• Re: Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

Av:
    mamme1
    Yonna skrev:
    Är bara här för jag ska cykla utomlands och då behöves ett pass. Trodde det skulle funka med svensk id-kort plus svensk körkort för jag ska inte flyga (bara cykla och ta färjan). Men nej, det behövs ett riktig pass, som kostar 'bara' 1360kr och dem vill dessutom se mig personligt här i staden. Och jag får vänta minst tre veckor innan passet är färdigt så det blir nästa månad innan jag kan hoppa på fattie.
    Vad stökigt!

Fenomenet konerna. Såg idag en man som hade ett barn med sig på den .. jo jag vet inte vad den heter på svenska .. elsparkcykel kanske? Nej för det är ju ingen cykel, man står ju bara still på den. Men iaf, barnen stod mellan mannen och styret och sin haka var bara några mm högre än styret. Och då körde mannen med de jävla små hjul på en kullerstensgata. Stackars pojke. Han skrek för full hals och ramlade nästan av sparkskotern. Han måste ha bitit av sin tunga eller slagit tänderna sönder eller brutit näsan eller alla tre, för han blödde förfärligt ..

En sån där "jag-ska-bara".... Omtänksam karl, not!
    Lycka till med formaliteterna. Och rapportera gärna från din resa om dina iakttagelser om hur det funkar/inte funkar med elsparkcyklarna annorstädes. (tror att det är Sarumans påfund. Inte fordonet som sådant, utan att det langas ut drösvis av såna mackapärer för att dra in flis medans våra sk. folkvalda sitter på läktaren utan att se problematiken som följer i dess spår)

Själv kan jag lämna en rapport från Palma inom kort.

En skilje------------------------------------------linje
    Bikes are almost as good as guitars for meeting girls!
    Bob Weir (1947-)

http://www.youtube.com

Av:
    Bikzz
    En sån där handvevad generator verkar väldigt jobbigt. Men det här kan kanske vara något ? Producerar flera hundra W under många år. Finns tyvärr inte att köpa på Claes Ohlsson...

https://en.wikipedia.org

Av:
    kais01
    Berk skrev:
    Jag menade Nederländsk ID-kort. Gäller överallt i EU och några fler länder, men funkar inte i själv-scanner på flygplatser.

det finns ett liknande svenskt som ska gälla för resa inom eu. men det kräver svenskt medborgarskap. vet inte hur länge det gäller dock.

Av:
    Rut-66
    Bikzz skrev:
    En sån där handvevad generator verkar väldigt jobbigt.

Äh, det är lugnt, jag är född på 60-talet ;)

Av:
    kais01
    ägaren av generatorlampan som jag visade bild på längre upp var född på noll-talet.

alltså förra nolltalet:)

Av:
    Yonna
    mamme1 skrev:

Lycka till med formaliteterna. Och rapportera gärna från din resa om dina iakttagelser om hur det funkar/inte funkar med elsparkcyklarna annorstädes.
    Det ska jag göra :) Men hittills ser jag dem bara i storstäder och jag försöker undvika städer, vet inte vad jag får göra där, utan att trampa snabbt som fan bort igen. Såg iaf i Stockholm bara samma typ elskoter, så hittills ingen e-wheels revolution såsom i många utländska städer. Så ingen e-kickbike fattie, e-fatmax eller mer kraftfullare elskotrar som e-GoPed (finns 7pk som kör 50km/t) och motorsparkcykel/motoped. Men kanske är det bara för kallt för sådana elfordon och får jag komma tillbaka nästa sommar.

Av:
    ForesterGuy
    kais01 skrev:
    ägaren av generatorlampan som jag visade bild på längre upp var född på noll-talet.

alltså förra nolltalet:)

En äldre släkting talade om hur fantastiskt det var när radion kom. Det ger lite perspektiv...

Av:
    kais01
    tiden går fort. en ingift släkting berättade firsthand hur det var när riksdagshuset byggdes. det var inte särskilt långt före det som cykeln boomade. den hade ett par goda decennier innan bilar sköt den åt sidan.

vederbörande var änka efter en betydligt äldre man född kring 1860. han i sin tur hade kontakt med personer som var med på gustav III :s tid.

ett ögonblick i kosmos.

även våra moddärna cyklar kommer snart att bli ansedda som uråldriga. och vi med.

Av:
    ForesterGuy
    https://newatlas.com
    Vindkraft.

Av:
    Yonna
    Och the Waterlily: wet 'n' windy med vind&vattenkraft :) https://newatlas.com

Av:
    Rut-66
    Waterlily; Såg i en annan video att i nödfall snurra propellern för hand... de påstod att 10 minuter snurr gav 6 minuter samtalstid.

Edit:
    Min surfplatta var nu nere på 88% och blev nyfiken på vad 5 minuter vevande skulle ge med min vevgenerator.
    När skärmen fortfarande var tänd gav generatorn ca 5.3v och 1.1A och släckt, samma volt ca 0.8A.
    Laddade plattan påslagen med både Wifi och GPS igång. Kom upp till 90% batteri efter 5 minuter.
    Lärde mig nu efter samma test, fast plattan avstängd, att laddningen belastar generatorn med bara 0.43A och batteriet
    laddas inte lika bra då. 5 minuter ökade batteriet 1% och 10 minuter 2%.
    Oavsett vilken teknik man nu väljer så är det bra om man kollar hur ens prylar fungerar ihop med generatorn.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-04-13 18:52 av Rut-66.

Av:
    Yonna
    Har en helt annan fråga nu (jo de tar aldrig slut). Vill gärna ha med mig några extra ekrar på nästa äventyr men vet inte vilken längd, tjocklek (straight/butted) och märke. Kan inte heller hitta info på Surlys site. Båda fathjul är offset och när jag använder ekerkalkylator hur kompenserar jag detta, för det spelar ju en roll i beräkningar, eller hur? Jag använder Freespoke https://kstoerz.com, kanske det är för svårt för en dumbo som jag och finns det lättare?

De är Marge Lite 32h fälgar, båda bakhjul, men ena hjulet har en 135mm Surly Ultra New fixed baknav med 17.5mm offset och den andra en 135mm Surly New Rear baknav med vanlig kassett. Hoppas nån kan hjälpa liten för jag fattar ingenting :(

Av:
    mb5
    Yonna skrev:
    Båda fathjul är offset och när jag använder ekerkalkylator hur kompenserar jag detta, för det spelar ju en roll i beräkningar, eller hur?
    Kanske enklast att mätta direkt på hjulen?

Det är fälgar som skapar offset, inte ekrar, så du kan helt enkelt ta ERD numret (544 mm enligt sidan) och räkna men noll offset (drill offset) för att alla ekrar är ju i ett led. Sedan är frågan hur exakt är hjul byggda och om nipplar ligger precis i plan med navets centern eller om där finns något offset. Detta vet jag inte men det skulle inte leda till stora skillnader i ekerlängd hursom, så testa lite vilka längder du kan få med olika rymliga offset och plocka någon genomsnittlig värde (du vill troligen ändå ha bara en längd på alla reservekrar).

Yonna skrev:
    tjocklek (straight/butted) och märke.
    Mätta med ett skjutmått, men 2 mm tjocka är vanligaste. Märke: ibland går det dekryptera från markering på "navänden" av ekrar, men jag tror inte att det spelar stor roll för ett nödreserv (dock bra att ha ungefär samma material, mest trolig ett rostfri stål)

Jo, förresten, du packar med dig allt verktyg för att demontera kassett, singelspeed kugghjulet och ev. skivorna, eller? Annars är nyttighet av reservekrar ganska begränsad ... och hittar du en cykelverkstad att ta ner kassett, då är det bra chans att de har ekrar med tror jag.

/Martin
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-04-14 23:14 av mb5.

Av:
    Berk
    Det är komplicerad ...
    Om du inte har extratjocka ekrar, spelar tjocklek (straight/butted) och märke ingen stor roll, framförallt för reservekrar, bara längden är viktigt.
    Man kan mätta ekrar när dom sitter i hjulen. Längden ska vara ungefär till utsidan av fälgen. Om man har tur räcker det men en längd.
    Och beställ ekrar med nipplar!

Av:
    Yonna
    Jaha, man kan helt enkelt mäta ekrar i hjulen! Det ska jag göra imorgon för jag ligger nu varm i sängen med laptop på magen och fatbiken står kallt ute i minusgrader. Tack för tipset :)

mb5 skrev:

Jo, förresten, du packar med dig allt verktyg för att demontera kassett, singelspeed kugghjulet och ev. skivorna, eller? Annars är nyttighet av reservekrar ganska begränsad ... och hittar du en cykelverkstad att ta ner kassett, då är det bra chans att de har ekrar med tror jag.
    Oj, har inte tänkt på detta, bra att du säger.
    Hmm, nu vet jag inte vad är bäst att göra ..

Av:
    Bikzz
    I början av min biketouring-karriär för ganska längesen så var det en hyfsat stor risk att ekrar gick sönder, taskiga hjul, hände nu och då. Men på sistone har jag haft speciella starka touringhjul med stabila fälgar från tex Rose, lite tyngre, men håller väldigt bra. Även om en eker pajar så blir hjulet inte speciellt skevt, det går ändå att cykla.

Jag har ett gäng ekrar med olika längder här hemma, då kan jag enkelt jämföra med dom som sitter i hjulet och välja rätt längd för reserv-ekrar att ta med.

Men som sagt, svårast är att byta en eker bak på kranssidan, då måste man ha med verktyg för att ta av kransen oxå, special som väger en massa extra --- Onödigt eller ??

Det är sånt här som kallas "risk-analysis" på finspråk !
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-04-15 17:59 av Bikzz.

Av:
    Yonna
    Har inte lyckats mäta fatbikes ekrar idag, hoppas det går imorgon. Men kanske det är ändå bäst att mejla Surly och fråga dem, eller ännu bättre att fråga Alan från Bikepartner Örebro som byggde fatbikes hjul. Men det känns också dum, lat och feg, vad jag förstås inte vill vara så tyvärr blir det inget annat val kvar än att beräkna själv. Tur att jag får vänta på mitt nya pass :)

mb5 skrev:
    Glömde att jag har en NBT2 (NextBestThing2): https://www.bikeradar.com Det är en lockring/cassette remover, lätt och enkelt att ta bort kassetten och då behövs ingen kedjepiska, kassettnyckel etc. Ska kolla var den finns, förmodligen i touringscykels verktygpåse :) Vet inte om det skulle funka på fatbikes framhjul som har en fixed baknav, får också kolla först.

Finns förresten också den här 2-in-1-pocket spoke och casset lockring tool från Unior. Samma princip.

Av:
    Danne K
    Yonna skrev:
    Finns förresten också den här 2-in-1-pocket spoke och casset lockring tool från Unior. Samma princip.

Smart liten pryl.

Av:
    kais01
    man behöver ingen kedjepiska. det är lätt att låsa största kassettringen mot ekrarna med hjälp av en pinne eller skruvmejsel.

kassetthylsan tar verkligen minimal plats jämfört med övriga verktyg man bör ha med sig, manövreras i mitt fall med den lilla polygripen.

ett tips när det gäller fyrtums skiftnyckel. vissa klarar vanliga hjulmutttetdimensionen 15 mm, andra inte. se till att du har rätt sort. förr eller senare får du hjälpa någon som har mutterfäste även om du inte har det själv.

brukar förvara reservekrar till respektive cykel inne i styret eller sadelstolpen, stabilisera med lite bubbelplast. det kan på vissa hjul skilja ett par mm i längd hö resp vä sida av hjulet.
    82B2D382-C8D8-4E8B-8D9D-7E1E176E78FE.jpeg

Av:
    Yonna
    P1120002.jpg

Jag hittade den lilla NBT2 i tourcykelns ramväska, hade glömt att jag hade den haha. Men nu går den med i Pugsleys ramväska, har aldrig haft problem med de starka fathjulen men man vet ju aldrig i jobbigt terräng mitt ute i ingenstans. Också bäst att ha skivbroms och inte fälgbroms då slipper man pusha/bära ett krokigt låst hjul (och några kilo packning), inte så roligt att göra.

kais01 skrev:
    man behöver ingen kedjepiska. det är lätt att låsa största kassettringen mot ekrarna med hjälp av en pinne eller skruvmejsel.

kassetthylsan tar verkligen minimal plats jämfört med övriga verktyg man bör ha med sig, manövreras i mitt fall med den lilla polygripen.

ett tips när det gäller fyrtums skiftnyckel (..)
    Skruvmejsel, skiftnyckel och polygripen?? Men du snälla Kai, du har ju fel cykel, troligtvis jättegammal för moderna cyklar (och då menar jag inte modern ramgeometri) kan man ju fixa med bara några insexnycklar. Jo och förstås många meter gorillatape och tyrap ;) Har iaf aldrig skruvmejsel, skiftnyckel och tång med mig.
    Och tack Kai för ekerförvaringstips, vill dem också förvara i styret men tänkte inte på bubbelplast!

Förresten, NBT2 kan även användas som knogjärn mot badguys, inte heller fel att ha mitt ute i ingenstans ;)

P1120003.jpg

Av:
    kais01
    att kunna lossa kassetten kan vara avgörande för att komma vidare, det kan vara ekrar eller kedja som kilat fast sig.

det finns mycket annat än det som går att skruva med insex som kan krångla på en cykel. senast igår var polygripen avgörande för en olycklig dam med skärmproblem, som jag träffade vid vägkanten. mina bromptons kräver skiftnyckel för att lossa hjulen:)

Av:
    kais01
    en annan favorituppgift för polygripen är att sära på och sätta ihop kedjelås.

40 välplacerade kronor på t ex biltema, t ex i mora:)

Av:
    Yonna
    kais01 skrev:

det finns mycket annat än det som går att skruva med insex som kan krångla på en cykel. senast igår var polygripen avgörande för en olycklig dam med skärmproblem, som jag träffade vid vägkanten. mina bromptons kräver skiftnyckel för att lossa hjulen:)
    Jo, men du är snäll och vill gärna rädda kvinnor i nöd medan jag vill gärna trampa snabbt som fan vidare. Så den stackars kvinnan får bara några uppmuntrande ord såsom "jo då står man utan polygripen, inte så smart va?" Men hittills har det alltid lyckats fixa cykeln ute i fält med 4 insex, kedjebrytare, Parktool mini multiverktyg, två feta däckavtagare och en morakniv. Fatbiken har inga skruvmejselbultar, hjulmuttrar os, allt är insex (utom vev/navdelar).

P1120005.jpg

Den stora insexnyckeln är för pedalerna, skönt att ha vid bikerafting, eller när man ska flyga eller får skjuts i en liten bil os. Och nu finns det också en NBT, men egentligen får jag först kolla om det går på bakhjulet. Fixed frambakklingor (dingle cog) går iaf inte (för den är ingen kassett).

kais01 skrev:
    en annan favorituppgift för polygripen är att sära på och sätta ihop kedjelås.

40 välplacerade kronor på t ex biltema, t ex i mora:)
    KMC kedjan går att öppna med bara fingrar och om den sitter fast då finns det alltid det järntråd-elkabel-tricket:

3maxresdefault.jpg

3yndJU.jpg

3.jpg

Av:
    kais01
    du ser också välförsedd ut yonna. men en universellt användbar minipolygrip skulle göra din verktygslåda härligt gott:) och det är inte bara cykeln som kan behöva omvårdnad.

jo jag kör också kmc kedjelås. reptricket är ju bra länge länkarna är intakta, men ibland är de sas söndervridna. been there done that.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-04-16 17:43 av kais01.

Av:
    ForesterGuy
    Crunch.
    1_tools.png

Av:
    kais01
    största framgångsfaktorn för bra griptänger är kort avstånd från vridcemtrum till greppyta. enkel fysik och momentlagen

om man har lång nos man kan förbättra situationen med en utväxling som leathermantången nyss, men man har här offrat mycket potentiell kraft i inre delen av greppet genom att där kompromissa in en avbitare.

det är också trevligt om medhavd tång har låg vikt:)

Av:
    Bikzz
    Årets första BikeRafting-tur, Sooo nice !!! Det var fortfarande lite kallt, en del is och snö, leriga och mjuka skogsvägar, flera minus på natten. Allt funkade kanon, måste ju skicka några bilder:
    .
    br20.jpg
    br21.jpg
    br22.jpg
    br23.jpg
    br24.jpg
    br29.jpg
    br25.jpg
    br26.jpg
    br27.jpg
    br28.jpg

Av:
    leffe81
    Glad påsk Yonna och lycka till med dina nya äventyr!

Av:
    Yonna
    leffe81 skrev:
    Glad påsk Yonna och lycka till med dina nya äventyr!
    Tack detsamma! Idag är det trädgårdsäventyr och försöker jag odla grönsaker :) Happy Påsk alla happyriders!

P1120085.jpg

Av:
    Bikzz
    Qul bild. Hoppas det är ok att jag postade mina BikeRafting bilder här. Har en massa egna coola planer nu, kommer bli många nya BikeRafting turer, tack till Yonna, och glad Påsk !

Av:
    Sambal Oelek
    Skön bild. Glad Påsk!!

Jag har en, inte lika fin. Var på en kortare touring I påsk. Inte lika fin bild. Men ändå 😀

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

IMG_20190421_181559.jpg

Av:
    mb5
    Bikerafting, men inga fatbike påskbilder än så länge? Isf ska jag fixa det. :)
    Cykel, snö, blomstrande gula tussilago, det passar bra till påsk, eller?
    tussilago.jpg
    Eller ska man skicka bilder med ägg? Inga problem:
    gg.jpg
    Och en trevlig solig morgon i skogen:
    morgon.jpg

Förresten, jag råkade för ett bra argument i polygrip diskussion:
    kassett.jpg
    (vet inte om det syns tydlig på bilden, men största kugghjulet är böjd utåt på en ställe, så två lägsta växel är obrukbara). Det var ingen stort missbruk på cykeln, vet egentligen inte exakt hur det hände och tog mig ett stund att komma på varför helt plötslig kedjan hoppar upp och ner. Men iaf var det löst med en polygrip en minut senare. :) (Och nej, jag har verkligen inte orsakad detta avsiktligt att ha en argument för polygrip. :) Skulle aldrig gissa att nåt sånt kan hända, lite dumt med aluminium drev på ett kassett ... men det finns inte många andra alternativ för lätt utväxling.)

/Martin

Av:
    kais01
    en liten kortnäbbad polygrip är överraskande kraftfull och bra till mycket. minns att jag fick argumentera hårt på pekings flygplats för att få med den i handbagaget, något som är tillåtet och som jag för det mesta har med även när jag reser utan cykel.

sen den där knogjärnsmodellen på kassettavdragare, elegant som den är, har den är tyvärr begränsad nytta just vid det vanligaste hjulhaveriet ute i skogen, att en gren böjer till växelörat, och kedjan raskt hoppar innanför och kilar fast sig innanför kassetten. om man i det läget inte ytterligare ska massakrera kedja, ekrar och kassett får man se till att skruva loss kassetten. med knogjärnsavdragaren behöver kedjan vara fri, men den sitter där den sitter...

nu har jag idag när jag passerade dalarna råkat köpa en extra sådan gullig liten tång, och även hylsan. de väger ett fåtal gram och är dina om du vill ha dem yonna.

Av:
    ForesterGuy
    kais01 skrev:

det är också trevligt om medhavd tång har låg vikt:)

Fast en Leatherman ska man ju ha med sej i vilket fall som helst... 😁

Av:
    kais01
    en leatherman har inte låg vikt, är inte tillåten i handbagage, och stjäls regelmässigt ur incheckat bagage. och min ringa erfarenhet säger att det är mer användbart att tången är fri från övriga verktyg.

gillar man leatherman är det oavsett inte dumt med en extra tång. goda ting är två:)

Av:
    Yonna
    Sambal Oelek skrev:
    Skön bild. Glad Påsk!!

Jag har en, inte lika fin. Var på en kortare touring I påsk. Inte lika fin bild. Men ändå 😀

Fin påskbild Sambal :)

Bilden jag tog krävde mycket tålamod eftersom krasse ville först inte växa, dem vägrade. Så ni som ska också försöka odla ett krasse-ägg: börja lååååångt innan Påsk då kommer allt bli bra :)

mb5 skrev:
    Bikerafting, men inga fatbike påskbilder än så länge? Isf ska jag fixa det. :)
    Cykel, snö, blomstrande gula tussilago, det passar bra till påsk, eller?

Eller ska man skicka bilder med ägg? Inga problem:

Och en trevlig solig morgon i skogen:

Förresten, jag råkade för ett bra argument i polygrip diskussion:

(vet inte om det syns tydlig på bilden, men största kugghjulet är böjd utåt på en ställe, så två lägsta växel är obrukbara). Det var ingen stort missbruk på cykeln, vet egentligen inte exakt hur det hände och tog mig ett stund att komma på varför helt plötslig kedjan hoppar upp och ner. Men iaf var det löst med en polygrip en minut senare. :) (Och nej, jag har verkligen inte orsakad detta avsiktligt att ha en argument för polygrip. :) Skulle aldrig gissa att nåt sånt kan hända, lite dumt med aluminium drev på ett kassett ... men det finns inte många andra alternativ för lätt utväxling.)

Härliga fatpåskbilder, och med ägg :) Vill gärna se mer om det får! Hoppas äventyret gick bra för dig också? Hade du tält med dig eller sov du i vindskydd? iaf har du inte mycket packning med dig, skönt :)

Av:
    ForesterGuy
    kais01 skrev:
    en leatherman har inte låg vikt, är inte tillåten i handbagage, och stjäls regelmässigt ur incheckat bagage. och min ringa erfarenhet säger att det är mer användbart att tången är fri från övriga verktyg.

En Leatherman är ju EDC, så då räknas inte vikten. ;-)

Handbagage? Inchackning? Du menar väl inte att du...flyger?! Skäms du inte?

Av:
    kais01
    fast om man uppnår bättre funktionalitet med lägre vikt väljer jag gärna det:)

det finns som jag ser det inget egenvärde att diverse verktyg sitter fast i en tång. som dessutom på nästan samtliga modeller är för lång och svag i gapet. en fri tång är dessutom värdefull som mothåll.

det blir nog mindre flyga framöver. men tågpendlar och cyklar till arbetet, kör i övrigt en bil som är bland det irl snålaste på marknaden, då skapas kanske lite mentalt utrymme ändå.

trots tågpendling lite mycket bilköra i mitt fall.

Av:
    Yonna
    kais01 skrev:

nu har jag idag när jag passerade dalarna råkat köpa en extra sådan gullig liten tång, och även hylsan. de väger ett fåtal gram och är dina om du vill ha dem yonna.
    Tack Kai, det är mycket snällt av dig! 😘
    Mennnnnnnnnnnnnnnnnnnn jag behövs verkligen ingen tång, polygrip, hylsa, skiftnyckel, kedjepiska, skruvmejsel, Leatherman eller andra verktyg med mig. Det går jättebra utan. Finns också gränser vad man kan ta med på ett fat&bikepackingäventyr. Försök bära en fullpackat fatbike i ocykelbar terräng och man vet :) Och inte bära bara till parkeringsplatsen var bilen väntar så man kan köra snabbt till hem, dusch, kylskåp och varm säng igen, för det är ju fusk. Nej, när man (som masochistisk fatbiker) är på ett låång äventyr mitt i vildmarken med bara ett tält och några Knorr spaghetti påsar, då vill han gärna kämpa mot vädergudar, elaka skogstroll, monstergäddor och mot sigsjälv. Enda vapen han har är sin egna energi och viljekraft så packnings vikt och volym är då jätteviktig.

Finns förresten många grejer man kan tvivla/diskutera om de är viktig att ta med. Hjälm, flytväst, SPOT, nödsändare, räddningsfilt, stor eller liten förstahjälpkit, räddningsvissla, nagelsax, pincett, olika nål&tråd för däck/kläder/hud, 50m rep, reservekrar, nöd- och inspektera-intima-kroppsdelar-var-fästingar-gärna-vill-bo spegel, rumpakräm, våtservetter, knivar, yxa, såg, hajkbricka, snöspade, gps, solceller, vadarskor, fiskegrejer, verktyg .. och mycket mycket mer. Det går ju inte att ta med allt, man får välja, så är det bara.

ForesterGuy skrev:

Handbagage? Inchackning? Du menar väl inte att du...flyger?! Skäms du inte?
    Får man flyga hoverbicycle eller är det också fel nuförtiden? Jag skulle t.ex gärna ville ha en ffbike, en flyfatbike som den här https://newatlas.com :

fbike.jpg

Såg många vackra bilder av Martins sista äventyr så ska hoppa på cykeln imorron och cykla snabbt som fan dit innan myggor kommer och suger bort mig. Vet därför inte om det går att svara i tråden de kommande dagarna men ska försöka iaf :)

Fick förresten idag min tredje TBE-spruta, tror om cirka tre år får jag den sista sprutan. Känns bra att vara skyddat nu. Hoppas ni som kör ofta i skogen och då i sydsverige och stockholmområden ska det också göra för TBE fästingsjukdomen kan vara hemskt.
    Här TBE-riskområden i Sverige https://tbe.se . Men fästingar breder ut sig så bilderna stämmer inte så bra:

sweden-tbe-map.jpg

Och här i Europa: http://www.reseradet.se

tbe-eu.jpg

Av:
    kais01
    yonna, det är förstås frustrerande när man söker frihetskänslan med att resa självförsörjande men ändå kompakt och lätt, och sedan bra-att-ha-listan blir längre än en italiensk restaurangnota.

men vissa saker behöver man kunna klara upp därute, om det inte ska riskeras miltals pushbike, eller värre att behöva lyfta cykeln. behöver ju inte vara exotiska äventyr som dina:) dit hör utan tvivel händelsen att en gren slår upp mot växeln, och kedjan kilar fast sig innanför innersta kassettdrevet.

då hjälper i princip bara en kassetthylsa. visst med en sten och mejsel kan man ha tur att kunna knacka loss fästringen. om den inte sitter för hårt pga fastkilningen. men din smarta knogjärnshylsa är desarmerad, för hjulet roterar inte, och den nödvändiga kedjan är "upptagen".

hur man sedan manövrerar kassetthylsan spelar ju mindre roll. man vill ju inte ha med sig ett halvtums spärrhandtag eller en bautatung skiftnyckel. leatherman lämnar dig tyvärr i sticket. men en minipolygrip gör jobbet.

och är användbar till mycket annat. lyfta varma kokkärl t ex.

Av:
    Yonna
    Hmmm, du ger inte så lätt upp :) Egentligen har jag aldrig hört attt en gren slår upp mot växel och då att kedjan kilar sig fast innanför innersta kassettdrevet. Hur ofta händer det och hur många här har polygrip + hylsa med sig när ni är ute på mtb eller fatbike?

Av:
    kais01
    haha, man är väl envis:) och tjatig;)

ja mig har det hänt bara en gång. då hade jag ingen hylsa men viss tur eftersom det var platt inför en brant backe som inte startat än, och jag lyckades med trixande backa ur kedjan. hade det varit i den branta backen och hårt trampande hade jag behövt få ur kassetten.

ett par liknande tillbud har det varit bland medåkare. så det här är ovanligt. det är nog annorlunda om man kör på kalhyggen.

men varför chansa på avlägsna turer som dina yonna. har sett i biltråden att du är mer än läraktigt händig så inga problem för dig att fixa det mesta själv:)

kom på att din superduperhylsa kanske även den kan manöveras med lämplig tång eller kanske liten skiftnyckel. annars om kedjan sitter fast får det bli torr pinne och sten:)

sen finns det två skolor hur man ekrar sina hjul. om yttersta ekerraden mot kassetten lutar i rotationsriktningen kommer inte kedjan att kila fast sig lika lätt, men går ekraran åt andra hållet sas rikting bakåt är det lättsre att rotera hjulet vidare framåt för att trixa ut kedjan. vet inte riktigt vad som är värst eller bäst.

men jag skulle föredra att skona materialet med hjälp av hylsan. är också bra förstås om man ska byta trasig eker.

Av:
    mb5
    Hmmmm ... jag är den sista, som skulle förespråka att lämna verktyg hemma :), men just detta resonemang håller inte särskild bra. Om kedjan hoppar bakom kassetten, då är det enligt min erfarenhet främst och först ekrar, som mår inte alls bra (har hänt mig en gång som jag minnas pga fel justerad stoppskruv på växeln, det var absolut inget problem att dra kedjan ut, men dags att ekra om hjulet direkt ... hur många reservekrar har man med sig på en tur ...?). Iaf bra fix till båda och är ett plastskydd mellan kassett och ekrar tror jag.

Men, även om kedjan skulle fastna där av nån anledning, då funkar Yonnas knogjärnringen fortfarande lika bra och ersätter behov för båda hylsan och en stor nyckel/polygrip. Det är teoretiskt en kedjepiska som man kunde önska sig för att lösa kassetten ... men ... ska man lång borta från civilisation, då behövs lite improvisation ... så, kedjebrytaren, dela kedjan på båda sidor rund den delen, som har fastnad och hoppsan man håller i hand den saknade biten för att vrida kassetten med hjälp av vevar som det var tänkt. Typ ... :-)

Jag instämmer att en tång är ofta bra sak att ha, men just i detta fall skulle man klara sig med den lila avdragaren, kedjebrytaren (och många nya ekrar troligen :) ).

/Martin

Av:
    mb5
    Yonna skrev:
    Får man flyga hoverbicycle eller är det också fel nuförtiden? Jag skulle t.ex gärna ville ha en ffbike, en flyfatbike som den här https://newatlas.com
    Att flyga är fint, ... men ... elcykel?? Skäms _du_ inte? ;-) Så här cykelflyger man: https://en.wikipedia.org
    Gossamer_Albatross_II_in_flight.jpg

300 W minst att hålla sig i luften... jo, det är inte lätt att kämpa mot naturkrafter bara med sin egna energi och viljekraft. :)

Yonna skrev:
    Såg många vackra bilder av Martins sista äventyr så ska hoppa på cykeln imorron och cykla snabbt som fan dit innan myggor kommer och suger bort mig. Vet därför inte om det går att svara i tråden de kommande dagarna men ska försöka iaf :)

Det är för mycket beröm detta, jag gissar att det är snarare de myggfria skogar som är den riktig motivation, eller hur? :-) Det var annars helt vanliga bilder, sjöar
    30.JPG
    hinderbanor
    21.JPG
    vindskydd
    31.JPG
    några sjöar till
    24.JPG 16.JPG
    skogstigar
    06.JPG
    osv. Men ok då, kan testa, kanske motiverar bilderna någon till att ta sig ut i skogen. :-)

Yonna skrev:
    Hade du tält med dig eller sov du i vindskydd? iaf har du inte mycket packning med dig, skönt :)
    I vindskydd eller helt enkelt på backen i skogen bredvid cykeln. I sånt fint, varmt och myggfria väder kan man inte krypa ned i tält. :) Packning ... jo en ryggsäck syns inte. :) Nej, den var nästan tom. Fin och stor ramväska hjälper mycket att det ser bra ut. Och det är visst skillnad att packa mat som räcke ett par dagar eller mer än vecka i fjäll t.ex.

/Martin

Av:
    ForesterGuy
    mb5 skrev:
    Hmmmm ... jag är den sista, som skulle förespråka att lämna verktyg hemma :), men just detta resonemang håller inte särskild bra. Om kedjan hoppar bakom kassetten, då är det enligt min erfarenhet främst och först ekrar, som mår inte alls bra (har hänt mig en gång som jag minnas pga fel justerad stoppskruv på växeln, det var absolut inget problem att dra kedjan ut, men dags att ekra om hjulet direkt ... hur många reservekrar har man med sig på en tur ...?). Iaf bra fix till båda och är ett plastskydd mellan kassett och ekrar tror jag.

Nej nej nej, såna där plastskydd är inte godkända av stilpolisen! Då kan man lika gärna ha ringklocka, cykelbelysning och reflexer också... ;-D

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in