kräver svenskt medborgarskap. vet inte hur länge det gäller dock.
  • Re: Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

    Av:
    Rut-66
    Bikzz skrev:
    En sån där handvevad generator verkar väldigt jobbigt.

    Äh, det är lugnt, jag är född på 60-talet ;)
  • Re: Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

    Av:
    kais01
    ägaren av generatorlampan som jag visade bild på längre upp var född på noll-talet.

    alltså förra nolltalet:)
  • Re: Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

    Av:
    Yonna
    mamme1 skrev:

    Lycka till med formaliteterna. Och rapportera gärna från din resa om dina iakttagelser om hur det funkar/inte funkar med elsparkcyklarna annorstädes.
    Det ska jag göra :) Men hittills ser jag dem bara i storstäder och jag försöker undvika städer, vet inte vad jag får göra där, utan att trampa snabbt som fan bort igen. Såg iaf i Stockholm bara samma typ elskoter, så hittills ingen e-wheels revolution såsom i många utländska städer. Så ingen e-kickbike fattie, e-fatmax eller mer kraftfullare elskotrar som e-GoPed (finns 7pk som kör 50km/t) och motorsparkcykel/motoped. Men kanske är det bara för kallt för sådana elfordon och får jag komma tillbaka nästa sommar.
  • Re: Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

    Av:
    ForesterGuy
    kais01 skrev:
    ägaren av generatorlampan som jag visade bild på längre upp var född på noll-talet.

    alltså förra nolltalet:)

    En äldre släkting talade om hur fantastiskt det var när radion kom. Det ger lite perspektiv...
  • Re: Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

    Av:
    kais01
    tiden går fort. en ingift släkting berättade firsthand hur det var när riksdagshuset byggdes. det var inte särskilt långt före det som cykeln boomade. den hade ett par goda decennier innan bilar sköt den åt sidan.

    vederbörande var änka efter en betydligt äldre man född kring 1860. han i sin tur hade kontakt med personer som var med på gustav III :s tid.

    ett ögonblick i kosmos.

    även våra moddärna cyklar kommer snart att bli ansedda som uråldriga. och vi med.
  • Re: Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

    Av:
    ForesterGuy
    https://newatlas.com
    Vindkraft.
  • Re: Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

    Av:
    Yonna
    Och the Waterlily: wet 'n' windy med vind&vattenkraft :) https://newatlas.com


  • Re: Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

    Av:
    Rut-66
    Waterlily; Såg i en annan video att i nödfall snurra propellern för hand... de påstod att 10 minuter snurr gav 6 minuter samtalstid.

    Edit:
    Min surfplatta var nu nere på 88% och blev nyfiken på vad 5 minuter vevande skulle ge med min vevgenerator.
    När skärmen fortfarande var tänd gav generatorn ca 5.3v och 1.1A och släckt, samma volt ca 0.8A.
    Laddade plattan påslagen med både Wifi och GPS igång. Kom upp till 90% batteri efter 5 minuter.
    Lärde mig nu efter samma test, fast plattan avstängd, att laddningen belastar generatorn med bara 0.43A och batteriet
    laddas inte lika bra då. 5 minuter ökade batteriet 1% och 10 minuter 2%.
    Oavsett vilken teknik man nu väljer så är det bra om man kollar hur ens prylar fungerar ihop med generatorn.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-04-13 18:52 av Rut-66.

  • Re: Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

    Av:
    Yonna
    Har en helt annan fråga nu (jo de tar aldrig slut). Vill gärna ha med mig några extra ekrar på nästa äventyr men vet inte vilken längd, tjocklek (straight/butted) och märke. Kan inte heller hitta info på Surlys site. Båda fathjul är offset och när jag använder ekerkalkylator hur kompenserar jag detta, för det spelar ju en roll i beräkningar, eller hur? Jag använder Freespoke https://kstoerz.com, kanske det är för svårt för en dumbo som jag och finns det lättare?

    De är Marge Lite 32h fälgar, båda bakhjul, men ena hjulet har en 135mm Surly Ultra New fixed baknav med 17.5mm offset och den andra en 135mm Surly New Rear baknav med vanlig kassett. Hoppas nån kan hjälpa liten för jag fattar ingenting :(
  • Re: Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

    Av:
    mb5
    Yonna skrev:
    Båda fathjul är offset och när jag använder ekerkalkylator hur kompenserar jag detta, för det spelar ju en roll i beräkningar, eller hur?
    Kanske enklast att mätta direkt på hjulen?

    Det är fälgar som skapar offset, inte ekrar, så du kan helt enkelt ta ERD numret (544 mm enligt sidan) och räkna men noll offset (drill offset) för att alla ekrar är ju i ett led. Sedan är frågan hur exakt är hjul byggda och om nipplar ligger precis i plan med navets centern eller om där finns något offset. Detta vet jag inte men det skulle inte leda till stora skillnader i ekerlängd hursom, så testa lite vilka längder du kan få med olika rymliga offset och plocka någon genomsnittlig värde (du vill troligen ändå ha bara en längd på alla reservekrar).

    Yonna skrev:
    tjocklek (straight/butted) och märke.
    Mätta med ett skjutmått, men 2 mm tjocka är vanligaste. Märke: ibland går det dekryptera från markering på "navänden" av ekrar, men jag tror inte att det spelar stor roll för ett nödreserv (dock bra att ha ungefär samma material, mest trolig ett rostfri stål)

    Jo, förresten, du packar med dig allt verktyg för att demontera kassett, singelspeed kugghjulet och ev. skivorna, eller? Annars är nyttighet av reservekrar ganska begränsad ... och hittar du en cykelverkstad att ta ner kassett, då är det bra chans att de har ekrar med tror jag.

    /Martin
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-04-14 23:14 av mb5.

  • Re: Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

    Av:
    Berk
    Det är komplicerad ...
    Om du inte har extratjocka ekrar, spelar tjocklek (straight/butted) och märke ingen stor roll, framförallt för reservekrar, bara längden är viktigt.
    Man kan mätta ekrar när dom sitter i hjulen. Längden ska vara ungefär till utsidan av fälgen. Om man har tur räcker det men en längd.
    Och beställ ekrar med nipplar!
  • Re: Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

    Av:
    Yonna
    Jaha, man kan helt enkelt mäta ekrar i hjulen! Det ska jag göra imorgon för jag ligger nu varm i sängen med laptop på magen och fatbiken står kallt ute i minusgrader. Tack för tipset :)

    mb5 skrev:

    Jo, förresten, du packar med dig allt verktyg för att demontera kassett, singelspeed kugghjulet och ev. skivorna, eller? Annars är nyttighet av reservekrar ganska begränsad ... och hittar du en cykelverkstad att ta ner kassett, då är det bra chans att de har ekrar med tror jag.
    Oj, har inte tänkt på detta, bra att du säger.
    Hmm, nu vet jag inte vad är bäst att göra ..
  • Re: Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

    Av:
    Bikzz
    I början av min biketouring-karriär för ganska längesen så var det en hyfsat stor risk att ekrar gick sönder, taskiga hjul, hände nu och då. Men på sistone har jag haft speciella starka touringhjul med stabila fälgar från tex Rose, lite tyngre, men håller väldigt bra. Även om en eker pajar så blir hjulet inte speciellt skevt, det går ändå att cykla.

    Jag har ett gäng ekrar med olika längder här hemma, då kan jag enkelt jämföra med dom som sitter i hjulet och välja rätt längd för reserv-ekrar att ta med.

    Men som sagt, svårast är att byta en eker bak på kranssidan, då måste man ha med verktyg för att ta av kransen oxå, special som väger en massa extra --- Onödigt eller ??

    Det är sånt här som kallas "risk-analysis" på finspråk !
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-04-15 17:59 av Bikzz.

  • Re: Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

    Av:
    Yonna
    Har inte lyckats mäta fatbikes ekrar idag, hoppas det går imorgon. Men kanske det är ändå bäst att mejla Surly och fråga dem, eller ännu bättre att fråga Alan från Bikepartner Örebro som byggde fatbikes hjul. Men det känns också dum, lat och feg, vad jag förstås inte vill vara så tyvärr blir det inget annat val kvar än att beräkna själv. Tur att jag får vänta på mitt nya pass :)

    mb5 skrev:
    Jo, förresten, du packar med dig allt verktyg för att demontera kassett, singelspeed kugghjulet och ev. skivorna, eller? Annars är nyttighet av reservekrar ganska begränsad ... och hittar du en cykelverkstad att ta ner kassett, då är det bra chans att de har ekrar med tror jag.
    Glömde att jag har en NBT2 (NextBestThing2): https://www.bikeradar.com Det är en lockring/cassette remover, lätt och enkelt att ta bort kassetten och då behövs ingen kedjepiska, kassettnyckel etc. Ska kolla var den finns, förmodligen i touringscykels verktygpåse :) Vet inte om det skulle funka på fatbikes framhjul som har en fixed baknav, får också kolla först.

    Finns förresten också den här 2-in-1-pocket spoke och casset lockring tool från Unior. Samma princip.


  • Re: Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

    Av:
    Danne K
    Yonna skrev:
    Finns förresten också den här 2-in-1-pocket spoke och casset lockring tool från Unior. Samma princip.

    Smart liten pryl.
  • Re: Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

    Av:
    kais01
    man behöver ingen kedjepiska. det är lätt att låsa största kassettringen mot ekrarna med hjälp av en pinne eller skruvmejsel.

    kassetthylsan tar verkligen minimal plats jämfört med övriga verktyg man bör ha med sig, manövreras i mitt fall med den lilla polygripen.

    ett tips när det gäller fyrtums skiftnyckel. vissa klarar vanliga hjulmutttetdimensionen 15 mm, andra inte. se till att du har rätt sort. förr eller senare får du hjälpa någon som har mutterfäste även om du inte har det själv.

    brukar förvara reservekrar till respektive cykel inne i styret eller sadelstolpen, stabilisera med lite bubbelplast. det kan på vissa hjul skilja ett par mm i längd hö resp vä sida av hjulet.
    82B2D382-C8D8-4E8B-8D9D-7E1E176E78FE.jpeg
  • Re: Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

    Av:
    Yonna
    P1120002.jpg

    Jag hittade den lilla NBT2 i tourcykelns ramväska, hade glömt att jag hade den haha. Men nu går den med i Pugsleys ramväska, har aldrig haft problem med de starka fathjulen men man vet ju aldrig i jobbigt terräng mitt ute i ingenstans. Också bäst att ha skivbroms och inte fälgbroms då slipper man pusha/bära ett krokigt låst hjul (och några kilo packning), inte så roligt att göra.

    kais01 skrev:
    man behöver ingen kedjepiska. det är lätt att låsa största kassettringen mot ekrarna med hjälp av en pinne eller skruvmejsel.

    kassetthylsan tar verkligen minimal plats jämfört med övriga verktyg man bör ha med sig, manövreras i mitt fall med den lilla polygripen.

    ett tips när det gäller fyrtums skiftnyckel (..)
    Skruvmejsel, skiftnyckel och polygripen?? Men du snälla Kai, du har ju fel cykel, troligtvis jättegammal för moderna cyklar (och då menar jag inte modern ramgeometri) kan man ju fixa med bara några insexnycklar. Jo och förstås många meter gorillatape och tyrap ;) Har iaf aldrig skruvmejsel, skiftnyckel och tång med mig.
    Och tack Kai för ekerförvaringstips, vill dem också förvara i styret men tänkte inte på bubbelplast!

    Förresten, NBT2 kan även användas som knogjärn mot badguys, inte heller fel att ha mitt ute i ingenstans ;)

    P1120003.jpg
  • Re: Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

    Av:
    kais01
    att kunna lossa kassetten kan vara avgörande för att komma vidare, det kan vara ekrar eller kedja som kilat fast sig.

    det finns mycket annat än det som går att skruva med insex som kan krångla på en cykel. senast igår var polygripen avgörande för en olycklig dam med skärmproblem, som jag träffade vid vägkanten. mina bromptons kräver skiftnyckel för att lossa hjulen:)
  • Re: Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

    Av:
    kais01
    en annan favorituppgift för polygripen är att sära på och sätta ihop kedjelås.

    40 välplacerade kronor på t ex biltema, t ex i mora:)
  • Re: Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

    Av:
    Yonna
    kais01 skrev:

    det finns mycket annat än det som går att skruva med insex som kan krångla på en cykel. senast igår var polygripen avgörande för en olycklig dam med skärmproblem, som jag träffade vid vägkanten. mina bromptons kräver skiftnyckel för att lossa hjulen:)
    Jo, men du är snäll och vill gärna rädda kvinnor i nöd medan jag vill gärna trampa snabbt som fan vidare. Så den stackars kvinnan får bara några uppmuntrande ord såsom "jo då står man utan polygripen, inte så smart va?" Men hittills har det alltid lyckats fixa cykeln ute i fält med 4 insex, kedjebrytare, Parktool mini multiverktyg, två feta däckavtagare och en morakniv. Fatbiken har inga skruvmejselbultar, hjulmuttrar os, allt är insex (utom vev/navdelar).

    P1120005.jpg

    Den stora insexnyckeln är för pedalerna, skönt att ha vid bikerafting, eller när man ska flyga eller får skjuts i en liten bil os. Och nu finns det också en NBT, men egentligen får jag först kolla om det går på bakhjulet. Fixed frambakklingor (dingle cog) går iaf inte (för den är ingen kassett).

    kais01 skrev:
    en annan favorituppgift för polygripen är att sära på och sätta ihop kedjelås.

    40 välplacerade kronor på t ex biltema, t ex i mora:)
    KMC kedjan går att öppna med bara fingrar och om den sitter fast då finns det alltid det järntråd-elkabel-tricket:

    3maxresdefault.jpg

    3yndJU.jpg

    3.jpg
  • Re: Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

    Av:
    kais01
    du ser också välförsedd ut yonna. men en universellt användbar minipolygrip skulle göra din verktygslåda härligt gott:) och det är inte bara cykeln som kan behöva omvårdnad.

    jo jag kör också kmc kedjelås. reptricket är ju bra länge länkarna är intakta, men ibland är de sas söndervridna. been there done that.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-04-16 17:43 av kais01.

  • Re: Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

    Av:
    ForesterGuy
    Crunch.
    1_tools.png
  • Re: Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

    Av:
    kais01
    största framgångsfaktorn för bra griptänger är kort avstånd från vridcemtrum till greppyta. enkel fysik och momentlagen

    om man har lång nos man kan förbättra situationen med en utväxling som leathermantången nyss, men man har här offrat mycket potentiell kraft i inre delen av greppet genom att där kompromissa in en avbitare.

    det är också trevligt om medhavd tång har låg vikt:)
  • Re: Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

    Av:
    Bikzz
    Årets första BikeRafting-tur, Sooo nice !!! Det var fortfarande lite kallt, en del is och snö, leriga och mjuka skogsvägar, flera minus på natten. Allt funkade kanon, måste ju skicka några bilder:
    .
    br20.jpg
    br21.jpg
    br22.jpg
    br23.jpg
    br24.jpg
    br29.jpg
    br25.jpg
    br26.jpg
    br27.jpg
    br28.jpg
  • Re: Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

    Av:
    leffe81
    Glad påsk Yonna och lycka till med dina nya äventyr!
  • Re: Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

    Av:
    Yonna
    leffe81 skrev:
    Glad påsk Yonna och lycka till med dina nya äventyr!
    Tack detsamma! Idag är det trädgårdsäventyr och försöker jag odla grönsaker :) Happy Påsk alla happyriders!

    P1120085.jpg

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in